מה זה סקופ באנליטיקס?

(Analytics Scope)
סקופ בגוגל אנליטיקס

תוכן עניינים

משמעות המילה scope באנגלית היא “טווח” או “היקף”, במובן של כל האפשרויות הכלולות. המונח scope בגוגל אנליטיקס הוא די דומה, אלא שבמקרה הזה הוא מייצג מספר פעולות ספציפיות של כל מה שניתן למדוד במערכת.

נכון להיום יש 4 סוגי סקופ בגוגל אנליטיקס:

  • Hit – כל צפייה או אינטראקציה נקודתית (איוונט) באתר.
  • Session – סך כל ה- hits שהתרחשו בטווח זמן מוגדר (ברירת המחדל היא 30 דקות).
  • User – סך כל ה- sessions וה-hits שבוצעו על ידי משתמש ספציפי.
  • Product – נוצר רק בעת מדידת איקומרס ומציג התנהגות לפי מוצר שנרכש, הכנסות ממוצר ועוד.

כפי שניתן לראות, סוגי הסקופים השונים יוצרים היררכיה שבעצם מתארת מסע לקוח. מכאן נובע שמשתמש בודד יכול לייצר כמה סשנים באתר, שכל אחד מהם מורכב ממספר כזה או אחר של היטים (או מוצרים). כפי שציינתי, ברירת המחדל של סשן היא 30 דקות, אבל מי שבאמת רוצה וחייב יכול לשנות את ההגדרה במערכת הניהול.

סוגי סקופ בגוגל אנליטיקס וההיררכיה ביניהם

סקופ מסוג User

גוגל עוקב אחרי משתמשים בשתי רמות שונות – הראשונה מתבססת על Client ID והשנייה על User ID. בשיטה הראשונה אנליטיקס מצמיד לכל משתמש מספר המורכב משני חלקים – מספר אקראי וחותמת זמן. מכיוון שהמידע מאוחסן בדפדפן, Client ID מדייק בזיהוי המשתמש אך ורק עד לרמה הזו. אם המשתמש החליף דפדפן או מכשיר, גוגל יחשוב שמדובר בקליינט חדש ויצמיד לו Client ID חדש.

לעומת זאת, User ID הוא שיטה חדשה והרבה יותר מדויקת למעקב, שלא מבוססת על דפדפן או מכשיר מסוים. מכיוון ש- User ID איננו ברירת המחדל באנליטיקס, יש להפעיל אותו בצורה ידנית.

סקופ מסוג Session

ברירת המחדל של סשן בגוגל היא 30 דקות, אבל ניתן לשנות אותה במערכת הניהול. משתמש אחד יכול לשהות באתר מספיק זמן כדי לפתוח כמה וכמה סשנים, שבכל אחד יוכל לבצע פעולות מסוימות (היטים). סשן אחד יכול לכלול את התסריט הבא, לדוגמה: משתמש אחד נכנס לאתר, ביקר ב-3 עמודים ויצא החוצה.

סקופ מסוג Hit

הפעולות הבודדות שהיוזר מבצע בתוך סשן מסוים, נקראות היט. זה יכול להיות צפיית-דף או אירוע כלשהו (איוונט בגוגל אנליטיקס). בניגוד לצפיית-דף שמתרחשת באופן אוטומטי, אירוע יכול להיות כל פעולה אחרת בדף, אבל כזו שדורשת הגדרה ידנית מראש: גלילה לאורך הדף, צפייה בסרטון, מילוי טופס וכן הלאה. כאן ראוי לציין שיצירת איוונטים עשויה להשפיע גם על אחוז הנטישה, שהוא אחד המטריקות הנמדדות בעמוד בו נמצאים.

סקופ מסוג Product

אם אופציית האיקומרס מופעלת באתר, נכנס לתמונה סקופ נוסף שנקרא Product. סקופ זה מתאים מן הסתם לאתרי סחר המוכרים מוצרים אונליין (אבל גם אתרי מוצרים ללא סליקה יכולים להשתמש בו כמדד). בסקופ מסוג מוצר נמדדים נתונים הקשורים למוצרים באתר – כמה נרכשו, באיזה סכום וכן הלאה.

הקשר בין Scope ל- Dimensions / Metrics

ארבעת סוגי הסקופ משמשים ליצירת הנתונים בדוחות גוגל אנליטיקס: ממדים מצד אחד (Dimensions) ומטריקות מצד שני (Metrics):

  • ממד הוא פרמטר תיאורי כגון “דף”, “עיר”, “מכשיר”, “מקור” ועוד.
  • מטריקה היא פרמטר מספרי המשויך לממד – “סשן”, “צפיות דף”, “אחוז נטישה” ועוד.

מכאן נובע שלכל ממד יכולות להיות כמה מטריקות שמתארות אותו. לדוגמה – לממד “דף” יש כמה מטריקות כגון “צפיות דף”, “אחוז נטישה”, “זמן שהייה ממוצע” וכן הלאה. כל אחד מהמטריקות מכילה נתון מספרי כלשהו, בהתאם לטווח הזמן שנבחר.

לדוגמה, כך נראים ממדים ומטריקות בדוח All Pages – העמוד המדובר הוא הממד (באדום), והנתונים אודותיו הם המטריקות (בירוק). כאן המקום לציין שאפשר לייצר גם ממדים ומטריקות מותאמים אישית, שלא קיימים כברירת מחדל באנליטיקס (Custom Dimensions, Custom Metrics). גם ממדים ומטריקות מותאמים אישית שואבים מידע בהתאם לסקופים שונים.

דוח המציג ממד (באדום) והמטריקות שלו (בירוק)

טעויות נפוצות בהבנת הסקופ

למרות שארבעת סוגי הסקופים נראים קלים להבנה, יש לא מעט בלבול בכל הנוגע להם ולעיתים מנסים לשלב בין ממד/מטריקה בעלי סקופ שונה. לדוגמה, סשן הוא מטריקה שניתן להשתמש בה רק עם ממדים ברמת הסשן – כגון מקור או עיר; אבל לא ניתן לשלב סשן עם ממדים ברמת היט, כגון דף. הנה כמה מהטעויות העיקריות וכיצד להימנע מהן.

דף לעומת דף נחיתה

רבים מתבלבלים וחושבים שמדובר בעצם באותו סוג של דוח, ואפשר לקבל בשניהם את אותו סוג של מידע. בפועל, דוח Pages מציג נתונים ברמת Hit – ואילו דוח Landing Pages מציג נתונים ברמת Session. רק הדף הראשון בכל סשן מזוהה על ידי גוגל, ולכן מומלץ להביט על נתונים ברמת ההיט כגון צפיות דף, צפיות ייחודיות וכן הלאה.

סשן לעומת צפייה בדף

מכיוון שסשנים נמדדים רק בדף הראשון בו ביקרנו, דוח דפי נחיתה מציג פילוח של הדפים לפי סשנים (ולא לפי צפיות דף). בהקשר הזה חשוב לזכור שכל דפי הנחיתה הם דפים, אבל לא כל הדפים הם דפי נחיתה.

דף נחיתה הוא הדף הראשון שדרכו נכנס המשתמש לאתר (ניתן לחשוב עליו כעל דלת הכניסה לאתר). דף מסוים באתר יכול לשמש כשער הכניסה 100 פעמים בשבוע, וזה בדיוק מה שנראה בדוח Landing Pages. סשנים תמיד מתחילים בדפים.

צפיות-דף, לעומת זאת, הן היטים בודדים שבוצעו בדף מסוים או בסדרת דפים.

סגמנטים ברמת סשן לעומת משתמש

כאשר יוצרים סגמנט באנליטיקס, חשוב לזכור שהוא יכול להיות או ברמת סשן או ברמת משתמש. פועל יוצא מכך הוא שאותו סגמנט יכול להציג 2 סוגים שונים של נתונים, עבור אותו דוח.

לדוגמה, ניקח צפיות-דף בבלוג. בסגמנט הראשון פילחנו את הצפיות לפי סשנים, ובסגמנט השני פילחנו את הצפיות לפי משתמשים. אומנם מדובר באותו דוח בדיוק (צפיות-דף בבלוג), אבל בגלל שהסגמנט שונה בכל פעם – נקבל נתונים שונים.

מדידה מוצלחת!

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.