ניסוי קידום אתר ע"י תנועה – התוצאות | AskPavel
קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » ניסוי קידום אתר ע"י תנועה – התוצאות

ניסוי קידום אתר ע"י תנועה – התוצאות

בפוסט האורח הבא, מיכל כהן מסכמת את תוצאות הניסוי שעשינו בשיתוף פעולה עם קוראי הבלוג ומקדמי אתרים בתעשיית ה-SEO בארץ. תודה לכל המשתתפים! בקרו ב"מעבדה" לקריאה על ניסויים ומחקרי SEO נוספים.

שישה שבועות חלפו מאז התחלנו בניסוי קידום אתר באמצעות תנועה. שישה שבועות במהלכם התינוק שלי למד להתהפך, להושיט יד ולצחוק. שישה שבועות בהם קידמתי אתרים והעליתי אותם מתהומות אל הדף הראשון בגוגל על ביטויים תחרותיים. ומה עשה ביטוי הנישה המאד לא תחרותי: 'מונית שירות חיפה' בשישה שבועות האלה? כלום.
כולנו שילבנו זרועות ונרתמנו למאמץ לקדם אותו ביחד ע"י יצירת כניסות איכותיות. כולנו (או לפחות אני) האמנו (ועדין מאמינה) שתנועה איכותית באתר משפיעה על דירוגו. ובכל זאת, האתר לא זז ממקומו…

נסתכל על תוצאות הניסוי, נתוני ההשתתפות וננסה להבין יחד מה קרה פה ומה המסקנה הנובעת מהניסוי, אם בכלל.

נתוני התנועה באתר בעקבות הניסוי

תוצאות מתוך ניסוי קידום אתר ע"י תנועה

למה לדעתי הנתונים האלה לא דגדגו לגוגל?

  • על אף שה- Bounce Rate וכמות הדפים הנצפים עלתה, זמן השהייה באתר ירד כך שלא ניתן לקבוע באופן מובהק שנתוני ההתנהגות שופרו. יתכן וכמות דפים נצפים גבוהה תוך זמן שהייה קצר מאד בכל דף, מהוה דווקא אינדיקציה להתנהגות שלילית.
  • בתקופה קצרה קפצה כמות הכניסות מתוך הביטוי פי 22! יתכן שגוגל לא מתחשב בהתנהגות גולשים כאשר הוא מזהה עליה לא הגיונית בכמות הכניסות.
  • מדובר בביטוי חיפוש שמהוה אחוז קטן ביותר מכלל הכניסות לאתר. במשך שנה שלמה היו רק 50 כניסות שנובעות מחיפוש הביטוי מתוך למעלה מ 170,000 כניסות לאתר כולו. לכן, הוא לא הצליח לשפר את ה- Bounce Rate הממוצע של אותו דף ושל האתר כולו. בכל ביטויי החיפוש האחרים, כולל אלו הקרובים לביטוי זה, לא היה שינוי משמעותי בנתוני הגלישה.
  • כפי שכתבו מס' מגיבים, נדרש הרבה יותר בשביל להעלות אתר ממקום שני למקום ראשון.

לכן, אי אפשר להסיק מהניסוי שתנועה לא מקדמת. אפשר כן להסיק שכשזה נעשה באופן חובבני ובקטן, זה לא מספיק…

תוצאות ניסויים דומים

בניסוי שערכה חברת visio לפני כשנתיים, יצרו תנועה של כ 100 כניסות דרך ביטוי תחרותי ותנועה של כ 65 כניסות דרך ביטוי לא תחרותי. תוך שבועיים עלה הדירוג של הביטוי הלא תחרותי ואילו הביטוי התחרותי לא זז ממקומו.
מכך הם הסיקו שלכמות כניסות יש השפעה על הדירוג, אולם מדובר בהשפעה חלשה.
בניסוי נוסף שנעשה ע"י אותה חברה, נבדקה השפעת התנהגות הגולשים באתר: 100 משתתפים נכנסו לאתר דרך גוגל וגלשו בו מעל 30 דקות.
תוך שבוע וחצי קפץ דירוג האתר ממקום 80 למקום 33. אחרי סיום הניסוי, כשהתנהגות הגולשים חזרה למצבה הקודם, נפל חזרה דירוג האתר…
מניסוי זה הסיקו שלהתנהגות גולשים באתר יש השפעה על דרוג האתר בגוגל, אולם ההשפעה באה לידי ביטוי רק בתקופה בה היה שינוי.

מסקנות

סתם להקליק על עצמכם בגוגל ולבקש מהחברים והלקוחות שייכנסו אליכם דרך גוגל – ככל הנראה לא יעזור לכם.
לעשות את זה באופן "מקצועי" ובגדול – לא ברור. בשביל זה צריך לעשות ניסוי מקצועי יותר.
ובכל מקרה, גם אם תצליחו לקדם אתר ע"י יצירת תנועה איכותית מלאכותית, דירוג האתר ייפול ברגע שהתנועה המלאכותית תופסק.
הרבה יותר פשוט והרבה יותר אפקטיבי לשפר את ה- Bounce Rate באופן טבעי ע"י שיפור האתר. צריך לזכור ששיפור הדירוג הוא אמצעי ולא מטרה. אז, כמו תמיד, המסקנה המתבקשת היא ליצור אתרים איכותיים ולא לרמות את גוגל.

תודה רבה ל- 172 החברים שהשתתפו בניסוי, נכנסו לאתר וניסו לגלות עניין. תודה לגוגל שלא החרים לי את האתר. בינתיים. תודה לפבל שסיפק לי במה שאפשרה לי לבצע את הניסוי. ותודה לאל (ולגוגל) שיש צדק ושיטות קידום מפוקפקות שוב מסתברות כשיטות לא אפקטיביות, בעוד השיטות הלגיטימיות עושות פלאים!

אודות מיכל כהן

מיכל כהן
מקדמת אתרים, מהנדסת תוכנה וסטטיסטיקאית (B.Sc אונ' ת"א). חיה ונושמת קידום אתרים משנת 2007. בעלת חברת WebGuru המתמחה בשירותי קידום אתרים - SEO ו- SEM לעסקים קטנים ובינוניים לקהל היעד הישראלי. בעלת ה'בלוגוגל'- בלוג מקצועי על כל מה שקשור לקידום בגוגל וקצת על מה שלא.

עשוי לעניין אותך גם...

אזהרה למקדמי אתרים

אזהרה למקדמי אתרים: חסימת IP עלולה לגרום להעפת האתר מהאינדקס

קיבלתם ספאם למייל של הלקוח או שניסו לפרוץ ללקוח את האתר וחסמתם IPים של כל ...

17 תגובות

  1. יולי דסיאטניקוב

    מיכל, פבל, לפני הכל – סחטיין עליכם. אני חושבת שיש בתחום הזה הרבה אנשים שלמדו ו"יודעים את העבודה", אולם מעטים אלו שממשיכים לחקור, לבדוק ולגלות מעבר לידע הקיים בענף.

    זה אחד הניסויים המעניינים יותר שנערכו וזאת למרות שאין סנסציה גדולה מאחורי המסקנות שהוא הוליד.

    אולם, כפי שציינתם בעצמכם, אני חוששת שמאוד קשה להפיק מניסוי בסדר גודל כזה משהו, משתי סיבות מרכזיות:

    – מספר רב של משתנים נוספים, להם עשויה להיות השפעה על דירוג העמוד בתוצאות החיפוש עבור הביטוי המדובר.

    – אין אפשרות לדעת או לבדוק האם אכן חל שינוי ב"התייחסות של גוגל" ויתכן כי חל שינוי שטרם בא לידי ביטוי במיקומים של העמוד.

    מצד שני, אני חייבת לציין כי תוצאות הניסוי הזה, אם להתעלם מהעובדה שזה לא בדיוק תנאי מעבדה, מחזקות את מה שהגיוני בעיני:

    – מספר כניסות לעמוד מחיפוש אורגני מסוים לא אמור להיות גורם עם השפעה רבה, שכן זו פונקציה של מיקומים.

    – שיעור נטישה גבוה בהחלט יכול להעיד על עמוד לא ידידותי לגולש או לא רלוונטי לביטוי החיפוש, כך או אחרת זוהי תוצאת חיפוש פחות טובה ומתבקש בעיני שזה יהיה פרמטר חשוב.

  2. אופיר ורדי

    קראתי איפה שהוא שכרגע גוגל לא מתייחס בכלל לכמות כניסות לאתר – ונראה לי שאם הוא יתייחס בעתיד, זה יהיה בצורה שלא תאפשר מניפולציות של מקדמי אתרים.
    בכל אופן- לא הייתי עושה ניסוי על שום דבר שקשור לחיפה!

  3. יש ניסויים שפשוט חובה לעשות אןתם כדי לנעיץ את המסמר בארון הקבורה של הנחות שגויות.
    תוצאות הניסוי לא הפתיעו אותי ולו רק בשל הנחת היסוד של השינוי בגישת ההתייחסות לאתרים לבנים וגם כאלו שמתייחסים לעצמם כאתרי מידע או אתרי מכירות שכמות הגולשים היא לא המרכיב החשוב אלא מה הגולשים עושים שם.
    מהנחת יסוד זו ניתן להסיק עוד כמה מסקנות ובין השאר כמו שהוזכרו קודם לכן:
    אין משמעות לכמות הכניסות כי זו פונקציה של מיקום. על כך יעידו אתרי חדשות שמגיעים גבוה למשך יממה ו…חוזרים לדף אמצעי לאחר מכן.
    אם הייתה משמעות למילות חיפוש הרי צריך היה לשים משקל שכזה גם לחיפוש הלא אורגני כגון אדוורדס (יגידו שאפשר להבחין בין מקורות החיפוש,נכון . אבל לא בהכרח מעוניינים לעשות את ההבדלה).
    דרך חיפושים אורגניים אפשר להטות את הגולשים לדפים אחרים (קלוקינג)
    על ידי תוצאות חיפוש אורגני יש כאלו שעושים שימוש בהגדלת הכנסות ע"י יצירת מסגרות שמשמשות להסוואת המטרה האמיתי של השארת הפרטים וגו@גל לא מעוניין (המכונה) שהדבר יקרה.

    • פבל ישראלסקי

      היי חיים, כמות הכניסות היא לא בהכרח פונקציה של מיקום. מהרגע שהגולש הכניס את הביטוי אותו רוצה למצוא ולחץ "חיפוש ב- Google", בדרכו עומדים הגורמים הבאים: כותרת האתר (title), טקסט התיאור (description), ה-URL הירוק (כן כן, תחפש קצת באינטרנט ותקרא על ההשפעה של זה), כוח שיש ל- brand בהשוואה לאתרי תוכן לא מוכרים ועוד. כל אלו יכולים להשפיע לכאן ולכאן ולא בהכרח כל אתר שממוקם ראשון תמיד מקבל קליק בכל חיפוש בו מופיע. ומה קורה עם גולש מחפש את אותה השאילתה כמה פעמים בשבוע? מה, הוא יתחיל להקליק על הראשון, אחר כך על השני וכו'..? הוא מבצע את החיפוש כדי להקליק על תוצאה ספציפית.

  4. הניסוי היה קצר מדי עם מעט מדי גולשים.
    172 גולשים זה לא מספיק.
    יתכן מאוד שאם היו נכנסים מאות גולשים מדי יום האתר היה מזנק כלפי מעלה.
    מצד שני- אם יש מאות אנשים נוספים שאפשר להביא אל האתר על בסיס קבוע…

  5. הי פבל,
    כמות הכניסות היא לא רק מיקום אך אנו לא מדברים על משתמש בתול שאין לו מושג שמגיע למנוח חיפוש פעם אחת בחייו והולך משם.
    הכוונה שלי הייתה שבגלל שיש גורמים רבים שמשפיעים על כניסת אנשים לתוצאות החיפוש,הפקטור הזה לא יכול להיות משמעותי אלא רק בהצטבר מסה קריטית יחד עם באונס רייט נמוך.
    מנוע חיפוש טוב לא יאפשר לכמות הכניסות להשפיע על מיקום האתר באופן קבוע.
    הדבר פחות משמעותי לאתי מידע ואתרי לווין אחרים שהרשת "התברכה" בהם. הדבר רלוונטי לאתרי מכירות ושיתוף למיניהם.
    יש המון כלים שרתיים ואחרים שיכולים לפברק כניסות דרך שרתי פרוקסי (מה שאני יודע גם גו@גל יודע).
    המשתנה שאנט מחפשים אינו כמות הכניסות (ואז היינו בודקים את הגורמים המשפיעים על כמות הכניסות) אלא אנו מחפשים את המיקום כפונקציה של כניסות ולכן הדיום על משתנים נוספים (שנשארים קבועים) אינה רלוונטית.
    בסה"כ אחלה ניסוי שמחזקת (עדיין לא מכיחה) הנחות שאנו מכירים ואלו שעוסקים בקידום אתרים באופן מקצועי, מכירים אותן.
    ניסוי מעניין יכל להיות לבנות 2 דפים באותו אתר עם תוצאות חיפוש בתוליות שאותם ננסה להריץ ולשנות מיקום על ידי כמות הכניסות. מה דעתך? (אני ידוע שזה לא אידיאלי אבל אין ברירה … אלא להתפשר)

    • פבל ישראלסקי

      היי חיים, אתה צודק, זה באמת לא היה אידיאלי בגלל מספר גורמים. יחד עם זאת, לצערי לא היו לנו את המשאבים להוציא לפועל משהו יותר גרנדיאוזי. האם תרצה להוציא את הצעתך לפועל וליזום איזה ניסוי משופר משלך? אני אמשח.
      כמובן שהניסוי הזה לא מוכיח שום דבר, הוא בסך הכל נועד כדי לנסות להתקרב לאנשהו ולא להישאר במקום. אני בספק אם ניתן בכלל להוכיח משהו בתחום שהוודאות שלו היא לא 100% (לא משנה כמה ניסויים נעשה).

  6. פאבל שבוע טוב.
    לדעתי כמות כניסית כזאת היא לא מדד, אין ספק שכניסות הוא דבר משפיע אך בכמויות גדולות יותר, כמו כן התנהגות הגולשים גם נותנת לגוגל להבין כמה האתר הוא רלוונטי ואם הוא אהוב ע"י הגולשים וזה עוד משהו שגוגל אינו מתעלם ממנו.
    אומנם על כמות גולשים כמו בניסוי זה קשה לדעת אבל אני חייב להגיד לך ולמיכל כל הכבוד על היוזמה במיוחד בימים שאתה קצת עסוק ועדין עושה המון למען קהילת הSEO.

  7. פבל, אני עוקב מדי פעם אחרי התכנים שאתה מוציא לאור במעבדת ה-SEO, וזהו אחד הטובים שבהם. מיכל כל הכבוד על היוזמה. זהו ניסוי חשוב ביותר. חבל שהוא היה כל כך קטן. היה עדיף לפתוח אתר שיכול להביא תנועה של אנשים משועממים מהקבוצות בפייסבוק למשל ("שונאי במבה עם שוקולד")

  8. מיכל כהן

    חברים, יש מהפך! חפשו "מונית שירות חיפה" ותראו את כלמונית במקום הראשון ובמקום השני.
    ב 16/6 נוצר לינק לדף הבית של כלמונית עם המילה "מונית". מדובר בלינק לא חזק שלא השפיע על דירוגים אחרים (על רוב הביטויים, האתר כבר במקום הראשון ממילא). ככה שככל הנראה, התנועה היא זו שקידמה את האתר. מעניין לכמה זמן זה יחזיק…
    תודה על כל התגובות.

  9. מקלקל אתרים מוסמך

    מזל טוב מיכל !

    אבל איך את יודעת מה גרם לעליה ?

    סתם זורק כמה סיבות אחרות :

    1. וותק
    2. חוסר תחרות בביטוי
    3.קישורים חדשים כתוצאה מהבאזז

    הניסוי נחמד ומעניין, לא מציע להפסיק כאן!

    הצעה שלי להמשך היא לצרף אתר נוסף לניסוי, ליצור דף רלוונטי יותר ברמת התוכן ולהתחרות בביטוי בו האתר של מיכל במקום ראשון כמו "מוניות שרות בחיפה", ולבחון לאחר 90 יום.

    חוץ מזה יש לכם אחלה בלוג ואחלה תוכן.
    תצליחו..

  10. היי,
    מניסויים שנעשו במקום העבודה בו עבדתי אני יודע שטכניקה זו אם היא נעשית נכון היא אכן משפיעה. אני יכול להגיד את זה חד משמעית משום שזה נעשה בכמה אתרים. אבל, המילים לא היו הכי תחרותיות, התוצאות לא היו משמעותיות וזמניות בלבד ולי באופן אישי ומהנסיון אין ספק שמתי שהוא זה יגרום נזק יותר מאשר תועלת.

  11. על פי מה שקראתי ומה שהבנתי גוגל מתייחס לגידול בתנועה לאתר
    מתוך דפי תוצאות החיפוש, רק במקרים של "עמימות ההוראה של השאילתא", ורק כאשר היא מלווה בעליה במספר השאילתות לביטוי החיפוש שהוראתו עמומה. לדוגמא:

    הבה נניח שגוגל מזהה גידול משמעותי מאד בחיפוש לביטוי [משה כהן]. האם השואלים מתכוונים לראש העיר משה כהן, שהואשם הבוקר בלקיחת שוחד ומדורג 10 בתוצאות החיפוש, או למשה כהן, ספר הצמרת, המדורג 2?

    גידול משמעותי באופן יחסי בכניסות לתוצאה 10, בצד גידול יחסי זעיר בכניסות לתוצאה 2, יגרמו במקרה זה לשיפור זמני של הציון ולעליה במיקומו של דף ראש העיר, עד שענין הציבור בו בגוגל ידעך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים