איך להשיג קישור עקיף מהמתחרה מבלי שיוכל לעשות דבר בעניין?

פבל ישראלסקי

קישור עקיףאחת מהטקטיקות האהובות עלי בבניית קישורים איכותיים, היא לבדוק לאן המתחרים שלי מקשרים ולנסות להשיג משם קישור לאתר שלי. הרעיון הוא שה-Link Juice עובר מקישור לקישור, כאשר עם כל קישור הכוח שעובר מצטמצם. לכן אם נמצא את המקורות אליהם מקשרים המתחרים שלי ונקשר משם לאתר שלנו – הרי שאנחנו למעשה גונבים נתח מה-Link Juice של המתחרים 🙂

איך למצוא את האתרים אליהם מקשרים המתחרים?

ליזי בדיוק שאלה את השאלה הזו השבוע במדור השאלות תשובות: איך בודקים כמה קישורים יוצאים מכל האתר וברצוני להרחיב מעט את התשובה שהשארתי שם. המטרה שלנו בשלב הזה היא למפות את כלל המקורות אליהם המתחרים שלנו מקשרים, להלן הדרכים לעשות זאת:

1. שימוש באופרטורים מתקדמים

כידוע, במנועי החיפוש וגוגל בפרט ניתן להשתמש באופרטורים שונים שמאפשרים לנו למקד את החיפוש. לדוגמא: אם נרצה לדעת כמה דפים גוגל אינדקס בדומיין מסוים, נשתמש באופרטור site:mysite.com. במקרה של ספירת קישורים יוצאים מאתר שלם, קיים אופרטור ייעודי שנקרא LinkFromDomain וניתן להשתמש בו אך ורק ב-Bing ו-Yahoo (אותו אלגוריתם חיפוש). ככה הוא נראה בצורתו הבסיסית:

LinkFromDomain:yourdomain.com

מה שיפה באופרטורים, שהשימוש בהם לא מוקבל ואפשר להשתמש במספר אופרטורים עבור שאילתת חיפוש אחת בכדי למקד את החיפוש. לדוגמא: אלו הקישורים היוצאים מהאתר mako.co.il (לא כולל הסאב דומיינים של מאקו), אשר מפנים לאתרים שבטייטל שלהם יש את הצירוף המדוייק “ביטוח רכב”:

linkfromdomain:mako.co.il -inurl:mako.co.il intitle:”ביטוח רכב”

בואו נסתכל על דוגמא נוספת ושימושית יותר – מי רוצה קישור מאוניברסיטת ירושלים? 🙂 בטוח שרבים ממקדמי האתרים היו רוצים קישור מאתר עם PR8 וסיומת ac.il. נבדוק תחילה לאיזה אתר בנושא בקידום אתרים האוניברסיטה כבר מקשרת, באמצעות האופרטור הבא:

linkfromdomain:huji.ac.il -inurl:huji.ac.il intitle:”קידום אתרים”

כעת כל מה שנותר לעשות, זה להשיג קישור מהאתרים הבאים כדי לקבל קצת נתח מה-Link Juice של אתר האוניברסיטה העברית 🙂

קישורים מאוניברסיטת ירושלים

למידע על אופרטורים שימושיים נוספים, אני ממליץ לקרוא את הפוסט שכתבתי בעבר על אופרטורים שמאפשרים לרגל אחרי אתרים מתחרים. זה כלי אפקטיבי במיוחד שמאפשר לבצע סינונים מורכבים לתוצאות החיפוש.

2. תוכנות וכלי Web

יש מספר שירותים חינמיים שיכולים לספק מידע על הקישורים היוצאים בהינתן דומיין מסוים. להלן רשימה חלקית:

  • Wintzellבאופן אישי זה הכלי המועדף עלי. ראשית, הממשק שלו פשוט לתפעול ובנוסף הוא גם מציג את קצב ההתקדמות בזמן הסריקה (סטטוס כללי, כמה נשארו וכמה נמצאו). כמו כן, הכלי מאפשר לסנן את קישורי ה-Nofollow. החסרון העיקרי שלו הוא שלא ניתן לדעת מאיזה עמוד בדיוק באתר יוצא הקישור (אך לצורך הטקטיקה שלנו זה פחות רלוונטי, נראה בהמשך מדוע).

בדיקת קישורים יוצאים מדומיין באמצעות wintzell

  • Xenu תוכנה מעולה למיפוי עמודים ולינקים שבורים באתר, שהזכרתי בעבר בהקשר של החלפת דומיין לאתר קיים. השימוש הנוסף שלה יכול לסייע גם במציאת הקישורים היוצאים מדומיין נתון. מלבד ריגול לצורך איתור מקורות פוטנציאליים, אני ממליץ להשתמש בכלי הזה גם על האתרים שלכם, בכדי לאתר דפים עם הרבה קישורים יוצאים. שכן אם הם לא הכרחיים, מומלץ למחוק אותם בכדי לבצע אופטימיזציה ל- Link Juice Flow הפנימי באתר שלכם.

בשלב הזה אנחנו אמורים לקבל רשימה ארוכה למדי של אתרים פוטנציאליים אליהם מקשרים המתחרים שלנו. הרשימה הזו לא מכילה שום סדרי עדיפויות או חלוקה לפרמטרים, שכן המטרה בשלב הזה היא לאסוף כמה שיותר מקורות בכדי שנוכל לבצע עליהם סינון בשלב הבא.

מה עושים עכשיו עם כל האתרים שמצאנו?

כעת, אחרי שמיפינו את האתרים הפוטנציאליים שאליהם המתחרים שלנו מקשרים, נרצה לסדר אותם יפה באקסל יחד עם פרמטרים שונים שיסייעו לנו בשלב מאוחר יותר לקבוע עדיפות.

שלב א’: יצירת אקסל עם הפרמטרים של האתרים

בכדי לשלוף פרמטרים בקלות עבור כל האתרים שאספנו, אני ממליץ להשתמש בפיצ’ר של SEO Quake שנקרא Check/Compare URL’s and Domains.

לצורך ההדגמה, נבחר את חמשת האתרים מהדוגמא הקודמת שמקבלים קישורים מאוניברסיטת ירושלים. תחילה נרכז את כל כתובות ה-URL בעמודה נפרדת באקסל (כך שהן יכללו http), ולאחר מכן נוסיף אותם לכלי ההשוואה של SEO Quake בצורה הבאה:

השוואת אתרים באמצעות SEO Quake

כעת אנחנו מגיעים לטבלה שמכילה בעמודה הראשונה את האתרים שהוספנו ובכל עמודה יש פרמטר אחר להשוואה. הפרמטרים בגרסת ברירת המחדל הם: PR, עמודים מאונדקסים, קישורים לדומיין\עמוד, וותק ועוד (ניתן להוסיף פרמטרים נוספים בהגדרות הפלאגין, אך אלו אמורים להספיק למשימה שלנו). שימו לב שכרגע אין עדיין אף מספר בטבלה, רק סימני שאלה. יש 2 דרכים להציג את הפרמטרים:

  1. אם ברצונכם להציג פרמטר ספציפי לחצו על סימן השאלה שלו (בראש העמודה עבור כל העמודה או במשבצת הרצויה עבור אותה משבצת).
  2. האפשרות השניה היא להציג את כל הפמרטרים בטבלה ע”י לחיצה על Request Parameters. במקרה שלנו זה ייקח כמה שניות, אך אם מדובר בהרבה אתרים קחו בחשבון שזה יכול גם לתקוע את הדפדפן (כדאי לעשות בכמה שלבים).

אפשר גם למיין את האתרים בהתאם לפרמטרים השונים. למשל אם נרצה למיין את האתרים לפי PR פשוט יש ללחוץ על החץ למטה בעמודת ה-PR (ימויין מהגבוה לנמוך).

המיון בשלב הזה מיותר מכיוון שהוא לא יישמר כאשר נייצא את הטבלה לאקסל. לכן מומלץ קודם כל לייצא את הנתונים ולאחר מכן לשחק עם המיונים באקסל. כדי לעשות זאת, יש ללחוץ על האייקון Save To File.

השוואת פרמטרים בטבלה של SEO Quake

הקובץ שהתקבל לאחר הייצוא הוא בפורמט CSV, אותו ניתן לפתוח באקסל. כעת אל תבהלו בגלל שלא רואים את כל הנתונים. כרגע כל תא מכיל למעשה את כל הנתונים של השורה שלו ולכן נצטרך לחלץ משם את הנתונים ולסדר אותם בנפרד בעמודות. איך עושים את זה?

1. סמנו את כל העמודה.
2. לחצו בסרגל העליון על הלשונית Data
3. לחצו על האייקון שכתוב בו Text to Columns
4. במסך שנפתח סמנו את Delimited
5. לחצו על Next

טקסט לעמודות באקסל

6. סמנו וי, הוסיפו ; ולחצו על Next

הוספת delimiter באקסל

7. מבלי לשנות כלום במסך שהתקבל לחצו על Finish

כעת יש בידיכם אקסל עם כל האתרים והפרמטרים שלהם ואפשר להתחיל לעשות מיונים כדי לקבוע עדיפויות. לא ארחיב כאן איך מבצעים את המיון מבחינה טכנית, לשם כך מומלץ לצפות בסרטונים הבאים על מיון באקסל.

שלב ב’: מיון לפי פרמטרים לצורך הקניית עדיפות

זיכרו שהמטרה שלנו היא לבחור באילו אתרים נרצה להשיג קישור. בדוגמא שלנו זה לא קשה במיוחד מכיוון שמדובר סך הכל ב-5 דומיינים, אך אם יש לכם רשימה שכוללת מאות ואף אלפי אתרים כדאי להחליט עם מי מתחילים קודם. לא אוכל להגיד לכם בהתאם לאילו פרמטרים למיין את האתרים, מכיוון שזה נושא די אינדיווידואלי. מישהו יעדיף קישורים מדפים עם PR גבוה בעוד שאחרים עשויים להתייחס לוותק הדומיין בלבד. אני אישית מעדיף תמיד להתבסס על הקומבינציה של הפרמטרים הבאים:

  • PR מקסימאלי של עמוד הבית.
  • PR מקסימאלי של העמוד.
  • מספר קישורים מקסימאלי שמפנה לדומיין (לא משנה איזה עמוד).
  • וותק דומיין.

זו כמובן רק ההעדפה שלי, זיכרו שאף אחד לא יכול לדעת בוודאות מה המשקל של כל פרמטר על ציון הרלוונטיות ולכן אין כאן אמת אחת. אתם מוזמנים לשתף אותי על פי אילו פרמטרים אתם מעדיפים לברור את האתרים הפוטנציאליים. בסוף השלב הזה, האתרים אמסורים להיות ממויינים בהתאם לעדיפות שלכם ממי הייתם רוצים לקבל קישור קודם.

שלב ג’: סינון סופי

פרמטר נוסף מאד לא הוזכר בשלב הקודם, משום שהייתי רוצה להרחיב עליו יותר. מדובר על איכות הקישור שמפנה לאתר\דף בו רוצים קישור (במקרה שלנו, העמוד באתר אוניברסיטת ירושלים שמקשר).

הפרמטר הזה יכול להכריע האם שווה בכלל להתאמץ עבור הקישור באתר הנתון, או שה-Link Juice שזרם לשם מהאתר המקורי כל כך קטן שאפשר להשמיט אותו. הנה כמה מקרים בהם לקישור שמוביל לאתר בו אתם רוצים קישור, תהיה תועלת קטנה או אף אפסית:

  • קישור Nofollow או JS – ואז הוא לא העביר Link Juice כלל.
  • אולי יש בעמוד המקורי שקישר עוד 100 קישורים יוצאים נוספים ואז הכוח התחלק ביניהם.
  • אולי הוא לא מאונדקס בכלל?

כדי לבדוק האם הוא שווה את המאמץ, עלינו לגלות מאיזה עמוד\ים הוא יוצא. כזכור לכם מתחילת הפוסט, בחנו דומיין מסוים וקיבלנו רשימת כתובות URL אליהן הדומיין הזה מקשר. אך נשאלת השאלה מאיזה עמוד/ים בדומיין הזה הקישור יוצא בכלל? האם הוא יוצא מעמוד הבית או עמוד פנימי? ואם עמוד פנימי אז מאיזה עמוד בדיוק? אני מכיר 2 דרכים לעשות זאת:

  1. לבדוק ידנית את העמוד המקושר – אם אני יודע שמדומיין X יוצא קישור לדומיין Y, אוכל פשוט לבדוק מהם הקישורים הנכנסים של דומיין Y באמצעות כלים לבדיקת קישורים. ברשימת הקישורים הזו בטוח אוכל למצוא את העמודים הספציפיים מתוך דומיין X שמקשרים. זה קצת עבודה שחורה כי זה מצריך להריץ כמה בדיקות ולכן אני מעדיף את השיטה השניה.
  2. כלי האנליזה Xenu – אמרתי לכם שהוא כל יכול? אז כפי שכתבתי בתחילת הפוסט, פשוט מכניסים אליו את האתר שבו רוצים למצוא קישורים יוצאים ומחכים שיסיים. לאחר מכן מקליקים על העמודה הראשונה (זו שכתוב בה Address) כדי למיין את השורות בהתאם לכתובות העמודים. אתם כנראה תראו גם כתובות מתוך הדומיין שבדקתם כי הוא ממפה את כל העמודים אליהם יש קישור. אז כל השאר הם מן הסתם העמודים אליהם יש קישורים יוצאים מהדומיין. כעת כדי לבדוק מאילו עמודים בדיוק יש קישורים יוצאים, יש ללחוץ על המאפיינים בצורה הבאה:

מאיזה עמודים יוצאים קישורים - Xenu

שלב ד’: הגיע הזמן להשיג את הקישור

האפשרות האידיאלית היא להשיג את הקישור בדף הספציפי שמקבל את הקישור מהאתרים שבדקתם. כלומר אם האוניברסיטה העברית מקשרת לעמוד פנימי, אני קודם כל אעדיף להשיג קישור מאותו דף ורק אחר כך מדף אחר באותו דומיין. בכל זאת, ה-Link Juice המקסימאלי מהאתר המפנה אגור שם ואם אנסה להשיג מדף אחר בדומיין בוודאות הכוח שיעבור אלי מהאתר המפנה יהיה קטן יותר. כדי להבין איך הכח מתחלק, אני ממליץ לקרוא את ההסבר בפוסט על חלוקת ה-Link Juice בין דפי האתר.

אז אם יש אפשרות להשיג מהדף עצמו – מעולה. אם לא, תצטרכו להחליט האם אתם רוצים אותו מדף קיים אחר באתר או מדף חדש. יש מספר יתרונות וחסרונות לכל אחת מההחלטות:

  • דף קיים – היתרון בדף קיים הוא הוותק והכוח הקיים שכבר יש לו. אם מדובר בדומיין עם פרמטרים גבוהים, יש סבירות שלדפים קיימים יהיה כבר PR ואף קישורים פנימיים ומאתרים חיצוניים שמפנים אליהם. הצבת קישור בדף שכזה, למעשה מקנה לקישור איזשהו כוח ראשוני. במקרה כזה קל לאתר את הדף המתאים. אני מציע לבחור אותו על סמך מיקס של רלוונטיות למילת המפתח אותה אתם רוצים לקדם באנקור (הופעת מילת המפתח ב-Title, טקסט, Meta Description וכו’) והפרמטרים שיש לדף (PR, קישורים נכנסים, האם מקושר מעמוד הבית, רמה היררכית וכו’).
  • דף חדש – היתרון בשיטה הזו, שהוא גם החסרון של השיטה הקודם הוא – טבעיות. לא מזמן כתבתי פוסט די מקיף על טבעיות בקמפיין בניית קישורים והעקרון הבסיסי שהתעקשתי עליו הוא שגוגל מקנה חשיבות גבוהה לטבעיות. כאשר קישור נוסף כחלק מתוכן חדש באתר, זה נראה הרבה יותר טבעי מאשר להוסיף אותו בעמוד קיים.

אני אישית לא חושב שבמקרה שלנו צריך לרדת לרזולוציה הזו ולכן אני מניח שאני הייתי מעדיף קישור דווקא מדף קיים. רק מה שכן, אני ממליץ להוסיף את הקישור כחלק מפסקת טקסט חדשה בעמוד ולא בטקסט קיים. לפחות ככה זה מקנה איזשהו אלמנט של טבעיות.

אז איך בעצם משיגים את הקישור בדף? כאן נכנס לתמונה כל העולם המורכב של בניית קישורים. אין איזשהו טריק קסם שיבטיח לכם 100% הצלחה, אך יש כלים שונים שיכולים לסייע לשאוף לאחוזי הצלחה גבוהים.

  1. פוסט/מאמר אורח – אם החלטתם שאתם רוצים לינק מהאפשרות השניה (דף חדש), הציעו לבעל האתר תוכן ייחודי בנושא האתר שלו. אני מאמין שאין בעל אתר שיתנגד לתוכן איכותי אם תדעו איך לשווק לו את זה.
  2. החלפת קישורים – כל מילה כאן מיותרת, אני ממליץ פשוט לקרוא את המדריך המורחב שפורסם כאן לפני שבוע על החלפת קישורים.
  3. בקשה לקבל קישור – כמובן תלוי איזה אתר זה, אבל אף פעם לא מזיק לנסות פשוט לבקש קישור מהדף. מקסימום תקבלו סירוב. כמובן להציע לקשר בקונטקסט רלוונטי, כך שהקישור יוביל לדף שעוסק בנושא זהה ולהסביר למה זה כדאי.
  4. בארטר – הציעו לבעל האתר שירות כלשהו בתמורה. אם אתם מעצבים, מתכנתים או עושים כל דבר שיכול לעזור לאתר שלו, פשוט זהו מה לדעתכם הוא צריך והציעו לו את זה בתמורה.

האם יצא לכם לנסות את השיטה הזו?

למרות שאני אישית משתמש בה ועד כה היא לא איכזבה אותי, הייתי רוצה לשמוע על הנסיון שלכם או סתם את דעתכם. האם אתם משתמשים בשיטה הזו? זה הביא תוצאות טובות? האם אתם ממליצים על כלים נוספים שיכולים להקל על תהליך איסוף המידע? אשמח מאד אם תשתפו אותנו.

נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

61 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

61
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.