קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » האם לקישורים באימיילים של Gmail יש השפעה על הדירוג בגוגל?

האם לקישורים באימיילים של Gmail יש השפעה על הדירוג בגוגל?

גם אני הרמתי גבה כשקראתי את הדיון הבא שדן בשאלה מאד מעניינת זו – האם גוגל עוקב אחרי הקישורים בהם אתם משתמשים בגוף האימיילים בג'ימייל ויתרה מזאת – האם יש להם השפעה על דירוג האתר אליו מפנים?

אם יוכח שזה אכן המצב זה יכול לשנות את מתודולוגיות העבודה בפרוייקטי SEO ע"י הוספת פרמטר נוסף חשוב שיש לשים לב אליו. מנגד, עשויה להימצא כאן פרצה גדולה לספאמרים שעוסקים ב- Black Hat SEO (קידום אתרים בשיטת הכובע השחור).

התמונה באדיבות automaticbs

להלן ההודעה המקורית של פותח הדיון

"גוגל אכן עושה crawling לאימיילים שנכתבים בג'ימייל, שהרי אם לא – כיצד הוא יכול להתאים את פרסומות האדסנס לתוכן המייל?" טוען פותח הדיון. להלן ארבעת הסיבות העיקריות שהוא מציג כהוכחה לכך שהקישורים משפיעים על הדירוג:

1. "בכל פעם שאני שולח אימייל (יש לי הרבה אנשי קשר ברשימת התפוצה), שמעודד את הנמענים לעשות לו Forward לאחרים – האתר שלי מתקדם בתוצאות החיפוש".

2. "שלחתי אימייל מהחשבון שלי ב- Yahoo לחשבון שלי ב- Gmail שהכיל לינק לאתר שאין אליו קישורים נכנסים משום מקום אחר וכתוצאה מכך הוא התאנדקס".

3. "שאלתי מהנדס של גוגל בכנס O'reilly את השאלה שלי והוא אמר לי (באנגלית זה תמיד נשמע יותר טוב): Google looks at all the data it has to determine communication trends with its algorithm".

4. "זה הגיוני כשחושבים על הדרך שבה מהנדס תוכנה חושב" הוא טוען. "הרי אם אני מקליק על קישור בתוך האימייל גוגל מסיק מכך שזה קישור שמומלץ לבחון. ואילו אם אני לא מקליק על הקישור או אפילו לא פותח את המייל ושולח אותו ישירות לתיבת הספאם – אז הוא ללא ספק ספאם". לסיום הוא מוסיף "אבל אם אני מרים אתר חדש או מפרסם פוסט ממש מגניב, אנשים כן יעבירו אותו לחברים שלהם. סביר להניח שיש אפילו יותר סיכוי שיעבירו אותו באימייל לחברים מאשר שיכתבו עליו איפשהו ברשת".

מה אני חושב על זה?

אני לא יודע אם אכן הייתה שיחה עם המהנדס של גוגל, אני לא בטוח אם פותח הדיון אכן הצליח לאנדקס את האתר רק מקישור אחד, אני אפילו לא יכול להיות בטוח ב-100% שכל הדיון הזה לא פיקטיבי. מה שכן, יש בזה הגיון והטענה נשמעת מאד אינטואיטיבית ממבט ראשון. כלומר אני יוצא מנקודת ההנחה הבאה שמבוססת על 3 שלבים בלוגיקה פשוטה: אם אני שולח לאדם כלשהו קישור לדף\אתר כלשהו, זו המלצה לכל דבר. קישורים חיצוניים לאתר נחשבים גם כן לסוג של המלצה ונלקחים בחשבון בתהליך דירוג האתר בתוצאות החיפוש. מכך נובע —> קישורים בגוף האימיילים גם כן אמורים לקבל משקל כלשהו בתהליך הדירוג.

כפי שפותח הדיון ציין, כשאנחנו בג'ימייל מוצגות בפנינו פרסומות רלוונטיות לתוכן המיילים (או בשם המקצועי פרסום קונטקסטואלי), כך שדי אינטואיטיבית ניתן להסיק שמתבצעת סריקה של המיילים. בין אם זה מוצא חן בעינינו ובין אם לא, הרובוטים של גוגל סורקים את המיילים שלנו ויודעים איזה פרסומות להציג, אז למה שלא ייתנו חשיבות לתוכן של מיילים אלו גם בתהליך הדירוג? ראו דוגמא לפרסומות האדסנס המופיעות באימייל הבא ששלחתי לעצמי:

הצגת פרסומות רלוונטיות לתוכן של המייל בג'ימייל

תיאורטית הגוגלבוט יכול להגיע לכל מקוםמה מחפש הגוגלבוט?

השאלה רק מה הוא יעשה עם המידע שימצא שם.
אני סבור ובטוח שגוגל יכול לחדור לכל מקום אפשרי, כבר מזמן שכחנו מהפרטיות שלנו מהרגע שהחלטנו לפתוח חשבון באחד מהשירותים שלו (וזה לגיטימי, הסכמנו לכך בתנאי השימוש). השאלה היא אם כל פרמטר בו ייתקל אמור להילקח בחשבון בעת תהליך הדירוג. גוגל תמיד היה ויישאר מכונה, שכל מטרתה לספק לנו את המידע הרלוונטי ביותר. לכן הפרמטרים שאמורים להילקח בחשבון אמורים באמת לשקף רלוונטיות.

התמונה באדיבות Overdrive Interactive

אני לא חושב שאפשר לעשות אנלוגיה בין הקישורים בגוף האימיילים לבין הקישורים ה"חיים" שמכוונים לאתר המטרה. הרי הרבה יותר פשוט לשלוח לחבר קישור במייל מאשר לכתוב פוסט\ידיעה\כתבה עם קישור, עניין של שניות. ואני עוד בכלל לא מדבר על הנזק הפוטנציאלי שיכול להיגרם – אלפי ספאמרים שיציפו אותנו במיילים סתמיים מלאים בקישורים (לא שעכשיו זה לא קורה).

אז אצלי זה לא עבד, מי צודק?

מנגד, מישהו שקורא לעצמו tedster טוען לפותח הדיון בתגובה: "שלחתי לינק ספציפי באמצעות ג'ימייל במשך חודשיים ואני יודע בוודאות שהוא נצפה ע"י יותר מ-150 איש. אך יחד עם זאת ה-URL אליו הקישור מפנה לא מאונדקס בגוגל עד היום. יתרה מזאת, הגוגלבוט לא ביקר בעמוד הזה אפילו פעם אחת במהלך החודשיים האלה".

למרות שיצא לי כבר לעשות מספר ניסויים בעבר, את המקרה הספציפי הזה החלטתי לא לבחון לעומק בגלל 2 סיבות: חוסר זמן והטענה של tedster מעל. פשוט אני לא בטוח שניסוי ביתי של אדם אחד יכול להוכיח או להפריך את הטענה. כדי לבדוק את זה בצורה רצינית ולהסיק מסקנות ממשיות יש צורך בתנאים סטריליים קפדניים: מדגם מייצג של כמה מאות אנשים (עדיף שימצאו במדינות שונות), כמות זהה של אתרים לא מאונדקסים, אופרציה של שליחת מיילים ומעקב סטטיסטי אחרי הניסוי.

עוד מקרה לא פתור שמשאיר אותי עם הרבה סימני שאלה

אחת הטענות לגבי הניסוי האחרון שלי, בו הצלחתי לאנדקס דף עם קישור nofollow יחיד היא שזה קרה בגלל סרגל הכלים של גוגל (שעוקב אחרי הרגלי הגלישה שלנו בדפדפן). האם יכול להיות שהדף של פותח הדיון התאנדקס גם כן בגלל סרגל הכלים של גוגל ולא מעצם שליחתו בג'ימייל?

שאלה נוספת שעלתה לי – בהנחה שגוגל עוקב אחרי הקישורים בג'ימייל, האם ניתן להסיק שהוא גם עוקב אחרי קישורים אחרים בהם אנחנו משתמשים במסגרת השירותים שלו? למשל ב- Google Docs (שירות יצירת מסמכים), Google Talk (מסרים מיידיים) ועוד. אבל כשחושבים על זה עוד יותר לעומק, האם יש בכלל משמעות אם מדובר בשירות של גוגל או כל שירות אחר, כאשר מותקן במחשב סרגל הכלים של גוגל (שעוקב אחרי כל דבר על המסך)?

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

עשוי לעניין אותך גם...

מדרגות נעות

איך להתמודד עם חיפוש מסונן בחנויות וירטואליות מבחינת SEO

אחד האתגרים הגדולים ביותר שבפניהם ניצבים מקדמי חנויות וירטואליות הוא התמודדות עם חיפוש מסונן באתר ...

Seo מהיר

8 דרכים להשגת תוצאות מהירות מהקידום האורגני

קידום אתרים איכותי לא יכול להיות זול. לקוחות שמשקיעים אלפי שקלים בחודש בקידום אתרים אורגני ...

23 תגובות

  1. נקודה מאוד מעניינת שאני אכן צריך לקחת בחשבון
    אבל זה רק מראה שאין ספק שעדיף מאשר כלום – זה להשאיר בחתימה קישורים רלוונטים במייל

    אבל העלת סוגיה שמעניינת אותי עם כל השירותי גוגל שמציאים האם הם מנצלים את הידע שם בנוסף ?

    מקווה לשמוע עוד פרטים בנושא זה 🙂

  2. תשמע פבל
    בחיים לא הייתי חושבת על זה
    אימייל עם קישור בתוכו זה באמת סוג של המלצה לאנשים אחרים שיראו את הקישור, אבל השאלה היא אם באמת יש כזה דבר איך גוגל מסנן אתרים כמו "דרושים"האתר שולח לך הצעות עבודה עם הקישור שלו, ולאתר זה יש PR מעולה והוא במקומים נכבדים אבל עדיין המייל שלו זה סוג של ספאם כי זה בטוח לא מעניין אותי ההצעות עבודה שלו או המבצעים שיש לו באתר אז איך גוגל יסנן אותו אם לפי כל הקריטריונים הוא נחשב לאתר טוב עכשיו שאני חושבת על זה צריך לפתח
    קריטריונים חדשים לגמרי למיילים עם קישורים ולכן לא נראה לי שזה אכן עובד עם מיילים אבל זאת רק דעתי
    בנוסף סתם נזכרתי שלא מזמן ראיתי באנליטקיס מישהו שנכנס לי דרך המייל של וואלה

    • פבל ישראלסקי

      היי רעות, העלית כאן כמה נקודות מעניינות. קודם כל זו רק תיאוריה, עדיין לא ברור אם הוא אכן מתחשב בזה. לגבי הדואר זבל שנשלח על בסיס קבוע (כמו דוגמת ה""דרושים" שציינת), כל הרעיון הוא לא רק להתחשב בעצם קבלת המייל עם הלינק אלא גם לעובדה שאת פותחת אותו ומקליקה בסופו של דבר על הקישור. אפשר גם להוסיף רמת תחכום נוספת ולהגיד שאם הקלקת על לינק שממוקם באמצע המייל זה יקבל משקל גדול יותר מלינק בתחילת המייל כי יותר סביר שקראת את התוכן עד אליו. בנוסף אני מאמין שאפשר לזהות דפוס של שליחה אוטומטית (כל פרק זמן קבוע X נשלח מייל).

      אבל אפשר למצוא אינסוף הצדקות ללוגיקה שבפרמטר הזה, השאלה היא אם הוא אכן נלקח בחשבון.

  3. יולי דסיאטניקוב

    ספקולציות זה אכן ספורט מהנה (:

    אבל אפילו לצורך העניין, אני חושבת שכדאי להפריד בין שני דברים:

    1. סריקה ואינדוקס
    2. Link juice

    אני מאמינה שגוגל יסרוק, את כל מה שהוא יכול לסרוק, על מנת להגיע לכמה שיותר עמודי אינטרנט ברחבי הרשת ולכלול אותם באינדקס.

    אני לא מאמינה, או לפחות לא הגיוני בעיני, שהקישורים האלו יעבירו "כח". למה? כי השפעתם של קישורים על מאמצי SEO אינה משהו אחיד. כלומר, קישור מעמוד X יתרום יותר מקישור מעמוד Y או להיפך. זה ההגיון שעומד במרכזו של כל הסיפור הזה, קישורים תורמים לקידום בהתאם לאיכותו של העמוד המקשר (בין השאר).

    כיצד בדיוק זה יעבוד בהודעות דוא"ל? האם כל הקישורים באשר הם יהיו שווי ערך? בקיצור, נשמע לי קצת תלוש…

    מה כן קישורים בדוא"ל עשויים לתרום? אם הם אכן נסרקים על ידי גוגל אז גוגל פשוט יסרוק את האתר שלכם בתדירות גבוהה יותר (חיובי כשלעצמו).

    איך בודקים? פותחים עמוד אינטרנט ולא שמים אליו קישור משום מקום, לא נכנסים לצפות בו באמצעות דפדפן פיירפוקס _או דפדפן אחר בו מותקן סרגל הכלים של גוגל) ולא שולחים לאף אחד לינק… מלבד אדם אחד, עם חשבון Gmail, שהוזהר מפני פתיחת הקישור באמצעות דפדפן פיירפוקס או דפדפן אחר בו מותקן סרגל הכלים של גוגל.

    אתה מרים כפפה, פבל? (:
    (מחכה למייל…)

    • פבל ישראלסקי

      היי יולי! אני מסכים עם הרבה דברים שאמרת. אוקיי אשתדל להגיב על הכל.

      לגבי האיכות של העמוד ממנו יוצא הקישור. אם נעשה את האנלוגיה לאימיילים דווקא גוגל כן יכול לסרוק את המייל ולהבין את רמת הרלוונטיות. (אם הוא מציג פרסומות תואמות, הוא בטוח סורק את הטקסט). אבל אני פשוט לא חושב שאם אכן יש לקישורים האלה משקל אז גוגל מסתכל עליהם כעל קישורי href סטנדרטיים כמו באתרים. זה כאילו סוג אחר של קישור עם מאפיינים משלו. למשל אפשר להגיד שקישור איכותי במייל הוא כזה שמשלב: נשלח להרבה אנשים, הרבה נחשפו אליו (פתחו את המייל), הרבה הקליקו עליו ולבסוף – הרבה העבירו אותו הלאה.

      כן חשבתי על ניסוי דומה אבל כפי שאמרתי. גם אם זה אכן יצליח, אחד מהמגיבים בדיון ניסה משהו דומה ועד היום העמוד שלו לא התאנדקס. השאלה היא איך באמת אפשר חד משמעית להוכיח "כן, זה משפיע"?

      • אפשר אולי וזה ממש בגדר הצעה
        אבל אפשר לפתוח 5 מיילים של GMAIL
        להרים עמוד 1 ל WEB בנושא מסויים ועדיף שיהיה קל לקידום כדי שנראה תוצאות אז כדאי במילה שלא מחפשים בכלל נגיד "צקמונטו"
        ואז לשלוח למיילים של GMAIL שפתחונו חומר בנושא צקמונטו כלומר סתם תוכן עם כמה מילים ובראשית או בסוף התוכן קישור לעמוד WEB שפתחנו אם זה יקדם את האתר בצורה כלשהי אז אני חושבת שזה מראה באופן חד משמעי שכן יש השפעה
        חשוב לציין שהסרגל כלים של גוגל או כל סרגל כלים אחר יהיה מנותק ושחשבון גוגל שלך לא יהיה מחובר זאת כדי לשמור על סטריליות

        • פבל ישראלסקי

          נשמע טוב, את מרימה את הכפפה? 🙂

        • יולי דסיאטניקוב

          ואם את כבר מרימה את הכפפה 🙂 אז יש לי הצעת יעול שתאפשר לבחון גם את עניין השפעת הקליקים על הלינק שנשלח.

          פתחי שני עמודים שיכילו ביטוי כלשהו (שלא קיים בתוצאות החיפוש) ושלחי 2 מיילים (ל – 5 נמענים כפי שהצעת), בכל מייל לינק לאחד העמודים. בקבוצת מיילים אחת, הנמענים יקליקו על הקישור ובקבוצה השנייה לא. אם העמוד שעל הלינק שלו לא הקליקו יופיע ראשון, נדע שאין לקליקים השפעה. אם הוא יופיע שני, נדע שיתכן ויש השפעה. במקרה זה, על מנת לוודא שלא מדובר ב"יד המקרה" תוכלי לבצע שוב את אותה הפעולה – רק הפוך, העמוד שמופיע שני יקבל הפעם קליקים ואילו זה הראשון לא.

          • פבל ישראלסקי

            וכמובן אסור שלנמענים יהיה מותקן סרגל הכלים של גוגל 🙂

          • שלום לכולם מצטערת על האיחור בתשובה
            הבגרויות הורגות אותי
            הייתי שמחה להרים את הכפפה אך אין לי את האמצעים להרים עמודים באינטרנט בסביבה סטרילית כי אני תמיד פותחת אתרים על מערכות לניהול תוכן CMS
            שהם נסרקות באופן קבוע על ידי גוגל
            ככה שזה לא יהיה אינדקציה טובה
            מה שכן באותו יום שדיברנו קיבלתי מיילים מאתרי דרושים שזה תחום מבוקש מאוד כידוע וראיתי שהם גם שולחים מיילים עם המילות מפתח דרושים וקישורים לאתר שלהם
            אולי הם יודעים משהו שאנחנו לא ? 🙂

  4. מיכל כהן

    אני חושבת שכן אפשר לחשוב על מנגנון לדירוג של כתובות אי-מייל ולמדוד איכויות של קישורים עפ"י דירוג הכותב.
    תחשבו על כל מחליפי הקישורים ששולחים כל שבוע רשימה ארוכה של קישורים לאתרי זבל לתפוצת נאטו. האם בכך הם מצליחים לקדם את האתרים? או שאולי להיפך – אולי למיילים עם הטקסט "החלפת קישורים" יש תרומה שלילית…

    • פבל ישראלסקי

      השאלה כמה אנשים מאלו שקיבלו את דואר הזבל, באמת יתייחסו אליו ויקליקו על הקישורים.
      עוד פרמטר שיכול להילקח בחשבון זה האם אותם אנשים מעבירים אותם הלאה או שזה נעצר אצלם. כוח ההפצה יכול להעיד על תוכן איכותי (כולל הקישורים).

  5. מה לגבי קישורי RSS של פיד ברנר? הם מסתובבים גם במיילים וגם באתרים. האם הם משפיעים על הדירוג?

    • פבל ישראלסקי

      תלוי אם בכלל לקישורים כלשהם יש השפעה באימייל. אם כן, אז אלו (שהם משתייכים לקבוצת ה"קישורים") כנראה גם יש. האם יצא לך באופן אישי לראות שינויים בדירוגים בגלל קישורים ששלחת במייל?

      • לי אישית לא יצא לראות כל השפעה. למרות שאני בוודאות יודע שישנם המון קישורים במיילים המובלים לאתרים שלי.

  6. אני לא חושב שגוגל מתייחס ללינקים באימייל,לדעתי גוגל מבין שבעצם הוא פותח במקרה כזה דלת לספאם אדיר,כמו שגוגל יודע להשאיר מחוץ לאינדוקס את כל התוכן שמקבלים באימייל ככה גם הוא משאיר את הכוח של הלינקים שמקבלים באימייל.

    בהזדמנות זאת גם אומר שיש לך בלוג מדהים,אומנם זאת תגובה ראשונה שלי(ועוד יבואו) אבל אני קורא פה המון.

    • פבל ישראלסקי

      תודה רבה אורי! כיף לשמוע פידבק כזה 🙂

      לגבי ג'ימייל, זה באמת נושא קצת פתוח. אף אחד לא יודע בוודאות איך זה עובד (אם בכלל). אני נוטה לחשוב שיש להם כאן הרבה יותר פרצות מאשר תועלת ולכן אני חושב שאם הם אכן משתמשים במידע הזה אז זה בערבון מוגבל.

  7. ניר אדר

    מהניסויים שלי גוגל לא עוקב אחרי קישורי ג'ימייל.

    בנוסף, ההערכה שלי שגם לא סביר מבחינת גוגל לעשות זאת, ואני אסביר:
    א. מה אם אתה מעביר במייל קישור פרטי המכיל מידע עסקי סודי? אם גוגל יאנדקסו קישורים כאלה, בסופו של דבר יהיו תביעות.
    ב. כנ"ל לגבי הרבה קישורים העוברים במייל המכילים מידע אישי
    ג. שימוש בקישורים במייל יעודד ספאמרים לשלוח הרבה יותר ספאם בתקווה שיעבור את המסננים של גוגל. אם יוכח שגוגל משתמשים בקישורים אלה הם למעשה מעודדים באופן ישיר ספאם.
    ד. מול חסרונות אלה, היתרונות של סקירת "עוד כמה קישורים" דרך המייל מצמטמצים. אם יש קישור חשוב שמועבר במייל, סביר להניח שגם ברשת האינטרנט יהיה ניתן להגיע אליו ללא שימוש באמצעי זה.

  8. הצגת פה נושא מאד מעניין, אני באופן אישי מחזיק רשימת דיוור גדולה.
    אם הייתי יודע שלינק בתוך כל מייל היה מקדם בצורה זו או אחרת, הייתי כמובן משנה לגמרי את טכניקות הקידום שאני מתעסק איתן.

    לפי מה שאני מבין ממך, נראה לי שאתה לא מספיק מאמין ברעיון שלינק ממייל יכול לקדם את האתר שמאחוריו.

  9. רציתי לדעת, האם הקישור יצא כחתימה עם קישור כלומר מילים שמכילות בתוכם את כתובת האתר??
    או מילים ולאחר מכן כתובת האתר?

  10. כל פעם שאני לוחץ על "כתבה אקראית" אני מועבר לפוסט זה, ממה זה נובע?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את הפוסט עם חברים