מחקר חדש מצא: “42% מהמשתמשים מחפשים בגוגל בלי להמשיך”

עומר לייבנזון
דו"ח חדש חושף את התפלגות הקליקים בגוגל, כפי שנוטרו על ידי Datos - בין תוצאות החיפוש השונות: בין האורגניות לממומנות, ובין משתמשים שנוטשים את דף תוצאות החיפוש.
חיפושי ״אפס קליקים״ בגוגל
מקור: SparkToro | Datos

הנוף המשתנה של גוגל מאלץ אותנו להשתנות כל הזמן, וגם על פי הניתוח האחרון של מנכ”ל Moz לשעבר, ראנד פישקין – זה נראה שאולי כדאי לנו לשקול להוסיף נדבכים נוספים לאסטרטגיית הקידום שלנו. לפי הדו”ח, זה נראה שהתוכן “הרגיל” בגוגל כבר לא מקבל את אותה חשיפה כמו פעם, והנוף רק הופך להיות יותר ויותר תחרותי. עם זאת, יחד עם התחרותיות מגיעות גם שלל הזדמנויות חדשות, חלקן בעקבות הבינה המלאכותית שנכנסה לגוגל במספר צורות בחודשים האחרונים (ועוד לא ראינו כלום).

חיפושי “אפס קליקים” – מהי התופעה הזו?

לפי מחקר של חברת Datos (חברת בת של Semrush), אפשר כעת לקבל נתונים על התנהגויות הגולשים וכמה מהם עוברים לעמוד הבא כאשר הם מחפשים בגוגל. נמצא שבאיחוד האירופי 59.7% מהחיפושים הסתיימו ללא קליק אחד, ובארצות הברית הנתון עומד על 58.5% – זה אומר שרוב המשתמשים שמחפשים בגוגל, כלל לא לוחצים על תוצאות החיפוש. איך זה יכול להיות? אז חלקם כנראה לא מצאו תוצאות חיפוש מספיק תואמות למה שחיפשו, אז החליטו לחפש מחדש. חלק אחר, פשוטו החליטו לצאת מגוגל. במחקר נראה כי 37% מהפעמים המשתמשים נטשו את גוגל, וב-22% מהפעמים הם שינו את השאילתה.

פעמים רבות, המשתמשים נוטשים את גוגל כי הם כבר קיבלו את התשובה שחיפשו דרך תקצירי תוצאות החיפוש. זה מה שמעלה שאלות לגבי התפתחות מנועי החיפוש בעתיד, וכיצד כדאי לנו לפעול בנושא.

רק 1% מקליקים על התוצאות הממומנות

ראנד פישקין מבהיר כי בעוד שמנהלי קמפיינים, בתוצאות החיפוש בדרך כלל רואים שיעורי קליקים (CTR) של 4% עד 10%, הדו”ח מציג שיעור קליקים של 1% על כל הקליקים. איך זה יכול להיות? אז ההסבר לכך הוא שהנתון הזה כולל את כל החיפושים בגוגל, שרבים מהם אינם מציגים מודעות בתשלום כלל. גוגל ציינה שפחות מ-20% מהחיפושים מכילים בפועל מודעות בתשלום. לכן, כאשר קיימות מודעות בתשלום, שיעור הקליקים הממוצע עבור מודעות אלו הוא עדיין בין 5% ל-10%, בהתאם לשיעורים הגבוהים יותר שנצפו על ידי מנהלי קמפיינים.

תובנות משמעותיות לגבי התנהגות הגולשים

אחד הדברים המשמעותיים ביותר שהמחקר מאפשר לנו להבין, הוא לא התובנות שבדרך כלל אנחנו מקבלים בתוכנות שונות – כמו מה אנחנו מחפשים. כעת, ניתן להבין גם איך המשתמשים מחפשים, לא פחות חשוב.

עיקרי המחקר מראים כי תופעת ה-“Zero-click searches”, כלומר חיפושים שבהם הגולשים אינם לוחצים על כל אחת מהתוצאות המוצגות, היא נפוצה מאוד. כמעט 60% מהחיפושים בארצות הברית וקצת יותר באיחוד האירופי מסתיימים בלי שום לחיצה. מעבר לכך, המחקר מדגים את השפעתה המונופוליסטית של גוגל על שוק החיפוש, שכן כמעט שליש מהקליקים בחיפושים מופנים לפלטפורמות שבבעלות גוגל כמו, יוטיוב, גוגל מפות ועוד. דבר זה חיזק את הביקורת על החברה ועל השליטה המוחלטת שהיא מפעילה בשוק.

אבל בואו נבין, למה הגולשים לא מקליקים על תוצאות החיפוש? והאם יש לנו בכלל מה לעשות עם זה?

אז יש לכך כמה סיבות:

  1. פיצ’רים חדשים: אחת המגמות הבולטות בשנים האחרונות, היא שגוגל שואפת לספק יותר ויותר תשובות ישירות בעמוד התוצאות עצמו ולא דרך הפניה לאתרים, כמו תשובות ישירות, קטעי סיכום, ותרשימים. כשמשתמשים מקבלים את המידע שחיפשו במהירות וביעילות, אין להם צורך להקליק על קישור לאתר חיצוני.
  2. חיפושים אינפורמטיביים ולא מוכווני-רכישה: רבים מהחיפושים מבוצעים כדי לקבל מידע כללי או תשובה פשוטה. למשל, משתמשים שמחפשים מזג אוויר נוכחי או הגדרה של מונח. כאשר התשובה מוצגת ישירות בדף התוצאות, אין צורך להמשיך לאתר חיצוני אלא אם הם מעוניינים בהעמקה.
  3. התנהגות חיפוש שונה במכשירים ניידים: עם עליית השימוש במכשירים ניידים, גולשים נוטים פחות להיכנס לאתרים ולהעמיק בקריאה. מסך הטלפון הקטן, המגמות ברשתות החברתיות, הירידה בזמן הקשב שלנו והתנועה המהירה בין אפליקציות ודפים מקטינה את הסבירות לביצוע קליק נוסף.

לאחר שגולשים אינם מקליקים, התרחישים הסבירים כתוצאה מכך הם:

  • סיום החיפוש: הגולש מרוצה מהתשובה שהוא קיבל וסיים את השימוש בחיפוש ללא צורך נוסף במידע.
  • חיפוש חוזר: אם התשובה שקיבלה לא הייתה מספקת או שהמשתמש זקוק למידע נוסף, הוא עשוי לבצע חיפוש חדש עם ניסוח אחר או מונחים נוספים.
  • שינוי בחיפוש: לעיתים גולשים משנים את מונח החיפוש לאחר שראו את תוצאות החיפוש הראשונות, במטרה לדייק את החיפוש – שזה לא נחשב “נטישת חיפוש” במובן השלילי של המילה.

כמקדמי אתרים – מה מומלץ לעשות?

כמקדמי אתרים ובעלי אתרים בכלל, השאיפה היא להשתמש במנוע חיפוש שמפנה את הגולשים דווקא לכניסה לאתר העסק/המותג ולא להוציא אותם החוצה ממנו. עם זאת, חשוב להבחין במגמות המשתנות ולהבין שתקצירי תוצאות חיפוש, מידע מובנה ופיצ’ר השאלות-תשובות בגוגל – כולם חלק ממגמה שאם משתמשים בה נכון, אפשר לתעל אותה לטובת יותר כניסות לאתר, לא פחות. ההמלצה היא להשתמש יותר בפיצ’רים של תוצאות החיפוש ולהבין את התנהגויות הגולשים טוב יותר. הרבה פעמים, גולשים שלא מעוניינים בהעמקה בתוכן שלנו – כלל לא נרצה שייכנסו אלינו לאתר ונעדיף רק את אלו שכן מעוניינים בה. בכל מקרה, מומלץ לחקור כל מקרה לגופו.

תגיות רלוונטיות: גוגלמנועי חיפוש
שתפו:
נכתב על ידי
כותב תוכן וקופירייטר בעל רוח יזמית צעירה. הדבר שאני הכי אוהב הוא לנגן וליצור מוזיקה, ובכלל – כשנותנים לי משימה שדורשת יצירתיות אני תמיד “נדלק”. אנשים יצירתיים עושים לי את זה. אחרי שהקמתי את אחת מקהילות ההתפתחות האישית הגדולות בישראל, החלטתי להסב את עיסוקי העיקרי לדבר השני שאני מאוד אוהב: כתיבה שיווקית. עד היום הספקתי לצבור ולהתפתח במשך כ-5 שנים בעולמות כתיבת התוכן והאסטרטגיה השיווקית.
עומר לייבנזון
400
מדיה חברתית
עומר לייבנזון
396
פרסום באינטרנט
עומר לייבנזון
246
קידום אתרים
יורם ליכטנשטיין
107554
תוכן וקופירייטינג
דוד כהן
102091
מדיה חברתית
דנה רוזן
83069
ניהול קהילה
נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בדיגיטל

מעל 15,000 אנשי שיווק ובעלי עסקים נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בשיווק דיגיטלי מאז 2007

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.