החזון שבו נוכל לרכוש מוצר ישירות מתוך שיחה עם בינה מלאכותית כבר לא עתיד רחוק. שבוע שעבר OpenAI הכריזה על השקה רשמית של Instant Checkout, פיצ’ר חדש ב-ChatGPT המאפשר למשתמשים לקנות מוצרים ישירות מהצ’אט, בצעד שמסמן את המעבר מעולם המסחר האלקטרוני המסורתי לעידן של Agentic Commerce, מסחר שמבוסס על סוכנים חכמים.
מי שעוקב אחרי ההתפתחויות בעולם המסחר ב-AI זוכר שבאפריל כתבנו כאן על ההשקה הראשונית של כפתור הקנייה ב-ChatGPT. כבר אז היה ברור שהכפתור הזה הוא לא עוד תוספת נוחה לצ’אט, אלא איום ישיר על המודל הכלכלי של גוגל שופינג, שמבוסס על פרסום ממומן.
ההכרזה החדשה של OpenAI מחברת בין אותה מגמה מוקדמת לבין מה שתיארנו מאוחר יותר ביוני במאמר על אג’נטיק קומרס, עידן שבו צ’טבוטים לא רק ממליצים על מוצרים, אלא מבצעים את הרכישה בפועל בשם המשתמש. עכשיו, עם ה-Agentic Commerce Protocol, החזון הזה הופך למציאות ממשית.
המערכת החדשה מבוססת על תקן פתוח שפותח יחד עם Stripe ונקרא Agentic Commerce Protocol, המאפשר לעוזרי AI, עסקים ומשתמשים לעבוד יחד להשלמת רכישה ללא פרסומות, ללא ספונסרים וללא מעבר בין אתרים. התוצאות שמוצגות בצ’אט הן אורגניות בלבד, והמשתמש שולט בכל שלב בתהליך.
אז איך זה הולך לעבוד?
כאשר משתמש ישאל “Best running shoes under $100” או “Gifts for a ceramics lover”, הצ’טבוט יציג תוצאות אורגניות של מוצרים רלוונטיים מרחבי הרשת. אם מוצר תומך ב-Instant Checkout, המשתמש יכול ללחוץ “Buy”, לאשר את הפרטים ולסיים את הרכישה מבלי לצאת מהצ’אט.
המערכת כבר זמינה למשתמשים בארה״ב ותומכת במוכרי Etsy, ובהמשך תתרחב ליותר ממיליון חנויות Shopify, כולל מותגים כמו Glossier, SKIMS, Spanx ו-Vuori.
העסקה עצמה מבוצעת במערכות של הסוחר, OpenAI אינה מנהלת את התשלום או את המשלוח, אלא מתפקדת כסוכן מתווך בלבד. הסוחר שומר על שליטה מלאה בלקוחות, בתשלומים ובשירות, והעמלה נגבית רק על רכישות שהושלמו בפועל.
מסחר חדש ומבט קדימה
מנקודת מבט שיווקית, מדובר בשינוי עמוק במבנה המסחר הדיגיטלי. אם בעבר מסע הרכישה כלל שלושה שלבים – חיפוש בגוגל, כניסה לאתר, והמרה, הרי שכעת כל התהליך מתרחש בתוך השיחה.
המשמעות: מותגים שלא יידעו כיצד להופיע בשיח של הבוטים, פשוט לא יופיעו בשוק החדש הזה.
OpenAI מציינת כי זה רק הצעד הראשון, ובקרוב יתאפשר גם לבצע רכישות מרובות פריטים ולעסקים נוספים ברחבי העולם להצטרף.
ה-Agentic Commerce Protocol נפתח כקוד פתוח, כדי לאפשר למפתחים ולחנויות לשלב אותו בקלות וליצור חוויות קנייה חדשות בעולם שבו עוזרי בינה מלאכותית הופכים למתווכים המרכזיים בין צרכנים לעסקים.
יש לכם חנות ואתם רוצים שהמוצרים שלכם יוצגו ב-ChatGPT? אפשר להגיש בקשת הצטרפות מכאן.
זהו רגע משמעותי בתהליך ההתבגרות של המסחר מבוסס-AI, הולך להיות ללא ספק מעניין 🙂