ניהול פרמטרים ב-URL: הפיצ’ר שיחסוך לך זמן ויסדר את הבלגן

עמית אדלר
פרמטרים ב-URL

חלק משמעותי מאתרי הסחר והאינדקס כולל תוספות של פרמטרים בכתובות העמודים. מדובר בסימנים כגון ? או & (שהם העיקריים), אך יכול להמשיך הרבה מעבר לכך ולכלול גם פרמטרים טקסטואליים כגון date, order, color ואפילו תיוגי utm הסטנדרטיים. גם באתרי תוכן יש לא מעט פרמטרים, אולם באתרים אלו לא תמיד נדרשת התערבות.

כבר כתבנו בעבר על התמודדות עם חיפוש מסונן באתרי סחר, אך פה אנו ניגשים לנושא מנקודת מבט קצת שונה. בעוד שהמאמר הקודם הציע מספר אפשרויות יחסית מורכבות לטיפול בנושא – כגון תגית no index, חסימה בקובץ רובוטס, קנוניקל ועוד (מה שלא תמיד מתאפשר באתרי ענק) – המאמר הנוכחי מציע דרך פשוטה ומיידית יותר.

מה בעצם הבעיה עם פרמטרים ב-URL?

לא תמיד יש בעיה.
הכול תלוי בשאלה מול מה אתם מתמודדים ומה הצרכים שלכם.

פרמטרים עלולים ליצור מצבים של כפילויות, עמודים לא רלוונטיים ובאופן כללי עומס יתר של תוכן באתר. בדרך כלל הם מיועדים ליצור סינונים בין סוגים דומים של מוצרים (לדוגמה קטגוריית חולצות פולו שאפשר לסנן לפי צבע או מידה). כמו כן הם משמשים לצרכים נוספים כגון מיון (מהיקר לזול, מהגדול לקטן) וכן הלאה שימושים נוספים ככל שהדעת יכולה להעלות.

לדוגמה, באתרים רבים להזמנת טיסות ובתי מלון נוצרות סיטואציות מופרכות בהן חיפוש פנימי באתר מקבל URL שמופיע בגוגל. אני ממש לא רוצה לקבל בגוגל את החבילה שיוסי קנה לארץ האש לפני חצי שנה, ואין שום סיבה שהיא תופיע בתוצאות החיפוש. זה לא רלוונטי למשתמשים ועלול לבזבז את תקציב הזחילה היקר מפז בכל תהליך של קידום אתר.

אם כל החיפושים הפנימיים באתר מתרכזים תחת תיקייה אחת, דוגמת flights.co.il/search – אין שום מניעה לחסום אותה ישירות עם תגית no index או בקובץ רובוטס. אבל מה קורה במצבים בהם אנו מעוניינים לחסום אך רק פרמטר מסוים שיושב בעומק ה-URL? או רק פרמטר ששווה לערך מסוים אך לא ערך אחר? במקרים כאלה קובץ רובוטס עלול להתגלות כאלמנט מסובך, הדורש ידע בתחביר המדויק לשם חסימה ספציפית מאוד.

כדאי לציין שקנוניקל בדרך כלל פותר את הבעיה, אבל דווקא באתרי מותג גדולים לא תמיד האפשרות הזו קיימת. חוץ מזה, יש פרמטרים שלא יוצרים כפילויות אלא חושפים עמודים שלא אמורים להיות חשופים למנועי חיפוש.

הכירו את Search Console URL Parameters

במקום לשבור את הראש בניסיון להבין איזה פרמטרים צצים בכתובות ה-URL של האתר, פשוט נכנסים לקונסולת החיפוש, לקטגוריית “פרמטרים של כתובות אתר” הנמצאת תחת “סריקה”. שם תתגלה לנו רשימה של כל הפרמטרים שאחריהם גוגל עוקב.

כך זה נראה:

פרמטרים של כתובות עמודי אינטרנט


חשוב מאוד לזכור שהפיצ’ר הזה דורש ידע מתקדם. כל ניסיון לשחק עם נראות הפרמטרים בדוח, עלול להסתיים בכך שתעיפו מהאינדקס עשרות, מאות ואלפי עמודים שעשויים להיות חשובים. אם אינכם בטוחים, מוטב להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום.

העמודות בדוח:

  • פרמטר – סוג הפרמטר המדובר.
  • כתובות אתר הנמצאות בבדיקה – כמות העמודים שגוגל בודק נכון לעכשיו.
  • מוגדר – האם ביצענו שינוי ובאיזה תאריך הוא בוצע.
  • השפעה – האם הפרמטר משפיע או לא משפיע על נראות העמוד.
  • סריקההאם ניתן לגוגלבוט להחליט עבורנו או שנחליט לבד באמצעות העמודה האחרונה בה אפשר לערוך מחדש את ההתייחסות של גוגל לפרמטר, או לאפס כל הגדרה קודמת.

איך נדע האם כדאי להשתמש בדוח הפרמטרים?

אם ניכנס לדוח הפרמטרים בקונסולת החיפוש, נוכל לראות בראש העמוד הודעה מגוגל.

אם ההודעה אומרת “כרגע גוגל לא מצא שום בעיות באתר” – משמע שהתערבותכם לא נחוצה. כמובן שאפשר בכל זאת להתערב, אם לפי שיקול דעתכם הדבר נחוץ.

אם לשון ההודעה היא “עזור לגוגל לסרוק את אתרך ביעילות גדולה יותר” – גוגל רומז לנו להתערב בנעשה, כי לא תמיד הוא מצליח להבין את משמעות הפרמטרים וכיצד להתייחס אליהם.

תכל’ס – איך משתמשים בדוח לצמצום דפים לא רלוונטיים?

ראשית עלינו להכיר את סוגי כתובות העמודים באתר, ובאילו מהם מופיעים פרמטרים. אומנם הדוח מרכז את כולם במקום אחד, אבל אם לא נדע מראש מה תפקידו של כל פרמטר בכתובת ה- URL – זה יקשה עלינו להחליט מה לעשות איתו (ובמצב הזה בעצם משאירים את ברירת המחדל – ההחלטה נתונה בידי גוגל).

לצורך המאמר נתאר דוגמה פשוטה יחסית. נניח שיש לנו אתר שמאפשר לחפש ולהזמין טיסות, וכל חיפוש ידני של יעד מסוים בשילוב התאריכים ושאר נתונים – מייצר לנו כתובת URL משורשרת עד מוות. ולא רק זאת, אלא שהכתובת הזו חשופה למנועי חיפוש ומייצרת עמוד לא רלוונטי ברוב המקרים.

אין שום סיבה בעולם שחיפוש פנימי שבוצע על ידי משתמש באתר, יהיה חשוף וגלוי לכל משתמשי גוגל. אז נניח שאנו רוצים להעיף מהאינדקס כתובות URL שמכילות שני פרמטרים באתר הטיסות – הראשון הוא תאריך יציאה והשני הוא תאריך חזרה.

לפיכך ניגש לדוח הפרמטרים ונחפש את 2 הפרמטרים הללו (startdate ו- enddate). בדוגמה המצורפת ניתן לראות שבאינדקס של גוגל יש 897 כתובות URL שמכילות כל אחד מהפרמטרים הללו (הגיוני, כי כל תאריך יציאה מחייב במקביל גם תאריך חזרה). משמע שאם נעלים מהאינדקס רק אחד מהפרמטרים הללו, גם הפרמטר העוקב שלו ייעלם בעקבותיו (אבל רק כאשר שניהם מופיעים יחד באותו URL כמובן).

פרמטרים מסוג תאריך

כעת נקליק על “ערוך” בצד שמאל, ותופיע לנו חלונית בה ניתן לבחור מה אנו רוצים לעשות.

בדרופ-דאון העליון שנקרא “בחירה” ניתן לבחור בין 2 אפשרויות (שתכף נעמוד על טבען), ובחלק האמצעי ניתן לראות “הצג כתובות אתר לדוגמה” המכילות את הפרמטר הנדון. כדאי מאוד לפתוח את האפשרות הזו ולראות מה גוגל רואה, והאם אכן מדובר בפרמטר ששווה התייחסות מצדנו.

כתובות עמודים לדוגמה בדוח הפרמטרים


כעת גוגל שואל האם פרמטר זה משנה את תוכן הדף שרואה המשתמש?

אם לא – משמע שמדובר כנראה בפרמטר כגון UTM או דומה לו, ואז נבחר באפשרות הראשונה.
אם כן – משמע שהמשתמש רואה משהו שונה בכל פעם שהפרמטר מופיע, ואז נבחר באפשרות השנייה. טווח תאריכים, כפי שצוין בדוגמה של אתר הטיסות, אכן משנה את התוכן שרואה המשתמש.

עריכת ההתייחסות של גוגל לפרמטר

אם בחרנו באפשרות השנייה – “כן” – ייפתחו עוד אופציות שיאפשרו לנו לבחור מה לעשות כעת:

השאלה “כיצד פרמטר זה משפיע על התוכן בדף” לא חייבת מענה; אבל אם אתם יודעים את התשובה – בחרו אותה מהתפריט המוכן. בחירה של סוג מסוים יציע הסבר בצד, כדי שתהיו בטוחים שאכן בחרתם את הסוג הנכון.

החלק החשוב מגיע באמצע: “אילו כתובות אתר עם פרמטר זה אמור גוגלבוט לסרוק?”

כאן אפשר לבחור בין 4 אפשרויות:

  1. להשאיר את ברירת המחדל ולתת לגוגל להחליט.
  2. לסרוק כל כתובת אתר המכילה את הפרמטר.
  3. לסרוק רק כתובות בהן הפרמטר שווה לערך ספציפי ונקודתי (יש למלא את הערך הרצוי).
  4. לא לסרוק אף כתובת המכילה את הפרמטר – פשוטו כמשמעו.

מכיוון שאנו מעוניינים להעיף מהאינדקס את העמודים המכילים תאריכי יציאה וחזרה (זוכרים?), במקרה הזה נבחר באפשרות הרביעית – לא לסרוק אף כתובת אתר.

כדאי לבחור באחת מ-4 האפשרויות כאשר אופציית “הצג כתובות לדוגמה” פתוחה מול עינינו. בצורה כזו גוגל יראה לנו אילו סוגים של כתובות יופיעו ואילו סוגים ייחסמו.

לדוגמה, אם אנחנו רוצים לאפשר זחילה רק בכתובות בהן הפרמטר enddate שווה לערך מסוים (במקרה הזה 05.01.19) – נוכל לראות שרק כתובת ה-URL הזו תישאר פתוחה (וי ירוק), וכל השאר ייחסמו לסריקה (איקס אדום).

מידע נוסף אודות הכלי נמצא באתר העזרה של גוגל >>>

סרטון הדרכה של גוגל באנגלית בנושא פרמטרים:

רגע לפני סיום

מן הסתם לא יכולתי להציג את כל האפשרויות הכלולות בכלי הזה במאמר אחד. חשוב מאוד לבחור בקפידה את הפרמטרים בהם אתם מעוניינים לטפל, ולדעת מראש מה צריך להיעשות עבור כל פרמטר. בצורה כזו לא תצטרכו לנחש על הדרך, וליצור מצבים לא נעימים בהם חלקים שלמים מהאתר ייעלמו מהאינדקס של גוגל.

אם אינכם בטוחים – תמיד עדיף להתייעץ עם אנשי מקצוע.
בהצלחה!

נכתב על ידי
עמית אדלר הוא מקדם אתרים מ-2008 ואיש המילה הכתובה מ-1999. בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע, מוסמך גוגל אנליטיקס ובלוגר נלהב.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.