המתכון האולטימטיבי להכנת “מיץ קישורים” מוצלח מתובל בהרבה – Pagerank

פבל ישראלסקי

אופטימיזציה ל-Pagerank באתרלמי שעוקב אחרי הבלוג שלי יודע שאני נוהג לכתוב בשפה פשוטה, כדי שגם הדברים המסובכים יהיו מובנים למי שלא עוסק בקידום אתרים באופן מקצועי. אומנם הנושא הבא מכיל מעט מורכבות ויכול להיראות קצת “כבד” בהתחלה, אך אני מקווה שאצליח לנסח את זה בצורה הברורה ביותר כי החשיבות שלו עליונה. שימוש נכון בטכניקות שאציג, יסייע לכם משמעותית להשיג את השליטה המקסימלית ב-Pagerank של הדפים באתר שלכם. בכל מקרה, אתם מוזמנים לחלוק את דעתכם או לשאול אותי כל שאלה בתגובות, בתקווה שזה יתפתח לדיון פורה.

אחד הנושאים המדוברים ביותר לאחרונה בבלוגספירת ה-SEO העולמית הוא נושא ה- PageRank Sculpting. מדובר בטכניקת ניטוב של הקישורים באתר לצורך הגדלת ה- Link Juice, על מנת שבסופו של דבר ניתן יהיה להפיק את ה-Pagerank המקסימלי בעמודים. הדיונים מגוונים ובוחנים את התאוריה מכל הצדדים, לטוב ולרע. יש האומרים שיש אמת במתודולוגיה הזו, ומנגד, יש השוללים אותה על הסף. מה שבטוח, כולם מסכימים על דבר אחד מרכזי – תכנון ובנייה נכונה של “מיץ הקישורים” (Link Juice), יכול משמעותית לשפר את מדד ה-Pagerank של העמודים ובכך להקנות להם כוח משמעותי. טוב, בעצם יש עוד דבר נוסף בטוח, גוגל לא אישרו או שללו שום טענה בנושא – כרגיל הכל נשאר פתוח. מקדמי האתרים מבינכם מופתעים? 🙂

מה זה בכלל Link Juice ולמה זה אמור לעניין אותי?

למעשה זהו אחד העקרונות הבסיסיים ביותר בעולם ה-SEO ודי קל להבין אינטואיטיבית מהשם מה זה אומר בדיוק. העקרון הזה בא להמחיש כיצד מתבצע פיצול הכוחות במערכת הקישורים באתר (פנימיים, יוצאים וחיצוניים) ואם יודעים איך להשתמש בזה נכון עוד בשלבים המוקדמים של תהליך בניית קישורים – זה שווה זהב. כדי להמחיש את העקרון, נסו לדמיין שהאתר שלכם הוא איזושהי צורה תלת מימדית שמורכבת מכדורי זכוכית (דפי האתר) ובין הכדורים מחברים צינורות חלולים (לינקים). כמות הצינורות שיוצאים ונכנסים לכל כדור תלויה בכמות הקישורים בהתאמה. כעת, דמיינו שמתחילים לשפוך לצינור שמחובר לאחד הכדורים מים, והם מתחילים להתפזר לאט לאט בין הכדורים המחוברים במערכת, כאשר ככל שהקישור חזק יותר (בהמשך נבין מה זה אומר), כך כמות המים שתוזרם תהיה גדולה יותר.

אך מה קורה למים שהוזרמו לכדור?

הם מתחילים לזרום לשאר הכדורים שמחוברים אליו ומשם – התהליך מתפשט לשאר הכדורים שמחוברים וכו’… וכך למעשה נוצר זרם היררכי של זרימת מים שמימיו מצליחים להכנס לכל נקיק אפשרי כל עוד יש גישה אליו. בסופו של דבר המערכת מתאזנת ובכל כדור יש כמות מים מסויימת, וכך המצב יישאר ייציב עד שלא יווצרו צינורות חדשים ו\או יוזרמו מים נוספים. כמובן שהאנלוגיה לא מושלמת כי בסך הכל כמות הנפח בכל כדור היא סופית, בעוד שדף אינטרנט יכול להתחזק עד אינסוף כתלות ליניארית בכמות האתרים ברשת. אבל אני מניח שהרעיון מובן פחות או יותר. אז עד כאן בעצם אפשר להגיד ש- Link Juice זו אותה מערכת המים שתיארתי, כאשר המים יכולים להיות גם קישורים חיצוניים וגם פנימיים. זהו הכוח הפוטנציאלי שיש לכל דף כשלעצמו, וכמובן שניתן גם להעביר אותו לדפים אחרים. המשמעות של אותו כוח בפועל באה לידי ביטוי במדד ה- Pagerank.

מצד אחר אותם צינורות משמשים הן את מנועי החיפוש והן את הגולשים על מנת לסייר באתר, אך האם יש לנו באמת צורך לאפשר לשני הגורמים את המעבר בכל צינור וצינור? או במילים אחרות – האם אני רוצה להעביר כוח לכל הדפים באתר שלי ע”י השארת פתח זמין להזרמת מים? זכרו, המים יכולים לזרום בכל הצינורות אלא אם כן לא נחסמו. נקודה נוספת שיש לקחת בחשבון היא פיצול הכוח כתלות בכמות הצינורות בדף. למה אני מתכוון? אם נניח מדף מסוים יוצאים מספר קישורים לדפים אחרים, הרי שהכוח מתפצל ביניהם שווה בשווה. כמו כן, הכוח של כל קישור קטן בהתאמה ככל שנוספים קישורים נוספים למערכת. השרטוט הבא ממחיש את חלוקת הכוח:

שמירה על האיזון באמצעות קישורי nofollow

אם כך, אחרי שהבנו איך המערכת עובדת, נצלול עמוק יותר כדי להבין איך שולטים בה. אנחנו מעוניינים לפתור את הסוגיה הבאה: מצד אחד חשוב לי לקשר לעמוד מסויים, מצד שני אני לא רוצה להעביר לו Pagerank. זכרו שהאינטרס שלי בכל רגע נתון הוא לשמור על ה-Link Juice בדפים החשובים באמת, ויחד עם זאת לא למנוע מהגולשים את הגישה “לעמודים הלא נחוצים”. שאלו אותי הרבה בעבר מהם אותם קישורים שמובילים לדפים מהסוג הזה, אז הנה מספר דוגמאות:

  • דף לא מאונדקס – ככלל, אפשר להגיד שנשים קישור nofollow במקרים בהם אנחנו מעוניינים להפנות לדף לא מאונדקס וכזה שגם אין לי רצון שיתאנדקס (אבל לא רק). למה? כי אם בחרתי שהדף לא יתאנדקס, סימן שאין בו באמת מידע שימושי מבחינתי – ולכן גם מיותר לבזבז עליו כוח שאפשר להקנות לדפים משמעותיים.
  • הרשמה\התחברות – הכוונה לקישור שמוביל לטופס עם שדות התחברות – “הרשם לאתר”, “התחברות לחשבון” ודברים מהסוג הזה. הדף הזה חסר חשיבות משום שאינו מכיל מידע משמעותי כלשהו שיכול לתרום למשתמש, הוא בסך הכל כלי עזר. סיבה נוספת לכך היא שהגוגלבוט לא יכול באמת להתחבר או להירשם.
  • קישורים קנויים – בהזדמנות אני אדבר בהרחבה למה זה אחד הדברים שהכי מטרידים את גוגל. בינתיים נסתפק בהנחיה המפורשת שלהם לשים תג nofollow על כל לינק עליו קיבלתם תשלום.
  • דפי ארכיון – בד”כ דפי ארכיון מכילים תוכן משוכפל ממקורות אחרים באתר. בין אם זה דף כותב (Author) עם ריכוז של כל התכנים שלו מהאתר או דף קטגוריה\תגיות – כל אחד מהם מכיל ריכוז של תכנים משוכפלים. כפי שבוודאי שמתם לב, הקטגוריות אצלי בבלוג למשל כן מאונדקסות ואני כן מקשר אליהן מפוסטים שונים. לדעתי ישנם מקרים מסויימים של דפי ארכיון, שכן יש להם ערך מוסף אמיתי לגולש וראוי שיופיעו בתוצאות החיפוש (לדוגמא: אם אני מחפש “כתיבת תוכן” – קטגוריה שמרכזת הרבה פוסטים שנכתבו בנושא יכולה להיות מאד רלוונטית לגולש).
  • קישורי אפילייט – זהו קישור שמוביל לדף נחיתה שפעולת המרה בו (רכישה, הרשמה וכו’) מתגמלת את האפילייט. מאט קאטס התייחס לסוגייה הזו בהרחבה: “רוב הבאנרים בד”כ עושים לפחות הפניה (redirect) אחת זמנית מהסוג 302”. כלומר המשמעות היא שממילא הם לא מעבירים Pagerank אז אין טעם לחסום אותם. אבל אם מדובר בקישור טקסטואלי, הייתי מציע לשים עליו nofollow בגלל החשש שהוא קנוי.
  • קישורים כפולים – אם אתם ממש חייבים מסיבה כלשהי שבתפריט\דף שלכם יופיעו 2 קישורים עם אותו anchor text, שמובילים לאותו הדף בדיוק, הקלו על הבוטים. אין טעם לשים 2 לינקים זהים שמובילים לאותו מקור.
  • תגובות – עוד בשנת 2005 השימוש העיקרי של תגית nofollow היה לצורך קישורי ספאם בתגובות. גוגל הגדירו במפורש (בבלוג שלהם: comment spam), שהם ממליצים להשתמש בתג הזה בגוף התגובות על מנת להקל על הבוטים שלהם בסריקה.

פספסתי משהו? אתם מוזמנים להוסיף בתגובות דפים נוספים שכדאי לקשר אליהם עם nofollow.

כעת, כאשר יש לי קישור nofollow במערכה, שימו לב איך תמונת המצב שהצגתי מקודם משתנה (שמים לב להבדל המשמעותי בחלוקת הכוח?):

חוסר השליטה על קישורים חיצוניים

למרות שהפתרון שהצגתי בפסקה הקודמת יכול להתאים לקישורים פנימיים, אין באפשרותנו לשלוט על הקישורים החיצוניים וכאן נוצרת הבעיה. הבא נסתכל על התרחיש הבא אותו הציג John Britsios (זה תרגום גס, לא אחד לאחד): “דף A מקשר לדף B באמצעות קישור nofollow. אם כך אנחנו עשויים לחשוב שדף A לא יעביר Pagerank לדף B נכון? אבל מה יקרה אם לדף B יש קישור שהוא לא nofollow מדף אחר באתר שלכם, או מדף באתר חיצוני כלשהו? האם ה-Pagerank עדיין לא יעבור לדף B? האם דף B לא יוצג בתוצאות החיפוש? כן הוא כן!”

משום מה רבים מתבלבלים ונוטים לחשוב שאם יש תג nofollow על קישור שמוביל מדף A, לדף B (שלא מאונדקס ולא אמור להתאנדקס) – אז איזון ה-Link Juice נשמר. כמובן שזו טעות! בוודאי כבר יצא לכם להיתקל בעבר בדפים לא מאונדקסים שיש להם Pagerank, מה שגרם לכם לתהות בפליאה “איך זה יכול להיות?”. זה נגרם בדיוק בגלל קישורים אחרים שלא בשליטתכם.

אך לא הייתם מעדיפים למנף את ה- Pagerank שמגיע לדף B לטובת דפים משמעותיים יותר באתר שלכם?

ג’ון ממשיך את התרחיש: “במקרה כזה בעלי אתרים ואנשי SEO רבים ימליצו לכם להגדיר disallow בקובץ ה- robots.txt של עמוד B (זהו קובץ שמגדיר למנועי החיפוש מה לסרוק ומה לא. איך הוא עובד?):

User-agent: *
Disallow: /login.php

אבל האם זה יפתור את הבעיה? כפי שטענתי מקודם, אם דף B מקושר ממקור אחר ללא תג nofollow ה- Pagerank יעבור אליו ובנוסף הדף עשוי להופיע בתוצאות החיפוש. אז מה עושים? יש אפשרות להתגבר על הבעיה ע”י אחת מ-2 הדרכים הבאות:

1. להוסיף בדף B את ה-  meta tag הבא:

<meta name=”robots” content=”noindex” />

2. להוסיף בקובץ robots.txt ישירות את ה- noindex בצורה הבאה:

User-agent: Googlebot
Noindex: /login.php

הוא מרחיב ומוסיף “כן כן, למרות שזה לא רשמי, יש אפשרות להשתמש ישירות ב – Noindex בקובץ robots.txt אבל נכון לעכשיו רק גוגל תומך בהגדרה הזו. באמצעות שימוש ישיר זה, ניתן לחסום את ה- Googlebot מלאנדקס עמוד”. אבל עדיין לא פתרנו סופית את הבעיה. “זה לא ימנע מה- Googlebot לעקוב אחרי הקישורים בעמוד B ולהעביר את ה- Pagerank הנצבר הלאה דרך הקישורים היוצאים לדפים שלא מוגנים”. כעת המחשבה האינטואיטיבית הראשונה שעולה לראש היא שצריך לחסום את הקישורים היוצאים מדף B, אבל בדיוק מזה ג’ון מזהיר:

בשום פנים ואופן לא להשתמש בתג nofollow בקישורים שבדף B כי זה יהפוך את הדף ל”דרך ללא מוצא” (קישורים שמפנים לדפים מהסוג הזה נקראים “קישורים מטלטלים” – dangling links). כעת הוא מוסיף, שעל סמך מסמך שכתב אחד המייסדים של גוגל, סרגיי ברין, “כן ניתן להוסיף תג nofollow על קישורים בדפים מהסוג הזה, אבל בכל מקרה חייבים להשאיר שם לפחות קישור אחד סטנדרטי שהוא כן follow”. זאת כדי שהבוט יוכל להמשיך משם הלאה ולא יתקע.

איך אתם עושים אופטימיזציה ל-Pagerank?

מטרת הפוסט הייתה לסייע בהבנת השיקולים שבאיזון מערכת הלינקים באתר ובכך לנצל את ה- Pagerank בצורה הטובה ביותר. למרות שהוא היה מאד טכני אני מקווה שהכל מובן ואם לא, תרגישו חופשי לשאול שאלות. ישנן הרבה מאד שיטות ואני בטוח שלא התייחסתי לכל הטכניקות. אתם כמובן מוזמנים לחלוק איתי ועם הקוראים את הרעיונות שלכם, בתקווה שנלמד איך להעצים את זרימת ה- Link Juice בצורה הטובה ביותר.

קרדיט לתמונה: photos-by-sherm

נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

33 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

33
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.