קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » 10 טעויות נפוצות בעבודה מול מתכנתים שמקדמי אתרים חייבים להכיר (ואיך להימנע מהן)
טעויות SEO טכניות נפוצות

10 טעויות נפוצות בעבודה מול מתכנתים שמקדמי אתרים חייבים להכיר (ואיך להימנע מהן)

לפי חוק מרפי כל דבר שיכול להשתבש, אכן ישתבש – וזהו כלל האצבע שצריך להנחות אתכם בעבודה טכנית מול חברת בנייה או כל מתכנת פרילסנסר אחר. לפני שאתחיל אני חייב להבהיר משהו – מטרת הפוסט הזה אינה להתלונן עד עבודתם המקצועית של המתכנתים (כמה מחברי הטובים הם כאלו :)).

מטרת פוסט זה היא  להבין כי תקלות עדין קורות (וימשיכו לקרות) ועל מנת לצמצם אותן למינימום האפשרי עלינו  לכל הפחות להיות מודעים אליהן על מנת לדעת מה לחפש ואיפה.

כיצד איש SEO יכול להימנע מטעויות מסוג אלו?

  • ניסיון – אולי זה המובן מאליו, אבל אין חכם כבעל ניסיון. ככל שתתמודדו יותר עם בניית אתרים חדשים ללקוחות, ביצוע מעבר אתר או טיפול שוטף באתר כך תהיו מודעים יותר ויותר לפן הטכני באתר וביצוע העבודה של המתכנת או חברת הבנייה.
  • תקשורת – אולי הדבר החשוב ביותר. מניסיון, כאשר מתקיים ערוץ ישיר מול המתכנת מאשר טלפון שבור של העברת הנחיות מהלקוח אליו כך יהיה פחות פתח לטעויות. יתרה מזאת – כאשר מדובר בנושאים מורכבים יותר תמיד עדיפה שיחת טלפון של 5-10 דקות מאשר תכתובת של 20 מיילים. כאשר משהו דורש כל כך הרבה התכתבויות, קיימת סבירות גבוהה לטעויות ואי הבנות. לבסוף -בשביל לסגור את כל הפינות מומלץ לשלוח מייל סיכום עם כל הנושאים לטיפול כפי שסוכם בשיחה.
  • ידע הוא כוח – אני משתדל לומר את זה לכל מי שמגיע לראיון עבודה אצלנו – לכל מקדם אתרים חייב להיות ידע בסיסי טוב ב-HTML וב-CSS. מעבר לכך – ידע בשפת צד לקוח כמו JavaScript וידע בשפת שרת כמו PHP מהווים יתרון עצום. אין כאן כוונה לעשות הסבה ולעבור למחלקת ה-R&D שלנו, אלא לצבור לפחות ידע ברמה בסיסית של כיצד עובד Database , כיצד עובד ומתבצע קובץ של Javascript או שימוש בסיסי ב-HTACESS לביצוע הפניות באתר.

מי שיש לו לפחות את הידע הבסיסי בכלים אלו פותח לעצמו ערוץ תקשורת מול המתכנתים , בעצם יכול לדבר בשפה שלהם (literally)  ,להבין טוב יותר מה אפשרי לביצוע ובמידה ולא לנסות להציע פתרונות חלופיים.

אני ממליץ בחום גם למתחילים וגם למתקדמים יותר על code academy אתר ידידותי ,אינטואיטיבי וחינמי לחלוטין שבאמצעותו ניתן ללמוד צעד אחר צעד HTML, CSS, JavaScript, PHP ועוד.

ועכשיו לעיקר – להלן הרשימה המלאה של עשרת הטעויות הכי לא צפויות שאתם חייבים לדעת.

טעות #1 – הטמעת תג קנוניקל בצורה רוחבית לכל אורך האתר

החלטתם להטמיע תג קנוניקל בדף הבית על מנת להימנע משכפולים שונים שיכולים להיווצר. ביקשתם מהמתכנת להטמיע את הקוד הבא בדף הבית:

<link rel="canonical" href="http://www.example.co.il "/>

שבוע לאחר מכן אתם מגלים שהטראפיק האורגני והמיקומים בירידה, ועוד יותר מזאת – כאשר אתם בודקים את המיקומים אתם רואים שהם עולים עבור דף הבית ולא עבור הדף נחיתה הרלוונטי. בדיקה מעמיקה יותר מראה כי כל הדפים הללו נעלמו מהאינדקס של גוגל.

מה קרה בפועל? בבדיקה מהירה תגלו ככל הנראה שתג הקנוניקל המצביע לדף הבית הוטמע בכל דפי האתר. פעולה זאת יכולה לגרום לשני דברים:

  1. ה-crawler של גוגל יזהה את זה כטעות ויחליט להתעלם מהתג (שהוא כאמור suggestive ולא חובה) – מניסיון, אופציה זאת היא פחות שכיחה.
  2. האופציה הנפוצה יותר – גוגל יסירו בהדרגה אבל בנחישות את כל שאר דפי האתר מהאינדקס, מה שכמובן יגרום לירידה חדה במיקומי האתר ובתנועה האורגנית.

כיצד ניתן להמנע מטעות זאת?

כל פעם שאתם ממליצים על הטמעת תג קנוניקל פשוט תעברו בצורה מדגמית על מספר דפים נוספים באתר על מנת לוודא שלא הוטמע שם תג שגוי. במידה ותרצו להיות בטוחים ב-100% מומלץ לסרוק את האתר באמצעות ה"צפרדע הצורחת".

טעות #2 – שימוש בסביבת טסט או פיתוח ללא חסימה

כל חברת בניה פותחת לפחות סביבת טסט או פיתוח אחת לאתרים חדשים בבנייה. ייתכן אפילו שמדובר באתרים שכבר באוויר ואת השינויים החברה מבצעת בסביבת פיתוח. עד כאן – אין שום בעיה.

הבעיה צצה כאשר סביבת הפיתוח מתאנדקסת ואז נוצר מצב שבו קיים שכפול תוכן של האתר. כיצד זה נראה?

נניח שיש לכם אתר בשם example.co.il – סביבת הפיתוח תהיה ככל הנראה סאבדומיין של אותו אתר:

Test.example.co.il

או

Dev.example.co.il

אף נתקלתי בעבר במספר אתרים שהיו להם עשרות (!) סביבות פיתוח שונות בצורה הבאה:

Dev1.example.co.il

Dev2.example.co.il

Dev3.example.co.il

ונראה לי שהבנתם את הרעיון כאן… :)

קחו את האתר שלכם כפול מספר סביבות פיתוח מאונדקסות ותקבלו חגיגה (ולא במובן הטוב של המילה).

מאט קאטס מחבק פנדה

קרדיט לתמונה: SEL

בניגוד למה שהרבה חושבים, היום אין צורך ממש בקישורים נכנסים על מנת לאנדקס כל אתר קיים. זה מדהים באיזה קלות גוגל מסוגלים כיום לאנדקס אתרים שלמים. לפעמים כל מה שצריך זה לשלוח את ה-url בג'ימייל והדבר הבא שתראו זה אלפי דפים מאונדקסים ברשת.

כיצד ניתן להמנע מטעות זאת?

ראשית, לברר מול חברת הבניה האם קיימת סביבת פיתוח ואם כן היכן בדיוק היא יושבת. על מנת למנוע מהתוכן הנ"ל להתאנדקס יש לנקוט באחד מהאמצעים הבאים:

  1. חסימה באמצעות IP או סיסמא.
  2. חסימה באמצעות robots.txt – פשוט להוסיף את השורה הבאה בלי הגרשיים:  "/ :disallow"
  3. חסימה באמצעות תג meta robots – יש להוסיף את השורה הבאה בקוד שב-<head> לכל דפי האתר:

<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW">

טעות #3 – שימוש בהפניות לא נכונות

במידה ואתם מבצעים מעבר אתר או שקיימים דפים מסויימים באתר שאתם מבקשים לבצע להם הפניות 301 – זה אולי יישמע ברור מאליו לרובכם, אבל תמיד בדקו האם ההפניה בוצעה כהלכה.

ייתכנו מספר מצבים של הפניות שאינן הפניות 301, אינן מעבירות link juice ואינן מביאות לירידה מאינדוקס של הדפים הישנים:

  • הפניות 302
  • שימוש בהפניות JavaScript. ככה זה נראה: window.location = http://www.yoururl.com
  • שימוש בתג meta refresh לביצוע הפניות. ככה זה נראה:

<meta http-equiv="refresh" content="0;URL='http://www.example.co.il/'" />

כיצד ניתן להמנע מטעות זאת?

באמצעות אחת מ-2 הדרכים:

  1. שימוש ב-web sniffer לבדיקת ההפניות.
  2. שימוש באופציית fetch as Googlebot ב-Google Webmaster Tools.

טעות #4 – ריבוי הפניות

הפניות 301

נניח שאכן התבצעה הפניית 301 – האם אפשר לנוח על עלי הדפנה? Not yet. מה עם מצב של ריבוי הפניות? מצב זה נכון ושכיח במיוחד בדף הבית של האתר שיכולות להיות לו סיומות שונותת  שימו לב לנקודה חשובה – הפניות 301 אכן מעבירות link juice כמעט במלואו (מאט קאטס אף טען לאחרונה שכל ה-link juice עובר ולא רק 90% ממנו) אבל ככל שיהיה מדובר ביותר הפניות, כך הכוח של הקישורים שעוברים יקטן באופן טבעי.

כך לדוגמא, היה לי לקוח שדף הבית שלו התחיל בצורה הבאה:

http://www.example.co.il

משם בוצעה הפניית 301 ל-

www.example.co.il/index.php

ומשם בוצעה הפניית 301 ל-

http://www.example.co.il/index.php/home

שוב, על הנייר זה תקין אבל מומלץ מאד להמנע מכך – ככל שיהיה ריבוי הפניות, כך גם יקטן הכוח שמגיע לאתר כתוצאה מקישורים (בעיקר כאשר מדובר בדף הבית).

כיצד ניתן להמנע מטעות זאת?

שימוש ב-web sniffer ומעקב להיכן מגיע כל redirect ייתן לכם את התמונה הטובה ביותר.

טעות #5 – הפניות WWW לא נכונות

ניקח מקרה קצה נוסף שגם בו נתקלתי מספר פעמים – נניח שברירת המחדל של הדפים באתר שלכם היא שימוש בכתובות עם WWW.

קיים דף פנימי בשם:

http://www.example.co.il/blog

על מנת מלהמנע ממצב של דופליקציה בין גרסאת ה-WWW ובין הגרסא ללא WWW נוקטים לרוב באחת משתי הפעולות:

  1. ביצוע הפניית 301 מהגרסא עם/בלי ה-WWW לדף המקורי.
  2. הטמעת תג self-referral canonical שמצביע לאותו דף.

אבל מה קורה במצע שבו ההפנייה לא מתבצעת כמו שצריך? הסירו את ה-WWW מהכתובת הפנימית (במידה וזאת בחירת ברירת המחדל) ובדקו לאן מפנה הדף. במידה והדף מפנה לדף הבית במקום חזרה לאותו דף פנימי מדובר בהפנייה לא נכונה שיש לתקן.

לדוגמא כאשר נסיר את ה-WWW מהכתובת הבאה:

http://example.co.il/blog

נצפה לקבל הפניה לדף הבא:

http://www.example.co.il/blog

אבל במקום זאת ההפניה תתבצע ותפנה לדף הבית:

http://www.example.co.il/

כיצד ניתן להמנע מטעות זאת?

אותו הדבר כמו בטעויות 3 ו-4.

טעות #6 – תוכן משוכפל באתר מותאם מובייל

הלקוח שלכם החליט לבנות אתר מותאם מובייל נפרד שישפר את חווית הגלישה למשתמשי המובייל. לרוב הנטייה היא שאתר המובייל ישב תחת סאב דומיין בצורה הבאה:

m.example.co.il

קיימות שיטות נוספות לטיפול באתרי מובייל  -כאשר לשיטה הזאת קיימים יתרונות וחסרונות. אני לא אכנס לזה בשלב זה מאחר וזה כבר נושא לפוסט בפני עצמו.

הבעיה מתרחשת כאשר דפים אלו מתאנדקסים ולמעשה מהווים תוכן משוכפל של האתר המקורי.

כיצד ניתן להמנע מטעות זאת?

הטמעת תג קנוניקל בגרסאת המובייל שבה כל דף יצביע אל הדף המקביל אליו בגרסת הדסקטופ המקורית תפתור את הבעיה.

טעות #7 – התנגשות בין תגי pagination לתגי קנוניקל

אני לא ארחיב כאן לגבי השימוש הכללי בדפי דפדוף. למי שהנושא חדש לו מוזמן לקרוא את הפוסט הבא בבלוג של גוגל.

לעיתים קרובות אני רואה בדפי דפדוף , מלבד תג ה-pagination שמוטמע בכל הדפים, גם תג קנוניקל, כאשר התג בכל הדפים מצביע לדף הראשי. לדומגא קיימת סדרת הדפים הבאה:

http://www.example.com/article

http://www.example.com/article?page=2

http://www.example.com/article?page=3

עכשיו נניח שהתג הבא מוטמע בכל דפי הדפדוף:

<link rel="canonical" href="http://www.example.com/article"/>

מה שיקרה בפועל הוא שכל דפי הדפדוף (דפים 2-3 במקרה שלנו) כוללים תג קנוניקל שמצביע על הדף הראשי (דף מס' 1) בתור הדף המקורי.

 במקרה זה דפים 2 ו-3 לא יאונדקסו כתוצאה מכך ייתרו למעשה את השימוש בתג ה-pagination שאמור לשמור על אינדוקסם של כל דפי הדפדוף.

כיצד ניתן להמנע מטעות זאת?

יש לבדוק את שאר דפי הדפדוף. אגב, אין מניעה שיהיו תגי קנוניקל בשאר דפי הדפדוף רק צריך לדאוג שהם יהיו self-referrals.

לדוגמא: עבור הדף הבא (דף מספר 2 בסדרה במקרה שלנו):

http://www.example.com/article?story=abc&page=2

תג הקנוניקל יהיה:

<link rel="canonical" href="http://www.example.com/article?story=abc&page=2"/>

טעות #8 – הטמעה לא נכונה של תגי pagination בדף השני בסדרה

הטעות הבאה הינה נפוצה מאד ,נתקלתי בה כמעט בכל אתר שמוטמע בו תג ה-pagination והיא מתייחסת להטמעה של התג בדף דפדוף מס' 2. בואו נחזור רגע לדוגמא הקודמת שלנו: דף מספר 1 הינו:

http://www.example.com/article

ודף מספר 2 הינו:

http://www.example.com/article?page=2

כאמור, צריך להצביע באמצעות תג ה-pagination על דף הדפדוף שמגיע לפני ואחרי. במקרה הנ"ל דף הדפדוף שמגיע לפני הוא הדף הראשי. לכן לרוב יטמיעו את הקוד הבא:

<link rel="prev" href="http://www.example.com/article?page=1" />

ולמה מדובר בטעות למרות שעל פניו זה מצביע על הדף הנכון? מאחר ולדף הראשי אין צורך בפרמטר של page (מספר עמוד). הדף המקורי קיים ללא פרמטרים והוא כאמור:

http://www.example.com/article

לכן התג הנכון שצריך להיות מוטמע יהיה:

<link rel="prev" href="http://www.example.com/article" />

כיצד ניתן להמנע מטעות זאת?

פשוט להיות עירניים ולבחון תמיד את הקוד בדף דפדוף מס' 2.

מעבר עמודים

טעות #9 – תג pagination שלא יודע "לסיים בזמן"

נחזור שוב לדוגמא שלנו הפעם נתייחס לדף הדפדוף האחרון בסדרה. בוא נניח שהדף האחרון בסדרה הוא עמוד מספר 3:

http://www.example.com/article?page=3

ומה קורה אם בקוד אתם מגלים את השורה הבאה?

<link rel="prev" href="http://www.example.com/article?page=4 " />

הרי לא קיים דף דפדוף מס' 4!

מדוע זה נוצר? הרי המתכנת לא יושב ומוסיף לקוד כל תג בצורה ידנית. במידה והמתכנת לא מוסיף rule שמתייחס לדף האחרון, התג הזה יכול להמשיך טכנית עד אין סוף. במקרה זה יש לדאוג ולבקש כי בדף הדפדוף האחרון יופיע תג prev בלבד.

כיצד ניתן להמנע מטעות זאת?

פשוט להיות עירניים ולבחון תמיד את הקוד בדף הדפדוף האחרון.

טעות #10 – שימוש ב-JavaScript במקום תגי Meta

השארתי את הכי טוב לסוף – מדובר בבעיה שנתקלתי בה בשבועות האחרונים והיא זאת שהביאה לי את הרעיון לכתוב את הפוסט הזה מלכתחילה.

נניח שיש לכם אלפי דפים באתר שהם דינמיים – זה יכול להיות דפי מאמרים , דפי פורום או כל תוכן אחר. אנחנו כמובן מעוניינים שיהיה title ו-meta description ייחודיים לכל אחד מהדפים.

במידה והמתכנת מאפשר שליפה של המידע הנ"ל באמצעות קובץ JavaScript חיצוני או פנימי אז בפועל גוגל לא ישתמש במידע זה כאשר הוא סורק את הדפים, וכך למעשה אחד הסיגנלים החשובים ביותר לדירוג בגוגל (ה-title) לא יהיה קיים במקרה זה.

מדוע זה קורה? מהסיבה הפשוטה ש-Googlebot אמנם כבר מסוגל לקרוא ולהבין קבצי JS אך כאשר מדובר בתגי meta שיושבים ב-<head> זה פשוט לא עובד בצורה הזאת.

כיצד ניתן להמנע מטעות זאת?

שימו לב שעל פניו כאשר תסתכלו בדפדפן ה-title ייראה לכם תקין, אבל רק כאשר תביטו בקוד תוכלו לראות כיצד הקוד מוטמע. הקוד צריך להיות מוטמע בפורמט הבא:

<title>blab la bla</title>

<meta name="description" content="blab la bla.">

ללא אלה, מבחינת גוגל תגים אלו לא קיימים ולא נסרקים!

באיזה עוד טעויות יצא לכם להיתקל?

השתדלתי בפוסט זה לערוך את הטעויות בסדר יורד – כלומר, מהבעיות החמורות ביותר שעלולות לגרום נזק מיידי למיקומים ולתנועה האורגנית לאתר ועד לבעיות הטמעה אחרות שאני נתקל בהן לעיתים תכופות והחלטתי להתייחס גם אליהן.

פוסט זה מטבעו, לא יכלול כל מקרה או טעות אפשרית מהסיבה הפשוטה שאת הבעיה הבאה אתם או אני נגלה רק בעוד מספר חודשים. לכן, אשמח לשמוע על נסיונכם בתגובות – ועל הבעיות שאתם נתקלתם בהן בעבר וכיצד טיפלתם בהן. בנוסף, בכמה מתוך הבעיות/טעויות שנזכרו לעיל גם אתם נתקלתם?

אודות רועי סקיף

רועי סקיף
רועי סקיף, בעל ניסיון של למעלה מ-5 שנים בעולם ה-SEO. ראש תחום ה-SEO בחברת אופרד כאשר בין יתר ההתמקצועיות שאני מעביר הן של הוצאת אתרים מענישה, קידום אתרי ecommerce גדולים בארץ ובחו"ל ו-Local SEO (בדגש על בינלאומי).

עשוי לעניין אותך גם...

שאלות בראיון קידום אתרים

12 שאלות שאני שואל בראיון קידום אתרים (ומה לענות כדי להתקבל)

שיתופים שתפו בפייסבוק צייצו בטוויטר שתפו ב-Google+ שתפו בלינקדאיןמחפשים להתחיל את תפקידכם בעולם ה-SEO או ...

קידום לוקאלי 2017

קידום לוקאלי 2017 מול 2016: האם משהו השתנה? [תוצאות מחקר]

שיתופים שתפו בפייסבוק צייצו בטוויטר שתפו ב-Google+ שתפו בלינקדאיןעד לפני כמה שנים טובות, קידום מקומי ...

47 תגובות

  1. פבל ישראלסקי

    סיכום מעולה של רוב הבעיות בתחום, תודה.
    ספציפית לגבי בעיה 4, ההשפעה כאן היא לא רק בזליגת ה-Juice אלא בעיקר משום שזה מגדיל את זמן הטעינה, מה שבעקיפין משפיע לרעה על חווית המשתמש ועשוי לגרום לנטישה מוקדמת ("בואנה מה זה האתר האיטי הזה…..").

    • תודה על התוספת, מסכים בהחלט.אכן כל ריבוי הפניות באתר, גם אם הוא מגיע מקישורים פנימיים משפיע בצורה ישירה על זמן הטעינה של האתר

  2. היה לי מצב שקיבלתי אתר שהיה באוויר למעלה משנה ובrobots היה disallow:/

    לא נעים…

    • היי אבי,
      גם בזה נתקלתי לצערי
      מניסיון, אם אתה משתמש ב-screaming frog לסרוק את האתר, הברירת מחדל היא לא לסרוק שום דבר במידה ויש disallow על כל האתר שלך בקובץ ה-robots.
      בנוסף, בערך בחצי שנה האחרונה מעדכנים ב-WBT הודעות על חסימות קריטיות שיש ב-robots.txt ושעלולות להשפיע על הסריקה והאינדוקס של האתר

      • במקרה שלי ברגע שעשיתי site: פשוט ראיתי שהאתר לא מאונדקס, משם ועד שפתרתי את הבעיה לא לקח יותק מדי זמן…

  3. טוב מאוד!

    נתקלתי פעם בעבודה מול לקוח שהתעקש שאעביר את ההוראות למתכנתים במייל.

    אחרי חודשיים וחצי שהם לא הצליחו לפתור את ״הבעיה״ (שלא היתה) – טלפון אחד עשה את העבודה…

    • אגב לא רק אנשי SEO צריכים לדעת קוד. כל מי שעוסק באינטרנט צריך הבנה בסיסית בדברים האלו כי אחרת באמת יכול להיות דו שיח של חרשים…

    • תודה רבה שוקי.
      דווקא הבעיה מגיעה הרבה פעמים דווקא מכיוון מנהלי הפרוייקטים מהצד של ה-SEO, שפשוט חושבים שככה יצליחו לקצר תהליכים. בפועל, המצב הוא הרבה פעמים הפוך.

  4. שלום לך, קראתי את המאמר ואני מסכים לגמרי עם זה שמקדם צריך ידע תכנותי בסיסי כמו שגם מעצב אתרים רצוי שיהיה לו ידע בסיסי בתכנות שידע במידה והוא רוצה לעשות HOVER או כל דבר עיצובי שדורש מספר מצבים תלויי מיקום העכבר או כל דבר אחר, שידע כיצד להסביר את זה למתכנת.

    כתבה מעולה!

  5. יורם ליכטנשטיין

    מנסיון, טעות מס' 2 (אי חסימת אתר ה-TESY) מביאה פעמים רבות גם לתביעת הפרת זכויותיוצרים. שימו לב שבדך כלל התוכן הנסיוני אינו תוכן שנכתב במיוחד אלא משהו שהועתק על הדרך מאתר בתחום העיסוק שלכם, רק כדי לראות כיצד זה נראה. האתר המתחרה איתר את ההעתקה והנה נתתם לו מקור נוסף להכנסות…

  6. אכן כתבה מעולה המכסה את רוב הנושאים הרלוונטיים.
    לדעתי כדאי להוסיף גם את:
    1. הקמת אתרים מבוססי flash או תמונות בלבד. הרבה יותר קשה לקדם אורגנית דף שיש בו רק flash ללא טקסט כלל, במיוחד אם כל האתר בנוי כך.
    2. שיטת בניית אתרים שהיתה נהוגה בעבר וגרמה לבעיה רצינית בקידום האורגני היא בנייה של כל האתר בשיטת ה- iframe או frames וכתוצאה מכך כל דפי האתר נשאו אותה כתובת, בד"כ כתובת דף הבית.
    3. כתובות URL שאינן ידידותיות למנועי החיפוש, ובמיוחד כאלה הנושאות תוים כמו & % וכו'. הכי טוב היא כתובת URL טקסטואלית הדומה לנושא העמוד, לדוגמא: http://www.bambischool.co.il/tractor
    4. אתר המכיל ברובו דפים שהועתקו מ- WORD עם קוד עמוס ללא ביצוע ניקוי מקדים.
    5. קישורים פנימיים שאינם קישורי href פשוטים אלא קישורים מבוססי JAVA או תמונות או FLASH.
    6. היעדר מפת אתר באתרים גדולים.
    לבטח יש נושאים נוספים, אך זה מה שאני זוכר.
    בהצלחה.

    • תודה דוד על התוספות.
      ניסיתי להתייחס בעיקר לנושאים הפחות ברורים מאליהם בפוסט זה ויותר מתקדמים – אבל בהחלט תוספות ברורות ומבורכות.

  7. תמוה בעיניי שהמחבר ממליץ למקדמי האתרים לרכוש ידע בסיסי בתכנות, מבלי שלו עצמו יש ידע בסיסי מעודכן בקידום אתרים. כך למשל, ב"טעות בסיסית מס' 10" הוא מדבר על יצירת תגי מטא תקינים, בעוד שמזה שנתיים וחצי האלגוריתמים של גוגל מתעלמים מתגי המטא שיצר המתכנת, תוכנת יצירת התוכן או מקדם האתרים, ומחברים תגי מטא משלהם, מותאמים לביטוי החיפוש שנשאל, שאותם הם שולפים מתוכן הדף, ומתאימים למתכונת שנקבעה בהנהלת גוגל.

    מה קורה אם המערכת של גוגל לא מוצאת בטקסט הדף מחרוזת שמתאימה לביטוי החיפוש שנשאל, כי היא נמצאת רק בתגי המטא שחיבר מקדם האתרים או המתכנת או התוכנה? האם המערכת של גוגל תשלוף אותה משם? האם יושארו תגי המטא המקוריים? האם הדף הזה יקבל ציוני רלוונטיות נמוכים במיוחד שיקבעו גם דירוג גרוע בתוצאות החיפוש?

    • עמנואל,
      חבל להיתפס לקטנות במקום לנסות להבין את כתבת המשורר.
      אם זה לא היה ברור – הכוונה היא לא לתגי meta keywords.
      התכוונתי בעיקר לתג meta title ו-meta description למרות שיש עוד תגים נוספים (אבל פחות משמעותיים).
      אני אשמח לשמוע על נסיונך העשיר בקידום אתר שבכל הדפים שלו (כולל דף הבית) אין title ו-meta description.

      אם זה מעניין אותך, אני מפנה אותך לכתבה ישנה קצת אבל עדיין רלוונטית על תגי ה-meta העיקריים (שרובם עדיין רלוונטיים):
      http://searchenginewatch.com/article/2067564/How-To-Use-HTML-Meta-Tags

      תקרא ותחכים ידידי… :-)

      • רועי, מי דיבר על תג מילות המפתח (meta keywords)? דיברתי בהחלט על תג הכותרת (Title) ותג התיאור (Description)!

        מה שהראיתי בתגובה הקודמת, לתועלת כל מי שיודע לקרוא שתי פסקאות טקסט בעברית, הוא שמזה כשנתיים וחצי המערכת של גוגל מתעלמת (!) מתגי הכותרת והתיאור שחיבר מקדם האתרים, המתכנת הלא מעודכן או תוכנת יצירת התוכן המיושנת, ומחליפה אותם בתגים מתוצרת עצמית שנשלפים מתוך טקסט הדף כדי להתאים את שני התגים, במידת האפשר, לביטוי החיפוש שנשאל בגוגל.

        עובדה זו מחייבת יצירתיות יוצאת דופן בכתיבת טקסט הדף, כדי לאלץ (!) את המערכת של גוגל לייצר את תגי כותרת ותיאור היותר רצויים.

        מטלה דומה לזו מוכרת לי עוד מהתקופה ששילמנו ל-Yahoo כ-100$, ואחר כך 300$ שהפכו ל-300$ לשנה כדי שעורך אנושי אצלם ישכתב את תגי הכותרת והתיאור שבבקשת הרישום לאינדקס שלהם (ולא החזירו את הכסף אם פסלו את בקשת הרישום).

        מכל מקום, מאחר וקריאת הטיפ העשירי עלולה ליצור אצל הקוראים את הרושם שגוגל חזרו בהם מהנוהג להתעלם מהתגים, ולא שמים לב שמדי פעם מופיעות תלונות בפורומים השונים שגוגל מציג תגים שונים מאלה שנכתבו בקוד, יש מקום לבדוק את מה שכתבתי פה ולהוסיף תיקון לפוסט שכתבת.

        • אין צורך בתיקון הפוסט, אני עדיין עומד ב-100% מאחורי מה שכתבתי.

          נכון, גוגל לא חייבים להציג את הטייטל ואת ה-meta description שנמצאים בקוד בפועל אבל:
          א. זה לא סותר את העובדה שעדיין זה ה-א'-ב' של כל אופטימיזציה בסיסית לעדכן אותם. אם זה היה תמיד נכון אז אף מקדם לא היה מעדכן את תגי ה-meta יותר. וזה בלי להכנס בכלל למשמעות של תגי meta שיווקיים וההשפעה על ה-CTR.
          ב. זה לא קשור לטיפ שנתתי. אתה יכול לתת את זה כהערת off topic, אבל כאמור – אין קשר ידידי.

    • המשך:
      רועי כתב: "אני אשמח לשמוע על נסיונך העשיר בקידום אתר שבכל הדפים שלו (כולל דף הבית) אין title ו-meta description."

      לפני כחמש או שש שנים כתבתי במה שהיה אז פורום K (כעת seoforums) שניתן לקדם דף ריק למקום הראשון בגוגל עבור כל ביטוי תחרותי. כעבור שנתיים מצאתי שבמקומות 6-7 לביטוי "קידום אתרים", בעוד שכל טקסט הדף היחיד שהיה באתר היו שתי המילים "פרסומות יבואו", תג הכותרת היה מורכב מהאות k בלבד, ולא היה תג תיאור. לאחר כ-6 חודשים האתר נפל לדף החמישי בעקבות מתקפת קישורי ספאם זדונית, יחד עם seoisrael וכמה אתרים נוספים מהדף הראשון.

      • עמנואל,
        לא אמרתי שלא ניתן – עם גרף קישורים חזק מספיק באופן עקרוני אפשר להיות בדף הראשון על כמעט כל ביטוי תחרותי.
        הכוונה שלי מן הסתם היתה לחדד את החשיבות של התגיות הללו, זה הכל.

        • רועי, מה שהיה מעניין בדף היחיד של k.co.il הוא שהיה לו תג כותרת (Title) שכל תוכנו האות k, ולא היה לו בכלל תג תיאור (Description), ובטח שלא תגים הכוללים את הביטוי התחרותי למדי "קידום אתרים", שעבורו הוא ניצח (!) את כל אתרי מקדמי האתרים בישראל (כולל את שלך), למעט 5-6 אתרים.

      • שטויות.

        מה ההגיון של כתיבת תגי כותרת ותיאור בעלי מסר שיווקי חזק בעידן שבו גוגל כבר לא מציג אותם? רק משום שזה היה ב-א'-ב' של קידום האתרים לפני 15 שנים? או שמקדמי האתרים אינם טורחים ללמוד, בעידודך, איך לכתוב טקסט שיאלץ את גוגל (!) להציג בתוצאות החיפוש שלו, לרפרטואר של ביטויי החיפוש היותר חשובים, Snippet שיש בו מסר שיווקי חזק, ומסתפקים במקום זאת בשכירת "כותבי תוכן" ב-25 ש"ח ל-300 מילים.

        לא חידדת את החשיבות של התגים הללו אלא הצגת שורה מתוך הצ'קליסט של מקדם אתרים שפועל כמו אוטומט מיושן, או שהוא בעצמו אוטומט מיושן. אם אתה מתעקש לעמוד מאחורי מה שכתבת בעניין הזה, במקום להתעדכן (ועוד כמה שנים לאחור) אתה מטעה את ציבור הקוראים בנושא הספציפי הזה לפחות.

        • אני לא יודע מה איתך אבל אני עדיין ביותר מ-90% מהמקרים רואה את הטייטל שמופיע בקוד.
          אם יש לך אסמכתא או קישור לדברים שלך, אני יותר מאשמח לראות
          תעשה קייס סטאדי, תראה קישור ממקור רלוונטי – אחרת אתה מטעה סתם את הציבור עימנואלקה ידידי :-)

          • שאלתי בגוגל: title description google וקיבלתי תוצאות חיפוש שממחישות את השינוי שחל במדיניות הנהלת גוגל ביחס למה שיוצג בתוצאות החיפוש. שתי התוצאות הראשונות שלהלן הם סרטונים ישנים של מאט קאטס מהעידן שלאחר שהם התחילו ביישום ההדרגתי של השינוי, אבל הרבה לפני מה שמתואר בתוצאה הרביעית. התוצאה השלישית כוללת תלונות של מקדמי אתרים על כך שגוגל מציג תג תיאור שונה.

            https://support.google.com/webmasters/answer/35624?hl=en (2007)

            https://support.google.com/webmasters/answer/79812?hl=en (?)

            http://wordpress.org/support/topic/plugin-wordpress-seo-by-yoast-title-and-description-not-in-search-result (2012?)

            http://www.flyingpointdigital.com/2013/04/16/google-thinks-your-title-tags-and-meta-descriptions-are-not-good-enough/ (2013):
            "…Google now puts more emphasis on matching each keyword in the query than displaying the actual description provided by the webmaster. Whether or not this meta description is better for user experience is up for debate But, it is important to know that just because you poured hours of hard work into writing perfect meta descriptions, it does not mean that Google will display them… What do these three major changes have in common? They are all steps Google is taking to achieve its goal of improving the user’s experience while using Google, therefore continuing to motivate that person to use Google as his or her preferred search engine."

            ואל תקרא לי בשמות חיבה. אני לא חבר שלך.

          • פבל ישראלסקי

            טייטל ותיאור דף הם 2 הדברים הכי חשובים מבחינתי באופטימיזציה של הדף עבור מילת מפתח נתונה, מסיבה אחת פשוטה – זה הדבר הראשון שהמשתמש רואה בתוצאות החיפוש, ולכן זה גם הגורם שישפיע על ההחלטה שלו להקליק או לא על התוצאה.

          • זקן השבט לא נמאס לך להיות הפתי של גוגל? אתה מתייחס לכל מה שעובדי גוגל מוציאים מהפה כאילו זה קודש ובכל תשובה שלך מצוטט אותם. אף אחד לא צריך אותך בשביל שתצוטט לו את המילים של עובדי גוגל ובהתייחסות ספציפית לדיון הזה, אתה טועה בגדול וככל הנראה הניסיון היחידי שלך הוא בקריאה של תכנים וצפייה בסרטונים של גוגל ואין לך כל ניסיון מעשי בשטח.

  8. המשך: האתר היה k.co.il ומאז הוסיפו לו כמה מילים ושינו את הכתובת ל-klogic.co.il.

  9. הי רועי,
    אכן נושא מאוד מורכב. הנקודות שהעלית באמת קריטיות ויכולות לחסוך טעויות כואבות.
    אני חושב שהנקודה הכי חשובה במאמר שלך היא הנקודה שעוסקת בתקשורת עם התכנת. צריך להרים טלפון לתכנת, לשלוח פרחים, שוקולדים או מזוודה של כסף :-). העיקר שיהיה פרטנר שאפשר לדבר איתו. יחסים רעים עם תכנתים יכולים להפיל פרויקטים והלקוחות מוצאים את עצמם באמצע..

    ליחסי אנוש אין תרופת פלא. צריך לעבוד קשה!

    • ניר רמתי, ברשותך ארחיב מעט את הפרספקטיבה בנקודה שאתה מזכיר – יש סכנה שמקדם אתרים שמתאמץ לסגל לעצמו חשיבה של תכנת יזיק לביצועי עבודת הקידום שלו. היבט אחר של הבעיה הזו הוא שתכנתים שהפכו למקדמי אתרים הם מקדמי אתרים גרועים במיוחד.

      אחת הסיבות לכך היא שתכנת מתרגל לכך שאם הוא כותב שורת קוד בתוכנה, המכונה המופעלת על ידי אותה תוכנה מבצעת את הפקודה שבשורת הקוד (ואם לא, מישהו במחלקת ה-Quality Assurance ודאי יסדר את זה). אבל תכנת שפועל בתחום קידום האתרים נוטה לשכוח שהתוכנה היא שלו, אבל המכונה היא של גוגל. כאשר הוא כותב תוכנה שמפעילה מכונה שהמבנה ואופן פעולת החלקים שלה ידוע, אין בדרך כלל בעיות, אבל כאשר התוכנה צריכה להפעיל מכונה של גוגל, שרמת אי-הודאות (!) אודות המבנה ואופן פעולת החלקים שלה יותר קרובה ל-100% מאשר ל-50, צפויות אינספור תקלות, כפי שהדגימה היטב כשירותו של רועי סקיף כמקדם אתרים, באופן שמשתקף מהויכוח המיותר איתי בתגובות לפוסט שלו.

  10. בל ישראלסקי כתב:
    "טייטל ותיאור דף הם 2 הדברים הכי חשובים מבחינתי באופטימיזציה של הדף עבור מילת מפתח נתונה, מסיבה אחת פשוטה – זה הדבר הראשון שהמשתמש רואה בתוצאות החיפוש, ולכן זה גם הגורם שישפיע על ההחלטה שלו להקליק או לא על התוצאה."

    נכון מאד! הכותרת והתיאור של תוצאת החיפוש מכריעים לעתים קרובות את החלטת משתמשי גוגל האם להיכנס לתוצאת חיפוש (שבצמרת) או לדלג עליה. הבעיה היא שגוגל מציג כותרת ותיאור שונים מאלה שחיבר מקדם האתרים, ועל זה אני מדבר, בצירוף ראיות, בתגובות לפוסט הזה ובתשובה לשאלות רבות הנשאלות במדור ה"שאלות ותשובות".

    איך לדעתך צריך לפתור את הבעיה הזו? בטח שלא על ידי התעקשות לבזבז את התקציב הלקוח על שעות רבות של עבודת סרק, לחיבור כותרת ותיאור כמו לפני 15 שנים, שבשנת 2014 לא יוצגו בתוצאות החיפוש!

    • אנידור חקק

      חייב לציין בהקשר זה –
      זה נכון שגוגל בוחרת הרבה פעמים להציג Title ותיאור על דעת עצמה, זה בעיקר קורה במקרים בהם בעל האתר או כותב המאמר לא רשמו כל תיאור לדף.
      עם זאת, עדיין במרבית המקרים (לפחות ממה שאני רואה) מה שמוצג לגולשים זה הטייטל והתיאור שאנחנו כמקדמים רשמנו.

      • אנידור, מה שכתבת איננו נכון. אם המדיניות של הנהלת גוגל היא להפעיל מערכת שיוצרת בעצמה כותרת ותיאור שיוצגו בתוצאות החיפוש, ושמותאמים לביטוי החיפוש הספציפי שאותו משתמש גוגל שאל בחלון החיפוש, על מנת לשפר במידה משמעותית את רמת שביעות הרצון שלו מהשימוש במנוע החיפוש של גוגל בהשוואה לשימוש במנועי החיפוש המתחרים (ראה: http://www.flyingpointdigital.com/2013/04/16/google-thinks-your-title-tags-and-meta-descriptions-are-not-good-enough/) אין להם שום סיבה להגביל את הפעלת המערכת הזאת רק למקרים שבהם מקדם האתרים או תוכנת ניהול התוכן "שכחו" לכתוב כותרת או תיאור.

        עושה רושם שבדקת רק ביטויי חיפוש שמקודמים חזק בכותרת ובתיאור, ולא ביטויי חיפוש שנמצאים רק בטקסט הדף או בטקסט העוגן של הקישורים הנכנסים. אפשר גם שגוגל מיישם את השינוי הזה (שהתחיל לפני לא פחות מ-7 שנים!) בהדרגה ובאיטיות, ומנועי גוגל של שפות דלות אוכלוסין הן בסוף התור.

        • אנידור חקק

          מסכים, אך עדיין לא ניתן להכליל זאת כל כלל התוצאות.. בהחלט יכול להיות שזו המגמה ואולי היא אף תשתלט בהדרגה על יתר התוצאות.
          למיטב ידיעתי וניסיוני נכון להיום (ואני מכיר את המאמרים שאתה מקשר אליהם) – עדיין חשיבות השימוש בטייטל גדולה וכך גם השפעתה על קידום.
          לגבי תגיות מטא, נאמר כבר לא אחת שאין לכך השפעה על קידום אם כי כולנו יודעים כפי שפבל גם אמר, שיש לכך השפעה עקיפה על הקידום בשל היכולת להגדיל את ה- CTR

          • אנידור, כמה דפי אינטרנט יש באינדקס של גוגל ובכמה מהם צפית? לא נראה לי שהמספר רחוק מאד מ-0, וגם אני לא הגעתי למסקנות בדרך האינדוקציה. אני מדבר על מדיניות הנהלת חברת גוגל, וכמהנדס גם אתה צריך להתמקד במדיניות ובהשלכותייה, ואת העניין בפרטים אתה יכול להשאיר לפועלי הקידום.

            בכל מה שכתבתי בתגובות הקודמות לא התווכחתי על חשיבות השימוש בכותרת (Title) ובתיאור שכתב מקדם האתרים, הן לצורכי קידום והן לצרכי CTR, בתנאי (!) שגוגל בחר להציג אותם בדף תוצאות החיפוש! אבל מה עם גוגל בחר להחליף אותם בכותרת ותיאור שהוא חיבר בעצמו? ומה אם גוגל יחליף מחר את הכותרת והתיאור שחיברת, ואותם הוא מציג היום, בכותרת ותיאור שונים? זאת לא פעולה של הנהלת גוגל שמכוונת לפגוע במקדמי האתרים אלא דווקא פעולה שמכוונת להגדיל את ה-CTR לכלל המבקרים הפוטנציאליים של האתר שלך, ולא רק לאלה ששואלים ביטויי חיפוש הכלולים בכותרת ובתיאור הקצרים שחיברת.

          • אנידור חקק

            בזה אני יכול להסכים אתך
            עם זאת, מבחינתנו כמקדמים עדיין רצוי להמשיך ולתת חשיבות ולהציע תגית רלוונטית לכל דף.
            בסופו של יום אולי גוגל ישנה בהתאמה לשאילתת החיפוש של הגולש – אך עדיין מבחינת SEO אני מזהה חשיבות.

            מה שכן, ואם כבר מדברים על זה, אז בהחלט חשיבות הטייטל תרד ככל שגוגל ימשיך בהפיכתו למנוע חיפוש סמנטי יותר

  11. הכי חשוב, להיות בן-אדם
    ושהלקוח והמתכנת הפרילנסר יהיה ביניהם תקשורת טובה וגמישות
    ואפשר להגיע לתוצאות טובות

    אני מאמין שלבנות אתר טוב צריכים מעט אנשים מעורבים
    מתכנת אחד (פרילנסר), לקוח אחד מעצב אחד, ומקדם אחד וזהו בגדול
    להרבות באנשים זה לסבך את העסק ולא משתלם
    ועדיף לדבר יותר בטלפון ופחות במיילים. תכתבו לכם מה שסיכמתם בטלפון
    והכי טוב זה לעבוד עם אנשים שאתם מכירים אישית

  12. אנידור כתב:
    "בזה אני יכול להסכים אתך
    עם זאת, מבחינתנו כמקדמים עדיין רצוי להמשיך ולתת חשיבות ולהציע תגית רלוונטית לכל דף.
    בסופו של יום אולי גוגל ישנה בהתאמה לשאילתת החיפוש של הגולש – אך עדיין מבחינת SEO אני מזהה חשיבות. מה שכן, ואם כבר מדברים על זה, אז בהחלט חשיבות הטייטל תרד ככל שגוגל ימשיך בהפיכתו למנוע חיפוש סמנטי יותר."

    יפה שאתה מסכים איתי, אבל לצערי אתה מסיק מסקנה של פועל ולא מסקנה של מהנדס שהוא גם מנהל.

    המסקנה של המנהל צריכה להיות: "מאחר והתנאים שכופה עלינו הנהלת חברת גוגל השתנו באופן קיצוני, האם אני יכול להכשיר את העובדים שלי לא לכתוב כותרת ותיאור לכל דף (!), שבמקרה הטוב יוצגו בתוצאות החיפוש של גוגל רק עבור חלק קטן מאד מביטויי החיפוש, ובכל המקרים האחרים יוחלפו על ידי המערכת של גוגל בכותרת ובתיאור שהיא יצרה, אלא לכתוב כותרת ותיאור בעלי מסר שיווקי רצוי עבור כל ביטוי חיפוש (!), באופן שיאלץ (!) את המערכת של גוגל להציג אותם בתוצאות החיפוש. ואם אינני יכול להכשיר את העובדים שלי לבצע את המלאכה הזו ברמת ביצוע רצויה, מה צריכים להיות הכישורים האישיים וההכשרה של עובדים אחרים שאאלץ לשכור במקומם?

  13. doctor כתב:
    "זקן השבט לא נמאס לך להיות הפתי של גוגל? אתה מתייחס לכל מה שעובדי גוגל מוציאים מהפה כאילו זה קודש ובכל תשובה שלך מצוטט אותם. אף אחד לא צריך אותך בשביל שתצוטט לו את המילים של עובדי גוגל ובהתייחסות ספציפית לדיון הזה, אתה טועה בגדול וככל הנראה הניסיון היחידי שלך הוא בקריאה של תכנים וצפייה בסרטונים של גוגל ואין לך כל ניסיון מעשי בשטח."

    doctor מכובד, אם אני "טועה בדיון הזה" תראה זאת בנימוקים טובים משלי. קידום אתרים הוא מקצוע לאנשים חושבים. "הניסיון המעשי בשטח" של מקדמי האתרים מהליגה התחתית לא הכין אותם מעולם לשינויים התכופים במדיניות הנהלת גוגל שהענישו את האתרים שעליהם עבדו, ושהעיפו אותם מצמרת תוצאות החיפוש.

    • רק עם מחשבה אי אפשר להגיע לתוצאות. אם כבר אז ניסוח יותר הגיוני הוא: מקצוע לאנשים שעושים וחושבים. ולא רק חושבים. והדוגמא שלך היא מושלמת כדי להמחיש זאת. אתה ככל הנראה מתעסק רק בקריאה ומחשבה ובגלל זה התשובות שלך באופן קבוע הן ציטוטים מעובדי גוגל אבל רחוקים מהמצב בשטח (גם העכשוי וגם הרחוק). אם המטרה שלך היא שמחלקת כוח אדם בגוגל תאתר אותך כי אתה "חושב כמוהם" אז אולי זאת אחלה דרך.. לגבי נימוקים: ניסיתי בעבר להיכנס איתך לנימוקים אבל התשובות שלך תמיד מביאות למצב שהדיון כבר מזמן יצא מהקשרו. רושמים לך תגובה ואתה עונה בכלל בהקשר למשהו אחר. זאת אחלה דרך להימנע מחשיפת חוסר הידע המעשי שלך….

      • doctor נכבד, תואיל ללמד אותי ואת שאר הקוראים מה יש בניסיון המעשי שלך, שיכול לתרום לנו להבין מה היא מגמת השינוי במדיניות הנהלת גוגל, שיקבל ביטוי מעשי באופן הפעולה של אלגוריתם דירוג תוצאות החיפוש בשנים 2014-2015?

        • המשך:

          עלה על דעתי היום שגם בחברות התוכנה, מי שבודק את עבודת התכנות של המתכנת, כדי לתקן שגיאות וכדי להכניס שיפורים, איננו המתכנת שכתב את התוכנה, אלא מי שהוא לא מתכנת תוכנות כבר שנים, ועבודתו היא עכשיו הבטחת איכות (Quality Assurance) התוכנה. רק אחד כזה, שמסתכל על התוכנה מבחוץ ומתמחה בכך, יצליח לחשוף בדרך כלל את החשיבה השגויה הסיסטמטית של המתכנת המסויים, ושל כלל המתכנתים יחד. זו גם הסיבה שהצעות העבודה מציינות דרישה למומחי QA בעלי ניסיון ולא למתכנתים בעלי ניסיון שיועסקו החל מעכשיו בהבטחת איכות.

          האסון של מקדמי האתרים העצמאיים, של מי שעובדים כמקדמי אתרים In-House, ואפילו של מי שעובדים כשכירים במשרדי קידום, הוא שאין מי שיבחן ויבצע הבטחת איכות על עבודתם מבחוץ, ולכן אין גם לחץ מתוך המערכת להסתגל לתנאים המשתנים במהירות, ולבצע את השינויים והשיפורים ההכרחיים. ראו למשל את http://www.seoforums.co.il/threads/35048 ו-http://www.seoforums.co.il/threads/35028.

  14. הכי חשוב, להיות בן-אדם
    ושהלקוח והמתכנת הפרילנסר יהיה ביניהם תקשורת טובה וגמישות
    ואפשר להגיע לתוצאות טובות

    אני מאמין שלבנות אתר טוב צריכים מעט אנשים מעורבים
    מתכנת אחד (פרילנסר), לקוח אחד מעצב אחד, ומקדם אחד וזהו בגדול
    להרבות באנשים זה לסבך את העסק ולא משתלם
    ועדיף לדבר יותר בטלפון ופחות במיילים. תכתבו לכם מה שסיכמתם בטלפון
    והכי טוב זה לעבוד עם אנשים שאתם מכירים אישית

  15. תודה רבה לכם,
    כתבה מצויינת, אני האמת רק אף פעם לא השתמשתי ב-TAG CANONICAL, כך שפחות הבנתי מה זה עושה, אם אפשר איזשהו הסבר קצר ממישהו כאן אשמח, אין לי צורך במאמר ארוך מדיי.

    בנוסף לגבי שימוש ב-AJAX, האם הוא טוב לקידום? דוגמה תוכלו לראות כאן:
    GoGy.com
    למי שיוכל לעזור ולהבין אם האתר "בנוי" היטב.

    תודה

  16. כתבה מעולה חבל שנתקלתי בה רק עכשיו,

    רועי מה אתה ממליץ לעשות עם אתרי לייבסיטי יש טיפים למערכת הזאת?

    תודה ושבת שלום

    • תודה רבה.
      אני לא מכיר את הפלטפורמה באופן אישי, אבל באופן כללי – אני ממליץ בחום לפתוח אתר על שרת שלך ועם דומיין שיהיה רק שלך.
      כל זאת על מנת שתהיה לך שליטה מלאה על מה שניתן לבצע באתר במסגרת העבודה עליו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

לשיתוף הפוסט לחצו כאן

תודה רבה על השיתוף ! 

עשו לנו לייק ותמיד תהיו מעודכנים:

 

שתפו את הפוסט עם חברים