קידום אתרים » מדיה חברתית » מדריך שיווק בוידאו – איך לנצל את כוח הפרסום ביוטיוב להגדלת החשיפה?

מדריך שיווק בוידאו – איך לנצל את כוח הפרסום ביוטיוב להגדלת החשיפה?

הידעתם שיוטיוב הוא מנוע החיפוש השני בגודלו בעולם? חלקנו מפספסים הזדמנויות לא מעטות לעשות שיווק אפקטיבי ביוטיוב ולקדם סרטוני וידאו באמצעות מספר פעולות אופטימיזציה פשוטות. לצערי זהו אחד מהנושאים שכמעט ולא כוסו כאן כלל בבלוג. לכן, ביקשתי מחברי הבקיא בתחום השיווק בוידאו, איתי ברנר, יחד עם שותפו רון זאבי, לשפוך קצת אור על הנושא ולהרים מדריך מפורט.

למה לי בכלל להתחיל עם זה?

סקרי Tim האחרונים, אותם סקרים אשר מודדים את רמת החשיפה של אתרי אינטרנט בארץ, מציבים את YouTube כאתר השלישי הנצפה ביותר לאחר גוגל ופייסבוק. אם גוגל הוא מנוע החיפוש הפופולארי ביותר ופייסבוק היא הרשת החברתית הפופולארית ביות, הרי שיוטיוב הוא ללא ספק אתר הוידאו הנצפה ביותר. מעבר לעובדה שהאתר תורגם לאחרונה לעברית, אתרי וידאו מחו"ל כגון Vimeo בדרך כלל נטענים לאט מאוד בצפייה מהארץ. יוטיוב הוא גם האתר היחיד אשר אינו תלוי כמעט במערכת ההפעלה או הדפדפן של המשתמש, מכיוון שהוא משתמש לסירוגין בטכנולוגיית פלאש וטכנולוגיות אחרות משלימות. במילים אחרות, קטעים ביוטיוב ניתנים לצפייה אפילו על מכשירים שאינם תומכים בפלאש, ובראשם סדרת מוצרי ה-iDevices של אפל (iPhone ,iPod ,iPad וכו').

כיום ניתן לראות כי חברות ומותגים רבים מבצעים פעילות ענפה בתוך YouTube באמצעות תוכניות שותפים ואפשרויות חשיפה טובות יותר מאשר בעבר. עם זאת, לא צריך להיות גוף גדול בעלי תקציבי עתק על מנת לבצע פעילות שיווקית מוצלחת. הכלים השונים אותם מציע יוטיוב מאפשרים גם לבעלי עסקים קטנים לקבל חשיפה מקסימאלית כמעט בחינם או בעלויות נמוכות מאוד.

תצוגת סרטון מתוך Youtube בתוצאות האורגניות של גוגל

גוגל מציג סרטונים מיוטיוב בפורמט מיוחד אשר כולל תצוגה מקדימה (תמונה סטטית), אורך הסרט, תאריך העלאה ושם המשתמש אשר העלה אותו. ישנו גם קישור לסרטוני וידאו קשורים אשר משאיר את הגולש בתוך החיפוש של גוגל (לא מעביר אותו לאתר YouTube עצמו).

לעיתים יתכן כי עד להופעת הפורמט המיוחד, העמוד מיוטיוב יוצג בפורמט רגיל. זו הסיבה שחשוב בכל זאת להקפיד על אופטימיזציה מבחינת On Page (הסעיף הבא).

סרטון וידאו מיוטיוב בתוצאות החיפוש בגוגל

דבר חשוב נוסף שצריך לשים לב אליו היא התכונה של גוגל לא להחשיב את תוצאות הוידיאו בספירה של מספר התוצאות. למשל, בעמוד מסוים יכולות להיות עשר תוצאות רגילות + שורה אחת המציגה סרטון אחד או שניים מיוטיוב (בדרך כלל לא יוצגו יותר משתי שורות כאלו בכל העמוד, כלומר – עד ארבעה סרטונים).

אופטימיזציית On Page וגורמי Off Page בסרטוני יוטיוב

On Page

כל עמוד סרטון ביו-טיוב הוא למעשה עמוד HTML רגיל. אמנם אין לנו שליטה על הקוד של העמוד, אך בהחלט יש לנו שליטה על מספר פרמטרים חשובים מאד:

  • תג Title – התג הזה זהה לשם הסרטון בתוספת "YouTube" בהתחלה.
  • Meta Description – זהה לתיאור הסרטון אשר רשום בדרך כלל מתחתיו. חשוב לשים לב כי התיאור מוצג במלואו ולא מתאים את עצמו לכמות התווים אותם קוראים בדרך כלל מנועי החיפוש.
  • Meta Keywords – מורכב מרשימת מילות המפתח אשר הוגדרו עבור הסרטון. כזכור, גוגל מתעלם מתג זה, למרות זאת, יש להם חשיבות מכרעת בכל הקשור להצעות סרטונים ולחיפוש הפנימי בתוך יוטיוב.
  • כותרת H1 – זהה לשם הסרטון גם כן.
  • H2 ואילך – לא קיימות בעמוד.

כאמור, ניתן לשלוט בפרמטרים אלו כאשר מעלים את הסרטון בפעם הראשונה או עורכים את פרטיו. אובייקט הסרטון עצמו אינו מתאנדקס בגוגל וניתן להיווכח בזאת כאשר מציגים עותק שמור של הדף.

שליטה טובה בפרמטרים אלו יקנו לוידיאו שלנו אופטימיזציה בסיסית, אך גם לפרמטרים הנוספים אשר יוצגו בהמשך ישנה לעיתים חשיבות מכרעת בקביעת מיקומו של הסרטון בתוצאות החיפוש.

Off Page

  • קישורים יוצאים מתוך יוטיוב – ניתן להוציא קישורים משני מקומות: תיאור הסרטון  והעמוד הפרטי של המשתמש שהוא למעשה הערוץ שלו. על מנת להוסיף קישור לתיאור הסרטון, יש פשוט להקליד כתובת אינטרנט מלאה כולל http://, לא ניתן להשתמש בטקסט עוגן וקישור זה יהיה קישור Nofollow. קישורי תמונה מערוצים מיוחדים (ראו בהמשך) הם גם כן קישורי Nofollow.
    על מנת להוסיף קישור מהערוץ של המשתמש יש לערוך את הפרופיל האישי ולהוסיף כתובת אתר אינטרנט. קישור זה יהיה קישור Dofollow לכל דבר. תיאור הערוץ מתפקד בדיוק כמו תיאור הסרט וחלים עליו אותם הכללים מבחינת קישורים.
  • מבנה הקישורים הנוספים בערוץ המשתמש – בערוץ המשתמש אשר כתובתו היא בדרך כלל http://www.youtube.com/user/username, ניתן להוסיף קישורים נוספים אשר יפנו לדפים נוספים בתוך Youtube. קישורים אלו כוללים בין היתר שמות של חברים, מנויים וסרטונים של המשתמש או סרטונים שסומנו על ידו כסרטונים מועדפים. קישורים אלו כולם הם קישורי DoFollow.

קישורים בערוץ יוטיוב

כללים אלו מראים לנו למעשה כי ככל שהערוץ שלנו יכלול יותר תוכן, כך למעשה חשיבותו של כל קישור תפחת, בדיוק כמו בכל אתר אחר. זאת כמובן בהנחה שה- Link Juice אכן מתחלק שווה בשווה בין כל סוגי הקישורים.

משמעות נוספת היא שכל קישור נכנס אל הערוץ יחזק הן את האתר הפרטי שלכם והן את הסרטונים השונים בו. לכן, גם אם אתם מטמיעים את הסרטונים שלכם באתר חיצוני, חשוב לשים לפחות קישור אחד נוסף אל הערוץ. זה יעזור לכם לא רק מבחינת SEO, אלא גם מבחינה תדמיתית.

דירוג קטעי וידאו בחיפוש האורגני של גוגל

לאחר שהסברנו על פעולות הקידום השונות, חשוב להבין כיצד גוגל עצמו מדרג סרטוני וידאו בחיפוש האורגני שלו. חשוב לשים לב כי למרות שישנה אפשרות ספציפית לחיפוש סרטוני וידאו, הרי שהמטרה שלנו היא בדרך כלל שסרטוני הוידאו יוצגו כבר בחיפוש הכללי.

אם עקבתם אחרי המדריך עד כאן, בוודאי כבר הבנתם שכל עמוד ביוטיוב מקבל ציון רלוונטיות בדיוק כמו כל עמוד אחר ברשת. למעשה, מאט קאטס בעצמו התייחס אל כוחו של העמוד כאחד הפקטורים המשפיעים על דירוגו. הוא אמנם התייחס לכך בתור PR, איך סביר להניח שהוא התכוון ל-PR במונח הכוללני יותר. לעיתים גוגל ירכזו את כל תוצאות הוידיאו דווקא בראש רשימת התוצאות או לחילופין, בסופה (בדומה לחיפוש תמונות). יתכן כי הסיבה לכך היא על מנת ליצור סדר בעמוד. להלן הסבר מפורט יותר ממאט קאטס:


גוגל יכול לקרוא גם את מספר הצפיות של כל סרטון הישר מתוך Youtube ולהשתמש במידע זה על מנת לנסות ולהעריך את הרלוונטיות של סרטון מסוים. בהערכה גסה מאוד, ניתן להניח כי לסרטון מעל 1000 צפיות יש סיכוי טוב יותר להופיע בעמוד הראשון (בגוגל ישראל). כמו כן, כלל שהתחרות על ביטוי מסוים גוברת, כך ההשפעה של מספר הצפיות תפחת.

כלל אצבע: קל הרבה יותר לגרום לסרטון עם השם שלכם או שם האתר שלכם להופיע בעשירייה הראשונה מאשר למילת המפתח הגנרית אותה אתם רוצים לקדם.

מכיוון שלעיתים גוגל מציג תוצאות וידאו בנוסף לעשר התוצאות הרגילות בעמוד, כלים לבדיקת מיקומים בגוגל עלולים להציג מיקומים שגויים עבור מילות מפתח מסוימות. אם למשל עבור השם שלכם יש שמונה תוצאות רגילות, לאחר מכן שתי תוצאות וידאו בשורה אחת ולאחר מכן שתי תוצאות רגילות נוספות, התוצאה האחרונה תופיע במקום אחד יותר גבוה מאשר המיקום שלה בפועל.

כיצד נקבע סדר הצגת הסרטונים בחיפוש הפנימי של יוטיוב?

כאשר משתמשים בחיפוש הפנימי של יוטיוב, ברירת המחדל היא לחפש לפי "רלוונטיות", אך ההגדרה של רלוונטיות היא חמקמקה למדי. בניגוד לתחום ה-SEO המסורתי, מספר מחקרים שנעשו בכל הנוגע לקידום סרטוני וידאו (וקידום סרטוני וידאו ביוטיוב בפרט) הוא מצומצם יחסית. עם זאת, מקובל לחלק את הרלוונטיות של הסרטונים למדדים העיקרים הבאים:

  • התאמה תוכנית – לרשימה אשר הוצגה בסעיף 3 ישנה כמובן השפעה על מידת ההתאמה של הסרטון לשאילתה בדיוק כמו במנועי חיפוש קלאסיים. הטקסטים השונים המוצמדים לסרטון הם הדבר הקרוב ביותר לתיאור של הסרטון מילה במילה, פריים אחר פריים (למעט שימוש בכתוביות, עליהן יורחב בהמשך).
    חשוב להדגיש שוב כי במקרה של YouTube, מילות המפתח נספרות כמו כל טקסט אחר. הן מהוות מעין המשך או הרחבה לתיאור הסרטון ואפילו מודגשות בתצוגה המקדימה במקרה ונכללו בשאילתה עצמה. כמו כן, החלפה במילים משלימות או הטיות של רבים/יחיד מתבצעות בצורה אוטומטית. בדוגמה שלפנינו התבצע חיפוש של "כלבים חתולים", התצוגה המקדימה של הסרטון כוללת את רשימת מילות המפתח בצורה של רשימת מכולת (רק אופקית) והטיות גם בצורת יחיד.

תצוגה מקדימה של סרטון ביוטיוב

  • פידבק מהמשתמשים השונים – מספר הצפיות, תגובות, סימון של סרט כאהוב או לא אהוב או סימונו באמצעות דגל (תוכן לא הולם), יכולים לאותת ליוטיוב מהי מידת הפופולאריות של סרטון מסוים בעיני הגולשים.
  • סמכותיות – גם למשתמשי YouTube עצמם ישנה מידה משתנה של סמכותיות: סביר להניח כי סמכותיות זו נמדדת בין היתר באמצעות מספר הצפיות בערוץ של המשתמש, הוותק שלו ומספר המנויים שלו.
  • וותק הסרטון – ישנו גם מדד נוסף חשוב והוא הוותק של הסרטון עצמו (לפני כמה זמן העלו אותו). עד כמה שזה יישמע מוזר, YouTube מנסה לדחוף למעלה הן סרטונים ותיקים מאוד והן סרטונים חדשים מאוד. הסיבה לכך היא כנראה כדי לתת הזדמנות שווה לכולם. נשמע קומוניסטי משהו, אך תוכלו להיווכח בכך כמעט בכל חיפוש שתבצעו.
    שימו לב כיצד שני הסרטונים האלו בנושא קידום אתרים מופיעים זה לצד זה: לראשון מספר צפיות זעום עם וותק של מספר חודשים בלבד, לשני מספר ציפיות גדול הרבה יותר עם וותק של שנתיים:

השוואה בין 2 סרטונים ביוטיוב

מהו היחס בין המדדים השונים?

אכן שאלה טובה. בדיקה של אתר SEOChat מיוני שעבר, מצביעה על כך שלכותרת הסרטון (חלק מן ההתאמה התוכנית) יש משקל כבד ביותר של מעל 80% בעוד לסמכותיות משקל של כ- 16%. לפידבקים משקל זעום של פחות מ-5%. חשוב לציין כי הסקר לא התייחס לוותק של הסרטון עצמו, למילות המפתח או לתיאור שלו כמדדים.

לסיום, ישנה סבירות גבוהה להניח שגם לקישורים חיצוניים ישנה השפעה על מיקומו של הסרטון, אפילו כאשר מדובר בחיפוש פנימי.

הצעות לסרטונים – כלי מפתח בהגדלת מספר הצפיות בסרטון שלכם

אפילו אם אין לכם את היכולת, רצון או אפילו את הזמן להשקיע בקידום הסרטון שלכם באמצעות טכניקות SEO מסורתיות, עדיין תוכלו להביא לא מעט תנועה אל הסרטונים שלכם באמצעות:

  • סרטונים מוצעים (Suggested Videos) – מופיעים בדרך כלל בצידי העמוד של הסרטון בו אתם צופים כרגע או בפריים האחרון שלו (יעיל עבור מי שצופה בסרטים במסך מלא).
  • סרטונים קשורים (Related Videos) – מופיעים בפריים האחרון של הסרטון הנוכחי בו אתם צופים, אלא אם כן מדובר על אתר חיצוני בו אפשרות זו לא הופעלה.
  • סרטונים נבחרים (Featured Videos) – בעוד שני הסוגים הראשונים כנראה מתבססים על אלגוריתם אוטומטי המודד זיקה, סרטונים נבחרים צריכים לעבור קודם כל  אישור ידני של עורכי יוטיוב והם מתבססים במידה רבה על פידבקים מהגולשים.

אז כיצד בדיוק יוטיוב מודד את הזיקה בין סרטונים? ישנם מספר פרמטרים עיקריים המשפיעים על זיקה זו:

  1. מילות מפתח – למילות המפתח של הסרטון ישנה השפעה גדולה יחסית על זיקתו לסרטונים אחרים. בניגוד לגוגל שם אין הרבה חשיבות למילים אלו. תוכלו לחפש סרטונים פופולאריים מהתחום של הסרטון שלכם ולראות אילו מילות מפתח נבחרו עבורו.
  2. שם המשתמש – זה אמנם מובן מאליו, אך לעיתים תרצו לפתוח מספר משתמשים שונים. חשוב להקפיד על חלוקה נושאית הגיונית ביניהם.
  3. אתרים חיצונים – כאשר אתם מטמיעים מספר סרטונים קשורים בעמוד חיצוני, YouTube מזהה שמדובר באותו עמוד ומקיש כי ישנו קשר מסוים ביניהם.
  4. סדר צפייה – כאשר משתמש צופה בקטע מסוים ולאחר מכן בקטע אחר, עלול להיווצר קשר ביניהם גם אם אין התאמה בפרמטרים האחרים שצוינו כאן. עובדה זו חשובה בעיקר כאשר הוידיאו הוא חדש יחסית ומספר הצפיות בו נמוך.

כוחן המסתורי של הכתוביות

למרות שזיהוי קולי אינו זמין בעברית, עדיין ניתן להוסיף לקטעי וידאו כתוביות בעברית או בשפות נוספות. מעבר לעובדה שמדובר בכלי מצוין לשיווק סרטונים מבלי לעבוד כפול, הרי שגוגל מזהה במקרים מסוימים את הכתוביות האלו ומשתמש בהן כאילו היו טקסט מתוך העמוד עצמו! בדוגמה הבאה אפשר לראות כי גוגל משתמש בכתוביות כאשר הוא מאנדקס את הדף:

כתוביות ביוטיוב

כמו שאפשר לשים לב, הטקסט המוצג אינו חלק מהתיאור של הסרטון ולמעשה חשוף לגולש רק כאשר הכתוביות מופעלות (אינדיקציה לכך שלסרט יש כתוביות הוא סימן ה-CC).

הטמעת הסרטון באתרים חיצוניים

לפני שאתם מטמיעים את הסרטון שלכם באתרים חיצוניים, חשוב לדעת כי שינוי הערך של Autoplay ל-1 בקוד האמבד אותו אתם מקבלים, אמנם יגרום לסרטון שלכם לרוץ אוטומטית, אך לא יחשיב את הצפיות האוטומטיות הללו במניין הצפיות הכולל.

מספר הגדרות הטמעה שכדאי להכיר:

  • גרסה נטולת פלאש – אם האתר שלכם מתוכנן להתקנים ניידים, חשוב לדעת כי ניתן להשתמש בגרסה נטולת פלאש של הנגן והקוד שלה גם קצר הרבה יותר. על מנת להשתמש בקוד המיוחד, עליכם לבחור באופציה האחרונה (השתמש בקוד ההטמעה של iframe).
  • ביטול סרטונים קשורים – כאשר אופציה זו מסומנת, המשתמש לא יראה רשימה של סרטונים קשורים כאשר הסרטון נגמר. אפשרות זו אמנם עלולה לקרוץ לאלו שלא רוצים "להבריח" גולשים מן האתר, אך חשוב לזכור שגם בקטעי וידאו מוטמעים עלולות להופיע פרסומות. מקרה בו כן מומלץ להשתמש באפשרות הוא כאשר לא מעוניינים לחשוף את הגולש למתחרים שלנו.
  • מצב פרטיות מוגברת – מצב זה מונע מיוטיוב לאחסן עוגיה במחשבו של המשתמש כאשר הוידיאו מוצג באתר חיצוני.

סטטיסטיקה לוידאו ביוטיוב

לאחר שביצענו את כל פעולות האופטימיזציה לוידיאו, נרצה לדעת כיצד הם השפיעו על רמת החשיפה שלו. ל- YouTube יש שתי מערכות של סטטיסטיקה:

1. מערכת פומבית

מתחת לכפתור PLAY בכל סרטון, ישנו כפתור נוסף. כאשר מחוברים לחשבון, אפשר ללחוץ על הכפתור ולראות מהם מקורות התנועה של הוידיאו: אילו אתרים הטמיעו אותו לראשונה, מאילו חיפושים בגוגל או ביוטיוב הגיעו אליו, וגם אילו סרטונים הפנו אליו (במסגרת הסרטונים המוצעים). בנוסף, ישנם נתונים דמוגרפיים על קהל היעד העיקרי שצפה בסרטון (גיל / אזור בעולם).

שימו לב שהמערכת לא מציינת במפורש צפיות מסרטונים מוצעים (Suggested), אך ניתן להניח כי רוב ההפניות מכתובות בתוך יוטיוב שאינן מסרטונים קשורים או נבחרים, הן כאלו (שורה ראשונה, 200 ציפיות).

מערכת סטטיסטיקה פומבית

הנתונים אמנם לא זמינים עבור כל סרטון, אך העובדה שכל משתמש רשום יכול לצפות בהם, הופכת אותם לכלי נהדר לניתוח מתחרים.

2. מערכת אישית

כאשר נכנסים אל חשבון המשתמש, ישנו קישור תובנות (Insights). קישור זה מציג מידע על כל הסרטונים במרוכז, או על סרטון ספציפי. כאשר בוחרים בסרטון ספציפי, נפתחת אפשרות חדשה בשם "נקודות עניין". אפשרות זו מציגה למעשה את אחוז הנטישה היחסי (לא במספרים מוחלטים) בכל רגע נתון על גבי ציר הזמן של הסרט. באמצעות ניסוי וטעייה, אפשר ללמוד אילו טכניקות עובדות טוב יותר (לדוגמה, כאשר יוצרים מדריכים, עדיף שהם יהיו מעשר דקות).

מערכת סטטיסטיקה אישית

יוטיוב כרשת חברתית

כאשר אנו רק צופים בסרטונים בצורה פסיבית או אפילו רק מעלים קטעים בלבד, חלק גדול מהתכונות החברתיות של יוטיוב הולך לאיבוד.

חשוב לדעת כי ברגע שנפתח חשבון משתמש, נוצר לו אוטומטית גם ערוץ. בערוץ אפשר לראות בין היתר אילו סרטונים העלינו, לאיזה ערוצים אחרים אנחנו רשומים ומי רשום אלינו. ישנם סוגים מיוחדים של ערוצים, חלקם ניתנים בחינם ומאפשרים לנו להוסיף מידע נוסף (ערוץ של מוזיקאי יכלול גם לוח הופעות), חלקם מציעים תכונות משודרגות של ממש ודורשים ביצוע פעולות מיוחדות (סעיף הבא). את הסוגים החינמיים אפשר להגדיר דרך "תפריט הגדרות" בתוך הערוץ.

הגדרת סוג ערוץ

  • מנויים – מנוי ביוטיוב הוא אדם אשר מקבל עדכונים על קטעים חדשים שאנחנו מעלים דרך עמוד הבית של יוטיוב או דרך הדואר האלקטרוני (במידה והוא בחר לקבל עדכונים גם דרך שם). אפשר גם לשלוח עדכון חדשות לכל המשתמשים הרשומים.
  • חברים – מעבר למנויים, ישנם גם חברים. כאשר החברים שלנו ממליצים על סרט מסוים, אנו נראה זאת גם כן בעמוד הראשי. כאשר יש לנו רשימה גדולה של חברים, נוכל לשלוח לכולם המלצה על סרט אם נבחר באפשרות השיתוף דרך דואר אלקטרוני. לאחרונה נוספה גם האפשרות לבחור את כל אנשי הקשר בגוגל (Gmail / Google Buzz) מכיוון שאפשר לאחד בין חשבונות גוגל לחשבונות יוטיוב.

חברים ב- Youtube

  • Widget להרשמה ישירה באתר חיצוני – משתמשי יוטיוב יכולים להוסיף כפתור רישום ישיר לערוץ באתרים חיצונים. אם המשתמש אינו מחובר לחשבון שלו, יפתח חלון התחברות (בדומה לחלון שנפתח כשלוחצים על כפתור like של פייסבוק). בכל מקרה, הפעולה אינה דורשת מהמשתמש לעבור לאתר YouTube עצמו. כך נראה קוד ההטמעה והתוצאה הסופית:

<iframe id=”fr” src=”http://www.youtube.com/subscribe_widget?p=[add YouTube Username here]” style=”overflow: hidden; height: 105px; width: 300px; border: 0;” scrolling=”no” frameBorder=”0″></iframe>

הרשמה לערוץ יוטיוב

אסור להתעלם מהאלמנטים החברתיים של יוטיוב, אך יש להשתמש בהם בזהירות מכיוון שספאמרים התחילו כבר לנצל אותם לטובתם וכמו תמיד ברשת – הם מוציאים שם רע גם לאלו שאין להם כוונות רעות.

תוכניות שותפים, קטעים מקודמים וערוצים ממותגים

תוכנית השותפים של יוטיוב מאפשרת להרוויח מפרסומות המוצגות במהלך הצפייה בסרטונים בדומה לתוכנית Adsense (למעשה השימוש הוא באותו ממשק תחת "Adsense לתוכן"). עם זאת, חשוב לדעת שלתוכנית יש דרישות מקדימות כגון: מספר מינימאלי של סרטונים חדשים בחודש, מספר צפיות בערוץ, סוג התוכן, שמירה על זכויות יוצרים וכדומה. השמירה על  זכויות היוצרים היא חשובה במיוחד ולמעשה לפני שאתם יכולים להטמיע פרסומות באיזשהוא סרטון שהעלתם, יש לאשר שהוא אינו מפר זכויות יוצרים (כלומר, יש לעשות זאת עבור כל סרטון בנפרד).

רק על מנת לסבר את האוזן, בעולם יש כ-15,000 שותפים, בארץ יש כמה עשרות בלבד (התוכנית זמינה כרגע במספר מצומצם של מדינות). שותף זכאי לקבל ערוץ משודרג עם באנר עליון ייחודי המקשר לאתר שלו. כמו כן, באפשרותו ליצור שטחי פרסום נוספים בתוך הערוץ המקשרים לאתרים אחרים, או אפילו לערוצים אחרים אותם יצר (הקישורים לאתרים חיצונים יהיו nofollow).

  • ערוצים ממותגים – ערוץ ממותג דומה לערוץ של שותף, אך בניגוד אליו, הוא מיועד לעסקים שמעוניינים בפרסום בלבד מבלי להיות שותפים ברווחים. בערוץ ממותג ניתן לשתול מספר גאדג'טים נוספים או להטמיע אותם באתרים חיצוניים.
  • סוגי פרסומות נוספים – נכון לרגע כתיבת שורות אלו, YouTube מאפשרים לפרסם קטעי וידאו במספר מיקומים נוספים: כפרסומות או כסרטונים מקודמים המודגשים בצהוב ומופיעים בתוצאות החיפוש (בתחילת או בסוף הרשימה). כמו ב-Adwords , גם כאן המפרסם משלם רק בעת לחיצה.

פרסומות ביוטיוב

בנוסף לכך, עמוד הבית של Youtube מבליט סרטונים טרנדיים במיוחד או סרטונים שזכו לאהדת הגולשים, אך אלו אינם בתשלום.

סיכום ומקורות מידע מומלצים

למרות שהפקה של תכני וידאו עלולה לדרוש משאבים רבים יותר מאשר הקמת אתר אינטרנט מבוסס טקסט, קידום של סרטונים באמצעות הכלים אותם מעניק לנו YouTube הוא תהליך פשוט יחסית. כרגע רמת התחרותיות היא לא גבוהה ולכן גם לשחקנים חדשים קל להיכנס לתחום בלי החשש להתמודד מול ענקי מדיה כמו שקורה לעיתים קרובות בתחום ה-SEO הקלאסי.

שימוש נכון בכלים והטכניקות אשר הוצגו במדריך זה, יוכלו למקסם את פוטנציאל ההפצה של הסרטונים שלכם. כדאי לקחת בחשבון גם אפשרויות של קידום ממומן, במיוחד במקרים בהם המודעות לנושא היא קטנה יחסית (סרטונים מקודמים מופיעים גם בחיפושים בעלי רמת זיקה נמוכה יחסית לשאילתת החיפוש).

דבר אחרון שחשוב לזכור, הפקה של סרטון מלוטש ברמה מקצועית עלולה להיות עניין למקצוענים, אך סוד ההצלחה של יוטיוב נעוץ דווקא בעובדה שסרטונים רבים בו מופקים בתנאים ביתיים. רעיון טוב שמבוצע כמו שצריך יכול להצליח גם בתנאים לא אופטימאליים, במיוחד אם הוא בעל פוטנציאל ויראלי גבוה.

מקורות מומלצים בתחום שכדאי להכיר:

  • ReelSEO – האתר הגדול ברשת לקידום ושיווק וידאו.
  • מדריכי העזרה של YouTube – גם למומחים קשה לעקוב אחרי כל השינויים המתבצעים באתר, דפי העזרה באנגלית הם המקור העדכני והמהימן ביותר כרגע.
  • Tubemogul Research – מדובר אמנם באתר מסחרי, אך המחקרים והפרסומים שלו יכולים להוות מקור מצוין לחדשות בתחום.

יש לכם טיפים נוספים איך לקדם וידאו?

איך אתם מקדמים את הוידאו שלכם ביוטיוב? יש לכם נסיון עם טכניקות שלא ממש צלחו? שתפו אותנו כאן כדי שכולם יוכלו ללמוד. כמו כן, אם המדריך הזה הועיל לכם או שאתם מכירים משווקי וידאו שהמידע כאן עשוי לעזור להם – נודה לכם אם תפיצו אותו.

איתי ברנר הוא יזם אינטרנט ועורך ראשי במדור החדשות של AskPavel. אתם מוזמנים לבקר בבלוג האישי שלו, או באתר מקום טוב המציע פתרונות וידאו בהתאמה אישית.

קרדיט לתמונה: ceudasaguias

אודות איתי ברנר

איתי ברנר
העורך הראשי של מדור החדשות באתר AskPavel בו מדי שבוע מתפרסמות הידיעות האחרונות מעולם השיווק באינטרנט. עורך וכותב תוכן עצמאי, בין היתר הקים את Web Wiz המספקת פתרונות כתיבת תכנים וניהול תוכן, שותף במיזם מקום טוב – ערוץ תוכן אזורי של אזור זכרון יעקב – פרדס חנה.

עשוי לעניין אותך גם...

heart-617405_1920

כיצד כפתורי ה-Reactions החדשים צפויים להשפיע על שיווק בפייסבוק?

שתפו בפייסבוק צייצו בטוויטר שתפו בגוגל+ שתפו בלינקדאיןלפני שלושה שבועות טלטלה פייסבוק את חיינו שוב. ...

אירוח בדף פייסבוק

מה זה אירוח בדף פייסבוק ואיך זה יביא לכם לידים ב-20 צעדים

שתפו בפייסבוק צייצו בטוויטר שתפו בגוגל+ שתפו בלינקדאיןאם אתם בעלי עמוד פייסבוק או מנהלי עמוד ...

52 תגובות

  1. פוסט מעולה.
    השיווק באמצעות וידאו באמת עובד.

    ערכתי ניסויים בעצמי והתוצאות מדהימות!

  2. עוד פוסט נפלא
    ברצוני להוסיף שחשוב מאוד ליצור סרטון שיכבוש את הגולש ויצבור צפיות. כדאי מאוד להעביר את המסר המרכזי בעשר השניות הראשונות. מומלץ להוסיף מלל משלכם בתחתית הוידיאו, זאת כדאי להקטין את הסיכוי שמישהו אחר יפרסם על הסרטון שלכם.

  3. מזמן לא יצא לי לקרוא מאמר ברמה הזו, באמת שיווק ביוטוב יכול להיות כלי חזק בטרוף ושווה להכניס את זה לאסטרטגית השיווק שלך, בכללי שיווק בווידאו…

    אני ממליץ גם מאד בחום על Tubemogul!

  4. פבל ישראלסקי

    פוסט מעולה איתי! תודה רבה על ההשקעה :)

    אתייחס רק לנקודה קטנה שלא הוזכרה כאן – מפת אתר לוידאו. אם מדובר באתר שכל מהות התוכן היא וידאו (למשל אתר סרטונים)זה משהו שכדאי לשקול ברצינות. מידע נוסף לגבי אופן ההטמעה אפשר לקרוא כאן:
    http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=80472

    • איתי ברנר

      נושא מפות הוידאו הוא נושא יחסית מורכב, אך בדרך כלל הוא מיועד יותר לאלו אשר מארחים קבצי וידאו על השרת שלהם. ישנה דרך ליצור מפת אתר עבור וידאו של יו-טיוב אם הוידאו מוטמע באתר העיקר. העניין הוא שבדרך כלל הוידאו יופיע פעמיים בתוצאות החיפוש בשני אתרים שונים (האתר שלנו + יוטיוב),מה שהופך את האפקט להרבה פחות משמעותי ואפילו יוצר כפילות מיותרת. זה לפחות מהניסיון שלי.

  5. באמת פוסט מצויין!
    רק לאחרונה התעניינתי בקידום סרטוני יוטיוב ואין ספק שהקריאה וההבנה (סוף סוף) בעברית משרה נוחות..

  6. אחלה פוסט איתי!
    רק נקודה אחת – פרסום בדף הבית של יוטיוב הוא לא חינם אלא עולה לא מעט כסף…

    • איתי ברנר

      דף הבית מחולק לכמה חלקים, יש קטעי וידאו שנבחרים עקב הפופולאריות שלהם ומי שמעלה את הוידאו לא נדרש לשלם כסף בגלל שהוידאו שלו נבחר… מי שרוצה לפרסם באמצעות באנר (לדוגמה, הוט), כמובן צריך לשלם כסף.

  7. פוסט מעולה!
    לצערי לא הצלחתי למצוא את ה-insights
    בתוך החשבון האישי שלי
    יש אפשרות להעלות תמונת מסך או הסבר מדויק יותר?

  8. מיכל כהן

    איתי, תודה על הפוסט החשוב. המלצה נוספת (שאני מכירה רק בתיאוריה ועדין לא בדקתי) היא להוסיף קובץ כתוביות חיצוני לסרטון. אם הבנתי נכון, גוגל קורא את הטקסט כך שבמקרים רבים זה יכול לתרום ל SEO. בנוסף, כתוביות תורמות לשיפור הנגישות, להעלאת זמן הצפיה ולהחדרת המסרים.

    • איתי ברנר

      הכוונה הייתה לקובץ כתוביות חיצוני שמוסיפים בצורה ידנית.

      בכוונה לא נכנסתי להסברים יותר מדי טכנים כי ההגדרה המדויקת איפה בדיוק לעשות את זה יכולה להשתנות מחר.

      יש ליו-טיוב גם שרות של הוספת כתוביות בצורה אוטומטית, אבל עד כמה שאני יודע, הוא זמין באנגלית בלבד ולפעמיים התוצאות יותר מצחיקות ממדויקות :-).

  9. כאן, בהרצאה בפני אגודת המתרגמים בישראל, אני מראה איך פועל העניין של הכתוביות ככלי לקידום סרטון ביוטיוב.

  10. שיווק בוידאו הוא באמת אחד הכלים החזקים לתנועה, ממליץ למי שלא יודע איך להכין סרטונים לגשת לfiverr ושם ב5 דולרים לבקש שיכינו לכם סרטון שרלוונטים לנישה שלכם..

  11. הי
    קראתי בעיון ומלאתי אחר ההנחיות, פוסט מצויין!!!
    מס' שאלות:
    1. הוצאתי קישורים מתיאור הסרטון ורשמתי כתובת מלאה כולל http://
    למרות זאת, אין קישור, מה עושים?
    2. האם יש דרך לקבל נתונים על מס' חיפושים במילת מפתח מסוימת בYOUTUBE?
    תודה
    סמדר

  12. מאחר ואני מאמין שאני המשווק היחיד בארץ שלא רק מדבר אלא באמת עשה כסף מיוטיוב. אפילו בארץ. (30,000 צפיות בישראל בחודש ינואר).

    אני יכול להגיד שחסר לך עוד הרבה תוכן פה :)

    ואני לא אצא מניאק לגמרי… הנה טיפ…

    גוגל לא סתם עשות אפשרות להעלות Subtitles לוידאו וגם לא Annotations או איך שלא כותבים את זה. גוגל מאנדקס את זה…

    ועוד טיפ כי אני נחמד, גוגל מסתכל גם על הקישורים בין הוידאוים.

    בהצלחה,
    אחלה פוסט, הכי טוב בארץ בנושא.

    • איתי ברנר

      תודה, הערוץ שלך לא מראה את המספר שאתה מדבר עליו, אבל אתה יודע, על עובדות לא מתווכחים…

      http://www.youtube.com/user/mipjs

      (זה גם לא ערוץ של שותף…)

      לגבי כתוביות, הכוונה הייתה לאינדוקס (הרי ברגע שטקסט גורם לתוצאה מסוימת להופיע, הוא חייב להיות מאונדקס). לגבי Annotations, באמת לא ידעתי את זה.

      • אהלן,

        הבלוג שלי הוא לא למטרות רווח, לכן אין לי בכלל זמן להשקיע בקידום של ערוץ היוטיוב שלי.

        לעומת זאת, בהצעות האפיליאייט שאני מקדם, החשבון שאיתו אני מקדם הוא הרבה יותר מוצלח.

        הנה דוגמא לסטטיסטיקה של אחד מהוידאוים שלי:
        http://up351.siz.co.il/up3/2ndty4i0qbni.jpg

        כל המספרים שם אמיתיים ולא נוצרו בידי תוכנות שמזייפות מספרים…

        • איתי ברנר

          סבבה – האמת שהייתי שמח
          לראות דוגמה לוידאו
          כזה בפועל, אלא אם כן אתה רוצה
          לשמור על החיסיון של
          הלקוחות שלך (ואני לא
          מנסה להיות ציני כאן)

          • לצערי הרב, לא אוכל להראות וידאו כזה. מדובר במידע רגיש.

            מה שכן הייתי רוצה להגיד לאלה שקוראים את זה, זה שקידום אתרים זה לא הכל.

            קידום אתרים(במקרה שלנו עמוד ביוטיוב) זה הרכיב האחרון במערכת.

            קודם כל צריך להיות וידאו טוב. וידאו שמעורר רגש כלשהו אצל המשתמש על מנת שיעביר אותו הלאה.

            בניגוד ללינקבייטים של תוכן שלא עובדים בארץ, לינקבייטים של וידאו עובדים.

            הכותרת צריכה להיות כותרת עם אופטימיזציה ללחיצה ופחות כותרת עם אופטימיזציה למנועי חיפוש.

            צריך להשתמש ברשימות תפוצה, פייסבוק, טוויטר ועוד ערוצי הפצה.

            צריך ליצור פיצוץ של גולשים….

            כשכל הבלאגן הויראלי נגמר, ניתן לעשות אופטימיזצייה לכותרות, דסקריפשנים, תגיות וכל השאר למנועי חיפוש.

            משם, כשהוידאו כבר פופולארי, וצבר כמה אלפי צפיות, הקידום יתבצע כמעט לבד…

            אני לא זוכר אם הזכרת במאמר או לא, אחד הפרמטרים החשובים לקידום האורגני, זה ההיסטוריה של החשבון שלך. כשיש לך היסטוריה, עם חברים וסאבסקרייברס הכל יותר פשוט.

            בכל מקרה, הטיפ הכי גדול שאני יכול לתת, זה להתייחס לקידום במנועי חיפוש כבורג קטן מסך כל המערכת של השיווק בוידאו.

            בהצלחה.

            נ.ב. כמו כל דבר בשיווק. הדבר הכי חשוב הוא לקבוע בהתחלה מה המטרות של הקמפיין. מי קהל היעד של הקמפיין? ומי קהל היעד שיעביר את המסר הויראלי? (כן זה לא אינטואיטיבי, אבל הקהל יעד שיקנה לא תמיד יהיה הקהל יעד שיהפוך את הוידאו לויראלי)….

          • איתי ברנר

            אממ, זה פחות או יותר
            מה שכתבתי בסוף :-).

            אבל כן, איך להפוך
            וידאו לויראלי זו תורה
            בפני עצמה שלא התיימרתי
            לענת עליה כאן…

  13. איתי תודה רבה
    המאמר הזה ברמה גבוהה מאוד, הדפסתי אותו על נייר אמיתי ואני לומד אותו כמו לפני מבחן.

  14. תודה רבה

    האמת שחשבתי תמיד שהכי מומלץ להטמיע וידיאו בפלאש ומסתבר שפלא לא עובד באיפון אני הולך לעשות כל מה שרשום פה. ושוב תודה

  15. היי איתי.
    מאמר מצויין!

    ב"ערוצים" ישנה בעיה מוכרת שאני נתקלת בה לעיתים תכופות ואולי תדע לעזור.

    1. יש בעיה למצוא ערוץ לפי שם. גם אם נכנסים לחיפוש מתקדם
    2. כאשר מטמיעים סרטון (בפייסבוק לדוגמא) – למרות שהURL הועתק ישירות מהערוץ כאשר היוזר ילחץ על הסרטון ויכנס ליוטיוב הוא לא יופנה לערוץ אלא לדף "לא ממותג".

    מכיר במקרה?

    • איתי ברנר

      שלום אדווה,

      עד כמה שאני יודע, לא ניתן להטמיע ערוצים בתוך יו-טיוב ובכל מקרה, כל קישור קבוע של וידאו שאת משתפת מפנה לדף הסטנדרטי שלו ולא לדף של הערוץ אליו הוא שייך.

  16. תודה רבה על המדריך
    אם אני עודה על סרטון קידום ממומן והוא זוכה לצפיות רבות האם הצפיות נחשבות לקידום או שזה כמו autoplay ?
    תודה
    שי

    • איתי ברנר

      שלום שי,

      אני חייב להודות שלא ממש הבנתי את השאלה שלך… תוכל להסביר?

      • כתבת "חשוב לדעת כי שינוי הערך של Autoplay ל-1 בקוד האמבד אותו אתם מקבלים, אמנם יגרום לסרטון שלכם לרוץ אוטומטית, אך לא יחשיב את הצפיות האוטומטיות הללו במניין הצפיות הכולל."
        השאלה אם אני מריץ סרטון בקידום ממומן ביוטיוב ובעקבות הקידום הממומן הוא זוכה להמון צפיות. האם הצפיות הממומנות נחשבות במניין הצפיות הכולל?

        • איתי ברנר

          האמת שברמה הזו אני כבר לא ממש יודע… אבל אם נדרשת מהמשתמש פעולה כדי לצפות בסרטון, ההיגיון אומר שהם ייספרו.

          הבעיה עם autoplay=1 היא שהגולש רואה את הסרטון גם אם הוא לא לחץ PLAY…

  17. איתי אחלה פוסט
    האם תוכל להרחיב על איך מתבצע תשלום כספי לערוץ טוב.
    תכל'ס איך מתבצעת הבקשה לכך
    ?
    תודה

    • איתי ברנר

      תודה רבה!

      הבקשה נעשית דרך ההצטרפות לתוכנית השותפים ולאחר האישור, אתה נדרש לפתוח חשבון אדסנס אם עדיין אין לך אחד כזה.

  18. שאלתי היא אם אני צופה בסרט ביו טיוב מספר רב של פעמים האם זה נכון שבסיכום הצפיות מאחר וזה מאותו מחשב זה נחשב רק לצפייה אחת ?

  19. שאלתי לגבי סרטוני יוטיוב, איך אני יכול לעקוב לדוגמא אחרי הטמעות של סרטון שהעלתי ברשת האינטרנט? האם גוגל (או במקרה הזה יוטיוב) יכולים לעזור ולהגיד לי איפה הסרטון שהעלתי נמצא ברשת?

  20. עדיין מחכה לתשובה בקשר לשאלה ששאלתי לפני כחודש וחצי, תודה.

    • איתי ברנר

      סליחה על העיכוב, משום מה לא ראיתי את השאלה.

      כאשר פותחים את חלון הסטטיסטיקה או ניגשים לנתונים על כל סרטון מתוך החשבון, מופיעים גם האתרים בהם הוטמע הסרטון.

      למען האמת, כתבתי את זה גם במדריך תחת סעיף "סטטיסטיקה לוידאו ביוטיוב"

  21. השאלה היא האם כל התוכנות האוטומטיות שאני נתקל בהן באופן שוטף יכולות לעשות את כל העבודה / רוב העבודה הזאת?
    אולי יש לך המלצה על כלי אוטומטי שכזה?

    • איתי ברנר

      אני מציע לא לחשוב אפילו בכיוון הזה. כשמדובר בעברית, אין תחליף למוח אנושי בכל מה שקשור להתאמה של מילות מפתח לסרטונים. לא ברור לי מה אתה רוצה לחסוך באמצעות שימוש בתוכנות אוטומטיות…

  22. שלום.
    אני רוצה לקדם את הסירטונים של ידידה הפקות ביוטיוב. האם אתה עושה זאת בתשלום?
    תודה
    ידידה
    טלפון 0523943669

  23. כתבה טובה,יש לכם אולי מקור לקופונים של אדוורדס?(לשימוש ביוטיוב כמובן)
    אשמח לאחד!

  24. פוסט מעולה ,אני מצרף מהידע שלי שהוא בהפקת סרטוני וידאו לרשת ובכלל..תודה

  25. אחלה פוסט, תודה.
    אני עוסק בהפקת סרטונים כך שהמידע הזה חשוב לי מאוד.
    בקשר ל Include related videos
    היכן אני מוצא את האופציה הזאת על מנת שסרטונים אחרים לא יופיעו לגולש כאשר הוא מסיים לצפות בלינק יוטיוב שמוטמע באתר שלי?

  26. איתי ברנר

    בתוך שתף -> הטמע, מתחת לקוד עצמו, יש לך כמה תיבות סימון.

  27. כל הכבוד על המאמר! מקצועי ביותר!

    • המאמר הזה על קידום ביוטיוב נכתב לפני שלוש וחצי שנים! כל מאמר שנכתב אז למשל על קידום בגוגל נגד מתחרים ראויים הפך בינתיים לשגוי לחלוטין, ואתרים שקודמו על פי המומלץ במאמר נענשים כיום ועפים מצמרת תוצאות החיפוש.

  28. איך אתה יודע?

    גוגל רכשו ומפעילים את יוטיוב וכל דבר בגוגל שקשור לסדר הצגת תוצאות חיפוש משתנה בקצב הרבה יותר מהיר מהקצב שבו מקדמי האתרים מנסים ומסוגלים להסתגל לשינויים.

  29. קודם כל פוסט מעולה , תודה רבה על המידע.
    אני מריך את העזרה שלך יש לי לקוח שבניתי לו אתר ושמתי לו באתר סרטון של יוטיוב.
    הוא לא רוצה את הסרטונים הקשורים והוא לא רוצה את הפרסומות.
    את הסרטונים הקשורים הצלחתי להוריד לו בכך שבחרתי שתף הטמע ואחר כך הצג עוד וביטלתי את הסימון הראשון על הצג סרטונים מוצעים כאשר הסרטון מסיים .
    אבל אך אני מבטל את הפרסומות ניסית אפילו להעלות את הסרטון לחשבון יוטיוב שלי ושם לבטל את הפרסום ולא הצלחתי.איפה אני מוצא מצב פרסום בחשבון יו טיוב שלי?
    האים אפשר להיפטר מהפרסומות גם בסרטונים שהם לא שלי?
    אשמח אים תוכל לעזור לי בהקדם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

לשיתוף הפוסט לחצו כאן

תודה רבה על השיתוף ! 

עשו לנו לייק ותמיד תהיו מעודכנים: