איך לתכנן תקציב שיווק באינטרנט לשנת 2012 (תוך התחשבות בכל התחזיות)? | AskPavel
קידום אתרים » פרסום באינטרנט » איך לתכנן תקציב שיווק באינטרנט לשנת 2012 (תוך התחשבות בכל התחזיות)?

איך לתכנן תקציב שיווק באינטרנט לשנת 2012 (תוך התחשבות בכל התחזיות)?

בניית תקציב שיווק ופרסום באינטרנט

אומנם קצת באיחור, אך למי שעדיין מתכנן את תקציב השיווק והפרסום באינטרנט שלו לשנה הקרובה – כדאי שיגזור וישמור את הפוסט הבא. עידו סלע מ-Wisy מביא לנו כאן את ההמלצות שלו לבניית התקציב, על סמך טרנדים ותחזיות שמומחים שונים פרסמו לשנת 2012.

אתם יודעים שתחום השיווק באינטרנט משתנה כמעט כל חודש, ולכן אם ננסה לתכנן שנה קדימה זו תהיה יומרה גדולה. כבר כתבתי כאן בעבר שתקציב השיווק ופרסום באינטרנט הוא לא מעניין, והוא באמת לא מעניין למי שיודע בדיוק את המספרים שלו, את יחסי ההמרה שלו, את כמות הלידים וכו' – וזאת כמובן אחרי מבחנים מעמיקים.

בכל זאת, הרבה מאד עסקים שואלים, כמה לתכנן? כמה כסף להקציב לכל הנושא הזה של שיווק באינטרנט?

כשפבל ביקש ממני להכין מאמר על הכנת תקציב ל- 2012 לא יכולתי לבודד את נושא המשאבים האישיים, ההשקעה של בעל העסק, וגם לא יכולתי לבודד את כל נושא הקידום האורגני שההשקעה בו היא אדירה וכמובן דווקא היום הכי מצדיקה את עצמה. הזמן שלנו, או של חברת קידום האתרים, הוא גם זמן שעולה כסף וצריך לקחת אותו בחשבון.

מה השתנה ב- 2011?

הרבה דברים ולא אגע בכולם. לצורך המאמר הזה אני רוצה לתת דגש על השינויים המרכזיים שיעזרו לנו לבסס את התקציב שלנו:

  • PPC גוגל – המחירים עלו לשמיים, דווקא בגלל הרבה מאד חובבנים שמעלים דרמטית את עלויות המכרזים "לא מעניין אותי מה קורה, אני רוצה להיות ראשון!" זה בהחלט משפט אשר משפיע על שוק.
  • PPC פייסבוק – השתפרו מאד, אמנם המחירים עלו מאד, אבל ניתן להגיע לפילוח מדויק, וכן בשנה האחרונה גם לפרסם מודעות מבוססות מיקום. טיפ על הדרך: זה עדיין לא עובד כמו שצריך, לכן, נכון להיום, אני ממליץ למקד פר עיר. אני בטוח שהם ישתפרו בהמשך הדרך.
  • עדכון פנדה – רבות נאמר ולכן לא ארחיב. כתבתי כאן פוסט בעבר על מותו של העידן הטכני, וזה מצריך אותנו לשנות משאבים או אולי להוסיף משאבים לקידום האורגני.
  • PPL – יש הרבה יותר אפיליאטס אשר ממוקדים בביטויים מאד עמוקים ומסוגלים להביא תנועה איכותית לאתרים.  אני מאמין גדול בפלטפורמה של רשתות שותפים. הבעיה היא שסף הכניסה גבוה (יחסית) ויש הרבה יותר שותפי זבל מאשר איכותיים, אבל בנושא הבאת טראפיק איכותי, מספיק שתופסים שניים שלושה שותפים מעולים, ואתם על הסוס. גם כאן זו נגזרת של עליית מחירי ה- PPC, שהמחירים כל כך עלו, צריך מקצוען שיביא לידים במחירים שפויים.
  • פורטלי נישה – שינוי היחסים מול הפורטלים הממוקדים (לא האינדקסים) – בקשר ישיר מול ה- PPC. כיוון שהמחירים עלו מאד, כל מיני פורטלים ממוקדים הפכו למוקדי תנועה מאד טובים ביחסי עלות מול תועלת. לדוגמא, אם יש לי ביה"ס ללימוד שחייה, ארצה לפרסם בפורטלים כמו חוג, חוגל, וואלה חוגים, תותי וכו' במחיר של 200 ₪ לחודש (בערך). זה יביא לי יותר מארבעה לידים טובים + הערך האורגני, יוצא שזה שווה ביותר, הרבה יותר מ- PPC.
  • קנייה חברתית (אתרי הקופונים): גרופון, באליגם וכו' – עלייה מטורפת וכבר ירידה (רק בשנה.. איזה שוק מטורף) לי יש דעה די נחרצת בנושא, הדעה שלי היא לא!
  • באנרים – ממשיכים לראות ירידה בקליקים, ירידה ביחסים, עם זאת רואים גם ירידה במחירים. לעסקים מסוימים, פרסום בבאנרים יכול מאד לעבוד. התחום הזה שנוי במחלוקת, באופן אישי – הפעמים שאני ממליץ לעסקים לפרסם בבאנרים הן אפסיות – אייבולס, חשיפות וידה ידה אלו דברים שאני לא יכול למדוד ולכן לא ממליץ. לעסקים אחרים גדולים יותר כמו תנובה, אורנג' וכו' באנרים בתוספת לערוצים אחרים יכולים מאד לעבוד.
  • רשת התוכן של גוגל – מחירים עולים ללא הצדקה. גם כאן הנושא שנוי במחלוקת, אני פשוט לא מפרסם שם. ים של תנועה, ים של קליקים וגם אפילו לידים – יחסי המרה אפסיים ביחס לעלות.
    לא יעזור – אמא שרוצה להכין יום הולדת לבן שלה ומחפשת "ליצן ליום הולדת" היא האמא (תרתי משמע) של הממוקדת – מכאן זה רק עניין של המודעה, דף הנחיתה המוצר וכו'. אותה אמא מוגדרת כ- Qualified Lead – ליד בעל פוטנציאל (יכולת כלכלית, רצון, אמצעים, גיל, מיקום וכו') להפוך למכירה.
    לעומתה, אמא אחרת, יושבת לה בפייסבוק עם החברות שלה ופתאום מופיעה מודעה "רוצה לסגור מראש את הליצן ליום הולדת?" היא כן רוצה, יתכן והיא גם תמלא טופס, אבל היא לא צריכה כרגע, ולכן יש אמנם ליד, אבל יחסי הסגירה יהיו נמוכים דרמטית, חסרים לה רכיבים למכירה (לחץ, צורך אמיתי וכו').
    היא לא Qualified Lead אלא יותר  Window Shopper – כמה עולה? רציתי לברר מידע… תודה רבה… אתם מאד נחמדים… אחזור אליכם כשאתקרב למועד…
    כשאנו בוחנים את הנושא, אנו צריכים לחפש את המקומות שאנשים בהם מחפשים משהו – פורטלים ממוקדים, מנועי חיפוש, ערוצי קניות וכו'. היכן נמצאים אותם לקוחות פוטנציאלים שלנו אשר כשירים להפוך ללקוחות היום.
  • טלפונים חכמים – יש מישהו בלי? לא נרחיב על החדירה כי אין מה להרחיב. מה שכן, נבין איך אנו לוקחים את זה לעצמנו וזה אומר פרסום בטלפונים. כל אסטרטגיית ה- PPC  שונה מאז עידן הטלפונים החכמים וצריך לקחת זאת בחשבון.
    בנוסף, צריך להתאים את האתרים לטלפונים, האתרים צריכים CSS  נפרד וכו'. בהקשר הזה יש המון תבניות היום של וורדפרס שמגיעות עם התאמה כמעט מלאה. זה עדיין לא מושלם אבל בדרך.
  • טוויטר – בארה"ב הטוויטר הוא כלי השיתוף המרכזי, תראו לדוגמא את השיתוף של פוסט בטקקראנץ' של טוויטר מול פייסבוק. בישראל הם בקושי תפסו, עם זאת רואים בשנה האחרונה התעצמות. אני מעריך שטוויטר יתעצמו מאד בשנה הזו בישראל.

הפופולאריות של שיתוף בטוויטר

מה אומרים המומחים?

יש הרבה מאד תחזיות של הרבה מאד מומחים, רבות מהתחזיות ממש לא מעניינות אותנו שאנו באים להכין תקציב, לדוגמא שהטלוויזיה הולכת להיות ממש אונליין. זו תחזית שמאד מעניינת אותי אבל אין לי מה לעשות איתה מחר בבוקר.

אז ניגע בתחזיות אשר יש להן השפעה על התקציב שלנו בלבד:

  • Rand Fishkin מ- SEOMOZ טוען שקידום אתרים בלי לקחת בחשבון את הקהילה החברתית יהיה שייך לעבר. במילים אחרות, חייבת להיות אינטגרציה חזקה מאד בין העסק לקהילה. הוא מאמין שעדכון פנדה ילך ויחמיר – זו גם הדעה הרווחת בקרב כל המומחים. תחזית מעניינת נוספת שלו היא שיהיה קשה מאד לעשות קידום אתרים ללא Google + (אני לא כל כך מסכים עם זה, עם זאת זה קשור לקהילה ולכן בכל מקרה הייתי משקיע שם).
  • DejanSEO בתחזיות שלהם טוענים שיהיו הרבה יותר חיפושים לוקאליים – התחום הזה לא כל כך נחת בישראל עדיין אבל כשהוא ינחת, הוא כל כך מורכב שהוא מצדיק פוסט שלם ומקיף. בכל מקרה ברור שזו המגמה, לא יתכן שאדם בחיפה יחפש באייפון "פיצה" ויקבל פיצה בת"א.
  • התחזית של clickZ בתחום הדיוור האלקטרוני היא לסגמנטציה יותר חזקה של משווקים מבוסס קליקים ותחומי עניין.
  • Matt Lawson מ- Search Engine Land טוען שגוגל ישנו את אפשרויות הפרסום שלהם דרמטית, מה שאומר שצריך לעקוב מקרוב. אפשר גם להרחיב בפוסט של אהרון וול בנושא.

ולמי שממש רוצה להעמיק, יכול לקרוא את הריכוז של כל הטרנדים העולמיים כאן לפי תחומים.

על איזה עסק אנו מדברים? מה אם יש לי עסק אחר?

דוד שלי, שהיה קצין בכיר בצבא, תמיד נוהג לאמר – "טוב, אבל מה ביז'ו עושה מחר בבוקר", רוצה לאמר, אחרי כל הידה ידה, איך אנחנו מתרגמים את זה לעשייה. מה תכל'ס?

בכלל, להגדיר תקציב לעסקים, זה כמו לשאול "כמה עולה חליפה ליתום", איזה עסק? מה יש לו היום? איזה מיקום הוא? איזה מוצר יש לו? מה התחרות שלו? באיזו זירה הוא פועל? שפות? ועוד אינסוף שאלות.

יחד עם זאת, רוב העסקים בישראל, כ- 99.3% הם עסקים קטנים (כאלו המוגדרים עד 25 מיליון ₪) ומספרם 400,000. כמחציתם הם עוסקים מורשים וחברות אשר לא מעסיקות שכירים ולכן, עליהם הייתי רוצה להתמקד.

באותו הספא, במשרד עורכי דין, במשרד עיצוב פנים, במשרד אדריכלים, ביזמים של תמ"א 38, בבית דפוס, בבעל הצימר בגליל, בגרפיקאי, בביה"ס לקורס צילום, בנגר, בחברה לייבוא תרופות וכו'.

דיוק, מבחן, סקרנות, פתיחות

שימו לב לדיוק של הדברים. קליקים, זה לא לידים, חשיפות זה גם לא לידים, וכאן אנו אמורים להיות מאד מדויקים כדי שנוכל להכריע.

לא כל קליק מכל ערוץ מביא אותם יחסי המרה, ברור שלגוגל ופייסבוק יחסי המרה שונים.

לדוגמא, אתר Ynet פונה אליכם ומציע לכם שתפרסמו אצלו. אדם שלא בדק, שומע Ynet, חושב לעצמו שהפורטל הגדול בישראל בכבודו ובעצמו פונה אליו ומציע לו לפרסם ב- 300 ₪ בלבד לחודש, מבלבלים אותו במספרים של חשיפות, נתוני גלישה וכו', ולאחר בדיקה יתכן ותקבלו במנוע החיפוש 20 קליקים בחודש.

אלו קליקים איכותיים, אבל האם היינו רוצים לשלם 15 ₪ על קליק? לא בטוח.

מה שמעניין בדוגמא האמורה, שזה התחום האפור. הרי זה לא איזה פורטל פּוּפּטיץ, וברוך השם יש מלא כאלו, אשר מציעים לנו פרסום ב"אינדקס המומחים שלו". – זה YNET! זה כל העניין, ובכל זאת שווה בדיקה מעמיקה וברוב המקרים גם פסילה.

כשבאים להכריע, חשוב להיות מדויקים, לבחון כל ערוץ ולהבין מה בדיוק הערך שהערוץ הזה נותן לנו ולדעת כמובן את יחסי ההמרה. כאמור, קליקים זה לא מספיק.

טיפ: אם אתם מקבלים טלפון מפורטלים אשר מבטיחים גבוהות גבוהות, הפתרון הוא מאד פשוט. אל"ף לבקש לעשות פיילוט חודש, חודשיים. אם הם רוצים התחייבות ארוכה, פשוט נתקו.

בפיילוט הזה, תעלו באנר טוב עם דף נחיתה שאתם יודעים שהוא ממיר לכם במקומות אחרים, וזהו. מבחן מאד פשוט, בדיקה מאד פשוטה ושלום. תוך חודש, חודשיים יש תשובה מלאה האם הערוץ שווה או לא.

כי בדוגמא של Ynet אני לא אומר שהם לא שווים, הם שווים ביותר, רק שהם שווים בעבור הקליקים בגסות כ- 60 ₪ ואם מוסיפים את הערך האורגני אז זה יוצא בסביבות 100, 120 ₪ – זה בעבור 20 קליקים לתחום גנרי.

בנוסף, אם כבר בעניין פורטלים, עוד לא פגשתי פורטל (ויסלחו לי) שדובר אמת בקשר לנתוני הגלישה שלו.

טיפ 2: אין דבר כזה "בניית מותג דרך אדוורדס". לא יזכרו את המותג שלנו, לא זוכרים באנרים, וחד משמעית מבוסס מחקר (למרות שלא צריך מחקר בשביל זה) לא זוכרים אדוורדס – לכן (ותסלחו לי על הצרפתית) אם מז…..ם לכם את השכל שזה טוב למותג, וגם אם אין קליקים אלא חשיפות יזכרו אתכם, תודה ושלום.

חלוקת העוגה לפרסום נטו

ראשית, מה זה אומר פרסום נטו? אני מתכוון לכל מה שהוא לא תשתיות, כל כסף שאנו שמים ואמורים לקבל מולו לקוחות. אחד לאחד. פרסום כזה שיביא לידים או מכירות.

ניקח עסק דוגמת ספא בגליל…

מתוך עוגה של 100% + (תכף אסביר מה זה הפלוס) הייתי מקציב סדר גודל של 4000 ₪ אשר מחולקים באופן הבא:

  • 50%, 2000 ₪ – PPC לגוגל, כמובן עם דפי נחיתה מעולים, שנבדקו וכו'.
  • 20%, 800 ₪ – PPC בפייסבוק, ממוקד רק לפי אזור.
  • 30%, 1200 ₪ – פרסום בפורטלים ממוקדים של ספא, שאיפה להגיע לסדר גודל של 100 ₪ לפורטל, זה כמובן מביא לידים וגם עוזר לקידום האורגני.

תקציב השיווק של ספא גליל

ניתוח של התקציב

אם הייתי צריך לבנות תקציב בשנת 2007 או לפני ככל הנראה שרובו היה הולך על PPC של גוגל + רשתות שותפים ולא שקל אחד במקום אחר.

החלוקה היום אחרת כי מחירי השווקים כל כך עלו שבערוצים מסוימים גם עם קמפיין מעולה ודפי נחיתה מעולים בקושי מביאים מחירים שפויים ללידים.

עם זאת, פורטלי נישה היום וגם קצת פרסום בפייסבוק יכולים להביא לידים במחירים יותר שפויים ולכן השינוי בתקציב.

  • לא אשים שקל אחד בבאנרים.
  • לא אשים שקל אחד ברשתות חיפוש של גוגל, אדסנס.
  • וברור שלא שקל אחד בעיתונים, רדיו וכו'.

קנייה חברתית (גרופון, באליגם ושות'): ב- 99% מהמקרים לא שם שקל לא עובד איתם. מי שרוצה לבנות מותג זה לא המקום. הלקוח מרוויח בגדול, הפלטפורמה מרוויחה. בית העסק מפסיד את התחתונים.

הנחה היא לא אסטרטגיה, גם פוגעים בלקוחות הנאמנים שלנו, גם עושים המרה הפוכה, הופכים את הנאמנים ל"יושבי גדר", והכי גרוע מזנים את המותג.

כשאנו בונים מותג, יציאה ממעגל ההנחות היא  כמעט בלתי אפשרית. לא להיות מסונוורים מהטראפיק שמשלמים עליו אחרי זה בריבית דריבית. כתבתי כאן על הקנייה החברתית. האחוז האחד שבו כן הייתי עובד עם קנייה חברתית זה סטוקים מתים שלא יהיה מהם עוד, השקת חנות / סגירת חנות וכו'. כל מה שהוא חד פעמי לנצח.

מה זה הפלוס?

הפלוס הן רשתות השותפים, עבודה במתכונת של PPL – Pay Per Lead ו- PPS – Pay Per Sale שכאן, אחרי שיודעים את יחסי ההמרה, לא הייתי מגביל בסכום. אם אני משרד עו"ד לנזיקין עם עשרה עורכי דין, תיק ממוצע הוא 10,000 ₪ ואני עושה יחס המרה של 1 ל- 10, אשלם בשמחה 100 ₪ בעבור ליד ללא הגבלה (כל זמן שאני יכול להכיל את הלקוחות).

אם אני חנות למדבקות קיר, ואני יכול למכור הרבה מאד, ואני משלם PPS 30% מהמכירה, מה אכפת לי כמה אשלם, "תרבחו ותסעדו, קדימה קדימה".

הערת סוגריים בנושא שיווק: יש שני ערוצים שאני מאד מאמין בהם והם לא קשורים לבלוג הזה, האחד שיווק גרילה – "פליירים על מכוניות, הופעה בבתי ספר וכו'", והשני כמובן אלו שיתופי פעולה – שיתוף פעולה עם הסוכנות היהודית, שיתוף פעולה עם העירייה וכו'. סגרנו סוגריים.

תשתיות

מה זה אומר? כל מה שאנו עושים כדי לבסס את העסק באינטרנט, קידום אורגני כמובן, טיפוח רשימות תפוצה, שיתופי פעולה, רשתות חברתיות, כתיבת מאמרים (אמיתיים) וכו'.

אין מאמין גדול ממני בתשתיות ואני חושב היום שההשקעה הכי טובה לעסק היא בקידום אורגני. להשקיע כמה שיותר. נעזוב כרגע אם עובדים עם חברת קידום אתרים או לא, אחרי זה נחלק "מי עושה מה".

אני מעריך שעסק קטן צריך להקדיש לשיווק שלו לא פחות מ- 30 שעות חודשיות, שעה ביום לפחות, זה לא חייב להיות כל יום, זה יכול להיות יום אחד שלוש שעות יום אחד ארבע וכו'. תחשבו על זה שוב ותראו שזה לא הרבה ביחס לכך שהאינטרנט הוא הערוץ המרכזי לשיווק העסק.

מה החלוקה?

  • 5 שעות פוסטים ומאמרים – כחמישה בחודש, לפחות שניים בתוך האתר, היתר בחוץ. עדיפות לא לאתרי מאמרים אבל כרגע גם שם אם אין ערוצים אחרים. למעוניינים, פרסמתי את הרשימה המלאה של אתרי המאמרים + הסבר איך להגיש.
  • 10 שעות קישורים – איזה ערוץ, היכן לשים וכו' רבות נכתב, זה יכול למלא בלוג שלם רק על הנושא הזה, הסיכום נכון להיום – קישורים עובדים, צריך לבחון היכן הערוצים השווים ביותר.
  • 4 שעות לאתר עצמו – להזין תכנים, לכתוב בלוג, לחיות את הגולשים, לענות לשאלות, לעבוד על האתר כמה שיותר. היום יותר מתמיד. שעה בשבוע, זה לא הרבה.
  • 4 שעות עבודה במרחב – ניהול פורומים, מענה על שאלות מקצועיות בפורומים, עבודה בבלוגים וכו', שעה בשבוע.
  • 2 שעות וידאו – להקדיש ליוטיוב הרבה, כמה שיותר, שזה יוביל לסרט אחד (טוב) בשבועיים.
  • 2 שעות פייסבוק – להיות כמה דקות כל יום בפייסבוק, לבדוק, לנקות, למחוק, להגיב, לחייך, ליצור קשר וכו'.
  • 2 שעות תשתיות וקמפיינים – חצי שעה בשבוע – מעבר על הקמפיינים, בדיקת יחסי המרה, בדיקת מחירים, בדיקת מתחרים, עבודה מול ספקים וכו'. אחרי שדברים מתאזנים לא צריך לשבת על PPC כל היום, אפשר אחת לשבוע להקדיש לו כמה דקות.
  • 1 שעה עבודה על רשימת תפוצה, הרחבתה וכו' ניוזלטר הוא כלי שיווקי אדיר, הבעיה שרוב העסקים לא יודעים להשתמש בו, הם מזנים את הרשימה, מפציצים בשטויות ופרומואים, לומדים עוד יותר שטויות מ"גורואים" שעושים עליהם כסף – ובסופו של יום לא עושים כסף מהרשימה שלהם. לא נוכל בפוסט הזה להכיל את הנושא כי הוא עצום אבל אם רוצים לסכם במשפט: זה ערוץ שעושים בו כסף. כדי לעשות בו כסף תקשיבו ללקוחות שלכם, תנו להם מה שהם רוצים.

חלוקת שעות חודשיות לעסק קטן

סיכום התשתיות

קשה עד בלתי אפשרי להכין מסמך אחיד, אבל זה נותן תמונה גסה למה הייתי מקדיש לעסק בשנת 2012 בהתאם לתחזיות.

זו כמובן לא רשימה סגורה ואין עסק אשר דומה לאחר – כל אחד צריך לקחת מכאן ולהקיש על עצמו. יתכן ולעסק מסויים כמו צימרים פורטלי נישה עובדים מעולה ויתכן שעסק אשר עוסק בקשב וריכוז מתאים רק גוגל, PPC וכו'.

מה אם אין לי שום תקציב? וגם אין לי אתר?

רבות יוצא לי להרצות בפני סטודנטים וגם עסקים קטנים – תמיד, קבוע, ניגשים אלי אחרי זה ושואלים את השאלה שבכותרת + האם אני ממליץ לא לעשות כלום? לחכות שיבוא תקציב?

התשובה שלי קבועה: חד משמעית לא לחכות! תמיד להיות במעגל העשייה, האויב הגדול ביותר של הטוב הוא המצוין.

אם כך, מה צריך לעשות?

הייתי בונה אתר על פלטפורמה מוכנה באפס כסף – פלטפורמה כדוגמת לייבסיטי וכו', התשלום בסופו של יום הוא על ההוסטינג וזה WinWin, כך או כך הוסטינג ראוי עולה בסביבות ה- 50 ₪ בחודש.

חד משמעית לא הייתי הולך על שום סאב דומיין, בלוג או כל "עקיפה" חינמית אחרת – גם לסטודנט.

ללכת על דומיין עצמאי עם מערכת ניהול תוכן, מחר מחרתיים ואת זה צריך לזכור, גם אם בנינו על פלטפורמה מסויימת, לא תהיה שום בעיה ולא נאבד שום ערך אם עוברים. בבלוג הזה סוקר נושא מעבר דומיין.

הדומיין + האתר זה ערך נדלני, צריך הכי מהר להיות באוויר עם משהו.

ועכשיו עם אפס כסף, אבל עם משאבים מה הייתי עושה?

משקיע את אותם שלושים שעות בעסק שלי אשר רשומים למעלה.

לעסקים שאין להם כלום, לא הייתי ממליץ לעבוד עם רשתות שותפים כי סף הכניסה גדול יותר, צריך דפי נחיתה, צריך לדעת המרות, צריך להיות ערניים עם אנשי מכירות, ואם אין בשלות לא הייתי נכנס לזה. אני מכניס עסקים לרשתות שותפים רק אחרי חצי שנה שהם מבינים את המערכת הגדולה ואני מרגיש שהם בשלים. אם סטודנטים ועסקים קטנים לא ערניים מספיק, יאכלו אותם חיים בשוק הזה, אין את גוגל או פייסבוק שישמרו לנו על הגב.

ואם יש לי 1000 ₪ לפרסום בכל זאת?

הייתי מתחיל באדוורדס. הכי פשוט, הכי זמין הכי מהיר, אם זה עובד – מוסיף את פייסבוק וקצת פורטלי נישה. רק לשים לב בנושא ה- PPC – אין מקום לטעויות היום, צריך ללמוד את ה- PPC טוב טוב, כי המגרש היום הרבה יותר קשה לניצחון.

אתה בטוח? הלוואי!

לא לקחת את הפוסט הזה כפשוטו. אין שום נוסחה, זו רק תמונה גדולה, מה כן לקחת? "Always be testing" תבחנו את כולם כל הזמן, הדברים משתנים, תהיו ערניים, תשאלו שאלות, תחתכו בזמן ותהיו כל הזמן במעגל העשייה.

שתי דוגמאות שסותרות את מה שכתבתי

לא לדאוג, אני לא בא לבלבל, רק להוכיח שזו לא מתמטיקה.

דוגמא #1

יש לנו לקוח בתחום המנעולים בארה"ב, לקוח גדול עם סניפים רבים בארה"ב. לא יודע למי מכם יצא לעבוד עם השוק הזה, אבל הוא אגרסיבי ברמות גבוהות.

על כל פנים, מחירי ה- PPC  כל כך גבוהים, עד שהם מגיעים למחיר המטורף של מעל 20$ לקליק! אם עושים את יחסי ההמרה מגיעים לעלות רכישת לקוח של 750$.

אם כך, מה אני ממליץ לעסק כזה?

רוב התקציב הייתי הולך בו על אורגני, בנוסף לא הייתי עובד עם רשתות שותפים כי השוק מלא בזבל, מה שכן הייתי מחפש הרבה מאד עסקים שכבר היו וסגרו ובכל זאת יש להם לידים והם יכולים למכור לנו אותם במחיר שפוי.

דוגמא #2

יש לנו עסק בנישה מסויימת בנדל"ן, השוק הזה משום מה עדיין לא הגיע לאינטרנט וקליק שם עולה פחות משקל אחד שזו ממש בדיחה, לכן התקציב הולך לאורגני ורוב הכסף ל- PPC  והעסק הזה לא יודע את נפשו מתור הזהב הזה. אין לו צורך ברשתות שותפים, לא פייסבוק, לא טוויטר ולא פורטלים.

זהו, בהצלחה.

אהבתם? דיר באלק אין לייק או תגובה – חשבתי שאשב שעה אחת על המאמר ויצא יותר מכפול.

קרדיט לתמונה: jacquelineross

אודות עידו סלע

עידו סלע
עידו הנו הבעלים של חברת Wisy לשיווק באינטרנט - חברת בוטיק המעסיקה עובדים מהארץ והעולם, העוסקים בטכנולוגיות ותחומים נוספים שאנו אוהבים. עידו חובב סקווש, שחייה, שח, טכנולוגיה, עסקים, מסחר ואנשים.

עשוי לעניין אותך גם...

מילות מפתח שליליות מאמר

איך לבנות רשימת מילות מפתח שליליות נכון ולחסוך כסף בקמפיין אדוורדס

רשימת מילות מפתח שליליות מוצלחת היא כלי חשוב מאוד להצלחת קמפיין ממומן בגוגל ועם זאת ...

108 תגובות

  1. המאמר בהחלט מושקע

    אני הולך ליישם חלק מהדברים שכתבת כאן

    תודה

  2. עידו, נהניתי לקרוא. הסגנון קולח, ההסברים מדויקים. בעיקר אהבתי את הפתיחות, הקלפים על השולחן – במקצועיות אמיתית.
    תודה

  3. אחלה פוסט:)
    מעניין וקצת כלכלי…

  4. פוסט מעולה עידו. אני אישית מחכה שתחום החיפושים הלוקאליים יתפוס תאוצה בישראל. זה יאפשר לנו לתת ללקוחות ארסנל כלים מאוד חזק וממוקד לפי מיקום ואכן זה תחום מורכב בפני עצמו.

  5. שגיא מימון

    פוסט פשוט מדהים, עשית לי המון סדר בראש.

    תודה רבה!

  6. היי עידן, רק רציתי להגיד שיש לך סרטונים מעולים מלבד המאמר המצוין.

    המשך להצליח.

  7. היי עידו – מה עם קידום תכנים כדוגמת מה שאאוטבריין עושים? היית משקיע בזה?

    • עידו סלע

      אאוטבריין פתרון מעולה, ואני ממליץ על כל דבר שבעולם שיכול להשאיר את הלקוחות יותר זמן באתר.

      יותר זמן = קידום אורגני. חד משמעי.

  8. הרבה אינפורמציה!

    והרבה עבודה… מסכים איתך שגוגל אורגני וממומן נותנים את התוצאות הטובות ביותר ברוב התחומים.

    אצלי הם יקבלו לפחות 70% מנתח הפרסום.

  9. מאמר נהדר, תודה רבה.

    כנראה שאם האתר שלך מצליח להמיר קליקים, שווה להגדיל תקציבי פרסום באופן משמעותי, כמו שהראית בדוגמא – יישר כח!

  10. מאמר מצוין. נותן המון טיפים ומקורים חיצוניים כדי להרחיב.
    נראה לי שאני הוכלת להעמיק בלימור על local search

    • עידו סלע

      החיפושים המקומיים זה תחום מטורף ובהרבה עסקים, יותר חשוב מקידום אורגני.

      ברגע שזה יכנס לישראל זה יהפוך לגמרי את מתודולוגיות החיפוש. בהחלט שווה להשקיע בזה כבר עכשיו.

  11. פשוט מעולה
    קולח, בהיר, ממצה והעיקר – שימושי
    אני לא מאמינה שכל בעלי העסקים הקטנים יודעים איך לעשות נכון את הפעילויות השונות שמוכלות בכל פלח של חלוקת שעות העבודה. יחד עם זאת חשוב לזכור שלא כל סוג עסק צריך את כל הערוצים האלה ולכן צריך לפני כן לבנות תמהיל שיווק נכון ורק אחר כך לחלק את שעות העבודה

  12. תודה. מאמר מצויין ומועיל. למדתי הרבה

  13. עידו,
    מילים בסלע.
    כל הכבוד על בהירות המחשבה, הניסוח הקולח והטיפים החכמים.
    אשמח לקרוא פוסטים נוספים שאתה כותב.
    עמוס

  14. חלוקה מעניינת ויצירתית מאוד של תקציב פרסום. אחלה מדריך.

    עם זאת, יש במאמר הערכת חסר גדולה מאוד לרשת התוכן של הגוגל. רשת התוכן אמנם "מפחידה" בכמות החשיפות והקליקים שנראים על פניו כלא איכותיים, אך כן יכולה להיות יעילה בשימוש נכון.

    לי אישית היו מקרים בהם הלידים שהתקבלו מרשת התוכן היו שווים בעלותם ולעיתים רחוקות (מאוד) זולים יותר מלידים המגיעים מחיפוש גוגל.

    כמובן שלא תמיד מדובר במודעות טקסט פשוטות, אלא מודעות תמונה וכד' (גם המודעות האוטומטיות של יכולות לספק תוצאות מפתיעות מאוד…)

    • עידו סלע

      מסכים, זה בהחלט יכול לעבוד. לקחתי פה משהו גס ובגדול. אבל ברור שרשת התוכן יכולה להביא לידים איכותיים.

      ממה שאני רואה לרוב העסקים, זה לא מביא את האיכות המצופה, אבל כל עסק צריך לבחון זאת לגופו.

      יש לך דוגמאות לעסקים שמתאים להם רשת התוכן?

      • עסקים גדולים כמובן שיכולים להשתמש ברשת התוכן ללא חשש לתקציבם. לגבי עסקים קטנים-בינוניים, דוגמאות לפרסומים שיעבדו טוב זה פתיחת קורס חדש לשיווק באינטרנט, פרסום של מוצר ענן חדש בנישת ה-IT, פתיחת אזור צימרים חדש עם מחירי רצפה לרגל הפתיחה וכד'… גם תחומים פופולריים "עממיים" כגון החזר תשלומי לסלולר, קבלת החזרים ממס הכנסה וכד' יעבדו מעולה. יכולות להיות עוד הרבה דוגמאות.

        כמובן שהנ"ל נכון רק כאשר יש בנייה נכונה של הקמפיין ושליטה במיקומים.

  15. קובי נעים

    מאמר מועיל.
    מסכים ומצטרף להמלצה שלך לנסות לתקופה קצרה פרסומים ספציפיים לפני שמתחייבים לטווח ארוך.
    לא מסכים עם מה שכתבת לגבי מי שיש לו 1,000 ש"ח. דעתי האישית היא ש-1,000 ש"ח למי שאין לו ניסיון יישרפו ב-PPC במהירות שיא ולא יביאו הרבה תוצאות. הייתי ממליץ להתחיל דווקא עם פייסבוק במקרה הנ"ל.
    אני גם חושב שקצת (הרבה) הגזמת בכך שקברת את תעשיית הקניה החברתית. יש עסקים שמתאים יותר ופחות, אבל ממש לא חד משמעי כמו שהצגת את זה..

    נקודה אחרונה, חשוב לציין שהמודל של תשלום עבור לידים לא חייב לעבור דרך רשת שותפים, ויש לא מעט מצבים שכדאי לפתח את זה INHOUSE.

    • עידו סלע

      יתכן ופייסבוק ללקוחות מסוימים מאד יעשה יותר טוב. אני רואה עם לקוחות שלנו שמי שבא מגוגל הוא ממוקד פי כמה, אבל כמו שציינתי, זו לא מתמטיקה.

      לגבי הקנייה החברתית, קשה לסכם זאת במשפט, אבל האמת, לבעלי עסקים ברוב המקרים ודגש על רוב המקרים ולא כולם. זה זבל. פשוט זריקת כל המותג לפח. ההשלכות הן חמורות ויראו אותן בהמשך. כבר היום רואים הרבה מאד עסקים שלא נמצאים שם כלל.

      לגבי הלידים > צודק.

  16. מאמר מושקע ומענייו במיוחד, כל הכבוד

  17. מאמר מצוין ודי מדויק – כל הכבוד.
    מסכים גם עם קרן שחלק מבעלי העסקים הקטנים עלולים ללכת לאיבוד במשימות היותר מורכבות טכנולוגית, וזה אומר גם הפסד תקציבי על חשבון הלימוד דרך ניסוי, תהיה וטעיה.
    הכי חשוב לזכור שבשיווק מקצועי – אינטרנט הוא כלי חשוב ומהותי, אבל לא היחיד, ולכן בתכנון הזמן, למי שיש רק שעה ביום צריך לתכנן קצת אחרת.
    כל הכבוד על העשיה, כמו גם על הביקורת בין השורות, והמבין יבין 🙂
    צחי

    • עידו סלע

      בהחלט. לכן שילכו לבעלי מקצוע. עדיף תמיד להוציא החוצה עבודות שמישהו עושה טוב ממך.

      אני שמח ששמת לב לביקורת 🙂

  18. במילה אחת: תותח.

    תודה על המאמר.

  19. לקחתי לתשומת ליבי.
    מאמר יפה ואיכותי.

  20. סיכום יפה. מסכים מאד עם הנאמר לגבי PPC ואין ספק שהמגמה של עליית המחירים רק תתחזק בהמשך.

  21. אסף אזולאי

    חזק ברמות
    מאוד אהבתי והתחברתי להרבה דברים. למדתי כמה שטיקים ואני מתכוון לנסות בעצמי.

    הבעיה היא שלעורך הדין, למנהלת הספא, לבעל החנות וכדומה אין את המשאבים הפנויים כדי להקדיש וללמוד את כלי השיווק השונים.

    כמה שעות צריך לשבת כדי להבין מה הולך באמת באדוורדס?? וכמה כסף הוא יפסיד עד אז??

    לדעתי, שייקח עובד מקצועי שמחפש כמה גרושים מהצד.
    ישלם כסף על השירות, אבל לפחות התמורה תהיה מקצועית.

    • עידו סלע

      אני מסכים, שילך לבעלי מקצוע. אני אומר כל הזמן, מי שמסוגל לעשות עבודה יותר טובה ממך ופחות זמן להוציא החוצה את העבודות. "Do what you do best, outsource the rest" חבל על הזמן.

      העניין הוא שהרבה מאד עסקים קטנים הם על הקשקש ובקושי מסיימים את החודש ואז אין מה לעשות אלא לעשות לבד.

      לעסקים בוגרים בשום אופן לא להתחיל להתעסק עם קידום אתרים.

  22. תודה מאמר מצויין, נתת לי חומר למחשבה

  23. הי
    תודה על הבלוג
    1. זה 4000 ש"ח לחודש ?
    2. המלצת ללמוד טוב PPC . איפה אתה ממליץ?

    • עידו סלע

      אכן 4000 ₪ לחודש. לא חייבים 4000 אלא לשים לב לחלוקה, גם אם יש לך 2000 ₪ חלק בערך באותם יחסים.

      לצערי אני לא ממליץ על אף אחת מהמכללות. לך תקרא בבלוגים מעולים כמו זה, כמו של הפיג'מיסט (שסגר), יש את כל החומרים שאתה צריך.

      ויותר חשוב מהכל – ניסוי בשטח. זה יפתח אותך הכי טוב.

      אם יש לך תקציב קטן, עשה זאת בעצמך, אם יש לך תקציב גדול, עדיף לתת למומחים.

      PPC זה נושא כל כך מורכב ועמוק שאם אפתח הרצאות על הנושא, לא אצליח להקיף אותו בשני סמסטרים.

  24. עידו, למה אתה בעצם לא ממליץ על קידום אתרים? ניתן לחשוב שאתה לא מציע קידום בגלל במאמר שלך. האם אני טועה ?

    • עידו ? איזה באסה . זאת השאלה הכי מענינת.

    • עידו סלע

      ממליץ מאד מאד ועוד פעם מאד. קידום אתרים אורגני זה ההשקעה הטובה ביותר שיש לבית עסק בכל המשפחה של שיווק באינטרנט נכון לשנים הקרובות.

      שים לב שרשמתי את כל נושא המשאבים ורשמתי שניתן לעשות זאת עם חברה, לבד או משולב.

      אין השקעה יותר מתגמלת מאשר קידום אורגני.

      המאמר הזה דיבר על חלוקת תקציב ואני הוספתי לו את חלוקת המשאבים.

  25. אחלה מאמר, אבל לא הבנתי את ההבדל בין לכתוב 5 פוסטים ובין לעדכן את הבלוג. הפוסטים הם חלק מהבלוג, לא?

    • עידו סלע

      עדכון האתר או עדכון הבלוג זה להיות עם היד על הדופק על כל הדברים האחרונים בשוק, למצוא איך מייצרים יותר "אנגייג'מנט" לעדכן גרסאות של וורדפרס, לעדכן אבטחה, להוסיף פיצ'רים, לגבות, לנקות וכו'

      הכי חשוב זה למצוא את הדרך איך להשאיר את האנשים כמה שיותר על האתר.

  26. תודה על המאמר מאוד מושקע ושימושי, במיחד לעסק קטן. יש הרבה מה ללמוד ועוד יותר – מה לעשות 🙂

  27. כל הכבוד! מאמר מושקע, רואים שהשקעת את לבך בכתיבה. ברגע שאתה נותן אתה גם מקבל – זו אנרגיה נפלאה שמומלץ להשקיע בה לא פחות מקמפיין ppc כזה או אחר (-; המשך כך!

  28. פוסט מעולה.
    בהתחלה קיבלתי סחרחורת מכמות המידע (מי יקרא דבר כזה?!) אבל חייב להודות, אחד הפוסטים המדוייקים. האתגר האמיתי הוא עכשיו לקחת את החלוקה שאתה מפרט, ליישם אותה פחות או יותר בסקיילים היחסיים שאתה מפרט – וכל זה במודל אחר טיפה… אני בונה אתרים קטנים של מיני-נישות ועובד כמו מקדונלדס – מוצר זול, וכמה שיותר ממנו. בשיטה הזו, אני לא ממש יכול להרשות לעצמי את התקציבים האלו בשביל אף אחד מהאתרים בנפרד, כי הם מקבלים את זה כולם יחד. במילה אחת – אתגר. בשתי מילים, אתגר רציני :).

    • עידו סלע

      בהחלט אתגר רציני, לאתרי לויין כמו שאתה מציין (או אתרים קטנים) המתודולוגיה אחרת לגמרי וגם שם צריך לראות איך מחלקים נכון את העוגה.

      אתרים קטנים הם מאד מאתגרים, היום הרבה יותר מבעבר.

      • אז מה אתה מציע?
        אני עובד OLD SCHOOL לגמרי.
        יש סיכוי לכזה מאמר עומק על אתרי לויין?

        • עידו סלע

          יש סיכוי למאמר כזה, צריך לדבר עם פבל, כל תחום האתרי לוויין, זה נושא מורכב בפני עצמו, איך בונים, איך מייצרים ערך נכון להיום.

          אני כבר יכול להגיד לך שלעשות אתר לוויין ללא קידום, סתם אתר שיישב לו בחלל של גוגל כדי להוציא ממנו קישורים > אפס ערך.

          • שאני אדבר איתו, או אתה ?? 🙂

            אמת – לינקים מאתרים חסרי-רוח חיים זה אפס ערך, אבל…
            יצירה של אתרים רבים בסאב-סאב נישה שתופסים מקום ראשון בסאב-סאב נישות האלו (ובקלות יחסית כי, כבר אמרתי שמדובר בסאב-סאב נישות 🙂 ), הם כבר נותנים לינקים יותר לעניין.

          • עידו סלע

            מסכים.

            לגבי הפוסט, לא לדאוג, אני מכיר את פבל, הראש שלו כבר עובד.

  29. היי עידו,

    יופי של מאמר ללא ספק מסייע למי שאינו מכיר את התחום.

    חשוב לציין שסכומים שמצויינים במאמר מתיחסחם לעסקים קטנים, חברות בעלי יכולת כלכלית ללא ספק מעבירים תקציבים רחבים יותר כיום לפלטפורמת הרשת, השינויים האחרונים של גוגל (מה שרלוונטי עבורנו בישראל) ללא ספק יוצרים מצב חדש של התערכות בתוך הרשת החברתית שתסייע לנו בקידום האורגני.

    הבעיה של חיפוש מקומי הייתה ונשארה בעיה של גוגל ביחס לישראל עקב מבנה ברשת האינטרנט (כולנו גרים בפתח תקוה) ולכן עבור חיפושים ממוקמים רצוי שלבעלי עסקים יהיה תוכן מקומי כי ללא ספק זאת הדרך יחידה של גוגל כיום לומר היכן יש פיצה בחיפה…

    ברכות על ההשקעה במאמר !

    שי

  30. אני יתחיל עם ציטוט מהכתבה : "ועכשיו עם אפס כסף, אבל עם משאבים מה הייתי עושה? משקיע את אותם שלושים שעות בעסק שלי אשר רשומים למעלה." , אני לא מבין מה הזמן שלי לא שווה כסף? שלושים שעות זמן שווה הרבה כסף ….

    • עידו סלע

      הצדק איתך.

      הזמן שלנו שווה הרבה מאד כסף. בשביל זה אני תמיד אומר, עשה מה שאתה הכי טוב בו ותוציא הכל החוצה למי שהוא יותר טוב ממך.

      באופן אישי, כל שירות שאני יכול לרכוש אני רוכש.

      עם זאת, ישנם הרבה מאד עסקים, שהם עוסקים זעירים או עוסקים מורשים קטנים. סך כל ההכנסה שלהם נעה סביב ה- 5000 ₪. תתפלא אבל אלו לא רק סטודנטים, גם אדריכלים, פסיכולוגים וכו'.

      אם תבוא לאדריכל שמתפרנס 5000 ₪ בקושי ותגיד לו ששלושים שעות לפי מחיר ראוי של 100 ₪ יוצא שהוא צריך לשלם 3000 ₪ לחודש. התשובה ברורה.

      ומה לעשות, יש אנשים שאין להם את הכסף הזה אבל יש להם זמן והם מוכנים להקדיש אותו והאמת, הם לא עושים 100 ₪ לשעה. להם זו התשובה.

  31. רציתי לתת טיפ לגבי PPC בגוגל, אני לא מקדם אתרים או משהו פשוט מניסיון, בנוסף לכל הקמפיינים שאני עושה אני עשיתי קמפיין נוסף שמתי בו 200 מילים בערך ו5 מודעות, ונתתי עבור המילים האלה 50 אגורות, מה שקרה אחרי כחצי שנה הקמפיין הזה התחיל להביא תוצאות טובות בעלות נמוכה, מה שעשיתי הורדתי את העלויות לקמפיינים האחרים שהיו מחיר גבוה, היום אני משלם פחות מחצי עבור יותר כניסות מלפני שנה, פשוט … לא חובה שהמחיר יעלה תלוי בגישה …

    מאוד חשוב לי לציין שהקמפיינים האחרים היו בדיוק ככמו שכתוב בספרים / באתרים שמסבירים איך לעשות מודעות בגוגל אדוורדס, הקמפיין הזה הוא היחיד שלא מסודר בכלל זה פשוט מדהים לראות את זה.

    אולי בכלל זה מתאים כשאלה ולא כתגובה, אשמח אם מישהו יגיב על זה.

    • עידו סלע

      הי זוהר,

      תודה ששיתפת אותנו.

      האמירה של גוגל "Don’t be evil" קיימת באגדות.

      גוגל עושה הרבה כסף מקמפיינים לא טובים וכסף טוב מקמפיינים טובים.

      אין להם שום אינטרנט בעולם להדריך אותך בצורה אמיתית וכנה איך לנהל קמפיין.

      כביכול הם עושים זאת וכביכול בצורה שקופה, אך מי שעוקב אחר ההנחיות של גוגל ב- PPC (ובכלל) סופו לשלם הרבה הרבה כסף.

      בעניין הקמפיין שלך, קשה כמובן לדעת מה הסיפור ללא בחינה אמיתית.

      מה שכן, אתה בדרך הנכונה ובחשיבה הנכונה של לבדוק את גוגל כל הזמן ולבחון כל הזמן.

      זו הדרך ולא רק ב- PPC.

  32. מעולה, שימושי, תודה!

  33. איתמר קאלימי

    מאמר מצוין ומקצועי עידו,
    כמו איכות העבודה שלך מול הלקוחות שלך.

  34. עידו, לא רק נהניתי, הרבה יותר. קבל ביג לייק!

    שתי שאלות:
    1. מה גורם לך להניח שטוויטר יתחזק השנה בארץ?

    2. עברתי גם על הקישור שלך לרשימת אתרי המאמרים. האם יש לך גם רשימה כזו איכותית לרשימת פורומים לטובת קידום (שתילת קישורים וכו').

    • עידו, הייתי שמח לשאול שאלה נוספת אותך ואת החברים כאן. לעניין ההשקעה בGOOGLE+ למה אתה מתכוון שאתה מדבר על משקיע שם? מה אתה היית משקיע שם?
      הקמת עמוד אוהדים? שיתוף כל תוכן לקידום?

      • עידו סלע

        תודה רבה.
        1. לגבי, טוויטר, אני מעריך כיוון שאני רואה שהמדיה מתחילה להתייחס לזה, כל מיני סלבים פותחים שם ערוץ ישיר והחל מ"צינור לילה" דרך העיתונים מתחילים לצטט את המקור, זה סימן שטוויטר מתחיל לקבל מהימנות. כל המגמה הזו הלכה והתחזקה מאד בשנה האחרונה. בחו"ל טוויטר הוא אתר חדשות ועדכונים כנ"ל כמובן לגבי פייסבוק.

        2. בנושא הפורומים יש לי רשימה, אעלה אותה בקרוב. תישאר מעודכן. שים לב שבבלוג יש את כל רשימת האינדקסים המלאה (מעל 600) http://blog.wisy.co.il/directories/

        3. בנושא Google + הייתי משקיע 50% מהמשאבים שמושקעים בפייסבוק – לפחות בשלב הזה. ברור לגמרי שגוגל יתייחסו לזה. מה להשקיע? כל מה שאתה חושב שלקהל שלך יהיה ערך אמיתי שם.

        עידו

        • עידו, אני חייב לציין שבכל פעם שאני עובר על פוסט חדש שלך אני מתרשם לטובה. פשוט יישר כוח גדול ואמיתי. תודה על ההתייחסות.

          אני מחכה לרשימת הפורומים המלאה שתפרסם, ואשמח לסייע לך אם תרצה בגיבוש שלה. eddie@lawforums.co.il

          בנוגע לגוגל+, אני לא רואה מה יש לעשות שם בדומה לפייסבוק, כשבסהכ אין שם אינטרקציה עם הגולשים. הכל שם רדום כלכך.

          מה דעתך?

          • עידו סלע

            תודה.

            לגבי הפורומים, אעלה רשימה כזו בקרוב, אשלח לך מייל.

            לגבי גוגל + אכן אין אנשים ולא רואים מזה תנועה או לידים, אבל זה חיזוק אורגני ששווה לעשות.

            יש כאן תאוריה והנחת עבודה שלנו שהיא כמובן לא מבוססת אבל הגיונית > גוגל יחזקו את הערוץ הזה מאד כדי להכות את פייסבוק ואם המקדמים יראו שזה עושה לעסקים שלהם טוב הם יכניסו את כל העסקים לשם ותתחיל שם פעילות.

            בכל מקרה בנושא הקידום בלי קשר לגוגל +. תהיה משמעותי גדולה לנושא הקהילה, הרבה יותר מקישורים.

  35. כתיבה רעננה..
    נתונים מעניינים…
    והסבר לגבי ניהול זמן יעיל לא רע בכלל .

  36. פשוט פוסט מדהים!

  37. אחלה פוסט, מאוד מושקע, רק קשה לי להאמין שטוויטר יתפוס בישראל בגלל שהפייסבוק תפס חזק מדי

  38. טוב אני מחלק את חיי הקידום שלי ללפני קריאת המאמר ואחרי…

    עידו תודה !

    עשית לי סדר בבלגן שכמעט שום מאמר אחר לא הצליח, השפה הפשוטה, ההמלצות החותכות ובכלל ההצעה שלך לעוגת העבודה על הקידום היא ממש מציאה.

    אני מניח שלא תתנגד שאשתף את המאמר

    ושאלה לסיום:

    כל הלקוחות שלי הינם עסקים קטנים שמעבר לעובדה שאין להם תקציבים לקידום כמו שהוזכרו במאמר, גם אין להם את הידע הטכני לביצוע הפעולות שהזכרת. האם בכל זאת יש מורה נבוכים או מדריך למקדם המתחיל והבור ? או שבכל מקרה (וכמו שאני ממליץ בד"כ) רצוי להוציא את הקידום לאיש מקצוע חיצוני ?

    ושוב, תודה.

    • עידו סלע

      תודה רבה, ברור שלא אתנגד 🙂 אשמח כמובן לשיתוף רחב.

      בעניין העסקים הקטנים, יש הרבה מאד מדריכים, כמו הבלוג הזה לדוגמא, מה שכן, זה כבר לשנות התמחות, זה להפוך להיות מקדם אתרים במקום להתעסק בעסק שלך.

      ההמלצה שלך במקום, לכו לבעלי מקצוע. ברוב המקרים חובבן לא יצליח להגיע לאותה רמה של בעל מקצוע.

      בכלל, תמיד, מה שמישהו יכול לעשות טוב ממך > אז להוציא החוצה את העבודה.

      עם זאת למי שאין ממש ממש כלום כסף, אז כן, להתחיל לקרוא ולקרוע….

  39. אני מסתייג לחלוטין מהסיסמא "האויב הגדול ביותר של הטוב הוא המצוין". בקידום אתרים אורגני, כאשר 300 מקדמי אתרים מתחרים על אותם 5-10 מיקומים עליונים בגוגל, שכבר תפוסים על ידי מי שהתחילו לפני שנים רבות וגם ניצחו עד כה את כל המתחרים שלהם, אין סיכוי למתמודד חדש בזירה אלא אם עומד לרשותו תקציב קידום ענק, או שהוא מצטיין יותר מכולם ויכול להשיג בזמן קצר ציון רלוונטיות גבוה משל כל המתחרים.

    הסיסמא הנכונה בקידום אורגני היא לכן: "האויב הגדול ביותר של המצויין הוא הטוב גרידא".

    • עידו סלע

      קח קייס –

      הלקוח שלך הוא צימר בצפון, ברור לגמרי שאין לו משאבים מטורפים להגיע גם לא לעמוד הראשון.

      עם זאת, יש לו משאבים מסויימים, נניח 2500 ₪ בחודש + הפקידה שלו יכולה לעשות שעתיים כל יום + הוא בעצמו מוכן לעשות פעולות.

      מה תמליץ לו? הרי אתה יודע שאם הוא עושה את הפעולות האמורות אין לו סיכוי להגיע לעמוד הראשון.

      שלוש אופציות

      1. או שהוא ישקיע בטירוף עשרות אלפי שקלים ויגיע למקומות הראשונים (והרי אין לו את התקציב הזה ולכן לא יעשה זאת).

      2. או שהוא לא ישקיע כלל כי אין לו סיכוי להגיע למקום הראשון.

      3. או שהוא ישקיע את מה שיש ויהיה זנב לאריות ויום אחד יהיה הלידר בעצמו.

      מה ההמלצה שלך במקרה כזה?

      • הזנב לאריות עוד זוכה לאכול את השיירים שמשאירים לו האריות הצעירים, הבריאים והנמרצים. למי שנמצא במקום 40 לביטוי החיפוש העיקרי [נניח "צימר בצפון"] ובמקום 21 לביטויי החיפוש האחרים שמייצרים מספיק מכירות כדי להצדיק את ההוצאה לקידום רק למקומות 1-5, נשארים 0 שיירים.

        אם הוא לא רוצה למכור את הג'יפ הנוצץ או לקחת הלואה מהבנק כדי להשיג את המקום הראשון מידי המתחרים – שילך לאדוורדס ולמדיה החברתית. וכי מתי יהיה הלידר? הרי פער הציונים שבינו למתחרים רק הולך ותופח מיום ליום.

  40. עידו סלע

    אכן גישות שונות 🙂

    • SPEAKING of
      גישות שונות…
      מה קורה עם מאמר דומה על אתרי לווין? בקרוב נכנסים לתקציב 2013 🙂

      • עידו סלע

        הבוס הגדול (והצעיר) קורא את התגובות 🙂

      • פבל ישראלסקי

        היי עידו ע, אתה מתכוון לפוסט שמסביר איך להקים אתרי תמיכה?

        • היי פבל.
          בערך. אני מדבר על פוסט\מאמר דומה למה שעידו עשה כאן, אבל על נושא של בניית תקציב לקידום אתרים קטנים יותר, בקנה מידה של "אתרי לווין". לא בהכרח כתמיכה, אלא גם כאתר עיקרי. כלומר אתר תת-נישה אבל שהוא העיקרי של הלקוח.
          פשוט התקציבים שעידו מדבר עליהם כאן הם לא רלוונטים לדרך העבודה שלי. מעניין אותי מהלך מחשבה של מקדמים מקצועיים אחרים על חיתוך עוגת תקציב קידום בתקציבים נמוכים יותר. אני, לצורך העניין, בתקציבים של 1000ש"ח לחודש מנסה תמיד למצוא את האיזון בין מודעות בגוגל לבין קידום אורגני שעם הזמן חוסך את הכסף שבפרסום מתמיד במודעות. זה עובד, אבל לאט, ואין ספק שלרות איך אחרים עושים את זה יכול להיות מעניין. השוק של הקטנים והקטנטנים הוא דיי גדול למיטב ידיעתי. הרי לא כולם כרישים… אחרת לא היה לאף אחד מה לאכול 🙂

  41. שלום
    אחלה פוסט.
    חשוב להתייחס לנושא מדידה. באמצעות שימוש דיי בסיסי בגוגל אנליטיקס ניתן לנתח את המדיות השונות בדיוק רב.
    ההמלצה לא להשקיע בבאנרים או במדיות אופליין אחרות נכונה וטובה לעסקים קטנים אבל בעסק בינוני המעוניין להגדיל את המודעות למותג אין לזלזל ביכולות מדיה זו. היו לי לא מעט קמפיינים שהושפעו משמעותית מפעילות אופליין.

  42. מלבד ניתוח נתונים של המקצוענים, חשוב לקבל את המידע של האתר על ידי האנליטיקס או דרך מקור ממנו אתה שואב את המידע על תנועת הגולשים באתר שלך.
    בנוסף, לפי מה שצריך לדעת בפייסבוק הפרסום הולך להיות הפרסום הטוב ביותר (לפחות לדעתי) לשנת 2012 כי הם יכולים לסדר לך את הפרסומות לפי כל קריטריון שתרצה, גילאים, מין, אזורים ועוד.

    בכל אופן פוסט בהחלט אינפורמטיבי ומעניין.

    תודה רבה.

  43. קוראת אותך פעם ראשונה. אתה רציני ברמות, יסודי ומובן. תודה. עשית לי הרבה עבודה – אני הולכת ליישם.

  44. נדיר למצוא מאמרים כאלה רהוטים ומקצועיים בעברית. שאפו

  45. שאלה לגבי ממומן בפייסבוק, יש הבדל בתמחור פר קליק בפרסום לפלח צר או רחב מאוד? לדוגמא, אם הגדרתי גילאי 40 פלוס והחלטתי לשנות לכל הגילאים, התמחור לקליק ישתנה?

    • עידו סלע

      בהחלט. כל שינוי יגרור תגובה מצד התמחור. כי זו נגזרת של השוק עצמו.
      נניח שאתה מפרסם מסיבה לימי הולדת לגיל ארבעים והפרסום שלך הוא עשרה ק"מ מת"א חתך גילאים של 37 עד 43. יש כאן שוק מסוים בגודלו (ניתן לראות בדיוק בפייסבוק).

      אם תשנה זאת למסיבת רווקים לגברים בגילאים 27 עד 33 עשרה ק"מ מת"א ברור שיש כאן שוק אחר, חיפושים אחרים, אנשים אחרים ונגזרת שיש מתחרים אחרים – כל זה ועוד פרמטרים נקרא "שוק" והוא אשר משפיע על המחיר.

      בנוסף, גם אם נניח שהמחיר היה אותו מחיר, ברור שהתשלום שלך היה אחר כי היו קליקים שונים.

      טיפ לסיום – תמיד לנסות, לא כל מה שפייסבוק אומרים מתברר כנכון. למדנו את זה עם גוגל במשך שנים. לא תמיד זה בכוונה או כדי לעשות מניפולציה על המפרסם – זה מאד מאד מורכב ולפעמים לא עובד כמו שהם רוצים ובטכניקות מסויימות ניתן לגרום לזה לעבוד אחרת, יותר טוב ולטובתך.

  46. תודה! בהחלט עושה סדר. אהבתי במיוחד שאתה מוכן לתת מספרים, סכומים, שעות. במקום רק לומר שזה תלוי במקרה הספציפי. וברור שזה תלוי.

  47. הי עידו,

    תודה רבה על פוסט מ-א-ו-ד אינפורמטיבי!
    איך היית ממליץ לפרסם אתרי download של תוכנות או toolbars?
    ברשותי מספר אתרים כאלה ואני שוקל להפוך אותם ל-cpa offer לתגמול של שותפים פר הורדה. מה דעתך?

  48. מזמן לא נהניתי כך ממאמר.

  49. תודה איש יקר,
    אשמח להפנייה למאמר מקצועי ומדוייק לגבי קידום PPC בגוגל
    תודה על הכל
    ארז

    • עידו סלע

      שאלה גדולה מאד.

      אני לא מאין שיש מאמר אחד אשר יכול להקיף PPC, זה כל כך מורכב ועמוק שביקשו ממני מאחת המכללות לבנות תוכנית, בניתי רק על PPC בשני סמסטרים מלאים.

      אולי תעזור לי כיוון, תקציב, נישה וכו' ואוכל לכוון אותך למאמר טוב.

  50. עידו,
    תודה על ההשקעה, כיף לקרוא.

  51. עידו,
    תודה על ההשקעה, כיף לקרוא!

  52. ב"ה
    כל כך הרבה מידע!
    מאיפה להתחיל?תודה רבה
    תריך לרוץ וליישם!

  53. תודה רבה על ההשקעה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים