סיכום כנס קידום אתרים החמישי - תמונות, הרצאות ומסקנות | AskPavel
קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » סיכום כנס קידום אתרים החמישי – תמונות, הרצאות ומסקנות

סיכום כנס קידום אתרים החמישי – תמונות, הרצאות ומסקנות

לפני שבועיים ביום חמישי התקיים כנס קידום אתרים החמישי. למרות לוח הזמנים הצפוף, חוץ מהרצאה אחת, כל ההרצאות התקיימו כסדרן, ולפי הערכה שלי, היו בערך 150 איש באולם – מכובד בהחלט. להלן הסקירה המקיפה של איתי ברנר על ההרצאות לכל מי שלא יכל להגיע (או סתם רוצה להיזכר בדברים). כמובן תודה ענקית מגיעה למרטין בוקסדורף על ארגון הכנס, מחכים לכנסים נוספים בעתיד 🙂

בזמן ההרצאות רשמתי את עיקרי הדברים בסגנון של סיכום הרצאות באוניברסיטה, ולכן אני אזהיר מראש שהסיכומים שלהלן הם בסגנון מעט דידקטי, פשוט יותר נוח לסכם ככה…

סיכום כנס קידום אתרים החמישי

הרצאה #1: עידן ה-SEO נגמר?!

מציג: שי משען, LinkShake

ראשון עלה להרצות שי משען. הוא דיבר על השינויים שחלו בגוגל בזמן האחרון, במיוחד כל עניין התוצאות שמותאמות אישית. מסתבר שגוגל לפעמים מחליט להשתמש במילים קשורות לפי היסטורית החיפוש האישית של הגולש, או שהוא מציג אתרים של מותגים גם אם מילת המפתח שהוקשה לא מופיעה בתוכן הדף עצמו.

שי גם אמר את מה שכולם כבר יודעים בעצם: לאט לאט, גוגל דוחק את התוצאות האורגניות כלפי מטה, לדעתו בגלל שאין כסף ממקדמי אתרים אורגנים וזה נותן לאנשים תמריץ לעבור לאדוורדס.

לפי שי, בארץ יש בעיה ממוקדת והיא שחברות פרסום מסורתיות פועלות גם בתחום האינטרנט למרות שלא תמיד יש להן את הידע הדרוש והן תופסות 95% משוק הפרסום בארץ. הן לא בהכרח מעסיקות את מקדמי האתרים המקצועיים והטובים ביותר, אבל הן כן גורמות לחברות גדולות במשק לעבוד איתן בגלל שהן עובדות בצורה מסודרת ושיטתית עם יעדים. חוץ מזה, יותר קל להן לגלגל את האחריות לעובדים הזוטרים במקרה ומשהו מתפקשש. לעומת זאת, רוב חברות הקידום הטהורות הן חברות קטנות שבמקרה הטוב רואות רק שנה קדימה.

לדעתו של שי, הפתרון הוא שחברות הקידום יהפכו להיות סוג של משווקות שגורמות לאתרים אחרים לקשר לאתר אותו הם מקדמים (אסטרטגיה שרובה בנויה על Link Bait). הוא הזכיר את המושג Inbound Marketing שבעצם מדבר על יצירת ערך מוסף לגולשים שיגרום להם להגיע לתוכן. פרסום מבחוץ פנימה ולא מן הפנים אל החוץ. למשל, עושים מסאז' בחינם למי שמוכיח שיש לו מינוס רציני בבנק, לפחות שירגיש טוב :). זו גם לא בושה לדרוש סכומים גבוהים יותר ממה שצריך כדי לנסות ולהיות בליגה של הגדולים.

עוד שיטה למקסם רווחים ותפוקה ולהתרכז יותר ביעדים, היא לעשות מיקור חוץ. חוץ מ-Servula של פבל שאותה אתם בוודאי כבר מכירים :), הייתה בכנס לפחות עוד חברה אחת לייצור תוכן ממוקד לאתרים. מעבר לזה, להתחיל לחשוב על כיוון חברתי יותר, קידום של פרופילים באמצעות תג Authorship, לא לחשוב כל הזמן במושגים של אתרים.

למי שרוצה להתעמק בתחום ה-Inbound Marketing, סרבולה כתבו איבוק טוב בנושא:
What is Inbound Marketing and why it's essential for your business

המצגת של שי משען:

הרצאה #2: שיפוט איכות עבודת מקדם אתרים חיצוני או In-House, מהפרספקטיבה של מנהל השיווק באינטרנט בחברה עסקית או מוסד

מציג: עמנואל ("זקן השבט"), Tens

עמנואל, זקן השבט

עמנואל כמו תמיד הפתיע וברגע שעלה לבמה, הודה שלמרות שהוא מקדם האתרים הראשון בארץ, הוא גם אחד המושמצים שבהם… לגישתו, מקדמי אתרים צריכים להבטיח קודם כל שגוגל לא יעניש את האתר שעליו הם עובדים, ושהם יהיו יותר טובים מן המתחרים.

אחר כך הוא פירט והסביר שבעצם רוב המקדמים יוצאים מנקודת מוצא שגויה והיא שגוגל מעניק מיקומים, בעוד שבפועל כל מה שהוא עושה זה לחשב ציוני רלוונטיות ולדרג את האתרים לפי הפערים ביניהם. מי שגורם לפערים האלו הם האתרים עצמם, ולכן האמרה ש – "אי אפשר להגיע למקום הראשון" היא לא נכונה, הרי תמיד יש שם מישהו…

עוד בעיה עם הקידום בארץ היא שהמקדמים בעצמם נמצאים במצב תמידי של חוסר וודאות והם לא יכולים באמת לדעת אם הפעולה שלהם גרמה לשינוי כזה או אחר. כשהם אומרים ללקוח ש-X  קרה בגלל Y, הם בעצם מטעים אותו.

במקרים מסוימים יש אתרים וותיקים מאוד שהשקיעו בהם המון שעות קידום ונוצר פער שלאתרים אחרים אין יכולת לעקוף אותו. בנקודה הזו לא יכולתי שלא לתהות על כך שיש כאן סתירה פנימית: איך אפשר להגיד שנוצר פער בין מקדמי אתרים, אם אי אפשר להוכיח שיש קשר בין סיבה לתוצאה? עמנואל, אני אשמח אם תסביר לי את הסתירה הזו בתגובות 🙂

עמנואל חווה את דעתו על קורסים של מקדמי אתרים. לדבריו, הם לא מספקים מספיק שעות ניסיון והחשיבה של מרבית האנשים היא רדודה בגלל שהלמידה היא שטחית. היום לוקחים אנשים שרק סיימו צבא ומכשירים אותם להיות מקדמי אתרים אחרי מספר חודשים בלבד (ואני אוסיף שיש קורסים שהם בכלל קורסי "וובמאסטר" בהם מדברים גם על קידום אתרים). מקדם אתרים צריך להיות בעל חשיבה כמותית מתמטית, להריץ בראש נוסחאות באלגברה.

לסיום, עמנואל לא היה יכול גם הוא שלא להתייחס למצב של גוגל היום – לדעתו, גוגל פשוט הפסיק להתייחס לקישורים מלאכותיים כמו באתרי מאמרים. במקום זה, הוא עבר לבדוק איך הגורם האנושי, הגולש, מתייחס לקישורים האלו. גם המושגים של זמן שהייה וזמן נטישה הם מטעים ואי אפשר להסתמך עליהם, כי גולש שמצא בדיוק את מה שהוא חיפש, יכול לצאת מהאתר אחרי 20 שניות ולהציג לכאורה נתונים רעים. מעבר לזה, לקישור יש שני צדדים: של הדף המקשר ושל הדף המקושר, אם הזרימה בניהם לא טובה, שניהם נענשים.

בסך הכול ההרצאה של עמנואל הייתה בהחלט בלתי שגרתית והוא "ירה" אותה מהראש בלבד בלי מצגת. למרות זאת, ציפיתי לקבל גם את הזווית של המקדם המקצועי שעמנואל אוהב לדבר עליו. לא רק מה לא לעשות, אלא גם מה כן לעשות.

הרצאה #3: כיצד ניתן לעבוד מול לקוחות בתקופה בה חוסר הוודאות בתחום הולכת וגדלה?

מציג: איתי ברנר (אני), Web-Wiz

איתי ברנר, Web-Wiz

ההרצאה שלי עסקה בנושא דומה לזה של שי – כיצד עלינו להתנהג מול הלקוחות שלנו בהתאם לשינויים שחלו בגוגל בשנתיים האחרונות?

הבעיה הראשונה שלנו היא שמה שחשבנו שנחשב ללבן, התגלה כשחור, ולכן אנחנו צריכים לזרוק לפח הרבה מאוד טכניקות קידום אתרים שהשתמשנו בהן בעבר, למשל:

  • קישורי פוטר (מהניסיון שלי), חתימות בפורומים בלי תוכן נלווה, ואתרי סימניות (לגבי שני האחרונים, גוגל כותבים על כך במפורש בקווים המנחים המעודכנים).
  • קישורים ללא גיוון באנקור טקסט – מעכשיו זה סיגנל חזק יותר לספאם.
  • שליחת מאמרים לאתרי מאמרים – בעיקר בחו"ל, בארץ זה עדיין עובד לא רע.
  • כתיבת תכנים לפי מספר המופיעים של מילת מפתח מסוימת. תתפלאו, אבל לפעמיים עדיין מבקשים את זה ממני…

מספר אנשים מובילים בקהילת ה- SEO העולמית, כמו דני סוליבן מ- Search Engine Land, טוענים שככל שהקישור יותר קשה להשגה, כך הוא איכותי יותר. אני נוטה להסכים עם הדעה הזו מכיוון שקישור מתוחכם דורש לצאת מהחשיבה המקובעת לגבי בניית קישורים.

בנוסף לעניין הקישורים, גוגל גם הקשו עלינו לקבל מידע מדויק אודות הגולשים שלנו מכיוון שהם התחילו להצפין שאילתות חיפוש. כלי מנהלי האתרים הוא הפתרון שגוגל מציעים לנו, אבל יש איתו כמה בעיות עיקריות:

  1. הוא מציג את הנתונים באיחור של כמה ימים או לא מציג אותם בכלל עבור אתרים שרק נוצרו לפני כמה ימים.
  2. הוא אינו מספק מידע אודות התנהגות הגולשים (בכמה עמודים הם צפו).
  3. כאשר הוא מציג את המיקום של ביטוי מסוים, הוא עושה זאת על פי הממוצע. כלומר, אם שני חברים שהיו במעגלים שלי בגוגל פלוס ראו אותי במקום גבוה עם ביטוי מאוד תחרותי, כמו "קידום אתרים", גוגל יציג יראה לי שאני במקום מאוד גבוה, אבל הרוב המכריע של הגולשים עדיין ייראו אותי במקום נמוך!

וגם אם נניח שאנחנו משתמשים בכלים לבדיקת מיקומים, הכלים האלו כבר לא מציגים לנו תמיד את התמונה האמיתית בגלל ההתאמה האישית של תוצאות החיפוש. במילים אחרות, אין לנו דרך לדעת את המיקום "האמיתי" של הביטויים עלינו אנחנו מדורגים.

מכאן שאלתי את השאלה – האם יש לנו בכלל טעם להמשיך ולהבטיח לנו מיקומים מסוימים בתוצאות החיפוש?

למעשה זו הייתה שאלה לקהל, אבל אם הייתי צריך לחוות את דעתי, הייתי אומר שצריך להבטיח להופיע תחת ביטוים של זנב ארוך או מילים תחליפיות. הרבה יותר קל לנו לקדם "מסביב" לביטוי המרכזי מאשר עליו, וזה משהו שהלקוח שלנו צריך להבין. אחרי הכול, לא כל הביטויים האלו תחרותיים באותה מידה ועל חלק מהם נצליח להתברג במקום טוב. כך נוכל להשיג ברוב המקרים לא פחות תנועה מאשר היינו משיגים אם היינו מקדמים רק את הביטוי המרכזי.

בשלב הבא הגעתי לשאלה שאיתה התחלתי את ההרצאה  – איך מתמודדים עם הלקוח הממוצע?

במשך שנים הרגלנו את הלקוח שאנחנו מקדמים עבורו מילות מפתח למיקומים מסוימים. גם המיקומים וגם ה -PR לצורך העניין, הם שניהם נתונים מספריים , יותר קל למדוד אותם ולהציג אותם ללקוח, אז לכאורה כולם מרוצים, למרות שבמצב זה, הלקוח לא תמיד מקבל יותר פניות מאותן הסיבות שהזכרתי עד כה, וזה מה שהכי חשוב בסופו של דבר.

ברוב המקרים יהיה לנו קשה לשכנע את הלקוח בגישה הזו מכיוון שהוא כבר רגיל לגישה הישנה וגם המתחרים שלנו ממשיכים לדבוק בשיטות הישנות – עובדה שחלק גדול מחברות הקידום עדיין מציגות מיקומים כמדד להצלחה בעמוד הבית שלהן. וגם אם נגיד שחברות אחרות מציגות הצלחות אמיתיות שאפשר למדוד אותן, לא כל התחומים תחרותיים באותה מידה, וזו עוד נקודה שהלקוח לא תמיד מודע אליה.

כיצד נצליח לשכנע את הלקוח בכל זאת?

נוכל להציג בפניו את הגישה של הזנב הארוך שהרחבתי עליה לפני כמה פסקאות. נוכל גם לשים יותר דגש על הברנד של הלקוח, אם יכירו אותו יותר, ייכנסו אליו אפילו אם הוא לא תמיד יהיה במקום הראשון, וזה רק מראה ש – CTR לא תמיד קשור באופן ישיר למיקום של האתר בתוצאות החיפוש. בנוסף, אני באופן אישי תמיד מציע ללקוחות לנסות לפרסם פוסטים אורחים בתחום המקצועי שלהם כדי לקבל עוד תנועה, ובהרבה מקרים זה עובד יותר טוב מקמפיין Adwords שבו יש במקרה הטוב דף נחיתה דל במידע. גם יצירת קטע וידאו ויראלי היא קלה יותר ממה שהרוב חושבים, וכמו ששוקי הסביר (ראו בהרצאה הבאה), כל עסק יכול להיות סקסי מספיק אם מוציאים אותו מחוץ לקופסה.

לסיום, אם הלקוח מבקש מאיתנו להתחייב למספר קישורים מסוים או שהוא מעיר לנו שלא בנינו מספיק קישורים, נוכל להסביר לו אודות העניין של קישורים איכותיים מול בניה כמותית של קישורים.

בסוף ההרצאה הצגתי מספר שאלות בונוס שכולן עסקו בסיטואציות בהן הלקוח לא מרוצה ממה שאנחנו עושים: לפעמים הוא לא נותן לנו לעבוד בשקט על האתר ומתערב בכל שינוי שאנחנו עושים, לפעמיים הוא מפסיק את הקידום לפני שהוא רואה תוצאות, למרות ששינויים בגוגל יכולים לקחת חודשים רבים. יש גם לקוחות שיגידו לנו , ובצדק, שהם רואים יותר כניסות, אבל לא יותר מכירות או רווחים מהאתר.

האם זו אחריות שלנו לדאוג להעלאת אחוז ההמרה שלהם?

הגישה לשאלה הזו היא מאוד פשוטה: היו כנים עם הלקוח! אם אתם רואים שיש בעיה באתר שהיא לא בתחום אחריותכם, נסו להפנות את בעל האתר לאיש מקצוע רלוונטי כמו מומחה שימושיות. אין טעם להחזיק בלקוח בצוואר אם הוא לא רואה תוצאות. לדעתי, הלקוח אפילו יודה לכם אם הוא ייראה שאתם באים לקראתו ולא מנסים ללחוץ עליו להמשיך אתכם.

ועוד דבר לסיום – אני באמת חושב שהנושאים שהצגתי בהרצאה הזו הם לא ממש טריוויאלים ובקרב קהילת הקידום המקומית אין הרבה דיון בהתנהלות שבין לקוח למקדם – אבל אם הצלחתי במידה מסוימת לשנות את המצב הזה, אז אני את שלי עשיתי.

המצגת של איתי ברנר:

הרצאה #4: חשיבה מחוץ לקופסא בקידום אתרים (אבל לא רק)

מציג: שוקי מן, בועות

שוקי מן, בועות

ההרצאה הרביעית הייתה תיאורטית בעיקרה, אבל היא ניתנה במטרה לעורר אצל מקדמי האתרים דרכים לא שגרתיות לפתור בעיות.

בתור מבוא, המוח שלנו רגיל מאוד לעבוד עם תבניות וצורות סגורות, גם מבחינה ויזואלית יותר קל לנו לזכור צורות כאלו. אפשר לאמן יותר את הצד הימני של המוח, אבל לא כולם עושים זאת. כך בעצם נוצר מצב שאין הבדל בין חברות הקידום השונות, ואם זה לא מספיק קשה, אז אנחנו גם מוכרים משהו שהוא לא מוחשי ואי אפשר להתחייב אליו.

בעולם השיווק יש מושג חם מאוד שנקרא עולם תוכן חלופי – לוקחים מושג מתחום מסוים וזורקים אותו על תחום אחר. לדוגמה, רופא שיניים החליט לפרסם את עצמו באמצעות שיניים מנייר שאפשר לתלוש אותן ממש כמו שתולשים מספרי טלפון מלוח מודעות.

ישנו עוד מושג חשוב שנקרא "אוקינוס אדום". למה אדום? כי בדרך כלל חברות נלחמות אחת עם השנייה כמו כרישים, ובדרך נשפך הרבה דם שמאדים את המים. זוהי מציאות עסקית בה רוב החברות פועלות – תחרות צמודה ואגרסיבית על עוגת רווחים שהולכת וקטנה.

לעומת זאת, קיים גם "אוקיינוס כחול". זהו מצב בו חברה בונה לעצמה נישה ייחודית, היא שוחה לבדה באוקיאנוס והמים נשארים צלולים. המוצר הכי מפורסם הוא כמובן האייפון של אפל. אפל זרקה לפח דברים כמו איכות שיחה, והלכה על מכשיר שיהיה נוח לשימוש ובו ויהיה הרבה יותר מטלפון. כך היא יצרה את הקטגוריה של הסמארטפונים עם מסכי המגע והובילה את השוק במשך מספר שנים (כיום  היא עדיין עושה זאת באזורים מסוימים בעולם, אבל אנדרואיד היא כבר מערכת הפעלה פופולארית יותר).

עוד מידע על ההבדלים בין אסטרטגיית האוקיינוס האדום והכחול.

בסיום ההרצאה, שוקי חזר אל חברות הקידום ושאל האם באמת תמיד צריך להיות מקום ראשון באמצעות קידום אורגני, או שאולי אנחנו צריכים בכלל לשים דגש על הגדלת הלקוחות שמגיעים מהאתר באמצעות שיטות פרסום אחרות. זו דוגמה לשתי פעולות עם פונקציונאליות שונה, אבל אותה התועלת. למעשה, אנחנו מגדילים את קהל היעד לכל מי שרוצה לקדם את עצמו באינטרנט, לא רק מי שיש לו אתר.

המצגת של שוקי מן:

הרצאה #5: קידום סרטונים ממומן ביוטיוב ושיווק מחדש

מציג: נועם יסקי, E.I.S (לצערנו לא הייתה תמונה)

ההרצאה האחרונה עסקה כמעט באותו נושא שבו עוסק הפוסט האחרון של אתגר שפיבק על פרסום ממומן ביוטיוב, כך שאני אעבור עליה בקצרה: כיום תחום הפרסום בוידאו הוא עדיין מאוד ראשוני ולכן העלויות לקליק הן מאוד נמוכות, כאשר עד 30 שניות לא משלמים בכלל. יש גם פורמט של פרי רול שבו המשתמש יכול לדלג על הפרסומות לאחר חמש שניות, ורק אם הוא לא מדלג, משלמים.

עוד מאפיין מהפכני הוא היכולת לשלב קמפיינים ספציפיים לאנשים שביקרו באתר שלכם בעבר ובעצם להגדיל את הנראות שלו ברשת בצורה משמעותית מאוד (זה עובד גם למודעות באנרים וטקסט).

עוד יתרון עצום של פרסום ממומן הוא שרק בסרטונים ממומנים אפשר להוציא אנשים אל האתר שלכם החוצה מתוך הסרטון (בסרטים רגילים הקישור חייב לצאת מהתיאור ולא הרבה אנשים רואים את זה). שווה מאוד גם להשקיע בעיצוב של הערוץ שלכם, מכיוון שזו בעצם הפינה שלכם בתוך יוטיוב והיא לא מציגה סרטים של אחרים.

דבר שחשוב לדעת על הופעה של סרטונים במנוע החיפוש הרגיל של גוגל: גוגל יכול לדעת כמה תגובות טובות וכמה רעות היו לסרטון לפי ההצבעות של הגולשים, ולכן חשוב לעודד גולשים לסמן את הסרטים שלכם לחיוב.

המצגת של נועם יסקי:

נשארו לכם שאלות פתוחות מהכנס?

האם למדתם משהו חדש שלא ידעתם? נשארתם עם שאלות פתוחות? נשמח אם תשתפו אותנו מהחוויות שלכם מהכנס.

אודות איתי ברנר

איתי ברנר
העורך הראשי של מדור החדשות באתר AskPavel בו מדי שבוע מתפרסמות הידיעות האחרונות מעולם השיווק באינטרנט. עורך וכותב תוכן עצמאי, בין היתר הקים את Web Wiz המספקת פתרונות כתיבת תכנים וניהול תוכן.

72 תגובות

  1. הכנס היה מעולה מבחינת התכנון ההפקה ואוכל והאלכוהול 🙂
    ההרצאות היו מעניינות ובהחלט ניתן לומר שמגיע למרטין שאפו !
    לגבי ההרצה של עמנואל לא ברור עד כמה היא היתה מועילה …

    • אם דרושה הבהרה – ההרצאה שלי שיחזרה את מה שאני מלמד בעלי אתרים ומנהלי שיווק, בתשובה לשאלה "מהן שאלות המבחן שאל פיהן יש לבחור חברת קידום או עובד שכיר In-House?"

      הצגתי בהרצאה שתי שאלות מבחן: הראשונה נועדה לבחון האם מקדם האתרים מבין איך פועל מנוע חיפוש מהטיפוס של גוגל, ברמה הבסיסית ביותר, והשניה נועדה לבחון באיזו מידה עבודת מקדם האתרים עלולה לגרום להענשת האתר.

      קשה לי לחשוב על משהו יותר מועיל מזה לשיפור משמעותי של הסיכוי לזכות בעבודת הקידום, כאשר אתה מתחרה בעשרה מקדמי אתרים אחרים.

      • איתי ברנר

        תודה על התשובה, אבל זה לא בדיוק מה ששאלתי :-).

        מה ששאלתי זה איך אפשר להגיד שאתר חדש לא יכול להתחרות באתר חדש בגלל הוותק של המקדמים, אם אף אחד מהם לא יודע מה הפער האמיתי בציון הרלוונטיות (כמו שאתה נוהג לאמר). אני חושב שיש כאן סתירה פנימית, לא?

        • איתי ברנר

          אתר חדש באתר ישן כמובן…

        • זאת הייתה תשובה להערתו של אור. לשאלותייך אני מכין תשובה מפורטת. מכל מקום, התשובה לשאלה הספציפית הזו, היא שכולנו מניחים שקיים יחס ישיר בין כמות עבודת הקידום המצטברת שהושקעה לבין התפוקה המצטברת. אם כולם עושים למשל קישורים ממאמרים באתרי "מאמרים" שעולים בסביבות 35 ש"ח למאמר, גוגל עדיין מחשב ערך חיובי דומה לכל קישור כזה, וכל הלקוחות בזירה הנתונה מוציאים תקציב דומה לחודש, אז מי שהתחילו לפני 5 חשנים צברו בהכרח הרבה מאד מאמרים, וכדי לגבור עליהם תוך 6 חודשים חייבים בהכרח ליצור בתוך 6 חודשים יותר מאמרים מאשר למתחרים. אבל הלקוח לא רוצה להוציא לחודש יותר ממה שמוציאים המתחרים, ולכן נגזר דינה של עבודת הקידום להיכשל.

          במקרה זה אנחנו יכולים להניח יחס ישיר בין מספר המאמרים לציון הרלוונטיות של הדף שאליו הם מקשרים. אבל כאשר הפרמטרים שעל פיהם משוקללים ציוני הרלוונטיות של תוצאות החיפוש סמויים, אכן לא ניתן להעריך מראש את פער הציונים שיש להשלים (כי אין קנה מידה כדוגמת מספר הקישורים) וכל הצעת מחיר להשגת הישג מצוצה מהאצבע.

  2. פבל ישראלסקי

    מרטין שיחקת אותה (במיוחד עם דוכן האלכוהול 🙂 ).

    תודה לכל המרצים שהשקיעו ותודה רבה לאיתי על הסיכום.

    לצערי לא יכולתי להישאר למצגת האחרונה אבל הבנתי שהיא הייתה להיט!

  3. היי פאבל וכולם, סיכום נהדר של הכנס, תודה רבה לכולם.

  4. כנס, סיקור ואנשים חבל על הזמן. מרטין תמשיך לארגן כנסים!

    ולשאלתך… איתי היה מתנדב הקהל! 🙂

  5. היה אחלה כנס- שיהיו עוד הרבה כאלו אמן.

  6. תודה על הסיכום, מעניין לקרוא!

  7. ,תודה למרטין, כרגיל על כנס מוצלח, המרצים ותוכן ההרצאות היו לענין, להתראות במפגש הבא ב2013

  8. היה כנס נחמד מאוד, חלק מההרצאות הלכו חלק וחלק בקשיים רבים (בגלל המחשב לא המרצים)
    מחכה כבר לכנס הבא.

  9. "לסיום, אם הלקוח מבקש מאיתנו להתחייב למספר קישורים מסוים או שהוא מעיר לנו שלא בנינו מספיק קישורים, נוכל להסביר לו אודות העניין של קישורים איכותיים מול בניה כמותית של קישורים."
    אם זה רק היה משכנע אותם…

    פספסתי את הכנס עצמו, אולי בשנה הבאה.
    יופי של כתבה
    תודה רבה על הסיכום!

  10. אני מאוד אהבתי, מקווה שיהיה עוד כנסים כאלו בהמשך- אמן וכולנו נהיה בריאים- חג שמח

  11. לגבי ההרצאה הראשונה – האם עידן ה-SEO נגמר – אין ויכוח כי חלף לפני שנים רבות ומי שלא מוכן לשלב הבא במערכה, יפסיד ויעניק למתחרה יתרון משמעותי (במידה ומתחרה הבין זאת בזמן – אני מדבר על מקדמי אתרים)

    לגבי ההרצאה השנייה – איכות עבודת קידום פנים ארגונית או חיצונית – הכל טוב ויפה, אך לא מקבל טענה על השקעת שעות מרובות לקידום שמהוות יתרון משמעותי על פני מתחרים – מבחינתי זו אמונה שאין לה ביסוס שנועדה להסביר תופעות כאלה ואחרות במהלך העבודה

    לגבי ההרצאה השלישית – חוסר וודאות וכד' – שום חוסר וודאות לא קיים במידה ויודעים להציב בצורה נכונה מטרות יחד עם לקוח תוך תיאום ציפיות מולו וכמובן להעריך בצורה נכונה את היכולות שלנו לפני שמתחילים – ייתכן וכדאי לוותר על לקוח כזה או אחר

    לגבי ההרצאה הרביעית – חשיבה מחוץ לקופסא – איך אומר זקן השבט ? – קידום אתרים בימינו לא מסתפק רק בטכנאות אתרים וזה בעצם מסביר את חתימתו בפורום לקידום אתרים

    • לאון, כפי שהסברתי לאיתי בתגובה קודמת, אם גם אתה וגם מקדם האתר שהתחיל 5 שנים לפנייך, פועלים באותה טכניקה לקידום, יש לו יתרון מצטבר גדול עלייך. ממש כמו בתחרות ריצת 100 מטר שבה מרשים למישהו להתחיל לרוץ 8 שניות לפנייך.

      איזה "תיאום ציפיות" אפשר לעשות עם לקוח שרוצה שתשיג לו את המקום הראשון, אבל מתחיל 5 שנים אחרי המתחרה, שגם ניצח עד כה את כל המתחרים שלו, מלבד להציע ללקוח להכניס את היד עמוק לכיס ולממן את סגירת הפער תוך כמה חודשים?

      • בגלל שכל אחד מאיתנו שומר קלפים קרוב לחזה, אין מצב שנפעל בשיטות זהות, אם כי בחלק מהמקרים נשתמש בשיטות דומות – זו הסיבה שאני מתחבר ב-100% למשמעות שמאחורי החתימה שלך בפורום לקידום אתרים על חשיבה/המצאה יוצאי דופן

        לגבי תיאום ציפיות – מי אמר שמקום ראשון יפתור כל בעיותיו ? – חשובה הדרך אל ההצלחה ולא ההצלחה (בהנחה והשגת אותה בסוף כמובן ובכך עמדתי בהתחייבות חוזית מול לקוח וגם הסיפוק שלי כאן לא פחות חשוב 😉 )

        • לאון, אם כולם פועלים בשיטות זהות וגלויות (למשל קישורים מאמרים באתרי "מאמרים"), קל ופשוט לחשב את הפער שיש להשלים כדי לגבור על המתחרה, מתוך הנחה שהוא ימשיך באותו הקצב לחודש. שמעתי שלקוחות כבר שואלים: "וכמה מאמרים אתה עושה לי באלף ש"ח לחודש?"

          אבל אם לכל אחד טכניקה שונה וסודית שעובדת על פרמטרים סמויים של הדף או של הדפים המקשרים, עדיין למי שנמצא בצמרת ציון רלוונטיות גבוה מאד, שבזכותו הוא ניצח עד כה את כל המתחרים שלו. כמו שבדוגמא הקודמת היית צריך להשלים את פער ציוני הרלוונטיות על ידי המון מאמרים, עכשיו אתה צריך להשלים אותו על ידי עבודה בטכניקה שלך.

  12. הפעם לצערי לא יכולתי להגיע לכנס, אין ספק שניכר שהשינויים של גוגל מעצבים כל פעם את הכנס מחדש.
    איתי אהבתי את הסיכום שעשית ( אין לך מה להתנצל על אופי הסיכום הדידקטי, זה עובד מצויין) עצתך לשלוח את הלקוחות למומחה שימושיות הגיונית מאוד, הצעתי את שירותיי בתחום זה למקדמי אתרים, אבל ניראה כי האינטרנט שייך עדיין לעניים, כי גם ככה מקדמי אתרים עובדים על תקציבים מוגבלים.
    אבל לדעתי לא תהיה ברירה ללקוחות בקרוב, כי בלי שימושיות ורלוונטיות מובהקת לגולשים, האתרים שלהם לא יוכלו עוד לטפס בגוגל.

  13. נראה אחלה כנס חבל שלא יכולתי לבוא היה אירוע משפחתי..

  14. יופי של סיכום. יישר כוח ותודה

  15. 1. איתי ברנר כותב: "אחר כך הוא (עמנואל) פירט והסביר שבעצם רוב המקדמים יוצאים מנקודת מוצא שגויה והיא שגוגל מעניק מיקומים, בעוד שבפועל כל מה שהוא עושה זה לחשב ציוני רלוונטיות ולדרג את האתרים לפי הפערים ביניהם. מי שגורם לפערים האלו הם האתרים עצמם, ולכן האמרה ש – "אי אפשר להגיע למקום הראשון" היא לא נכונה, הרי תמיד יש שם מישהו."

    הסבר: האלגוריתם של גוגל הוא פסיבי כמו כל מכשיר מדידה בעולם: הוא מחשב את ציון הרלוונטיות של הדף לביטוי החיפוש הנתון על ידי שקלול הציוניים החלקיים של הפרמטרים השונים. אלגוריתם פשוט אחר מסדר את תוצאות החיפוש לביטוי החיפוש הנתון על פי הסדר היורד של ציוני הרלוונטיות המשוקללים שלהן. העובדה שגוגל הוא שמחשב את הציון, והוא שקבע את סדר ההצגה (סדר יורד ולא סדר אקראי למשל), אינה הופכת אותו מגורם אקטיבי לגורם אקטיבי, ולסיבה מדוע תוצאת החיפוש שנמצאת במקום 1 היא במקום 1 ומי שנמצאת במקום 4 היא במקום 4, וגם לא לסיבה מדוע מי שהיתה במקום 1 ירדה למקום 5. הסיבה היא פעולות הקידום האקטיביות של מקדם האתרים והסיבות האקראיות שתרמה הרשת כולה, לכך שמי שנמצאת במקום 1 יש לה ציון רלוונטיות גבוה משל כל תוצאות החיפוש האחרות.

    אבל מאחר וגוגל מונע מאיתנו גישה לציוני הרלוונטיות עצמם, של הדפים עליהם מקדם האתרים עובד ושל הדפים המתחרים, לא ידועים לו גם פערי הציון שבין כל שתי תוצאות חיפוש סמוכות ולא ידוע לו פער הציון המצטבר שבין הדף שלו לדף שבמקום היעד (ליתר דיוק, הדף שיהיה במקום היעד ביום שיחליף איתו מקום).

    2. איתי ברנר כותב: (לדברי עמנואל) "עוד בעיה עם הקידום בארץ היא שהמקדמים בעצמם נמצאים במצב תמידי של חוסר וודאות והם לא יכולים באמת לדעת אם הפעולה שלהם גרמה לשינוי כזה או אחר. כשהם אומרים ללקוח ש-X קרה בגלל Y, הם בעצם מטעים אותו."

    הסבר: הבעיה הזו היא בעיה כללית עם כל מנוע חיפוש מהטיפוס של גוגל, ולכן מהות מקצוע הקידום היר קבלת החלטות בתנאי אי-וודאות קיצונית. אם עלית ממקום 11 למקום 9 הסיבה יכולה להיות שפעולה שלך שיפרה את הציון והוא עכשיו גבוה מזה של מי שהיה קודם במקום 9 (ואולי גם הוא שיפר את הציון, אבל לא מספיק). הסיבה יכולה להיות גם שפעולת קידום שגויה (או פעולה מהעבר הרחוק שהפכה פתאום לאסורה) דווקא הורידה לך את הציון, אבל מי שהיו קודם במקומות 9 ו-10 ניזוקו מאותה סיבה והרבה יותר, כי היו הרבה יותר חרוצים ממך!. מכל מקום, השיפור במיקום צימצם את הפער שבינך לבין מי שהיה במקום 12, ושיפור המיקום עלול להיות זמני מאד, כי אתה תרצה לחזור על אותה פעולה, ותשיג רק ירידה נוספת בציון, בעוד שמי שנפלו תחתייך יחפשו דרך לבטל אותה כדי לחזור למיקומים שאיבדו.

    3. איתי ברנר כותב: (לדברי עמנואל) "במקרים מסוימים יש אתרים וותיקים מאוד שהשקיעו בהם המון שעות קידום ונוצר פער שלאתרים אחרים אין יכולת לעקוף אותו. בנקודה הזו לא יכולתי שלא לתהות על כך שיש כאן סתירה פנימית: איך אפשר להגיד שנוצר פער בין מקדמי אתרים, אם אי אפשר להוכיח שיש קשר בין סיבה לתוצאה? עמנואל, אני אשמח אם תסביר לי את הסתירה הזו בתגובות."

    הסבר: ניתן מעלה בתגובה קודמת. אעיר רק שזה שלא ניתן להוכיח מהי הסיבה לתוצאה לא אומר שלא היתה סיבה לתוצאה. מכל מקום, הפער הגדול בציון בין תוצאות החיפוש שבצמרת לבין אלה שרחוקות מהצמרת משתקף ביציבות במיקומים בצמרת.

    4. איתי ברנר כותב: "עמנואל חווה את דעתו על קורסים של מקדמי אתרים. לדבריו, הם לא מספקים מספיק שעות ניסיון והחשיבה של מרבית האנשים היא רדודה בגלל שהלמידה היא שטחית. היום לוקחים אנשים שרק סיימו צבא ומכשירים אותם להיות מקדמי אתרים אחרי מספר חודשים בלבד (ואני אוסיף שיש קורסים שהם בכלל קורסי "וובמאסטר" בהם מדברים גם על קידום אתרים). מקדם אתרים צריך להיות בעל חשיבה כמותית מתמטית, להריץ בראש נוסחאות באלגברה."

    הסבר: תפקידו של מקדם האתרים הוא לנצח את המתחרים. כאשר אין מתחרים אכן די בביצוע סדרת פעולות טכניות כדי לקפוץ משום מקום למקום 1. כאשר יש 300 מקדמי אתרים שמנסים להשחיל 300 תוצאות חיפוש לתוך 5 המקומות העליונים, 295 מהם ייכשלו בהכרח! אם מקדם האתרים לא למד והפנים את התובנה שמאחורי כל שתי תוצאות חיפוש סמוכות מסתתר פער לא ידוע של ציוני רלוונטיות, ושהפער המצטבר בין המקום ההתחלתי שלו, נניח 301, לבין מקום 1 איננו 300 צעדים שווים אלא מספר עצום, שמימדיו הם ביחס ישיר לכמות המצטברת ולאיכות עבודת המתחרים, הוא יפנטז שגם הוא יכול לסגור את הפער בשעות העבודה הספורות לחודש שהקצה לו הלקוח. ומאחר והנעלמים (ציוני הרלוונטיות והפערים שביניהם) ישארו לעולם נעלמים, אמרתי בהרצאה שמקדם האתרים חייב להיות מסוגל לחשוב אלגברה (ולא בנוסחאות שניתן להציב בהן ערכים מספריים במקום הנעלמים, אלא לעולם באלגברה).

    5. איתי ברנר כותב: "לסיום, עמנואל לא היה יכול גם הוא שלא להתייחס למצב של גוגל היום – לדעתו, גוגל פשוט הפסיק להתייחס לקישורים מלאכותיים כמו באתרי מאמרים. במקום זה, הוא עבר לבדוק איך הגורם האנושי, הגולש, מתייחס לקישורים האלו. גם המושגים של זמן שהייה וזמן נטישה הם מטעים ואי אפשר להסתמך עליהם, כי גולש שמצא בדיוק את מה שהוא חיפש, יכול לצאת מהאתר אחרי 20 שניות ולהציג לכאורה נתונים רעים. מעבר לזה, לקישור יש שני צדדים: של הדף המקשר ושל הדף המקושר, אם הזרימה בניהם לא טובה, שניהם נענשים."

    הבהרה: הפרשנות שזמן שהיה של 20 שניות הוא תמיד זמן שהיה רע, היא פרשנות שגויה של מי שמנתח ללא שיקול דעת את מעט הנתונים שגוגל מואיל לספק לו באנליטיקס. לגוגל יש ודאי עשרות, אם לא מאות סימנים וסוגי נתונים לנתח על פיהם את מידת שביעות הרצון של אוכלוסיות גולשים (גם אם גוגל מתקשה לנתח על פיהם את שביעות רצונו של הגולש הבודד).

    6. איתי ברנר כותב: בסך הכול ההרצאה של עמנואל הייתה בהחלט בלתי שגרתית והוא "ירה" אותה מהראש בלבד בלי מצגת. למרות זאת, ציפיתי לקבל גם את הזווית של המקדם המקצועי שעמנואל אוהב לדבר עליו. לא רק מה לא לעשות, אלא גם מה כן לעשות.

    הנושא הכללי של ההרצאה שלי היה: מהם המבחנים שלקוח אינטליגנטי, צרכן עבודת קידום, צריך לבחון בהם את מידת ההתאמה של חברת קידום, פרילנסר או מועמד לעבודה כשכיר In-House לעבודה על האתר שלו. הצגתי שני מבחנים: הבנת אופן הפעולה של מנוע חיפוש מהטיפוס של גוגל (אחרת הצעת המחיר שלו מצוצה מהאצבע ובמרבית המקרים העבודה תיכשל) וביצוע עבודת קידום שלא תיענש, לא מחר ולא בעוד 5 שנים.

    מי שלא יכול לעמוד במבחנים האלה, ייאלץ בסופו של דבר לחפש לעצמו עיסוק אחר.

    • תיקון קל:
      …העובדה שגוגל הוא שקבע את פרטי האלגוריתם (משמע, שיטת חישוב ציון הרלוונטיות המשוקלל של הדף) הוא שמחשב את הציון, והוא שקבע את סדר ההצגה (סדר יורד ולא סדר אקראי למשל), אינה הופכת אותו מגורם פסיבי לגורם אקטיבי… כי ידיעת כל הנתונים הנכונים להיום לא מאפשרת אפילו לגוגל לדעת מי יהיה במקום 4 לביטוי חיפוש נתון מחר…

      • חחחח איזה חופר

        • סתם אני צוחק תותח

          • איתי ברנר

            קודם כל תודה רבה על התגובה המפורטת.

            אבל עדיין אני בטוח שאם היית מפרט רשימה של מספר כללים של "עשה" ולא רק "אל תעשה", אנשים היו מבינים יותר טוב למה שאתה מתכוון.

            קראתי טור של פרשנות על מפלגה מסוימת שכל הקמפיין שלה אומר מה לא טוב במפלגות האחרות, אבל היא לא מצליחה להגיד לבוחרים שלה מה היא כן יכולה לעשות שאחרים לא עושים… אני מביא את הטור הזה כאנלוגיה בלבד, לא במטרה להיכנס לוויכוח פוליטי שהוא לא רלוונטי כאן מסיבות מובנות :

            http://www.haaretz.co.il/news/elections/seismograph/1.1882559

          • איתי, אינני מנהל עבודה של מקדם אתרים ולא הרציתי ברזולוציה של החלפת פעולת קידום א' בפעולת קידום ב' כי היא משפרת במידה מסויימת את הביצועים.

            דיברתי ברמה של מנהל השיווק באינטרנט, שהוא צרכן (קניין) של עבודת קידום אתרים של משרד קידום, פרילנסר או עובד In-House. ברמה הזו אני שואל כל מועמד "למה לי לבחור בך דווקא?"

            העמדה שלי הפוכה בהכרח לעמדתו של הלקוח ההדיוט ששואל "ואחרי שתראה לי הצלחות קודמות, תגיד לי כמה מאמרים אתה עושה לי באלף שקל לחודש?" הצלחות הקודמות לא מרשימות אותי. מה שחשוב לי הוא שמקדם האתרים יבין איך פועל מנוע החיפוש (מעטים מאד מבינים) ושלא יעשה עבודה שתגרום לאתר שלי להיענש בעוד שנה, שנתיים או חמש.

            מה כן לעשות? לטרוח ללמוד איך פועל מנוע החיפוש, ולעשות רק עבודת קידום שלא תיענש! אבל אז לא יהיו לו לקוחות באלף שקל לחודש…

  16. WOW – זה הטוקבק הכי ארוך שראיתי בחיים שלי!

  17. לא פיפסת אותו במקרה כי היית באירוע משפחתי?(אלכס) מה לא נעשה בשביל קישור..

  18. כאחד שעוסק לא מעט זמן בתחום ה SEO ורק בימים אלו בונה אתר תדמיתי (רק מפאת חוסר זמן) אינני יכול שלא להגיב על הדברים שנאמרו כאן.

    אז קודם כל חבל שלא הועלה לכאן סרטון קצרצר על הכנס המדובר, אבל מצד שני אם היה, כנראה שלא היה יותר מידי מה לכתוב בפוסט 🙂

    ובכל זאת, כולם מדברים על השינויים באורגני ועל התפיסה "החדשה" של גוגל כאשר מצד שני לפחות מבחינתי בהרבה היבטים לא התשנה כמעט כלום.

    כל העניין של קישורים איכותיים היה קיים מאז ומתמיד, למשל הימנעות מקישורי פוטר שרצים לאורך כל האתר, קישורים מאתרי מאמרים וגיוון באנקור היה תמיד המפתח להצלחה בקידום אורגני ומי שנמצא עמוק בתחום יודע היטב שמה שעבד אתמול עשוי שלא לעבוד מחר והנה בימים אלו אנו רואים את ההשלכות לכך.
    בשורה התחתונה התפיסה בנוגע לקישורי Off Site לא השתנתה אלא שכעת גוגל פשוט סגרו לנו את הברז. האמת שטוב שכך, זה כנראה ישאיר בתחום רק את הטובים באמת ויחסוך מאיתנו המון ספאם שאני אישית לא סובל.

    נראה שגוגל הצליחו לתפוס כאן שני ציפורים במכה אחת:
    1. דילול תופעת הספאם.
    2. דילול מקדמי אתרים שלעיתים רבות אם אלו שיוצרים את הספאם.

    מצד הלקוח אני כן רואה קושי כלשהו, כי להסביר לו את המשמעות של זנב ארוך זו לא הבעיה אלא שלך תסביר לללקוח שקידום זנב ארוך זה מה שהכי טוב עבורו.

    • אופיר, איננו מבין מאיפה המחשבה שאם ביטוי הראש תחרותי, אז ודאי קיימים ביטויי זנב ארוך שהם עדיין לא תחרותיים, וגם נפח החיפוש שלהם מספיק גדול כדי ליצור מספר כניסות שמצדיק את ההשקעה בקידום לאותו ביטוי.

      אם 300 מקדמי אתרים מנסים להשחיל 300 דפים לתוך חמשת תוצאות החיפוש העליונות, 5 מהם הצליחו ו-295 מהם נכשלים בהכרח. נראה לך שהם מרימים ידיים ומחזירים את הכסף ללקוח? הם יעבדו על ביטויי הזנב הארוך, ושוב 5 מהם יצליחו והשאר ייכשלו בהכרח. שלא לדבר שגם אותם 5 שהצליחו בביטוי הראש ירצו את הכניסות הנוספות של מי ששאלו ביטוי זנב ארוך.

      הפיקציה שאם ביטוי הראש תחרותי אז ביטויי הזנב הארוך עדיין בתולים, הייתה נכונה לכל ביטוי למשך זמן קצר מאד בלבד. כאשר הביטוי כבר תחרותי, ביטויי הזנב הארוך הם כבר תחרותיים כמו ביטוי הראש, אם לא יותר, כי רבים מהמתחרים מתחילים לעבוד רק על ביטויי הזנב הארוך.

      • המשך:
        אופיר, אתה כותב:
        "כולם מדברים על השינויים באורגני ועל התפיסה "החדשה" של גוגל כאשר מצד שני לפחות מבחינתי בהרבה היבטים לא התשנה כמעט כלום"

        גוגל עובר בהדרגה משיטה שעל פיה ציון הרלוונטיות של הדף לביטוי חיפוש נתון משוקלל מהציונים החלקיים לפרמטרים השונים המייצגים את תכונות הדף ואת תכונות הדפים המקשרים אליו, אל שיטה שעל פיה הציון משוקלל מערכים המיצגים את שיעור שביעות הרצון של לקוחות גוגל (הגולשים) המבקרים בדף והמגיעים אליו באמצעות קישורים נכנסים.

        אני מתקשה לחשוב על מהפכה גדולה מזו.

    • איתי ברנר

      אני לא אכנס שוב לכל ההיסטוריה של פינגווין, אבל אני בטוח שגם חברות גדולות וותיקות נפגעו. אני גם די בטוח שבהרבה מקרים, אתרים מאוד מיושנים עלו במקום אתרים רלוונטים ומלאים בתוכן , רק בגלל שמישהו קידם אותם בצורה שגוגל מחליטה בפתאומיות לפסול על הסף.

      • איתי, הכתובת הייתה על הקיר ב"הנחיות גוגל למנהלי אתרים" שאיש לא טרח לקרוא, או שפירש את הכתוב באופן שמצדיק את עשיית ההפך, או שטען שגוגל לא באמת מתכוונים ברצינות, או שגוגל עדיין לא מתכוונים ברצינות.

        אחת הסיבות לזלזול הכללי היא שאנשים באו למקצוע הזה ושאלו "מה עושים פה?" ענו להם: "קישורים". שאלו "למה?" ענו להם "כי גוגל אוהב את זה". אז מי שכל ההבנה שלו בקידום אתרים נגד מתחרים מתמצה בעשיית קישורים כדי להראות לגוגל את עצם קיומם של אותם קישורים, יאלץ לחפש לעצמו מקצוע אחר, שעלול לדרוש חלילה יותר מ-140 שעות לימוד.

        גוגל לא החליטה פתאום לשנות את השיטה, תנאי מוקדם לביצוע המהפכה היה השקעה של שנים רבות בפיתוח כלים למדידת התנהגות של אוכלוסיות הגולשים, באיסוף ובריכוז הנתונים, ובפיתוח אלגוריתמים מטיפוס חדש שנכנסים בהדרגה לפעולה.

        • איתי ברנר

          אני מבין שאתה ממשיך לטעון שבעצם לא היה פינגווין אחד, אלא אוסף של הרבה מאוד פעולות? הייתי מוכן לקבל את זה אם לא הייתי רואה שינוי חד בדיוק בתאריך שבו דווח על פינגווין. אני לא יכול לדעת לגבי אתרים אחרים, אבל אני בטוח שאם תפנה למגיבים כאן באופן פרטי, הם ייאשרו לך שאצל רובם היה מדובר בשינוי חד ולא בירידה הדרגתית במיקומים / ציוני רלוונטיות…

          ולגבי הקווים המנחים, אתה צודק, אבל היו מספיק אנשים בקהילת הקידום העולמית שהתריאו על חוסר הבהירות, ולכן גם לגוגל יש חלק בכך שרק עכשיו הם נעשו ברורים יותר. מעבר לזה, כל מקדם מתחיל היה לדעתי "טלית שכולה תכלת", הפיתוי לבצע פעולות "אפורות" כי הן עובדות טוב כל כך הוא פשוט גדול מדי, אם להודות על האמת…

  19. וואי וואי כמה אתם חופרים על ההנחיות האלה ומה גוגל אוהבים ומה הם לא אוהבים פשוט תקדמו אתרים ותנסו בעצמכם והמנסיון שלכם תראו מה עדיף כל היום להתעסק בשטויות האלה שגוגל כותבים ולא לעשות כלום עם עצמכם זה לא הפתרון ןלא כל מה שהם כותבים זה בהכרח נכון. אין חכם כבעל נסיון תנסו לקדם ואיך שילך לכם ילך לכם

    • איציק, למרבה הצער במקצוע הזה אי-אפשר ללמוד מהניסיון האם מה שמועיל היום לא יוענש בעוד חודשיים או שנה. וכמו שהראיתי ב"חפירה" הארוכה פה, אי-אפשר אפילו לדעת האם שיפור מיקומים מ-11 ל-9 גרם לתועלת או לנזק בהתמודדות המתמדת נגד המתחרים.

      "הנחיות גוגל" הם ספר הלימוד הבסיסי לקידום אתרים, שאיש לא טורח לקרוא ולשנן. אני תוהה איך מי שלא קרא את ספר הלימוד של המקצוע שלו מעיז לקחת כסף מלקוח. הרי אם האתר יוענש הוא צפוי לתביעת נזיקין.

  20. ל"פינגווין" היה בהחלט מועד ברור. אבל השאלה לגבי "פינגווין" היא מדוע יש אתרים שנענשו ואתרים שפעלו בדיוק כמותם ולא נענשו, והאם אלה שלא נענשו ניצלו מעונש.

    ההסבר שלי הוא שמיגבלות המחשוב של גוגל (שניכרים גם בפעילויות השוטפות של גוגל כגון עידכונים חודשיים ולא שוטפים בעבר ובהווה) הכריחו את גוגל להפעיל את העונש רק על חלק קטן מהאתרים ה"ראויים" לעונש, והשאר ייענשו בנגלות הבאות (ולא על בסיס יום-יומי). נימוק נוסף, שניכר גם בעובדה שכל כמה חודשים "פנדה" תוקף נגלה חדשה של אתרים, הוא הרצון לבחון את השפעת "פינגווין" על איכות תוצאות החיפוש שעולות לצמרת במקום מי שנענשו.

    ה"פיתוי" לבצע קידום שחור, או בגוונים שונים של אפור, הוא עבור כמעט כל מקדמי האתרים הכרח שמוטל עליהם על ידי תקציב הקידום הזעום. אלה ימשיכו לחפש דרכים "לתחמן" את גוגל בזול, שיעבדו עד שיגיע תורו של האתר לשחיטה. הרי אף אחד למעלה על דעתו לנקות אתר מקישורי הספאם, ואחר כך לבנות לו סדרה חדשה של קישורי ספאם.

    אבל אני ארכוש עבודת קידום רק ממי שעבודתו לא תוענש לעולם.

  21. שלום חבובים,
    אני קוראת בעניין את כל המאמרים והמהלומות, ויש לי שאלה מנקודת מבטה של לקוחה פוטנציאלית.
    לאחרונה פרסמתי מודעת דרושים בחיפוש אחר מקדם אתרים שיקדם את האתר שלנו (מתחום האירועים) במרומי גוגל. מהמילים כאן אני מסיקה שה seo מת, שאין טעם להשקיע בקידום אורגני קלאסי ומה שאני באמת צריכה זה חברה שתיתן ייעוץ אסטרטגי כולל.
    נכון? לא נכון? מה מתאים לתקציב מוגבל ושדה תחרותי?

    תודה מראש,
    אור

    • איתי ברנר

      אור, התשובה היא די מורכבת : לדעתי האישית צריך לשלב מדיה חברתית, קידום אורגני ולאחר מכן אפשר לשקול גם קידום ממומן. שום ערוץ לא מת, פשוט גוגל נעשה מתוחכם יותר ואנחנו לא יכולים להמשיך לעבוד על אוטומט, למרות שזה הסטנדרט בהמון חברות SEO בשוק.

    • אור, התחכום הגובר בגוגל הורג את מקדמי האתרים שאינם מתוחכמים, והם הרוב המוחלט.

      "חשיבה איסטרטגית כוללת" חייבת להיעשות ברמת הניהול של העסק שלכם. חברה חיצונית ל"יעוץ איסטרטגי" היא בדרך כלל חברת קידום בתחפושת שמנסה למכור את עבודת העובדים שלה.

      אם התקציב שלכם מאד מוגבל, מה יש לדבר על "יעוץ איסטרטגי"? ספק אם תשיגו הישגים כלשהם נגד מתחרים שהתקציב שלהם לא כל כך מוגבל. שכרי עובד PPC חיצוני או פנימי במשרה חלקית וזמנית ואם הוא יצליח, גידול המכירות יממן את הגדלת תקציב השיווק באינטרנט.

      • איתי ברנר

        לשם שינוי, אני מסכים עם עמנואל, מאחורי מילים מנופחות בדרך כלל מסתתרים אפס מעשים. אנשים היום ממציאים ז'רגון חדש וחושבים שאפשר לעבוד על כולם כל הזמן…

        • תודה איתי ועמנואל על התשובה. זה קצת מדאיג מה שאתם אומרים פה, בהתחשב בעובדה שזה עתה קבעתי פגישה עם חברת ייעוץ אסטרטגי….
          מה שקונה אותי כלקוחה ב'מילים הגדולות' הוא רוחב הפעולה. היות ובSEO אנחנו לא יכולים לנצח, אז צריך לצאת מהקופסא ולשקול קמפיינים ביו טיוב, פייסבוק, יצירת ממים, שיווק גרילה וכו.
          האם זה חברת קידום בתחפשות? יש לכם רעיון מה אני יכולה לשאול בפגישה כדי לדעת אם זו תמימות או מעשיות?

          שוב תודה,
          אור

          • אור, אם תקציב השיווק באינטרנט מאד מוגבל, איך אפשר לעשות גם וגם וגם?

            אם למשל באירועים שלכם מגישים אוכל, את צריכה אולי להעסיק מומחה למדיה חברתית שכיר, במשרה מלאה, כדי לטפל בהשמצות שיגיעו מטעם מתחרים שלכם, בצורת תלונה של מישהו בפייסבוק שהוא לקה כביכול בהרעלת קיבה באירוע שאירגנתם.

            קמפיין ביוטיוב עשוי להפיק תועלת, אבל רק כל עוד אתם לבד ביוטיוב. כאשר גם כל המתחרים שלכם ביוטיוב, התקציב המוגבל הוא דווקא חסרון גדול.

            שאלי בפגישה במה עוסקים העובדים שלהם, ומה מקצועותיהם (רובם אמורים להיות מהנדסי תעשיה וניהול ובוגרי מנהל עסקים מהאוניברסיטאות היותר יוקרתיות – וזה ישתקף בעלות היעוץ) כדי לוודא שאינם אלא עובדי קידום בענפים השונים, וזכרי שאם הם גוזרים קופון מקבלני ביצוע שהם מביאים, הם שוב אינם אלא חברת קידום בתחפושת.

            שלא יהיו אי-הבנות – אינני מתנגד עקרונית לשירותיהן של חברות אמיתיות ליעוץ איסטרטגי – להפך.

          • איתי ברנר

            חברה שאומרת לך שב – SEO לא צריך לנצח, לא יודעת מה זה SEO בעיקר בגלל כל הסיבות שמניתי בהרצאה. מנועי חיפוש לא עומדים להעלם מהעולם בעשור הקרוב…

    • דרך אגב, אור, מסקרן אותי לדעת מדוע לא שכרת מישהו מבין הרבים שודאי נענו למודעת "הדרושים" שפרסמת?

      • עדיין לא שכרתי, זה לא אומר שלא אשכור. זה אכן לב ההתלבטות- אם להשקיע את הכסף בSEO (ואז אקח פרילאנסר המומחה בSEO) או בדרכי שיווק אחרות (ואז אעבוד עם יועץ אסטרטגי שידע להפנות אותי לדרכי השיווק היעילות יותר)
        באופן פרדוקסלי, הבלוג הזה של אנשי SEO גורם לי לחשוב שאין לי סיכוי לנצח בשדה הזה, ולכן כדאי לחפש כיוונים אחרים.

        • אור, שלוש הערות:

          א. בתוצאות החיפוש האורגניות מנצח את המתחרים (משמע, מגיע למקומות 1-5) מי שקיבלו ציוני רלוונטיות גבוהים משל כל האחרים. גובה ציון הרלוונטיות הוא פונקציה של מכפלת כמות העבודה שהושקעה באיכותה. לאתרים בעברית אין אופציה לאזן חסרון במכפלה הזו על ידי שכר עבודה נמוך במיוחד לשעה (למשל ביצוע העבודה בהודו) ללא צמצום האיכות.

          ב. בתחום השיווק באינטרנט לא קיימת אופציה של "יועץ איסטרטגי" שמביא את "ההמלצות הנכונות" מהבית ומגיש אותם במהלך מספר קטן של שעות עבודה. היעוץ המוצלח שהוא סיפק עד עכשיו תאם שווקי יעד שונים לחלוטין משוק היעד הספציפי שהעסק שלכם מכוון אליו. כדי ליצור "המלצות נכונות" לעסק הספציפי שלכם, הוא ייאלץ לנהל לכם את השיווק באינטרנט בפועל למשך עשרות או מאות שעות עבודה.

          ההמלצה היחידה שתהיה נכונה תמיד, כי אותה כן אפשר "להביא מהבית", היא לערוך מחקר שוק בדמות מסע PPC בתקציב קטן יחסית, וכך "תחושו" את תגובת שוק היעד. אם התגובה חיובית, מסע ה-PPC יספק נתונים התחלתיים ל"יועץ האיסטרטגי".

  22. הי עמנואל, אתה בהחלט מחדד את הסוגיה. זו מסתכם בשאלה שלValue for money.לקורא מהצד נראה שבשל השינויים שעשו גוגל בזמן האחרון הSEO הפך למשהו שדורש הרבה השקעה, בעוד שכשזה מגיע לVALUE הוא בינארי לחלוטין- אם ההשקעה הובילה אותך לעמוד השני בגוגל, היא לא שווה כלום. אז הmoney עלה, והVALUE לא מעורר ביטחון.
    ולכן לקוח כמוני מחפש אפיקים מבטיחים יותר.
    ושוב תודה על התגובות. זה מאוד עוזר.

    • זה היה כך מאז ומעולם. כדי לגבור על המתחרים שבצמרת תוצאות החיפוש, באותה שיטת קידום, היה צורך להוציא תוך זמן קצר יותר מהתקציב המצטבר שלהם במשך שנים, או להוציא תקציב מופחת על עובדים ממקומות שבהם השכר לשעת עבודה זעום.

      מה שקרה בשנים האחרונות היה הופעתם של רובוטים לקידום אוטומטי (ורובוטים אנושיים מהודו) שהמאיסו על גוגל את השיטה של עצמם והניעו אותו להעניש קישורים כאלה וגם להחליף את השיטה.

      יחד עם זאת, השיטה החדשה בגוגל יוצרת הזדמנות שלא היתה קודם, כי המתחרים הותיקים שאינם מסתגלים נעלמים בהדרגה. אלא שכדי לדעת האם אתם יכולים לנצל את ההזדמנות דרושים הרבה יותר מידע ומעורבות.

  23. אז לפי מה שאני מבין הדרך היחידה לקדם אתרים היא קניה של קישורים ?
    אז לשים 400 לינקים (כל יום 7 לינקים) באתרים טובים
    במשך חודשים זה רק יגרום לנזק באתר ?

  24. אני חייב את עזרת המומחים בבלוג ,
    אני קידמתי במשך חודשיים וחצי מילת מפתח ועד לפני שבוע הייתי בין עמוד 3 ל4 . לפני ארבע ימים קפצתי לעמוד 7 חשכו עייני ואז למחורת קפצתי לעמוד שני ,בעמוד שני הייתי יום וחצי ואז עפתי לדף 12-10 משהו יכול לעזור לי ?
    האם גוגל העביר אותי לבלאק אט ?

  25. בתור אחד שהיה בכנס, האמת די התאכזבתי שהמצגת האחרונה לא עלתה..אבל אין ספק שהמצגת של פרסומם ממומן ביוטיוב הייתה רגע השיא של האירוע והכי מעניינת לדעתי,כל הכבוד למרצה.
    מחכה לכנסים הבאים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים