גוגל לא מפגר, הוא פשוט מכונה | AskPavel
קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » גוגל לא מפגר, הוא פשוט מכונה

גוגל לא מפגר, הוא פשוט מכונה

ככל שהטכנולוגיה מתפתחת כך גם מחפשי הפרצות בה. ואם נעשה לרגע אנלוגיה לעולם ה-SEO: ככל שהאלגוריתם של גוגל משתכלל, כך גם רמת היצירתיות של אנשי ה- Black Hat (לצערי לא בהתאמה).

את הסיפור המעניין הבא הביאה לידיעתי יולי דסיאטניקוב מחברת SEOweb, והוא אף הוביל לדיון מעניין לא פחות ברשת החברתית קפה דה מרקר. למי שעוד לא הספיק לקרוא את הידיעה, או למי שקרא ולא ממש הבין במה מדובר, מדובר בשיטת קידום אתרים לא אתי (Black Hat SEO) יצירתית למדי, שהתגלתה באחד האתרים ברשת הישראלית.

התמונה באדיבות bourndesign

אז איך השיטה עובדת?

מקימים אתר אינטרנט שרוצים לקדם בביטויים שונים מתחום X ומכניסים לתוכו "מכונה" שתייצר תוכן ללא שום קשר לוגי לנושא X. כך ניתן לנצל את כוח האתר (שמלא בתוכן "רלוונטי"), כדי לחזק אתרים אחרים באמצעות קישורים חיצוניים וגם להרוויח כמה פרוטות מגוגל אדסנס או תוכניות שותפים אחרות.

בכדי להפיק את המקסימום מהתוכן החדש שנוצר, חשוב שלא יהיה שכפול תוכן. לכן אני רואה כמה דרכים לתכנת אותה:

  • שכפול תכנים שלמים מדפים לא מאונדקסים, באתרים בהם אין זכויות יוצרים על התוכן.
  • הגרלת מילים רנדומאליות מתוך מערך ביטויים קבוע וסידורם בטקסט בצורה אקראית.
  • שכפול ביטויים בודדים מתוך אתרים אקראיים שונים (מילה מפה, מילה משם).

כמובן שלאחר יצירת התוכן, יש לשתול בו את הביטויים שרוצים לטרגט תוך שמירה על צפיפות מילות מפתח מתאימה. יש לשתול את הביטויים גם במיקומים אסטרטגיים בדף כגון: טייטל, כותרת ראשית H1, כותרות משנה וכו'.

חוסר היכולת של גוגל לזהות פעולה כזו

השיטה הזו לא ממש חדשה ואני מכיר עשרות אנשים בארץ ובחו"ל (תתפלאו, כנראה שגוגל.קום גם לא מושלם למרות שכדי שזה יצליח שם, נדרשת רמת תחכום גבוהה יותר) שמפעילים את השיטה ומצליחים איתה לאורך זמן. הסיבה לכך נעוצה בשורשים העמוקים של עולם ה- Information Retrieval) IR) והיא – חוסר היכולת לאחזר מסמך רלוונטי בדיוק של 100%. כאשר אנחנו מדברים על אופטימיזציה שעושים לדף נחיתה על מנת להתאים אותו לביטויי מפתח כלשהו, תמיד מדברים על ביטויי המפתח עצמו. אז נכון שאומרים שצריך לשלב אותו במקומות הנכונים, לשמור על צפיפות מילות מפתח, לקשר עם הביטויי הזה מדפים אחרים (באתר ומחוצה לו) וכו'… אבל מה עם שאר התוכן בדף? איך ניתן לדעת שהוא קשור נושאית לביטויי המפתח?

התבוננו בשלושת הקטעים הבאים ותגידו לי האם גוגל יכול להבין ללא מעורבות של גורם אנושי, מה יותר רלוונטי בעבור הביטויי "קידום בגוגל":

תוכן לא ממוקד נושאית לביטוי הזה או לאחר:

בלה בלה בלה, אני כותב פה הרבה שטויות רק כדי למלא כמה שורות של תוכן לצורך קידום של הביטוי קידום בגוגל. עכשיו כבר מתחילים להיגמר לי המילים, כי אין לי מושג מה עוד אפשר לכתוב על משהו כה חשוב כמו קידום בגוגל. ועכשיו שורת הסיום שאין בה שום טיפת תכלית מלבד לנסות ולדחוף עוד תוכן לפסקה.

תוכן לא ממוקד נושאית לביטוי הזה אבל לאחר כן (אפשר לזהות כאן קבוצות מילים בעלות קשר נושאי):

נמצא פתרון פרטי למשוואה הנתונה בשיטת המקדמים הלא מוגדרים קידום בגוגל: מכיוון שהאגף הימני של המשוואה הנתונה הוא סכום של שתי פונקציות, שהן צורות שונות של אגף ימין לפי שיטת המקדמים הלא-מוגדרים, נחלק את המשוואה לשתי משוואות שלכל אחת מהן יש צורת פתרון פרטי שונה קידום בגוגל.

תוכן כן ממוקד נושאית לביטויי הזה:

קידום בגוגל נעשה באמצעות אופטימיזציה נכונה של מבנה, תוכן וקוד האתר ובניית מערך קישורים פנימיים וחיצוניים נכון. חשוב לעבוד בשיטות אתיות על מנת למנוע פסילה או ענישה אפשרית של האתר בהמשך. הערך המוסף של קידום בגוגל גלום בחשיפה העצומה שהוא מקנה לך, בקרב קהל יעד פוטנציאלי שמבצע חיפושים.

להלן דוגמא נוספת שממחישה את העניין (אל תנסו את זה בבית): אם אקח למשל רומן שעוסק בפרשת רצח בבית חולים, כאשר לאורך כל הספר מוזכרים תכנים רבים בהקשר של רפואה ואעשה copy+paste לחלקים מהספר אל תוך אתר שאותו ארצה לקדם עבור ביטויים מעולם הרפואה – סביר מאד שאצליח. הסיבה היא שלמכונה קשה מאד להבין את המסגרת שבה תוכן מסויים נכתב.

"אין מצב. גוגל מזהה כי ישר יוצאים מהאתר"

אז יהיו כאלו שיאמרו כעת שאתרים מהסוג הזה לעולם לא יגיעו למיקומים הראשונים, בגלל שגוגל מתחשב ב- bounce rate, כי הרי אם גולש יגיע לדף עם תוכן שלא עונה על צרכיו הוא יצא ממנו מיד. אני מאמין שבגדול זה נכון, אבל ספציפית במקרה הזה הכלל לא משנה בכלל. הרי מה קורה אם האתר ממוקם אי שם בדף תוצאות עשירי? לא יהיה בו תעבורת גולשים בכלל. ואם אין תעבורה מגוגל, מן הסתם גם אין bounce rate. ומה אם רוב התעבורה שלו מתקבלת בכלל מאתרים מפנים אחרים או מהקלידה ישירה של הכתובת? לא יעזור. אם אין גורם אנושי, למכונה יהיה קשה מאד לאבחן אם תוכן כלשהו נכתב על ידי אדם או מכונה אחרת.

מה שאני מנסה להגיד, זה שמראש האנשים שבונים אתרים מהסוג הזה לא ממש מתכננים שיגיעו למיקומים הראשונים. האינטרס שלהם שונה, בד"כ זה נועד כדי להשתמש בכוח האתרים על מנת לחזק עם קישורים נכנסים את האתרים האיכותיים האחרים. אלו עם התוכן הקריא. ועל הדרך אם אפשר לעשות כמה גרושים מאדסנס מה טוב. במקרה שהוזכר בקפה דה מרקר, האתר הגיע למיקום לא רע (דף תוצאות שני על ביטוי "תאונות דרכים") בגלל שמדובר בגוגל.ישראל. אילו היה מדובר בגוגל.קום היה נדרש קצת יותר ממכונה כזו כדי להתברג בטופ עבור ביטויים תחרותיים.

למרות שזה מפתה, אני ממש לא ממליץ…

ניתן להשיג בשיטה הזו תוצאות מיידיות ודי בקלות אפילו. יחד עם זאת, אני ממליץ לשקול היטב אם כדאי. כי היום האלגוריתם אולי לא מתמודד עם זה טוב, אך בעתיד שינוי קטן שידע לאכוף את זה יוכל לחסל לכם את האתר. פשוט בשניה אחת תרדו בדירוגים או במקרה הגרוע תקבלו ban מהתוצאות האורגניות לאלתר. ואם יש לכם עסק פעיל עם לקוחות שייפגעו, זה אף יכול לגרור תביעות, פגיעה תדמיתית (קראו את מקרה הענישה של אולג'ובס) ונזק שלא ניתן יהיה לתקן.

עדכון: פורסם ב- nana10

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

עשוי לעניין אותך גם...

חדשות קידום אתרים

טראמפ יוצא אידיוט בגוגל, איזו השפעה היתה לעדכון המהירות ומה גרם למניה של טוויטר להתרסק?

גוגל הוסיפה תמיכה בסכמה של חיפושים קוליים לאתרי חדשות במדריך על אופטימיזציה לחיפוש קולי הדגשנו ...

18 תגובות

  1. טכניקה נוספת שמשתמשים בה ליצירת תוכן אוטומטי היא שימוש בגוגל טרנסלטור לתרגום טקסטים רלוונטים. פה לדעתי מלבד בעיית האתיקה יש בעיית חוקיות של זכויות יוצרים.

  2. בעזרת טכנולוגיה בלבד,סביר מאד להניח כי גוגל לעולם תצליח להילחם ולמגר את כל אתרי הספאם.
    אך גוגל נתנה לגולשים את האפשרות לעזור לה על ידי הפעלת מרכז הדווח על אתרים אלו ומי שיכול להפוך את זה לכלי מנצח, זה מקדמי האתרים.
    אני בטוח שלא מעט מקדמי אתרים, ישמחו לקבל קישור מאתר כזה שנמצא בדף הראשון, ספאם או לא ספאם, זה לא משנה, העיקר לקדם.
    צריך לקחת אחריות, וברגע שרואים אתר כזה בדפים הראשונים,לסרב לקבל קישור ממנו ולדווח עליו לגוגל למען עולם טוב יותר ואני לא מתכוון לכך ברצינות.

    • פבל ישראלסקי

      הכלי הזה הוא אכן שימושי, הבעיה מתחילה כאשר אתרים מסמנים את המתחרים שלהם כאתרי ספאם עם הכלי ובכך יוצרים מצב של חוסר אמינות.

  3. פבל,
    בהודעתי הקודמת נפלה טעות והמילה "לא" במשפט האחרון נכתבה בטעות.
    אני מתכוון לכך מאד ברצינות

  4. אחלה פוסט, בנוהל!… תעשה חיים לאן שלא תסע 🙂

  5. פבל תהנה בנופש
    ולגבי אולג'ובס אני הבנתי שהם יצרו דף מראה (תוכן משוכפל)וזה להבדיל מיצירת תוכן לא הגיוני
    עוד דבר מה קורה כאשר יש לי אתר שיש בו פרופיל עזק של חברה מסויימת שבאתר שלה אותו פרופיל עסק ישנו האם זה נחשב לשיכפול תוכן ?

    • פבל ישראלסקי

      נכון רעות, זה באמת מה שהיה במקרה שלהם. ציינתי אותם כדוגמא קלאסית לכך שהתדמית יכולה מאד להיפגע אם מתגלה כי האתר משתמש בטכניקות BH.

      • אבל למעשה התדמית לא נפגעה כלל אולי רק לקצת זמן בכלל קראתי איפשהו ואני לא זוכרת אם זה כאן או במקום אחר שיש סברה שגוגל הולך לכיוון מותגים בראש הדף קרי רק חברות מוכרות וממותגות כבר יהיה להם סיכוי להיות ראשונים

        • פבל ישראלסקי

          כן, כנראה קראת על השינוי הזה בבלוג של ארון וול (www.seobook.com/blog), הוא הראשון ששם לב. אי אפשר לקבוע אם זה נכון או לא, אבל הוא פשוט ביצע תצפית על התוצאות האורגניות בגוגל.קום ושם לב לכך שמותגים ממוקמים למעלה.

          כשאמרתי פגיעה בתדמית, התכוונתי לכך שהמעשה שלהם מתפרסם במקומות שונים (כמו לדוגמא הבלוג שלי) ובכך נגלה לעיני אנשים נוספים.

  6. אהלן פאבל,

    אלו טכניקות ישנות מאוד, שכיום גם הבלאקהאטרים נוקטים בטכניקות מעניינות יותר ליצור תוכן אוטומטי:
    1. אלגוריתם מארקוב
    2. כמו שנאמר למעלה, תרגומים (לא באמת מעניין כובענים שחורים זכויות יוצרים)
    3. גרידה של ערוצי IRC רלוונטיים (כך גם לתוכן יש משמעות)
    4. יש עוד המון-המון דרכים שלא אפרט כאן…

    ובשביל להעלות את באוונס-רייט, ניתן לבצע קלואקינג יחסית פשוט על מנת להציג תוכן רלוונטי למילת חיפוש.

    לכל מי שהולך לכתוב על אתיקה, גוגל זה לא הממשלה! אם תסתכלו על גוגל, גוגל עצמו מלא בתוכן משוכפל. כמוכן הם גם עושים המון תרגילים מסריחים למפרסמי אדוורדס… כךל שהם לא טלית תכלת.

    לגבי טווח ארוך או קצר, שינוי פשוט באלגוריתם גם יחליף את כל התוצאות שהושגו בעבודה קשה – זה כבר קרה וגם יקרה…

    בהצלחה לכולם.

    • פבל ישראלסקי

      תודה על התגובה, אבל אני כמובן דיברתי על גוגל.ישראל. אני מודע לך שהבלאקהאטרים שפועלים בזירת גוגל.קום מתוחכמים יותר.

      יש הרבה מאד דרכים מתוחכמות שגם אני החלטתי לא לפרט כאן בכדי לא לתת חומר למחשבה. הסרפס בגוגל.ישראל גם ככה לא משהו, חבל להרוס אותם עוד…

      • למה אתה קורא לזה להרוס? מבחינתי גם כובענים לבנים מתערבים באופן לא טבעי בתוצאות החיפוש, הורסים את התוצאות.

        מה ההבדל בין לשכור חמישה הודים ולשלם להם $5 בשעה על מנת שיבנו לך תוכנה שמייצרת תוכן אוטומטי שאף אחד לא קורא, לבין לשכור חמישה ילדים ולשלם להם שכר מינימום על מנת שיכתבו מאמרים שאף אחד לא קורא?

        • פבל ישראלסקי

          ההבדל הוא שאם תגיע לאותם המאמרים שהילדים כתבו (תיזום חיפוש למידע הספציפי), אני מניח שתקבל מהם ערך כלשהו בזמן שאת התוכן של המכונה לא תקרא כלל. אני מאמין שאם יש ברשת תוכן שלא יכול להביא תועלת לגולש כלל בשום צורה שהיא, אין להציגו במנועי החיפוש.

  7. זה באמת קטע מעניין, אני קונה המון מאמרים עבור לקוחות שלי, הכי מעניין שאני רואה סטטיסטיקות של אתרי מאמרים שאומרים למשל המאמר נצפה 10 פעמים, אבל משום מה קשה לי להאמין לזה, כי כבר בשנייה שאתה מעלה מאמר, פתאום רשום לך שצפו בו ארבעה אנשים.
    תזכרו שאם האלגוריטם ישתנה ולא יתבסס על קישורים, כל מי שבפורום הזה סביר להניח יהיה מובטל, כך שאל תהרגו את החמור כזה מהר.

  8. אגב, פאבל או המיליונר בפיג'מה, מה הטריקים שגוגל עושה למפרסמי אדוורדס?
    אני מנהל כמה קמפיינים די גדולים ואני אשמח לדעת ממה להיזהר?
    כי אני מרגיש שמתבזבז הרבה יותר כסף ממה שהקצבתי בהגדרות, ואני לא מבין איך זה קורה בדיוק. אם יש לכם איזה כיוון אשמח לשמוע.
    פאבל, כתבת באחד הפוסטים שאתה קצת לחוץ בעבודה ולימודים, אז המון בהצלחה בשניהם אחי…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים