מותו של העידן הטכני – איך להביא תנועה אמיתית (וממושכת) לאתר?

עידו סלע

האמת היא שהעידן הטכני לכאורה לא היה קיים אף פעם. בפועל, חברות קידום האתרים הצליחו “לגבור” על גוגל בכלים ממש פשוטים כבר מזמן.

מה זה אומר?

עד לפני כמה שנים, היה יכול לבוא לקוח עם צ’ק ביד לחברת קידום אתרים בדרישה “אל תערבו אותי, אין לי זמן, קחו את המפתחות, תביאו אותי למקום הראשון בגוגל, להתראות”.

מכאן התהליך היה מאד פשוט: אופטימיזציה על האתר, בניית מערך קישורים, מאמרים, פורומים, אינדקסים, קהילות – אתר דינמי וכו’, ושלום על ישראל. רק מהרישום לאינדקסים שהיום כלל לא בטוח מה ערכו, האתר היה עולה לדף הראשון.

העידן הזה פשוט נגמר. לא בגלל “עדכון הפנדה”, אלא הרבה מעבר לכך. גוגל נתנו לשוק מקדמי האתרים להשתולל  תקופות ארוכות ובשנתיים האחרונות מורגש שינוי דרמטי שלא היה כמותו. מחקירות שלנו ב- Wisy,  מדובר בהרבה מעבר לפנדה, או פנדה 2.2 שטוענים שיבוא. מדובר בשיפורים ושינויים דרמטיים המשפיעים על כל האתרים. העצם שגוגל זרקו לנו רשמית וקראו לה “פנדה”, מסתירה גן חיות שלם של עדכונים מרחיקי לכת שהם פרי מהלך של תקופה ארוכה.

העידן הטכני באינטרנט נגמר

כגולש, כחיית אינטרנט, אני מאד שמח על כך, בתקווה שלא יהיו עוד מאמרי זבל “אודות ברזי משה ובניו, הברזים, עם הברז שעוד לא נראו ברזי מים כאלו…” וכד’. או פורומים שהתגובות בהן  הן “פוסט מעולה” ומתחת  מופיעים לינקים לעו”ד פלילי, הגדלת חזה וספא בירושלים.

הגדיל לעשות בבלוג הזה טל פריהר וציין 19 דרכים לקידום אתר שישרפו לכם את הזמן ואני חותם על כל אחת מהן.

בסדר, עד כאן ברור.

  • את זה שגוגל אמרו מיומם הראשון לבנות אתר לגולשים, גם זה ברור.
  • ואת זה שהתוכן הוא המלך, גם זה ברור.
  • ואת זה שצריך להביא תנועה של גולשים לאתר ולהעלות את משך השהייה בו, גם זה ברור.
  • ואת זה שצריכה להיות ויראליות ושיתופיות. גם זה ברור.
  • ועוד ברור כל משפחת האורגני שחבל שארחיב עליה בפוסט הזה. זה ברור.

אבל מה עושים? זה, ממש לא ברור!

ריבונו של עולם! איך נביא תוכן איכותי, אורגני, ויראלי לנגר, קוסמטיקאית, בנק, עורכי דין, מפעל מתכות, ליצואן חומרי הדברה, לרואה חשבון? (רק אל תגידו לי שרואה החשבון יכתוב מאמר. מתי לאחרונה קראתם כזה?)

מי אלו העסקים בישראל? אני לא יודע מתי יצא לכם לעבור על רשימת הלקוחות שלכם. ליידי גאגא לא אצלנו.

זה קשה מאד, והיום אף קשה מתמיד. לא רק בגלל גוגל, אלא בעקבות עומס המידע על הגולש – עידן הטוויטר, הכל קצר ומיידי. אף אחד לא קורא כלום – כתבות קצרות ומהירות ועם זה אנו צריכים להתמודד.

גם עם בקשות של הלקוח לפייסבוק אחרי שקדחו לו בראש “אין כמו פייסבוק”, “רק פייסבוק” “מה, אתה לא בפייסבוק?” מישהו הביא לידים (לא לייקים) מפייסבוק לעורך דין? על ה- Overrating של פייסבוק בפוסט אחר. אני מאלו שטוענים שלרוב העסקים מדובר בבזבוז זמן, למרות כל “גורואי הפייסבוק”. אבל כאמור, בפוסט אחר.

אז מה היה לנו?

עסק לא סקסי, כמו רוב העסקים בישראל, יש לו אתר, יהיה לו אתר, זה לא משנה. הלקוח  רוצה בסופו של יום להביא לידים איכותיים לבית העסק שלו. ברור לו, וברור גם לנו, שאין ROI לרכישת לקוחות יותר טוב מהאינטרנט.

לפני שאגש לתכל’ס באספקט אחד, רק אציין שלא ישתמע חלילה זלזול בעסקים לא סקסיים, האמינו לי ששיווק באינטרנט אינו יותר סקסי משום דבר אחר.

זהו ניתוח פשוט של המצב היום יומי והצורך לבדוק איך תוקפים אותו בצורה הנכונה ביותר.

בהסתכלות על אותו עסק יש כמובן את הקידום האורגני, ה- PPC, ה- PPL, ועוד דרכים נוספות להבאת לידים לבית העסק. ה- PPC, היום תחרותי מתמיד ועבר בהרבה תחומים את נקודת שיווי המשקל. זו  אינה תקופת תור הזהב בה קליק היה עולה סנטים בודדים ובסוף החודש היינו מקבלים חשבון מגוגל על סך של 2.17$. באותה תקופה, לעסקים מסוימים כלל לא הייתי ממליץ על האורגני, אלא רק על PPC.

היום, הרבה מאד עסקים מפסידים, פשוטו כמשמעו על כל לקוח שהם מביאים והם אפילו לא יודעים זאת כי אף פעם לא עשו את החשבון של מהי נקודת שיווי המשקל של קמפיין, מתי הוא מתחיל להפסיד, כמה באמת עולה להביא לקוח. בפוסט אחר, אסביר איך לחשב את עלות רכישת הלקוח ואיך לצאת לדרך עם כלים מדוייקים לפרסום. לא בהכרח אבוא עם תשובות טובות, אבל גם “לא שווה לך לעשות קמפיין PPC, לך רק על אורגני ו- PPL”, זו תשובה שמספקת כלים לדרך.

אז מה עושים?

אז מולנו יושבת גננת שהאינטרנט מעניין אותה כקליפת השום, והרצון שלה להשתתף בפעולות השיווק שואפות לאפס. יחד עם זאת, היא מבינה שהערוצים של הפלאיירים בבתים ודומיהם לא עובדים. עכשיו הכדור אצלנו. לנו ברור שאינדקסים, פורומי זבל, חוות תוכן, מאמרים וכו’ גם לא עובדים.

ראבק! מה עושים??

חשוב להבין שיש הרבה מה לעשות, אבל מה שנשתנה הלילה הזה הוא שהעולם הטכני הופך לעולם קריאטיבי. לא עוד תוכלו להחזיק הודי ב – 250$ לחודש שיקדם לכם לקוח בחו”ל, ותוך שלושה חודשים תהיו למעלה – נגמר העידן הזה. בית העסק צריך להיות מעורב מאד בשיווק של עצמו ולקחת חלק פעיל בכל הרמות. נגמר עידן ה- Turnkey.

בפוסט זה לא ניגע בכל מה שניתן לעשות כי ניתן לעשות הרבה. ניקח אמת אחת שהיא אמת מוחלטת (נכונה כלפי כל אתר, כל זמן, כל שפה, כל תחום וכו’). “תנועה אמיתית ממושכת בתוך האתר טובה לקידום אורגני“. וננסה לראות איך בעסקים רגילים ניתן להביא טראפיק אורגני אמיתי לתוך האתר.

בנוסף, ננסה להיות ממוקדים בפתרונות שכל בית עסק יכול לממש. זה קצת לא פייר לשבת מול עו”ד שמתעסק ברכישות ומיזוגים ולהראות לו קריאטיב של אולד ספייס (דובר אינסוף על הקמפיין המבריק הזה, לא ארחיב):

הקמפיין של old spice

או להרחיב על הויראליות של יוטיוב וכמה זה יכול לעבוד אם יש סרטון שיודע לספר סיפור, כמו במקרה של פולקסווגן:

זה פשוט לא יהיה מעשי, לא רלוונטי ובזבוז זמן – כי אלו עצות שתלויות בכישרון והשכפול שלהם קשה מאד ולא מובטח. באופן אישי, בהרצאות שאני מעביר, אני לא אוהב להוציא את המשתתפים עם תאוריה בלבד, תמיד עם פרקטיקה. לא לייעץ ללקוח: “המצגת שלך לא סקסית, היא צריכה לשדר לחוש הרגשי…” עם זה, יוצאים ללא כלים ופרקטיקה מעשית. גם כאן, ננסה בעזרת כמה דוגמאות אמת לעורר את כיוון המחשבה.

ועכשיו לתכל’ס, בואו ניקח עסקים שהם הכי לא סקסיים, לא משתפי פעולה בשיווק, לא טכנולוגיים ולא קריאטיביים ועם המידע הזה נצא לדרך.

שתי עצות לגן ילדים אשר יכולות להתאים לעסקים רבים

היום, בעיקר בחו”ל, לכל גן ילדים יש מצלמות. ההורים הרי מתים על זה. הייתי ממליץ לשים בדף פנימי בתוך האתר את המצלמות של הגן וכך ההורה יישב לו כל היום עם הדף פתוח על האתר. נרוויח את ההורים, הדודים, הסבתות, ודף אחד עם זמן ממוצע של שעות על גבי שעות.

עצה נוספת – ההורים שבינינו מקבלים פתקים עם סיכומים יומיים: “היום למדנו על אליעזר בן יהודה”. את הסיכומים האלו הייתי שם בבלוג ללא RSS ולא בניוזלטר, מי שרוצה שיקרא. כמובן שגם כאן הבלוג (שצריך לשבת בתוך האתר) יהיה דינמי ויצפו בו בטוח כל יום.

גן הילדים מובא כאן רק כמייצג כמובן. תפתחו את הכיוון לעסקים. לקוח שרכש דירה מקבלן, לא היה רוצה להתעדכן בהתקדמות הבנייה ולראותה מדי יום? סבתא לא היתה רוצה לראות ולדעת איך הנכדים שלה שוחים כשהיא בבית בטרנינג?

חברת תוכנה, מוצר וכד’

הייתי ממליץ לחברת תוכנה להעלות את כל מערך התמיכה לתוך האתר. נניח שיש לי 50 אנשים ביום שפונים טלפונית לתמיכה. ראשית, אולי יטלפנו פחות וילמדו את האתר, שנית, התומך צריך להוביל את הלקוח יד ביד וללמדו את האתר, ותוך כדי כך נשיג הרבה מאד תנועה אורגנית ביום באתר שלנו בהרבה מאד דפים פנימיים.

יש שחקני תוכנה עם אלפי לקוחות ועשרות אלפי לקוחות (באתי מאחת כזו) שמשום מה, התמיכה שלהם היא בקבצי PDF שנשלחים למייל או טלפונית.

הצעות מחיר

תמיד בהצעות מחיר מקבלים את השיממון הזה של מה ההצעה כוללת, אודות בית העסק וכו’, ואז בסוף את המחיר. את כל השיממון, במקום שהוא יהיה בקובץ PDF, שיהיה בתוך האתר! רק את המחיר נשלח בנפרד בקובץ PDF. כך, בכל הצעת מחיר נרוויח כניסה, או כמה כניסות אורגניות לתוך האתר.

נכון, לא דרמה, אבל בכל זאת אורגני. יש עסקים ששולחים עשרות ומאות הצעות ביום!

ניוזלטר

דובר בבלוג הזה על RSS, על RSS  שמראה תקציר וכו’. לא אגע בנקודה זו, אבל לעסקים ששולחים ניוזלטר, אני ממליץ לשלוח פסקת טיזר מכובדת ולינק לאתר. זה מכבד את הגולש. אם בא לו שיקרא, ואם לא שימחק ישר,  ללא עומס או חשש לפספוס.

נקודה קטנה לניוזלטר, אם נגענו: אני מאמין גדול מאד בניוזלטרים שממומשים כהלכה. רוב העסקים מזנים את רשימות התפוצה שלהם ושולחים תוכן שאינו רלוונטי ללקוחותיהם. לרוב, מדובר בפרומו של מוצרים, השקות דה לה שמטה וכו’. זה לא רע למכור דרך ניוזלטר, אבל השאלה היא מה רוצה הלקוח שלך?

שיחות מכירה

להרבה עסקים, שיחות המכירה הן טלפוניות. ישנן שיחות הנמשכות עשרות דקות – רצוי שהאדם המטפל במכירה יעבור עם הלקוח את השיחה כששניהם בתוך האתר. יש לזה ערכים מכירתיים שלא ארחיב עליהם בפוסט הזה, אבל כמובן שיש גם טראפיק אורגני טוב מאוד.

מרצים, סדנאות, חוגים וכל מי שעומד בפני קהל

ניתן לתת את שיעורי הבית דרך הבלוג האישי. לדוגמא, שכל אחד יכתוב בתגובות מה היצירה עשתה לו וכו’. ניתן גם למחוק את התגובות שבוע אחרי, כך שהפוסט ישמש לכיתה הבאה. העיקר שהדף יהיה מאד חי.

מרצים יכולים לתת את כל חומרי הקריאה, הסילבוסים, הערות תובנות, תגובות, הכל בבלוג האישי.

בכלל, אנשים שיש להם תכנים והם עומדים בפני קהל זה עולם שקל מאד למנף.

סקר – מינוף כפול

לעסקים אשר עובדים עם לקוחות ורוצים פידבק, ניתן לעשות סקר מה הלקוחות חושבים עליכם. מרוויחים גם את המודעות לבית העסק וגם כניסות לאתר. כמובן שהסקר יהיה מאומבד בתוך האתר. הרחבתי על השימושים והתוכנה בעבר. למי שאין כוח לקרוא ורוצה את השורה התחתונה – לעבוד עם SurveyMoney לייצר טופס פשוט ולאמבד אותו באתר (האימבוד הוא פיצ’ר חדש יחסית בגרסה החינמית). SurveyMonkey בפועל עובדת ומתאימה להרבה עסקים קטנים ובחינם. העברית קצת נזנחה שם, אבל זה סביר. ניתן לעבוד עם כל תוכנה אחרת שעושה את העבודה. העיקר שנקבל גם ביקורת עלינו וגם תנועה לתוך האתר.

צלמים או בית עסק שבא במגע עם קהל ויכול לצלמם

אנשים מאד אוהבים צילומים, תיוגים וכו’. צלמים, כלל לא ברור לי איך רובם עדיין ממיינים תמונות פיזית עם הלקוח במחשב שלהם. למה לא דרך האתר עצמו? למה לא להרוויח זוג לאחר חתונה וכל הדודים והדודות, האחים והאחיות יריבו על איזו תמונה תיכנס לאלבום? אם כל יום יהיו לצלם 10 אנשים שמשוטטים 4 שעות בתוך האתר זה בכלל לא רע.

כמובן שזה מצריך פיתוח, כמובן שזה מצריך אפיון, אבל שימו לב – זה לא מצריך קריאטיב של אולד ספייס, זה נגיש וזמין וזו תשתית שאחרי שהיא נבנתה, היא תתחזק את עצמה.

לעסקים שבאים במגע עם קהל ויכולים לצלמם – בריכות שחייה, מפעילי קייטנות, טיולים וכו’ יכולים להעלות את הגלריה לאתר כמובן. היום עם ההיסטריה של התיוג הייתי מעלה לפייסבוק – אבל זה מצריך חשיבה כמובן כי פייסבוק הוא לא טראפיק אורגני אלינו.

Pay Per Lead – PPL

לעסקים שעובדים עם PPL לרוב יש דף נחיתה ודף תודה רבה, ויש גם כאלו שעושים רידיירקט לאתר. זה לא מספיק ויכול אפילו לפגוע כי אז נקבל שלוש שניות בדף הבית.

דף התודה צריך להיות מזמין ולמשוך את הליד שלנו לתוך האתר. לדוגמא, אם אני מוכר קורס צלילה, אז הייתי שם בדף התודה רבה (לאחר שנשלחו הפרמטרים לרשת השותפים) “עוד שלוש שניות תעבור ותראה ווידאו עם שלושה טיפים על הצלילה הראשונה”, כדאי כמובן שהווידאו הזה יהיה מעולה ולא ג’אנק, ואז נרוויח גם את הליד, וגם את התנועה (החינמית) שהגיע מתוך השותפים.

סיכום

הכיוון ברור. כל אפשרות מכובדת להביא את הלקוחות, העובדים, החברים והדודים (לא הודים, דודים) לתוך האתר – מבורכת. תנועה אמיתית ממושכת בתוך האתר תורמת משמעותית לקידום האורגני.

לא מדובר בתנועה דה לה שמטה, לא Sqeeze, לא פופאפ, לא פופאנדר וכו’. תמיד Win Win, תמיד לכבד את הלקוח. אם הלקוח ידע שהובלת אותו לבולשיט, הוא יעלה על זה ברגע. זה לא יחזיק. זה אף פעם לא החזיק.

גם לא מדובר על קריאייטיב גאוני, מדובר על קריאייטיב תשתיתי, כזה שבונים אותו והוא מתחזק את עצמו והוא נגיש לכל עסק.

ברור שחלק מהערוצים שמניתי פה או ערוצים אחרים הם ערוצים שמצריכים פיתוח לפעמים, חשיבה, מאמץ מצד בית העסק וכו’. אבל ככה זה שיווק. שיווק באינטרנט ושיווק בכלל, חייב לערב את כל הגורמים וכולם צריכים לעבוד כמו קונצרט הרמוני.

אי אפשר לעשות קידום אורגני בלי לקחת בחשבון ערוצי שיווק אחרים, חבל לעשות PPL בלי למנף אותו לצרכים אורגניים, אין מה לשלוח ניוזלטר בלי למנף אותו לאורגני וכו’ – כאמור קונצרט.

בניגוד לעבר, כיום, עסק חייב להיות שותף בשיווק שלו. הוא חייב להבין את מקורות התנועה, את המיקרו של השיווק ואת המאקרו ולקחת בהם חלק פעיל. הוא חייב להבין שבקונצרט הזה, ללא השתתפות שלו וחשיבה של כולם – לא יהיה את מה שבסופו של דבר עסק רוצה וזה לקוחות. לא קידום אורגני, לא PPL, לא לידים ולא לייקים –  רוצים לקוחות!

כמובן שיש עוד דרכים רבות. נגענו היום רק באספקט אחד של קידום אורגני ע”י הערוץ של הבאת תנועה אמיתית לעסקים שהם “רגילים”.

יש לכם עוד רעיונות? אתם מוזמנים לשתף אותם בתגובות מטה.

קרדיט לתמונה: cheerblossom

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
נכתב על ידי
עידו הנו הבעלים של חברת Wisy לשיווק באינטרנט – חברת בוטיק המעסיקה עובדים מהארץ והעולם, העוסקים בטכנולוגיות ותחומים נוספים שאנו אוהבים. עידו חובב סקווש, שחייה, שח, טכנולוגיה, עסקים, מסחר ואנשים.
0 0 הצבעה
קלות השימוש
0 0 הצבעה
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעה
תמיכה טכנית
0 0 הצבעה
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest
123 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תוכן עניינים

123
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
()
x