חדש בבלוג: מערכת שאלות ותשובות בנושא SEO (וזה לא פורום)

פבל ישראלסקי
שאלות ותשובות בנושא קידום אתרים

כבר הרבה זמן שאני שוקל להקים מערכת שאלות ותשובות מקצועית בבלוג (הרי זה שם הדומיין שלי לא? :). כיום אני מקבל די הרבה שאלות במייל על בסיס יומיומי וחשבתי שבמקום להשקיע בתשובה שאותה יראה רק אדם אחד, לאפשר גם לאחרים להיחשף אליה – הרי סביר שגם אחרים נתקלו באותה הבעיה.

בנוסף, אני בטוח שאני רחוק מלדעת הכל ואולי דווקא אחד הקוראים אצלי יוכל לענות על השאלה בצורה טובה לא פחות ממני. לפיכך, החלטתי להקים את פינת: שאלות ותשובות בנושא קידום אתרים.

לפניכם מדריך מפורט שמסביר איך משתמשים במערכת ומה התועלות שלה. היעזרו בתוכן העניינים הבא בכדי לנווט במדריך:

  1. יתרונות על פני פורום מסורתי
  2. איך יוצרים פרופיל אישי ומה יש בו?
  3. איך משתמשים במערכת?
  4. דירוגים, נקודות ודרכים להתבלט
  5. דגשים, כללים וקווים אדומים
  6. תוכניות עתידיות לפיתוח
  7. פידבק: מה דעתכם על המערכת?

1. יתרונות על פני פורום מסורתי

בהתחלה הכיוון היה להקים פורום, אך בעיני יש לפורום מספר חסרונות עיקריים:

  • התמקדות בדיונים במקום בפתרונות מיידייםדיונים זה מעולה אך לפעמים מה שהמשתמש מחפש זה בסך הכל תשובה ישירה לשאלה שלו בלבד. לא דעות ולא השקפות, פשוט פתרון מיידי לבעיה.
  • ניצול המערכת לצורך קידום אינטרסים אישיים – או במילים אחרות – השארת תגובות סרק רק לצורך הקישור\מיתוג). ספאם מהסוג הזה מקשה על מנהל הפורום בתחזוקה השוטפת.
  • היעדר יכולת להעריך את איכות המשתמשים – כאשר אני שואל שאלה בפורום ומישהו עונה לי, כיצד אוכל להעריך את איכות התשובה שלו? וחשוב מכך – כיצד אדע בכלל אם ניתן לסמוך על אמיתות התשובה שלו?

מערכת Question2Answer (שתורגמה לעברית ע”י ארז וולף), פועלת על קונספט אחר לחלוטין – שאל שאלה וקבל תשובה. כלומר פלטרפורמה שבה המשתמשים מסייעים לשואלים לקבל תשובות על השאלות שלהם, ומתוגמלים בנקודות בהתאם. תיכף אסביר בהרחבה איך המערכת עובדת, אך אומר לפני כן כי מערכת מהסוג הזה יעילה הרבה יותר הן לאדם שמחפש תשובות, והיא גם תורמת למיתוג של האדם שמספק תשובות איכותיות לאחרים. הבא נציץ בעמוד הראשי שלה:

מראה כללי של המערכת

2. איך יוצרים פרופיל אישי ומה יש בו?

ראשית כל נרשמים למערכת – ההרשמה לא תיקח יותר מ-2 דקות. לאחר תהליך ההרשמה, נוצר פרופיל אישי בו ניתן לראות את כל הסטטיסטיקה של המשתמש, מידע אישי ואפשרות ליצור קשר – זהו למעשה כרטיס הביקור הוירטואלי שלכם. ה-URL של הפרופיל נקבע לפי שדה שם המשתמש, למשל במקרה שלי הוא נראה ככה:

https://www.askpavel.co.il/qa/user/askpavel

פרופיל המשתמש

איזה מידע מוצג בפרופיל האישי?

  • פרטים אישיים
    • משך חברות – כמה זמן עבר מהיום בו נרשם.
    • סוג משתמש – אדמין, רגיל וכו’.
    • שם מלא
    • מיקום
    • אתר אישי
    • אודות (טקסט חופשי)
  • פעילות המשתמש
    • ציון – כמה נקודות יש למשתמש ובאיזה מקום הוא מדורג (בהמשך אסביר כיצד הנקודות מחושבות).
    • שאלות – כמה שאלות שאל עד כה.
    • תשובות – על כמה שאלות ענה וכמה מהן נבחרו בתור “התשובות הטובות ביותר” (הסבר בהמשך).
    • תגובות – כמה הגיבו על התשובות של המשתמש.
    • הצביעו עבור – על כמה שאלות ועל כמה תשובות של המשתמש הצביעו אחרים (לטובה ולרעה).
    • קיבל – כמה הצבעות חיוביות ושליליות קיבל.
  • שאלות שנשאלו ע”י המשתמש
  • תשובות אחרונות של המשתמש

אני מציע מאד להשקיע בתוכן שיופיע בפרופיל האישי. בסופו של דבר יכול מאד להיות שלקוח פוטנציאל יקרא את התשובות שלכם ויתרשם מכם, אך הצצה בפרופיל לצורך יצירת קשר תגרום לאפקט ההפוך. כמו כן, חשוב לציין שהמידע בפרופיל תמיד ניתן לשינוי דרך פנל הניהול.

3. איך משתמשים במערכת?

כעת כשיש לכם כבר פרופיל אישי שמייצג אתכם באופן ראוי, אתם יכולים להתחיל להשתמש בפונקציות השונות:

1. לענות על שאלות של משתמשים – יש להיכנס לשאלה עליה רוצים לענות ולהקליד את התשובה בתיבת הטקסט הלבנה. בכדי לזכות בדירוג ושביעות רצונו של שואל השאלה, השתדלו לספק את התשובה הטובה ביותר. התשובה הטובה ביותר לא בהכרח צריכה להיות הארוכה ביותר, מספיק לספק תשובה פשוטה, ברורה ואינפורמטיבית. זיכרו שמטרת הממשק היא לספק תשובות לשאלות ולא לעורר דיונים.

2. להוסיף שאלה חדשה למאגר – לפני שאתם מוסיפים שאלה חדשה, ראשית בדקו אם היא לא נשאלה כבר בעבר בכדי למנוע כפילות (פשוט לחפש אותה בתיבת החיפוש בחלק העליון). אם היא לא נשאלה, יש ללחוץ על “הוסיפו שאלה” מתוך העמוד הראשי ולהקליד אותה בצורה האינפורמטיבית ביותר. שאלות כלליות כמו “איך לקדם אתר” מיותרות משום שאין עליהן תשובות ברורות וחד משמעיות, לכן השתדלו להתמקד בשאלות נקודתיות וספציפיות.

3. לשאול שאלה בהקשר לתשובה – האפשרות הזו נוחה במיוחד אם התעוררה אצלכם שאלה ספציפית, שקשורה ישירות לתשובה אליה נחשפתם. לדוגמא: ראיתם תשובה מפורטת לשאלה “כמה קישורים יוצאים מותר לשים בדף אחד”, אבל אז תהיתם מה קורה לגבי קישורים פנימיים? האם גם במקרה שלהם יש הגבלה? במקרה כזה מאד מתאים לפרסם את השאלה בהקשר לתשובה כי מדובר באותו הנושא.

4. להגיב על שאלות ותשובות של אחרים – זה קצת מבלבל אבל יש להבדיל בין “תשובה” לבין “תגובה”. תשובה היא משהו פורמלי עליו אתם, בתור העונים על השאלות, נמדדים בעיני שואלי השאלות. בעוד שתגובה היא סוג של הבעת דעה. אם למשל נשאלה שאלה לא ברורה או כזו שמשתמעת ל-2 פנים, אתם יכולים להגיב עליה ולשאול מהי כוונת המשורר ולבקש מיקוד. או למשל אם נחשפתם לתשובה איכותית של מישהו, אתם יכולים להגיב עליה ולחזק את האדם שענה, או להוסיף לה פרט קטן שישלים אותה.

5. לדרג שאלות ותשובות של אחרים – דירוג זה בעצם לא “תשובה” ולא “תגובה”, זהו סך הכל סימון ויזואלי שמביע שביעות או חוסר שביעות רצון (ממש כמו ב-Digg.com). זוהי סוג של “תגובה” אך ללא מלל טקסטואלי. אם למשל אתם רוצים לפרגן לתשובה איכותית במיוחד או שאלה מעניינת, אבל לא ממש רוצים לפרט מדוע אתם מפרגנים – דירוג יהיה הדבר הנכון לעשות. זיכרו שהדירוג מוסיף או גורע נקודות (טבלת ניקוד בהמשך), כך שיש לחשוב היטב לפני שעושים זאת.

להלן מסך לדוגמא של שאלה כפי שהוא מופיע אצל משתמש מחובר, במסך ניתן לראות שימוש בפונקציות שתיארתי:

כך נראית שאלה

כפי שאתם רואים כרגע, הוספתי 2 שאלות לדוגמא הכוללות תגובות, תשובות ודירוגים בכדי שתכירו טוב יותר את הפונקציונליות של המערכת.

4. דירוגים, נקודות ודרכים להתבלט

הפרמטר שישקף את הידע והמקצועיות שלכם בעיני שאר המשתמשים שאינם מכירים אתכם זה הניקוד. לכל משתמש יש מספר שמייצג את הציון הכללי שלו (אפשר לראות את הציון בפרופיל המשתמש), כאשר הוא מחושב לפי הטבלה הבאה:

פעולה

נקודות

הוספת שאלה חדשה

+2

בחרת את התשובה “הטובה ביותר”

+3

השאלה שלך דורגה שלילי

-1

השאלה שלך דורגה חיובי

+1

הוספת תשובה חדשה

+4

התשובה שלך נבחרה “לטובה ביותר”

+30

התשובה שלך דורגה שלילי

-2

התשובה שלך דורגה חיובי

+2

דירגת שאלה של מישהו אחר

+1

דירגת תשובה של מישהו אחר

+1

5. דגשים, כללים וקווים אדומים

  • הגדירו את כותרת השאלה בצורה המדוייקת ביותר – אם השאלה תנוסח באופן כללי כמו “איך לקדם את האתר שלי בגוגל?”, היא עשויה לא לקבל היענות. משתמשים פשוט מראש לא ייכנסו אליה. במקום זה, הגדירו שאלה ספציפית שבאמת מגדירה את השאלה כמו “איך לבדוק כמה קישורים חיצוניים יש לאתר שלי?”.
  • ספאם ופרסום – המערכת לא נועדה לצורך קידום אינטרסים אישיים וכל המשתמע מכך. אין לשלב קישורים במלל התשובה שאינם רלוונטיים והכרחיים לתשובה וכמובן חל איסור לשלב קישורי אפילייט מכל סוג שהוא. תשובות לא רלוונטיות שכוללות קישורים לאתרים אישיים רק יפגעו ברייטינג שלכם בעיני משתמשים אחרים ובכך יורידו מערככם.
  • התחזות למשתמשים – אין ליצור מספר חשבונות וליצור סדרת שאלות\תשובות פיקטיביות בכדי להגדיל את הניקוד. קיימת אפשרות פשוטה לזהות משתמשים פיקטיביים, כך שאם העניין יתגלה כל סדרת המשתמשים תמחק.
  • שפה נאותה – יש לשמור על תרבות דיון ושפה נאותה. אם משתמש כלשהו ענה למישהו אחר תשובה שלא נראית לכם, אתם יכולים גם כן לענות על השאלה במקום לקטול אותו (בסופו של דבר שואל השאלה יבחר את התשובה “הטובה ביותר”). בכל מקרה, זה לא המקום לוויכוחים או ירידות לנושאים אישיים.
  • שאלות כפולות – לפני שאתם מחליטים לפרסם שאלה חדשה, בדקו קודם אם היא לא פורסמה בעבר (יש מלבן חיפוש בחלק העליון שמאלי של הדף).
  • אפשרות לערוך – לא בטוחים לגבי מה שכתבתם? רוצים לשנות משהו בתשובה שפרסמתם? אין בעיה – מתחת לכל שאלה, תשובה ותגובה שלכם מופיע קישור “עריכה” שמאפשר לכם לערוך את התוכן.

6. תוכניות עתידיות לפיתוח

יש כבר מספר פיצ’רים שברצוני להוסיף למערכת אך בעקבות חוסר זמן וידע הם רק בגדר תכנון. אני אשמח לשמוע אם יש לכם רעיונות נוספים שלא מופיעים פה או שדרוג של רעיונות שכן מופיעים:

  • עדכוני RSS – ליצור פיד שניתן להירשם אליו בכדי לקבל עדכונים על שאלות חדשות שמתפרסמות.
  • הוספת תמונה בפרופיל – אפשרות להעלות קובץ תמונה שיוצג בפרופיל המשתמשים (או לוגו של חברה).
  • אפשרות ליצור קשר עם משתמשים – יצירת מערכת שליחת הודעות שתאפשר למשתמשים לפנות אחד לשני.

אתם מוזמנים להעלות בתגובות רעיונות לשיפורים ואני אשמח להוסיף אותם כאן.

7. פידבק: מה דעתכם על המערכת?

עכשיו אני פונה אליכם בבקשה לעזור לי לשפר את המערכת כך שתוכל לשרת אתכם טוב יותר. מה לדעתכם כדאי להוסיף\לשנות בה? האם חסרה פונקציה כלשהי? מה דעתכם על המערכת באופן כללי? אם יש לכם רעיונות, הערות והארות מכל סוג שהוא, אשמח לקבל פדביק בתור תגובה לפוסט הזה.

שתפו:
נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

32 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות
עומר לייבנזון
85
מדיה חברתית
עומר לייבנזון
108
מסחר אלקטרוני
עומר לייבנזון
131
קידום אתרים
יורם ליכטנשטיין
104689
תוכן וקופירייטינג
שי משען
100124
פרסום באינטרנט
דוד כהן
99006
מדיה חברתית
דנה רוזן
82388
ניהול קהילה
נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בדיגיטל

מעל 15,000 אנשי שיווק ובעלי עסקים נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בשיווק דיגיטלי מאז 2007

32
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.