איך להעביר אתר לדומיין חדש? (ולהישאר בחיים)

פבל ישראלסקי

חשבתם פעם להחליף את הדומיין שלכם לדומיין חדש אך פחדתם שזה יפגע בדירוגים של האתר? ואם החלטתם שיחד עם החלפת הדומיין אתם גם מחליפים את האחסון, האם זה מסבך את העניינים? זה אומנם נושא כאוב שכרוך בהרבה עבודה, אך בעקבות אילוצים כאלה ואחרים לפעמים אין ברירה. הפעולות שנראות פשוטות לכאורה, מצריכות תכנון מדוייק עד לפרט האחרון בכדי לגרום למינימום נזק בדירוגים.

המדריך הבא יסייע לכם לעשות את המעבר לדומיין/אחסון חדש בצורה הידידותית ביותר מבחינת מנועי החיפוש. כמו כן, אציין מספר דגשים קריטיים שיש לשים לב אליהם (לצערי הרב נחרטו אצלי בעקבות מקרים לא מוצלחים של מעברים בעבר).

מהי בכלל האינדיקציה למעבר מוצלח?

בגדול אפשר להגיד שאם המעבר אכן היה “חלק” ומוצלח, לא ייתכן מצב בו הגולש או מנועי החיפוש יגיעו לאחר המעבר לדף כלשהו באתר ויקבלו עמוד שגיאה 404 (כלומר “הדף אינו קיים”). במילים אחרות המצב שלפני המעבר והמצב אחרי חייבים להישאר זהים כדי לא לפגוע בחווית המשתמש. לשם כך, יש צורך לטפל בכל מקורות ההגעה האפשריים לאתר:

  • קישורים חיצוניים (טקסטואליים ותמונות)
  • קישורים פנימיים
  • תוצאות אורגניות
  • הקלדה ישירה בדפדפן

השלבים הבאים מגדירים את כלל הפעולות בהן יש לנקוט בכדי להבטיח מעבר חלק לדומיין חדש וטיפול בכל דרכי ההגעה שציינתי. שימו לב שבסעיפים הבאים ההנחה היא שאתם נשארים עם אותו שרת אחסון. במידה ואתם גם מחליפים אחסון, תהיה לכך התייחסות בהמשך.

מפו את העמודים הדומיננטיים ביותר באתר

הצעד הראשון שעלינו לעשות הוא למפות את העמודים העיקריים באתר, בכדי שנדאג לטפל בכולם ללא יוצא מן הכלל. אם תהיה לנו “מפת דרכים” ויזואלית, יש יותר סיכויי שדברים לא יפלו בין הכסאות. להלן מספר דרכים ליצור את רשימת דפי האתר:

1. שימוש באופרטור – השיטה המסורתית והמוכרת ביותר לבדיקת מספר עמודים מאונדקסים בגוגל, היא ע”י שימוש באופרטור site:yourdomain.com. לאופרטור יתרון משמעותי – הוא משקף את חשיבות העמודים (בסדר יורד). מצד שני, יש גם 3 חסרונות:

  • קשה לאסוף את רשימת העמודים מתוך תוצאות החיפוש לקובץ אקסל (צריך לעשות את זה ידנית)
  • המידע שמתקבל לא מדוייק
  • האופרטור לא יציג עמודים שעדיין לא אונדקסו

2. תוכנת סריקה – באמצעות תוכנת XENU (במקור זו תוכנה לבדוק לינקים שבורים), ניתן לבצע סריקה מעמיקה ולקבל דוח עם כל עמודי האתר. אך האם באמת יש צורך לשלוף את כל העמודים מהאתר? מה אם יש לנו עשרות אלפים? אפשר להחמיר וכן לעשות זאת באמצעות התוכנה אך זה לוקח מעט זמן ובסוף מקבלים פלט רציני של עמודים.

3. Google Analytics – כשחושבים על אינדיקציה למיפוי העמודים באתר, אפשר להגיד שזו למעשה פוקנציה של טראפיק. כלומר, אפשר להיכנס לתוכנת האנליטיקס שמותקנת לנו באתר ולשלוף מתוכה את כל העמודים שבהם ביקר לפחות גולש אחד. את השיטה הזו הזכיר ראנד פישקין לאחרונה, בתור השיטה היעילה ביותר לבדוק כמה עמודים גוגל מכיר מתוך האתר.

4. Webmaster Tools – הדרך המועדפת עלי היא שימוש ב- Google Webmaster Tools, לצורך אבחון עמודים אליהם מפנים קישורים נכנסים. ללא ספק העמודים שמקבלים קישורים, הם העמודים בעלי הערך הרב ביותר שיש באתר ולכן יש לטפל בהם לפני הכל. מדוע? גם בגלל שהם מקבלים טראפיק מאותם קישורים וגם בגלל ערך ה-SEO שיש לקישורים (אף אחד לא רוצה להפסיד קישור שכבר יש לו). אך אנחנו לא נסתפק אך ורק בקישורים חיצוניים, אלא נדאג גם לפנימיים. ראשית כנסו לחשבון ה- webmaster tools שלכם, גשו למחיצה Your site on the web והקליקו על Links to your site:

הקישורים החיצוניים שמפנים לאתר

לאחר מכן יש לגלול לחלק התחתון של הדף ולשמור את כל הדוח לקובץ CSV:

כעת יש לעשות את אותה הפרוצדורה גם בעבור הקישורים הפנימיים – “Internal links” (נמצא 2 שורות מתחת ל- Links to your site). בסיום התהליך יש בידינו 2 קבצי אקסל נפרדים, לכן כל מה שנותר זה לאחד אותם לקובץ אחד ולהסיר כפילויות כך שישארו URLים ייחודיים בלבד.

הכנות מקדימות שיש לעשות לפני המעבר

1. הקמת חשבון חדש – לפני ביצוע ההפניות (שיתוארו בסעיף הבא), יש להקים חשבון לדומיין החדש על שרת האחסון (נזכיר שאנו מדברים בשינוי דומיין, אך המשך האחסון על אותו השרת). ניתן לעשות זאת בקלות בפאנל הניהול של השרת, בד”כ מופיע תחת הכותרת “הוספת דומיין”. לאחר מכן יש להתקין עליו את מערכת ה-CMS שלכם.

2. תכנון מבנה ה-URLים – אם יש לכם את היכולת לשלוט בכתובות דרך מערכת ניהול התוכן, קוד האתר, או קובץ .htaccess, צרו מבנה כתובות זהה בדומיין החדש למבנה הקיים שלכם (הכוונה למבנה תבניתי זהה). לדוגמא: אם הכתובת של עמוד מסוים בדומיין הנוכחי היא:

www.oldsite.com/category/examplepage

השתדלו שהכתובת של אותו עמוד לאחר המעבר תהיה:

www.newsite.com/category/examplepage

או לפחות:

www.newsite.com/category2/examplepage

העיקר שלא תהיה:

www.newsite.com/category/newpage

(כלומר שלא יהיו שמות עמודים שונים).

מבנה תבניתי זהה של הכתובות בדומיין החדש, יכול מאד להקל עליכם ביצירת ההפניות עליהם אדבר בהמשך. אם התבנית לא נשארת זהה, לא ניתן יהיה להגדיר הפניה תבניתית אוטומטית (בצורת Rule) ותצטרכו להגדיר הפניות באופן ידני – מה שלא כל כך נעים אם יש לכם מאות ואלפי דפים באתר.

כמובן אין זה בהכרח אומר שאם בדומיין הישן יש מבנה לא אופטימלי של כתובות (כזה שמכיל הרבה פרמטרים מסורבלים), אז מומלץ להשאיר את אותו המבנה גם בדומיין החדש. במקרה כזה הייתי ממליץ כן לשנות את המבנה. אומנם זה אומר לעשות הרבה יותר עבודה ידנית אך לפחות זה משתלם בטווח הארוך. זהו אחד מהכללים החשובים במערך האופטימיזציה הכוללת למבנה האתר עליו לא הייתי מוותר.

3. טיפול בקובץ robots.txt ותגית Noindex Nofollow – אם במקרה יש לכם קובץ robots.txt או תגיות מטה במערכת של הדומיין החדש, חשוב מאד לטפל בהם לפני יצירת ההפניות. יש לוודא שבקובץ robots.txt לא מוגדרת פקודה שחוסמת את אינדוקס האתר, וכמו כן שלא מופיעה בקוד תגית מטה שחוסמת סריקה ואינדוקס:

<META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NOINDEX,NOFOLLOW”>

אחרת אם חלילה אחד מהם יישכח, זה עלול לגרום למחיקת עמודים רבים מהדומיין החדש שלכם מתוך האינדקס לאחר יצירת ההפניות (ומנסיון תהליך השחזור לא נעים במיוחד). או לחילופין, אם יש ספריות שלא נרצה שיאונדקסו (כגון מערכת הניהול), חשוב לזכור לחסום אותם.

4. יצירת עמוד שגיאה 404 עדכני – חשוב לשפץ את עמוד השגיאה בדומיין הישן ולהוסיף בו התייחסות לגבי הדומיין החדש. זה חשוב משום שאם נשכח בטעות להפנות כמה עמודים בדומיין הישן, הגולשים ידעו בכל מקרה להגיע לדומיין החדש. פשוט אפשר להוסיף איזושהי פסקה טקסטואלית שמתארת את המעבר ומכילה קישור לדומיין החדש (או לקטגוריות הראשיות בדומיין החדש). את עמודי 404, ואת שאר עמודי השגיאה הנפוצים ניתן להגדיר על השרת, באופן שהוא יפנה לעמוד שאנו בוחרים ולא לעמוד ברירת המחדל של השרת/הדפדפן.

אגב, פתרון אחר להתמודדות אם דף לא קיים באתר ללא צורך בשימוש בדפי 404, הוא פשוט הפנייה אוטומטית של כל דף שאינו קיים לדף אחר באותה היררכייה. למשל, אם יכנסו לדף: newsite.co.il/articles/banana שאינו קיים, אז אוטומטית יועברו לדף newsite.co.il/articles ולא יחוו את שגיאת 404 כלל. הפנייה שכזו ניתן לעשות למשל ע”י פקודת header של php או פקודות דומות בשפות שרת נוספות.

אז עד כה דיברתי על תהליך העברה טכני שנשמע מסובך למדי, אך האמת שמדובר בתהליך די פשוט. השרטוט הבא ממחיש את המצב הקיים לפני ביצוע ההפניות (שיתוארו בסעיף הבא):

הקשר בין הדומיינים לשרת האחסון

צרו הפניות קבועות (301 redirect) מהדומיין הישן לחדש

מטרת ההפניה היא להעביר את הגולש שמגיע לכתובת הישנה אל הכתובת החדשה. זוהי הפניה שנעשית אוטומטית ללא המעורבות של הגולש, הוא פשוט מועבר ישירות. קיימות מספר אפשרויות להגדרת הפניות מהסוג הזה כגון:

  • Htaccess
  • CGI PERL
  • JSP – Java
  • ColdFusion
  • ASP
  • PHP
  • ASP.NET
  • Ruby on Rails

הדרך המומלצת ביותר לדעתי היא להשאיר קובץ htaccess אחד בלבד בתיקייה של הדומיין הישן, שבו יוגדרו כל ההפניות לדומיין החדש.

בעניין הזה אני ממליץ לקרוא את המדריך השימושי של אורן שץ: השוואה בין שיטות להפנייה קבועה 301. ואם רוצים הרחבה ספציפית לגבי Apache אז ל-SEOmoz יש את הפתרון האולטימטיבי: Guide to Applying 301 Redirects with Apache. לאחר הגדרת ההפניות, חשוב לוודא כי אכן מתקבל מהשרת קוד 301 כאשר מנסים להגיע לאחד מהעמודים בדומיין הישן. הכלי המועדף עלי לבדיקות מהסוג הזה הוא ה- Live HTTP Header (זהו תוסף לפיירפוקס).

אחרי שניישם את ההפניות, כך יראה המסלול שהגולש עובר מהרגע שהוא ניסה לגשת לדומיין הישן (כמובן שמדובר בזמן הפנייה זניח ביותר):

הנתיב שהמשתמש עובר מהאתר הישן לחדש

ואם רוצים גם לעבור לאחסון חדש על הדרך?

מה בעצם ההבדל מבחינה טכנית בין מעבר לדומיין חדש על שרת קיים, לבין מעבר לדומיין חדש על שרת חדש? זה כמו ההבדל בין מעבר לבניין אחר בשכונה אחרת (צריך להעביר לשם גם את התשתיות: הכבלים, הטלפון, וכו’), לבין מעבר דירה אחת מעלה באותו בניין (שם צריך רק להעביר את הרהיטים בבית). תודה לדוד ממיזם גרופ על הדימויי 🙂

רוב השלבים נשארים זהים במקרה הזה, אך יש מספר שינויים מהותיים. להלן תהליך המעבר לדומיין חדש שכולל גם מעבר לאחסון חדש:

  1. צור חשבון על השרת החדש עם שם הדומיין החדש.
  2. להעביר את הקוד ושאר הקבצים (תמונות,סרטים,…) מהחשבון של הדומיין הישן בשרת הישן, לחשבון של הדומיין החדש בשרת החדש.
  3. לעשות export מבסיס הנתונים בשרת הישן, ליצור DB חדש בשרת החדש ושם לעשות import.
  4. צור חשבון נוסף על השרת החדש עם שם הדומיין הישן.
  5. צור הפניית htaccess או כל הפנייה אחרת, מהחשבון על שם הדומיין הישן (בשרת החדש) לדומיין החדש.
  6. כנס לממשק ניהול הדומיינים והפנה את ה-DNS של הדומיין הישן והחדש לשרת החדש.
  7. מחק את החשבון של הדומיין הישן מהשרת הישן.

האיור הבא מתאר ויזואלית את כל הפעולות שנעשות בתהליך:

שינוי שרת אחסון

כל שאר השלבים והתוספות עליהם דיברתי לפני כן ועוד ארחיב בהמשך – נשארים זהים.

דברים מיידיים שיש לעשות לאחר ההעברה

אז עשינו את ההפניות הכל נגמר? ממש לא. יש עוד הרבה דברים שצריך לעשות מיד לאחר ההעברה ואפילו מספר פעולות במהלך היום יום בחודשים הבאים:

  • Resubmit למפת האתר בדומיין הישן לאחר שהגדרתם את ההפניות (סעיף קודם), הוסיפו ל- Google Webmaster Tools מפת אתר חדשה עבור הדומיין הישן. זה יגרום לזחלנים של גוגל לסרוק את העמודים הישנים שוב, להבין שהם מפנים לחדשים ולעדכן בהתאם את האינדקס.
  • Resubmit למפת האתר בדומיין החדש לאחר מכן צרו מפת אתר גם לדומיין החדש והוסיפו גם אתה ל- Google Webmaster Tools. יצירת מפת אתר חדשה ב-2 הדומיינים, יגדיל את הסיכוי כי המעבר יהיה חלק יותר מבחינת האבחנה בשינויים.
  • עדכנו את גוגל על השינוי – ב- Google Webmaster Tools יש כלי ייעודי בשם Change of address tool, המאפשר לבעל האתר לעדכן את גוגל על מעבר לכתובת חדשה. בכדי להשתמש בכלי יש צורך להוסיף את 2 האתרים בפנל הניהול ולעשות על שניהם Verification.

שינוי כתובת דרך ה- Google Webmaster Tools

  • שינוי קישורים חיצוניים – מתוך הדוח שעליו הסברתי בסעיפים הראשונים של המדריך, ניתן למפות את כל המקורות שמקשרים אליכם ברשת. דרכים נוספות ניתן למצוא בשאלה שנשאלה אצלי לא מזמן: איך לבדוק כמה קישורים חיצוניים יש לאתר? .חשוב מאד לפנות לכל אחד מהם (או לפחות לחשובים מביניהם) ולבקש מהם לשנות את הקישור כך שיפנה לכתובת החדשה. אומנם יש הפניה 301 לדפים החדשים וה- Link Juice מועבר, אך לא במלואו. הקדישו מספר שעות כדי להחזיר לעצמכם את כל הכוח של הקישורים, ע”י שליחת מייל לכל האתרים שמקשרים אליכם (תאמינו לי זה שווה את זה). אם יש לכם ממש כמות גדולה של קישורים, תנסו לפחות לשחזר את הקישורים הנכנסים האיכותיים ביותר. הייתי מנסח משהו בסגנון כזה (ניסחתי משהו שמתאים ל-2 המינים כך שאפשר פשוט לשלוח ב- BCC לרשימת תפוצה):

היי,

לאחרונה החלטתי להעביר את האתר שלי לדומיין חדש: שם הדומיין החדש.
לאחר בדיקה קצרה שעשיתי, שמתי לב שבאתר שלך מופיע קישור שמפנה לכתובת הישנה שלי מהדף הזה: עמוד/ים באתר. הקישור מוביל לכתובת הישנה שכבר לא רלוונטית, ולכן אודה לך מאד אם ניתן יהיה לשנות אותו לכתובת החדשה: שם הדומיין\דף החדש. זהו שינוי קטן שלא יגזול הרבה מזמנך.

אשמח מאד לקבל עדכון ברגע שזה ישתנה בכדי שאעדכן זאת בקובץ האקסל שלי.

מעריך מאד את עזרתך.

  • לעקוב אחרי הטראפיק\דירוגים בדומיין הישן והחדש – ייתכן מאד שבימים הראשונים שלאחר המעבר אתם תראו נפילות במיקומים בעקבות שינויים בדירוגים. אך חשוב לזכור שאם התהליך נעשה כפי שצריך, האתר שלכם יחזור בחזרה לאותו המקום (לאחר מספר ימים עד שבועות גג). חשוב גם לעקוב אם מגיע טראפיק לדומיין הישן, כדי לאתר את המקור שלו ולהפנות את זה לאתר החדש. בסופו של דבר המטרה שלנו היא שלא יהיה כלל טראפיק לדומיין הישן (או לפחות למזער את זה לרמה המינימלית האפשרית). היו קשובים גם ל- Bounce Rate, ייתכן והיה מעבר לא מוצלח של דף מסוים, אותו תוכלו לגלות באמצעות הפרמטר הזה.
  • מעקב אחרי שגיאות 404 – כפי שהגדרתי בתחילת הפוסט – ככל שהמעבר מוצלח יותר, כך פחות גולשים יתקלו בדפי שגיאות 404 (“עמוד לא נמצא”) כשינסו לגשת לדפים בדומיין הישן. תוכלו לנטר בקלות את כל השגיאות באמצעות Google Webmaster Tools. יש לגשת לנתיב הזה: Diagnostics –> Web Crawl –> Not found. אפשר גם לייצר דוח בגוגל אנליטיקס שיציג לכם את השגיאות הללו, הסבר במדריך הזה: How do I track error pages so they show up in my reports?

דברים שיש להימנע מהם בכל מחיר

להפנות את כל הטראפיק לעמוד הבית – ראיתי כבר מספר מקרים של אתרים שהחליפו דומיין והגדירו הפניה אחת כללית שמפנה מכל עמוד שמגיעים אליו אל עמוד הבית בדומיין החדש. זו טעות חמורה משום שכך אתם מפסידים הרבה מאד כוח שמתבטא בקישורים חיצוניים ופנימיים שמפנים לעמודים אלו. הפניה 301 למעשה מעבירה את הכוח שלהם לעמוד הבית בלבד ומפחיתה מערכם, מה שעשוי לפגוע בדירוגים שלהם. אך פרט ל-SEO, זה גם לא ממש יוזבילי להפנות גולש שקיווה להגיע לעמוד X אל עמוד הבית – עשוי לפגוע משמעותית ביחס ההמרה.

ליצור את כל ההפניות בו זמנית – הסיבה שאני לא ממליץ לעשות זאת היא מכיוון שאם ההפניות לא הוגדרו נכון, זה עשוי ליצור נזק לכלל הדפים. לכן מומלץ קודם לנסות את המעבר על מקבץ מצומצם של דפים כדי למזער סיכון.

להגדיר הפניות בשיא העונה (בעבור אתרים שתלויים בעונות) – ישנם אתרים רבים שמתקיימים מ”טראפיק תלוי עונה” בלבד. למה הכוונה? קחו למשל אתר מעריצים של תוכנית ריאליטי כמו האח הגדול או הישרדות, או אתר שמרכז מידע חדשותי בזמן אמת על המונדיאל. אלו אתרים שרוב הטראפיק שלהם מתקבל בזמן הארוע שלשמו הם קיימים. סביר להניח שאתרי מונדיאל מקבלים הרבה טראפיק בימים אלו מחיפושים שונים שקשורים לקבוצות, שחקנים, תוצאות וכו’. לכן מכיוון שמעבר לדומיין חדש כרוך בסיכון בפגיעה בדירוגים, מומלץ לא לעשות אותו בתקופה בה מתקיים הארוע המרכזי של נושא האתר.

למחוק את האתר הישן לגמרי – למרות שכבר פניתם לבעלי אתרים שמקשרים אליכם וביקשתם שישנו את הקישורים, עדיין יש סיכוי שיהיה טראפיק לאתר הישן. זה יכול לנבוע בגלל מספר סיבות:

  • מישהו שם את האתר שלכם במועדפים שלו בדפדפן\בתור עמוד הבית.
  • אנשים זוכרים את הדומיין הישן שלכם ולפעמים נכנסים אליו (למרות שהם מועברים לחדש, אולי הם לא שמים לב לכך).
  • באחד מהמיילים ששלחתם פעם למישהו, מופיע הקישור לאתר שלכם במתכונת הישנה (בחתימה או בגוף המייל).
  • ישנם אזכורים טקסטואליים באינטרנט שמכילים את הכתובת של הדומיין הישן (לא קישור). אז מי שרואה דבר כזה יכול פשוט להקליד אותה בדפדפן והופ – הוא הגיע לדומיין החדש בלי לשים לב. אם יש הרבה אזכורים, זה פשוט לא פרקטי לפנות לכל בעלי האתרים ולבקש לשנות לכתובת החדשה.

למה לדעתכם עוד חשוב לשים לב?

למי כבר יצא לעבור לדומיין\אחסון חדש ורוצה לשתף בכל מני דברים לא צפויים שקרו? האם יש עוד בדיקות מומלצות לעשות כחלק מהמעבר? אשמח מאד לקבל מכם פידבקים בתגובות. בקרוב מאד אני אכין ממש checklist בפורמט של pdf עם מקומות לסמן וי ואעלה אותו כאן לנוחיותכם. הייתי רוצה לכלול בו נקודות חשובות נוספות שלא התייחסתי אליהן.

נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

82 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

82
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.