למה חברות קידום אתרים לא מוציאות דו"ח חודשי נורמלי? 13 סעיפים שחייבים לכלול | AskPavel
קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » למה חברות קידום אתרים לא מוציאות דו"ח חודשי נורמלי? 13 סעיפים שחייבים לכלול

למה חברות קידום אתרים לא מוציאות דו"ח חודשי נורמלי? 13 סעיפים שחייבים לכלול

סיטואציה:

לרוני התקלקל הרכב, אז רוני נכנס למוסך וכך הייתה שיחתו כשסיימו שם:

בעל המוסך: קח, הנה המפתחות. עכשיו הרכב בסדר גמור
רוני: אוקיי. כמה יצא לנו?
בעל המוסך: 50,000 ש"ח
רוני: וואו, אוקיי, זה הרבה. על מה בדיוק?
בעל המוסך: לא יכול להגיד לך
רוני:
בעל המוסך: רוצה ריחן לאוטו?

נכון שזה לא הגיוני? בדיוק, אם האנלוגיה הייתה מורכבת מדיי, אז שימו לב לסיטואציה הבאה, שקרתה חודש שעבר (השמות בדויים כמובן וכו')

סיטואציה 2:

תכירו את אבי, אבי מנהל רשת מוסכים ענקית בישראל ורוצה לקדם את האתר שלו בגוגל, מגיע אליו לפגישה דני, דני מספר לו איך הוא הולך לקדם את האתר שלו בתוצאות החיפוש, דני מספר לו על איך שהוא יבצע לו אופטימיזציה לאתר, מחקר מתחרים, מחקר מילות מפתח ועוד כל מיני דברים שכל חברת קידום אתרים מציגה בהצעת מחיר, על הדרך הוא מבקש 4000 ₪, על פניו, המחיר הגיוני וקביל, אבל מה קורה כשנגמר חודש אחד, ועובר חודש נוסף, ועוד חודש וכו'.. האם אבי (הלקוח) יודע איפה הוא עומד עכשיו? האם אבי מבין את התהליך? ואם לא, מישהו מסביר לו?

אז קודם כל גילוי נאות, אני לא מתפקד כחברת קידום אתרים כבר מעל לשנתיים, אני יועץ SEO, יועץ לחברות קידום אתרים מצד אחד על אסטרטגיה, ניהול פרויקטים וניהול לקוחות ומצד שני יועץ לחברות שמקבלות שירות מחברות קידום אתרים על מנת לעבור ולדאוג שהעבודה נעשית בצורה הטובה ביותר וכמובן, להוסיף אינפוטים משלי על הדרך וייעוץ שיווק דיגיטל בכללי.

למה אני מספר לכם שאני לא מקדם אתרים? כי אני כל הזמן נתקל בחברות קידום אתרים שעושות עבודה נהדרת ולא מספרות או במקרה אחר, חברת קידום אתרים שלא עושות חצי דבר ומגישות דוחו"ת חודשיים על "שים לב כמה נכנסו לאתר שלך החודש" בתור טפיחה על השכם הלא נכון לעיניי הלקוח.

מי צריך להגיש דו"ח חודשי?

מאוד פשוט, אם אתם חברת קידום אתרים שרוצה להוכיח את העבודה הקשה (במיוחד בתחומים תחרותיים שתוצאות עלולות להגיע רק לאחר שנה ויותר מכך) אתם צריכים להגיש דו"ח חודשי. אני לא אשקר לכם, ללא ספק זה תלוי במחיר שאתם מקבלים, כי בסכומים זעומים של 1000-1500 ₪ לחודש ל-8 או 12 שעות חודשיות, קשה להקדיש שעתיים רק לדו"ח חודשי.

דו"ח חודשי אמור להיות מוגש ללקוח בגלל 3 דברים מהותיים:

  1. על מנת שלא תקומו יום אחד (זה קורה, זה קרה וזה יקרה) ותתבקשו להוציא דו"ח 14 שנה אחורנית ותאבדו את הידיים והרגליים ותילחצו ותשלחו לו בסוף דו"ח שכתוב בו "סליחה" בפונט 50px.
  2. בגלל שהחודשים הראשוניים הינם קריטיים ומלאי עבודת תשתית, הלקוח לא מקבל תוצאות עדיין, משמע – הלקוח מרגיש אחרי חודש / חודשיים שהוא נשדד ואין כלום בתמורה והוא מסוגל לעזוב רק בגלל שהוא לא מרגיש שיש מישהו שמחזיק לו את היד. חבל.
  3. מעבר לצד הלקוח, יש גם את צד המעביד / הבוס / אמינות החברה, כי מעקב חודשי בעצם גורם לכם וללקוח להבין מה מייצג כל חודש או רבעון, מה שגורם לתוכנית עבודה להיראות אמינה יותר ופחות "מכירתית" בלבד.

כמו שאמרתי בהתחלה, אני נייטרלי משני הצדדים, פעם אחרונה שהתערבתי בצורה נוקשה הייתה כשחברת קידום אתרים לא הוציאה דו"ח ללקוח מעל לחצי שנה, הלקוח שילם כ-4,000 ש"ח חודשי! ומה הוא קיבל בפועל? מיילים עם "הכל טוב, שים לב התקדמנו קצת". זה לא עבד וזה לא עובד, הלקוח קרא לי כי הרגיש (כמו שציינתי הנ"ל) לא קיבל תמורה לתשלום הגבוה שלו, אני, בתור איש SEO אומר לו "ככה זה, זה לוקח זמן.." ובאותה נשימה שאלתי "ומה הדו"ח האחרון אמר לך" וכשהוא סיפר שלא היה דו"ח כלל, ביקשתי ממנו שיבקש דו"ח מהחברה איתו הוא מקדם על מנת שנבין קצת יותר.

כשהגיע הדו"ח חשכו עיניי, הסיבה העיקרית לחושך שלי היא בניית הדו"ח, הדו"ח היה מורכב מצילומי מסך של אנליטיקס בצורה הכי בנאלית והכי דיפולטיבית שאפשר. אחרי שהבנתי שהם לא באמת מבינים בSEO לפי הדו"ח, החלטתי שצריך לבקש דו"ח של "מה עשיתם לאחרונה" וקיבלנו דו"ח שמראה 5 קישורים וטייטל של עמוד הבית, 4,000 ש"ח כפול ל-6 חודשים זה הרבה כסף בשביל טייטל ו5 קישורים (שאגב הורדנו לאור הנוראיות שבהם).

אני מציע לכם, לחברות קידום, לפרילנסרים, לאנשי שיווק באשר הם, דו"ח של SEO צריך להיות מורכב מכמה פרמטרים מאוד חשובים לתהליך (כל עוד מדובר ב-SEO בלבד כמובן ולא PPC או סושיאל וכו'). אז בבקשה, הכנתי לכם דו"ח תבניתי שיהיה לכם עם מה לעבוד, אם אתם חושבים שצריך להוסיף משהו או להוריד משהו, אני אשמח לשמוע.

*הנתונים שאתם רואים בצילומי המסך נלקחו מלקוח שלי עבור שירותי ייעוץ חודשי (האמת שהוא נתן לי אישור אבל העדפתי להשאיר כמה נתונים ללא השם, עמכם הסליחה על הפרטיות המתבקשת)

1. תחילת הדו"ח – סיכום

זה נשמע לפעמים מוזר אבל זה מה שנקרא "אמ;לק" (ארוך מדיי לא קראתי), דרך פשוטה להגיד למנהלים שצופים בדו"ח מה הכי חשוב לדעתך שהם צריכים לדעת.

2. דו"ח כניסות לאתר (כללי)

כאן תכתבו אם יש משהו חשוב שכדאי לדעת על צילום המסך הנ"ל. למשל, ניתן לראות בשקף הנ"ל שמשך הממוצע של הגולש הממוצע הינו ארוך מהרגיל, או לציין את העובדה שרוב המשתמשים שנכנסים לאתר הינם חדשים בעיניי גוגל.

כניסות לאתר

3. מקורות תנועה לאתר (מכלל התנועה באתר!)

גם כאן, אפשר לכתוב אם יש משהו שחשוב לשים לב אליו, למשל, רוב התנועה לאתר הינה בנוייה על בסיס מנועי החיפוש (לא תמיד זה גוגל לבדו)

מקורות תנועה לאתר

4. מה השתנה? (השוואות)

אחד הדברים החשובים ביותר ללקוח, זה לדעת שהוא מתקדם, לא רק מבחינה "אורגנית" או איך שלא תקראו לזה, הוא רוצה לדעת שהוא מתקדם מבחינת העסק, באם זה טראפיק, אם זה כלכלית, אם זה מיתוגית וכו'. אז זו בדיוק הדרך הנכונה להציג התקדמות, בעזרת ההשוואה.

השוואה בין חודש ספמטבר 2015 לעומת אוגוסט 2015

השוואה לחודש קודם

השוואה בין חודש ספטמבר 2015 לעומת ספטמבר 2014 (השוואה לשנה שעברה)

השוואה בייחס לשנה שעברה

5. ועכשיו, למה שהמקדם עשה. נתונים אורגניים בלבד!

בחלק הזה של הדו"ח הייתי מציג באותה צורת מסך של הצילום מסך הראשון, אך עם סגנמט אורגני בלבד. (ממש מקווה שאתם עובדים עם Segments, בעברית זה נקרא "תנועה רגילה")

נתונים אורגניים

6. ועכשיו, לאותו מסך, אך עם השוואה מול כלל התנועה.

השוואה מול כלל התנועה

ניתן לראות מהמסך הנ"ל שהכניסות האורגניות הינן נפח תעבורה גדול מאוד לעומת דרכי הטראפיק השונות. עדיין, כמו שראינו בצילומים קודמים, מדובר באתר בירידה עם חברת קידום שלא עושה את העבודה כראוי ולכן (כנראה) לא הוציאו דו"ח עד עתה. (לבסוף, את הדו"ח אני הוצאתי).

7. בדו"ח הבא, ניתן לראות את 10 עמודי הנחיתה הנצפים ביותר (ברמה האורגנית בלבד!)

עמודי נחיתה הנצפים ביותרחשוב להראות כאן ללקוח אילו עמודי נחיתה (שאולי אפילו אתם מקדמים הרי) מצליחים לגרום להרמות בסופו של יום תחת העמוד של "יעדים שהושלמו" (Goals)

8. בדו"ח הבא נראה את המקורות שהפנו לאתר הלקוח

מקורות שהפנו לאתר הלקוח

זאת אומרת, אילו "רפרלים" מפנים לאתר הלקוח, שיותר ויותר מוכיחה את עצמה כדרך להראות ללקוח כמה הקישורים הטובים באמת מצליחים להביא המרות ללקוח ולא רק טראפיק בלבד. שזה מן הסתם המטרה של כולנו בסופו של יום.

9. מובייל?

גם אם הלקוח שלכם עובד עם תבנית מותאמת למובייל ברמה הרספונסיבית או ברמת הדומיין המותאם אישית (m.site.co.il) חשוב מאוד להבין כמה גולשים בפועל הגיעו מהמובייל וכמה מהדסקטופ.

מובייל

*ניתן לראות מהטבלה הנ"ל, מתוך 9,853 הכניסות שהיו באתר, כ36% מהתנועה הגיעו מהמובייל(!). חשוב לציין שאם האתר היה מותאם למובייל / רפונסיבי, הלקוח היה רואה בשיפור ניכר ביחס להמרה, כאשר עכשיו, הוא עומד על 0.48% בלבד לעומת הדסקטופ של 1.47%

10. ועכשיו, לרגע החשוב ביותר באתר – ההמרות(!)

בטבלה הנ"ל ניתן לראות מה כמות ההמרות שבסופו של דבר, נוצרו באתר. ועל מנת להציג ללקוח את העבודה שלכם בפרט, חשוב להראות גם ברמת ה"ערוצים" האחרים, כאן למשל, ברמה האורגנית לעומת התנועה הכללית:

המרות באתר

בטבלה הנ"ל, ניתן לראות שיותר מחצי מההמרות שבאתר הגיעו דרך מנועי החיפוש. מה שמראה את העבודה שלכם בצורה הרבה יותר ברורה ושווה את הכסף.

ניתוח המרות

11. קישורים?

אל תשחקו אותה, אתם יודעים שב-SEO (בישראל לפחות) זה חשוב מאוד להשיג קישורים, ואת האמת? גם באתרים בחו"ל שאני מקדם, אני משיג קישורים, אבל כמובן את האיכות של הקישור אפשר לראות במיידית. בגדול הרי קישור טוב זהו קישור שמביא טראפיק, הטראפיק בעצמו יחליט אם הוא רוצה להיות המרה, אבל את החמור, אפשר להביא לנהר בעזרת קישורים טובים. אז גם קישורים, חשוב להראות בטבלה או ברשימה קצרה:

  • מהאתר: co.il עלה מאמר בנושא "7 טיפים להכין את הרכב לחורף מבלי להוציא שקל"
  • מהאתר: co.il עלה הבאנר עם הקריאטיב החדש של הרבעון לעמוד הנחיתה החדש
  • וכד'..

12. אז איפה אני עכשיו? (מיקומים)

אין דבר שיותר מעצבן אותי מלראות טבלת מיקומים עם כותרות לא רלוונטיות, לדעתי, כך צריכה להיראות טבלת המיקומים שלכם:

ביטוי תחילת הפרויקט חודש שעבר היום מתחילת הפרויקט מחודש שעבר
ביטוח רכב 6 2 1 +5 +1
ביטוח דירה 8 5 1 +7 +4

למה בעצם? כי מה בעצם חשוב ללקוח? לדעת שני דברים חשובים:

  1. איפה אני בהשוואה ליום שהתחלתי לשלם?
  2. איפה אני בהשוואה לפעם האחרונה ששילמתי?

13. מה עשית בשבילי למעט שעתיים על דו"ח? (סיכום פעולות שביצעתי)

בחלק האחרון של הדו"ח, אכתוב בעצם מה ביצעתי בפועל החודש ומה אבצע לחודש הבא. למשל:

פעולות שבוצעו החודש:

  • כתיבת 4 מאמרים למען החלפות קישורים לחזק את נושא ביטוחי הדירה
  • כתיבת 3 מאמרים למען החלפות קישורים לחזק את נושא ביטוחי הרכב
  • יצרתי דו"ח אופטימיזציה למתכנתים למען הנגשת האתר (ע"פי החוק החדש..)
  • יצרתי 4 עמודים חדשים למען חיזוק הנושא הראשי של "ביטוח משכנתא"
  • הזמנת 15 מאמרים לאתר הראשי
  • וכד'.

פעולות שמתוכננות לחודש הבא:

  • השגת קישורים חדשים בנושא ביטוח עסקים
  • העלאת 5 מאמרים חדשים לאתר (את שאר המאמרים נעלה בהמשך הרבעון למען העלאה איטית ולא מהירה מדיי על מנת לא ליצור "אובר אופטימזיציה"
  • וכד'..

אלו סתם דוגמאות אשר נועדו להבהרה בלבד, בתכלס, אתם צריכים להיות אפילו יותר ממוקדים, לא רק עבור הלקוח, אלא גם עבורכם. שוב, אני מזכיר שמדובר בשני גורמים עיקריים שצריכים לגרום לכם לכתוב את הדו"ח, האחד – הלקוח משלם סכום נכבד ויש לכבד את העסקה באשר היא. השני – הלקוח חשוב לכם ואתם רוצים להראות פעילות ללא קשר לכמה הוא משלם.

תבינו, את כל הדו"ח הזה אפשר להציג בגרפים / מספרים / דו"ח ZEFO / ברייל, מה שתבחרו, העיקר הוא בסופו של יום, להציג את הפעילות, את המשימות, את האכפתיות שיש לכם ללקוח ולא רק את החשבונית.

יש לכם עדיין שאלות לגבי דו"חות חודשיים? אשמח לדבר איתכם, אחרי הכל, כיום, אני יועץ SEO, לא מקדם. 

אודות שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום
שמוליק דורינבאום, מקדם אתרים כבר מעל לעשור תחת השם "שמול". יזם, כותב, מוזיקאי וכמובן, מקדם אתרים מנוסה, מתמחה גם בייעוץ ובניית אסטרטגיות שיווקיות לעסקים ומרצה בקורס ה-SEO המלא בהאקר יו. האתר האישי שלי: Shmul.co.il

עשוי לעניין אותך גם...

אופטימיזציה למילות מפתח

איך עושים אופטימיזציה למילות מפתח בקמפיין קידום אורגני (ולמה זה כ"כ חשוב)

אתם מריצים קמפיין קידום אורגני וגיבשתם רשימת מילות מפתח. יצאתם לדרך, כתבתם תכנים וסך הכל ...

32 תגובות

  1. כתבה מאוד מעניינת ואני בהחלט הולכת לדרוש דוח כזה. תודה רבה!! מאוד מועיל!

  2. מעולה, פשוט מאמר לעניין, חשוב ותמיד נחמד לדעת שמה שאתה עושה – נכון.

  3. מיכל כהן

    אני מטפלת שנים באותו מוסך כי הוא מטפל לי טוב ברכב, אמין עליי וגובה מחירים הוגנים. ובעיקר כי הטיפולים שלו מוכיחים את עצמם. דוחות עם באזז וורד לא עושים לי את זה, גם לא גרפים עולים וגם לא סיפורים על כמה הרבה דברים עשיתי. מצידי עדיף שלא תיגע בכלום והרכב ייסע מאשר שתחליף מיליון דברים והרכב ייתקע (או תבנה מיליון קישורים ומחר האתר יעוף מגוגל).
    אני מאמינה בתקשורת טובה ושוטפת ופתוחה עם הלקוחות הרבה יותר מאשר בדוחות.
    אבל אתה כותב נהדר 🙂

    • שמוליק דורינבאום

      קודם כל המון תודה על המחמאה, שמח שאהבת את הכתיבה 🙂

      לגבי ה"כל עוד יש תקשורת טובה ושוטפת.." אני פחות מאמין, מהסיבה הפשוטה, אלו שלא מוציאים דו"ח, ברוב המקרים מדובר בחברות קידום שפשוט לא יודעות איך להסביר ללקוח את העבודה או ברמה רעה יותר, לא עשו כלום בשביל להסביר.

      עבודת קידום אתרים צריכה להיות מסודרת חודש בחודשו מבחינת העשייה ובטח שלא "נראה מה יהיה חודש הבא" כך, שאני בטוח שאצלך (ובמיוחד אצלך מיכל, מקצוענית מוכרת) שיש לך גאנט עבודה ואין בו טעויות ואין בו שאלות פתוחות, הכל ברור אצלך. תופתעי, רוב הלקוחות שהייתי אצלם, לא מבינים חצי דבר ממה שקורה ובטוחים שלא נעשה כלום (אפילו אם נעשה) ואז אני צריך להתחיל להוכיח להם את העבודה של זה שמקבל אלפי שקלים בחודש. לא נעים.

      • מיכל כהן

        הדוחות האלה לא עוזרים להם להבין כלום. נתון יבש של תנועה באוגוסט לעומת ספטמבר לא שווה כלום בלי הניתוח שלך באוגוסט זה קיץ וספט' זה חג. עליה בכניסות לא עוזרת ללקוח כי הוא לא מודע לספאם שמתגבר מחודש לחודש באנליטיקס. נתון של איזה קישורים השגת לא שווה כלום כי בקישורים בהרבה מקרים כל המוסיף גורע. בקיצור, מנהל שיווק לא יכול ולא צריך להיות איש SEO. הוא צריך לקבל מאיש ה SEO את הדברים המהותיים, להבין בגדול מה נעשה, מה הבעיות, איפה עומדים ועל מה עובדים. אבל כל פרוייקט לגופו וכל לקוח לגופו. ויש הבדל בין מה שלקוח רוצה בחודשים הראשונים כשעוד אין לו אמון לבין העבודה המשותפת בהמשך.

  4. מסכימה איתך שמוליק והדו"חות שאנחנו שולחים ללקוחות שלנו קרובים מאוד למודל שאתה מציע.
    הרבה פעמים כל עוד "הכל בסדר" הלקוח פחות מתעניין בעבודה שעושים עבורו, העיקר שהוא מתקדם, ולמקדמי האתר נח לחסוך את זמן העבודה על הדו"ח או את העבודה שבוצעה בפועל.
    הבעיה מתחילה לרוב כשהביצועים של האתר פחות טובים או לוקח יותר זמן להראות תוצאות.
    מניסיוני, כשיש שקיפות עם הלקוחות, שבאה במקביל לתקשורת שוטפת פתוחה ולא במקומה (אני מסכימה עם מיכל בנקודה הזו שדו"ח חודשי, מושקע ככל שיהיה, הוא עדיין דיווח קר ולא יכול להחליף תקשורת שוטפת) – לקוחות סבלניים וסובלניים הרבה יותר גם בזמנים שהתוצאות פחות טובות וגם מעורבים הרבה יותר בפרויקט.
    נקודה שאני חושבת עליה וגם מנסה כמודל בחלק מהפרויקטים, היא דיווח מפורט אחת לחודשיים שמאפשר פרספקטיבה קצת יותר רחבה גם מבחינת עבודה וגם מבחינת תוצאות (כמובן, תלוי בהיקף הפרויקט)
    נקודה נוספת ששווה להתעכב עליה בעיני היא התאמת הדיווח לסוג הלקוח ומידת ההבנה המקצועית שלו (גם מבחינת השפה, גם מבחינת רמת הפירוט וגם מבחינת הדגשים שבוחרים).

    • שמוליק דורינבאום

      קודם כל תודה על התגובה שלך, שמח לראות שהסכמת עם חלק גדול מהכתבה. כמובן, נושא הדוחו"ת לא קל וידוע כ"קר" לפעמים כשאין הסברים מפרטים אודות נתונים כאלו ואחרים, אבל, גם כאשר יש ירידה, עם הסברים נכונים ומפורטים אודות בניית תשתית וכד', אפשר בקלות להעביר את המסר ללקוח מאשר שהוא יגלה זאת לבד לצערנו.

      לגבי הדו"ח הדו חודשי, אני חושב שזה רעיון מעולה באותה מידה, כי אחרי הכל, לא כל חודש יש מה להגיד אבל לדעתי תמיד חשוב שיהיה הלקוח בלופ, וכן, זה מסכן אותנו וזה פותח אותנו לשיח לא תמיד נעים.

  5. אני חייב לציין שהמאמר אמנם ארוך ומושקע, אך קצת שטחי ומחפף לטעמי.
    יכול להיות שזאת צורת הכתיבה שלך, "שכונתית" משהו, אבכל לא התחברתי. (אולי זה אני).
    דרך אגב, בסעיף 11 אתה מציין שאתה מקדם אתרים בחו"ל, למרות שלאורך כל המאמר אתה מדגיש שאינך מקדם יותר.
    לסיכום: אמ; כק
    בהצלחה במאמר הבא.

    • שמוליק דורינבאום

      אהלן איתן, אז אני מבין שאתה פחות התחברת, אין שום בעיה. אבל מפה ולהגיד "שטחי ומחפף" אני חושב שאתה "אמלקת" מהר מדיי אותי ואת מה שאני מייצג.

      סעיף 11 דיבר על קישורים ונכון, כתבתי על אתרים שקידמתי בחו"ל, נכון, התכוונתי ל-בעבר, הבנת נכון, אין לי זמן עם כל האהבה שלי לתחום לשבת ולקדם אתרים בעוד שאני עובד כל יום 9-6 וגם מייעץ ומלמד בשעות הפנאי. כל לקוח יבין שאני עובד עליו אם אקח לו אפילו 200 שח לחודש. אבל תודה על האבחנה ועל הזמן שהקדשת בשביל לכתוב לי את זה.

    • פבל ישראלסקי

      אתה מדבר גם על התוכן או רק צורת הכתיבה? אולי זה טריוויאלי לחלק מהאנשים אבל אני רוצה לחזק את שמוליק שלצערי הרבה חברות SEO לא מציגות חצי מזה ללקוחות.

  6. וללקוחות שמשלמים 1,500 – 2,000 ש"ח לקידום איזה דו"ח אתה מוציא … יש לך נוסחה לדו"ח מקוצר?

    בנוסף אני חושב שחלק גדול מהדו"ח שהצעת מיותר (הלקוח לא קורא ולא מבין) אבל בהחלט עושה רושם!
    החלק החשוב ביותר זה עניין מיקום מילות המפתח. בעבר הייתי שולח דו"ח מפורט של קישורים ומה עשיתי עד שזה התחיל להיות דיון מקצועי מול הלקוח….

    • שמוליק דורינבאום

      שחר, האמת שלקוחות עם תקציב מעל 1500, לדעתי, צריכים לקבל את אותו הדו"ח, נכון שזה המון לכתוב אבל עדיין, מדובר בנתונים שהלקוח צריך לראות. נכון שלא את הכל הוא יבין, אבל שוב, זה לא רק בשבילו, זה גם בשבילך כחברת הקידום.

      הדו"ח ה"מקוצר" יכול להיות גם רק הנתונים האורגניים לדעתי ללא הנתונים מכלל התנועה, בסופו של יום, האורגני זה מה שקובע כך שאולי באמת תוכל לוותר על הנתונים הכלליים יותר.

  7. יש שתי דרכים לעשות לעצמך שם בכל תחום מקצועי: הראשונה היא להיות טוב במה שאתה עושה, השנייה היא להגיד שאחרים לא בסדר כדי להוציא את עצמך אחלה. חבל שאתה בוחר באפשרות השנייה

    • שמוליק דורינבאום

      שימי, אני בתחום הזה כבר 9 שנים, לא ממש מעניין אותי איך אני מוצג בעיניי התחום שלי. אני חושב שהרבה מאוד מהאנשים בתחום מכירים אותי ואני לא צריך גימיק בשביל להתפרסם. כתבתי כאן את מה שאני רואה ביום יום ולא הצגתי את שמות החברות (שבינינו, יכולתי לספר ולעשות שיימינג שהיה גורם לאיבוד לקוחות מאסיבי). אז אל תחפש להוציא אותי "הרשע" רק בגלל שאני אומר את האמת שהפכה את התחום שלנו לאפור יותר בעקבות זלזול שוטף של חברות.

  8. ראשית – רוצה לפרגן על הפוסט- תוכן מעניין מאוד, חלק מהעבודה השוטפת בקידום אתרים היא אכן לעדכן את הלקוח על ססטוס מצב קידום האתר שלו, יצירת הדוח כמו שאמרת יכולה לקחת כמה דקות- למחפפים או שעתיים כדי להציג דוח יפה ממנו אפשר להבין כמה מסקנות.

    שנית- עם הגילוי הנאות שלך גרמת לנו, לי להבין ,שמא עדיף אולי לעלות "דרגה" ולהיות יועץ קידום אתר , תפקיד זה בלי לזלזל כמובן יוצר פרספקטיבה שונה בהסתכלות על נושא הקידום, וגם בנושא הצגת הדוח ללקוח.

    אולי חלק פה לא יודעים אבל כל טבלאות הסטטיסטיקה שהוצגו ניתנות להכנה מראש כקובץ תבנית מוכן בתוך גוגל אנליטיקס, ההכנה הראשונית של התבנית לא קלה ,בייחוד שהתרגום הפנימי של גוגל לפרטים השונים בדוח היא מעוותת ולא מתורגמת נכון, אבל אם יוצרים את התבנית הזו פעם אחת זה חוסך זמן רב בביצוע הדו"ח (כמה קליקים בדוח אנליטיקס ומפיקים pdf מקצועי ביותר)

    לעניין נוסף שהועלה כאן- קישורים חיצוניים הם חלק בלתי נפרד מעבודת הקידום, בטח בחו"ל ובטח בארץ,
    אני אישית יצרתי גם תוכנה לקידום אתרים בארץ שהיא כלי (בוט) לרישום מהיר לאינדקסים ,פורומים וכו' , כלי שביידים של מקדם מקצועי הופך את עבודת הקידום לקלה יותר- אין לוותר על קישורים חיצוניים לאתר , נכון שקישורים מאתרים בעלי נושא קרוב עוזרים יותר מעוד אינדקס ועל זה אין ויכוח.

    עלה והצלח והמשך לשתף אותנו בפוסטים !!

    • שמוליק דורינבאום

      תודה צחי על התגובה, שמח שאהבת. לגבי נושא ה"לעלות דרגה", זה לא כזה קל כמו שזה נשמע, אני מגיע לחברות מבלי שום שיחה מקדימה ואז מציפים אותי שאלות שרק בן אדם עם שנות ניסיון של מקצועיות שוטפת ב9 שנים האחרונות, החל מלנהל חברה בצורה עצמאית לקידום אתרים, להיות חלק בהנהלה בחברת קידום אתרים מהגדולות ביותר בישראל SEO Israel ועד להיות מנהל שיווק דיגיטל של מותג מצליח כמו WOBI (מקום ראשון ב"ביטוח רכב") כיום. אני חושב שללא כל התקופות האלו, לא הייתי יכול להיות יועץ SEO בצורה מקצועית שתעמוד מאחורי המילים שלי.

  9. לפני הרבה מאד שנים אמר רן פקר, טייס בחייל אוויר ואיש עם ראש גדול על הכתפיים, לגבי מכבי ת"א בכדור סל
    את המשפט הבא "מי שמנצח לא צריך להסביר …"
    הוא התכוון שכשמכבי תל אביב בכדור סל מנצחת במשחק מסוים, היא לא צריכה לספק שום הסבר …

    רוצה לומר, מי שהלקוחות שלו נמצאים במקום 1-3 בגוגל בביטוי הכי חשוב שלהם לא צריך להסביר כלום…
    מי שלא יודע לקדם … רצוי מאד שלפחות ישלח דוחות.

  10. ראשית, אחלה מאמר.

    אבל ובהמשך למה שרשמה מיכל – מנסיוני (הלא קצר כבר), בתחילת הדרך הדו"חות חשובים מאוד ואתה צודק לגמרי … אבל ככל שהזמן עובר מרבית הלקוחות הופכים חסרי סבלנות ורוצים רק את "תקציר המנהלים" ולפעמים אפילו את זה לא.

    אני שינתי את הדו"ח החודשי שלי לרבעוני ולפעמים אפילו רק עדכונים על מגמות חדשות ו\או שינויים מהותיים.

    כמובן שזה מצריך יחסי אמון עם הלקוח … אבל גם שלא צריך להשתעבד לעניין הדו"ח.

  11. נהנתי לקרוא תודה !

  12. תודה רבה על התבנית!
    יכול להיות מר' שמוליק שהאנשים שירדו על הכתבה/הדו"ח זה אנשים שהצגת בכתבה ככאלו שלא מציגים דוחות ללקוחות שלהם?…

  13. מסכים לכל מילה.
    סלחו כל מקדמי האתרים האורגניים, הפכתם לחבורה של אנשים דמגוגיים ושרלטנים.
    אני כמובן לא מתכוון לכולם, אבל חלק גדול מהחברות פשוט יוצרות מסך עשן על העבודה שלהן, בתואנה כאילו מדובר בסודות מקצועיים.
    אני כבר כ"כ מנוסה עם חברות קידום אתרים, בבעלותי 3 אתרים, והיו עוד כאלה שמכרתי, עבדתי עם 6 חברות שונות, ולפני כמה ימים חתמתי חוזה עם חברה נוספת, על קידום 10 ביטויים.
    כחלק מהחוזה כתבתנו שהחברה תעלה לכל ביטוי, מאמר אחד בחודש.
    רק אחרי שהם קיבלו את הצ'קים, הם נזכרו לומר לי שהם לא מוכנים לחשוף את המאמרים, היכן הם מעלים אותם, והיכן הם יקשרו לאתר שלי. מבחינתם הם אומרים שהאתרים שהם מעלים בהם את המאמרים ומקשרים לאתר שלי, זה סוד מקצועי, וייתכן שאני מחברה מתחרה.
    אני מבחינתי אמרתי, שהם יכולים לספר לי שהם מעלים 100 מאמרים בחודש, אבל אם לא מציגים לי היכן הם מעלים אותם, אז מבחינתי הם לא העלו מאמר אחד אפילו.
    האם זה סביר???
    רוצה לשמוע לדעתכם.

    אלעד

    • שמוליק דורינבאום

      קודם כל תודה אלעד על התגובה ואני שמח שאהבת והסכמת עם הכתבה. אממה, הרעיון של "דמגוגיים ושרלטנים" קצת כואב לי אישית, למרות שאני לא מקדם אתרים יותר אלא רק יועץ.

      אני אתחיל מאנלוגיה, אם אתה רוצה לדעת מיהו איש טכני טוב, תבקש ממנו להסביר לך איך ללבוש חולצה מכופתרת ללא המילים "ללבוש" או "כפתורים" או "שרוולים".. למה אני אומר את זה? כי אדם מקצועי שלא יודע להסביר את עצמו במילים פשוטות (לא משנה מה העיסוק שלו, גם טכנאי צוללות) גם לא יידע לכתוב לך דו"ח או להסביר את העבודה שלו, שזה דפוק לכשעצמו ללא ספק, אבל יכול מאוד להיות שהוא מקצוען ברמות על אבל פשוט לא יודע להסביר את עצמו, אם תשאל אותי – הוא לא צריך להיות הצד שמסביר בחברה, אלא רק הצד המבצע, אממה שוב, לפעמים על הדברים האלו נופלים חוזים שלמים.

      אני מאוד מקווה אלעד שאתה מאמין לפחות באנשים שאתה עובד איתם, פשוט תלמד איך לסחוט את המידע הרלוונטי והמובן עבורך, לא כל "קנוניקל" או נגיעות בHTACCESS אפשר להסביר לך לדעתי, אבל לפחות תדע כמות קישורים, כניסות ומאמרים שעלו בהחלט.

  14. שמוליק זאת בדיוק הסיבה שמאמרים כאלה פוגעים בתעשייה
    אתה פשוט כותב לך פוסט שבמקום שהמון בעלי עסקים שאין להם כל כך הבנה מבקרים בו
    ומחר בבוקר אני מתעוררת לדרישה של דוחות כאלה ואחרים

    הלקוח ממוקם מעולה מקבל לידים אבל בגלל מאמר שהוא קרא כאן עכשיו מבקש דוחות ואני צריכה לשרוף שעתיים על דוח שטותי מאין כמוהו

    אני מכירה את שמך ומאוד מערכיה את העבודה שלך מבחינה מקצועית אבל מאמר שתוקף חברות קידום אחרות הוא פשוט מכה מתחת לחגורה

    זה בלוג שנועד לתת לנו המקדמים ערך ככה הוא התחיל ואני פונה גם אליך פבל
    אז במקום למעוך את התעשייה אנא מכם שחררו קצת את הלחץ, יש אנשים שזאת פרנסתם ואתם פוגעים בהם עם מאמרים שטותיים כאלה

    אז וואו 20 דוחות שאפשר לייצר ב CUSTOM TEMPLATES של אנליטיקס וסבהה הלקוח לא יבין כלום
    שבזה אני מסכימה לגמרי עם מיכל תקשורת טובה עם הלקוחות היא לגמרי חובה
    אני למשל לא מחייבת לקוח להישאר איתי ל 12 חודשים הוא יכול לעזוב מתי שרוצה אני מסבירה טוב מאוד שחצי שנה ראשונה זאת עבודת תשתית

    ותצחק על זה אבל רוב הלקוחות מבינים ומקבלים את ההסבר.

    • שמוליק דורינבאום

      אז קודם כל תודה על ההערכה, היא לא מובנת מאליו. 🙂

      אממה, חשוב לזכור משהו, נושא הדו"חות לא אמור להיות אחיד עד לרמה שכזו, אמרתי יותר מפעם אחת שבסופו של יום מדובר בעבודה שלא תמיד מובנת אבל אם הלקוח הוא לקוח שמשלם סכום קטן יותר או לקוח שלא רוצה דו"חות כל עוד הוא מקבל את מה שהוא רצה מלכתחילה, אין ספק שדו"ח יכול רק לבזבז זמן.

      אבל דו"ח מהבסיס שלו נועד למען דורות הבאים, למען עתיד שקט יותר שלא יבוא יועץ מעצבן (כמוני 😉 ) ויבקש לדעת מה נעשה בחברת הקידום ומגלה שחצי שנה אחרונית לא נעשה כלום, אז נכון שהוא ממוקם ראשון בתוצאות אבל יש דרכים להרחיב פעילות ולא צריך לנוח רק בגלל שיש תוצאות, תמיד אפשר יותר.

      ושוב, חלילה לעולם לא אפגע במקצוע שלי, אני בתחום הזה ב2008 בערך ומאז אני מפרגן למקדמי אתרים אבל בו זמנית רוצה שיהיה סדר בעולם שלנו ושיהיה פחות זילות וקופסאות שחורות. זה הכל, הכל התחיל ונגמר בשקיפות מול הלקוח.

    • מדהים אותי לקרוא את התגובה שלך. בגלל אנשים כמוך, לא ירחק היום והמקצוע שלכם ייעלם במעמקי הנשייה. את מתפלאת למה את צריכה לתת דין וחשבון ללקוח שלך?! למה לך לבזבז שעתיים על דו"ח מיותר?! כשאת הולכת למוסך את לא רוצה לדעת על מה לקחו לך כסף? כשאת הולכת לרופא, את לא מעוניינת לדעת מה הטיפול שעשו לך? רק במקצוע "מקדם אתרים אורגני", אסור שהלקוח יידע מה נעשה.
      אני כמובן לא אדבר בשם פאבל, ואיני מקדם אתרים, אבל הבלוג הזה משמש לא רק מקדמי אתרים, אלא גם כאלה ששוכרים מקדמי אתרים, ומשלמים להם ממיטב כספם, כדי שירכשו לפחות יידע בסיסי ויידעו להתמודד עם אנשי המקצוע "הלא ברור הזה", שרב הנסתר בו על הגלוי (בוא נודה על האמת, גם אתם לא תמיד יודעים מה אתם עושים, ומקווים שיהיה בסדר, ועבדתי גם עם הגדולים ביותר). ברור לי שאת היית מעדיפה לקוחות שלא שואלים שאלות ורק מעבירים את הכסף (כולנו היינו מעדיפים). אבל אם בחרת לעצמך מקצוע כ"כ ספקולטיבי, לפחות תהיי מספיק ישרה לתת דין וחשבון ללקוחות שלך על מעשייך (ואל תספרי שאת נמדדת בתוצאות, כי כפי שאנו יודעים, להרים ביטוי מעמוד 10 לעמוד 3, זו לא באמת הצלחה).

      • אלעד היקר
        שאתה שוכר מקדם אתרים אתה רוצה תוצאות או דוחות
        אם יגיע מקדם אתרים שמספק לך דוחות וכל שלב במה שהוא עושה אבל את התוצאה האמיתית לא תקבל

        אז מה תגיד "וואו הוא באמת ניסה"
        ממש לא אתה כמו כל הלקוחות רוצים תוצאות ובשביל תוצאות צריך לעבוד וקשה
        אני ממש לא הולכת לבזבז שעתיים מהחיים שלי לכל לקוח על דוח שבאמת עם כל הכבוד לשמוליק מטופש
        אם אתה לקוח עם טיפה ידע בסיסי באנליטיקס את כל מה שמצויין כאן תוכל לראות באופן אוטמטי

        אם אין לך ידע אפילו בסיסי בזה אז גם ככה לא תבין מה אומרים הדוחות

        אז שוב אלעד תן לי להרגיע אותך הקידום אורגני לא יעלם מהעולם כי יש רק 10 מקומות בעמוד הראשון
        ותמיד יהיו לקוחות שירצו להופיע בעמוד הראשון ויש לי המון לקוחות ויש בינינו תקשורת טובה והכל טוב אתה תעבוד עם נותני הדוחות

        • שמוליק דורינבאום

          אני לא בטוח מה התכוונת בדיוק ב"עם כל הכבוד לשמוליק מטופש" (או ששברת שורה בטעות או שהעלבת, לא בטוח. :/ )

          בכל מקרה, אני רוצה להגיד לך שמה שכתבת לגבי "בזבוז של שעתיים" כי מבחינתך זה או תוצאות או דוחות אז את אין לך מושג בניהול זמן ואין לך מושג מהי עבודת SEO ואת מזלזלת בלקוחות שלך אם את חושבת שכולם חייבים להגיד "אה אוקיי אז היא בטח עובדת קשה ואין לה זמן" גם למוסכניק מעאפן יש 15 דקות שהוא צריך להסביר ללקוח מה נעשה ולא "תיקנתי, הנה המפתחות".

        • פבל ישראלסקי

          רעות, אני חושב שאין כאן חובה לכלום, בסוף זו המלצה שהיא לטובת נותן השירות והיא רק מדגישה את המקצועיות. מה יקרה אם חודש מסוים לא יהיו תוצאות? המטרה של הדו"ח היא להגיד ללקוח "הנה תראה, עשיתי עבודה". לפעמים העבודה הזו מניבה תוצאות בחודשים מסוימים ולפעמים יש חודשים שבהם אפילו יש ירידה, זה לא מעיד על חברת SEO גרועה. אני חושב שהמינימום של כל איש מקצוע זה לשקף את העבודה שנעשתה.
          כמובן שאם יש מקרה קצה בו לקוח מרוצה מהתוצאות ואומר שהוא לא צריך שום דו"ח אז לא חייבים לשלוח לו בכוח, אבל בכל מקרה אחר אני חושב שזה לגיטימי. אגב, כיום לא חייבים להשקיע בזה שעתיים, יש מערכות שמפשטות את התהליך ומאפשרות לעשות זאת בפרק זמן קצר יותר.
          קידום אתרים זה לא מקצוע עם וודאות של 100%. שרברב שבא אליך הביתה לסדר סתימה יעשה זאת בהצלחה או שלא תשלמי לו, בקידום אתרים לא תמיד יש הצלחה (וגם אפשר להתווכח מה זה אומר הצלחה), הדו"ח הזה מראה ללקוח שהוא לא שילם לחינם גם כשאין הצלחה.

  15. קודם כל שמוליק אני מתנצלת כתבתי מהר
    הכוונה הייתה שלדעתי הדוח מטופש ועם כל הכבוד אליך חס וחלילה שום כוונה להעליב מאוד מכבדת אותך ומעריכה אנשי מקצוע מהתחום שלי

    אבל אני אישית כמו מיכל מאמינה מאודדד שתקשורת טובה עם הלקוח חוסכת הרבה כאב ראש
    יש לי המון לקוחות מעל 35 אני עסק של באנדם אחד
    ועדיין לשרוף שעתיים על כל דוח אני לא אסיים עם זה

    עכשיו פבל לגבי מה שאמרת אני מבינה לגמרי שזה לא חובה ואני מבינה את העניין של לתת ללקוח הרגשה שעובדים אבל בשביל זה יש תקשורת טובה מאוד למה להסתתר מאחורי דוח עד היום לא היה לקוח ששאל אותי מה נעשה ולא הראיתי לו פיזית באמצעות המגסטיק או SEM RUSH

    אני למשל לא מאמינה לחייב לקוח ל 12 חודשי קידום אני מסבירה בתחילת בתהליך שיש פה הקמת תשתית ומעבירה טוב מאוד ללקוח את המסר אבל באמת באמת שכל הדחוחות שציינתם כאן יש CUTOM TEMPLATES לזה וגם ככה הלקוחות לא מבינים

    בעלי עסקים ששוכרים מקדמי אתרים נכנסים לכאן קוראים את זה ולא מעניין אותם שהם משלמים 1500 לחודש הם רוצים דוח עכשיו ומיד

    אז איפה זה שם אותי אהה שמוליק 🙂

    שוב חס וחלילה לא להעליב אף אחד מעריכה מאוד את הבלוג יותר מפעם אחת ביום אני קוראת פה איזה כתבה או שניים בשביל הכיף

  16. רק עוד דבר שמוליק להשוות את העסק שלנו למוסך ממש לא קשור
    99% מהאנשים לא מבינים כל כך במכוניות ולא רק שלא מעניין אותם מה נעשה הם רק רוצים לראות שהכל עובד
    ותקין

    וגם אם יגיד מה נעשה מה יעזור אם יתקלקל מחר
    אני לא מזלזלת בלקוחות שלי בכלל אני מאמינה בתקשורת טובה ושוטפת ולוא דוקא בדוחות
    ונכון אני מאמינה בתוצאות קלעת בול עליי ולא יודעת לנהל זמן עם עסק + 3 ילדים + כביסות + בישולים

    תהיה אתה אישה אחרי זה תבוא ותגיד לא יודעת לנהל זמן אדוני 🙂

  17. שמוליק יקר, תודה על הכתבה. האם עבדת פעם מול לקוח או שאתה מאחורי הקלעים?
    לדעתי לא.
    איבדת לחלוטין את כל הקוסט אפקטיב שהלקוח מחפש.
    ממש אכפת ללקוח מיקומי not provided (..) או כניסות מאורגני או מרפרל (..) , אני מחפש עוד נתון שגוגל מסווה (..).
    שיעממת את הלקוח עם דוח משעמם, חסר התייחסות לתוצאה מלבד חלק ההמרות שגם הוא, לא רלוונטי אם הליד לא רלוונטי.
    יצרת דוח ארוך מאוד, פשוט תכניס את הלקוח לאנאליטקס למה להשקיע בדוח.
    הבנת את כוונתי.
    שמוליק, אני לא יודע למי אתה מייעץ ואין ספק שחברות קידום צריכות את הייעוץ שלך – הלקוח הסופי – לא.
    מנהל מוסך, לא (הדוגמא שנתת בהתחלה לא קשורה לקייס BTW).
    דוח טוב עשוי ממטרות יעדים ואיך השגת אותם.
    לקוח מחפש עלות מול תועלת, השקיע K25+מע"מאחרי חצי שנה ומה קיבל?

    לי יש דרך, מה הדרך שלך להציג תוצאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים