מדריך שיווק בפייסבוק – התנ”ך של כל משווק SMO

פייסבוק שנוסדה על ידי מארק צוקרברג בשנת 2004 הפכה למעצבת סושיאל וכבשה את העולם החברתי. עם השנים נוספו בה מגוון כלים ואפשרויות שיעזרו בשיווק וקידום העסק, המדריך הבא יסביר כיצד.
דוד כהן
פרסום ושיווק עסקים בפייסבוק - המדריך המלא

תוכן עניינים

הרשם לבלוג עכשיו וקבל ישירות במייל עדכונים על תכנים חדשים בנושא שיווק בפייסבוק!

אחרי הרבה זמן שלא כתבתי לאחרונה מגיע הפיצוי. לפניכם מדריך מקצועי ומושקע מאד שעוסק בשיווק ופרסום בפייסבוק. על המדריך עמל חברי דוד כהן ממיזם גרופ פתרונות אינטרנט בע”מ המספקת שירותי בניית אתרים, והוא מביא כאן דוגמאות וטיפים מעשיים שיסייעו לכם לקדם את האתר\עסק שלכם ברשת החברתית הפופולארית בעולם. Enjoy and Share!

במדריך הבא נסקור את הרשת החברתית הגדולה בעולם ונבחן יכולות יחודיות הקיימות בה שיעזרו לנו לשווק את עצמנו טוב יותר ברשת האינטרנט, ואפילו לקדם לנו את האתר.

  1. פייסבוק היא לא סתם עוד רשת חברתית
  2. ייצוג בפייסבוק
  3. ניהול ובניית דף מעריצים
    1. שימוש ב- Static FBML
    2. איזה קוד HTML ניתן לשים?
    3. חיבור האתר לדף המעריצים
  4. דף קהילה – Community Page
  5. הוספת כפתור Like לדפי האתר
  6. פיתוח אפליקציות פייסבוק
    1. איך מתחילים?
    2. מדוע כדאי ליצור אפליקציות?
    3. איך למקסם את כוחן?
    4. איזה אפליקציות כדאי לכתוב?
  7. פרסום ממומן בפייסבוק
  8. טריקים לשיווק אפקטיבי בפייסבוק
  9. דברי סיכום ומסקנות

פייסבוק היא לא סתם עוד רשת חברתית

תופעת הרשתות החברתיות בעולמנו היא מהפיכה לכל דבר באינטרנט. כיום, ישנה רשת חברתית כמעט לכל פלח אוכלוסייה. מחפש קשרים עסקיים? אתה מוסיקאי? אולי תלמיד תיכון? יש לנו בדיוק את הרשת החברתית שתתאים לך. הרשת החברתית היא קו ישיר וממשיך של עידן WEB 2.0 שהכתיבה לנו תכני גולשים, דינמיות ועידכונים. מעתה, מספיק ציוץ קצר שמעדכן את החברים שלך בסטטוס טרי כדי להוסיף עוד עניין (מי אמר זבל?) ברשת.רשתות חברתיות פופולאריות

כפטריות אחרי הגשם, צצות להן רשתות חברתיות חדשות מדי יום, ופתאום אנו שומעים על מנוע חיפוש לטוויטים ברשת, תוכנה שבלחיצת מקש מעדכנת סטטוסים בעשרה רשתות חברתיות, ואינדקס של רשתות חברתיות. אפילו הענקית גוגל ניסתה לרכב על גל הרשתות החברתיות ולהטמיע את הרשת החברתית שלה גוגל באזז בתוך שירותי Gmail (ודיי כשלה, בשל פרצות אבטחה שחשפו מאפייני פרטיות לעייני כל). השלב הקודם של גוגל בהצטרפות לחגיגה החברתית, היה לפני מספר חודשים כאשר הודיעה שתוכן ברשת זה דבר חשוב, אבל תוכן מעודכן כבר חשוב הרבה יותר, ולכן הודעות חדשותיות ודפים מתעדכנים יזנקו מעלה בתוצאות החיפוש האורגניות עד שהרלוונטיות שלהם תפוג.

אחת הרשתות החברתיות שהצליחה בגדול ושינתה את פני רשת האינטרנט היא פייסבוק. אם לא נחתת ממש הרגע מהמאדים, סביר ששמעת על הרשת הגדולה, ובסבירות גבוהה מאוד שגם יש לך שם עמוד המייצג אותך. אמנם היא איננה הרשת החברתית הראשונה (אפילו בישראל היה לנו פעם את האתר חבר’ה, זוכרים?), אבל היא בהחלט המצליחה שבין הרשתות החברתיות וזו שסחפה אחריה את הגל הגדול של החברתיות ברשת. למעשה, פייסבוק היא יותר מרשת חברתית: היא פלטפורמה המאפשרת לחבר אתרים אליה ולכתוב קוד ואפליקציות תחתה.

נכון לרגע כתיבת פוסט זה, רשומים ברשת החברתית קרוב לחצי מיליארד משתמשים פעילים, מהם לפחות מחצית נכנסים מדי יום לבדוק מה מתרחש בזירה הפייסבוקית. רק במרץ 2010 (ממש לפני חודש) נתבשרנו שפייסבוק עברה את גוגל בפופולריות שלה בארה”ב.

הפופולאריות של פייסבוק על פני רשתות חברתיות אחרות

ממש לפני מספר ימים, חשף מארק צוקרברג מייסד פייסבוק, שורה של שינויים בממשק הפייסבוקי ובפריצה אל עולם האינטרנט הגדול. בין היתר, ניתן יהיה לעשות Like לא רק להודעת “חזרתי מהודו לפני חמש דקות” של החבר שלכם, אלא גם לסרטון ביוטיוב, תמונה בפיקאסה או אפילו לתגובות שלכם לכתבה הזו פה באתר. וזו רק ההתחלה. פלטפורמת הפייסבוק תכיר ותדע לעבוד עם מסמכי Office כגון Word, Excel, Power Point. (נקודה למחשבה: האם יש כוונה להשתלט על הרשת על ידי הפיכת הפלטפורמה למערכת הפעלה וירטואלית?). עמוד הפייסבוק המייצג אתכם יהיה תעודת הזהות שלכם ברשת, כאשר כל הצעדים שלכם יתועדו וישמרו בבסיס הנתונים של הפלטפורמה, ואף יהיו זמינים וחופשיים לחברות שונות ברשת. תחת העובדה שממשק הפייסבוק מאפשר פילוח לפי ארץ, שפה, מין וגיל, נוכל אולי בעתיד לראות פירסומות הרלוונטיות רק אלינו באתרים השונים שיתממשקו לפייסבוק. חדירה לפרטיות? מי שמע על זה בכלל?!?

אחרי שהבנו את העוצמה והגדולה של פייסבוק, רצוי שנדע איך לנצל זאת לצרכינו. אם נדע לעשות זאת נכון, נוכל להעזר בשירותים השונים אותה נותנת לנו רשת הפייסבוק למיתוג עצמי, לשיווק האתר או החברה שלנו ברשת, וכמובן גם לקידום האתר שלנו במנועי החיפוש. נבחן עתה חלק מהיכולות שמציעה לנו הפלטפורמה. אבל לפני שנתחיל, רצוי שנציג הסתייגות קטנה: פייסבוק עד היום לא מצאה את דרכה העיסקית ואיך להוציא כסף מכל כך הרבה גולשים ולהפוך לפרה חולבת. האתר משנה תכופות את פניו, מוסיף ומוריד פיצ’רים כל הזמן, ומחליף את הגדרות ברירת המחדל השונות בכל מספר שבועות. אי לכך, מה שמוצג כאן ונכון להיום, יכול להיות שונה מאוד מחר, אך כמובן שהבנת הקיים תעזור לנו טוב יותר גם בעתיד בניצול הפלטפורמה לצרכינו.

אז בואו נתחיל…

ייצוג בפייסבוק

בין אם אתה אדם פרטי או חברה, רצוי שתהיה מיוצג בתוך פייסבוק. הייצוג הזה מקנה חשיפה שיכולה להביא אל האתר שלך גולשים ולקוחות. צורות הייצוג הקיימות בפייסבוק הן עמוד אישי, קבוצה, או דף מעריצים.

פרופיל אישי בפייסבוק

נבחן את השוני בין השלוש בטבלה מסכמת:

עמוד אישי

קבוצה

דף מעריצים

תכלית

ייצוג אדם פרטי

ייצוג פעילות, יוזמה, רעיון, תחביב או הזדהות משותפים

ייצוג רישמי של חברה, מותג או מושא הערצה

הגבלת כמות חברים

ניתן להוסיף עד 5000. קיבלנו הבטחה מפייסבוק שהמגבלה תבוטל בקרוב.

ללא הגבלה

ללא הגבלה

חשיפת בעלי החשבון

בעל החשבון הוא האדם המיוצג ולכן חשוף

בעל החשבון הוא פותח הקבוצה או מי מטעמו, והם חשופים

בעל החשבון הוא פותח העמוד או מי מטעמו, והם אינם חשופים

רשיון פתיחת החשבון

פייסבוק שומרת לעצמה את הזכות למחוק חשבונות פיקטיביים של אנשים שאינם קיימים

פייסבוק שומרת לעצמה את הזכות למחוק חשבונות שפוגעים בחוק וכללי אתיקה מסויימים

פייסבוק שומרת לעצמה את הזכות למחוק חשבון שבעליו אינו בעל זכות לייצג את מושא ההערצה של הדף שפתח

יכולת שינוי שם וכתובת הדף

אפשרי, אך תקבלו איומים והזהרות של פייסבוק שמא אתם מתחזים

אפשרי ולגיטימי

בלתי אפשרי – טעיתם בשם? פותחים דף מעריצים חדש ומאבדים את החברים הישנים

פירסום ממומן

לא ניתן לפרסם

לא ניתן לפרסם

ניתן לפרסם

אופן הוספת חברים

צורה יזומה: פונים לחבר והוא מאשר

או בפניה פאסיבית (משתמש לוחץ Join ומצטרף), או בפניה אקטיבית (פונים לחבר והוא מאשר)

מי שרוצה מבצע לעמוד Like והופך לחבר (עד לא מזמן: Become a fan)

צורת תקשורת עם חברים

כתיבה על קיר של החבר, או שליחת מייל אישית (או לרשימת תפוצה של עד 20 איש)

כתיבה על קיר של החבר, או שליחת מייל לרשימת תפוצה כוללת גדולה

כתיבה על הקיר של הדף אוטומטית תפרסם את ההודעה על הקיר של החברים

קידום בגוגל

אינו מקודם

אינו מקודם

מקודם הן בתוצאות החיפוש בפייסבוק והן בהן בגוגל

נתעכב מעט על הנקודה האחרונה בטבלה: אם חשוב לכם קידום אתרים בגוגל ושיווק אישי, המלצתנו היא ניהול דף מעריצים (ולא קבוצה) שייצג את העסק שלכם או את האתר שלכם. כל דיון (discussion) איכותי שתוסיפו לדף יעשיר אותו בנפח ובתוכן עם מילות מפתח ויקדם אותו בגוגל. כל חבר שנוסף לכם היא הצבעה וקישור לדף שלכם בתוך פייסבוק ובכך יהיה לכם יתרון על הדפים של האחרים עם פחות חברים. בנוסף: תוצאות החיפוש בפייסבוק נותנות העדפה במיקום לדפים איכותיים יותר (קיים מדד איכות המשקלל מספר חברים, כניסות, איכות התוכן וכו’).

ואיך דף מעריצים תורם לקידום האתר שלכם בגוגל? אם יהיה לכם דף מעריצים גדול ואיכותי, אנשים יכנסו ממנו לאתר שלכם וגוגל סופרים כניסות כאלו לטובתכם. רמיזות של בכירים בגוגל הובילו למסקנה שהם נותנים עדיפות להפניות וקישורים מרשתות חברתיות, ויתכן שכניסה מפייסבוק שווה לכם הרבה יותר מכניסה רגילה ותורמת לקידום האורגני (וגם אם זה לא מדוייק, לא מזיק שיהיו לכם יותר כניסות לאתר, נכון? 🙂 ).

ניהול ובניית דף מעריצים

אם כבר עורכים דף מעריצים, מספר דברים שמומלץ לנו לדעת:

  • חשיפה למשתמשים – חשוב לדאוג שהגדרות הדף יאפשרו חשיפה שלו ושל כל הדפים שלו גם למי שאינו חבר. מומלץ להכנס לדף כאשר אינכם מחוברים לפייסבוק ולוודא שכל העמודים זמינים וחשופים. ככה תבטיחו שכל הדפים יסרקו ויאונדקסו בגוגל, וזה גם טוב למעריצים פוטנציאליים שאוהבים לבדוק את הסחורה (לראות את הדפים הפנימיים בעמוד המעריצים) לפני שהם קונים אותה (לוחצים Like ומצטרפים כמעריצים).
  • שם הדף – לא ניתן לשנות את השם לאחר מכן. חשוב לכן מראש לקבוע שם שייצג בצורה טובה את בעל הדף, ומומלץ חשיבה קידומית. דף בנושא פיצות? אולי רצוי לתת לו שם “פיצות – פיצת העמק” ולא סתם “העמק”. ככה אולי יחפשו פיצות בגוגל ויגיעו לדף שלכם. לא לשכוח שפייסבוק הוא אתר מאוד גדול וחשוב ויש לו יתרון במיקום בתוצאות החיפושים.
  • כתובת הדף – כתובת הדף נקבעת בצורה אוטומטית לפי נוסחה שמתרגמת (בצורה עילגת משהו) עברית לאנגלית. הדף על הפיצות מהדוגמא הקודמת, סביר שיקרא משהו כגון:

    www.facebook.com/pages/ptzot-ptzat-hemk

    לא רבים יודעים זאת, אך ניתן לשנות את כתובת הדף (בין אם דף אישי או דף מעריצים) שיכיל שם קצר ויפה יותר (כל עוד השם אינו תפוס כבר), אולי אפילו: www.facebook.com/emek.

    איך עושים זאת? פשוט נכנסים ומבצעים בקלות שינוי כתובת דף בפייסבוק. חשוב לזכור כי ניתן לשנות את כתובת הדף פעם אחת בלבד.נציג הסתייגות: לא תמיד ניתן לשנות את שמות הדפים לשמות כלליים וגנריים כגון www.facebook.com/pizza (למרות שמשום מה, דווקא הדף הזה כן קיים. אולי כי המילה pizza היא בכלל באיטלקית? 🙂 ). הדבר נאסר במכוון בכדי למנוע בורסת שמות ומכירה של כתובות שכאלו בין הגולשים.שינוי שם המשתמש בפייסבוק
    אגב, אם יש לכם חברה רשמית ומישהו “גנב” לכם את הכתובת המקוצרת ושם בה את שם החברה שלכם באופן שמפנה אליו לקוחות שלכם, תוכלו לבקש מפייסבוק להשיב לכם את הבעלות על הכתובת המקוצרת לה אתם זכאים.

  • דיונים discussions – בעלי דפים רבים מתעלמים מהטאב הכל כך חשוב הזה בעמוד אצלם. אל תזניחו אותו. הכניסו דיונים איכותיים, בין אם מאמר או לפחות פוסטים קצרים. דיון איכותי הוא דיון שגם מעניין גולשים (יקראו אותו יותר ולא יברחו במהרה) וגם עשיר במילות מפתח בצורה חכמה כמו מאמר שהייתם שמים אצלכם באתר. מדוע זה כל כך חשוב? הוספת דיונים איכותיים תורמת לקידום הדף בגוגל מכמה סיבות:
    1. יותר נפח של דפים לעמוד המעריצים
    2. העמוד עשיר בתכנים ומילות מפתח
    3. זמן שהיה בעמוד הדיון ובכלל בעמוד המעריצים גדול יותר בשל קריאת התכנים ע”י הגולשים
    4. התגובות לדיונים מעדכנות את עמוד הדיונים – וגוגל כידוע אוהב תכנים מתעדכנים
    5. מלכודת קישורים (Link Bait) – דיון טוב ימשוך גולשים לקשר אליו מתוך או מחוץ לפייסבוק

    דיונים אינם רק מקדמים בגוגל. הם גם מקדמים בתוצאות החיפוש בתוך הפייסבוק. פייסבוק נותנים ציון על איכות התכנים והקשר בינם לנושא הדף. ציון גבוה יותר משמעו מיקום גבוה יותר בחיפושים של פייסבוק. ולא רק זאת. כל שאר המדדים שהצגנו לעיל שטובים עבור גוגל, טובים ברובם כבר היום בקידום בפייסבוק, ואם לא היום, אז הם יהיו טובים מחר.

  • סרטונים – יש לכם סרטוני תדמית או סרטוני הדרכה? מומלץ להוסיף את הטאב של YouTube ולהכניס לתוכו את רשימת הסרטונים בצורה מסודרת.
  • דפים מעוצבים – אם יש לך דף מעריצים, מומלץ לתת לו ערך מוסף. כחברת פיצות, אולי נרצה טאב מיוחד שמציג את סוגי הפיצות שיש לנו, טאב עם רשימת הסניפים בארץ וטאב יצירת קשר. כל זה אפשרי לעשיה בקלות באמצעות Static FBML (בפרק הבא).

בניית דף מעריצים איכותי ועשיר בתכנים, ימשוך אליו גולשים ולקוחות, ואף יגיע גבוה בתוצאות החיפושים הן בפייסבוק והן בגוגל. גם פה, כמו באתר רגיל, חשובה מאוד התחזוקה: הכניסו דיונים חדשים ורעננים מדי פעם, היו פעילים עם סטטוסים מעניינים ולא רק פירסומיים, והיו קשובים לפניות ובקשות המעריצים.

שימוש ב- Static FBML

באמצעות שימוש ב- Static FBML ניתן ליצור טאבים אישיים ומעוצבים שלכם, ואפילו לבנות אתר תדמית סטטי שלם תחת עמוד המעריצים שלכם.

static FBML

בואו נראה איך עושים זאת בקלות:

ראשית, נתקין ונערוך את Static FBML באופן הבא

  • בעמוד המעריצים שפתחנו, מימין לוחצים על Edit Page
  • ברשימת האפליקציות אם לא מופיע Static FBML אז מוצאים את האפליקציה ברשימה More Applications שבתחתית העמוד ומוסיפים אותה.
  • נערוך את Static FBML ע”י edit application ושם נוכל לקבוע את השדה Box Title (שם הטאב) ואת השדה FBML שמכיל קוד HTML כרצוננו.
  • נוכל להוסיף מספר טאבים של Static FBML, כאשר כל טאב יופיע כאפליקציה נוספת ברשימת האפליקציות של עמוד המעריצים שלנו. נשים לב שכל עמוד Static FBML שנוסיף יתווסף גם כריבוע Box בטאב Boxes, אבל ניתן למחוק אותו משם בקלות אם רוצים.

איזה קוד HTML ניתן לשים?

לא כל קוד HTML חוקי ניתן לשים, כי אם אוסף מעט מצומצם יותר (למשל אין שימוש בתגית object). לא ניתן לכתוב בשפת שרת כגון PHP (בשביל זה השם Static). כן ניתן לשלב אובייקטים של פייסבוק (החל מתמונות וסרטים והמשך ברשימת חברים) באמצעות תגיות מיוחדות. לדוגמא, אם נרצה לשלב סרטון מיוטיוב, נעשה זאת באופן הבא:

<fb:swf
swfbgcolor=”000000″ imgstyle=”border-width:3px; border-color:white;”
swfsrc=’http://www.youtube.com/v/oIQDvBUCZ-Y’
imgsrc=’http://img.youtube.com/vi/oIQDvBUCZ-Y/2.jpg’ width=’340′ height=’270′ />

הערך swfsrc מפנה לסרטון, והערך imgsrc קובע את ה Thumbnail (התמונה המקדימה) של הסרטון (אם היא לא תיקבע, נקבל פשוט ריבוע לבן).

כעת, נותר לנו רק להוסיף מספר טאבים יפים ומרשימים שיתנו ערך מוסף לנכנסים לעמוד וייצגו אותנו בכבוד. נקודה למחשבה: אחרי שבנינו את הטאבים המבוקשים, אולי נעדיף להפנות אנשים דווקא לטאב “דף הבית” שבנינו ולא לדף השיגרתי של הקיר Wall…

חיבור האתר לדף המעריצים

בנינו דף מעריצים לתפארת, ואפילו שלחנו קישור אליו לכל החברים שלנו ולכל החברים שלהם. עכשיו, ניתן לשווק את הדף הלאה גם למי שהגיע לאתר שלנו, ע”י הטמעה פשוטה ממש אצלנו באתר. כדי שנבין קודם על מה מדובר בכלל, נסתכל על הטמעת פייסבוק בעמוד צור קשר באתר שלי (לחצו על התמונה להגדלה):

הטמעת דף המעריצים באתר

איך עושים זאת בקלות? הדרך הכי נוחה ופשוטה זה להעזר ב- Wizard לחיבור האתר לפייסבוק. באמצעות ה- Wizard נבחר מה נרצה להציג מבין 3 החלקים בטופס (הכותרת של הפייסבוק, זרם העדכונים, ותמונות החברים) ונקבל קוד מוכן בן מספר שורות שניתן אח”כ לערוך אותו ידנית.

נשים לב ל-2 דברים בקוד שנקבל:

  1. הקוד משתמש בתגיות של FBML שאינן עומדות בתקני w3c. הדרך שלי לפתור זאת היתה פשוט להפוך חלק מקוד ה-HTML לקוד JS. אם תמצאו דרך טובה יותר לעשות זאת, אשמח לקרוא עליה בתגובות.
  2. פייסבוק דוחפים לנו קישור יוצא אליהם. אני הופך אותו ל- nofollow. לשיקולכם.

דף קהילה – Community Page

אז לכל אלו שקראו את המאמר עד כאן וחושבים לעצמם “זהו, עכשיו אני יודע סופית את ההבדל בין עמוד אישי, קבוצה ודף מעריצים”, החלטתי לסבך אתכם קצת יותר. או שאולי אלו מנהלי פייסבוק שמסבכים את כולנו וגם את עצמם למעשה? בכל אופן, חדשות חמות ממש מהחודש (אפריל 2010), פייסבוק מכריזים על דף קהילה. אם כן, מהו דף קהילה? למעשה, יתכן שאפילו נתקלתם בו במקרה ולא הבנתם שמדובר במשהו חדש. בואו נכיר אותו קצת יותר.

לפני שנתחיל, אקדים ואומר כי החלטתי שלא לערבב את נושא “דף הקהילה” בטבלה הקודמת ולייחד לו פרק נפרד מ-2 סיבות:

  1. הוא מאוד מזכיר דף מעריצים במבנה ובמראה (אין טעם לשכפל את העמודה של דף המעריצים בטבלת ההשוואה).
  2. הוא חדש ואינו מוכר ורציתי לדון בו מעט יותר בהרחבה.

אם כן, ההבדל המרכזי בין דף מעריצים fan page לבין דף קהילה community page הוא במהות: דף מעריצים הוא עבור מיתוג של חברה ספציפית, בעוד דף קהילה הוא עבור נושא רחב יותר שאינו פירסומי. דוגמא: עבור החברה “שיווק בפייסבוק – המפוזר מכפר אז”ר בע”מ” נקים דף מעריצים, בעוד עבור הקהילה “שיווק בפייסבוק” נקים דף קהילה. הנושא הזה כל כך בתולי וחדש שיצא לי הכבוד להיות השני בדף הקהילה “שיווק בפייסבוק” (ושמיני בדף “קידום אתרים” ועשירי בדף “בניית אתרים” אם זה מעניין מישהו 🙂 ).

דף קהילה שיווק בפייסבוק

מהיום, כשתרצו לפתוח עמוד פייסבוק, תוכלו לבחור אם זהו עמוד רשמי של מעריצים עבור מותג, או קהילה רחבה כללית יותר.

רגע… אז למה צריך בכלל קבוצה אם ככה? המממ… ובכן, עיינו בטבלה שהוזכרה קודם לצפייה בהבדלים בין קבוצה לבין דף מעריצים. אלו בדיוק אותם הבדלים כמו בין קבוצה לבין דף קהילה (אופן הוספת חברים, צורת תקשורת עם חברים, וכו’). מבלבל, נכון? בהחלט!

ועוד כמה דברים יחודיים לדף קהילה שמבדילים אותו מקבוצה ומדף מעריצים:

  • בעמוד המידע info תקבלו סיכום סטטוסים של כל חברי הקהילה, ממויינים ב-2 קטגוריות: סטטוסים אחרונים של חברים, וסטטוסים אחרונים בכלל (ראו תמונה לעיל)
  • ניתן להציע תכני איכות לפייסבוק שבהמשך אולי יהיו חלק מתכני הקהילה. פייסבוק רוצים להפוך להיות ענק קהילתי שגם מספק תכנים בנושא המשותף, מעין ויקיפדיה שיתופית.
  • פייסבוק מבטיחים שדפי קהילה גדולים במיוחד יזכו לעזרה וניהול של “קהילת פייסבוק”. לא כל כך ברור מי הם, כנראה מתנדבים נאמנים כמו “קהילת ויקיפדיה”.
  • כל קהילה שתהיו חברים בה, תהיה חלק מהפעילויות (activities) שלכם. את רשימת הפעילויות תוכלו כמובן למצוא בעמוד האישי שלכם בטאב info.

רשימת הפעילויות בדף הקהילה

ולסיום הפרק הנוכחי, אם יורשה לי לנצל את הבמה בפנייה ישירה לפייסבוק או מי מטעם שקורא את הכתבה כרגע: יש לכם אתר מצויין, אבל אנחנו אוהבים פשטות. אפשר בקלות לאחד את העמוד האישי, הקבוצה, דף המעריצים ודף הקהילה לאובייקט פשוט ויחיד. זה מבלבל אותנו ויוצר טעויות וכפילויות. תוסיפו לזה את העובדה שלא ניתן לשנות את שם הדפים או כתובתם ובניתם אוסף של “דפי טיוטא” שנבנו לצורך לימודי ופשוט נערמו בערימת הדפים המיותרים. אתם בכל זאת רוצים ליצור הבדלות בין כל האובייקטים? בשביל זה יוצרים settings שכל אחד יוכל להגדירם ב”דף-קבוצה” המאוחד שלו כראות עיניו.

הוספת כפתור Like לדפי האתר

זהו פיצ’ר חדש מבית היוצר של פייסבוק, שהושק באפריל 2010. מהיום ניתן לעשות Like גם מחוץ לפייסבוק באתר האישי שלכם, לכתבה, סרטון, המלצה, או תגובה. מי שיעשה Like יציג את פרטי העמוד אצלו בפייסבוק.

הוספת כפתור like

אז איך בעצם זה עובד?

כמו הרבה פיצ’רים נוספים של פייסבוק, גם פה יש לנו יכולת להוסיף את כפתור ה Like הן באמצעות iframe (שתילת אובייקט פייסבוק חיצוני באתר אצלנו) או באמצעות xfbml (ממשק ה-JS שמספקת פייסבוק). קוד ה- xfbml הוא גמיש יותר, אך דורש התממשקות וחיבור ל- API שלו באתר אצלנו. אז מה עושים? מאוד פשוט: נכנסים ל- Wizard להוספת כפתור Like. ממלאים את הטופס הקצר עם הפרמטרים שבתחתית העמוד כרצוננו, לוחצים Get Code ומקבלים את השורה שאפשר להכניס לאתר אצלנו (שימו לב: יש לשנות את המאפיין href שיצביע לאתר שלכם ולא לפייסבוק. בכלל רצוי לשים בכל עמוד באתר מאפיין href של העמוד הנוכחי ולא מאפיין href זהה עם כתובת האתר בכל העמודים).

אם רוצים לעבוד עם xfbml, יש להוסיף את קטע הקוד שמתחבר ל-API וזמין בעמוד Facebook JavaScript SDK. המלצתי היא לא סתם לזרוק את הקוד הזה באתר, אלא להפוך אותו לפונקציה בשם initFacebookJsSdk() שתשב בקובץ JS חיצוני שיטען בתוך ה-header של האתר. לפונקציה הזו נקרא מיד לפני השימוש בקוד ה- xfbml. הסיבה לכך היא הפרדת קוד ה-JS מקוד ה-HTML לטעינה מהירה יותר של האתר (קבצי JS עוברים caching בצד הלקוח).

מה עוד ניתן לעשות עם כפתור ה- Like שהוספנו באתר שלנו?

ניתן לקשר אותו לפייסבוק באמצעות Graph Protocol, באופן שמשתמש שלחץ Like אצלנו באתר יציג אצלו על הקיר את הפעולה (טוב כשיווק האתר). איך עושים? מגדירים מספר תגיות meta המתארות את האתר שלנו (שם האתר, כתובת, תמונת לוגו וכו’) ומוסיפים מאפיינים לתגית ה-html. ראו את הדוגמאות וההסבר המלא בעמוד יצירת Graph Protocol.

הקוד הנוצר אינו עובר על תקני w3c. לשיקולכם אם לשים אותו. אני מסתפק בקוד ה-Like הבסיסי באתר והופך אותו לקוד JS כדי שהתקן יעבור. על ההרחבה של ה- Graph Protocol אני מוותר, שכן לא מצאתי דרך טובה ויפה להעביר תקן עבורה.

מדוע זה טוב שיווקית? אם מישהו עושה על מאמר באתר שלכם Like, זה ירשם אצלו על הקיר בפרופיל שלו, וכל חבריו (כ-200 בממוצע) יראו את ההפניה לאתר שלכם, ומעגל הגולשים שלכם עשוי לגדול. מדוע זה טוב קידומית? כל לייק מוסיף לכם קישור לאתר מהקיר של המעריץ הנסתר. אמנם קישור nofollow, אבל גם קישורים שיקליקו עליהם סתם כך שווים משהו (לפחות לא מזיקים…).

פיתוח אפליקציות פייסבוק

קצרה היריעה מלהכיל את התורה השלמה של פיתוח אפליקציות לפייסבוק. אבל נעשה זאת על רגל אחת, רק כדי שנבין את הפוטנציאל הגלום בנושא מבחינה שיווקית.

ראשית, פיתוח אפליקצייה לפייסבוק הוא כמו פיתוח קוד PHP המתחבר ל-API של פייסבוק ומרחיב לנו את אוסף הפונקציות הקיים. באמצעות השימוש ב-API נוכל בקלות לקבל את פרטי מריץ האפליקציה (שם, מין, גיל, ארץ) ואת הנתונים על החברים שלו (שמות, פילוח, וכו’). כך נוכל לכתוב אפליקציות שפונות בצורה מפולחת לקהל יעד נתון, או מציגות פרמטרים שונים לפי מריץ האפליקציה.

איך מתחילים?

  1. מתקינים את כלי הפיתוח של פייסבוק המכונים Facebook Developers. זו אפליקציה כמו כל אפליקציית פייסבוק אחרת.
  2. נכנסים לאפליקצייה – לוחצים על applications שמופיע בעמוד Home אצלכם בחשבון בצד שמאל (בפייסבוק עברי זה בצד ימין). שם מוצאים את Facebook Developers שהתקנו ונכנסים אליו.
  3. מאתרים את הכפתור Set Up New Application למעלה ומקליקים עליו.
  4. מתחילים למלא את ה Wizard. נתחיל בשם האפליקציה ואישור תנאי השימוש של פייסבוק (אחרי שקראנו אותם לעומק, כמובן). נמשיך בטופס עם מספר פרמטרים נוספים שיגדירו את סוג האפליקציה ומאפייניה, בין היתר היכן נמצא קוד הריצה שלנו.
  5. כחלק מהטופס נקבל מזהה API Key יחודי ומזהה Application Secret יחודי. את המזהים הללו נשתול בקוד האפליקצייה שלנו, בהתממשקות ל-API של פייסבוק.

וזה הכל. אפשר להריץ ולשלוח לחברים. טוב נו… לא כל כך מהר. מבטיחים לכם ברשת בניית אפליקציית פייסבוק בעשר דקות. אז מבטיחים… לי זה לקח פעם ראשונה כמה שעות טובות עד שהיה משהו בשל שעובד יפה. בכל אופן, התאור לעיל היה קצר רק לשם הבנה כללית של הנושא. למי שמעניין, מומלץ להתעמק טיפה יותר בנושא הטכני במלא אתרים ברשת המסבירים על הנושא.

אז למה מומלץ לכם לכתוב אפליקציית פייסבוק? להלן מספר סיבות:

  • הכנסת אפליקצייה לדף המעריצים נותנת ערך מוסף לעמוד, ולכן גולשים שיגיעו יחזרו לשם גם בהמשך
  • האפליקצייה הינה ויראלית – כל מי שיריץ אותה, יחשוף אצלו ברישומים על הקיר את השימוש באפליקציה שלכם, ויגרור גם את החברים שלו להריץ את האפליקצייה
  • ניתן לשים פירסום קטן בתוך האפליקצייה עליכם, או קישור לאתר שלכם, דבר שיועיל בהגדלת הקליקים ברשת שיפנו לאתר.

המלצות שלנו למיקסום האפליקצייה:

  • פרסום התוצאה על הקיר של מריץ האפליקצייה – פעם איפשרו בפייסבוק גישה מתוך האפליקצייה לכתוב דברים על הקיר של המשתמש בה (וככה יכולתם לרשום משהו פירסומי על הקיר של המשתמש ללא אישורו). היום הגישה הזו נחסמה ומתאפשרת רק באישור המשתמש (הוא חייב ללחוץ accept). עדין, מומלץ להשתמש ביכולת הזו שתגדיל את החשיפה לאפליקציה בקרב החברים של המשתמש.
  • המלצה לחברים – ניתן להוסיף בקלות יחסית טופס מוכן של שליחת המלצה על האפליקצייה ל-20 חברים של המשתמש בה (לאפליקציות רשומות שמשלמות לפייסבוק אפילו זה ללא הגבלה). נצלו זאת ודאגו שהמשתמש שלכם ימליץ לחברים שלו על האפליקצייה שלכם.
  • פרסום כ-Box – ניתן לאפשר הוספה של סטטוס תוצאה כ-Box בדף של המשתמשים. אם למשל פיתחתם משחק, הוסיפו Box עם הקישור לאפליקצייה ולאתר שלכם, ועם תוצאות המשחק. אלו עוד הפניות פירסומיות אליכם.
  • קידום ממומן – ניתן לקדם את האפליקצייה ברשימת האפליקציות הגדולה של פייסבוק באמצעות תשלום. ככה יגיעו אליכם גם משתמשים שחיפשו בערימת האפליקציות הענקית הקיימת.

אלו אפליקציות היינו ממליצים לכם לכתוב?

בטח לא משחק שלם או תוכנה כבדה (למרות שהחווה המפורסמת דווקא הצליחה לא רע…). נסו משהו קצר, פשוט ומצחיק. כזה שאם אתם הייתם רואים אותו על הקיר של החבר שלכם הייתם לוחצים עליו. הרבה משתמשי פייסבוק אוהבים שאלוני טריוויה, כגון: “בדוק האם אתה חכם” או “איזה X אתה?” (החליפו את X ב: צבע, חיה, להקת רוק, נשיא מדינה, דמות מצויירת, וכו’).

פרסום ממומן בפייסבוק

בטח יצא לכם לראות את כל המודעות הפירסומיות בפייסבוק בשולי הדף. גם אתם יכולים לעשות מודעה כזו בקלות.

היתרון המרכזי של הפירסום הממומן בפייסבוק על פני אלו של גוגל: קיים פילוח איכותי של הגולשים (ארץ, שפה, גיל ומין) וניתן להתאים פירסום מדוייק לפלח שוק פוטנציאלי. החסרון: אין ממש התאמת הפרסומת לתוכן בעמוד כמו שעושים גוגל (אולי בעתיד יהיה). כמו כן, אני אישית מצאתי שהפירסום בפייסבוק יקר יותר, אבל זה תלוי כמובן מה אתם מפרסמים (גם פה קיימת שיטת המכרזים כמו של גוגל).

אז איך מתחילים?

לוחצים על המילה Advertising בתחתית העמוד בפייסבוק, ובעמוד שקיבלנו לוחצים על Create an Ad (הכפתור הגדול בירוק). ואז מתחילים למלא טפסים. ממש לא מסובך ואפילו קל יותר להבנה מהפירסום הממומן של גוגל, ולכן כל מילה נוספת מיותרת.

כניסה לדף הפרסום בפייסבוק

כמה נקודות חשובות שרצוי שתדעו:

  • בפייסבוק ניתן לקבוע את פלח הגולשים שיצפו במודעה (כבר אמרנו קודם) ולקבל אמדן של כמה חשיפות יהיו לנו בטווח זמן מסויים בהתאם.
  • ניתן לקשר את מודעת הפירסומת ישירות לעמוד המעריצים שלכם, או ליצור סתם מודעה שמפנה לכל לינק חיצוני.
  • ניתן לקבוע האם לשלם לפי חשיפות או לפי קליקים (שווה לנסות גם וגם ולראות מה יעיל יותר עבורכם).

בסוף כל יום תוכלו להתרשם מהסטטיסטיקות היפות שפייסבוק מציג שהיו לכם, למשל שהיו 30,000 צפיות למודעה שלכם רק היום (למרות שבפועל אתם לא הצלחתם לראות את המודעה של עצמכם ולא משנה כמה ניסיתם). קחו בחשבון שיכול להיות שהמודעה שלכם מופיעה בקטן למטה מחוץ לנקודת המבט של הגולשים בפייסבוק שעוברים עמודים על גבי עמודים ומנפחים את סטטיסטיקת החשיפות אליכם מבלי שבכלל ראו בפועל את הפירסום. אם התרגלתם ל- CTR בין 1% ל-3% בגוגל שנחשב גבוה, תתחילו להתרגל לשברי אחוזים כאן בפייסבוק.

סטטיסטיקה בפנל הניהול של המפרסם

(לחץ על התמונה להגדלה)

אני תמיד משווה את כמות הקליקים המדווחים לי בפייסבוק בפירסום הממומן לכמות הכניסות מפייסבוק ב- Google Analytics. זה דיי תואם. שימו לב שלא בטוח שגוגל יודעים לזהות שאלו כניסות ממומנות אליכם מפייסבוק (אין הפרדה ב Analytics, וכל הכניסות מופיעות תחת facebook.com). זאת, אגב, בשונה מהכניסות מהאפליקציות שלכם (שנרשמות ב Analytics תחת כניסות מ- apps.facebook.com).

טריקים לשיווק אפקטיבי בפייסבוק

אז בנינו דף מעריצים שמייצג אותנו בכבוד, חיברנו אותו אלינו לאתר, הוספנו כפתור Like באתר שלנו, התחלנו קמפיין של פירסום ממומן בפייסבוק וגם כתבנו כמה אפליקציות פייסבוק ויראליות נחמדות. האם יש לנו מה עוד לעשות במסגרת פייסבוק שיתרום לשיווקינו? התשובה היא “כן”.

להלן סקירה מהירה של כמה טריקים וטיפים שיוכלו לתרום לנו בשיווק בפייסבוק:

  • העברה של סטטוסים מ Most Recent ל- Top News ב-News Feed – פירסמתם משהו מעניין שתרצו לתת לו חשיפה רבה יותר? סביר שתעדיפו שהוא יופיע תחת Top News (שמכיל רשימת עדכונים חדשותיים מצומצמת ואיכותית יותר) ולא תחת Most Recent (שמכיל בעיקר זבל של הוספת חברים וסטטוסים מהירים שמתחלפים בקצב רצחני ולא מקבלים הרבה חשיפה. המצאה של פייסבוק מהחודשים האחרונים לחיקוי עדכוני זמן אמת של טוויטר). אז מה עושים? דואגים שחבר אחד יתן לנו לפחות הצבעת Like ותגובה לסטטוס שלנו, והופ, עברנו ל Most Recent והגדלנו את החשיפה להודעתנו.העברה של סטטוסים ל-Top News ב-News Feed
  • הקפצת הודעה ב News Feed – ההודעה שלכם נעלמה במעמקי הרשימה של ה News Feed? אין בעיה. הוסיפו לה תגובה, והופ, היא חזרה לראש הרשימה והחשיפה אליה תמשיך לגדול.
  • תיוג משתמשים – רוצים פירסום יעיל? צרו תמונה יפה ופירסומית ותייגו חברים אליה. הם גם יקבלו מייל אוטומטי שהם תוייגו וירוצו לבדוק את זה (ויחשפו לתמונה שלכם), וגם אם הם לא יסירו את התיוג, אז התמונה תופיע ברשימת התמונות שלהם, נחשפת לכל מי שיחטט להם בפרופיל. שימו לב: יש מגבלה על כמות התיוגים לכל תמונה.
  • ניצול תיוג שלכם – מישהו קרא כבר את המאמר הזה ותייג אתכם לתמונה פירסומית? נצלו את זה: הוסיפו תגובה לתמונה שלו עם הודעת “אחלה תמונה” או “תודה” וכמובן קישור לעמוד שלכם או לאתר שלכם. מיד אח”כ הסירו את התיוג. ההודעה שהוספתם תישלח לכל המתוייגים ולכל המגיבים הקודמים, וככה ניצלתם פירסום של מישהו אחר לטובתכם.
  • שינוי שם קבוצה – יש לכם קבוצה שהיא כבר סטטית ולא פעילה הרבה זמן? תמיד אפשר לחדש את התכנים שבה ואז פשוט שנו את שם הקבוצה (מספיק שינוי תו, מילה או סימן פיסוק). הודעה ששם הקבוצה השתנה תישלח לכל חברי הקבוצה ותפורסם גם ב- News Feed אצלם. זו עוד רענון על הקבוצה בקרב חבריה, וחשיפת הקבוצה בקרב החברים של חברי הקבוצה שעוקבים אחרי ה- News Feed של חברי הקבוצה.

שיווק בפייסבוק – סיכום ומסקנות

הפלטפורמה המצליחה של פייסבוק מאפשרת לנו דרכים רבות לשווק את עצמנו, למתג את החברה שלנו או את האתר שלנו, ואף לעזור בקידום שלהם בגוגל.

חשוב לזכור שפייסבוק היא זירה שיווקית לכל דבר, וכל צעד צריך להשקל בכובד ראש, כי צעד מוטעה עלול להזיק. בנייה של עמוד מעריצים איכותי ועם ערך מוסף, פירסום ממומן ומפולח בצורה טובה, כתיבת אפליקציות ויראליות יחודיות שיהיו אהובות ודרושות בשוק – כל אלו יכולים להועיל. לעומת זאת, הצפת סטטוסים, שליחת ספאם פירסומי רב לחברים בקבוצה, הפצצה באפליקציות חדשות כל יומיים, הקפצת כל מודעה שלכם בצורה קבועה מעלה, תיוג קבוע של גולשים בתמונות פירסומיות – כל אלו יכולים להזיק לכם. שימו לב גם שמנהלי פייסבוק נלחמים רבות בתופעות הספאם השונות ומוסיפים לנו מדי יום הגבלות נוקשות (מגבלה על כמות החברים הכללית, על כמות המיילים היומית הנשלחת, על כמות החברים שאנו מצרפים ביום, על כמות התיוגים לתמונה נתונה וכו’). אם פתחתם חשבון פיקטיבי, הצפתם בתיוגים או במיילים, צירפתם אינספור חברים שאתם לא מכירים (ולכן חלק גדול גם לא אישר אתכם) וכיוצא באילו, אל תתפלאו אם יום אחד תמצאו את החשבון שלכם נעול (וזה כבר קרה לכמה מכרים שלי…).

ובכן, ניתן עוד רבות לדבר על פייסבוק, אולי במאמר ההמשך. בינתיים, נאחל הצלחה לכולם בקידום, בשיווק ובפרסום! אם נהניתם מהמדריך אודה לכם אם תפיצו אותו.

איך אתם משווקים בפייסבוק?

אני בטוח שחלקכם משתמשים בטכניקות שציינתי ובטכניקות נוספות, אני אשמח לשמוע את דעתכם – איך אתם משווקים את האתרים והעסקים שלכם בפייסבוק?

 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
נכתב על ידי
מהנדס תוכנה מהטכניון עם תואר שני במנהל עסקים. איש הייטק ויזם, המנהל את מיזם גרופ פתרונות אינטרנט בע”מ. החברה עוסקת בבניית אתרים מבוססי תוכן, קידום אתרים במנועי חיפוש, ניהול תוכן ושיווק באינטרנט. התמחות בשיווק בפייסבוק ודגש על כתיבת אפליקציות לפייסבוק. מנהל בלוג בניית אתרים עם קידום אתרים. בקרו אותנו בפייסבוק: www.facebook.com/mgweb.co.il
0 0 הצבעה
קלות השימוש
0 0 הצבעה
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעה
תמיכה טכנית
0 0 הצבעה
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest
310 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

310
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
()
x