חיפוש באתר – אחד הכלים החשובים שאתם לא משתמשים בו

עמית אדלר
search-box2

“מה, אין לך תיבת חיפוש באתר?” – שאל אף אחד בעשר השנים האחרונות (לפחות).

אל דאגה, לא חזרנו לשנות התשעים. אבל כנראה שזו הסיבה העיקרית שרוב מנהלי ובעלי האתרים מזניחים את מכרה הזהב הזה שנקרא חיפוש באתר. זה נראה כל כך ארכאי ולא רלוונטי, אבל למעשה זה בדיוק ההפך.

אם עוצרים לרגע וחושבים על זה כמה שניות, מבינים שלחיפוש פנימי באתר יש יתרונות משמעותיים שרובנו מפספס בגדול. מעבר לכך זה די קל ופשוט להתקין תיבת חיפוש פנימית ולהגדיר עליה מעקב, וגם לזה נגיע בהמשך.

למה להשתמש בחיפוש פנימי באתר? הנה סיכום קצר של כמה סיבות טובות:

  • עד 30% ממבקרי אתר ישתמשו בתיבת החיפוש – חבל לדלג על שליש מהלקוחות הפוטנציאליים שלכם.
  • למשתמשים המבצעים חיפוש באתר, יש עד 50% יותר סיכוי לבצע המרה לעומת מי שלא.
  • השלמות אוטומטיות יכולות להקפיץ את אחוז ההמרה, לעומת האחוז הממוצע באתר. הן פשוט חוסכות זמן ומובילות ישירות לתוצאה הדרושה.

כעת ניגש ליתרונות בהרחבה.

יתרון 1 – שיפור חוויית המשתמש

נניח שהגעתם לאתר די גדול, ואתם רוצים לבדוק אם הוא מציע מוצר או שירות מסוימים; או לחילופין לבדוק האם יש בו תוכן בתחום מסוים (מאמר ששמעתם עליו ממישהו אחר). איך היינו ניגשים לזה בדרך כלל? הולכים לתפריט הראשי, ומתחילים “לקדוח מטה” (התרגום האהוב עליי של Drill Down), במטרה למצוא משהו שיענה על השאלה שלנו. דמיינו לעצמכם כמה דקות ארוכות של בזבוז זמן זה יכול להימשך, אם בכלל תמצאו את מה שלשמו באתם מלכתחילה.

עכשיו דמיינו את האלטרנטיבה הבאה – במקום לפשפש במכנסי התפריט הראשי הלוך ושוב, אתם פשוט ניגשים לתיבת החיפוש באתר, מקלידים שאילתה וישר מקבלים כל עמוד אפשרי המכיל את מה שחיפשתם. וכל זה בלי לעבור הלוך ושוב בין תפריטים ועמודים לחינם. תוך שנייה ושליש אתם יכולים להבין האם האתר מציע או לא מציע את מה שאתם צריכים.

הרבה יותר פשוט, נכון? הבעיה היא שתיבת חיפוש נתפשת כיום כדבר ארכאי, בעוד שלמעשה היא אחד הכלים החשובים ביותר לשיפור חוויית השימוש באתר. תיבת חיפוש חוסכת למשתמש דקות ארוכות של שיטוטים ותסכולים מיותרים במטרה למצוא משהו, ומאפשרת לו להבין באופן מיידי האם האתר עונה על צרכיו או לא.

לאיזה אתרים זה רלוונטי?

קשה ליצור כאן כלל אצבע שיגיד מתי זה נכון, אבל בגדול אפשר לומר שזה מוכתב קודם כל מגודלו של האתר. ככל שיש יותר עמודים הנמצאים בעומקי היררכיה שונים – כך תרצו להנגיש את כולם למשתמש באמצעות חיפוש פנימי.

יתרון 2 – שיפור המרות באמצעות הבנת צורכי המשתמש

מעבר לעובדה שחיפוש פנימי באתר מייצר “מסע לקוח נטול חיכוכים” (Frictionless Customer Journey), אנו יכולים להשתמש בשאילתות החיפוש כדי להבין מה המשתמשים שלנו רוצים, מה הם קיבלו בפועל ואילו שיפורים אפשר ליישם באתר בעקבות זאת.

באתרי סחר ועסקים – נניח שיש לכם אתר למכירת בגדים, ושמתם לב שלאחרונה המשתמשים מחפשים מותג כלשהו שלא נמצא אצלכם. סימן אזהרה כזה יכול להביא אתכם לידי אחת משתי החלטות – או שאתם מתעלמים כי המותג לא רלוונטי לעסק, או שאתם מוסיפים אותו לרשימת המוצרים ומגדילים הכנסות. מה עדיף?

באתרי תוכן ותדמית – בדיוק כמו העמודים הכי פופולריים באתר, חיפושים פנימיים מראים לנו מה המשתמשים רוצים לקבל. אם יש לכם בלוג בנושא אוכל, ומשתמשי הבלוג שלכם מחפשים מתכון שלא קיים עדיין באתר – בזה הרגע קיבלתם מודיעין עסקי ששווה זהב. צרו את התוכן הדרוש, והרווחתם עוד קהל יעד מרוצה.

כמו כן אם נעקוב אחרי דפי תוצאות החיפוש, נוכל לבדוק מתי המשתמש קיבל אפס תוצאות ולפעול בהתאם. עוד שיפור משמעותי שלא צריך לטרוח בשבילו יותר מדי.

יתרון 3 – שיפור הקידום האורגני

אם בסעיף 2 הבנו מה מחפש המשתמש והפכנו את זה לעוד מוצרים ו/או תוכן חדש, על הדרך ובמקביל תרמנו ישירות גם לשיפור הקידום האורגני של האתר.

כל עמוד באתר הוא דלת נוספת שדרכה אפשר להגיע אלינו ממנועי חיפוש (כל עוד העמוד בעל נראות אורגנית מספקת, כמובן). ככל שנעשיר את האתר בתוכן ו/או במוצרים שיש להם ביקוש בפועל על ידי קהל היעד, כך נגדיל את הנראות האורגנית של האתר במנועי חיפוש.

עם מנוע חיפוש פנימי באתר אנו נסמכים על עובדות בשטח, ולא צריכים לדמיין מה קהל היעד שלנו מחפש. בעוד שכלי מחקר מילים מביאים לנו מידע כללי אודות ביטויים, החיפושים הפנימיים באתר שלנו הרבה יותר רלוונטיים, מכיוון שהם מגיעים מקהל היעד המדויק שלנו.

לא לשכוח – לסגור תוצאות חיפוש לסריקה

ככל שזה נוגע ל- SEO ותיבות חיפוש פנימיות באתרים, חשוב מאוד לסגור מראש לסריקה את תוצאות החיפוש שהמנועים מייצרים. אומנם דפי התוצאות משרתים ביעילות את צורכי המשתמש בתוך האתר, אבל אין שום סיבה בעולם שמנועי חיפוש יסרקו כל דף תוצאות שכזה ויכניסו אותו לאינדקס.

בדיוק כמו עמודי תגיות בוורדפרס, חיפוש פנימי באתר מייצר דפים דלים בתוכן שעלולים לעשות יותר נזק מתועלת אם יופיעו בגוגל. לכן חסכו לעצמכם מראש את הבלגן.

איך סוגרים לסריקה את תוצאות החיפוש הפנימיות?

זה כבר תלוי בשאלה מהו מבנה ה-URL של תוצאות החיפוש. בדרך כלל מדובר במחרוזות חיפוש פשוטות עם פרמטר אחד (לדוגמה s), שיושבות תחת הדומיין שלנו:

https://www.askpavel.co.il/?s=פרסום+בפייסבוק

במצב זה נוכל להשתמש בקובץ רובוטס בצורה הבאה, כדי לחסום הופעה של שאילתות בתוצאות החיפוש:

Disallow: /?s=*

אופציה נוספת (למתקדמים בלבד) היא לחסום את פרמטר החיפוש הפנימי באמצעות קונסולת החיפוש של גוגל.

אם מחרוזות החיפוש יושבות תחת תיקייה נפרדת ב-URL, אפשר לחסום רק את התיקייה כולה באמצעות תגית noindex באופן ישיר (ייתכן שאפילו תוסף יוסט יוכל לעזור במצב הזה, אם התיקייה אכן נכללת בפרמטרים שהוא מציע).

אם לא ניתן באמצעות תגית, אז גם קובץ רובוטס יעשה את העבודה.
לדוגמה:

Disallow: /search-results/

בהקשר הזה חשוב לזכור שקובץ רובוטס לא מונע אינדוקס, אלא רק סריקה (זחילה, אם נדייק). לעומת זאת – תגית meta robots = noindex היא זו שחוסמת ביעילות עמודים, ומסירה אותם מהאינדקס בשלב כלשהו.

איך מוסיפים תיבת חיפוש ועוקבים אחרי השאילתות

כדי להשתמש במכרה הזהב הזה, דרושות שתי פעולות עיקריות: הראשונה היא להתקין תיבת חיפוש באתר, והשנייה היא לבצע מעקב על השאילתות.

שלב 1 – התקנת תיבת חיפוש

באתרי וורדפרס זה הכי פשוט וקל – בוחרים תוסף כלשהו או שהתבנית מגיעה כבר עם אפשרות מובנית של תיבת חיפוש. כמובן שצריך לוודא שהתיבה יושבת בצורה גלויה למשתמשים, כדי שלא יאלצו לחפש אותה בכל פינה ויצאו מתוסכלים (בדיוק מה שהתיבה מיועדת למנוע).

לחילופין אפשר להתקין את תיבת החיפוש של גוגל. יש לזכור שתוצאות החיפוש יציגו גם מודעות גוגל – קחו זאת מראש בחשבון.

שלב 2 – מעקב אחר שאילתות חיפוש

אחרי שהתקנו את החיפוש ווידאנו שהוא יושב במקום גלוי (ונראה טוב גם במובייל), מגיע החלק הכי חשוב – המעקב. כי בלי מעקב כל החיפושים שיבוצעו באתר יתאיידו לחלל, ולא נוכל לחלץ מהם את התובנות שעליהן דיברנו.

הנה השלבים הדרושים ליצירת מעקב חיפושים באמצעות גוגל אנליטיקס:

1. בצעו חיפוש באתר ובדקו כיצד נראית מחרוזת ה- URL. כפי שציינתי בסעיף קודם, בדרך כלל מדובר במחרוזות פשוטות המכילות פרמטר כלשהו: www.askpavel.co.il/?s=WORD (בדוגמה זו האות s היא הפרמטר ובמקום word מופיעה השאילתה כפי שהקלדנו).

2. גשו לגוגל אנליטיקס, ותחת admin > view settings ודאו שאופציית החיפוש מופעלת (ON בכחול בצילום המסך).

3. באותו מסך נציין גם את הפרמטר המופיע במחרוזת החיפוש. בדוגמה שנתתי קודם לכן מדובר באות s אבל זה יכול להיות גם q או כל אות או צירוף אחר. אנליטיקס מאפשר להציב עד 5 פרמטרים שונים במקביל.

הפעלת מעקב אחרי חיפושים פנימיים באתר

4. לאחר שהמעקב הוצב וחלפו להם כמה ימים (או שעות, תלוי בכמויות הטראפיק שלכם) – סביר להניח שמישהו כבר ביצע חיפוש. דוח החיפושים נמצא תחת behavior ומציג את השאילתות שמשתמשים חיפשו באתר.

רגע לפני סיום

כעת הכול תלוי בכם.

גשו לדוח השאילתות, בדקו מה המשתמשים שלכם מחפשים ובצעו שיפורים בהתאם. המעקב אחר חיפושים פנימיים באתר חושף בפנינו דברים שלא תמיד היינו מודעים לקיומם, ומאפשר לנו להשתפר ולהגדיל הן שביעות רצון והן לידים או מכירות. שווה!

מה דעתכם? יצא לכם להשתמש בדוח החיפושים הפנימיים?
אשמח לשמוע תובנות והצעות מניסיונכם האישי.

נכתב על ידי
עמית אדלר הוא מקדם אתרים מ-2008 ואיש המילה הכתובה מ-1999. בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע, מוסמך גוגל אנליטיקס ובלוגר נלהב.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

8 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

8
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.