איך להעביר אתר לדומיין חדש? (ולהישאר בחיים) | AskPavel
קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » איך להעביר אתר לדומיין חדש? (ולהישאר בחיים)

איך להעביר אתר לדומיין חדש? (ולהישאר בחיים)

חשבתם פעם להחליף את הדומיין שלכם לדומיין חדש אך פחדתם שזה יפגע בדירוגים של האתר? ואם החלטתם שיחד עם החלפת הדומיין אתם גם מחליפים את האחסון, האם זה מסבך את העניינים? זה אומנם נושא כאוב שכרוך בהרבה עבודה, אך בעקבות אילוצים כאלה ואחרים לפעמים אין ברירה. הפעולות שנראות פשוטות לכאורה, מצריכות תכנון מדוייק עד לפרט האחרון בכדי לגרום למינימום נזק בדירוגים.

המדריך הבא יסייע לכם לעשות את המעבר לדומיין/אחסון חדש בצורה הידידותית ביותר מבחינת מנועי החיפוש. כמו כן, אציין מספר דגשים קריטיים שיש לשים לב אליהם (לצערי הרב נחרטו אצלי בעקבות מקרים לא מוצלחים של מעברים בעבר).

מהי בכלל האינדיקציה למעבר מוצלח?

בגדול אפשר להגיד שאם המעבר אכן היה "חלק" ומוצלח, לא ייתכן מצב בו הגולש או מנועי החיפוש יגיעו לאחר המעבר לדף כלשהו באתר ויקבלו עמוד שגיאה 404 (כלומר "הדף אינו קיים"). במילים אחרות המצב שלפני המעבר והמצב אחרי חייבים להישאר זהים כדי לא לפגוע בחווית המשתמש. לשם כך, יש צורך לטפל בכל מקורות ההגעה האפשריים לאתר:

  • קישורים חיצוניים (טקסטואליים ותמונות)
  • קישורים פנימיים
  • תוצאות אורגניות
  • הקלדה ישירה בדפדפן

השלבים הבאים מגדירים את כלל הפעולות בהן יש לנקוט בכדי להבטיח מעבר חלק לדומיין חדש וטיפול בכל דרכי ההגעה שציינתי. שימו לב שבסעיפים הבאים ההנחה היא שאתם נשארים עם אותו שרת אחסון. במידה ואתם גם מחליפים אחסון, תהיה לכך התייחסות בהמשך.

מפו את העמודים הדומיננטיים ביותר באתר

הצעד הראשון שעלינו לעשות הוא למפות את העמודים העיקריים באתר, בכדי שנדאג לטפל בכולם ללא יוצא מן הכלל. אם תהיה לנו "מפת דרכים" ויזואלית, יש יותר סיכויי שדברים לא יפלו בין הכסאות. להלן מספר דרכים ליצור את רשימת דפי האתר:

1. שימוש באופרטור – השיטה המסורתית והמוכרת ביותר לבדיקת מספר עמודים מאונדקסים בגוגל, היא ע"י שימוש באופרטור site:yourdomain.com. לאופרטור יתרון משמעותי – הוא משקף את חשיבות העמודים (בסדר יורד). מצד שני, יש גם 3 חסרונות:

  • קשה לאסוף את רשימת העמודים מתוך תוצאות החיפוש לקובץ אקסל (צריך לעשות את זה ידנית)
  • המידע שמתקבל לא מדוייק
  • האופרטור לא יציג עמודים שעדיין לא אונדקסו

2. תוכנת סריקה – באמצעות תוכנת XENU (במקור זו תוכנה לבדוק לינקים שבורים), ניתן לבצע סריקה מעמיקה ולקבל דוח עם כל עמודי האתר. אך האם באמת יש צורך לשלוף את כל העמודים מהאתר? מה אם יש לנו עשרות אלפים? אפשר להחמיר וכן לעשות זאת באמצעות התוכנה אך זה לוקח מעט זמן ובסוף מקבלים פלט רציני של עמודים.

3. Google Analytics – כשחושבים על אינדיקציה למיפוי העמודים באתר, אפשר להגיד שזו למעשה פוקנציה של טראפיק. כלומר, אפשר להיכנס לתוכנת האנליטיקס שמותקנת לנו באתר ולשלוף מתוכה את כל העמודים שבהם ביקר לפחות גולש אחד. את השיטה הזו הזכיר ראנד פישקין לאחרונה, בתור השיטה היעילה ביותר לבדוק כמה עמודים גוגל מכיר מתוך האתר.

4. Webmaster Tools – הדרך המועדפת עלי היא שימוש ב- Google Webmaster Tools, לצורך אבחון עמודים אליהם מפנים קישורים נכנסים. ללא ספק העמודים שמקבלים קישורים, הם העמודים בעלי הערך הרב ביותר שיש באתר ולכן יש לטפל בהם לפני הכל. מדוע? גם בגלל שהם מקבלים טראפיק מאותם קישורים וגם בגלל ערך ה-SEO שיש לקישורים (אף אחד לא רוצה להפסיד קישור שכבר יש לו). אך אנחנו לא נסתפק אך ורק בקישורים חיצוניים, אלא נדאג גם לפנימיים. ראשית כנסו לחשבון ה- webmaster tools שלכם, גשו למחיצה Your site on the web והקליקו על Links to your site:

הקישורים החיצוניים שמפנים לאתר

לאחר מכן יש לגלול לחלק התחתון של הדף ולשמור את כל הדוח לקובץ CSV:

כעת יש לעשות את אותה הפרוצדורה גם בעבור הקישורים הפנימיים – "Internal links" (נמצא 2 שורות מתחת ל- Links to your site). בסיום התהליך יש בידינו 2 קבצי אקסל נפרדים, לכן כל מה שנותר זה לאחד אותם לקובץ אחד ולהסיר כפילויות כך שישארו URLים ייחודיים בלבד.

הכנות מקדימות שיש לעשות לפני המעבר

1. הקמת חשבון חדש – לפני ביצוע ההפניות (שיתוארו בסעיף הבא), יש להקים חשבון לדומיין החדש על שרת האחסון (נזכיר שאנו מדברים בשינוי דומיין, אך המשך האחסון על אותו השרת). ניתן לעשות זאת בקלות בפאנל הניהול של השרת, בד"כ מופיע תחת הכותרת "הוספת דומיין". לאחר מכן יש להתקין עליו את מערכת ה-CMS שלכם.

2. תכנון מבנה ה-URLים – אם יש לכם את היכולת לשלוט בכתובות דרך מערכת ניהול התוכן, קוד האתר, או קובץ .htaccess, צרו מבנה כתובות זהה בדומיין החדש למבנה הקיים שלכם (הכוונה למבנה תבניתי זהה). לדוגמא: אם הכתובת של עמוד מסוים בדומיין הנוכחי היא:

www.oldsite.com/category/examplepage

השתדלו שהכתובת של אותו עמוד לאחר המעבר תהיה:

www.newsite.com/category/examplepage

או לפחות:

www.newsite.com/category2/examplepage

העיקר שלא תהיה:

www.newsite.com/category/newpage

(כלומר שלא יהיו שמות עמודים שונים).

מבנה תבניתי זהה של הכתובות בדומיין החדש, יכול מאד להקל עליכם ביצירת ההפניות עליהם אדבר בהמשך. אם התבנית לא נשארת זהה, לא ניתן יהיה להגדיר הפניה תבניתית אוטומטית (בצורת Rule) ותצטרכו להגדיר הפניות באופן ידני – מה שלא כל כך נעים אם יש לכם מאות ואלפי דפים באתר.

כמובן אין זה בהכרח אומר שאם בדומיין הישן יש מבנה לא אופטימלי של כתובות (כזה שמכיל הרבה פרמטרים מסורבלים), אז מומלץ להשאיר את אותו המבנה גם בדומיין החדש. במקרה כזה הייתי ממליץ כן לשנות את המבנה. אומנם זה אומר לעשות הרבה יותר עבודה ידנית אך לפחות זה משתלם בטווח הארוך. זהו אחד מהכללים החשובים במערך האופטימיזציה הכוללת למבנה האתר עליו לא הייתי מוותר.

3. טיפול בקובץ robots.txt ותגית Noindex Nofollow – אם במקרה יש לכם קובץ robots.txt או תגיות מטה במערכת של הדומיין החדש, חשוב מאד לטפל בהם לפני יצירת ההפניות. יש לוודא שבקובץ robots.txt לא מוגדרת פקודה שחוסמת את אינדוקס האתר, וכמו כן שלא מופיעה בקוד תגית מטה שחוסמת סריקה ואינדוקס:

<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX,NOFOLLOW">

אחרת אם חלילה אחד מהם יישכח, זה עלול לגרום למחיקת עמודים רבים מהדומיין החדש שלכם מתוך האינדקס לאחר יצירת ההפניות (ומנסיון תהליך השחזור לא נעים במיוחד). או לחילופין, אם יש ספריות שלא נרצה שיאונדקסו (כגון מערכת הניהול), חשוב לזכור לחסום אותם.

4. יצירת עמוד שגיאה 404 עדכני – חשוב לשפץ את עמוד השגיאה בדומיין הישן ולהוסיף בו התייחסות לגבי הדומיין החדש. זה חשוב משום שאם נשכח בטעות להפנות כמה עמודים בדומיין הישן, הגולשים ידעו בכל מקרה להגיע לדומיין החדש. פשוט אפשר להוסיף איזושהי פסקה טקסטואלית שמתארת את המעבר ומכילה קישור לדומיין החדש (או לקטגוריות הראשיות בדומיין החדש). את עמודי 404, ואת שאר עמודי השגיאה הנפוצים ניתן להגדיר על השרת, באופן שהוא יפנה לעמוד שאנו בוחרים ולא לעמוד ברירת המחדל של השרת/הדפדפן.

אגב, פתרון אחר להתמודדות אם דף לא קיים באתר ללא צורך בשימוש בדפי 404, הוא פשוט הפנייה אוטומטית של כל דף שאינו קיים לדף אחר באותה היררכייה. למשל, אם יכנסו לדף: newsite.co.il/articles/banana שאינו קיים, אז אוטומטית יועברו לדף newsite.co.il/articles ולא יחוו את שגיאת 404 כלל. הפנייה שכזו ניתן לעשות למשל ע"י פקודת header של php או פקודות דומות בשפות שרת נוספות.

אז עד כה דיברתי על תהליך העברה טכני שנשמע מסובך למדי, אך האמת שמדובר בתהליך די פשוט. השרטוט הבא ממחיש את המצב הקיים לפני ביצוע ההפניות (שיתוארו בסעיף הבא):

הקשר בין הדומיינים לשרת האחסון

צרו הפניות קבועות (301 redirect) מהדומיין הישן לחדש

מטרת ההפניה היא להעביר את הגולש שמגיע לכתובת הישנה אל הכתובת החדשה. זוהי הפניה שנעשית אוטומטית ללא המעורבות של הגולש, הוא פשוט מועבר ישירות. קיימות מספר אפשרויות להגדרת הפניות מהסוג הזה כגון:

  • Htaccess
  • CGI PERL
  • JSP – Java
  • ColdFusion
  • ASP
  • PHP
  • ASP.NET
  • Ruby on Rails

הדרך המומלצת ביותר לדעתי היא להשאיר קובץ htaccess אחד בלבד בתיקייה של הדומיין הישן, שבו יוגדרו כל ההפניות לדומיין החדש.

בעניין הזה אני ממליץ לקרוא את המדריך השימושי של אורן שץ: השוואה בין שיטות להפנייה קבועה 301. ואם רוצים הרחבה ספציפית לגבי Apache אז ל-SEOmoz יש את הפתרון האולטימטיבי: Guide to Applying 301 Redirects with Apache. לאחר הגדרת ההפניות, חשוב לוודא כי אכן מתקבל מהשרת קוד 301 כאשר מנסים להגיע לאחד מהעמודים בדומיין הישן. הכלי המועדף עלי לבדיקות מהסוג הזה הוא ה- Live HTTP Header (זהו תוסף לפיירפוקס).

אחרי שניישם את ההפניות, כך יראה המסלול שהגולש עובר מהרגע שהוא ניסה לגשת לדומיין הישן (כמובן שמדובר בזמן הפנייה זניח ביותר):

הנתיב שהמשתמש עובר מהאתר הישן לחדש

ואם רוצים גם לעבור לאחסון חדש על הדרך?

מה בעצם ההבדל מבחינה טכנית בין מעבר לדומיין חדש על שרת קיים, לבין מעבר לדומיין חדש על שרת חדש? זה כמו ההבדל בין מעבר לבניין אחר בשכונה אחרת (צריך להעביר לשם גם את התשתיות: הכבלים, הטלפון, וכו'), לבין מעבר דירה אחת מעלה באותו בניין (שם צריך רק להעביר את הרהיטים בבית). תודה לדוד ממיזם גרופ על הדימויי 🙂

רוב השלבים נשארים זהים במקרה הזה, אך יש מספר שינויים מהותיים. להלן תהליך המעבר לדומיין חדש שכולל גם מעבר לאחסון חדש:

  1. צור חשבון על השרת החדש עם שם הדומיין החדש.
  2. להעביר את הקוד ושאר הקבצים (תמונות,סרטים,…) מהחשבון של הדומיין הישן בשרת הישן, לחשבון של הדומיין החדש בשרת החדש.
  3. לעשות export מבסיס הנתונים בשרת הישן, ליצור DB חדש בשרת החדש ושם לעשות import.
  4. צור חשבון נוסף על השרת החדש עם שם הדומיין הישן.
  5. צור הפניית htaccess או כל הפנייה אחרת, מהחשבון על שם הדומיין הישן (בשרת החדש) לדומיין החדש.
  6. כנס לממשק ניהול הדומיינים והפנה את ה-DNS של הדומיין הישן והחדש לשרת החדש.
  7. מחק את החשבון של הדומיין הישן מהשרת הישן.

האיור הבא מתאר ויזואלית את כל הפעולות שנעשות בתהליך:

שינוי שרת אחסון

כל שאר השלבים והתוספות עליהם דיברתי לפני כן ועוד ארחיב בהמשך – נשארים זהים.

דברים מיידיים שיש לעשות לאחר ההעברה

אז עשינו את ההפניות הכל נגמר? ממש לא. יש עוד הרבה דברים שצריך לעשות מיד לאחר ההעברה ואפילו מספר פעולות במהלך היום יום בחודשים הבאים:

  • Resubmit למפת האתר בדומיין הישן לאחר שהגדרתם את ההפניות (סעיף קודם), הוסיפו ל- Google Webmaster Tools מפת אתר חדשה עבור הדומיין הישן. זה יגרום לזחלנים של גוגל לסרוק את העמודים הישנים שוב, להבין שהם מפנים לחדשים ולעדכן בהתאם את האינדקס.
  • Resubmit למפת האתר בדומיין החדש לאחר מכן צרו מפת אתר גם לדומיין החדש והוסיפו גם אתה ל- Google Webmaster Tools. יצירת מפת אתר חדשה ב-2 הדומיינים, יגדיל את הסיכוי כי המעבר יהיה חלק יותר מבחינת האבחנה בשינויים.
  • עדכנו את גוגל על השינוי – ב- Google Webmaster Tools יש כלי ייעודי בשם Change of address tool, המאפשר לבעל האתר לעדכן את גוגל על מעבר לכתובת חדשה. בכדי להשתמש בכלי יש צורך להוסיף את 2 האתרים בפנל הניהול ולעשות על שניהם Verification.

שינוי כתובת דרך ה- Google Webmaster Tools

  • שינוי קישורים חיצוניים – מתוך הדוח שעליו הסברתי בסעיפים הראשונים של המדריך, ניתן למפות את כל המקורות שמקשרים אליכם ברשת. דרכים נוספות ניתן למצוא בשאלה שנשאלה אצלי לא מזמן: איך לבדוק כמה קישורים חיצוניים יש לאתר? .חשוב מאד לפנות לכל אחד מהם (או לפחות לחשובים מביניהם) ולבקש מהם לשנות את הקישור כך שיפנה לכתובת החדשה. אומנם יש הפניה 301 לדפים החדשים וה- Link Juice מועבר, אך לא במלואו. הקדישו מספר שעות כדי להחזיר לעצמכם את כל הכוח של הקישורים, ע"י שליחת מייל לכל האתרים שמקשרים אליכם (תאמינו לי זה שווה את זה). אם יש לכם ממש כמות גדולה של קישורים, תנסו לפחות לשחזר את הקישורים הנכנסים האיכותיים ביותר. הייתי מנסח משהו בסגנון כזה (ניסחתי משהו שמתאים ל-2 המינים כך שאפשר פשוט לשלוח ב- BCC לרשימת תפוצה):

היי,

לאחרונה החלטתי להעביר את האתר שלי לדומיין חדש: שם הדומיין החדש.
לאחר בדיקה קצרה שעשיתי, שמתי לב שבאתר שלך מופיע קישור שמפנה לכתובת הישנה שלי מהדף הזה: עמוד/ים באתר. הקישור מוביל לכתובת הישנה שכבר לא רלוונטית, ולכן אודה לך מאד אם ניתן יהיה לשנות אותו לכתובת החדשה: שם הדומיין\דף החדש. זהו שינוי קטן שלא יגזול הרבה מזמנך.

אשמח מאד לקבל עדכון ברגע שזה ישתנה בכדי שאעדכן זאת בקובץ האקסל שלי.

מעריך מאד את עזרתך.

  • לעקוב אחרי הטראפיק\דירוגים בדומיין הישן והחדש – ייתכן מאד שבימים הראשונים שלאחר המעבר אתם תראו נפילות במיקומים בעקבות שינויים בדירוגים. אך חשוב לזכור שאם התהליך נעשה כפי שצריך, האתר שלכם יחזור בחזרה לאותו המקום (לאחר מספר ימים עד שבועות גג). חשוב גם לעקוב אם מגיע טראפיק לדומיין הישן, כדי לאתר את המקור שלו ולהפנות את זה לאתר החדש. בסופו של דבר המטרה שלנו היא שלא יהיה כלל טראפיק לדומיין הישן (או לפחות למזער את זה לרמה המינימלית האפשרית). היו קשובים גם ל- Bounce Rate, ייתכן והיה מעבר לא מוצלח של דף מסוים, אותו תוכלו לגלות באמצעות הפרמטר הזה.
  • מעקב אחרי שגיאות 404 – כפי שהגדרתי בתחילת הפוסט – ככל שהמעבר מוצלח יותר, כך פחות גולשים יתקלו בדפי שגיאות 404 ("עמוד לא נמצא") כשינסו לגשת לדפים בדומיין הישן. תוכלו לנטר בקלות את כל השגיאות באמצעות Google Webmaster Tools. יש לגשת לנתיב הזה: Diagnostics –> Web Crawl –> Not found. אפשר גם לייצר דוח בגוגל אנליטיקס שיציג לכם את השגיאות הללו, הסבר במדריך הזה: How do I track error pages so they show up in my reports?

דברים שיש להימנע מהם בכל מחיר

להפנות את כל הטראפיק לעמוד הבית – ראיתי כבר מספר מקרים של אתרים שהחליפו דומיין והגדירו הפניה אחת כללית שמפנה מכל עמוד שמגיעים אליו אל עמוד הבית בדומיין החדש. זו טעות חמורה משום שכך אתם מפסידים הרבה מאד כוח שמתבטא בקישורים חיצוניים ופנימיים שמפנים לעמודים אלו. הפניה 301 למעשה מעבירה את הכוח שלהם לעמוד הבית בלבד ומפחיתה מערכם, מה שעשוי לפגוע בדירוגים שלהם. אך פרט ל-SEO, זה גם לא ממש יוזבילי להפנות גולש שקיווה להגיע לעמוד X אל עמוד הבית – עשוי לפגוע משמעותית ביחס ההמרה.

ליצור את כל ההפניות בו זמנית – הסיבה שאני לא ממליץ לעשות זאת היא מכיוון שאם ההפניות לא הוגדרו נכון, זה עשוי ליצור נזק לכלל הדפים. לכן מומלץ קודם לנסות את המעבר על מקבץ מצומצם של דפים כדי למזער סיכון.

להגדיר הפניות בשיא העונה (בעבור אתרים שתלויים בעונות) – ישנם אתרים רבים שמתקיימים מ"טראפיק תלוי עונה" בלבד. למה הכוונה? קחו למשל אתר מעריצים של תוכנית ריאליטי כמו האח הגדול או הישרדות, או אתר שמרכז מידע חדשותי בזמן אמת על המונדיאל. אלו אתרים שרוב הטראפיק שלהם מתקבל בזמן הארוע שלשמו הם קיימים. סביר להניח שאתרי מונדיאל מקבלים הרבה טראפיק בימים אלו מחיפושים שונים שקשורים לקבוצות, שחקנים, תוצאות וכו'. לכן מכיוון שמעבר לדומיין חדש כרוך בסיכון בפגיעה בדירוגים, מומלץ לא לעשות אותו בתקופה בה מתקיים הארוע המרכזי של נושא האתר.

למחוק את האתר הישן לגמרי – למרות שכבר פניתם לבעלי אתרים שמקשרים אליכם וביקשתם שישנו את הקישורים, עדיין יש סיכוי שיהיה טראפיק לאתר הישן. זה יכול לנבוע בגלל מספר סיבות:

  • מישהו שם את האתר שלכם במועדפים שלו בדפדפן\בתור עמוד הבית.
  • אנשים זוכרים את הדומיין הישן שלכם ולפעמים נכנסים אליו (למרות שהם מועברים לחדש, אולי הם לא שמים לב לכך).
  • באחד מהמיילים ששלחתם פעם למישהו, מופיע הקישור לאתר שלכם במתכונת הישנה (בחתימה או בגוף המייל).
  • ישנם אזכורים טקסטואליים באינטרנט שמכילים את הכתובת של הדומיין הישן (לא קישור). אז מי שרואה דבר כזה יכול פשוט להקליד אותה בדפדפן והופ – הוא הגיע לדומיין החדש בלי לשים לב. אם יש הרבה אזכורים, זה פשוט לא פרקטי לפנות לכל בעלי האתרים ולבקש לשנות לכתובת החדשה.

למה לדעתכם עוד חשוב לשים לב?

למי כבר יצא לעבור לדומיין\אחסון חדש ורוצה לשתף בכל מני דברים לא צפויים שקרו? האם יש עוד בדיקות מומלצות לעשות כחלק מהמעבר? אשמח מאד לקבל מכם פידבקים בתגובות. בקרוב מאד אני אכין ממש checklist בפורמט של pdf עם מקומות לסמן וי ואעלה אותו כאן לנוחיותכם. הייתי רוצה לכלול בו נקודות חשובות נוספות שלא התייחסתי אליהן.

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

עשוי לעניין אותך גם...

האם מיילים משפיעים על מיקומים בגוגל? [תיאוריית קונספירציה]

ג'ימייל של גוגל הוא שירות המייל הפופולרי ביותר בעולם. נכון לסוף 2018, מדובר ביותר מ-1.5 ...

81 תגובות

  1. בזמן האחרון קצב פרסום הפוסטים ירד, אבל כל פוסט הוא פנינה. כל הכבוד ותודה!

  2. לא רע.

    אבל אני רואה במעבר כזה דווקא הזדמנות טובה לשנות מבנה ולהיפטר מעמודים ישנים שתמיד כואב לוותר עליהם … הפתרון, הפנייה של כל אלו ב׳-301 לעמוד הבית וזהו.

    באופן כללי, כדי לתור את מרבית הבעיות בקלות, יצירת כלל כוכבית לדומיין שמפנה את כל העמודים באתר לעמוד הבית הוא אולי אילו פתרון זול ועדיף יותר.

    • פבל ישראלסקי
      פבל ישראלסקי

      תודה 🙂
      אבל למה בכלל להיפתר מעמודים? בגלל שהתוכן בהם ישן לא בהכרח אומר שכדאי להיפטר מהם, אולי דווקא לחדש ולרענן אותם. ולגבי ההפניה לעמוד הבית – אם יש אליהם קישורים חיצוניים חבל יהיה להפנות הכל לעמוד הבית.

      • אני לא מתייחס כאן לעצם המדריך שלך שהוא מעולה, בפני עצמו … אני רק טוען שמדריכים מסוג זה והדיבוק ה-SEO׳י גורמים לחוסר יצירתיות וקבעון מחשבתי אסטרטגי, בנוגע למה שכדאי לחדש ולרענן באתר מבחינת תוכן ומבנה.

        אני טוען שזו דווקא הזדמנות מעולה לבחון כיוונים חדשים ודגשים שונים. בשאתה משקיע כל כך הרבה משאבים בהעתקה מלאה זה תמיד יבוא על חשבון האמור ולכן ההערה שלי.

        כשאני עובר שרת / מערכת תוכן אני גם מבצע מיפוי קפדני אבל חוץ מכמה עמודים מרכזיים/איכותיים את כל השאר אני מפנה בכוכבית לעמוד הבית (בסה״כ, אלו עוד קישורים חדשים ורעננים ושתמיד עוסקים בנושא עמוד הבית – באופן טבעי – כך שהם לא פסולים) … עד היום זה עשה לי רק טוב.

  3. מעולה.
    ותגיד – וא אני מעביר אתר משרת בארץ לשרת בחול (או אפילו לשרת אחר בארץ) אבל אם אותם יו-אר-אל'ים – ממה אני צריך לדאוג ואיך אני יכול להקטין את הדאגה? מה שכתבת למעלה תופס?

    • פבל ישראלסקי
      פבל ישראלסקי

      אתה פשוט צריך ליצור את אותו מבנה היואראלים באתר באחסון החדש, כך שיהיה זהה לישן. התייחסתי לזה בתחילת הפוסט.

  4. אחלה הסבר!
    אבל במקרה שלי אני לא בטוח מה אני עושה.
    יש לי אתר שמאוחסן אצל חברה מסוימת שהקימה אותו בעבר.
    סיימתי היום את הקמת האתר החדש שבנוי על מערכת שונה ויש לו SEF לעומת הישן שאין לו (כתובות ארוכות כמו php=?cat). כלומר הכתובות משתנות באתר החדש. בנוסף לזה, לאתר החדש בחרתי דומיין חדש.
    אין לי גישה לקובץ HTACCESS מכיוון שהחברה שהקימה את האתר הישן לא אמורה לדעת על האתר החדש.

    לכן, פתחתי את הדומיין הישן על שרת אחר (אני ניגש אליו לאחר שינוי קובץ HOSTS במחשב אצלי) ואני מנסה לעשות הפניה אחד לאחד לדומיין החדש.
    הפניה כללית עובדת אך להפנות לדף ספציפי לא מצליח.
    מה עושים?

    • פבל ישראלסקי
      פבל ישראלסקי

      תודה.
      לגבי הכתובות המשתנות – מדוע עשית זאת כך? האם כך בנויה מערכת ניהול התוכן ואין באפשרותך לשנות זאת?

      אם אין לך גישה לשרת בו מאוחסן האתר הישן אז לצערי לא תוכל להעביר ממנו טראפיק באמצעות htaccess, אני מאד מקווה שאין לך הרבה קישורים שמפנים אליו כדי שלא תאבד את הכוח שלהם.
      מדוע החברה לא אמורה לדעת על האתר החדש?

      • היי,
        כתובות משתנות מכיוון שבאתר החדש (ג'ומלה) אני לא מוצא לנכון לעשות שימוש בכתובות לא ידידותיות כמו שיש באתר הישן.

        לגבי הבעיה שלי, מצאתי את הפתרון:
        א. יצרתי דומיין וירטואלי על השרתים אצלי.

        ב. בקובץ HTACCESS מצאתי את הקוד הנכון …
        RewriteCond %{QUERY_STRING} ^id=324$
        RewriteRule ^catalog\.php$ http://www.mynewsite.com/organized-trip-to-himalaya?

        ג. לאחר שאני עם HTACCESS (יש הרבה דפים …) אני יעשה שינוי DNS. כלומר, כניסה לאתר הישן תוביל לשרת שלי, ומשם הכל ינותב דרך HTACCESS.

        לשאלתך מדוע החברה לא אמורה לדעת … ככה הלקוח שלי ביקש.

        • לא כל-כך הבנתי מה הבעיה –

          בהנחה שהדומיין הישן בבעלותך (במקרה שלא, זה אבוד …) פשוט תבצע לו חניה מעל הדומיין החדש ואז בקובץ ה-httaccess תמפה את הפניות כנדרש (שוב, כאמור בהערה שלי למעלה – ממליץ לטפל בעמודים המרכזיים ואת השאר להפנות בכוכבית לעמוד הבית).

          נ.ב.
          היות שאתה עובד בג׳ומלה זה עוד יותר פשוט. עשה שימוש ברכיב ה-sh404sef ובו יש אפשרות לבצע מיפויי פנימי של הפניות שיפתור לך את הבעיות. בונוס חשוב בו, הוא יומן 404 שמעקב אחריו יאפשר לך לזהות עמודים שהחמצת במיפוי והפניה מיידית שלהם ליעד הנכון (פאבל – אפשר להוסיף זאת לרשימת הטיפים, זה רכיב סופר חזק בהקשר הזה).

          • Ahoy
            טיפלתי בעמודים המרכזיים. איך את השאר אני מפנה בכוכבית לעמוד הבית?

  5. אין זמן יותר מתאים מזה לקבל מדריך שכזה.

    בימים אלו אנו עולים עם אתר חדש לאוויר (למרות שהאתר תלוי בעונתיות) נקטנו במרבית ההמלצות שהזכרת לעיל.

    הייתה חסרה התייחסות באשר לקבל הנתונים מאנליטיקס לגבי האתר החדש תחת הדומיין החדש.

    • פבל ישראלסקי
      פבל ישראלסקי

      כשאתה אומר אתר חדש אתה מתכוון שמערכת ה-CMS משתנה? העיצוב? מה הולך להשתנות?

      ולגבי נתונים מהאנליטיקס אתה צודק לחלוטין. כתבתי בכותרת "לעקוב אחרי הטראפיק\דירוגים בדומיין הישן והחדש" אבל התייחסתי בהסבר רק לדומיין הישן.

      אשמח אם תוכל לספר קצת יותר על המעבר שלכם ואיזה דברים נוספים עשיתם. כמו כן, אתה מוזמן לשתף כאן בתוצאות המעבר, כך שיהיה איזשהו study case שאחרים יוכלו ללמוד ממנו.

  6. פוסט מעולה, תודה.

  7. אופיר ורדי

    אני מתייחס לנקודה אחת – כתבת של הדירוגים לאחר זמן מה יחזרו בדומיין החדש למה שהיה בדומיין הישן. על סמך מה אתה מבסס טיעון כזה?
    אני טוען שתהיה פגיעה קבועה בדירוגים (השאלה כמה).
    הנקודות החשובות:
    1. האם הוותק של האתר עובר?
    2. נזק מהפניות 301
    3. האם חשבת שכתוצאה מהפניה למי שיש לו קישור לאתר – יורידו קישורים?
    ועוד.

    • פבל ישראלסקי
      פבל ישראלסקי

      אתה צודק אופיר, לא ניתן חד משמעית להגיד שזה יחזור בדיוק לקדמותו. אך מנסיון אישי שלי של לא מעט מעברים מכל הסוגים בעבר, כשזה נעשה בדיוק לפי הכללים הדירוגים חזרו לאותה הנקודה תוך זמן קצר. כמובן שאם כתוצאה מהמעבר אנשים יורידו את הקישורים זה משנה את כל התמונה.

  8. למרות שהנושא חדש יחסית, ניתן לבצע מעבר אתר גם באמצעות תג ה Canonical ובמקרים מסויימים זה עלול להתאים לבעל האתר יותר מהפניות 301. לא בטוח שהייתי ממליץ על זה אבל כדאי לדעת שהאופציה קיימת.

  9. פעם אחת עשיתי שינויי דומיין, היה קצת מלחיץ, אבל למזלי זה עבר חלק.

    חשוב מאוד לתכנן כמו שצריך את ה 301
    אני עובד עם ASP NET, אז ה 301 ממש פשוט. עושים את זה במקום אחד וזה משפיע על הכל.

  10. היי
    תודה על הפוסט.

    אנחנו מתחילים גם כן מעבר גדול.
    והשתמשנו הרבה בביטויים רגולריים של HTACCESS בשביל לכסות את כל הדפים.

    http://www.webmasterworld.com/forum92/4332.htm

    נעדכן איך היה 🙂

    • פבל ישראלסקי
      פבל ישראלסקי

      תודה אוריאל, שימוש בביטויים רגולריים הוא אפקטיבי.

      האם תוכל לשתף לגבי המעבר? איזה אתר? כיצד התכוננתם לתהליך? וכו'… המטרה שנכלול כאן התייחסות לכל ההיבטים האפשריים כדי שזה יוכל לעזור לאחרים שיעשו מעבר בעתיד.

  11. לא מזמן העברתי את כל הבלוג לשרת חדש!

    חבל שהפוסט לא פורסם לפני..
    תודה!
    מאמר מעולה:)

    • פבל ישראלסקי
      פבל ישראלסקי

      תודה רבה דניאל! אבל האם כללת את כל השלבים הללו במעבר? אשמח אם תוכל לשתף לגבי התהליך (גם אם לא היה מוצלח בחלק מהסעיפים) כדי שנוכל ללמוד מזה.

  12. שלום פאבל,

    תודה על הפוסט המפורט.
    מה לגבי העברת אתר ל ip שונה (באותה החווה או בחברה אחרת)?

  13. כמה זמן לוקח לאתר ישן שהעברתי להעלם מגוגל?
    האם אני צריך להגדיר permanent ב-HTACCESS?
    האם מש שהגדרתי תקין?
    RewriteRule ^(.?)$ URL-ADDRESS/$1

    (זאת הגדרה כללית לדפים לא חשובים. השאר עשיתי אחד לאחד).

  14. כמה תוספות:
    1. דרך ה- webmastertools ניתן להודיע לגוגל על שינוי הדומיין (site configuration בתפריט הראשי ואז change of address)
    2. מומלץ לבחון את הלוגים של השרת החדש. ישנן CMS שיש להן אפשרות לקבל דוחות על לוגים של השרת (reports בדרופל לדוגמה). בצורה זו ניתן לנטר את כל הקריאות לשרת שקיבלו 404. באתרים מורכבים יותר ובעלי הסטוריה ניתן לאתר כך קריאות לשרת לאפליקציות, מדיה, פריימים וכולי.
    4. לפני המעבר חשוב לזכור לייצר דף 404 מטופח ואמין שמפנה לאתר החדש.

    • פבל ישראלסקי
      פבל ישראלסקי

      אהלן איתי ותודה על התגובה!

      האמת שהתייחסתי לשלושת הסעיפים שציינת בגוף הפוסט:

      1. נמצא בחלק "דברים מיידיים שיש לעשות לאחר ההעברה"

      2.התייחסתי לכך בחלק של "מעקב אחרי שגיאות 404", אך המלצתי לעשות זאת באמצעות גוגל וובמסטר טולס ואנליטיקס. האם לדעתך יש יתרון מובהק להשתמש דווקא בלוגים של השרת?

      4. נמצא בחלק "יצירת עמוד שגיאה 404 עדכני".

  15. הי פבל .
    לראשונה כשקראתי את ההקדמה של הפוסט – נבהלתי לרגע כי זה היה לי מאד מוכר. ואז ראיתי שבעצם כתבתי פוסט דומה בעבר – אך עוסק במעבר אתר באותו הדומיין – שם יש התייחסות לדברים אחרים .
    http://seo.skala.co.il/2010/06/how-to-redirect-when-upgrading-site-on-same-domain/

  16. שאלה
    העברתי אתר מדומיין בעברית (שנפל ) לדומיין באנגלית (באותו שרת ) . לדומיין הקודם היה PR3 כאשר בצענו את ההפנייה ה – PR נעלם.
    האם ה – PR יחזור?

    לדומיין היישן לא היו קישורים פנימיים באתרים אחרים, אלא רק דף בית. לכן ההפנייה נעשתה מדומיין לדומיין , למרות שיש לו המון דפים פנימיים סרוקים.
    האם זה נכון היה לעשות כך?
    או בשרגע שאתקין מפת אתר לדומיין החדש גוגל יסרוק את הדפים האלו מחדש .
    תודה מראש על התשובות

    • פבל ישראלסקי

      היי אמיר, משום מה פספסתי את התגובה הזו. התשובה היא שכאשר אתה מבצע הפניה, ה-PR נעלם זמנית עד העדכון הבא. בעדכון הבא הכוח אמור להתעדכן וה-PR אמור לחזור. האם הוא חזר לך?

  17. מה לגבי התייחסות לביטול CHANGE OF ADDRESS ?

  18. הי פבל, למה אני צריכה לשים לב כשאני מעבירה אתר הוסטינג?

    • פבל ישראלסקי

      היי גלית,

      התייחסתי לזה בפוסט. תסתכלי מתחת לכותרת:

      "ואם רוצים גם לעבור לאחסון חדש על הדרך?"

      יש מספר שלבים שיש לעשות כשמעבירים הוסטינג.

  19. בס"ד
    שלום פבל,
    קודם כל אני מאוד נהנה לקרוא בכל פעם את הפוסטים שלך, ישר כח.

    יש לי אתר : https://sites.google.com/site/dapeavoda
    ואני מעוניין להעביר אותו לשם דומיין אחר לדוגמה: dapeavoda.co.il (בגלל שגוגל סייט מוסיף לי את https וככה לא מופיעים מודעות של גוגל. אם יש לך פתרון לזה אשמח לקרוא…)
    לכן אני רוצה להעביר דומיין
    שאלתי היא אם אני רוכש דומיין אחר זה לא פוגע לי במקום של גוגל?<
    באיזה חברה את ממליץ לי לעשות את זה?

    • פבל ישראלסקי

      תודה רבה ברק!
      מה הכוונה "פוגע לי במקום של גוגל"? אחרי שתעשה הפניות לדומיין החדש ייתכן ובהתחלה תהיה נפילה אבל אם זה נעשה נכון אני די בטוח שבהמשך זה יחזור לקדמותו.

  20. כל ההסבר למעלה… נכון לאתרים עם מערכת ניהול כמו ליבסיטי?
    יש לי אתר תוכן שמקודם בגוגל. אני נאלץ להחליף לו את הדומיין הראשי של האתר. ורוצה שכל הלינקים המופיעים בגוגל עדיין יפנו לאותם הדפים בדומיין החדש במקום לתת 404 ואז זורקים לדף בית בדומיין החדש.
    האם זה אפשרי לפי מה שהסברת בבלוג (לפני שאני מתחיל לעשות ניסויים)
    לדוגמא שהדף http://www.domain.org.il/balbla
    יפנה ל-www.domain.org/blabla
    מזכיר שאני משתמש במערכות של לייבסיטי
    תודה

  21. שלום פאבל, שלום לכולם
    האתר שלי מנוהל דרך מערכת ניהול תוכן מסחרית, עם המגבלות שהיא מציבה מבחינת קוד וכו'.
    אני צריך להחליף דומיין לאתר, ומדובר באתר חדש יחסית שלא צבר המון תשומת לב מגוגל מבחינת קידום, אך בכל זאת:
    האם הפנייה קבועה דרך מטה-טג היא דרך טובה וראויה או לפחות סבירה מבחינת שמירה על הישגי הקידום הצנועים?
    אין לי גישה לקובץ לhttaccess וכו'
    התוכנית שלי היא שאחרי שאבצע הפניות ספציפיות, אשלח מפות אתר חדשות לשניהם ואודיע לגוגל על המעבר כפי שהמלצת במאמר.
    תודה רבה
    עמיר
    נ.ב- דוגמא:

  22. שלום,
    שובר את הראש איך לעשות הפניה באמצעות htaccess לכתובת בסיומת:
    http://www.mysite.com/?id=224
    להפנות לכתובת http://www.mysite.com/.
    חיפשתי בגוגל שעות … אשמח לעזרה
    תודה

  23. פבל, לא הזכרת כלל את נושא התכנים המועתקים.
    אם מהאתר הישן הועתקו תכנים, אז המעבר לדומיין חדש "יאפס" את וותק התוכן באתר, כלומר התכנים המועתקים ייחשבו בטעות ע"י גוגל למקוריים.

    אני אומר את זה מניסיון אישי של העברת דומיין מלפני מספר שבועות.
    אולי לא חיכיתי מספיק זמן אבל נראה שגוגל מפספס בגדול את נושא המקוריות ולא מייחס לאתר עם השם החדש את זמן הפרסום האמיתי של התכנים.

    מה דעתך? האם נתקלת במקרה כזה?

    • פבל – אשמח לקבל התייחסות לתגובה.

    • פבל ישראלסקי

      אהלן,
      זה לא אמור לאפס את הוותק שלהם אם המעבר נעשה נכון. הרי ישר אחרי הגדרת ההפניות (ושאר הדברים שהזכרתי כאן) מתבצע שיוך של התוכן מהדומיין הישן לחדש, כך שלא נוצר נתק שבו גוגל לא מוצא יותר את התוכן באתר ובכך מחשיב את המועתק בתור המקורי.

      • בתאוריה מה שאתה אומר נשמע הגיוני,
        במציאות זה ממש לא ככה.

        • פבל ישראלסקי

          היה לך מקרה שבו זה לא עזר? אשמח אם תפרט קצת כדי שנוכל ללמוד מזה…

          • כפי שציינתי בהודעה הראשונה שלי בנושא,
            שיניתי שם דומיין,
            הכל טוב ויפה לדפים שלא הועתקו, ולאחר מספר שבועות רובם נמצאים במיקומים פחות או יותר זהים למיקומים המקוריים.
            דפים שהועתקו באופן אגרסיבי (לא רק משפט או שניים) פשוט לא עולים בתוצאות.
            חיפוש רצף ארוך של טקסט מתוכם מעלה בתוצאות את הדפים המועתקים, הוכחה לכך שגוגל רואה בהם את המקור ואת התוכן המקורי האמיתי רואה כהעתק בלבד.
            מדובר בעניין קריטי ביותר, לא ברור לי איך לא שמעתי או קראתי על זה בשום מקום..

  24. היי
    יש לי שאלה מאוד קריטית, אנחנו מעבירים אתר לגרסא חדשה עם CMS חדש אך לא אל דומיין חדש, מבחינת מפת האתר, האם לשלוח לגוגל את מפת האתר החדשה ללא כתובות ה-URL הישנות (שיש בהם תגי קנוניקל אל הדפים החדשים), או לכלול גם את הכתובות הישנות וגם את החדשות במפת האתר שאשלח לו?

  25. היי פבל,
    האתר שלנו נפגע בעקבות ספאם שעשו לנו עם תוכנה זדונית שהוציאה לנו מאות אלפי קישורים מאתרים של PHP
    הדבר היה בתהליך ארוך עם גוגל לאחר שמילאנו דוח ספאם (או יותר נכון מספר דוחות כאלה) על ההורדה בדירוג. לאחר מספר חודשים ההורדה בדירוג הפכה כבר לעונש והאתר נעלם לגמרי מתוצאות החיפוש והכל בעקבות הספאם שעשו לנו. לאחר שאנחנו לא יודעים כבר מה לעשות, לא נותר לנו אלה לנסות ולהעביר את האתר לדומיין חדש. האם יהיה נכון לדעתך בסיטואציה זו לעשות את זה? והאם אנחנו צריכים לשמור על אותם הדגשים שרשמת פה בפוסט או לבצע מספר פעולות נוספות בעקבות המקרה שלנו? אשמח לתגובתך, תודה.

  26. אני יודעת שאפשר לעשות את כל העניין של 301 דרך ספק הדומיין. מישהו יודע איך עושים את זה? הגדרתי 301 לדומיין אבל רק דף הבית מעביר לדומיין החדש. כשנכנסים לדף פנימי, הוא לא מועבר ומגיעים לדף שגיאה

  27. שאלה נוספת- מה צריך לעשות עם גוגל אנליטיקס? לא היתה התייחסות לזה

  28. היי פאבל,
    אחלה בלוג מקצועי ונהדר
    שאלה לי אליך
    יש לי פלטפורמה לחנויות וירטואליות עם הדומיים שלי, בעלי עסקים שהם בעלי החנויות רוצים לקשר את הדומיין שלהם אל החנות שבפלפורמה שלי

    שאלתי היא כיצד הכי נכון מבחינתי מבחינת SEO לבצע את הקישור הזה?
    תודה!

  29. שלום רב
    העברתי חברת אחסון
    הצלחתי לעשות על רוב הקישורים הישנים הפניות 302 דרך גוגל (ראיתי מה הוא רשם כשגיאה 404 העתקתי את הקישור לפלאגין של וורדפרס של הפניות 302)וכל הקישורים עובדים, האם להשאיר את מפת האתר הישנה עדיין? אולי למחוק אותה? וזאת בידיעה שהצלחתי להפנות את רוב העמודים הישנים לאחסון החדש ולדפים הרלוונטים, להזכיר שיש לי כעת מפת אתר ישנה ובנוסף פלאגיןgoogle xml sitemape בוורדפרס עצמו, האם להשאיר ככה?ואוטומית גוגל יזהה את מפת האתר החדשה? או שמה למחוק את מפת האתר הישנה ולהכניס חדשה?

  30. כשמחליפים דומיין מומלץ להחליף גם אחסון אתרים כדי לא לפגוע באיכות האתר

  31. שאלה נוספת,
    אני מעוניין לחדש את הדומיין שלי דרך ספק אחר, ולהשאר באותו איחסון אתרים.
    איך את זה אני עושה?
    תודה

  32. פבל שלום
    ברשותי אתר מיושן משנת 2008 שבנוי מאוסף קבצי php
    אני שוקל להקים אתר וורדפרס חדש עם אותו שם דומיין בדיוק
    וגם עם אותם שמות עמודים רק ללא סיומת php
    ולעשות הפניה מכל עמוד באתר שלי לעמוד באתר החדש
    דיברתי עם התכנת של החברה שאמורה לעשות זאת והוא אומר שלא תיהיה
    כל פגיעה בקידום בגוגל
    כי כל עמוד יופנה לעמוד חדש
    והדומיין עצמו ישאר
    אשמח לדעת את דעתך, והאם זה נכון.
    תודה
    דויד

  33. אופטימייזר לוי

    תודה לך פאבל. לדאבוני לא הייתה התייחסות במאמר לרידיירקטים לאותו דומיין, במידה ויש עיצוב חדש לאתר.

  34. היי פבל, יש איזה ממוצע לפרק הזמן שלוקח לגוגל לעדכן ולהחזיר את המיקומים?
    שבוע / שבועיים / חודש?
    תודה

  35. היי,
    התחלתי לעבוד במקום חדש ואנחנו מעבירים שלושה אתרים משרת אחד לאחר. לאחר גיבוי האתר והבדיקה שלו על קובץ HOSTS התבקשתי לקבוע את ה- DNS על השרת החדש.
    אשמח לעזרה כיצד לעשות זאת 🙂

    תודה!

  36. שלום פבל
    העברתי אתר לדומין חדש ועשיתי הפנייה מהדומיין הישן. מסתבר שהרבה קישורים מהדומיין הישן שלי הוסרו והדרוג של האתר שלי ירד. לכן ביטלתי את ההפניה לפני כ 3 חודשים ולא חיברתי את הדומין הישן לשום אתר.
    השאלה שלי האם לאחר 3 חודשים שאותו דומיין לא היה מחובר לשום אתר, כוח הקידום שלו ירד? האם אחבר אותו חזרה הוא יכול לחזור לקוח הקידום שהיה לו לפני? בתודה מראש מוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים