איך להתמודד עם חיפוש מסונן בחנויות וירטואליות מבחינת SEO

נתן ליכטר
מדרגות נעות

אחד האתגרים הגדולים ביותר שבפניהם ניצבים מקדמי חנויות וירטואליות הוא התמודדות עם חיפוש מסונן באתר מבחינת השפעתו על קידום אתרים אורגני. המטרה היא לאזן בין נוכחות טובה בגוגל וחוויית משתמש איכותית באתר עצמו. המקדמים נאלצים להתמודד עם הבעיה בשני תזמונים שונים: הראשון והקל יותר קורה כאשר הם מייעצים בשלב בניית האתר. השני מתרחש כאשר הם מקבלים חנות וירטואלית לקידום כשהחיפוש המסונן כבר קיים.

מהו בדיוק חיפוש מסונן?

חיפוש מסונן (Faceted Search) באתרים גדולים הוא לא שם של סרט אימה (למרות שהוא יכול לעשות סיוטים לכל מקדם אתרים). המושג ידוע גם בתור ניווט מסונן וכשאני אומר “ידוע” אני מתכוון לכך שזהו השם שהגדרנו לו תוך כדי סיעור מוחות באנגורה מדיה. בכל מקרה, הכוונה היא לסינון מוצרים לפי סיווגים שונים. ניקח לדוגמה אתר של מותג איפור כלשהו שהחליט למכור את כל מוצרי האיפור האפשריים ממגוון חברות שונות. כדי שהגולש ימצא בקלות מה שהוא מחפש, נוצר הניווט המסונן. כך שאם מדובר במשתמש שמחפש ליפסטיק אדום ומבריק של לוריאל, מדובר ב-3 רמות אפשריות של סינון:

faceted search
אם להיות קטנוני אז לא ממש מדובר בחיפוש אלא בניווט באתר שמבוסס על חיפוש. מבולבלים? לא נורא, ככל שתעמיקו לקרוא כך זה יהפוך למובן יותר.

ניקח דוגמה נוספת: נניח שאתם מעוניינים לערוך מסיבת רווקים לחבר. אתם מחפשים לו צימר בצפון עם ג’קוזי. החבר קשור מאוד לכלב שלו והוא לא מוכן להשאיר אותו לבד בבית. לכן עליכם למצוא באתר מסוים את כל הצימרים בצפון שכוללים ג’קוזי ושבעליהם מאפשרים כניסה לבעלי חיים. במקרה כזה, אני מעוניין ביצירת ניווט נוח לגולש, ולא על ידי יצירת האופציה להקליד את רצף המילים הזה “צימר בצפון עם ג’קוזי שאפשר להגיע אליו עם בעלי חיים”, אלא על ידי הגעה ישירה לדף המתאים באמצעות סינון פרמטרים. מנועים פנימיים של אתרים הינם לרוב בעייתיים ולא תמיד יעילים – ולכן, חיפוש מנווט (לא, זה לא סרט ההמשך לחיפוש מסונן) במקרים רבים יהווה את האופציה הנוחה והמהירה ביותר לשימוש.

מהן הבעיות שיוצר חיפוש מסונן מבחינת קידום אתרים אורגני?

על אף שהוא מהיר, יעיל ונוח, חיפוש מסונן עשוי ליצור מצבים שיפגעו בקידום האתר:

  • תוכן כפול – אם ישנן אופציות רבות של אותו הליפסטיק שדיברנו עליו מקודם, עלולים להיווצר דפים רבים של סוגי ליפסטיקים לפי סינונים שונים, מה שיוצר דפים עם תוכן כפול כאשר בכל אפשרות סינון נוצרת כתובת URL חדשה. ישנם לא מעט אתרים שאם תעשו בתוכם חיפוש מסונן לפי הסדר הבא:
    ליפסטיק >>> אדום>>>לוריאל>>>מבריק, תקבלו כתובת X
    ואם תעשו ליפסטיק >>>מבריק>>> לוריאל>>>אדום, תקבלו כתובת Y
    כלומר תגיעו לאותו הדף רק עם כתובת אחרת. תוכן כפול, כידוע, גורם לדפים באתר להתחרות האחד בשני ולהוביל למצב של Lose-Lose Situation.זה עלול להוביל לכך שדפים שאתם מעוניינים שישמשו כדפי נחיתה אורגניים, לא יתקדמו כמו שצריך, או שבמקום דף שכיוונתם שיגיע לעמוד הראשון בתוצאות החיפוש יופיע בכלל דף אחר מהאתר והוא לא יהיה יעיל למשתמשים. כמו כן, על ידי חיפוש המותג ומילת המפתח עלולים להופיע דפים שאתם בכלל לא רוצים שיופיעו, דפים שיוציאו את המיקוד מהדף שאתם רוצים שיוצג למשתמש.
  • בזבוז תקציב זחילה – כידוע, נתונים טכניים כמו היררכיה, מהירות אתר וזמינות שרת, משפיעים על תקציב הזחילה. גם אותם דפים מסוננים שמספקים למעשה בדיוק את אותו התוכן לגולש, רק בכתובות URL שונות, עלולים לפגוע בתקציב הזחילה. זה קורה מכיוון שהבוט של גוגל יראה בתכנים האלה תוכן לא איכותי מכיוון שהוא כפול ו/או דל – תוכן שאין כל סיבה לסרוק אותו ולכן אין גם כל סיבה שהוא בכלל יוצג לגולש במנוע החיפוש. למעשה לא רק הדפים הללו ייפגעו אלא כל האתר עצמו יתויג בגוגל כאתר לא ממש איכותי ולכן הוא עלול להיפגע בדירוג. בזבוז תקציב הזחילה, כמובן, יפגע גם בתדירות בה גוגל סורק את האתר.

פתרונות אפשריים שחלקכם בטח מכירים

  • תגית No Index – תגית זו תסמן לגוגל לא להציג את הדפים וכך תיפתר בעיית התוכן הכפול. יחד עם זאת, תגיות אלה אמנם מונעות מהדפים להופיע בגוגל, אבל גוגל עדיין ימשיך לסרוק אותם רק מבלי להציג, והתוצאה היא שתקציב הזחילה עדיין יבוזבז. המצב ישופר אבל לא לגמרי.
  • חסימה דרך ה-Robots.txt – ניתן להגדיר לגוגל לא לבקר דפים עם פרמטרים מסוימים. יחד עם זאת, לא אחת קורה שלמרות החסימה ב-Robots.txt גוגל בכל זאת מציג את הדפים בתוצאות החיפוש. קרה לי לא אחת שחסמתי דפים באתר דרך הקובץ וגוגל התעלם מהבקשה כך שלא הייתה ברירה אלא לעשות No Index.
  • קנוניקל – תג זה מסמן לגוגל איזה דף הוא התוכן המקורי. זוהי למעשה בקשה לגוגל לאופן בו יש להתייחס לתוכן באתר אבל גם במקרה הזה, גוגל לא חייב להתייחס לכך. על כל פנים, כאן צריך להחליט באיזה רמה בדיוק עושים תג קנוניקל. הקטגוריה הראשית כמובן צריכה להפנות לעצמה, אבל אם לחיפוש המסונן יש עוד כמה רמות, אז לאן יפנה הקנוניקל של אותן הרמות? זהו בדיוק אחד מהרגעים המסויטים שמקדמי אתרים חוששים מהם. אז אם נחזור לליפסטיק שלנו, על המקדם להחליט האם לשים קנוניקל בכל רמות הסיווג, אדום, מבריק ולוריאל לקטגוריה הראשית, או לשלב קנוניקל רק בלוריאל ומבריק שיפנו לליפסטיק אדום.
  • שימוש ב-Ajax – במקרה הזה מדובר בהצגת דפים מהשרת עצמו. דפים באתר המוצגים דרך Ajax לא ייסרקו בגוגל. כתובות אלה יכולות להיות מוצגות עם # ורק מי שנכנס לאתר רואה אותן. פתרון זה פותר לגמרי את בעיית בזבוז תקציב הזחילה.
  • הימנעות מראש מיצירת כתובות URL נפרדות – כן, זאת חוכמה בדיעבד, ובכל זאת: בכל פעם שהגולש יבצע חיפוש מסונן ויגיע לגרסת מוצר כלשהי, למשל לליפסטיק ולליפסטיק של לוריאל, הניווט יישאר על אותה הכתובת.

חשוב להבין: בעת שימוש ב-Ajax אתם עלולים לחסום דפים שעליהם יש נפח חיפוש משמעותי. במקרים מסוימים 3-4 רמות סינון עלולות להיות מבוססות על נפח חיפוש משמעותי. אם תמנעו לגמרי היווצרות כתובות URL לא תוכלו לשתף את רמות הסינון בפייסבוק או לשלוח אותן למישהו במייל.

פתרונות אלטרנטיביים

הפתרונות המוכרים יחסית למצב שהצגתי לא יתאימו לכל אסטרטגיה של קידום אתרים ולכן אני מציע שני פתרונות אלטרנטיביים:

1. יצירת הבדלי תוכן משמעותיים בין רמות הסינון

  • כתובות URL קצרות ומוגדרות – כתובות URL עמוסות וארוכות לא בדיוק נחשבות לאהובות על ידי גוגל. לרוב גוגל יעדיף אותן קצרות כמו גם פייסבוק. לכן לכל רמת סיווג חשוב להגדיר ידנית את כתובת ה-URL ואפילו ליצור היררכיית URL. כמו שציינתי קודם לכן, חשוב שלא ייווצרו כתובות שונות לסדרים שונים של חיפוש מסונן, אלא שלא משנה באיזה רצף סימונים מגיעים למוצר הרצוי – שתופיע אותה הכתובת.
  • שילוב מאמר איכותי בכל רמת הסינון – יש לכם 5 רמות סינון למוצר מסוים? בכל אחת מהרמות הזינו מאמר איכותי שמדבר ספציפית על אותה רמת סיווג. נעזוב את הדוגמה של הליפסטיק, גם לי נמאס ממנה, ונחזור לסיווג צימרים בצפון שאפשר להגיע אליהם עם כלבים. תוכלו לכתוב ברמת הסינון בקלות על התנאים של המקום למי שמגיע עם כלבים – למשל, לקחת אחריות על כך שהם לא ינבחו כל הזמן, שלא יהרסו את המקום, להתייחס גם לכך שיש לכם גינת כלבים בסביבה ועוד דברים נוספים שיכולים להעשיר את המאמר.
  •  הצגת המלל של המוצרים בתור תמונה – אל תבססו את הקידום של אותו הדף על המלל של תיאור אותם הצימרים, אלא על המאמר עצמו בסיווג. את המלל אתם יכולים להציג בתור תמונה כך שלא ייסרק בגוגל ולכן גם לא ייחשב לתוכן כפול בשום רמת סינון. אופציה זו היא אולי קצת מחמירה ומיועדת יותר למי שהוא פדנט, אבל לדעתי שני הסעיפים הקודמים אמורים להספיק.

2. קידום רמות סינון דרך מאמרים בבלוג

הפתרון הזה מתאים במקרה שהקודם הוא בלתי אפשרי ליישום. במקרה כזה צריך לקדם את את הביטוי הרצוי כמאמר בתוך הבלוג של האתר. המשתמש יגיע למאמר ומשם ינווט לסיווג עצמו. התגעגעתם לליפסטיק? גם אני לא, אז ניקח דוגמה אחרת. יש לכם אתר שמציג את כל התקליטנים בארץ? יופי. אתם רוצים להציג למשתמשים רשימה רק של תקליטנים בצפון? תכתבו בבלוג שבאתר מאמר שיקודם על הביטוי “תקליטן לחתונה בצפון”. שלבו שם כמה תמונות של תקליטנים בצפון ו/או צרו קישור לרמת הסינון החסומה לגוגל וכך תצליחו לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. כך גם אפשר לנווט דרך החיפוש המסונן באתר וגם ניתן להגיע לסינון דרך גוגל. אומנם זה ידרוש עוד קליק, אבל כידוע, כל עוד אפשר להגיע לכל מקום באתר מדף הנחיתה האורגני ב-2-3 קליקים, עדיין מדובר בחוויית משתמש טובה.

אשמח לשמוע את דעתכם על הפתרונות האלטרנטיביים שהצעתי. מוזמנים לטקבק על האופן באו אתם בחרתם לטפל בבעיה באתרים שאתם מקדמים.

נכתב על ידי
מקדם אתרים פרילנסר מאז 2012. מספק שירות לבעלי עסקים קטנים ובינוניים. אם היה לו זמן, הוא היה כותב ספר מד”ב או אימה. כרגע, הוא מסתפק מידי פעם בכתיבת סיפורים קצרים, ביקורות קולנוע וכל מיני דברים אחרים שמעניינים אותו. מוזמנים לבקר ב-lichterseo.com.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

2 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

2
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.