הקמפיין האסור של גוגל כרום – טעות תמימה או מהלך שיווקי מבריק?

איתי ברנר

גוגל נתפסה בשבוע האחרון עם המכנסיים למטה כאשר התברר כי היא הריצה קמפיין שהמשתמש בשיטות קידום פסולות ונועד לקדם את דפדפן כרום.

הראשון שכתב על כך ביום שני היה אהרון וול מ– SEOBook. לדבריו, החלו להופיע ברשת פוסטים ועמודים שנשאו הערה בתחתית העמוד “פוסט זה ממומן (Sponsored) על ידי גוגל”. העניין הוא שחלק גדול מהפוסטים האלו הכילו קישורי Do Follow כמו “Google Chrome” .

אבל זה לא הכול – חלק מהפוסטים האלו לא היו קשורים כלל לכרום למעט הכותרת ואולי פסקת הסיום. למשל, אחד הפוסטים שמזכיר וול מדבר בכלל על תרומת קידום האתרים בגוגל לעסקים קטנים פשוט מכיוון שגוגל הוא מנוע החיפוש הגדול בעולם…  כאמור, אין ממש קשר לכרום, וגם המידע הזה הוא די מובן מאליו , וזהו בדיוק אותו הספאם שגוגל מנסה להילחם בו! פוסט אחר, טיפשי לא פחות, מדבר על העזרה של כרום לעסקים הקטנים, פשוט מכיוון ש – “גוגל היא חברה אמינה…” ו – “אם אתה משתמש בכרום,אתה יודע שאתה בידיים טובות”. נראה שמי שכתב את הפסקאות האלו לא ממש יודע לעשות את ההיקש בין סיבה לתוצאה…

אגב, חלק מהפוסטים הכילו גם קטעי וידאו ובכך העלו במידה לא פרופורציונאלית את מספר הצפיות בקטעי וידאו מסוימים של כרום. (מספר הצפיות הוא אחד הפרמטרים בדירוג סרטונים הן בתוך יו-טיוב והן בגוגל עצמו).

התגובה של גוגל

לאחר פניות מלא מעט אתרים, גוגל הגיבה ואמרה שהקמפיינים האלו אכן ממומנו על ידה, אך נעשו על ידי חברת פרסום חיצונית (Essence Digital) שהחליטה על דעת עצמה לפעול בשיטה פסולה של תשלום לבלוגרים ובניגוד לחוזה עם גוגל. למעשה, גוגל טענה כי היא שילמה אך ורק על פרסומות וידאו.

ההסבר הזה נשמע מעט מוזר , לא רק בגלל הכיתוב “מומן על ידי גוגל”, אלא גם בגלל שלגוגל עצמה יש את מערכת הפרסום הגדולה בעולם (Adwords) שכיום פועלת גם בתוך קטעי וידאו. בכל  מקרה, יותר מאוחר הסתבר ש – Essence Digital הפעילה בעצמה חברה אחרת המתמחה בפרסום וידאו בשם Unruly. נציג של Unruly טען בתוקף שאין לחברה דבר וחצי דבר עם קישורים או מיץ קישורים, אבל בדיקה תנאי השימוש מול הלקוחות, חשפה שהחברה מתעדת להעלות את דירוג ה- Pagerank של אתרי הלקוחות.

כעת לא ניתן למצוא יותר את הפוסטים האלו ברשת, ונראה שהם הורדו מן האוויר.

התגובה של מחלקת הספאם של גוגל

אקדח שמופיע במערכה הראשונה חייב לירות במערכה השלישית, ואכן, מחלקת הספאם של גוגל (בראשותו של מאט קאטס, החליטה להוריד את דירוג ה– PR של העמוד http://www.google.com/chrome מ- 9 לדירוג נמוך יותר. לדבריו של קאטס, אמנם קטעי הוידאו המוטמעים לא הפרו את הכללים של גוגל, אבל בגלל שנמצא לפחות עוד קישור טקסט אחד בתוך הפוסטים האלו, הוחלט שזה מספיק כדי לתת עונש ידני לשישים יום.

למרות שבדרך כלל PR לא משפיע ישירות על דירוגים, במקרים מסוימים ובזירות מאוד תחרותיות הוא יכול לעשות זאת. בדיקה של Search Engine Land העלתה שבמילה דפדפן באנגלית (Browser), הוא ירד ממקום שני למקום חמישים! גם כשמחפשים רק Chrome, מגיעים לעמוד תמיכה שהעמוד המדובר הוא אחד מה– Sitelinks  שלו… (אפשר לראות את כל התמונות כאן). גם בביטוים כמו “דפדפן אינטרנט” ו – “דפדפן ווב” היו ירידות דומות.

לסיכום – גם גוגל היא לא כל יכולה

המקרה הנ”ל מזכיר במידת מה את המקרה של הורדת ה– PR לגוגל יפן ומעלה שוב את רמת המורכבות של הרצת קמפיינים שיווקים ברשת, אפילו אם מי שממן אותם היא חברת האינטרנט הגדולה בעולם… ההחלטה של מחלקת הספאם לא לתת יתרון ביתי לגוגל , כנראה נועדה להראות למבקרים של גוגל שהחברה לא עושה לעצמה הנחות ומתייחסת לעצמה באותה חומרה אליה היא מתייחסת לכל גוף אחר שיפר את הכללים המנחים שלה, גדול ככל שיהיה.

מן הצד השני, המקרה הזה מעיד גם עד כמה קשה לשמור על אותם כללים מנחים של גוגל ושלמעשה זוהי משימה כמעט בלתי אפילו עבור משווקי האינטרנט האתיים ביותר. אם קישור Do follow אחד מספיק כדי לתת עונש, הרי שקמפיינים של אלפי פוסטים צריכים להיבדק בפינצטה, וכל זה בלי לדבר על איכות התוכן שהיא הרבה יותר קשה לבדיקה.

מה דעתכם? האם מדובר בטעות אנוש שניתן לסלוח עליה, או שעל גוגל להכות על חטא וסוף כל סוף להתחשב בביקורת המופנית כלפי הקווים המנחים שלה זה שנים רבות? ואולי מדובר בתוכנית Linkbait גאונית של גוגל במטרה לגרום לשיחה וקישורים טבעיים? 🙂

שתפו:
נכתב על ידי
עורך וכותב תוכן עצמאי, בין היתר הקים את Web Wiz המספקת פתרונות כתיבת תכנים וניהול תוכן.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

7 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות
עומר לייבנזון
20
מדיה חברתית
עומר לייבנזון
98
מדיה חברתית
עומר לייבנזון
78
מדיה חברתית
עומר לייבנזון
95
מדיה חברתית
עומר לייבנזון
113
מסחר אלקטרוני
יורם ליכטנשטיין
105079
תוכן וקופירייטינג
שי משען
100714
פרסום באינטרנט
דוד כהן
99816
מדיה חברתית
בן אורן
87812
קידום אתרים
דנה רוזן
82476
ניהול קהילה
נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בדיגיטל

מעל 15,000 אנשי שיווק ובעלי עסקים נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בשיווק דיגיטלי מאז 2007

7
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.