כך תדעו שאתם עושים את זה נכון: 8 מאפיינים של כתיבה טובה ואיכותית

מור מריג'
כתיבה טובה

התחלתי לכתוב לפני לא מעט שנים ואני עדיין מרגישה שיש לי הרבה מה ללמוד.

אני מאמינה שכתיבה טובה היא תוצאה של קריאה מרובה, וכן, נכון שכולנו עמוסים, אבל אפשר ללמוד כל כך הרבה רק מלקרא סגנונות שונים ולזהות טכניקות כתיבה וסגנונות של אחרים. הרי בינינו, לא כל מאמר שאנחנו קוראים תופס אותנו. בטח לא כשיש שפע מילים ומעט מדי זמן.

  • אז מה בכל זאת גורם לנו לקרא מאמר מסויים ולוותר על אחר?
  • האם יש איזשהם מרכיבים שיוצרים כתיבה טובה?
  • איזה מכנה משותף יש למאמרים שמגיעים לכמות גבוהה של צפיות ושיתופים?

בואו נבהיר את זה כבר עכשיו – שום דבר מאלה לא קשור בכשרון כתיבה פנומנלי. גם הכתיבה שלך יכולה להיות כתיבה טובה אם היא תגע בנקודות הנכונות ותענה על הדרישות והצפיות של קהל היעד, כדי שבבוא העת גם תניע אותו לפעולה. זה לא עניין של מה בכך, אבל זה גם לא דבר מורכב כמו שהרבה פעמים יוצא לי לשמוע.

  • “אני וכתיבה לא חברים טובים”
  • “עדיף שאני לא אכתוב”
  • “אין לי את זה בשיט”

וכן הלאה וכן הלאה. אלה רק חלק קטן מהדברים שמשמיעים על בסיס קבוע אנשים שמעדיפים לא לכתוב את התוכן שלהם בעצמם.

אבל בכנות, האם מישהו מכיר את העסק שלך יותר טוב ממך?

האם מישהו יודע מה מעניין את הקהל שלך יותר טוב ממך?

האם באמת אפשר לסמוך על מישהו שלא מכיר את העסק ולתת לו לכתוב עליו?

שווה להקדיש מחשבה לשאלות הללו לפני שמקבלים החלטה. ברור לי שיש מגבלות של זמן ולכן לפעמים אין ברירה אלא להעביר את מלאכת הכתיבה הלאה, אבל גם כשזה קורה, חשוב לתדרך היטב את הכותב ולדעת מה לדרוש ממנו על מנת שהתוצאה תהיה טובה ותשיג את המטרות.

אז בין אם אתם רוצים לנסות בעצמכם ובין אם החלטתם להעביר את העפרון למישהו אחר – הנה כמה דברים שמאפיינים בעייני כתיבה טובה ואיכותית. אלה דברים שאני נהנת לראות אצל כותבים אחרים ואני משתדלת ליישם כמה שיותר מהם גם בכתיבה שלי.

מאפיינים של כתיבה טובה, מתחילים!

1. כתיבה טובה עונה על שאלות וציפיות הקורא

כתיבה טובה משרתת את קהל היעד ועונה לו על שאלות לפני שהוא בכלל מספיק לשאול אותן.

מה זה אומר לגבי הכתיבה שלכם?

שכדאי להכנס לנעליו של הקורא ולחשוב על דברים מנקודת המבט שלו.

  • מה מעניין אותו?
  • על אילו דברים הוא מחפש תשובות?
  • עם אילו אתגרים הוא מתמודד?
  • למה שיהיה לו אכפת ממה שאתם כותבים?

וכן הלאה.

ג’ורג’ אורוול אמר שכל כותב צריך לשאול את עצמו לפחות ארבע שאלות על כל משפט:

  1. מה אני מנסה להגיד?
  2. אילו מילים יביעו את זה בצורה הטובה ביותר?
  3. איזה דימוי יעביר את זה בצורה הטובה ביותר?
  4. האם אמרתי משהו בעל השפעה?

ויש עוד שתי שאלות בונוס:

  1. האם יכולתי להגיד את אותם דברים בפחות מילים?
  2. האם אמרתי משהו שעדיף היה לא לומר?

אז נכון, רובנו לא ג’ורג’ אורוול ואנחנו לא עוסקים פה בספרות, אבל הנה משהו שקצת יכול לכוון אותנו ולפקס אותנו על כתיבה טובה ויעילה.

2. כתיבה טובה היא כזו שמכילה עובדות ונתונים

כשאתם מצרפים מספרים, עובדות, מחקרים, גרפים ונתונים הכתיבה שלכם נראית אמינה ומושקעת יותר. השתמשו בעזרים האלה כדי לחזק את הנקודה שאותה אתם מבקשים להעביר או כדי לסתור טענה רווחת עם נתונים שאספתם אתם. דברים כאלה נוטים למשוך את הקהל ולעורר סביבם דיון מעמיק. תוכן שמבוסס על עובדות, נתונים ומחקרים הוא בהכרח תוכן שימשוך יותר עניין מתוכן שמציג דעה. במילים אחרות – אם אתם רוצים לומר מה אתם חושבים – תנו נימוקים משכנעים שיסבירו למה אתם חושבים ככה. ויותר מזה – זכרו: כתיבה טובה היא קצת כמו הוראה טובה. ככל שתסבירו ותהפכו דברים לברורים יותר – כך יעריכו אתכם ואת הכתיבה שלכם יותר.

כתיבה טובה

3. כתיבה טובה מספרת את הסיפור המלא

כלומר, מציגה נקודות מבט מנוגדות. זה בסדר שאתם מאמינים בכל לבכם במשהו אחד, אבל הציגו לקורא גם את הצד האחר ותנו לו לבחור מה שהוא מעדיף. הקפידו לכלול כמה פרספקטיבות ולפתוח את הקורא שלכם לדברים אחרים. כשאתם מראים לו גם צד כזה וגם צד אחר, גם יתרונות וגם חסרונות, הוא לומד להעריך אתכם יותר ולגלות יותר אמון בכם ובתכנים שלכם.

4. כתיבה טובה היא קצת כמו מתמטיקה

יש נטיה להסתכל על מילים ומספרים כשני דברים שמנוגדים לחלוטין זה לזה, אבל האמת היא שיש להם גם כמה מאפיינים זהים. למשל, לכתיבה טובה יש הגיון ומבנה, ממש כמו שיש בפתרון מתמטי. נכון שאין נוסחא אחת, אבל בהחלט יש פה עניין של תכנון והינדוס. מאמר טוב מתחיל בפסקת פתיחה שיש בה התייחסות לנקודת כאב של הקורא, או לאיזשהו משהו שהוא יכול להזדהות איתו. מיד אחר כך תהיה פסקה שבה נכתוב כיצד נוכל להתגבר על זה ולהגיע לפתרון. גוף המאמר יקיים את ההבטחה ויפרט מה הן הדרכים שיקחו אותנו אל הפתרון המיוחל ובסוף תופיע פסקת סיכום שתארוז את המסע. הובילו את הקורא תחנה אחר תחנה והראו לו כיצד תוכלו לעזור לו.

נוסחא לכתיבה

5. כתיבה טובה היא פשוטה, אבל לא רדודה או פשטנית

לא משנה כמה המוצר או השירות שלכם מורכב ועמוס במונחים מקצועיים, אתם לעולם לא תתנשאו על הקהל שלכם ותגרמו לו להרגיש טיפש. אפשר בהחלט, ואפילו רצוי, לומר דברים מסובכים בגובה העיניים כך שגם אנשים בלי רקע ונסיון וידע בתחום, יוכלו להבין ולהתחבר אליכם. וכאן אני רוצה להדגיש איזושהי נקודה כי יש נטיה לחשוב שברגע שמדברים פשוט – למעשה עלולים להתפס כלא מקצועיים ואת זה אני רוצה לחדד. עליכם להתנסח כאילו הקורא לא יודע כלום – אך אל תניחו שהוא מטומטם. תנו לעקרון הזה להוביל אתכם והקפידו לכתוב כך שתהיו מובנים וברורים.

6. כתיבה טובה לא חוזרת על דברים שכבר נאמרו

אם אמרתם בדיוק אותו דבר שאמרו כבר לפניכם – לא עשיתם בזה כלום ולא נתתם לקורא סיבה לקרא דוקא אתכם. זה לא אומר שאתם צריכים להיות גאונים ולהמציא את הגלגל בכל מאמר, אבל זה כן אומר שתצטרכו לחדד את הקול הייחודי שלכם ואת נקודת המבט שלכם על הדברים. מכירים את שיטת גורד השחקים? כי גם זו אופציה שכדאי לקחת בחשבון ולבנות את המאמר שלכם על פיה.

7. כתיבה טובה עוברת דרך עריכה טובה

איך תדעו שעמדתם במשימה?

שכתבתם ברור מספיק?

מקיף מספיק?

מעניין מספיק?

אין כותב שלא מתמודד עם השאלות האלה והתשובה היא פשוטה ממה שנדמה לכם. תנו לחבר/ קולגה/ מכר לקרא ושאלו אותו לדעתו הכנה. האם המאמר היה ברור? האם המבנה היה מוצלח? האם הצלחתם להעביר את הרעיון המרכזי? האם המאמר מעניין? האם משהו הרגיש חסר? התייחסו לפידבק במלא הרצינות ושפצו את המאמר בהתאם.

8. כתיבה טובה לא מפחדת למחוק את עצמה (כדי להיות טובה יותר)

השיעור הכי חשוב שלמדתי לגבי כתיבה הוא לא לפחד מכפתור ה- Delete. לא לפחד למחוק מילים ואפילו משפטים שלמים אם אין בהם תועלת לטקסט. טקסט מהודק הוא טקסט חזק הרבה יותר מטקסט רופף שיש בו משפטים שלא אומרים דבר. קראו את מה שכתבתם ואם יש משפטים שלא תורמים ושאפשר להבין על מה כתבתם גם בלעדיהם – השאירו אותם בחוץ. זה יעשה פלאים.

סיכום

כל אחד יכול לשפר את הכתיבה שלו בקלות יחסית באמצעות שימוש בטכניקות ובכלים האלה. נסו אותם. יכול להיות שבהתחלה זה ירגיש קצת קשה ומאולץ אבל עם הזמן הדברים האלה יכנסו לכם לתהליך באוטומט.

צאו לדרך! (:

נכתב על ידי
כותבת, עורכת ובעיקר אוהבת מילים מהרגע בו גיליתי אותן. נדמה שתמיד עשיתי את זה ואלה רק הנושאים שהשתנו עם הזמן. כיום, לאחר שנתיים בהן התמקדתי בשיווק דיגיטלי, מרגיש לי שמצאתי איך לשלב בין שני התחומים שהכי מרתקים אותי.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

3 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

3
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.