ריגול אחרי אתרי המתחרים - כך תנתחו ביעילות את הקישורים הנכנסים שלהם | AskPavel
קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » ריגול אחרי אתרי המתחרים – כך תנתחו ביעילות את הקישורים הנכנסים שלהם

ריגול אחרי אתרי המתחרים – כך תנתחו ביעילות את הקישורים הנכנסים שלהם

ניתוח קישורים חיצוניים של אתרי המתחריםכאשר אנו ניגשים לפרוייקט SEO מכל סוג שהוא, אנליזה בסיסית לקישורים החיצוניים של אתרי המתחרים עשוייה לחשוף בפנינו מידע בעל ערך רב. המידע עשוי להכיל מקורות פוטנציאליים להשגת קישורים שנרצה לבדוק עבורנו, הבנת המכנה המשותף לכל האתרים שמפנים לאתר "הנחקר" (מזה אפשר להבין איפה הוא לא ניסה להשיג), ניתוח ה- Anchor text בו מתמקד, מהו חוזק ורמת הפופולאריות של הלינקים שלו ובכלל – כל אסטרטגיית בניית הקישורים שתכנן נחשפת מול עיניכם בין רגע.

מכיוון שקישורים הינו פקטור כל כך מכריע בכל התהליך הזה, חשוב שתהיו כל הזמן עם היד על הדופק כך ששום פיסת מידע לא תחמוק מכם.

אופרטורים שימושיים לניתוח הקישורים ב- Yahoo Site Explorer

אופרטורי חיפוש הינן מחרוזות קבועות בהן ניתן להיעזר בעת החיפוש. למשל אם תרצו לבדוק בגוגל כמה דפים מאונדקסים יש לכם באתר, תוכלו להקליד את האופרטור Site: בצירוף ה-URL של האתר המבוקש (כאן תוכלו לקרוא על אופרטורים נוספים בהם ניתן להיעזר בגוגל).

למרות שרוב האופרטורים של גוגל עובדים היטב, דווקא האופרטור החשוב ביותר Link: (כמה קישורים מפנים לכתובת מסויימת), לא עושה את העבודה. ברוב המקרים התוצאות שמתקבלות לא משקפות את המציאות ומציגות כמות שהיא קטנה יותר. לפיכך, רוב מקדמי האתרים משתמשים דווקא באפשרויות החיפוש של Yahoo Site Explorer, שמציג תמונה הגיונית יותר. בגלל שהוא כל כך מוצלח, הרבה כלי SEO שמבצעים אנליזה לקישורים מתבססים עליו (יש לכלי API).

yahoo site explorer

אז הנה כמה אופרטורים שימושיים שתוכלו להריץ בכלי של Yahoo כדי לגלות מידע חיוני על קישורי המתחרים:

1. כמה קישורים מדומיינים סמכותיים מפנים לאתר (ובכלל מדומיינים ספציפיים)?

רובנו חולמים על קישורים מאתרים עם סיומת סמכותית כגון: gov, ac, edu וכו'. הסיבה שקישורים מדומיינים אלו נחשבים לאיכותיים במיוחד, היא בגלל המהות שלהם. בד"כ לא כל כך פשוט לקבל קישור מאתר ממשלתי או מוסד אקדמי, לכן אם קיבלת אחד – כנראה שאתה באמת שווה את זה. אם תרצו לבדוק מאיזה סיומות המתחרים שלכם מקבלים קישורים, תוכלו לעשות זאת בקלות באמצעות השאילתה הבאה.

פורמט:

linkdomain:URL +site:.domain

דוגמא:

linkdomain:he.wikipedia.org +site:.ac.il

תוצאה: כל הקישורים שמפנים לווידיפקדיה מתוך דומיינים עם סיומת ac.il (מוסדות אקדמיים).

2. מהם הקישורים החיצוניים הכי רלוונטיים שמפנים לאתר מסוים?

המידע הזה מאד חיוני כי הוא למעשה מסייע לכם לנתח את כל הקישורים הרלוונטיים לתחום של אתר מסויים, אשר מפנים אליו מאתרים חיצוניים. דוגמא: אם יש לכם אתר בנושא הרכב, מאד מעניין לבדוק מאיזה אתרים שקשורים לנושא הרכב המתחרים שלכם מקבלים קישורים. אולי תוכלו לבסס שם גם את המותג שלכם ולטרגט מילות מפתח אחרות? אולי תגלו שהוא העדיף להתמקד בתחום נישתי בעולם הרכב ומכך תסיקו שמומלץ לחשוב על תחום אחר (שבו סביר שלא יהיו לו קישורים נכנסים)?

פורמט:

linkdomain:URL -site:URL Keyword

דוגמא:

linkdomain:http://www.seomoz.org/blog -site:http://www.seomoz.org seo

תוצאה: כל הדפים באינטרנט שקשורים ל-SEO, שמקשרים לבלוג של seomoz (פרט לקישורים מאתר seomoz עצמו).

3. איזה פורומים בנושא מסויים מפנים לאתר כלשהו?

אפשר לחפש אחרי קישורים שמגיעים ממקורות ספציפיים בעלי מכנה משותף ורלוונטיים לביטוי מסוים, לדוגמא פורומים. או למשל כל הקישורים שמגיעים מתוך בלוגים (בהנחה שה-URL שלהם יכיל ברוב המקרים מילה מסוימת) וכו'.

פורמט:

linkdomain:URL -site:URL intitle:keyword inurl:word1 OR inurl:word2

דוגמא:


linkdomain:https://www.askpavel.co.il/ -site:https://www.askpavel.co.il/ intitle:קידום אתרים inurl:forum OR inurl:forums

תוצאה: כל הקישורים שמפנים לבלוג שלי מתוך פורומים שבטייטל שלהם יש את הביטוי "קידום אתרים". כמובן שזה לא מדוייק כי זה מציג רק את הפורומים שמכילים את המילה forum או forums ב-URL שלהם (שזה הרוב).

4. אתרים של איזה מדינות מקשרות לאתר מסוים?

עד כאן לגבי קישורים מקומיים, מה לגבי אתרים במדינות אחרות? יכול להיות מעניין לחקור אם אתר מסויים השיג קישורים ממדינות אחרות בעולם, השאילתה הבאה תסייע לכם לבדוק זאת.

פורמט:

link:URL region:region

דוגמא:

link:http://www.twitter.com region:europe

תוצאה: כל האתרים באירופה שמקשרים לשירות המיקרובלוגינג טוויטר (בגלל היותו כל כך פופולארי אני לא מופתע מהכמות –  2,150,000).

5. מאיפה יוצאים קישורים שב- anchor text שלהם יש ביטוי X?

כל אתר שואף להשיג קישורים עם anchor text (הטקסט שמופיע בקישור עצמו) שמכיל את ביטוי המפתח אותו רוצים לקדם. השאילתה הזאת תחשוף בפניכם את כל הקישורים הלא טבעיים שהמתחרים שלכם השיגו (קל מאד לזהות קישורים שנבנו לצרכי SEO ולא בצורה טבעית).

פורמט:

link:URL -site:URL inanchor:keyword

דוגמא:

link:http://www.k.co.il -site:k.co.il inanchor:קידום אתרים

תוצאה: כל הדפים שמקשרים לאתר K.co.il, כך שב- anchor text שלהם כתוב הביטוי "קידום אתרים". זה לא בהכרח חייב להיות כל הטקסט שכתוב בקישור, אלא יכול להיות גם חלק מעוד טקסט.

אם נעשה לרגע קומבינציה של כל חמשת האופרטורים שראינו עד כה, נוכל לבדוק מהם הקישורים הכי חזקים ברשת (וגם רלוונטיים) על המילה "סרטונים", שמפנים לאתר flix.co.il. כך תראה השאילתה:

linkdomain:http://www.flix.co.il -site:flix.co.il intitle:"סרטונים" and inanchor:"סרטונים"

כלי קידום אתרים שימושיים לניתוח קישורים

אופרטורים היא רק דרך אחת לחקור את הדפים המקשרים, דרך שגם לא תמיד מספקת לנו את כל המידע. מה אם ארצה למשל לדעת מהו ה- Pagerank של כל העמודים המקשרים? כמו כן, אם אני מעוניין לחקור את ה- anchor text של הקישורים שאתר מסוים מתמקד בו, האם אצטרך להריץ את האופרטורים על כל מילת מפתח בנפרד? בדיוק לשם כך הומצאו כלים אוטומטיים שיעשו את העבודה בשבילנו (בהם גם נעזרתי המון בהשוואה בין בינג לגוגל). אלו 2 האהובים עלי:

  • Link Diagnosis הכלי הזה מתממשק ישירות מול ה-API של Yahoo site explorer עליו דיברתי בתחילת הפוסט, ומציג ניתוח מקיף של כל הקישורים החיצוניים של אתר מסוים. לאחר סריקה ממושכת של האתר, תתקבל על המסך הודעה שתמליץ לכם להתקין את הפלאגין של הכלי ישירות לפיירפוקס. אל תהססו, תתקינו אותו (זה לוקח כמה שניות), כי ככה זה יאפשר לכם לקבל יותר נתונים בדו"ח הסופי. לאחר מכן הסינון של הדו"ח יכול להיעשות ע"י: ה-Pagerank, כמות קישורים, רמת כוח כללית וסינון לפי ה- anchor text. מלבד טבלאות עם נתונים מתקבלים גם גרפים שממחישים את זה ויזואלית:

גרפים מתוך הכלי Link Diagnosis

  • Linkvendor הכלי הזה מספק את אותה האינפורמציה פחות או יותר, רק שהסינון על פי Pagerank איכותי יותר ומובן יותר. גם הכלי הזה עובד על סמך החיפוש ב- Yahoo ומציג בין השאר גם סינון עפ"י IP (כמה קישורים הגיעו מכל IP), כל הדפים הפנימיים של דומיין מסוים מהם הקישור מזוהה, ציון כללי לרמת חוזק הקישורים הכללית (אין לי מושג על סמך מה היא מחושבת) ועוד. אבל כפי שאמרתי, השימוש העיקרי של הכלי הזה הוא בעיקר לשם קבלת תמונה כללית לגבי ה- Pagerank של העמודים מהם הקישורים יוצאים. ככה זה נראה:

לכלים אלו (ונוספים) יש גישה מתוך סרגל כלים לקידום אתרים שבניתי, אותו ניתן להוריד בחינם תוך שניות. בנוסף, ניתן למצוא בסרגל גם עדכונים מבלוגים ופורומים מובילים בתחום ה- SEO.

באיזה כלים אתם משתמשים?

זה גם לא חייב להיות כלים, אולי אתם נוהגים להשתמש בשאילתות ואופרטורים אחרים שלא הוזכרו כאן? אשמח מאד אם תוכלו לשתף בתגובות מהנסיון שלכם, לגבי הדרכים האפקטיביות ביותר לנתח קישורים חיצוניים.

התמונה באדיבות Basil Gloo

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

עשוי לעניין אותך גם...

הטמעת סכמה עבור תוכן מסוג How To ו- FAQ

הטמעת Schema מסוג FAQ ו- How-to בגוגל [מדריך בסיסי 2019]

ככל שחולפות השנים, גוגל מוסיפה עוד נכסים מתוצרתה על חשבון התוצאות האורגניות. נכסים אלו מופיעים ...

40 תגובות

  1. עוד פוסט מושקע ומצוין! הכרתי את הכלי של Yahoo אבל אף פעם לא השתמשתי באופרטורים מיוחדים עליו.

    אין כמו פוסטים מעשיים! כל הכבוד!

  2. מיכל כהן

    אני משתמשת ב seo for firefox שכבר בתוצאות החיפוש בגוגל מציג לי את התפלגות הקישורים הנכנסים לכל תוצאה.
    אגב, מי שלא רוצה שיירגלו אחרי קישורים נכנסים אליו, יכול להסתיר את הקישורים מ yahoo באמצעות קובץ robots.txt. זה נכון כמובן רק עבור קישורים שיוצאים מאתרים שיש לכם שלטיה עליהם. וזה כמובן עלול לפגוע בדירוג שלך ב yahoo (אוי אוי אוי).

    • פבל ישראלסקי

      מה שאני שונא בכלי הזה שהוא ממש מאט את הופעת התוצאות. לכן אני בד"כ פשוט מנטרל אותו ומפעיל בעת הצורך.

      ניטרול של הבוט של יאהו זה רעיון טוב, אבל אז גם צריך בדרך לנטרל את בינג כדי ליצור בידוד מוחלט 🙂
      (אלא שאז, אם מנועי החיפוש לא יכירו אותך, מי כן?)

  3. אתה תותח!!
    אחלה פוסט. תודה 🙂

  4. אפקטיבי ביותר!
    לא חשבתי על כל האפשרויות הנ"ל.

  5. איתי ברנר

    נחמד, נחמד מאוד, כמו תמיד :-). האמת שהתחלתי להשתמש בשיטה הזו אחרי שהרגשתי שכבר קיבלתי מספיק קישורים יציבים ולא רציתי להפוך את האתר למזבלה של קישורים. מה שכן, שמתי לב שהרבה פעמיים מקדמי אתרים נרשמים לאתרים מסוימים עם שם הדומיין, ופשוט חיפשתי את שם האתר בחיפוש רגיל וקיבלתי תוצאות הרבה יותר טובות (אני מדבר על גוגל). שווה לבדוק גם את זה לפעמיים.

    • פבל ישראלסקי

      תודה איתי.

      לא בדיוק הבנתי מה ייתן לי אם ארשם בשם המשתמש עם הדומיין של האתר?

      • איתי ברנר

        מה שקורה שלפעמיים מי שיש לו אתר נרשם עם השם שלו בכל מיני מקומות בתור שם המשתמש ואז עדיף לחפש את שם האתר בחיפוש רגיל ולקבל את כל העמודים בהם הוא מוזכר. זה טוב גם אם הדומיין זהה לחלוטין לשם של האתר (למרות שלפעמיים משתמשים במילה שרוצים לקדם בתור השם).

  6. ככה שיאהו די שולטים בתחום, לא כן?
    חבל שגוגל לא משקיעה יותר בתחום הזה..
    אפילו שיאהו עושים עבודה מצויינת..

  7. שמה פאבל,פוסט מעולה!!!
    נעמת לי מאוד!

  8. כרגיל פוסט מושקע והכי חשוב שימושי.

    חלקם מהדברים הכרתי וחלקם חידשת לי בגדול.

  9. ואוו פבל יצא לי לקרוא את זה רק היום ואני חייבת להגיד לך
    שאף פעם לא הכרתי את כל האופוטורים האלה
    כרגיל אתה ממשיך להפתיע
    זה מה שאני אוהבת בבלוג אתה תמיד מצליח להפתיע 🙂

  10. אופיר ורדי

    שאלה רלוונטית נוספת שעומדת בבסיס הפוסט הזה היא מה אמינות התוצאות ביאהו – כלומר, איזה אחוז מהקישורים יאהו מציג – אם גוגל מציג אחוז מזערי – יאהו גם לא מציג את כל הקישורים ולעומת זאת מציג קישורים שלא קיימים זמן רב.

    • אופיר אני יכולה להגיד לך מנסיון שחיפשתי וחיפשתי ועד היום לא מצאתי כלי אמין במיוחד בנושא של הקישורים נכנסים
      הכי טוב לעבוד עם כמה ואז לקבל את האינדקציה מכמה מקורות

    • שימוש בכלי של יאהו מציג בפני המשתמש 1000 קישורים ראשונים, כאשר מתוכם יש מספר די גדול של קישורים מאותו דומיין רק מדפים שונים, אך בהשוואה לכמות התוצאות שגוגל מציג, הכי עדיף ומשלים את התמונה הכללית

  11. אני נמצא כבר חצי שעה באתר שלך – עובר ממאמר אחד למשניהו. חומר איכותי. בדר"כ אני משיג מידע איכותי מכמה מקורות ופשוט קופץ מאחד לאחר, אבל במקרה שלך אני יכול לומר שזכיתי. תמשיך לעשות עבודה טובה פבל, אתה מבסס לעצמך נאמנות של קוראים, לא רק ותיקים אלא גם החדשים. חדג שמח.

  12. אני חובב SEO מושבע ובעל מספר אתרים ובלוגים והכלי שנותן לי המון עזרה ואני ממליץ עליו בחום הוא SEO Elite

    פאבל אנא המשך להעשיר אותנו בידע העצום שלך, תודה.

  13. פוסט מאלף !!
    קראתי עד תומו ואחזור אליו לעיין ולבדוק מה תחדש .

    בגדול השארת אותנו עם משהו ביד
    תודה
    ישראל

  14. פבל תודה, עזרת לי מאוד
    עכשיו הגיע הזמן לעבודה האמיתית 🙂

  15. ההנחה הבסיסית של המאמר הזה היא ש"אנליזה בסיסית לקישורים החיצוניים של אתרי המתחרים עשוייה לחשוף בפנינו מידע בעל ערך רב".

    יש שני נימוקים חזקים לדחות את ההנחה הזאת:
    א. בואו נניח שמי שמקדם את האתר גילה שלחלק מהקישורים ערך אפסי ביחס לכמות העבודה המושקעת ביצירתם ולחלק האחר ערך רב. איך תבחין אם קישור נתון שייך לחלק הראשון או לחלק השני?

    ב. הנתונים שעל פיהם אתה מבצע את האנליזה הם הנתונים הגלויים של כ-30-40 פרמטרים של תכונות האתר, מלבדם יש עוד מאות פרמטרים סמויים (ציון ה-TR למשל) שאינך יודע עליהם דבר. אין שום סיבה לקוות שהנתונים הסמויים מסבירים לבדם את המיקומים העליונים של דפי המתחרים – יתכן בהחלט שכל הנתונים הגלויים שלהם גרועים ורק הנתונים הסמויים מסבירים את עליונות ציוני הרלוונטיות שלהם.

  16. every time that im reading your articles im impressed-and every time i have something new to learn
    1,000,000- times to say thank you so much for sharing this valuable information

    [תגובה לתגובה]

  17. תודה רבה!

    אשתמש בזה

  18. פשוט פוסט מעולה

    למדתי רבות

    תודה רבה – אין ספק שאתה מקצוען

  19. שלום רב,
    כשאני מנסה ליישם את כל ההמלצות הנ"ל זה משום מה לא עובד לי .
    האם זה עדיין רלוונטי או שהדברים השתנו?

    אשמח לתגובה
    תודה

    • פבל ישראלסקי

      היי נעמי, מה בדיוק את מנסה לעשות שלא עובד לך? האופרטורים עדיין עובדים עד כמה שזכור לי…

      • אני מנסה, למצוא כמה קישורים מביטוי מסויים מפנים לאתר מסויים, לא כולל אתר עצמו.
        אתה מביא דוגמא הזו –

        link:http://www.k.co.il -site:k.co.il inanchor:קידום אתרים

        כשאני מנסה לבחון את זה ביאהו -מתקבל כאילו שגיאה.
        אני לא מבינה מה אני עושה לא נכון?!

  20. פוסט מעולה, רק שכנראה יאהו כבר לא מספקים את הקישורים הנכנסים.
    הכלי site explorer כבר לא עובד, יש כלי אחר ברמה טובה ?

  21. הכלי שאני משתמש בו הוא Market Samurai.. למרות הנפילה שעברה עליו עכשיו בגלל החוקים החדשים של גוגל הוא הכלי הכי אפקטיבי שיש היום כדי לראות תחרות SEO..
    מודה לך מאוד על הפוסט המעשיר !!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים