פורסם מחקר מקיף של חברת SEMrush, אשר התבסס על דאטה של 260 מיליארד שורות Clickstreams (נתוני הקלקות) בין ינואר 2024 ליוני 2025. המחקר מראה כי שימוש ב-ChatGPT לא מפחית את החיפושים בגוגל אלא מגדיל את מספרם.
במקביל, דוח State of Search Q2 2025 של Datos ו-SparkToro מצביע על מגמה זהה ברמת התעשייה: גוגל נשארת הדומיננטית עם נתח שוק של כ-95%, בזמן ששימוש בכלי AI כמעט שילש את עצמו בשנה אחת.
המחקר של SEMrush נבנה כדי לבדוק שתי תאוריות:
- תחליף (Substitution): ChatGPT ימשוך משתמשים מגוגל ויפחית חיפושים שם.
- הרחבה (Expansion): ChatGPT לא מחליף את גוגל, אלא מצטרף אליו ומגדיל את סך החיפושים.
הממצאים חד-משמעיים: לא נראתה ירידה בשימוש בגוגל לאחר אימוץ ChatGPT. להיפך, נרשמה עלייה קלה במספר החיפושים הממוצע לאדם בגוגל. אפילו אחרי מעקב ארוך טווח (500 ימים) נמצא שגוגל נותרה יציבה, במקביל לשימוש עקבי ב-ChatGPT.
תוצאות המחקר – גוגל נשארת דומיננטית, החיפוש מתרחב
כדי להבין את התמונה הגדולה, כדאי להביט גם בנתוני Datos:
- גוגל מחזיקה בכ-95% מנתח החיפוש בדסקטופ בארה”ב ובאירופה, מונופול כמעט מוחלט.
- שימוש בכלי AI גדל במהירות: בארה”ב חלק פעולות הגלישה שבוצעו בכלי AI כמעט שילש את עצמו תוך שנה.
- ChatGPT הוא הכוכב המרכזי, עם כ-31% חדירה בארה”ב וכ-41% באירופה.
- במקביל, חיפושי Zero-Click שבהם התשובה מתקבלת ישירות ב-SERP עלו בצורה חדה בארה”ב החל ממרץ 2025, בעיקר בזכות AI Overviews. באירופה המגמה מתונה יותר.
- שיעור הקליקים האורגניים נשאר גבוה, אך שונה בין אזורים: 47%-44% באירופה מול ירידה ל-42%-40% בארה”ב.
בשורה התחתונה, החיפוש לא נעלם אלא התפצל. גוגל נשארת מרכז המערכת, אבל ChatGPT וכלי AI מוסיפים שכבת חיפוש חדשה שמרחיבה את עוגת החיפוש.
מה זה אומר על SEO ו-GEO?
עבור מנהלי שיווק זה לא מצב של “או-או”, הממצאים משני המחקרים מצביעים על תמונה ברורה: ChatGPT וכלי AI אחרים לא מחליפים את גוגל אלא מוסיפים עליו. המשמעות היא ש-SEO נשאר קריטי, גוגל ממשיכה להיות מקור התנועה המרכזי, עם דומיננטיות של כ־95% בחיפוש בדסקטופ. במקביל, GEO הופך לנדרש ככל שהרגלי השימוש ב-ChatGPT וצ’טבוטים אחרים עולה ומותגים רוצים להופיע כציטוטים ואזכורים בתוך תשובות של מודלים גנרטיביים.