מה זה תוכן משוכפל ומדוע חשוב להימנע ממנו בקידום אתרים? AskPavel
תוכן משוכפל

תוכן משוכפל

תוכן משוכפל (Duplicate Contentהוא מלל המופיע יותר מפעם אחת כפי שהוא או עם שינויים מזעריים בתוך האתר ו/או במקורות חיצוניים. מכיוון שלגוגל יש אינטרס לספק את חוויית המשתמש הטובה ביותר, מנוע החיפוש יימנע מלהציג בתוצאות החיפוש דפים עם תוכן זהה או אפילו מועתק חלקית. באמצעות אלגוריתם פנדה, גוגל מזהה את הבעיה ומסיר מהאינדקס את תוצאות החיפוש הכוללות תוכן משוכפל.

מה בדיוק מוגדר כתוכן משוכפל?

הכוונה היא בעיקר למאמרים מועתקים המשמשים לקידום קטגוריות; אך גם טקסטים קצרים יותר, הכוללים מספר שורות או מפרטי מוצרים, עלולים להיחשב לתוכן משוכפל. נכון לכתיבת שורות אלה, גוגל לא מסוגל לסרוק מלל בתמונות.

השימוש בתוכן משוכפל היה נפוץ בעבר לטובת קידום אתרים. היה נהוג לקחת מאמר שעלה באתר, להעלות אותו למקורות חיצוניים ולקשר ממנו לאתר. כיום, קידום אתרים אורגני בצורה זו נחשב לקידום "שחור". זוהי טקטיקה שממש לא כדאי להשתמש בה מכיוון שאו שגוגל מתעלם מקישורים שמגיעים ממקורות כאלה או שהוא עלול להעניש את האתר ואת המקורות המפנים אליו. בתחום קידום האתרים בכובע שחור (Black Hat SEO) שיטה זו יכולה להיות אפקטיבית לזמן קצר בלבד.

איך מזהים תוכן משוכפל?

אחת הבדיקות החשובות ביותר שכל מקדם אתרים מבצע בעת הפקת דו"ח אופטימיזציה לאתר היא בדיקת תוכן משוכפל. הדרך הפשוטה ביותר היא לבחור קטעי טקסט באופן מדגמי מהאתר, רצוי מהקטגוריות המרכזיות, להדביק אותן בשורת החיפוש בגוגל, ולבדוק האם עוד מקורות מלבד האתר עצמו כוללים את אותו התוכן.

דרך טובה יותר לזהות תוכן משוכפל היא בעזרת Copyscape. זהו כלי שסורק את האתר ואת התוצאות בגוגל ומציג את כל התוצאות המשוכפלות ספציפית ל-URL שהוזן למערכת.

כך נראית בדיקה תוכן משוכפל ב-Copyscape:

בדיקת Coptscape

גם האתר שממנו הועתק התוכן עלול לחטוף עונש

למרות שגוגל אמור להעניש את מעתיקי התוכן ולא את מי שהתוכן מועתק ממנו, לא תמיד זאת התוצאה הסופית. לפעמים גוגל אינו מזהה את הבעיה בצורה נכונה ולכן האתר שממנו התוכן נלקח, הוא זה שחוטף את העונש. זאת הסיבה שבגללה כדאי לבצע בדיקת מדגמית של תוכן משוכפל לאתר אחת לחודש.

טיפ לאתרי Ecommerce: כאמור, מפרטים של מוצרים נחשבים גם הם לתוכן משוכפל. אם קיים אינטרס לקדם באתר לא רק קטגוריות ותתי קטגוריות, אלא גם מוצרים רבים, יש לדאוג שהמפרט של כל מוצר יהיה כתוב בצורה ייחודית ללא תוכן משוכפל. ניתן לשכתב אותו או שאפשר פשוט לעלות אותו בתור תמונה וכך גוגל לא יסרוק את התוכן ולא יזהה אותו ככפול. בעלי אתרים רבים נתקלו בקשיים בקידום מוצרים מכיוון שלא הבינו שתוכן משוכפל במוצרים הוא מה שעוצר אותם.

גם כלי מנהל האתרים עלול לשלוח התראה על תוכן משוכפל

לפעמים, בתום לב, בעלי אתרים מעתיקים תוכן ומעלים אותו לאתר שלהם. לא אחת קורה שהועתק תוכן שלם מאתר אחר לתוך אתר חדש כי בעל האתר החדש פשוט לא חשב שמדובר במעשה פסול. מעתיקי תוכן עלולים לקבל בכלי מנהל האתרים התראה על כך שהתוכן באתר שלהם מפר זכויות יוצרים. בעקבות כך התוכן מוסר ממנוע החיפוש. יחד עם זאת, לא מדובר בעונש מוות לאתר. ישנה הזדמנות לתקן ולהגיש את האתר לבדיקה מחדש.
למרות שגוגל יכול לשלוח התראות למעתיקי התוכן, על בעלי האתרים לא להסתמך על כך ולבצע בדיקת תוכן משוכפל לעיתים קרובות.

כיצד לטפל בתוכן המשוכפל שהועתק מהאתר שלכם?

מיד עם זיהוי התוכן המשוכפל יש ליצור קשר עם המעתיק ולהסביר לו את חומרת הבעיה. במקרה שמי שהעתיק את התוכן לא מוכן להסיר אותו – ניתן לתבוע אותו על הפרת זכויות יוצרים. העתקת תוכן עלולה לגרום נזק כלכלי חמור אם האתר שלכם הוא זה שהוענש בגוגל ועל מעתיק התוכן להבין זאת. כמו כן, יש להבהיר למעתיק שהמעשה שלו פוגע גם בו ולא רק בכם.

איך תוכן משוכפל מהאתר שלכם ולא ממקור חיצוני עלול לפגוע בקידומו?

החלטתם שקטע תוכן מסוים יופיע בכמה דפים באתר שלכם? או שמאמר בשלמותו יעלה בכמה דפים באתר? מה שאתם יוצרים בעצם זאת קניבליזציה לקידום האתר. כלומר, אתם יוצרים תחרות בין כמה דפים בתוך האתר שלכם מה שעלול להוביל לגול עצמי. לכן, חשוב להימנע מתוכן כפול גם בתוך האתר עצמו. ניתן להשתמש בתג קנוניקל כדי לסמן לגוגל מי המקור, וכך לבטל את ההשלכות השליליות של התוכן הכפול, אולם תג זה אינו מחייב את גוגל ונחשב להמלצה בלבד. שכתוב תמיד תהיה הדרך הבטוחה והטובה ביותר לטיפול בבעיית התוכן הכפול. כמו כן, ניתן להשתמש בקנוניקל גם כנגד אתר אחר.

קישורים שימושיים:

האם המאמר הועיל לך? נשמח לקבל דירוג כדי לדעת איך להשתפר

תוכן משוכפל
ציון: 3.2/5 (9 מדרגים)

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים