תוסף Yoast לקידום אתרים בוורדפרס גרם לירידה בדירוגים – מי נפגע ואיך מתקנים?

מור מריג'
באג בתוסף YOAST

באג התגלה בגרסא 7.0 של תוסף וורדפרס בשם Yoast הידוע ביתרונות שיש בו עבור מקדמי אתרים וכל מי שעושה לבד את ה- SEO אצלו באתר. ככל הנראה, הבעיה החלה ב6 במרץ עם העדכון שיצא לתוסף וגרם, שלא במכוון, לירדות בדירוגים. מפתח התוסף, ג’וסט דה וולק, הביע התנצלות בפני מי שנפל קורבן לשגיאה וטרח להוציא עדכון מאסיבי כדי לתקן את הנזק ולהשיב את המצב לקדמותו במהרה.

מה בדיוק קרה שם, איך זה השפיע, מי הושפע, איך בודקים ובעיקר – איך מתקנים?

בואו נעשה סדר.

איך הכל התחיל?

כל תהליך של בניית אתר וורדפרס כולל איפושהו את ההמלצה להתקין תוסף Yoast. ואין אף בונה או מקדם אתרים שלא מכיר את התוסף הזה שהפך לאחד הפופולריים בעולם. אבל לאחרונה התגלו סדקים בקונצנזוס. גרסא 7.0 של Yoast שוחררה במרץ 2018 ולאחר שהופצה, כפי שקורה בדרך כלל עם עדכוני גרסא, נמצא בה באג. כמה ימים לאחר מכן, ב6 במרץ, שוחרר עדכון במטרה לתקן את אותה שגיאה. כל מי שעדכן לגרסא האחרונה, כנראה חווה ירידה במיקומים. אז אם הבחנתם בשינויים לא ברורים, כנראה שהאתר שלכם נפגע כתוצאה מהבעיות שהתגלו בתוסף קידום האתרים הפופולרי.

אז מה בדיוק השתבש שם בתוסף Yoast?

הבאג בתוסף גרם לגוגל להתייחס לאתרים ככאלה שעוברים על חוקי ה”פנדה”. כלומר, גוגל ראתה בהם אתרים באיכות נמוכה שקיימת בהם בעיית תוכן. להזכירכם, עדכון הפנדה פוגע באתרים שמציגים תוכן משוכפל או כאלה שיש בהם תוכן רדוד ונטול ערך למשתמש. למרבה המזל, העדכון הזה לא השפיע על כולם והנה ההודעה ש- Yoast שחררה בנושא:

“מדובר בבאג פשוט, אך עם זאת כואב: כשעדכנתם מגרסא מוקדמת של Yoast לגרסא 7.0-7.0.2 (בעיקר בגרסאות האלה), בטח שמתם לב שמשהו קרה. לא לחלוטין העברנו בצורה טובה את ההגדרות שהיו לכם בעבר להגדרות של העדכון החדש. הגדרנו בטעות לא לשמור הגדרות ישנות כי שפרנו אותן במהלך העדכון. לצערינו, לא יכולנו לבטל את זה ברגע שהעדכון שוחרר”.

ואז הגיעה התנצלות אישית…

מיד לאחר ש- Yoast פרסמה מידע על הבעיה, היא מהרה לשחרר התנצלות וגם להבהיר שברגע שנודע לה על כך – היא פעלה מיד כדי לתקן ולשפר את המצב. יחד עם זאת, לפגיעה שבעלי האתרים חוו החל מה-6 במרץ, אין פתרון קסם זריז. זה מה שהביא את מייסד התוסף לפרסם התנצלות עמוקה:

“הפוסט הזה הוא גם אזהרה אבל גם התנצלות… אנחנו ממש ממש מתנצלים. פישלנו. אני בעצמי מצטער. הרבה מעבר לרגיל, כי זה אני זה שכתב את הקוד הזה וגרם למצב הזה”.

משתמשי Yoast לא ממהרים לסלוח

טוב, אז די ברור שהתגובה מצד המשתמשים לא איחרה לבוא. אפשר למצא ברחבי הרשת תגובות לא סלחניות ובמקרים מסויימים, בהחלט אפשר להבין. יש כאלה שמדווחים על ירידות דרסטיות שפוגעות להם בעסק וכתוצאה מכך הם איבדו לחלוטין את האמון בתוסף. הנה חלק מהתגובות ומהשינויים שהמשתמשים חוו:

“האתר שלי נעלם לגמרי מגוגל. הייתי מדורג במקומות 2-3 ועכשיו נעלמתי לחלוטין. זה חתכת באג רציני והוא השפיע עליי ועל עוד הרבה אחרים. מבחינתי איבדתי אמון בחברה שלכם ובתוסף שלכם ואין משהו שיגרום לי לחזור להאמין בכם. אתם יכולים להצטער אבל עד שהאתר שלי יתאושש יעברו…חודשים? שנים?…מי יודע”.

משתמשת אחרת התייחסה לנזק הכלכלי שנגרם לה:

“בכנות, כל הסיפור הזה עלה לי המון כסף. האתר שלי מתבסס במידה גדולה על תמונות ואני שמה לב שמבחינת צפיות בעמודים יש לי פחות מרבע, ממה שהיה לי בדרך כלל. ירידה של למעלה מ75% (!). החודש הזה עלה לי בקלות משהו כמו 1000-2000 דולר. ממש מאכזב אבל אני שמחה שהבאג תוקן. אחרי שבצעתי את ההנחיות שיצאו מטעם החברה שמתי לב שהתנועה חזרה למה שהיה קודם. מקוה שזה גם ישאר ככה”.

מי הושפע מהבאג?

על פי ההודעה הרשמית של Yoast – הבאג הזה לא השפיע באופן גורף על כל האתרים. ועדיין, אם שמתם לב לירידה בדירוגים החל מה-6 במרץ, מומלץ שתבדקו את ההגדרות של התוסף בפאנל הניהול של הוורדפרס שלכם.

איך בודקים אם האתר נפגע כתוצאה מעדכון התוסף?

גשו לפאנל הניהול באתר הוורדפרס שלכם ופעלו על פי ההנחיות:

  1. לחצו על שדה ה- SEO ושם בחרו ב- Search Appearance:

איך לבדוק אם האתר נפגעמשם תלקו לממשק עצמו של התוסף.

המשיכו ללשונית ה- Media:

אם תראו שההגדרה תחת : Media & attachment URLs מסומנת על “NO”, כנראה שהושפעתם מהבאג.

מה עושים עכשיו?

התרחיש הראשון: הכל בסדר

ההגדרה ב”Media & attachment URLs” צריכה להיות על YES. אם זה מוגדר על YES, אפשר לנשום לרווחה, הכל בסדר ושום דבר לא השתבש. אתם יכולים לעדכן את התוסף כעת ולהיות רגועים.

התרחיש השני: אין שינוי בדירוגים

אם ההגדרה ב-“Media & attachment URLs” מסומנת על NO אבל לא שמתם לב לאיזשהו שינוי בדירוג, העבירו את זה למצב YES, עדכנו את התוסף ותגידו תודה בלב עשר פעמים (לפחות) על זה ששום דבר לא באמת קרה.

התרחיש השלישי: פגיעה בדירוגים

טוב, אז החדשות הרעות הן שאם “Media & attachment URLs” מוגדר אצלכם על NO וחוויתם ירידה בדירוגים מאז ה-6 במרץ, כנראה שהאתר שלכם נפגע מהבאג של גרסא 7.0. ההודעה הרשמית ש- Yoast הוציאה ממליצה לשנות את ההגדרה מ-NO ל-YES ולעדכן את התוסף (אם עדיין לא עשיתם את זה…). בנוסף, תצטרכו להוריד תוסף בשם: Yoast SEO: Search Index Purge ולתת לו לרוץ על האתר כדי לתקן את הבאג.

התרחיש הרביעי: אתם לא לגמרי בטוחים אם נפגעתם

טוב, אם ככה אז המצב טוב יחסית. בכל מקרה, מומלץ להתייחס לזה כמו לסעיף “אין שינוי בדירוגים”. פשוט ודאו שאתם מוגדרים על YES, אם זה לא המצב, אז שנו כדי שזה יהיה המצב ובצעו עדכון לתוסף (שוב, אלא אם כבר עשיתם את זה קודם).

מה בעצם אומר הסעיף הזה ולמה הוא גורם לבעיות?

כשמעלים תמונה לוורדפרס, המערכת לא רק מאחסנת את התמונה אלא גם יוצרת מעין כתובת URL נפרדת לכל קובץ. במצב כזה, של URL נפרד, מתקבל עמוד “רזה” ודל בתוכן, כלומר, עמוד לא טוב מבחינת SEO שאין בו שום תוכן חוץ מתמונה. מה שקרה לאתרים שניזוקו הוא שהתוסף יצר המון דפים דלים ונטולי תוכן שלא סיפקו שום ערך למשתמש. גוגל כמובן לא נשארה אדישה לזה. כשהתוסף מוגדר על YES הוא יודע לבצע הפניות מהקובץ לדף התוכן. כשהתוסף מוגדר על NO – האתר מנופח בעמודי סרק.

ומה היה לגוגל לומר על כל זה?

Yoast הדגישה את הקשר החזק שיש לה מול גוגל והיא פנתה לג’ון מולר כדי לקבל ממנו הערכת מצב:

“באופן כללי, אתרים לא צפויים להפגע מדבר כזה. בדרך כלל אנחנו מאנדקסים דפים כאלה והם פשוט לא מופיעים בחיפוש. אם הם כן מופיעים עבור שאילתא מסויימת שהמשתמש הקליד – כנראה שהבעיות של האתר הן הרבה, הרבה יותר גדולות. ראיתי דיווחים בטוויטר וכו’ על בעלי אתרים שסיפרו על שינויים בדירוגים, אבל אני מאמין שזה נובע משינויים רגילים שיש במנוע החיפוש ולא בהכרח מהעדכון הזה של Yoast”.

כשבקשו לשמוע ממנו על הפתרון האולטימטיבי הוא המליץ להוריד את התוסף שפרטנו עליו קודם. התוסף הזה יטהר את ה-URLים המשוכפלים ויטפל בכפילות התוכן מהר ככל האפשר. הוא יחזיר קוד 410 על כל כתובת של קובץ ויבטיח שגוגל תוציא את העמודים האלה מתוצאות החיפוש. לאחר שישה חודשים הכתובות המיותרות צריכות להעלם לחלוטין. לאחר מכן, מומלץ להסיר את התוסף (Search Index Purge) ולוודא שההגדרה בוורדפרס היא על YES.

הישארו מעודכנים ועקבו אחר ההודעה הרשמית של Yoast

Yoast פרסמה הודעה רשמית בבלוג ומומלץ לכל מי שהתוסף מותקן אצלו שיקרא ויתעדכן. בנוסף, יידעו את החברים שלכם ושלחו להם את הפוסט הזה אם הם משתמשים ב- Yoast ואם יש איזשהו סיכוי שהם נפגעו ממנו.

האתר שלכם הושפע מהבאג?

ספרו לי בתגובות האם האתר שלכם נפגע ואם ראיתם איזשהו שינוי בדירוג לאחר שבצעתם את הצעדים עליהם Yoast המליצה.

רק בריאות 🙏

נכתב על ידי
כותבת, עורכת ובעיקר אוהבת מילים מהרגע בו גיליתי אותן. נדמה שתמיד עשיתי את זה ואלה רק הנושאים שהשתנו עם הזמן. כיום, לאחר שנתיים בהן התמקדתי בשיווק דיגיטלי, מרגיש לי שמצאתי איך לשלב בין שני התחומים שהכי מרתקים אותי.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

7 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

7
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.