רעידת אדמה בתעשיית ה-SEO: דלפו אלפי מסמכים סודיים על האלגוריתם של גוגל

עומר לייבנזון
תעשיית ה-SEO בהלם: מקור אנונימי חשף מסמך של גוגל שמכיל אלפי מסמכי קוד סודיים המצביעים על דרך הפעולה המדוייקת של האלגוריתם (הסוד הכי שמור בתחום ה-SEO) - חלקם אף סותרים את מה שנאמר מפי דוברי גוגל בעבר.
דליפה באלגוריתם של גוגל
ראנד פישקין בשיחה עם המקור שהדליף את האלגוריתם של גוגל | Sparktoro

דליפה ענקית של מסמכי API ישירות מגוגל עצמה הגיעו למנכ”ל Moz לשעבר, רנד פישקין דרך אדם אנונימי אחד. המסמכים נשלחו לבדיקה של מספר עובדי גוגל לשעבר, והם נמצאו אותנטיים – מה שהשאיר את כל תעשיית ה-SEO בהלם מוחלט. הסיבה היא, שרבים מהדברים שנמצאו סותרים באופן ישיר הצהרות פומביות של אנשי גוגל לאורך השנים. למשל, אחת הטענות הייתה שסאב-דומיינים אינם מושפעים מהדומיין הראשי כי הם נתפסו בתור אתרים נפרדים בפני עצמם, הכחשות לגבי הגיל של הדומיין (שהוא לטענתם אינו פרמטר לקביעת הדירוג, מה שכן הסתמן כנכון) ועוד. אלה מסמכים שכעת, כל איש SEO חייב לדעת מהי המשמעות שלהם כדי למקסם את הביצועים בתוצאות החיפוש בגוגל. זאת המשמעות של “רעידת אדמה” אמיתית בתעשייה!

מה המסמך חשף?

מפאת קוצר השורות לא נחשוף את כל הממצאים לכאורה מתוך המסמכים, אלא רק את המעניינים ביותר (למעוניינים בהרחבה, ניתן לקרוא בקישור שבתחתית הידיעה):

  • NavBoost: התיעוד חושף שגוגל משתמשת במערכת בשם NavBoost המשלבת נתוני קליקים, ומבדילה בין לחיצות ארוכות לעומת קצרות על תוצאות החיפוש, זאת במטרה לשפר את איכות החיפוש. חשוב להבין שזה סותר את ההכחשות הקודמות של גוגל לגבי שימוש במעקב ממוקד קליקים אחר המשתמשים. עבורינו, המשמעות היא שמדדים של מעורבות משתמשים כמו CTR, והזמן המושקע בדף לאחר לחיצה מתוצאות החיפוש אכן יכולים להשפיע על הדירוג.
  • Chrome Clickstream: ההדלפות מצביעות על כך שגוגל משתמשת בנתוני קליקים מלאים ממשתמשי Chrome כדי להפעיל אלגוריתמי חיפוש. זה מצביע על כך שדפדפן כרום הוא לא רק כלי לגלישה באינטרנט אלא משמש גם כ”חממת מעקב” אחר המשתמשים. הדפדפן מאפשר לנתח את התנהגות המשתמשים, נתונים שיכולים לשמש כדי לדרג אתרים.
חלק מהפרמטרים מתוך הקלקות בכרום
חלק מהפרמטרים מתוך הקלקות בכרום, Sparktoro
  • נוהלי רישום היתר: על פי ההדלפות, גוגל השתמשה ברשימות הלבנות במהלך אירועים ספציפיים כמו מגיפת COVID-19 ובחירות דמוקרטיות כדי להבטיח שאתרים מסוימים ידורגו גבוה יותר עבור שאילתות רלוונטיות. זה מראה שגוגל יכולה להשפיע באופן ידני על תוצאות החיפוש בנסיבות חריגות, דבר שחשוב לאנשי SEO להבין כשאירועים משמעותיים כאלה קורים – לפעמים יש גורמים חיצוניים, שאינם קשורים בקשר ישיר לעקרונות ה-EEAT הקדומים.
  • דירוג איכות לדפים: המסמכים מצביעים על כך שמשוב ממדרגי האיכות של גוגל, באמצעות מערכת הנקראת EWOK, עשוי להשפיע ישירות על האלגוריתם. זוהי מערכת שאיננו שומעים עליה בפעם הראשונה, אך נמצאו פרמטרים חדשים שלא היו ידועים בעבר ב-API. למידע נוסף – מסמך הבדיקות שבו משתמשים מדרגי האיכות של גוגל.
  • איכות קישור ונתוני קליקים: ההדלפה דנה כיצד גוגל מסווגת קישורים לשכבות איכות שונות על סמך נתוני קליקים. המשמעות היא שלא כל הקישורים זוכים ליחס שווה, וההשפעה שלהם על SEO עשויה להיות תלויה באינטראקציות של משתמשים ולא רק במספר הקישורים. ייתכן שאסטרטגיות SEO יצטרכו להתמקד יותר בהשגת קישורים באיכות גבוהה שיוצרות מעורבות משתמשים.

איך יודעים שהמסמכים אמיתיים ולא מדובר בזיוף?

בנושא זה נרצה להתייחס למה שכתב ראנד פישקין במאמרו:

“פניתי לכמה חברים לשעבר של גוגל, שיתפתי את המסמכים שהודלפו ושאלתי את דעתם. שלושה אנשי גוגל לשעבר כתבו בחזרה: אחד אמר שהם לא מרגישים בנוח להסתכל עליו או להגיב עליו. השניים האחרים שיתפו את הדברים הבאים (לא לציטוט ובעילום שם):

  • “לא הייתה לי גישה לקוד הזה כשעבדתי שם. אבל זה בהחלט נראה לגיטימי. “
  • “יש לו את כל המאפיינים של ממשק API פנימי של Google.”
  • “זה ממשק API מבוסס Java. ומישהו השקיע זמן רב בעמידה בסטנדרטים הפנימיים של גוגל לתיעוד ושמות.”
  • “הייתי צריך יותר זמן כדי להיות בטוח, אבל זה תואם לתיעוד פנימי שאני מכיר.״
  • “שום דבר שראיתי בסקירה קצרה לא מעיד שזה דבר מלבד לגיטימי.”

עוד נמצא, כי מייק קינג, מומחה לקידום אתרים טכני, אישר את הלגיטימציה של המסמכים הללו ואת האותנטיות שלהם. זאת לאור ניסיונו הרב בתחום הטכני ע”פ דבריו של פישקין. בנוסף לכך, האופי המפורט והעקבי מהבחינה ההטכנית של המסמכים תואם את הידע הקיים כיום של מומחים רבים בתחום, על פעולות ידועות ונהלי קידוד מקובלים בחברת גוגל. זהו דבר שעוד יותר עשוי להעיד על כך שמסמכי הקוד הם אמיתיים ושייכים לגוגל עצמה.

לקריאת הידיעה המקורית של רנד פישקין

תגיות רלוונטיות: גוגלמנועי חיפוש
שתפו:
נכתב על ידי
כותב תוכן וקופירייטר בעל רוח יזמית צעירה. הדבר שאני הכי אוהב הוא לנגן וליצור מוזיקה, ובכלל – כשנותנים לי משימה שדורשת יצירתיות אני תמיד “נדלק”. אנשים יצירתיים עושים לי את זה. אחרי שהקמתי את אחת מקהילות ההתפתחות האישית הגדולות בישראל, החלטתי להסב את עיסוקי העיקרי לדבר השני שאני מאוד אוהב: כתיבה שיווקית. עד היום הספקתי לצבור ולהתפתח במשך כ-5 שנים בעולמות כתיבת התוכן והאסטרטגיה השיווקית.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות
עומר לייבנזון
38
מדיה חברתית
עומר לייבנזון
64
פרסום באינטרנט
עומר לייבנזון
87
קידום אתרים
עומר לייבנזון
60
מדיה חברתית
עומר לייבנזון
92
מסחר אלקטרוני
יורם ליכטנשטיין
106519
תוכן וקופירייטינג
דוד כהן
101198
מדיה חברתית
דנה רוזן
82744
ניהול קהילה
נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בדיגיטל

מעל 15,000 אנשי שיווק ובעלי עסקים נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בשיווק דיגיטלי מאז 2007

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.