חדשות קידום אתרים
קידום אתרים » מדיה חברתית » הכירו את האלגוריתם של פייסבוק: כך תקדמו את התוכן שלכם בניוזפיד ביעילות

הכירו את האלגוריתם של פייסבוק: כך תקדמו את התוכן שלכם בניוזפיד ביעילות

לאחרונה נשמעות יותר ויותר טענות שפייסבוק מצמצמת את אחוזי החשיפה של תכנים אורגניים, במיוחד בדפים העסקיים, מה שלכאורה אמור לגרום למשתמשים לעבור לתכנים ממומנים (פרסומות, סטטוסים בתשלום ועוד).

למרות שפייסבוק מכחישה את הטענה, זהו בהחלט צעד מובן מנקודת מבטה שלה: עלינו לזכור שהיא אינה רק רשת חברתית, אלא גם עסק שצריך להרוויח את לחמו כדי להמשיך להתקיים. ובכל זאת, ראוי לזכור שרוב הגולשים נכנס לפייסבוק כדי ליהנות ולשתף דברים מעניינים עם חברים; לא כדי לשלם לפייסבוק. אז איך בכל זאת תגדילו את החשיפה האורגנית שלכם?

בין שאתם משתמשים פרטיים ובין שאתם עסק או משווק באינטרנט, כדאי להכיר את חוקי המשחק בפייסבוק; כי גם ברשת החברתית הגדולה בעולם, כמו גם במנוע החיפוש גוגל, יש אלגוריתם שקובע אילו תכנים אורגניים יקבלו יותר חשיפה, ואילו תכנים יידחקו לשוליים. הנושא הפך לתת-תחום בפני עצמו, שאפילו קיבל שם: NFO – News Feed Optimization.

אלגוריתם Edge Rank – מבנה ומטרה

אנשי פייסבוק לא רצו שהפיד שלנו יהיה מוצף בתכנים לא רלוונטיים ובספאם, ולכן יצרו אלגוריתם שמסנן תכנים שאינם מתאימים לפרופיל שלנו ולהתנהלות שלנו בפייסבוק. זה אומר שלא כל מה שאתם מפרסמים מגיע לחברים / לאוהדים שלכם, ולכן צריך להתמקד בפעילויות שיוצרות אינטראקציה.

בעוד שאלגוריתם הדירוג של גוגל כולל יותר מ-200 פרמטרים, כאן מדובר בשלושה משתנים ששולטים בתכנים שאנו רואים בפייסבוק, גם בפרופילים אישיים וגם בדפי מותג.

למעשה כל פריט שאנו רואים בניוזפיד מוגדר בתור אובייקט. אז אם נגיד אנו רואים אובייקט כמו סטטוס ומשתמש כלשהו יוצר איתו אינטראקציה (נניח עשה לייק), נוצר מה שמכונה בפייסבוק Edge ("להב"\"חוד").

אם נחבר את כל ה"חודים" של האובייקט, נקבל את ציון ה- EdgeRank של אותו אובייקט וציון זה יקבע כיצד האובייקט יוצף בניוזפיד. לכל "חוד" יש שלושה מרכיבים ולכן כדי לקבל את הציון הסופי יש להכפיל ביניהם ולבסוף לחבר את התוצאות לפי הנוסחא הבאה:

נוסחת EdgeRank

הנה ביאור הפרמטרים:

1. ציון A משמעו יחסי הקִרבה (Affinity)

ככל ששני משתמשים מעורבים יותר אחד בפרופיל של האחר, כך יגדל ציון A; ככל ששני המשתמשים ימעיטו באינטארקציה ביניהם, ציון A יירד. כדי לקבל את מרב החשיפה, האינטראקציה צריכה להיות הדדית למשך כמה שיותר זמן. כמו בגוגל אדוורדס, גם פה היסטוריית הביצועים היא גורם משמעותי.

לדוגמה: אם עמית מרבה להגיב על תכנים של עידו, עמית יראה יותר תכנים של עידו בניוז פיד שלו. אבל מכיוון שציון A הוא חד-סטרי, אם עידו לא מגיב לתכנים של עמית – עידו לא יראה תכנים נוספים של עמית בניוז פיד.

2. ציון W משמעו חשיבות התוכן (Weight)

דהיינו מהי חשיבות התוכן שמשתמש מסוים מייצר. החישוב נעשה לפי כמות הפעילות והאינטראקציה סביב התוכן המדובר: כמה תגובות, לייקים ושיתופים הוא קיבל.

האלגוריתם של פייסבוק בנוי בצורה כזו, שהוא נותן עדיפות לתכנים מסוימים על פני אחרים: לקובצי-וידיאו (קובץ ולא קישור חיצוני) יש משקל גבוה יותר מתמונות, ולתמונות יש משקל גבוה יותר מסטטוסים. אגב – תכנים שמועלים לפייסבוק ממכשיר נייד מקבלים גם הם תעדוף, מפני שפייסבוק תופס את זה כ"אירוע בהתרחשות" (On the go).

מדי פעם ניתן לראות אנשים שעושים לייק לסטטוס שהם עצמם פרסמו, ואנו נוטים לצחוק על כך. בפועל יש לכך השפעה כלשהי, מכיוון ש"הלייק העצמי" הזה מאפשר לתוכן להיחשף לעוד חברים, ולקבל עוד לייקים, תגובות ושיתופים.

3. ציון D משמעו תדירות התוכן (Time Decay)

ציון זה מבוסס על הזמן שעובר מרגע הצבת התוכן. ככל שהתוכן חדש יותר הוא יקבל ציון תדירות גבוה יותר, לעומת תוכן ישן יותר שיקבל ציון R נמוך. אפשר לומר שציון זה דומה לעדכון Freshness ששולב בגוגל החל מ-2011.

להרחבה נוספת, Hubspot פרסמו בזמנו אינפוגרפיק מושקע שמסביר על אופן העבודה של האלגוריתם.

אלגוריתם Graph Rank – מבנה ומטרה

כדאי לדעת שלאלגוריתם אדג'רנק יש גם תת-אלגוריתם נוסף, בשם Graph Rank. אלגוריתם זה מיועד ספציפית לאפליקציות פייסבוק, וכולל בתוכו כמה רכיבים של אג'ראנק, בתוספת רכיבים נוספים. כך מגדירים אותו בפייסבוק:

"Graph Rank seeks to show users highly relevant application stories based on the other connections they've made on Facebook"

הסבירות שמידע מאפליקציה מסוימת יופיע בפיד שלנו, עולה ככל שהציונים הבאים גבוהים יותר:

  • ציון A = אלמנט "יחסי קרבה" שהוזכר למעלה.
  • ציון W = אלמנט "חשיבות" שהוזכר למעלה.
  • ציון I = אינטראקציות: שימוש, לייקים, שיתופים ועוד.
  • ציון R = אלמנט "תדירות" שהוזכר למעלה.
  • ציון G = מיקום גיאוגרפי: ככל שיש יותר משתמשים בעלי תחומי עניין דומים, הנמצאים במיקום גיאוגרפי דומה, ציון G עולה.

חשוב לציין ששתי המכפלות המתוארות מעלה, לא בהכרח מייצגות את כל הפרמטרים באלגוריתם של פייסבוק, אלא ערכים מקורבים בלבד.

יותר מעורבות-גולשים בפייסבוק: כך תעשו זאת

96% מהאוהדים שעושים לייק על דף פייסבוק, לא חוזרים יותר לבקר באותו דף. כמו כן 50% עד 70% מהאוהדים לא רואים את תכני הדף בפיד שלהם (QuickStarter). רבים מהחברים שלכם לא רואים כל דבר שאתם מעלים. אז מה עושים?

ככל שאתם משתמשים בפרופיל שלכם ומעורבים בפרופילים של אחרים, כך עולים סיכוייכם להיראות וגם לראות. הגיבו לתכנים של אנשים אחרים, צרו דיונים משלכם וקחו חלק בדיונים בפרופילים / בדפים של אחרים.

טיפ כללי: אם מדובר בפרופיל האישי שלכם, ואינכם חוששים מנושאי פרטיות באינטרנט, תוכלו להגדיל את חשיפת התכנים שלכם על-ידי שינוי הגדרת הפרטיות (Public במקום הגדרות אחרות, שחוסמות את התכנים שלכם לפי בחירתכם). בדפי עסק החשיפה ממילא נמצאת במצב Public, מה שנסרק היטב גם במנועי חיפוש ומעיד על פעילות המותג גם במדיה החברתית.

שפרו את ציון ה-Edge Rank שלכם ב-10 צעדים:

1. תמונות מקבלות 39% יותר אינטראקציה מאשר תכנים אחרים. תוכן ויזואלי יעיל יותר גם מבחינת הגולשים וגם מבחינת האלגוריתם הפייסבוקי, לכן העלו תמונות, אינפוגרפיקות, ממים (Memes), קובצי וידיאו ועוד. אם אתם מנהלים דף עסק, חשבו על תמונות רלוונטיות לתחום העיסוק שלכם. גם הומור עובד מצוין.

2. סטטוסים קצרים מקבלים 23% יותר אינטראקציה (80 תווים ומטה, כאורך השורה הראשונה בפסקה זו). כדאי לכתוב סטטוסים קצרים ולעניין, רצוי עם הנעה לפעולה. כ-75% מהסטטוסים של מותגים רבים חורגים מהאורך הזה, דבר שעלול לחבל במעורבות הגולשים.

3. פוסטים עם אמוטיקונים ("רגשונים") מקבלים 52% יותר אינטראקציה: 57% יותר לייקים, 33% יותר תגובות ו-33% יותר שיתופים. להלן פירוט יעילותם של אמוטיקונים שונים בפייסבוק:

שימוש ברגשונים בפייסבוק

(תמונה מתוך האינפוגרפיק של Linchpinseo)

4.      תיוג גיאוגרפי במכשירים ניידים (Check In), יחשוף את דף הפייסבוק שלכם בכמה שיותר פידים (השיטה מתאימה בעיקר לדפי עסק ולא לפרופילים אישיים). עודדו את אוהדי הדף שלכם לבצע צ'ק-אין כאשר הם נמצאים במיקום הפיזי של העסק. בצורה זו תרוויחו גם חשיפה לעסק וגם יותר לייקים לדף העסק. ניתן לעשות זאת באמצעות הצעת הנחה במחיר לכל מתייג, העלאת תמונות מתויגות גיאוגרפית ועוד.

5.      מילים שמייצרות עד 48% יותר אינטראקציה:

  • "עשו לייק" (like)
  • "תנו כותרת" (caption this)
  • "שתפו" (share)
  • "כן או לא" (yes or no)
  • "כל הכבוד" (thumbs up)

6. שימוש ב"תנו כותרת" מייצר פי 5.5 יותר תגובות, ומגדיל את האינטראקציה הכוללת ב-100%. שימוש ב"מלאו את החסר" מייצר פי 4 יותר תגובות.

7. פוסטים עם בקשה לשיתוף מייצרים פי 7 יותר שיתופים, מפוסטים ללא בקשת שיתוף. פוסטים עם בקשה לתגובה מקבלים פי 3.3 יותר תגובות. פוסטים עם בקשה לעשות לייק, מקבלים פי 3 יותר לייקים.

8. כתובות URL ארוכות יוצרות 16% יותר אינטראקציה. מומלץ לשלב קישורים שמראים לגולש בפייסבוק, לאיזה עמוד יעד הוא עתיד להגיע לאחר הקליק.

9. פוסטים עם שאלות מייצרים 92% יותר תגובות. אם השאלה ממוקמת בסוף הפוסט ולא באמצעו, מתקבלת עלייה של 15% באינטראקציות גולשים ופי 2 יותר תגובות.

10. שלוש נקודות למעקב אחרי הנתונים הסטטיסטיים (למנהלי דפים בלבד): עקבו אחרי תכנים שהחברים / אוהדים שלכם מעלים, ותוכלו לדעת מה מעניין אותם ולהגיב בהתאם.

  • פייסבוק מאפשרת למנהלי דפים לעקוב אחרי האינטראקציות השונות בדף, באמצעות כלי Insights. הכלי מספק נתונים כגון כמה אוהדים הצטרפו לדף, כמה עשו לייק או שיתפו את התוכן ואפילו כמה לא אהבו את מה ששיתפתם. ב-insights תוכלו לראות לאילו סוגי תוכן האוהדים שלכם הגיבו טוב יותר, ובהתאם לכך לפעול ולהעלות עוד תכנים מסוג דומה.
  • מערכת הפרסום של פייסבוק מאפשרת לכם, כמנהלי דף, להשתמש בפילוח הדמוגרפי (גם בלי לפרסם בפועל). ניתן לחלץ משם מידע יקר, ולהתאים את התכנים שלכם לקהלי יעד קיימים או חדשים (גיל, מין, מיקום, השכלה, תחומי עניין, מקצוע, מצב משפחתי ועוד).
  • עקבו אחרי תכנים שהחברים / אוהדים שלכם מעלים, ותוכלו לדעת מה מעניין אותם ולהגיב בהתאם. זה בדיוק מה שעשתה חברת קוטקס העולמית באתר "פינטרסט", מה שהוביל לקמפיין מותאם-אישית, יצירתי ומקורי:

שיפור החשיפה האורגנית הוא גם אינטרס של פייסבוק

שמתם לב שבחודשים האחרונים, הפיד שלכם מתמלא בהצעות ממגוון דפי פייסבוק? מעבר לעובדה שניתן לנצל את הידע אודות פעולת האלגוריתם, פייסבוק עצמה מנסה לשפר את הנראות האורגנית של דפי מותג.

ברגע שדף מסוים מייצר תוכן שעוסק במשהו שאתם אוהבים (לפי הפרופיל שלכם, תחומי העניין ועוד), הפיד שלכם יקבל הצעה לעשות לייק על אותו דף (Recent Articles). באופן זה פייסבוק חושפת אתכם לדפים ולתכנים חדשים, שלהם עדיין לא נחשפתם בדרך אחרת: מאמרים, אירועים שאולי יתאימו לכם ועוד. לצד ההצעה לעשות לייק יש גם כפתור "הסתר", במידה שאינכם מעוניינים לקבל הצעות מהדף הספציפי שהוצג לכם.

לסיכום…

חשוב לזכור שכמו תמיד בעולם האינטרנט, שום דבר אינו חקוק בסלע לאורך זמן. כדאי לעמוד על המשמר, להתעדכן במידע נוסף ולנסות דברים חדשים כדי לוודא מה עובד בשבילכם ומה לא. אשמח לשמוע על טיפים נוספים להגדלת החשיפה האורגנית בפייסבוק, במיוחד כאלה שמאחוריהם יש גם סיפורי הצלחה.

אודות עמית אדלר

עמית אדלר
עמית אדלר הוא מקדם אתרים ואיש תוכן, בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע ובלוגר חובב. כיום עובד בחברת WEBSEM ומשמש כתב-אורח במספר אתרים.

עשוי לעניין אותך גם...

woman-638384_1920

שידור חי בפייסבוק: 6 דרכים להשתמש בזה לשיווק אפקטיבי במדיה החברתית

שיתופים שתפו בפייסבוק צייצו בטוויטר שתפו ב-Google+ שתפו בלינקדאיןאם אתם עוקבים אחרי ההתפתחות של פייסבוק ...

heart-617405_1920

כיצד כפתורי ה-Reactions החדשים צפויים להשפיע על שיווק בפייסבוק?

שיתופים שתפו בפייסבוק צייצו בטוויטר שתפו ב-Google+ שתפו בלינקדאיןלפני שלושה שבועות טלטלה פייסבוק את חיינו ...

62 תגובות

  1. משהו שאני שמתי לב אליו בכמה דפים פייסבוק שאני מנהל: כל דף מקבל יחסים אחרים. יש לי דפים שמעדיפים תמונות (וגם אז, תמונות שמועלות מהמצלמה של הנייד, מקבלות יחס חשיפה שונה מתמונות שמועלות מהגלריה בנייד), יש לי דפים שמעדיפים סטטוס (ארוך ככל שיהיה) על פני כל דבר אחר.
    וברוב הדפים, לינק מוטמע, צובר הרבה פחות חשיפה מסטטוס שכולל לינק לא מוטמע.

    • לא מפתיע. אתה מדבר אמנם, משום מה, על תכונות הדפים, אבל פייסבוק מודד את העדפות אוכלוסיות בני האדם שרשומים אצלו.

    • עמית אדלר

      אני מסכים עם עמנואל. בהחלט הגיוני יותר שמדובר בהעדפות של קהל הגולשים, ולא ב"העדפות" של הדף.

      ואגב החשיפה מהניידים – אכן תוכן שעולה ממכשיר נייד מקבל עדיפות בפייסבוק (וציינתי זאת במאמר, אם כי זה אולי קצת נבלע בשאר הטקסט).

      • עמית, אם אנחנו מסכימים שפייסבוק מודדים את העדפות הגולשים, יש מקום לשאול האם שליטת מקדם האתרים על ביצוע פעולה מסויימת (למשל הקצב היומי של הזרמת המוצרים) משפיעה בכלל על העדפות הגולשים, ולענות על השאלה רק מהזווית הזו – כי אז ניתן לייחס ערך ולבנות מדרג של פעולות הקידום על פי הערכה של מידת השפעתם על העדפות הגולשים.

        על פי אותו ההגיון אפשר לשאול האם העדיפות הנצפית למכשירים ניידים היא העדפה ממשית של הגולשים, ולא רק השתקפות של הגידול בשימוש בהם או העדפה של האלגוריתם של פייסבוק.

        מסתבר שגם בגוגל סדר תוצאות החיפוש האורגניות המוצגות במכשיר נייד שונות מאלה שמוצגות במכשיר שולחני. אפשר שהאלגוריתם של גוגל הוא שמכריע להציג תוצאות חיפוש שעיצובם יותר מותאם למכשיר הנייד או הנייח (לדעת גוגל) ואפשר שהגולשים עצמם מאותתים לגוגל על העדפה בולטת של תוצאות חיפוש שעיצובם מותאם למכשיר שהשתמשו בו. ואז ה"טיפ" הראוי הוא להשקיע בשני עיצובים (או אתרים) שכל אחד מהם מותאם באופן מיטבי.

    • ענת נוי עזריאלי

      תודה – מאד ברור – מאד מלמד D:!!
      (Y)

    • הי,
      אם אני רוצה לשלוח ל activities של אלו שרשומים אצלי לאפליקצייה הודעה,
      האם יש כלי של פייסבוק שאני נכנס אליו ורושם את ההודעה?

      • עמית אדלר

        היי שגיא
        לצערי ההבנה שלי בנושא אפליקציות היא לא משהו שאפשר להסתמך עליו. אני ממליץ לך לשאול בקבוצה של עמית לביא בפייסבוק: facebook.com/groups/SocialMediaObserver

  2. פוסט מושקע ומעניין!
    תודה רבה :)

  3. תודה רבה,
    פושט מקצועי מאוד ומעניין.
    למדתי המון :)

  4. היי עמית להלן טיפ אישי שלי, אני נוטה לטרגט את הגולשים שלי, אפילו בשיתופים ב WALL, וזה בעיקר בכדי למנוע דעה שלילית או דיווחים.

    יצא לי להבחין שבפיסבוק ישנם מעגלים גם כן ואני נוטה לשתף תכנים שקשורים ל SEO לדוגמא אם חברים בנישה, להלן דוגמא למעגל שיצרתי

    • עמית אדלר

      היי מנשה, גם אני משתמש ברשימות חברים בפייסבוק, בעיקר כדי למנוע חשיפה לתכנים שלא כל חבר בפייסבוק יכול לעכל :-)

      אבל לעומתך אני לא מסנן תכנים מקצועיים רק לקהלי יעד מסוימים. אומנם אתה מגיע בדיוק לאנשי המקצוע בתחום שלך, אבל מונע חשיפה מאנשים נוספים – שאולי אינם עוסקים בתחום – אבל בהחלט ישמחו לקרוא את מה ששיתפת.

      • קל לי להבין את בחירתך.

        אך למרות זאת אינני נוטה להציג תכנים מקצועיים לאוכלוסייה שלא תתעניין בהם, או שבספק אם תבין אותם.

        לא ממש גיבשתי החלטה לגבי הדרך הנכונה לעשות זאת אך בכל מקרה מעדיף להימנע משיתוף מדריכי אופטימיזציה לחברים בפיס שלא ידעו מה זה אפילו

  5. רונן אלגרבילי

    מאמר מפלא וממצה.
    שאלות שעלו לי :

    מה משמעות פרסום תוכן SEO כ"פתקים" האם זה בסדר היום ?

    – לא ראיתי את מדד ה R.
    מה כדאי שתהייה התדירות לפרסום המוצרים שלי ?
    *היכן כדאי לפרסם – בדך העסקי או ביוזר ?

    • "מה כדאי שתהיה התדירות לפרסום המוצרים שלי?" – הרי לכם שאלה שבגרסתה היותר ארוכה היא: "איך ניתן לדעתך לתחמן את אלגוריתם הדירוג של פייסבוק באמצעות אופטימיזציה של קצב פרסום המוצרים?"

    • עמית אדלר

      היי רונן
      החשיפה של אותם "פתקים", תלויה בחשיפה של הפרופיל בו אתה כותב. אם הפתק נכתב בדף פייסבוק (לא בפרופיל אישי), החשיפה היא ציבורית. אם הפתק נמצא בפרופיל אישי, אתה קובע את רמת החשיפה לכל פתק שאתה יוצר.

      תדירות פרסום – ההמלצה היא לא להציף את הפיד של החברים / אוהדים. 2-3 פרסומים ביום הוא הקצב המומלץ, אבל אין פה שחור ולבן.

      היכן כדאי לפרסם? – אם יש לך עסק או שאתה עצמאי, עדיף בדף פייסבוק ולא בפרופיל אישי. אח"כ תוכל לשתף את התוכן הזה גם ליוזר האישי שלך, מה שיגדיל את החשיפה לדף שהקמת.

      לא הבנתי את שאלתך בנוגע למדד התדירות.

      • עמית, כפי שכתבתי היום בתגובה נוספת למעלה, לשאלה "מהו קצב פרסום המוצרים המומלץ?" פשוט אין תשובה רצינית, אלא אם שואלים קודם האם קצב הפרסום משפיע בכלל על העדפות הגולשים. אם זה לא משפיע על ההעדפות שלהם, לתשובה
        "200-300 מוצרים ביום" יש משקל מקצועי שהוא זהה לתשובה "2-3 מוצרים ביום". ואם זה כן משפיע על ההעדפות, והגולשים מעדיפים 200-300, זאת התשובה ה"נכונה", למרות שקשה להיפטר מהמנטרות הישנות ש"זה לא נראה טבעי, וזה יפעיל בפייסבוק פעמוני אזעקה".

        אבל איך נדע מה הגולשים מעדיפים? הרי לא כולם כמוני, וההעדפות שלי הן אולי של מיעוט מבוטל בתוך האוכלוסיה הכללית.

  6. אחד הפוסטים המעניינים שקראתי לאחרונה. אין ספק שחידשת לי כמה דברים.

    תודה!

  7. פוסט חשוב, מושקע ומשכיל לאלו מאתנו שעובדים על פייסבוק. מעניין שאפשר להוציא יותר גם בלי לפרסם בתשלום

  8. מעניין מאד. יחד עם זאת נשארתי כדרכי עם כמה תהיות:

    א. סביר ביותר להניח שגם הנהלת גוגל וגם הנהלת פייסבוק השקיעו לא מעט שכל וממון בחקירת ההצלחות והשגיאות של היריב, וביישום התובנות שנרכשו תוך כדי כך.

    ב. זניחת אותם "200 פרמטרים" שמהם הרכיבו לפני שנים רבות את ציון הרלוונטיות המשוקלל של הדף והעברת תשומת הלב לפרמטרים שמייצגים את רמת שביעות הרצון של אוכלוסיות הגולשים מדף אינטרנט נתון, היא ודאי תגובה של הנהלת גוגל לעצם הופעתו של פייסבוק.
    וההון העצום שהנהלת גוגל נאלצה להוציא על התנגדות לתחמון סדר הצגת תוצאות החיפוש ודאי הניעה את הנהלת פייסבוק לפתח שיטות שמבטיחות למערכת הדירוג שלהם חסינות מירבית מפני תחמון.

    ג. מאד לא סביר לכן לחשוב שהנוסחה שהצגת מייצגת 3 פרמטרים פשוטים וגלויים, שכל אחד מהם איננו מורכב בתורו ממספר רב מאד של פרמטרים סמויים שמרביתם נועדו להבטיח חסינות מפני תחמון חיצוני.

    ד. כך למשל, פרמטר A – יחסי הקִרבה (Affinity) מאפשר לכאורה יצירת אינטראקציות הדדיות במספר עצום בין הדף העסקי של חנות מזוזות מבני ברק לבין מספר עצום של תושבי הודו. חייבת להיות פה מערכת נוספת של חקירת והשוואת האינטראקציות האחרות של אותו דף עסקי ושל אותם הודים שתצליב מידע ותספק או תשלול אמינות לאינטרטקציות המסויימת הללו. משמע, פרמטר סמוי שהוא אחד ממרכיביו הרבים של פרמטר A – יחס הקרבה.

    ה. יש לשלול לפיכך את הגישה הפשטנית שעל פיה קיבלנו פה כמה טיפים מעשיים, בשלים ליישום מיידי, וכל מה שנותר לעשות בתחום הזה הוא להאריך את רשימת הטיפיים, שתשמש לתלמידי קידום האתרים כצ'קליסט לפעולות שיש לבצע להבטחת הצלחת דף עסקי בפייסבוק.

    • עמית אדלר

      היי עמנואל
      כפי שציינתי במאמר, הפרמטרים הם ערכים מקורבים. אף אחד לא טוען שיש פה נוסחת קסם, ובטח שאף אחד לא אומר שאפשר להבטיח הבטחות. אם מישהו חושב פה בצורה פשטנית, הרי זה אתה.

      • היי עמית, כתבתי את מה שכתבתי מתוך מחשבה על התגובות הצפויות של הקוראים, ומתוך הכרות רבת שנים איתם בפורומים המקצועיים. ולראיה: "מה כדאי שתהיה התדירות לפרסום המוצרים שלי?"

        את ההסתייגות שלך: "אף אחד לא טוען שיש פה נוסחת קסם, ובטח שאף אחד לא אומר שאפשר להבטיח הבטחות" היה לכן מן הראוי שתבליט היטב בתוך המאמר, ואז לא היה צורך שאוסיף את ההערות שתרמתי, פרי החשיבה הפשטנית שלי, כי איש לא היה שואל: "מה כדאי שתהיה התדירות לפרסום המוצרים שלי?".

  9. כמי שמנהלת שני עמודים בפייסבוק הפוסט הזה נתן לי המון חומר למחשבה. כבר זמן רב אני יודעת שתמונות וממים מעלים את אחוז הלייקים.
    אם כי באמת תלוי מה נושא העמוד.
    יש לי עמוד אחד שהוא עמוד מעריצים ואחד שהוא עמוד עם מטרה. לשניהם אני מעלה תכנים אחרים.
    אגב, אני מקשרת לפייסבוק שלי את טוויטר ואת האינסטגרם וכמובן את הפוסטים מהבלוגים שלי.
    ויש משהו מעצבן בפרסומות של עמודי המותג. חלק מהן מתחילות להציק.

  10. אנידור חקק

    הי עמית
    פוסט נהדר ומעניין שאני שמח שפבל נותן לו במה בדיוק שבוע אחרי שסקרנו כאן את גוגל פלוס… אפשר להתחיל להשוות מה יותר כדאי (אך כמו שהבנו כבר אין מה יותר כדאי וצריך למצוא תמהיל נכון לשלב בין הכל.. :)
    רציתי להוסיף את השימוש הנכון בקבוצות פייסבוק – מי כמונו יודעים את הכוח שבשיתוף התכנים שלנו בקבוצות ממוקדות.. כפי שאנו מתעסקים ומשתפים בקבוצות קידום אתרים, אני מאמין שיש צורך גם בקבוצות בשלל נושאים אחרים שיכולות לרכז מגוון גולשים רלוונטיים ושם לשתף את הפוסטים.. ההיענות משיתוף בקבוצות גדולה מאוד, ומדובר בפרסום חינמי וממוקד מאוד.
    חושב שהיה ראוי אם היית מכניס לפוסט גם קצת מידע והסברים אודות ה- REACH, TAT וכו'.. .
    בכל מקרה אחלה פוסט ונתראה בקרוב גבר :)

    • למה צריך לשאוף ל"תמהיל נכון" בכל מה שקשור לקידום? הרי בכל תמהיל אתה מגביל את כל אחד מהמרכיבים, במקום להפיק ממנו את המקסימום!

      • אנידור חקק

        הכוונה שלי בתמהיל נכון היא מבחינת הזמן שיש לבעל העסק / חברת הפרסום ומבחינה תקציבית… אי אפשר להשקיע את הכל מהכול בכל הפלטפורמות.. זה בלתי אפשרי. זו שאיפה נחמדה אך לא מציאותית ידידי

        • שכנעת אותי שיש לרכז את כל המשאבים הכספיים, השכליים והאחרים במאמץ להשיג קודם יתרון על פני מתחרים בפלטפורמה אחת בלבד.

          הדיבורים על "תמהיל נכון" נועדו רק להרשים את הלקוח שעושים בשבילו גם עבודת שכל – וכי איזו תועלת יפיק משני אינץ' במקומון מודפס, 4 שניות שידור ברדיו ועוד חצי שניה בטלויזיה?

          • הדיבורים על "תמהיל נכון" נוטים לבלבל בין "תמהיל שיווק" של בעל העסק (ראה http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%99%D7%95%D7%95%D7%A7) לבין "תמהיל מוצרים" (ראה http://www.maot.co.il/lex1/glossary/g_3110.asp). כאשר איש המכירות של משרד הקידום מדבר על "תמהיל נכון" הוא מתכוון לומר ש"אנחנו מוכרים גם קידום אורגני, גם קידום ממומן, גם קידום חברתי וגם עוד כל מיני דברים, ואם תקנה את כולם לא יהיה מאושר ממני".

            אבל הלקוח התמים מבין את זה כ"תמהיל השיווק הנכון בשבילו" ולא כ"תמהיל המוצרים" של משרד הקידום. הסיבה היא שהוא (ובדרך כלל גם איש המכירות) מתקשה לתפוס שהוא יאלץ לפעול נגד מתחרים ראויים בשוק שבו יש מונופול כמעט מוחלט על סך המכירות בידי המעטים שהם ראשונים בתוצאות האורגניות, בידי המעטים שמשתלם להם להגיש ביד כמה שיותר גבוה בתוצאות הממומנות וכך הלאה. תנאי השוק שהוא מכיר הם תנאים די לינאריים, שבהם גם עם הוצאה זעומה (שכר דירה לחנות בשכונת עוני בהשוואה לקניון עזריאלי) אפשר להפיק קצת רווח.

    • עמית אדלר

      היי אנידור
      אתה בהחלט צודק, לא ציינתי כאן את האפשרות (החינמית) להשתמש בקבוצות. מי כמונו יודע שהן בהחלט יעילות לקבלת חשיפה נוספת; אם כי התפוצה שלהן מוגבלת רק למי שמציץ בטיקר החדשות בצד (במידה שהוא עצמו אינו חבר באותה קבוצה). אולי בפוסט הבא :)

      • גם אני, אגב, אשמח ללמוד פה האם גם בתחום הקידום במדיה החברתית שורר מצב של מונופול בידי מעטים, כמו בקידום בתוצאות החיפוש האורגניות והממומנות. כי אם לא, הצורך בהשגת יתרון מכריע על המתחרים לא קיים בקידום במדיה החברתית, והיתרון על פני החלופות לבעלי תקציב צנוע הוא ברור וחד-משמעי.

        לפני כמה שנים אורן שץ שכנע אותי (בהרצאה בכנס מקדמי אתרים) שמי שרוצה להצליח במדיה החברתית חייב לשכור מומחה במשרה מלאה. אבל הפייסבוק של אז היה שונה מאד מפייסבוק של היום.

  11. מיכל כהן

    עמית, החכמת אותי, תודה!

  12. תודה רבה ! גם מקיף וגם ברור.

  13. כמנהל של כמה דפים רציתי לציין שהמאמר מעניין ומקיף מאד ראשון בעברית בנושא … נהנתי לקרוא ואשמח ליישם … וכמובן גם לשתף … שאפו !

  14. תודה, מאמר מעניין וברור.
    איישם :)

  15. תודה עמית,

    פוסט תמציתי ולעניין!

  16. מאמר מעולה .
    תודה רבה

  17. תודה רבה על המידע, נחמד להרחיב את הידע גם פה.
    אליאב.

  18. עמית אדלר,

    כתבת מאמר נפלא. תודה

  19. תודה על פוסט מצוין מושקע וברור

  20. נהנתי מאוד מהמידע , אחלה פוסט אין ספק

  21. אכן פוסט מעולה לבעלי דפי עסק בפייס וכן לאנשים העוסקים בקידוםדפי עסק בפייסבוק , תודה למדתי לא מעט …

  22. תודה על מאמר מושקע ומאיר עיניים, קצת קשה לעקוב כל הזמן אחרי כל הפרמטרים המשתנים של פייסבוק,אבל חשוב לדעת!

  23. מאמר נהדר

    חובה לישום והטמעה

    כמומחה פייסבוק אני הולך להדריך
    בנדון ותמיד אציין בפני לקוחותי
    את כותב המאמר אמית אדלר
    ומביאת המאמר בפייסבוק
    היועצת הבכירה ורד פליטמן

  24. ואי תודה לכם על חומר משובח. אנסה לקדם את הסטטוסים בדרך שהסברתם ומקווה מאוד שיעבוד כמו שצריך. תודה רבה רבה לכם.

  25. תודה רבה על הפוסט המעולה, באמת תרמת לי להבין קצת יותר טוב את המדיה החברתית של פייסבוק שמשתנה ללא הרף.

    עכשיו הדברים נראים קצת יותר חדים וברורים לי :)

    אבישי

  26. תודה רבה על הפוסט ועל שחלקת איתנו את הידע שלך.
    לא הצלחתי להבין את ההבדל בין ה-W ל-I.
    כי הלא שניהם משתמשים בכמות לייקים, שיתופים ותגובות כמדד לקבוע עד כמה אני מצליחה לייצר אינטראקציות עם החברים שלי ומכאן נגזר גם עד אני מצליחה לייצר אינטראקציות חשובות לחבריי.
    אם כך, מה בכל זאת ההבדל ביניהם?

    • עמית אדלר

      היי לי
      מאז פרסמתי את המאמר הזה, עברו הרבה מים במחוזות פייסבוק. כיום האלגוריתם של פייסבוק לא מורכב רק מכמה פרמטרים בודדים, אלא מ-100,000 פרמטרים (כפי שחשף אחד ממהנדסי החברה).

      איך בכל זאת לקדם את התוכן בניוזפיד? צריך להתמקד ברלוונטיות, תוכן טוב, איכות, מגוון ועוד. אפשר לקרוא עוד כאן: http://mklnd.com/1bTKP4d

  27. כתבה מעניינת ומועילה למשתמשים, כמוני, שמנהלים בעצמם את קידום האתר שלהם. כתוב בשפה ידידותית ומובנת לכול. כל הכבוד.

  28. היי לכם, פתחתי לפני מספר ימים דף עסקי בפייסבוק ואני לא ממש מוצאת את עצמי, אומנם במספר ימים קיבלתי כ-200 לייקים אך כשאני ב"דף הבית" של הדף העסקי אין לי שם חברים, רק דפי עסק כאלה שאני עושה להם לייק- דבר שמונע ממני אינטראקציה עם אנשים פרטיים, עשיית לייקים וכתיבת תגובות. מה עושים? הצילו!

  29. היי, פוסט מדהים! תודה!!!
    ושאלה שאני לא מצליחה למצאו אליה תשובה, אבל מומחה כמוך בטח מכיר.
    האם יש דרך חינמית ופשוטה לפרסם בכמה קבוצות בבת אחת במקום לאחת אחת?

    • עמית אדלר

      היי עדי, תודה רבה.
      הפוסט כבר ישן ולא הכי רלוונטי למה שקורה היום בפייסבוק (ראי תגובה שלי למעלה מ-18 בנובמבר 2013).

      בנוגע לשאלתך – יש תוכנות שמאפשרות לפרסם בכמה קבוצות בבת אחת, כגון t-roo הישראלית או hootsuite מחו"ל.

      • תודה רבה, אני אנסה אותם.
        יש אחת ספציפית שאתה הייתה בוחר? לא משנה לי אם בעיברית או אנגלית כל עוד אפשר להקליד שם עיברית לפוסטים.
        שאלת מתחילים, למה הוא לא רלוונטי? הסטטיסטיקות משתנות? בגדול אם הסמיילי הזה עבד לפני שנתיים הוא לא יעבוד היום?

        • עמית אדלר

          עדיין לא השתמשתי באף אחת מהן כך שאין לי המלצה ספציפית.

          הפוסט פחות רלוונטי כי היום האלגוריתם של פייסבוק כולל 100,000 פרמטרים ולא רק 3 עיקריים. מה שחשוב הוא להתרכז ביצירת תוכן מעניין ורלוונטי לקהל היעד שלך

  30. פוסט מצויין, תודה רבה!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

לשיתוף הפוסט לחצו כאן

תודה רבה על השיתוף ! 

עשו לנו לייק ותמיד תהיו מעודכנים:

 

שתפו את הפוסט עם חברים