בשבועות האחרונים הכריזה Meta כי וואטסאפ תתחיל להציג פרסומות באזור הסטטוס (הגרסה של וואטסאפ לסטוריז), כחלק מלשונית ‘עדכונים’. המשתמשים יתחילו לראות תכנים ממומנים לצד עדכוני סטטוס של חברים ובני משפחה.
עד כה, וואטסאפ נחשבה ל”אזור סטרילי” מפרסומות, ייחודיות שהפכה אותה לפלטפורמת המסרים המיידיים הנקייה ביותר מבית Meta. כעת, לפי The Verge, חברת Meta מודה:
“אנחנו בונים עסק שלא מפריע לשיחות הפרטיות, ואנחנו מאמינים שלשונית ‘עדכונים’ היא המקום המתאים לפרסומות.”
הפיצ’ר מופעל בליווי התחייבות להימנע משימוש בהודעות, שיחות או קבוצות לצורך מיקוד מודעות. ההתאמה האישית תתבצע לפי מידע מוגבל בלבד: מדינה, שפה, ערוצים שעקבתם אחריהם, ואינטראקציה עם מודעות קודמות.
ערוצים ממומנים ומנויים בתשלום: המודל העסקי החדש של וואטסאפ
יחד עם המודעות בסטטוס, וואטסאפ משיקה שני פיצ’רים נוספים שנועדו להעמיק את האקוסיסטם העסקי שלה:
- ערוצים מקודמים: בעלי ערוצים יוכלו לשלם כדי להופיע גבוה יותר במדריך הערוצים.
- מנויים בתשלום לערוצים: משתמשים יוכלו לקבל תוכן בלעדי מערוצים נבחרים בתמורה לתשלום חודשי.
בפוסט הרשמי של Meta, נכתב כי:
“אנחנו רוצים לעזור לעסקים ולמנהלי ערוצים להתפתח ב-WhatsApp… והעדכונים מופיעים בלשונית נפרדת, כך שאם אתם משתמשים רק לצ’אטים – לא תחוו שינוי.”
האם וואטסאפ תהפוך לזירת פרסום מרכזית?
מאחורי המהלך של Meta עומדת מגמה ברורה: הפיכת וואטסאפ לפלטפורמת Conversational Commerce, בדומה למה שאנחנו כבר רואים באסיה עם WeChat ו‑LINE.
עם מעל 1.5 מיליארד משתמשים יומיים בלשונית העדכונים, כפי שצוין בהכרזה של Meta, הפוטנציאל עצום.
מה זה אומר לאנשי שיווק?
- ערוץ חדש לגמרי לחשיפה: במיוחד עבור עסקים קטנים ובינוניים שאין להם נוכחות חזקה בפייסבוק/אינסטגרם.
- קהל “חם” ומעורב: מדובר במשתמשים שנמצאים בשיחה יומיומית, לא בגלילה פאסיבית.
- אתגרי מיתוג וקריאייטיב: איך מייצרים מודעה שלא תפר את האיזון העדין בין פרטיות לחוויית משתמש?
עם הכנסות פרסום של מעל 160 מיליארד דולר בשנה האחרונה ממוצרים קיימים, Meta פותחת את השער לערוץ הכנסות נוסף.
האם זה יצליח? זה תלוי בכמה מהר מפרסמים ילמדו לשלב בין כבוד לפרטיות לבין קריאייטיב רגיש וחכם, וביכולת של Meta לא להרחיק את המשתמשים ממקום שעד היום נתפס אישי.