פייק או ניוז: 5 שמועות ששמעתם על האלגוריתם של אינסטגרם (ומה באמת נכון?)

מור מריג'
האלגוריתם של אינסטגרם

אנחנו רוצים לקבל חשיפה ברשתות החברתיות אבל אנחנו ממש לא רוצים לשלם על זה. כן, בלית ברירה אנחנו עושים את זה, אבל אנחנו גם מנסים ללמוד איך בדיוק עובד כל אלגוריתם כדי שאיכשהו-אולי-במקרה-בעזרת-השייר נצליח לבלוט מספיק. וכל הנסיונות האלה מעוררים תהיות ושאלות שגוררות אחריהן שמועות והשערות לגבי האופן שבו עובדת כל רשת חברתית. יש מיסתוריות יותר ויש מיסתוריות פחות ולאחרונה הולכות ומתפשטות השמועות על האלגוריתם של אינסטגרם יחד עם כל מיני אזהרות ממשפיענים וגם ממותגים שמתריעים על ירידה שהם חווים באחוזי המעורבות. השאלה היא – האם זה נכון?

  • האם אינסטגרם פוגעת במכוון בחשבונות מסויימים?
  • האם היא מסתירה במכוון חלק מהפוסטים?
  • האם יש איזשהו דין לגבי תגובות עם פחות מ3 מילים?
  • האם כשמגיבים למישהו על פוסט – רואים יותר את הפרסומים שלו?
  • האם המעורבות שלכם תפגע אם ידפדפו את הסטוריז שלכם?

איפה הפייק ואיפה הניוז? הנה הנה, אנחנו כבר מגיעים לזה ומפרקים את השמועות הנפוצות ביותר שאנשים אוהבים לספר על האלגוריתם של אינסטגרם.

#1 האם האלגוריתם של אינסטגרם מסתיר את הפוסטים שלכם?

יש כל כך הרבה שמועות סביב האלגוריתם של אינסטגרם וכשיוצא איזשהו עדכון אז בכלל. מיד חרושת השמועות נכנסת לפעולה ומנסה לפענח מה הולך להיות שונה ואיך זה הולך להשפיע. לאחרונה, בטח יצא לכם לראות לא מעט פוסטים כמו:

האלגוריתם של אינסטגרם הפוסטים האלה ששטפו את הפיד בדרך כלל היו העתק הדבק של אותו מסר:

“האלגוריתם של אינסטגרם השתנה ועכשיו רק 7% מכלל העוקבים נחשפים לפוסטים שלכם. אם תרצו להמשיך לראות את העדכונים בפיד כרגיל הגיבו ב-‘כן’.”

אבל האם זה נכון? האם האלגוריתם באמת מונע מ93% מהעוקבים לראות את הפוסטים שלכם?

ובכן, לא. למעשה מדובר במגפה ויראלית חסרת בסיס שאילצה את אינסטגרם לשחרר הצהרה רשמית בנושא ולהביר שאין בדברים האלה קמצוץ של אמת.


וזה ממשיך וממשיך עם סדרה של ציוצים בה אינסטגרם מסבירה שסדר הופעת הפוסטים בפיד נקבע על פי החשבונות והמשתמשים שאיתם אתם מגלים אחוזי מעורבות גבוהים, היקף השימוש באפליקציה, כמות האנשים שאחריהם אתם עוקבים וכן הלאה. ואם אתם עדיין מודאגים, אינסטגרם גם דואגת להבהיר שהיא לא ביצעה שום שינוי בדירוגים ושהיא לעולם לא תסתיר מכם פוסטים שפרסמו אנשים שאחריהם אתם עוקבים.

אז לא, אינסטגרם לא מחבלת בחשיפה שלכם ולא מצמצמת אותה לכדי 7%.

למה זה בכל זאת קורה ואיך אפשר להסביר את טווח החשיפה הנמוך אם האלגוריתם של אינסטגרם לא אחראי לזה?

ובכן, אינסטגרם היא זירה תחרותית. מאד. ככל שהיא הופכת פופולרית יותר, כך הנסיונות לבלוט הופכים קשים יותר. עד לפני כמה שנים היא כלל לא היתה זירה עסקית. אבל עכשיו, עם מעל למיליארד משתמשים, דברים כבר נראים אחרת. מותגים משקיעים מזמנם ומכספם כדי לפרסם בה ועבור הצרכנים, הבחירה אחר מי לעקוב ולמי להקדיש תשומת לב הופכת מורכבת יותר. ככל שהפיד מלא יותר, כך אנחנו מקדישים פחות זמן לכל פוסט ובאופן טבעי גם המעורבות יורדת. אבל זה לא אמור לשבור את רוחכם כי כל יום מצטרפים עוקבים חדשים ובמקום לנסות לפענח את האלגוריתם של אינסטגרם ולפרסם לפי חוקיות מסויימת שלדעתכם תקלע, התרכזו פשוט בלעשות עבודה טובה עבור העוקבים הקיימים וספקו מה שהם היו רוצים לראות מכם.

#2 האם תגובות באינסטגרם חייבות להיות מעל ל3 מילים?

עוד שמועה בנוגע לעדכון האלגוריתם של אינסטגרם מספרת שגם לכמות המילים שנכתבות בתגובה לפוסט יש חשיבות והשפעה על המיקום שלכם בפיד של העוקבים. על פי אותן שמועות, האלגוריתם מזהה רק תגובות שמכילות מילים (כלומר, לא אימוג’יז) והוא מחשיב אותן כסממן של מעורבות רק במידה והן מכילות 4 מילים ומעלה.

ובכן, גם זה לא נכון ואין לכך שום אחיזה במציאות.

אין שום ראיה לפיה מילים שוות יותר מאימוג’יז ואינסטגרם מעולם לא ציינה שהיא מתגמלת על פי כמות מסויימת של מילים בתגובות.

מה מקור השמועה?

יתכן והבוטים שמסתובבים באינסטגרם מעוררים ספקות וחששות בקרב משתמשים מסויימים שבטוחים שהתגובה הלקונית של הבוט (לרוב אימוג’י או מילה אחת) עלולה להתפרש כספאם ולפגוע בהם. לכן, הם החלו לבקש מהעוקבים שלהם לכתוב תגובות ארוכות יותר שיראו ייחודיות ואותנטיות. שזה אגב, נפלא ומומלץ בלי שום קשר. תגובות מקוריות הן יקרות ערך ובהחלט כדאי וחשוב למצא דרכים טובות כדי לגרום לעוקבים שלכם להתעניין ולהביע דעה.

הנה כמה טיפים שיוכלו לעזור לכם ולעודד מעורבות בקרב העוקבים:

  • פשוט שאלו אותם שאלה! כן, כן, זה נראה כל כך מובן מאליו, אבל זו אחת הדרכים הקלות כדי לקבל יותר תגובות.
  • אל תסתפקו בתמונה ושורת תיאור. ככל שתכתבו יותר ותעוררו השראה, כך התגובות יהיו בהתאם.
  • לפעמים כדאי לשים בצד את השנינות והתחכום וללכת על פוסט אמיתי מהלב, כזה שמעורר רגש
  • לפני שתפרסמו, חשבו עם עצמכם מה בדיוק אתם רוצים להגיד, מה מטרת הפוסט ואיזה אפקט תרצו שהוא ישיג

#3 האם לייקים ותגובות על פוסטים של אותו משתמש יגרמו לנו לראות יותר ממנו בפיד?

האלגוריתם של אינסטגרם בהחלט משתנה מדי פעם ואם עד לא מזמן היינו רואים פוסטים לפי סדר כרונולוגי אז עכשיו אנחנו רואים פוסטים מסויימים בחלק העליון של הפיד גם אם הם לא האחרונים שפורסמו. העדכון הזה הביא לגל של בקשות מיוצרי התוכן כלפי העוקבים שיפעילו את ההתראות (Turn on post notifications) כך שלא יפספסו שום פוסט שעולה ועלול ללכת לאיבוד בנבכי הפיד. מאז דברים קצת השתנו ובמקום להפעיל התראות, הם מבקשים מאיתנו להגיב או להשאיר לייק לפוסט.

אז האם באמת לייקים ותגובות על פוסטים של אותו משתמש יגרמו לנו לראות יותר פרסומים שלו בפיד?

כן. הפעם זה לגמרי נכון.

החשבונות שאיתם אתם מתקשרים ומגלים מעורבות כלפיהם מאותתים לאינסטגרם שיש עניין מצידכם בתוכן. לכן היא מדרגת אותם גבוה יותר בפיד עבורכם. האלגוריתם של אינסטגרם בוחן את מערכות היחסים שאתם מנהלים בפלטפורמה, כמו גם את האינטרקציה שאתם מגלים עם חשבונות מסויימים כדי להבין עד כמה הם חשובים לכם ובהתאם היא קובעת את סדר הופעת הפרסומים. למעשה, אינסטגרם פועלת על פי למידת מכונה ומניחה שמה שהיה – הוא שיהיה. כך היא יוצרת לכל משתמש פרופיל ייחודי המבוסס על העדפותיו. המשמעות כמשתמשים – אם אתם רוצים לראות עוד מיוצר תוכן מסויים – תנו לו בלייק ותגובה! המשמעות כיוצרים – עליכם להגדיל את כמות העוקבים ולחשוב כיצד להשיג כמה שיותר מעורבות על הפוסטים שלכם כדי להשאר תמיד בתודעה.

#4 האם דפדוף הסטורי שולח מסר שלילי לאלגוריתם?

עוד שמועה שמסתובבת לה ברחבי הפלטפורמה הולכת כך: צריך לראות את הסטורי עד הסוף אחרת אינסטגרם תסתיר סטוריז עתידיים מאותו משתמש. לא רק זה, יש גם הבדל, על פי השמועה, בין לחיצות שמדפדפות בין הסטוריז ובין החלקת האצבע על המסך שפירושה דפדוף גורף. במקרה האחרון, האלגוריתם של אינסטגרם יסיק שאינכם מעוניינים בתוכן ולכן סטוריז עתידיים מאותו משתמש ידחקו לסוף הרשימה.

אבל האמת היא שלאף אחד אין מושג איך עובד האלגוריתם של אינסטגרם בכל מה שנוגע לסטוריז. זו תעלומה גדולה ומסתורית איך שלא תסתכלו על זה. לא ברור איך היא מדרגת את סדר הצופים, לא ברור איך היא מדרגת את סדר הסטוריז, לא ברור כלום. לגבי סדר הצופים, יש השערה שאלה המופיעים בראש הרשימה הם אלה שאתם מקפידים לבקר בפרופיל שלהם לעיתים קרובות (ולא ההפך כפי שנהוג לחשוב). בכל מקרה, בהסתכלות על פרופיל האינסטגרם שלי ובהתבסס על המידע הזה, אני לא רואה התאמה. אז אדגיש שוב, אינסטגרם מעולם לא הוציאה שום הודעה רשמית באשר לאופן בו האלגוריתם עובד כשזה נוגע לסטוריז. אפשר רק להניח שזה לא שונה מדי מהאופן בו אינסטגרם עצמה עובדת. מעורבות, עניין, תזמון, מערכות יחסים, כמות הקטעים שצפיתם מתוך סך הקטעים שהמשתמש העלה, כל אלה כנראה קובעים את מידת העניין שלכם מהסטוריז של אותו משתמש. בהתאם לכך, גם את מיקומו ביחס לשאר הסטוריז המועלים.

#5 האם המעבר לחשבון עסקי ישפיע לרעה על המעורבות באינסטגרם?

אינסטגרם נשאלה ישירות לגבי העניין הזה והשיבה – לא!

האלגוריתם לא נותן עדיפות לחשבונות אישיים או עסקיים, כך שלא משנה מה תבחרו, אין לזה באמת השפעה כלשהי על החשיפה. ובינינו, השמועה הזו די מגוחכת כי למען האמת יש כל כך הרבה יתרונות במעבר לפרופיל עסקי. וזה עוד לפני שהתייחסתי לכל הקטע הזה שאינסטגרם היא בעצם פלטפורמת פרסום וכדי לעשות את זה ולהנות מכל הפוטנציאל שלה – אי אפשר להשאר בחשבון אישי. חוץ מזה, יש עוד שני יתרונות בולטים במעבר לפרופיל עסקי, אחד מהם הוא הגישה לאנליטיקס שמספק ניתוח קהלים והשני מאפשר לתזמן הודעות.

תובנות באינסטגרם
תובנות בפאנל החשבון העסקי

אז איך נשתמש באלגוריתם של אינסטגרם לטובתנו?

כולם שואפים להבין איך המכונה עובדת ולנצל את זה לטובתם וזה די ברור ומובן ולגיטימי. אבל הי, לא על חשבון איכות התוכן שלכם. אם תתעסקו יותר באלגוריתם של אינסטגרם ופחות בעוקבים שלכם – כנראה שלא תגיעו רחוק. את הזמן שלכם כדאי להשקיע במחקר הקהל וניתוח העדפותיו. ברגע שתגרמו לעוקבים שלכם לאהוב אתכם – כל השאר כבר יגיע מעצמו.

  • תוכן איכותי
  • תדירות פרסום גבוהה
  • שימוש בכלל הפיצ’רים שיש לאינסטגרם להציע (למשל זה)
  • בניית קהילה ויצירת מערכת יחסים עם העוקבים

אלה בסופו של דבר הדברים שיקבעו ויעידו על התפקוד שלכם בפלטפורמה. כן, כמובן שיש פה גם אלמנט של האלגוריתם אבל הוא מורכב מדי להתעסקות ולמשחקי ניחושים, כך שבכנות, הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות זה פשוט להתרכז ביצירת תוכן טוב ויצירת קשרים טובים ואמיתיים עם העוקבים. כשתעשו את זה, האלגוריתם יתגמל אתכם.

נכתב על ידי
כותבת, עורכת ובעיקר אוהבת מילים מהרגע בו גיליתי אותן. נדמה שתמיד עשיתי את זה ואלה רק הנושאים שהשתנו עם הזמן. כיום, לאחר שנתיים בהן התמקדתי בשיווק דיגיטלי, מרגיש לי שמצאתי איך לשלב בין שני התחומים שהכי מרתקים אותי.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

3 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

3
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.