חדשות קידום אתרים
קידום אתרים » סקירות ★★★★★ » בלקו: האם מנוע החיפוש החדש יעלים את הספאם מהחיפוש?

בלקו: האם מנוע החיפוש החדש יעלים את הספאם מהחיפוש?

לפני מספר ימים הוצג בפני הקהל הרחב מנוע החיפוש בלקו (Blekko). בפוסט הבא החליט איתי ברנר לסקר את שלל האפשרויות והקונספט החדש של המנוע, אך בעיקר – להתמקד בתועלות שלו והפיצ'רים השונים שיכולים לעזור למקדמי אתרים.

התכונה המרכזית אשר מבדילה את בלקו ממנועי חיפוש אחרים היא האפשרות לבצע חיפוש על סמך תגיות משנה בצורה קלה ופשוטה גם עבור מי שלא רגיל להקליד פקודות שונות ומשונות. על מנת להוסיף את התגיות המיוחדות (ישנן 250 כאלו והן מכונות Slashtags), יש פשוט להוסיף סימן / ולאחר מכן את התגית הרלוונטית (בדומה לפקודות Command Line של מערכות הפעלה מסוימות). כאשר מקישים תגית זו, למעשה מחפשים בתוך רשת מצומצמת של דפים העוסקים בהקשר או "נקודת המבט" של אותה התגית בלבד.

שימוש בסלאשטאגים במנוע החיפוש בלקו

אם למשל אני מחפש מידע על טכניקות "כובע שחור" בהקשר של קידום אתרים, ארצה להשתמש בפקודה הבאה: black hat /seosites. אפשר גם להקיש את הסלאשטאג לבד ולמצוא את האתרים הכי מדורגים בתוך הרשת הפנימית שלו.

כל הדפים אותם מציג מנוע החיפוש נמצאים תחת פיקוח של צוות אנושי ולכן הבטחה נוספת של בלקו היא פחות ספאם והצגת תוצאות בעלות רמת אמינות גבוהה יותר. כרגע בלקו מכריזים כי יש ברשותם כ-3 מיליארד דפים מאונדקסים, זאת בניקוד לגוגל אשר מאנדקס כרגע כטריליון דפים לפי ההערכות (אפס אחד נוסף).

מבחינת הגדרה מקצועית, בלקו הוא מנוע חיפוש אנכי ולא אופקי. מנוע חיפוש אופקי כמו גוגל מחפש על פני כל הרשת, מנוע חיפוש אנכי מחפש רק בחתך אחד מלמעלה למטה.

אתר Search Engine Land בדק ומצא כי במקרים מסוימים חיפוש ללא סלאשטאגס מוביל לתוצאות מסוננות בכל מקרה או שבמנועי חיפוש אחרים אפשר להחליף את הסלאש ברווח ולקבל תוצאות טובות יותר. (לדוגמה twitter chess מול twitter /chess).

אלגוריתם שקוף יותר

האלגוריתם של בלקו הוא שקוף מאוד (בצורה יחסית) ולמעשה מאפשר לראות מדוע דף מסוים זכה לדירוג אותו קיבל. על מנת לעשות זאת יש להוסיף סלאשטאג מיוחד הנקרא /rank. במצב זה, כל דף מקבל ציון על סמך מידת הרלוונטיות שלו לביטוי המחופש או ביטוי דומה. כאשר מבקשים פירוט נוסף, מופיעה טבלה עם מאפיינים כגון כותרות H1,H2, בלוג, אנקור טקסט וכו'. חבל רק שחלק מהמאפיינים האלו סתומים משהו ("People").

כך נראים התוצאות שהתקבלו לביטוי SEO (בפועל הטבלה ארוכה יותר, יש ללחוץ על Show Details).

דף תוצאות חיפוש בבלקו

אפשרויות חברתיות

אם גם אתם הבחנתם בדמיון שבין הסלאשטאגס לבין הטרנדים בטוויטר? מערכת המשתמשים של בלקו מזכירה בצורה חשודה את זו של טוויטר. כל משתמש בבלקו יכול לא רק "להגיד משהו" (לצייץ), אלא גם לעקוב אחרי משתמשים אחרים ולפנות אליהם בצורה פומבית. בהקשר של הסלאשטאגס, כל משתמש יכול לעקוב אחריהם כאילו היו משתמשים של ממש (כמו להקליד את הסלאשטאג בלבד), ליצור חדשים או לבקש הרשאות עריכה עבורם (כמו בדמוז). זה אולי המקום להבהיר כי סלאשטאג הנוצר באופן ידני, לא מופיע בהשלמה האוטומטית בתיבת החיפוש (פונקציה הדומה ל-Google Suggest).

פרופיל משתמש בבלקו

גם על תוצאות החיפוש עצמן ניתן לבצע פעולות: לסמן אותן כספאם, להגיב אליהן דרך פרופיל המשתמש, או פשוט לתייג אותן דרך סלאשטאג (על פעולות נוספות ראו בסעיף הבא).

הדובדבן שבקצפת – ניתוח מתחרים בקצות האצבעות

הפניה הישירה והמפתיעה למדי לקהל מקדמי האתרים לא נגמרת בסלאשטאג RANK, אלא ממשיכה עם אפשרות ה-SEO אשר מופיעה מתחת לכל תוצאה ומציגה מבחר יפה של נתונים אודות אתר מסוים. חשוב לשים לב כי פרופיל ה-SEO מחולק לשני חלקים – Domain (האתר כולו) ו- URL (רק הדף הספציפי). להלן הסבר על הפרמטרים השונים:

  • בדיקת קישורים לאתר - שני החלקים מחזירים נתונים מעט שונים: למשל, כאשר ניגשים לראות את רשימת הקישורים בתוך פרופיל הדומיין מתקבלות רשימה של מדינות בעולם ומדינות בארה"ב (States), בנוסף לרשימת הדומיינים המפנים ומספר הקישורים מכל אחד מהם. כאשר בודקים את ה-URL, מתקבלת גם רשימה של אנקור טקסטים  ורשימת הקישורים עצמם לאותו עמוד מסוים:

אנקור טקסטים של קישורים נכנסים

  • סטטיסטיקות זחילה ואינדוקס – למרות שמדובר בנתוני זחילה פנימיים של בלקו בלבד, גם כאן יש כמה נתונים מעניינים כמו למשל רשימת אתרים המאוחסנים על גבי אותו השרת (לא בהכרח על אותו IP בדיוק). נתונים אלו יכולים לסייע בשיפור הזחילה והאינדוקס של האתר.

אתרים שמאוחסנים על אותו שרת

  • דירוג של עמודים ספציפיים – רשימה של עמודים והדירוג שבלקו נותן להם. זה יכול להיות מעניין במיוחד מול השוואה לאופרטור Site: בגוגל, אשר יש כאלו שסבורים כי הוא מציג את העמודים בסדר דירוג מהגבוה לנמוך. אולי זה המקום לציין שבלקו נותן לכל האתר דירוג בשם Hostrank אשר מתבסס כנראה על נוסחה מסוימת של דירוגי העמודים הספציפיים.

דירוג hostrank לעמודי האתר

  • השוואה לאתרים אחרים - מעט דומה לאלקסה, משום מה ברירת המחדל היא להשוות בין כתובת האתר עם WWW וכתובת האתר בלי WWW. זה יכול להיות יעיל עבור מי שרוצה לבדוק שמקשרים אליו בעיקר בצורה "הנכונה".הפעם בתמונה הבאה נבחרו שני אתרים שונים מאותו תחום, Yad2 ו – WinWin. (הדו"ח המלא).ההשוואה מתבססת בעיקר על מספר הקישורים הנכנסים וגם פה נכנס מדד ה-  Host Rank הלא ממש ברור.

השוואה בין אתרים

    הפיקשוש היחיד היה (שוב) שהאתר הראשון ברשימה הוא אותו אתר, רק עם www בהתחלה. אגב, שכפול תוכן היא בעיה אשר על מנת לפתור אותה נוצרו לא מעט כלים בתשלום, כך שהשירות של בלקו יכול להקל במקרה הזה.

בלקו מזהה תוכן כפול באתרים

אלו כנראה התכונות האטרקטיביות ביותר לבעלי אתרים, אך אפשר לראות גם נתונים טכניים נוספים. למשל גודל ממוצע ורובוטים אשר סורקים את הדפים עצמם. ליד הקישור של SEO , יש גם קישור ל- IP שמספיק לעבור עליו עם העכבר כדי לראות את ה-IP של האתר. כך אפשר לבדוק כמה אתרים שנראים "חשודים", כלומר, מופעלים על ידי אותה חברה או אדם (למרות שמקובל מאוד גם להשתמש בכמה כתובות שונות דווקא בגלל צרכי SEO).

לסיכום, לא נראה כי בלקו יכול להתחרות במנועי החיפוש הגדולים מכיוון שהוא מעט מורכב יותר עבור המשתמש הפשוט וגם לא מחפש בכל הרשת. זה אולי לא נשמע טוב, אך למעשה גם האנשים העומדים מאחוריו יודעים זאת והם לא מנסים לתת את הרושם שהם יהרגו או יגברו על גוגל באיזושהי צורה. להיפך, הם באים ואומרים ישירות שהם כאן כדי לפתור בעיות הקיימות במנועי החיפוש הקלאסיים ושגם אם הם היו חברה למשקאות קלים, הם ממש לא היו מנסים לחקות את הטעם של קוקה קולה בדיוק כפי שהוא.

יתכן מאוד שדווקא הגישה הפתוחה הזו והכבוד למתחרים (אפשר גם להשוות תוצאות מול מנועי חיפוש אחרים), היא שתהפוך את בלקו לכלי עבודה שימושי עבור אחוז קטן אך משמעותי מן הגולשים. קבלת גופשנקה מבעלי אתרים לגבי נתוני ה-SEO אותו הוא מציג, תהפוך אותו אולי למתחרה ישיר בשירותים כמו Majestic SEO.

לפני מספר ימים הוצג בפני הקהל הרחב מנוע החיפוש בלקו (Blekko). בפוסט הבא החליט איתי ברנר לסקר את שלל האפשרויות והקונספט החדש של המנוע, אך בעיקר - להתמקד בתועלות שלו והפיצ'רים השונים שיכולים לעזור למקדמי אתרים. התכונה המרכזית אשר מבדילה את בלקו ממנועי חיפוש אחרים היא האפשרות לבצע חיפוש על סמך תגיות משנה בצורה קלה ופשוטה גם עבור מי שלא רגיל להקליד פקודות שונות ומשונות. על מנת להוסיף את התגיות המיוחדות (ישנן 250 כאלו והן מכונות Slashtags), יש פשוט להוסיף סימן / ולאחר מכן את התגית הרלוונטית (בדומה לפקודות Command Line של מערכות הפעלה מסוימות). כאשר מקישים תגית זו, למעשה…

סקר

מה דעתך על Blekko?

סיכום: מנוע חיפוש המאפשר לבצע חיפושים על סמך תגיות משנה בצורה קלה ופשוטה גם עבור מי שלא רגיל להקליד פקודות.

דירוג משתמש: 4.05 ( 1 הצבעות)
0
איתי ברנר
העורך הראשי של מדור החדשות באתר AskPavel בו מדי שבוע מתפרסמות הידיעות האחרונות מעולם השיווק באינטרנט. עורך וכותב תוכן עצמאי, בין היתר הקים את Web Wiz המספקת פתרונות כתיבת תכנים וניהול תוכן, שותף במיזם מקום טוב – ערוץ תוכן אזורי של אזור זכרון יעקב – פרדס חנה.

16 תגובות

  1. אתגר שפיבק

    פבל – אתה פשוט אלוף!

    כל פוסט תענוג

    חזק! חלש.. 0

  2. רועי בן עמי

    סיקור מקיף ומקצועי, תודה רבה.

    בלקו עושה רושם של כלי חזק מאוד לקידום, אבל הוא עדיין צריך להגדיל את כמות הדפים המאונדקסים שלו בצורה משמעותית (ד"א, עוד אפס ל3 מליארד זה 30 מליארד.. התכוונת עוד 3 אפסים)

    כשאני בעצמי חיפשתי כמה דברים בבלקו בשביל איזו השוואה קטנה, אני זוכר, לפחות בחיפושים בעברית, שחזרו לי תוצאות ממש לא רלוונטיות.

    למשל: חיפוש מהיר של הביטוי "בניית אתרים" יחזיר לך בתוצאה השביעית מסעדת חומוס מפורסמת בארה"ב..

    חזק! חלש.. 0

    • איתי ברנר

      אתה צודק, שכחתי לציין את זה בתוך הפוסט : לפעמיים חיפוש של מילים בעברית גורם להופעה של אתרים באנגלית! הסיבה היא שכנראה יש איזשהו מילון פנימי שפועל על מילים בשפות זרות.

      נסה לחפש למשחק משחקים מול קידום אתרים.

      חזק! חלש.. 0

  3. מעניין, אבל עדיין 95 זה גוגל וטיפה לה בינג. ובארץ גם את הטיפלה הזה אין, אז למה להתאמץ בבשיל בלקו שממילא מאנדקס פחות מאחוז מהרשת?

    חזק! חלש.. 0

    • איתי ברנר

      בחו"ל זה יותר לכיוון ה70 30 אם אני זוכר נכון מהדיווחים האחרונים.

      זה מנוע נישתי שאמור לתת חיפושים יותר מדויקים לתחומים ספציפים. אם למשל אני מחפש מונח שקיים בהמון הקשרים, אז גוגל לא יידע להבחין ביניהם ואני אצטרך להמר על כך שאני אוסיף בעצמי את ההקשר הנכון ובעמוד שאני מחפש הוא גם יוזכר.

      חזק! חלש.. 0

  4. מרשים ומעניין – תודה!

    חזק! חלש.. 0

  5. איתי ברנר

    גוגל פרסמו היום (שוב) הנחיות כיצד לשלוח אליהם ספאם (ולמה). אני לא בטוח שהעיתוי מקרי :-).

    http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2010/11/how-to-help-google-identify-web-spam.html

    חזק! חלש.. 0

  6. נראה רעיון מעולה, אבל מבדיקה שערכתי מול יאהו סייטס גיליתי שהוא לא מתמודד כל כך טוב עם אתר ישראלי.

    בגלל שרוב העבודה שלי היא בישראל, המנוע הזה לא יהיה לי שימושי. הרעיון מעולה ומאוד שימושי למקדמי אתרים ואנשים מקצועיים, אבל הוא גם חייב לעבוד טוב לפחות כמו המתחרים שלו!

    חזק! חלש.. 0

  7. פבל ישראלסקי

    פוסט מעולה איתי! למרות ששיטת הסלאשים באמת מאפשרת לעשות חיתוכים מורכבים בכדי להגיע לתוצאות הרצויות, אני עדיין חושב שזה לא יתפוס בקרב משתמשי האינטרנט "הפשוטים" שאוהבים מינימום פעולות. משתמשים שחיים ונושים אינטרנט אולי יפיקו הרבה ממנוע החיפוש הזה, אך המשתמש הפשוט עשוי להסתבך ולנטוש די מהר. מה שכן, הכיוון שהצעת לגבי הפיכתו לכלי מחקר לבעלי אתרים ומשווקים הוא כיוון מעניין שאולי אכן אליו יישאפו.

    חזק! חלש.. 0

    • גם לי קשה להאמין שהמשתמש הממוצע יתחבר למנוע הזה. מאיך שאני רואה את זה למפתחים של מנועי החיפוש החדשים יש סוג של בעיה. הם חושבים שלמשתמש הממוצע יש בעיית חוסר דיוק משווע או בעיית התמצאות קריטית בגוגל.

      להתבסס על משווקים…בטח לא לזה התכוונו המשוררים. סביר מאוד שהתכוונו להפוך את זה למנוע חיפוש חברתי שכזה. מה שכן, תחרות לגוגל זה תמיד מרענן.

      חזק! חלש.. 0

  8. תודה על סיקור מפורט וענייני ולאנשי ה "לא מומחי SEO" האם תוכלו לפרט את המשמעות של ההגדרות שמופיעות בסלאשתג ראנק: 1. Inbound Links 2. Inbound domain 3. Cross Links 4. מהיכן מגיעים כל הציונים של הפרמטרים בגרף: Domain Crawl ?

    אם כבר, שנלמד עד הסוף :)
    תודה רבה
    קרן

    חזק! חלש.. 0

  9. מיכל כהן

    איתי תודה, יופי של פוסט. לא יודעת עד כמה יצליח להם כמנוע חיפוש, אבל ככלי SEO – זה נראה לא רע… הcompare יכול לשמש מחליפי קישורים שרוצים להשוות אתרים להחלפה. מקוה שעם הזמן, הנתונים יהיו יותר מלאים.

    חזק! חלש.. 0

  10. תודה על המידע המעניין

    חזק! חלש.. 0

  11. היום גם כלכליסט כתבו על זה אבל אנחנו נזכור איפה שמענו את זה ראשונים: http://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3428187,00.html

    חזק! חלש.. 0

להשאיר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסםשדות חובה מסומנים *

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>