מילון כיס לאנשי דיגיטל

כאן תמצאו את כל המונחים שחשוב להכיר בנושא שיווק דיגיטלי. המונחים מסודרים לפי סדר ה-ABC, אתם מוזמנים לנווט בין האותיות כדי ללמוד כל ערך.

A

  • Adwords (אדוורדס): תוכנית פרסום של גוגל במהלכה מפרסמים יכולים לפרסם מודעות לצד תוצאות חיפוש או באתרים אחרים המשתתפים בתוכנית השותפים של גוגל ומפיקים ממנה רווחים. התשלום מתבצע בדרך כלל על פי לחיצה כאשר המודעות שמוצגות הן של המפרסמים שהציעו את ההצעה הגבוהה ביותר. התוכנית מצליחה מאוד וקיימת גם בישראל.
  • Adsense (אדסנס): תוכנית השותפים של גוגל, המאפשרת לבעלי אתרים להציג מודעות של גוגל או של השותפות העסקיות שלה ולהתחלק ברווחים עם גוגל עצמה בכל פעם שנלחצת מודעה. ההטמעה של אדסנס היא לא מיידית, ובעל האתר נדרש לעמוד במספר כללים מקדימים כמו למשל הצגת תוכן חוקי בלבד באתר. הסכום מתקבל בסוף כל חודש (שוטף + 30) לחשבון הבנק או בצ’ק.
  • Aggregator (אגריגטור): אגריגטור הוא אתר אינטרנט האוסף רסיסי מידע של אתרים אחרים ומפרסם אותם במרוכז אצלו , בדרך כלל בצורה מקוצרת ולא כטקסט מלא. אגריגטורים בדרך כלל נסרקים בקצב גבוה במיוחד על ידי מנועי חיפוש, ולכן משתמשים בהם על מנת לגרום לעמוד פנימי של אתר מסוים להתאנדקס במהירות.
  • AJAX (אג’קס): אג’קס היא כינוי לאוסף כולל של טכנולוגיות המאפשרות לצפות בתוכן דינאמי באתרי אינטרנט מבלי לטעון את כל העמוד הנוכחי מחדש ומבלי לגשת לכתובת אחרת. לרוב מנועי החיפוש יש עדיין בעיה מסוימת עם הטכנולוגיה מכיוון שהם מאחסנים רק גרסה אחת עבור כל כתובת  ברשת. לפיכך, יש מקדמי אתרים הממליצים לספק חלופה קבועה לכל תוכן דינאמי שנוצר עם AJAX Premlink.
  • Alexa (אלקסה): אלקסה הוא אתר אינטרנט המודד את נפח התעבורה של אתרים ברשת ומעניק לכל אתר ממד מספרי יחסית לכל האתרים האחרים באותה מדינה וגם בעולם כולו. המידע נאסף באמצעות סרגל כלים המותקן על דפדפן האינטרנט של הגולש. ניתן לצפות במידע חלקי באתר האינטרנט של השרות, אך צפייה בנתונים המלאים ניתנת תמורת תשלום בלבד.
  • Algorithm (אלגוריתם): אלגוריתם הוא כינוי לקוד תוכנה אשר נועד לבצע משימה מסוימת. בהקשר של קידום אתרים , בדרך כלל מדובר בקוד שאמור להחזיר רשימה של אתרים בהתאם לשאילתא מסוימת, כאשר סדר האתרים נקבע לפי מידת הרלוונטיות שלהם לשאילתא. האלגוריתם של כל מנוע חיפוש הוא בדרך כלל סודי ונחשב לסוד מסחרי שלו.
  • טקסט עוגן (Anchor Text): אנקור טקסט הוא אותו הטקסט ממנו בנוי קישור מסוים, אנקור טקסט יכול להיות כל מילה שבוחרים , כולל הכתובת אליה הקישור עצמו מפנה. לאנקור טקסט יש חשיבות מרובה בקידום אתרים מכיוון שהוא רומז למנוע החיפוש אודות הנושא של האתר המקושר ומשפיע על דירוג הנושא הזה בדף התוצאות.
  • ASP (איי.אס.פי) – טכנולוגיית צד שרת עבור האינטרנט מבית מיקרוסופט. הטכנולוגיה מאפשרת ליצור אתרי אינטרנט דינאמיים באמצעות פקדים מוכנים מראש כמו טפסים או טקסטים ושילוב של קטעי קוד בשפת Javascript או VBScript. הגרסה העדכנית ביותר של השפה ידועה בתור ASP.NET MVC.
  • AMP (גוגל אמפ): ראשי תיבות של Accelerated Mobile Pages. זהו מיזם Open Source של גוגל ששואף להפוך את האינטרנט למהיר יותר תוך הנגשה מהירה של אתרים בגלישה אליהם ממכשירים ניידים. לרוב מופיע בתוצאות החיפוש של גוגל במובייל בדמות סמל קטן של ברק עם הכיתוב AMP עבור אתרים שהטמיעו טכנולוגיה זו.
  • ALT (תגית טקסט אלטרנטיבי): תגית אלט, מלשון Alternative, בתמונות, שמסייעת למנועי החיפוש להבין מה מופיע בתמונה. נהוג לשים בטקסט של התגית את התיאור של התמונה ובכך להקל על גוגל ומנועי חיפוש אחרים וכמו כן לאנשים עיוורים שנעזרים בדפדפנים שמקריאים להם את תיאורי התמונות כך שיוכלו לדעת מה מופיע על המסך באתר בו גולשים.

B

  • Baner (באנר): באנר היא צורת פרסום גרפית המציגה מוצר או שרות מסוים בצורה ויזואלית. במהלך השנים נקבעו מספר פורמטים קבועים פחות או יותר מבחינת יחס גובה ורוחב. בתחילת 2012 הוסיפה גוגל פילטר המזהה עמודים עם באנרים מרובים מדי ומדרג אותם בצורה נמוכה יותר על מנת לא לפגוע בחווית השימוש של הגולש.
  • Bid (ביד): כינוי למצב בו מספר מפרסמים מתחרים על מילת מפתח מסוימות, כאשר מי שמציע את ההצעה הגבוהה ביותר , זוכה לכך שהמודעה שלו תופיע במקום הגבוה ביותר. בדרך כלל הזוכה בבידים נקבע בצורה אוטומטית למחצה כאשר כל מפרסם מגדיר מראש את הסכום המינימאלי והמקסימאלי שהוא מוכן לשלם.
  • Bing (בינג): בינג הוא המיתוג המחודש של מנוע החיפוש של מיקרוסופט שבעבר נקרא MSN Search. בינג היה אחד ממנועי החיפוש הגדולים הראשונים ששם דגש על החזות הגרפית של התוצאות. כיום האלגוריתם של בינג מפעיל גם את מנוע החיפוש של יאהו ונכון לפברואר שנת 2012, הוא מנוע החיפוש השני בגודלו בארה”ב.
  • Blogroll (בלוגרול): בלוגרל היא כינוי לרשימת קישורים הנמצאת בבלוג מסוים ובדרך כלל מפנה לבלוגים אחרים מאותו התחום או הנושא. בניגוד לקישורים מתוך תגובות שהן בדרך כלל Nofollow (לפחות במערכת וורדפרס), הקישורים מהבלוגרול הם קישורי Dofollow ולעיתים משמשים גם להחלפת קישורים.
  • Black Hat SEO (קידום אתרים כובע שחור): קידום אתרים שנעשה על מנת להשיג יתרון לא הוגן בתוצאות החיפוש. לדוגמה, הפצצת האתר בקישורים על מנת להביא אותו למקום גבוה או להפך, הפצצה של אתר הגון בקישורים שכאלו על מנת לדחוק אותו מטה בתוצאות החיפוש (“קידום אתרים שלילי”). קידום אתרים שלילי עלול להוביל להסרה של העמוד מהתוצאות או לירידה חדה בדירוגים בסופו של דבר…
  • Brand (ברנד): ברנד הוא כינוי לאתר אינטרנט רשמי של מותג או חברה מסוימים, וזאת בניגוד לאתרים אחרים כמו אתרי מעריצים או אתרים של שותפי מותג (אפלייטיס). האלגוריתם של גוגל מסוגל לקשר בין מילת חיפוש מסוימת (קוקה קולה) לאתר הברנד שלה , ולתת לאתר הברנד עדיפות בדירוג שלו ואף בנפח שהוא תופס בדף התוצאות (עד שבעה עמודים שונים בדרך כלל).
  • Bounce Rate (ייחס נטישה): זהו מדד שמשקף באחוזים את הנטישה של הגולשים. היינו, אחוז הגולשים אשר ביקרו בעמוד אחד באתר למשך שניות בודדות ולא המשיכו את הגלישה. ככל שייחס הנטישה נמוך יותר, כך זה טוב יותר. דוגמא שיכולה לגרום לייחס נטישה גבוה: האתר לא מותאם למובייל וכתוצאה מכך משתמשים נוטשים מהר מהרגע שנחתו באתר.

C

  • Cloaking  (מיסוך) : טקטיקה של קידום אתרים שחור שבה מציגים לגולשים עמוד אחד ולמנועי חיפוש עמוד אחר או גרסה ערוכה של העמוד המקורי. פעולות של מיסוך עלולות לגרום לענישה של האתר.
  • חוות תוכן (Content Farm): כינוי לאתר אינטרנט הכולל כמות גדולה מאוד של תוכן המורכב מביטויים פופולאריים. הכינוי “חווה” מתייחס לעובדה שבדרך כלל איכות התוכן לא עומדת בראש מעיניהם של בעלי האתר והם נוהגים להעתיק או לערוך קטעים מאתרים אחרים , לעיתים תוך כדי עקיפת זכויות יוצרים. מטרת החווה היא למשוך תנועת גולשים באמצעות התוכן.
  • Conversion Rate (יחס המרה): היחס בין כל המבקרים בעמוד מטרה מסוים באתר שלכם ובין אלו שביצעו פעולה מסוימת כמו למשל שליחת טופס צור קשר. לדוגמה, אם מתוך 100 מבקרים בעמוד, 5 יצרו אתכם קשר או התעניינו בשירות אותו אתם מוכרים, מקובל להגיד ששעור המרה הוא 5%.
  • CPA (עלות לפעולה): מודל לפיו המפרסם משלם לפי עלות לפעולה. פעולה זו יכולה להיות לדוגמה לחיצה על מודעה, יצירת קשר עם המפרסם דרך הטלפון או שליחת טופס צור קשר (ליד). מודל זה הוא לרוב הפוך ממודל תשלום לפי חשיפה בו המפרסם משלם לפי מספר החשיפות או ההצגות של המודעה בפועל.
  • CPM (חשיפה לאלף צפיות): מחיר חשיפה לאלף צפיות כאשר המפרסם לא משלם על לחיצה על המודעה ׁ(PPC) או חשיפה בודדת (CPI).  זהו בדרך כלל מודל הפרסום לפיו עובדים ספקים עצמאיים של מודעות ברשת הקונים שטחי פרסום מאתרים שונים, למרות שניתן להגדיר קמפיין CPM גם בתוך רשת Adwords של גוגל. מודל זה מתאים יותר למי שרוצה ליצור מודעות עבור המותג שלו ולא בהכרח להביא ליותר מכירות.
  • Crawler (זחלן): הזחלן של מנועי החיפוש הוא החלק באלגוריתם של גוגל שתפקידו לבקר בכמה שיותר דפים באתר שלכם. ככל שהאתר שלכם יתעדכן באופן תדיר יותר, כך גם הזחלן של גוגל יבקר בו לעיתים קרובות יותר. חשוב לא למנוע את הגישה של הזחלן (דרך הקובץ robots.txt) לעמודים חשובים באתר שלכם כדי שלא לפגוע בנראות שלו בעמודי התוצאות.
  • CSS (תקן עיצוב) : התקן הקובע כיצד עמודים שונים ברשת יהיו מעוצבים. החל מסוף 2014, יש לגוגל יכולת לפענח את התקן ולראות כיצד האתר נמצא באופן ויזואלי, כך שיש לאפשר גישה לקבצי CSS בקובץ Robots.txt

D

  • Disavow (התנערות): מצב בו רוצים “להתנער” מקישורים אשר גרמו נזק לאתר בתוצאות החיפוש. ההתנערות מתבצעת דרך כלי מיוחד של גוגל בשם Disavow Tool אשר דרכו אפשר להעלות רשימה של קישורים ספציפים או קישורים היוצאים מדומיין מסוים מהם רוצים שמנוע החיפוש יתעלם. יש לשים לב שהכלי לא עובד מיידית, אלא דורש שגוגל יסרוק מחדש את העמודים עם הקישורים ועשוי גם להיות מושפע מעדכונים של אלגוריתם “פינגווין”.
  • Domain (דומיין\שם מתחם): הכתובת הייחודית של כל אתר באינטרנט נקראת דומיין (“שם מתחם” בעברית). הדומיין מורכב מתחילית משתנה וסיומת קבועה, לדוגמא: www.site.com. הסיומת משתנה לפי המדינה בה נרשם הדומיין ולפי אופיו של האתר (עמותה, אתר מסחרי וכו’). אם דומיין מסוים פנוי, כמעט כל אדם רשאי לרשום אותו על שמו באמצעות ספקים מורשים.
  • Data Base (בסיס נתונים): בסיס נתונים הוא מאגר של נתונים המשמש ליצירת תוכן דינאמי באתרי אינטרנט כיום. בסיס הנתונים בדרך כלל מאוחסן בכתובת שונה מכתובת האתר או אף על שרת אחר, וזאת מטעמי אבטחה. פריצה לבסיס נתונים נעשית לעיתים במטרה לשתול באתר קישורים לאתרים אחרים, מכיוון שכל תוכן האתר נמצא כאמור בתוכו.
  • Doorway Passage (דלת אחורית): טכניקה נוספת של קידום אתרים שחור שבמהלכה מפנים את הגולש לדף עשיר במילות מפתח שכל תפקידו הוא לבצע הפנייה לעמוד אחר ברשת. לעיתים מדובר בעמודים שלא מבצעים הפניה, אך הם מלאים בתוכן הגורם לדירוג גבוה במנועי חיפוש. במקרים שכאלו, המשתמש מתבקש ללחוץ על קישור שמפנה אותו לעמוד הרלוונטי אליו רצה מקדם האתר שיגיעו.
  • תוכן משוכפל (Duplicate Content): תוכן שמופיע בדיוק כפי שהוא או עם שינויים מינוריים בכמה דפים באתר או במספר אתרים שונים. בשנים האחרונות מנועי החיפוש פועלים על מנת לבודד דפים או אתרים שמעתיקים תכנים מעמודים אחרים ולהוריד את הדירוג שלהם במנועי החיפוש. עם זאת, לעיתים קרובות יש להם יכולת לדעת מיהו האתר המקורי שהעתיק את התוכן, כך שהוא ספציפית לא יענש…
  • Do Follow (דו פולוו): קישורים אשר מעבירים “מיץ קישורים” אל העמודים אליהם הם מקשרים. ההנחיות של גוגל למנהלי אתרים אוסרות על בנייה יזומה של קישורי Do Follow , אך יש רבים העושים זאת בכל זאת והדבר נקרא בניית קישורים (Link Building).

E

  • קישורים יוצאים (External Links): מספר הקישורים בעמוד מסוים באתר שלכם שמפנים אל אתרים חיצוניים. ישנן דעות לכאן ולכאן לגבי מהי הכמות המקסימלית אותה מותר לשים בעמוד מסוים. לפי גוגל, חשוב יותר אם הקונטקסט והמקום בו ממוקמים הקישורים בדף הוא כזה שתורם לאתר שלכם מאשר מספר הקישורים.
  • e-commerce (סחר אלקטרוני): אתר או אפליקציה אשר מאפשרים לגולשים לקנות דרכם מוצרים או שירותים שונים. אתר סחר אלקטרוני מלא צריך להכיל גם מערכת סליקה לקליטה של אמצעי תשלום או לכל הפחות להציע תשלום באמצעות כלים חיצוניים כמו למשל PayPal.

F

  • Facebook (פייסבוק): הרשת הוקמה על ידי מארק צוקרברג ב– 2004 וכיום היא הרשת החברתית הגדולה בעולם ובה מאות מיליוני חברים. המשתמשים בפייסבוק יכולים לפרסם הודעות על הקיר האישי שלהם ולהתחבר עם משתמשים נוספים אשר ייראו את ההודעות האלו, להעלות תמונות ולשייך אותן למשתמשים או מותגים (“תיוג”) ולשחק במשחקים שונים להם אלמנטים חברתיים.
  • Feed (פיד): אוסף של אייטמים של מאתר מסוים שנקראים באמצעות תוכנה מיוחדת לקריאת פידים. השימוש בפיד חוסך את הכניסה הנפרדת לכל אתר מכיוון שהיא מרכזת מספר פידים מאתרים שונים. כמו כן, המילה פיד משמשת גם אתרים שבהם מתקבל אוסף אינסופי של חדשות ועדכונים, ובעיקר רשתות חברתיות כמו פייסבוק.
  • FTP (אפטיפי):  פרוטוקול  המאפשר להעלות או להוריד קבצים ישירות מחבילת האחסון שלכם המכילה את קבצי המקור של האתר. כיום עדיין נעשה שימוש ב – FTP בשלבי יצירת או התקנת מערכת ניהול תוכן. עם זאת, בדרך כלל המשתמש הפשוט אינו צריך להתעסק עם ה – FTP או להגדיר אותו פעם אחת בלבד בתוך מערכת ניהול התוכן.
  • Flash (פלאש): טכנולוגיה של חברת אדובי המאפשרת לאתרי אינטרנט להציג פרטי מדיה שונים כגון סרטונים או משחקים. כיום הטכנולוגיה עדיין נפוצה באתרים רבים, אך תקן HTML 5 המציג יכולות דומות, מחליף אותה בהדרגה. כמו כן, הפלאש לא נתמך במכשירים המבוססים על iOS, וכאשר צופים בסרטון המבוסס על פלאש, מערכת ההפעלה מבצעת המרה שלו לתקן Quicktime של אפל.

G

  • Google (גוגל): מנוע החיפוש גוגל הוא מנוע החיפוש הפופולארי בעולם אשר במשך השנים הצליח לקטוף את הבכורה ממתחריו באמצעות הצגת תוצאות רלוונטיות יותר. חברת גוגל מוכרת אמנם בעיקר בזכות מנוע החיפוש הנ”ל, אך מדובר למעשה בחברת ענק שלה עשרות מוצרים שונים ורובם ניתנים בחינם תמורת צפייה בפרסומות באופן כזה או אחר.
  • Google Analytics (גוגל אנליטיקס): שירות האנליטיקס של גוגל, המאפשר לבעלי אתרים לעקוב אחר התנועה הנכנסת לאתר שלהם ולראות מהיכן היא הגיעה: מנועי חיפוש, מסעות פרסום ממומנים, כניסות ישירות וכו’. הנתונים של אנליטיקס מוצגים באמצעות גרפים וניתן לקבל אותם בחתכים שונים, כגון חלוקה למדינות או גרסאות ותת גרסאות דפדפנים שונות.
  • Google Plus (גוגל פלוס) : פרויקט שהתחיל בתור ניסיון להתחרות בפייסבוק מצד גוגל, ולאט לאט הפך לאתר ייחודי אשר באמצעותו נוצרה קהילה גדולה למדי של משווקים באינטרנט ומנהלי אתרים שרצו לשמוע תשובות ישירות מפי גורמים בכירים בגוגל. לדוגמה, כיום ניתן לקיים באמצעות גוגל פלוס שיחות וועידה בוידאו בשם Hangouts עם בכירים בגוגל כגון ג’ון מולר (אנליסט בתחום קשרי גוגל עם מנהלי אתרים).

H

  • HTML – הקוד התקני בו בנויים כל אתרי האינטרנט כאשר אפשר להריץ סקריפטים שונים הבודקים את התאימות של קוד האתר לתקן. לעומת זאת, גם אתר שאינו עומד בכל דרישות התקן יכול להיות קריא בהחלט על ידי מנועי החיפוש וזה בדרך כלל מה שחשוב למקדמים.
  • Hierarchy (היררכיה): האופן שבו בנוי הסדר הלוגי של אתר מסוים. לדוגמה, באתר מסוים יכולים להיות מספר דפי אב שכל אחד מהם מקושר למספר דפי בן וכל דף בן מקושר לעוד מספר דפי בן שלו עצמו. במקרה כזה מקובל להגיד שישנן 3 רמות של היררכיה באתר. בכל אופן, ההיררכיה היא חלק חשוב בכל אתר אינטרנט ולכן רצוי לחשוב עליה עוד בשלבי הקמת האתר הראשוניים.
  • Header (האדר): ה – Header היא הכותרת החשובה ביותר בדף המאפשרת לגוגל ומנועי חיפוש אחרים להבין במה עוסק האתר. חוץ מה-Header הראשי הנקרא H1, יש גם מספר נוסף של Headers עם חשיבות משנית. לדוגמה, H2, H3 וכך הלאה…
  • HTTP: פרוטוקול שמאפשר לנו למעשה לגלוש באינטרנט בין אתרים שונים בנוחות ובלי שנרגיש שמתבצעת שליחת בקשה לשרת להציג עמוד מסוים. למעשה כל כתובת באינטרנט מתחילה ב- HTTP, אף על פי שהדפדפן לא תמיד מראה זאת בשורת הכתובת.
  • HTTPS : פרוטוקול הדומה ל – HTTP, אך מאפשר למידע בתוך האתר להיות מוצפן. מנועי החיפוש מודעים להבדל שבין HTTP ל – HTTPS : והם ממליצים להשתמש בתקן HTTPS כאשר הדבר נחוץ ואפשרי (לדוגמה, כאשר הגולש צריך להזין לאתר מידע רגיש או כאשר מדובר באתר מסחר אלקטרוני)
  • Hosting (אחסון): חבילת האחסון היא למעשה זו אשר מאפשרת לכם לארח את האתר שלכם על גבי שרת מרוחק באופן שבו כולם יוכלו לצפות בו. חבילות האחסון השונות נבדלות זו מזו בפרמטרים כמו נפח האחסון (במגה בייטים או ג’יגה בייטים) ובנפח התעבורה הכולל שתתבצע באתר בחודש.

I

  • Index (אינדקס) – במקור כינוי לאתר המאחד בתוכו קישורים למספר גדול מאוד של אתרים שנאספו באופן ידני. היום משמש גם לתיאור של אינדקסים אוטומטים, כלומר, סך כל הדפים השמורים במאגרים של מנועי החיפוש. לכן, כאשר עמוד מסוים נסרק על ידי הרובוט של גוגל, אומרים שהוא “התאנדקס”.
  • InfoGraphic (אינפוגראפיקה) – תיאור של עובדות ונתונים מספריים דרך איור גרפי. אינפוגרפיקות הן בדרך כלל בעלות רזולוציה גבוה במיוחד ותופסת כמה וכמה מסכים.
  • Internal Link (קישור פנימי) – קישור באחד העמודים של אתר אינטרנט המקשר לעמוד אחר באותו האתר. קישור באתר מעמוד ראשי לעמוד משני יותר חשוב על מנת לחזק גם את העמודים המשניים בתוצאות, אך גם לשם יצירת היררכיה מסודרת בתוך האתר.
  • IP (אייפי): הכתובת הפיזית של האתר שלכם ברשת האינטרנט המורכבת מארבע ספרות שונות. לרוב איננו רואים את כתובת ה – IP של האתר, אלא רק את הכתובת הרגילה של האתר. ישנה סברה בין מקדמי אתרים שאם מקדמים מספר אתרים במקביל או מקשרים מאחד לשני, רצוי שכל אחד מהם יהיה על כתובת IP עם שוני בספרה השלישית, (C-CLASS).
  • ISP (ספק שירותי אינטרנט) – הכוונה היא לספק האינטרנט של המשתמש. גוגל ומנועי חיפוש אחרים יכולים לזהות את המיקום המוערך של המשתמש באמצעות המרכזיות של הספקים הללו, אבל מדובר בזיהוי פחות מדויק מאשר איכון דרך הסלולרי או GPS (משתמשים המחוברים לחשבון שלהם יזוהו באמצעות המיקום האחרון בו זוהו דרך הטלפון שלהם המחובר לאותו החשבון).

J

  • Java Script (ג’אווה סקריפט): – שפת תכנות המאפשרת למשתמשים לבצע פעולות אקטיביות באתר כמו למשל שליחת טופס ובדיקתו או להציג חלקים אקטיבים באתר כגון מחשבונים שונים. כיום ישנן שפות תכנות שונות אשר מתבססות על Javascript ומרחיבות את יכולותיה או הופכים אותן לנגישות יותר למשתמשים אחרים.
  • JQuery:  שפת תכנות המבוססת על Java Script ומאפשרת לאתרים להציג אפקטים ויזואלים שונים כמו למשל טקסטים נגללים או עדכון של חלקים שונים בדף הנוכחי מבלי לטעון אותו מחדש מן השרת (Ajax).

K

  • Keywords (מילות מפתח): אוסף של מילים שיש להם קשר לאתר האינטרנט אותו רוצים לקדם בגוגל. רצוי שמילות המפתח יהיו מגוונות ויחזרו על עצמן בצורות מעט שונות בכותרות ובתוכן הדף אותו מעוניים לקדם. (רצוי שלא להתרכז ביותר ממילת מפתח אחת או שתיים בכל דף). לדוגמה, “עם צימרים”, “בצימרים”, “הצימר” וכו’.
  • Keyword stuffing (דחיסת מילות מפתח): תופעה שבה כותבים את אותה מילת מפתח מספר רב של פעמיים בחלקים שונים של העמוד במטרה שמנועי החיפוש ידרגו את העמוד במקום גבוה על מילת המפתח. בשנים האחרונות הטקטיקה פחות נפוצה והיא אף עלולה להשפיע לרעה על הדירוגים במקום להיטיב עימם.
  • Knowledge Graph (גרף הידע של גוגל): – גרף הידע של גוגל הוא למעשה אוסף גדול במיוחד של עובדות ונתונים מאתרים שונים. הגרף עובד באמצעות השוואה בין אתרים שונים ומציאת עובדות או תשובות החוזרות על עצמן במספר אתרים. כך למעשה הגרף יכול להציג לגולש מידע מאומת מבלי שיצטרך להיכנס לאתרים בתוצאות החיפוש. (הגרף מופיע לצד התוצאות או מעליהן).

L

  • Landing Page (עמוד נחיתה): עמוד אליו מגיעים בדרך כלל מקמפיין של מודעות ומטרתו למכור אתר או שירות מסוים. דף נחיתה הוא לרוב (אבל לא תמיד) דף הנפרד מהאתר הראשי ובנוי באופן ויזואלי מתמונה או קטע וידאו עם מעט טקסט יחסית. מבנה זה מאפשר לגולש להתמקד במסר העיקרי של הדף מבלי לאבד ריכוז ומגדיל את שיעור ההמרה שלו.
  • Larry Page (לארי פייג’): לארי פייג’ הוא אחד משני מייסדי גוגל (ביחד עם סרגי בריין) ומשמש כיום כנשיא החברה והמנכ”ל שלה. כמו כן, הוא נחשב לאבי ה-Pagerank שהיה האלגוריתם החשוב ביותר של גוגל בשנותיו הראשונות ומהפכני בכך שהצליח לדרג אתרים לפי פופולארית ולא רק לפי ההתאמה שלהן לשאילתא אותה הקיש המשתמש.
  • Link Building (בניית קישורים): בניית קישורים היא פעולה בה יוצרים קישורים לאתר אותו מעוניינים לקדם מאתר או אתרים אחרים. בשנים האחרונות גוגל מנסה להילחם בבניית הקישורים באמצעות אלגוריתמים מיוחדים שנועדו לפגוע בדירוג של אתרים שמבצעים בניית קישורים מסיבית (בנוסף, קבוצת הספאם של גוגל עשויה להעניש אתר מסוים באופן ידני בשל כך).
  • Link Bait (פתיון קישורים): פיתיון קישורים הוא מצב שבו מפרסמים באתר מסוים מאמר או פוסט שנכתבו בצורה שבה יווצר מסביבם דיון ו-“על הדרך” הוא גם יקבל קישורים מאתרים אחרים. לרוב מדובר בחומר מקורי שלא הוצג קודם לכן או כזה שנועד מלכתחילה לעורר מחלוקת וכך לקטב את המגיבים.
  • זנב ארוך (Long Tail): מדובר בשאילתות (Queries) המורכבות ממספר גדול של מילות מפתח. לכאורה, לכל שאילתא בפני עצמה אין הרבה נפח חיפוש, אבל לכל השאילתות הללו ביחד, יש נפח גדול מאוד, אפילו יותר ממילות המפתח הקצרות יותר. זו הסיבה שמקדמי אתרים מעוניינים שהאתרים שלהם יופיעו במקומות גבוהים גם עבור הזנב הארוך הרלוונטי אליהם.

M

  • Meta Tags (תגיות מטא): תגיות עם תוכן שמתארות מידע מסוים ומשרתות את מנועי החיפוש, אך משתמשים לא רואים אותן. לדוגמא הכותרת ששמים בתוך תגית מטא טייטל (Meta Title) מופיעה בתור הכותרת הראשית של האתר בתוצאות החיפוש של גוגל, אך כשהמשתמשים נמצאים בעמוד עצמו הם לא רואים אותה.
  • Mirror Site (אתר מראה): אתר שהוא למעשה העתק של אתר אחר ובדרך כלל משמש בתור גיבוי של האתר הראשי. מכיוון שמנועי החיפוש לא אוהבים תכנים מועתקים, רובם מציעים שימוש בתגים מיוחדים על מנת שיוכלו לדעת כי אתר אחד מהווה “עותק מאושר” של אתר ואין צורך להעניש את שני האתרים בגלל כפילות התוכן הקיימת ביניהם.
  • Matt Cutts (מאט קאטס): עובד מפורסם במיוחד של חברת גוגל ותפקידו לנהל את מחלקת איכות החיפוש של החברה. קאטס מהווה למעשה את הפנים הציבוריות של החברה בכל הנוגע לקשר מול תעשיית קידום האתרים (SEO) העולמית. מאט מפרסם פוסטים בבלוג שלו, מעדכן חשבון טוויטר פעיל, ומעלה סרטונים לערוץ מנהלי האתרים של גוגל ביוטיוב.
  • Majestic SEO (מג’סטיק) : כלי רשת פופולארי מאוד לניתוח קישורים ופקטורים אחרים באתר שלכם או באתרי המתחרים. למעשה מדובר בסימולציה של מנוע חיפוש אמיתי הכולל גם גורמי דירוג שיכול להצביע על הקישורים הטובים ביותר. כיום השרות מאוד מהיר ויכול לספק נתונים כמעט בזמן אמת.

N

  • Nofollow (נופולו): סימון מיוחד של קישורים באופן שבו הם לא יעבירו “מיץ קישורים” ולא ישפיעו על הדירוגים של אתרים אחרים. עם זאת, יש דוגמאות לכך שאפשר עדיין להשתמש בהם על מנת לגרום לדף מסוים להתאנדקס ולהתווסף למאגר של גוגל ומנועי חיפוש אחרים.
  • Navigation (ניווט): האופן שבו מנווטים בתוך אתר אינטרנט או אפליקציה. הניווט בדרך כלל מתייחס אל התפריטים השונים בתוך האתר ואל הקישורים הפנימיים בין עמוד אחד לעמוד אחר. ניווט שנבנה באופן טוב ומתוך מחשבה מלכתחילה, יגרום לאתר להיות יותר נוח לשימוש.
  • Negative SEO (קידום שלילי): פרקטיקה בה משתמשים בטכניקות פסולות של קידום אתרים ובעיקר בניית קישורים מסיבית או רכישת קישורים על מנת לפגוע בדירוגיו של אתר מתחרה באמצעות הפניית הקישורים אליו. ישנה מחלוקת גדולה מאוד בין מקדמי האתרים השונים האם מדובר בטכניקה שאכן עובדת, או שהאלגוריתם של גוגל מספיק טוב כדי להבחין בכך שמדובר בכוונת זדון שבוצעה על ידי צד שלישי.
  • Newsletter (ניוזלטר): עלון חדשות אשר מופץ בתדירות קבועה באמצעות דיוור אלקטרוני, כדי לעדכן על תוכן חדש מהאתר ממנו נשלח. לרוב הניוזלטר נשלח לנמענים אשר ביקשו לקבל אותו מראש (נרשמו לניוזלטר באתר) ומטרתו היא לשווק את שירותי האתר ותוכנו, לשמור על קשר רציף עם לקוחות\קהילה ועדכונים שונים.

O

  • אוף פייג’ (OffPage) : הכוונה היא לכל אותם אלמנטים הנמצאים מחוץ לעמוד ומשפיעים על הדירוג במנועי חיפוש. מעבר לקישורים מאתרים חיצונים לאתר עצמו, אלמנטים נוספים הם הגיל של הדומיין עליו נמצא האתר. אם מדובר באתר של עסק מקומי, גם לרישום באינדקס מקומיים יש חשיבות לא קטנה על מנת שהאתר יוכל להשתלב בתוך התוצאות המקומיות. יש גם כאלו אשר מפרידים את בניית הקישורים משיווק באתרים חיצונים. למשל, באתר גדול במיוחד שיש לו קוראים רבים, ייתכן שקישור קרדיט עם שם הכותב או האתר יהיה אפקטיבי יותר בהבאת מבקרים אל תוך האתר מאשר קישור עם מילות מפתח.
  • און פייג’ (On Page): הכוונה היא לכל אותם אלמנטים המשפיעים על הדירוגים במנועי החיפוש ונמצאים בדף עצמו. לדוגמה, כותרות, תגי מטה, טקסטים וקישורים היוצאים מהדף לדפים אחרים באותו האתר, מהירות עלייה והתאמה למובייל ועוד.
  • תוצאות אורגניות (Organic Results): מתייחסות לתוצאות החיפוש אשר מנועי החיפוש מציגים בחלק הלא ממומן שלהם, כלומר, אותו החלק אשר לא נדרש כסף כדי להופיע בו. מכיוון שהמיקום בכל עמוד בדרך כלל מוגבל ל-10 מקומות בלבד, בדרך כלל ישנה תחרות עזה על עשרת המקומות הראשונים, והתחרות עולה ככל שיותר משתמשים מחפשים ביטוי מסוים.

P

  • Panda (פנדה): עדכון אלגוריתמי גדול במיוחד של מנוע החיפוש גוגל, אשר נועד להילחם באתרים בעלי איכות תוכן נמוכה אשר החלו להופיע במיקומים גבוהים יחסית והפכו את תוצאות החיפוש במקרים רבים לבלתי רלוונטיות. מאז פרסומו, עבר פנדה מספר שינויים נוספים שנועדו להגביר את יכולת הזיהוי ולהבדיל בין אתרים לגיטימיים יותר לאתרים לגיטימיים פחות.
  • Penguin (פנגווין):  עדכון אלגוריתם של גוגל שנועד לפגוע באתרים העושים שימוש בטקטיקות פסולות של בניית קישורים כמו לדוגמה בניית קישורי ספאם באופן מסיבי. בשונה מאלגוריתמים אחרים כמו פנדה, מדובר באלגוריתם שמשפיע על כל הגרסאות של גוגל ברחבי העולם בו זמנית. לפי הצהרה של גוגל מדצמבר 2014, כמו פנדה, מדובר באלגוריתם שמתעדכן באופן רציף ואין צורך לחכות לעדכון הבא על מנת שהסרה של קישורים “רעים” תהיה בעלת השפעה.
  • PHP (פי.אייצ’.פי):  שפת תסריט עבור האינטרנט אשר מתבססת על התחביר המוכר של שפת Perl ומשמשת לבניית אתרי אינטרנט דינאמיים והתחברות למסדי נתונים שונים (Database). רוב שרתי הלינוקס תומכים ב- PHP, אך קיימות מספר גרסאות שונות ולכן יש לוודא כי לא נוצרת חוסר תאימות בין האתר לבין הגרסה הרצה על השרת.
  • Pinterest (פינטרסט) : רשת חברתית המבוססת על יצירת אוספים של תמונות, ציורים או איורים על ידי הגולשים, כאשר כל משתמש יכול לנעוץ פריטים שונים אל תוך הלוחות האישיים שלו או לשתף אותם עם גולשים  אחרים. הרשת משמשת גם מותגים וגופים מסחריים אשר משתמשים בה על מנת להגדיל את המכירות או אף להציע מוצרים ופריטים שונים למכירה.
  • PPC/CPC (תשלום לקליק) : התשלום אותו המפרסם משלם עבור כל לחיצה על המודעה שלו. עם זאת, הלחיצה הזו לרוב חייבת להיות לחיצה תקפה. למשל, אם הלקוח הפוטנציאלי נכנס לאתר אליו הובילה המודעה ויצא ממנו מיד, היא לא תיחשב ללחיצה תקפה מכיוון שבפרק זמן כזה לא סביר שהוא הספיק לקרוא או לראות את תוכן דף הנחיתה.
  • PageRank (פייג’ראנק): האלגוריתם שנקרא על שם לארי פייג’ (אחד המייסדים של גוגל), היה האלגוריתם הראשון שגוגל העריך באמצעותו רלוונטיות של דף באינטרנט. העקרון של האלגוריתם הוא שככל שלדף יש יותר קישורים מאתרים אחרים (הצבעות אמון), כך הוא רלוונטי יותר. לכן כל דף קיבל ציון פייג’ראנק שנע בין 0 ל-10 והציון שיקף את כמות ואיכות הקישורים שהפנו אליו.

Q

  • Query (שאילתה): המונח אותו המשתמש מזין אל תוך תיבת החיפוש במנוע החיפוש ולפיה הוא מחזיר את רשימת האתרים הרלוונטית ביותר או מודעות ופרטי מידע נוספים המתאימים אליו.
  • ציון איכות בגוגל (Quality Score): ציון האיכות ב-Google Ads הוא ציון מ-1-10 הניתן לכל מודעה והוא מורכב משיעור הקליקים הצפוי על המודעה (CTR), רלוונטיות המודעה לשאילתא של המשתמש ואיכות דף הנחיתה אליו מובילה המודעה. כל אלו ביחד עם גורמים נוספים קובעים את דירוג המודעה, המחיר של לחיצה עליה ומיקומה בדף.

R

  • קובץ רובוטס (Robots.txt): הקובץ שקובע לאילו קבצים או ספריות על גבי השרת של האתר יוכל לגשת הזחלן של גוגל או מנועי חיפוש אחרים. בניגוד לעבר, כיום גוגל ממליצה שלא לחסום את הזחלן מקבצי תמונות או קבצי Javascript, וזאת על מנת שלא לפגוע בסריקה של האתר (גוגל יכול כיום “לראות” אתרים באופן ויזואלי).
  • Redirect (הפניה): מצב בו המשתמש מופנה מכתובת אחת באינטרנט אל כתובת אחרת, בין אם הכתובת אליה מתבצעת ההפניה היא באותו אתר  או באתר אחר. בהקשר של קידום אתרים, הכוונה להפניה היא לרוב כאשר מדובר על הפנייה מאתר ישן אל אתר חדש המחליף אותו, וזאת על מנת שלא להפסיד את הדירוגים של הדף הישן. ההפניות הנפוצות הן 301 (הפניה קבועה) ו-302 (הפניה זמנית).
  • Remarketing (רימרקטינג\שיווק מחדש) : שיווק מחדש היא טקטיקה שבה מציגים מודעה מיוחדת  עבור מי שכבר התעניין במוצר או בשירות המוצגים במודעה. לדוגמה, אדם שנכנס לאתר של מכירת מוצרי חשמל, עשוי לראות מודעה באתר אחר המפנה אותו חזרה לאתר המקורי עם הצעה מיוחדת עבורו, כמו למשל קופון הנחה של 10%.
  • RSS (רסס): תקן על פיו ניתן לקבל פידים של אתרים ברשת. התוכנה התומכת בפיד RSS (יכול להיות גם דפדפן) מציגה את הידיעות האחרונות או הפוסטים מכל האתרים שהמשתמש רשום אליהם.

S

  • אופטימיזציה למנועי חיפוש (Search Engine Optimization): הכוונה היא לסך כל הפעולות המתבצעות על מנת לקדם אתר מסוים למקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש. נהוג לחלק את פעולות האופטימיזציה לפי תחומים כמו למשל אופטימיזציה של קוד האתר עצמו, אופטימיזציה של התוכן שלו וכדומה. בדרך כלל הכוונה במושג הכללי היא לפעולות המתבצעות בתוך גבולות האתר ולא מחוצה לו.
  • Sand Box (ארגז החול): כינוי לתופעה שבה אתר מסוים נעלם מראש תוצאות החיפוש ועובר למקום לא ריאלי מבחינת המיקום שלו. לעיתים האתר לא יופיע אפילו כאשר מקישים את שמו המדויק או הכתובת שלו. התופעה רווחת גם בקרב אתרים שעלו לא מזמן לאוויר ולכן בדרך כלל לא מדובר בהכרח בעונש או סנקציה מצד מנוע החיפוש עצמו.
  • Screaming Frog (הצפרדע הצועקת) : תוכנה לוקאלית היורדת למחשב של המשתמש ומאפשרת לצפות בניתוח של כל הדפים באתר, כולל נתונים שונים החשובים לקידום אתרים : תגי מטה, קישורים חיצוניים ופנימיים, כותרות פנימיות וכך הלאה. גרסת החינם של התוכנה תומכת בעד 500 דפים.
  • Search Engine (מנוע חיפוש): אתר אינטרנט אשר מחזיר רשימה של אתרים, תמונות או מדיה אחרת בעת שהמשתמש מקליד בו נושא מסוים אותו הוא רוצה לחפש (שאילתא). כיום מרבית מנועי החיפוש המסחריים לא חושפים את המנגנון המלא לפיו הם פועלים על מנת שבעלי אתרים לא ינצלו זאת לרעה. מנוע החיפוש הפופולארי בעולם הוא כיום גוגל, הזמין כמעט בכל שפה.
  • (SMX ׁׁׁ(Search Marketing Expo : הכנס הגדול ביותר בעולם בנושא מנועי חיפוש ושיווק באינטרנט. הכנס מתקיים בערים שונות בעולם כגון לאס וגאס ולונדון, אבל גם בירושליים. הכנס מארח לרוב מרצים מקומיים לצד מרצים שונים מהעולם המכסים קשת רחבה של נושאים, החל מקטעי וידאו ויראלים ועד לקידום בגוגל ומנועי חיפוש מקומיים (למשל, Baidu בסין).
  • Segmentation (סגמנטציה) : הכוונה היא לחלוקה מסוימת של הנתונים בתוך Google Analytics. לדוגמה, מקטע אחד עשוי לכלול את כל התנועה שהמקור שלה ממנועי חיפוש, ואילו מקטע אחר את כל התנועה שהמקור שלה מאתרים אחרים ברחבי הרשת. לרוב מדובר בחלוקות מורכבות יותר : למשל, כל המשתמשים שגלשו בטלפון הסלולרי וגם משתמשים בשפה האנגלית.
  • ספאם (Spam): שם כולל למגוון שיטות ודרכים בהן גורמים לתוכן בלתי רלוונטי להיחשף לקהל גדול יחסית ברשת. להפצת הספאם יכולות להיות גם מטרות עקיפות כמו לדוגמה קידום של אתרים ברשת או ניסיונות הונאה (פישינג). במהלך השנים הפך הספאם לנפוץ יותר ויותר עקב גדילת קהילת המשתמשים באינטרנט. חברות מסחריות מפתחות כל הזמן מנגנונים חדשים שמטרתם להילחם בספאם.
  • Social Network (רשת חברתית): סוג של אתר אינטרנט המאפשר למשתמשים הרשומים בו ליצור קשר עם חברים ובני משפחה או עמיתים ואנשים אחרים להם יש איתם עניין משותף. בדרך כלל תחת שמם האמיתי. מרבית המסרים ברשתות חברתיות הם מסרים קצרים או תמונות וקטעי וידאו ובכך הם שונים מאוד מהבלוגים עתירי הטקסט.
  • Search Results (תוצאות חיפוש): רשימה של אתרים או מדיה אחרת (תמונות, קטעי וידאו וכו’), אותה רואה המשתמש לאחר שהוא מחפש נושא מסוים. סדר התוצאות נקבע לרוב על פי מנגנון פנימי הקובע איזו תוצאה היא הרלוונטיות ביותר, אך ניתן להפעיל על תוצאות החיפוש גם מסננים נוספים כגון חיפוש תמונות בלבד או חיפוש קטעי וידאו שהועלו ביממה האחרונה.
  • Social Signals (סיגנלים חברתיים): אלו למעשה “איתותים חברתיים” שמשפיעים על קידום בגוגל. מדובר על אוסף פעולות מהתחום החברתי שכאשר הן מתרחשות זה עשוי להשפיע על הדירוגים בגוגל לטובה, לדוגמא: טראפיק שמגיע מרשתות חברתיות לאתר, העלאת כמות לייקים\ציוצים\פלוס 1 לעמוד מסוים, כמות חברים במעגלים בגוגל פלוס, כמות התגובות והשיתופים שמאמר מקבל ברשת חברתית ועוד.
  • Scope (סקופ באנליטיקס): משמעות המילה scope באנגלית היא “טווח” או “היקף”, במובן של כל האפשרויות הכלולות. המונח scope בגוגל אנליטיקס הוא די דומה, אלא שבמקרה הזה הוא מייצג מספר פעולות ספציפיות של כל מה שניתן למדוד במערכת.

T

  • Twitter (טוויטר): רשת חברתית שהמשתמשים בה יוצרים הודעות קצרות של 140 תווים הנקראות “טוויטים” (ציוצים). כל משתמש יכול לבחור לראות ציוצים של משתמשים מסוימים בלבד ומשתמשים אחרים יכולים לבחור לראות רק את הציוצים שלו. הרשת ידועה בכך שהיא מאפשרת לקבל עדכונים של אירועים וחדשות ממש ברגע התרחשותן בעזרת עדכונים מטלפונים ניידים ורשתות אינטרנט אלחוטיות.
  • טייטל (Title): ה-Title של כל דף באתר מתייחס אל החלק הנראה בעמודי התוצאות של מנועי החיפוש ככותרת. מדובר בתג החשוב ביותר למנועי החיפוש מבין כל תגי המטה השונים לצורך קביעת הרלוונטיות של העמוד לשאילתא של המשתמש, ולכן בדרך כלל כוללים בו לפחות מילת מפתח אחת או שתיים הרלוונטיות אל תוכן הדף.
  • Trustrank (טראסטראנק): דירוג הקובע את האמון של גוגל בדף מסוים ומתבסס על קבוצה ראשונית של דפים בעלי דרגת אמון גבוהה במיוחד. ככל שהדף עצמו קרוב יותר לאתרים הללו מבחינת “מרחק” הקישורים, כך גם ה-TrustRank שלו יהיה גבוה יותר.
  • Trackback (טראקבק): כאשר אדם מסוים כותב פוסט המקשר לפוסט אחר, החלק המקשר נרשם כתגובה בפוסט האחר, וכך האתר שפרסם את פוסט התגובה מקבל קישור מן האתר האחר. יצירת טראקבק מלאכותי יכולה לשמש ספאמרים, ולכן ברוב מערכות הבלוגים, יש קודם כל לאשר את התגובות ממגיבים לא מוכרים.
  • Tag Manager (מנהל התגים) : מנהל התגים של גוגל הוא יישום אשר מאפשר לנהל את כל הסימונים באמצעות תגים באתרי אינטרנט או אפליקציות במקום אחד במקום להכניס אותם ישירות בקוד המקור, החל מתגים פשוטים של הטמעת Analytics ועד תגים מתקדמים יותר כמו אלו של Adwords עבור שיווק מחדש.

U

  •  כתובת אתר (URL): הכתובת המלאה של העמוד הנוכחי בו נמצא המשתמש. לדוגמה, http://www.mysite.com   הוא ה – URL של האתר עצמו ואילו http://www.mysite.com/about היא הכתובת של עמוד אודות. חשוב לשים לב שה-URL אינו זהה בהכרח לשם של הקובץ הפיזי על השרת מכיוון שאפשר לשכתב אותו (פעולת Rewrite).
  • Update (עדכון): בהקשר של קידום אתרים, הכוונה היא לעדכון של אתר אינטרנט או עדכון אלגוריתם של מנועי חיפוש (לדוגמה פנדה או פינגווין). בגדול, ככל שאתר אינטרנט מתעדכן לעיתים קרובות יותר, כך גם הזחלן של מנועי החיפוש יבקר בו באופן תדיר יותר.
  • Usability (שימושיות): עד כמה אתר אינטרנט מסוים הוא נגיש ונוח מבחינת הגלישה בו, כמה בקלות המשתמש יכול למצוא את מבוקשו אם הוא מבקר באתר בפעם הראשונה? בשנים האחרונות מנועי חיפוש הופכים ליותר ויותר חכמים ומסוגלים לנתח אתרים גם מבחינה ויזואלית על מנת להציג במקומות הראשונים את האתרים הידידותיים ביותר למשתמש.
  • UTM (יוטיאם): שיטת סימון המאפשרת להצמיד אלמנט זיהוי לכתובת ה-URL, ועל ידי כך להגיד לגוגל מהו מקור התנועה. שימושי כדי לנתח את מקורות התנועה בגוגל אנליטיקס שהובילו לדף מסוים.

V

  • Viral (ויראלי): – יכולתו של פריט כלשהו ברשת להתפשט ולזכות לצפיות מרובות באמצעות שיתופים בין משתמשים שונים. לפעמיים מתייחסים אל המונח גם כאשר אדם או גוף מסוים מתכננים מראש לייצר את התוכן באופן שיהפוך להיות ויראלי.
  • Vendor (ספק): הכוונה היא לספק המקורי (יכול להיות גם ספק חיצוני) המביא ומארגן את התוכן עבור אתרים שונים באינטרנט, בדרך כלל עבור תשלום או שיתוף פעולה אחר (תוכן תמורת תוכן, קישור וכו’).
  • Visit (ביקור): כאשר משתמש מסוים נכנס לאתר, רואים בו לרוב מבקר. כמו כן, יש להבדיל בין מבקר לבין מבקר ייחודי. למשל, אם מבקר (או “משתמש” ב – Google Analytics) נכנס לאתר פעמיים באותו השעה או יום, הוא ייחשב למבקר אחד בלבד. לעומת זאת, מספר הביקורים או הפעילות הכוללת באתר עשויי להיות 2 במקרה זה.

W

  • Search Console (סרץ׳ קונסול): כלי של גוגל המאפשר לבעלי אתרים לקבל התראות מגוגל, לבדוק את מיקומי האתר בשאילתות חיפוש שונות ומכיל המלצות שונות לשיפור האתר. בנוסף, הכלי מאפשר לשלוח לגוגל בקשות לכלול עמודים חדשים של האתר באינדקס או לערער על עונש אותו קיבל האתר עקב הפרת הקווים המנחים של החברה.
  • White Hat SEO (קידום אתרים כובע לבן): קידום אתרים המתבצע לפי הפרקטיקה הידועה של קידום אתרים וללא ניסיון להערים על גוגל באמצעות “הפצצה” מסיבית של קישורים. כיום לעומת זאת, הקו בין קידום אתרים שחור ללבן מטושטש יותר מאי פעם בגלל צעדים שונים אותה נוקטת גוגל להקטנת חלקם היחסי של הקישורים מסך כל הפקטורים האחראים לדירוג האתר בתוצאות.
  • Wordpress (וורדפרס): זוהי מערכת ניהול תוכן אשר יועדה במקור לבלוגים, אך כיום משמשת לבניית כל סוגי האתרים:  אתרי תדמית, אתרים שיווקים, אתרי מידע ואפילו אתרי בידור. המערכת מאפשרת למשתמש להוסיף עמודים חדשים ולעדכן תכנים קיימים ללא עזרה חיצונית. את וורדפרס ניתן למצוא בכל השפות כולל עברית ולהתאים לה עיצובים שונים (תבניות).

X

  • Xrumer (אקסרומר): – תוכנה המיועדת לקידום אתרים “שחור” או לכל הפחות בתחום האפור של תחום קידום האתרים. בעיקרון, התוכנה מאפשרת  ליצור הרבה מאוד קישורים לאתר ייעד מסוים באמצעות ניצול אתרים המאפשרים לגולשים להעלות תוכן הכולל בתוכו קישורים. לדוגמה, פורומים, תגובות בבלוגים, אינדקסים וכו’.
  • Xenu (קסנו): תוכנה שיועדה במקור לבדיקת קישורים שבורים באתרים, אבל כיום מציעה גם מספר כלים נוספים למקדמי אתרים הרוצים לשמור על היררכיה בתוך האתר שלהם,  מציאת כותרות ותיאורי מטה כפולים, עמודים עם מעט קישורים פנימיים, מספר קישורים יוצאים כולל מכל דף וכך הלאה.
  • XML (אקסאמאל): פורמט שבאמצעותו מייצרים מפות אתר עבור גוגל ומנועי חיפוש אחרים. כיום ניתן באמצעות הפורמט ליצור מפות אתר מיוחדות עבור קטעי וידאו או תמונה ולא רק דפים רגילים בתוך אתרי אינטרנט.

Y

  • Youtube (יוטיוב): אתר שיתוף הוידאו הגדול בעולם שהוקם על ידי שני סטודנטים ולאחר מכן נקנה על ידי ענקית החיפוש גוגל. האתר מאפשר למשתמשים להעלות סרטונים ולצפות בסרטונים שהועלו על ידי משתמשים אחרים לפי תגיות או חיפוש נושאי. לאחרונה החלו לשלב ביוטיוב גם פרסומות קצרות ויוצרים יכולים להרוויח מהן כסף תחת תנאים מסוימים.
  • Yahoo (יאהו): מנוע חיפוש שהיה פופולארי במיוחד לפני הופעתו של גוגל ומאז ממשיך לאבד את נתח השוק שלו הן לגוגל והן למנוע החיפוש של מיקרוסופט (בינג). יש לציין כי מנכ”לית יאהו הנוכחית היא מאריסה מאייר, שבעברה ניהלה את תחום החיפוש בגוגל.
  • Yelp (יאלפ): האתר הגדול ביותר כיום ברשת לעסקים מקומיים ברחבי ארה”ב. האמינות הגדולה שלו מושגת בעיקר בזכות ביקורות הגולשים ולכן צוות האתר פועל כנגד עסקים אשר נחשדים בפרסום ביקורות יותר מדי טובות שאינן אותנטיות.

Z

מספרים

  • שגיאה 404: שגיאה המורה על כך שהעמוד הנוכחי לא נמצא. בהקשר של קידום אתרים בגוגל, אתר עם אחוז גבוה יחסית של שגיאות 404 עשוי לגרום לסריקה לא תקינה או חסרה של האתר ולמנוע מהרובוט של גוגל לאנדקס עמודים חשובים. למרות זאת, גוגל אומרים של – 404 כשלעצמו אין השפעה רעה על הדירוגים של האתר בגוגל. את מספר העמודים שגוגל זיהה עם שגיאות 404, אפשר למצוא בכלי מנהלי האתרים.
  • הפניה 301: מצב המפנה משתמש מכתובת X לכתובת Y. הפניה זו יכולה להיות בתוך האתר עצמו או בין 2 אתרים שונים. מבחינת קידום אתרים אורגני, הפניית 301 נעשית מאתר ישן לאתר חדש על מנת לשמר את המיקומים שלו בגוגל.

 

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.