מדוע אתם חייבים להשתמש ב- Screaming Frog ככלי לקידום האתר שלכם

אריאל הוכשטדט
סקרימינג פרוג

תוכנת Screaming Frog SEO spider Tool (להלן סקרימינג פרוג) הינה תוכנה שפותחה על ידי חברת קידום אתרים בריטית, אשר עושה גם כמה דברים פחות מנומסים

התוכנה מאפשרת לכם לבצע ניתוח מעמיק לאתר שלכם ושל המתחרים, לזהות בעיות כגון דפי 404, כותרות שגויות וכדומה, לצד זיהוי הזדמנויות דוגמת מילות מפתח וניסוחים שהמתחרים שלכם עושים בהם שימוש. ולא פחות חשוב: התוכנה תומכת ומציגה עברית בצורה מלאה וטובה.

לא משנה כמה מחוברים אתם לעולם קידום האתרים, זוהי תוכנת חובה עבורכם, שכן:

  • אם אתם רק בעלי אתר קטן שרוצים לקדם אותו, תשמחו לדעת שהגרסה החינמית המוגבלת ל- 500 דפים תספק אתכם.
  • אם אתם חברת קידום אתרים, אתם לא יכולים להרשות לעצמכם שלא לשלם את 99 הפאונד הנדרשים בכדי לקבל תוכנה משוכללת שתוכלו להשתמש בה בכל האתרים של לקוחותיכם. אגב, חלק ממקדמי אתרים בישראל עשויים בהחלט להסתפק בגרסה החינמית שכן אין הגבלה על כמות האתרים בשימוש בתוכנה, אלא על כמות הדפים בכל אתר, ולאתרים קטנים תוכנת החינם נותנת פיתרון מלא.

אז מה ניתן לבצע באמצעות הכלי?

זיהוי כשלים ובעיות באתר שלכם

אחרי שגמרתי את ההלל על התוכנה, הבא נכיר כמה כלים שלה שיסייעו לכם לשפר משמעותית את האתר שלכם.

זיהוי דפי 404

השימוש בתוכנה הוא פשוט מאוד: בתיבת החיפוש העליונה, הקלידו את כתובת האתר שלכם ולחצו על Start. התוכנה תתחיל לסרוק את האתר שלכם ולהפיק מידע על כל דף ודף שהיא מוצאת. ממש כמו גוגל, היא מחפשת דפים על ידי קישורים בין הדפים השונים.

הדבר הראשון שאני נוהג לחפש באתרים שלי, הינו דפי שגיאה 404, כדי לנסות להבין מדוע נגרמו וכיצד לתקנם.

זיכרו כי גוגל מדרג היום על פי פרמטרים רבים מאוד. אין ספק שסיגנל 404 אינו חיובי מבחינת גוגל כעדות לעדכניות האתר וכפרמטר המשפיע על חווית המשתמש.

אמנם זהו כלי שגם באמצעות תוכנות ושירותים אחרים, אפשר להשיג (למשל ניתוח של דוחות גוגל אנליטיקס), אך לאתר שאין בו הרבה גולשים ולא מתאסף מידע סטטיסטי, או לאתר עם מסת כמויות של דפים (שגוגל והגולשים לא בהכרח מגיעים לכולם), יש לכלי של סקרימינג פרוג יתרון.

הרצתי לדוגמא את הכלי על הבלוג של פבל (שאני מעריך וקורא בעצמי כבר שנים) וגיליתי כי אכן גם בארזים נופלת שלהבת, הגם קטנה למדי. התמונה שנמצאת בכתובת הבאה נמחקה, בעוד שהקישור אליה נשאר:
https://www.askpavel.co.il/qa/qa-theme/Default/register-qa.png

לזכותו של הבלוג ייאמר שנדיר למצוא אתרים בלי דפי 404, ולמעט התמונה הזו, לא נמצאו עוד דפי 404.

סריקה של askpavel

זיהוי דפים ללא כותרות ותיאורים קצרים או ארוכים מדי

סקרימינג פרוג מספקת לכם מידע על כותרות הדף והמטה דיסקריפשן שלו. כך תוכלו לזהות בקלות דפים שחסרים להם כותרות, או מקרים בהם יש לכמה דפים כותרות זהות. במקביל ניתן לזהות כותרות ותיאורים קצרים או ארוכים מדי (ההמלצה הגורפת של מנועי החיפוש הינה כותרות בנות עד 70 תווים ותיאורים בני עד 156 תווים).

כדאי לזכור, שבעקבות שינויים שגוגל עשתה לאחרונה, היא מוסיפה פעמים רבות את שם האתר (כפי שהיא מבינה אותו) לכותרת הדף המוצג בתוצאות החיפוש. המשמעות מבחינתכם, היא שאתם צריכים לקחת זאת בחשבון כאשר אתם סופרים את כמות התווים שהתוכנה מציגה לכם ולהוסיף לה את התווים שבשם האתר שלכם, כדי להאריך מה יוצג בפועל בגוגל (ולהבין מה אולי ייחתך מהכותרת שלכם).

כך למשל האתר הבא, רצה שתוצג כותרת קצרה ופשוטה שאותה הזין לקוד: “כרטיס אשראי” או “רכב ליסינג” (הביטו בקוד: <title>כרטיס אשראי</title>), אבל גוגל זיהה את השם שלו (הארוך מדי) והוסיף אותו לכותרת המוצגת בפועל בפני הגולשים:

גוגל מרחיבה את הטייטל

בעבודה עם התוכנה, אופציית הייצוא לאקסל, מאוד שימושית (פשוט לחצו Export  ופתחו באקסל את קובץ ה CSV שנוצר), כך למשל אפשר לבצע בקלות על ידי העתקה והדבקה, בדיקת מילות מפתח על הכותרות שלכם בהנחה שניסיתם לקלוע בדיוק לביטוי שהגולשים מחפשים.

מבט מתחת למנוע של המתחרים

זיהוי קישורי 301

לצד דפי 404 שלרוב מעניין אתכם יותר לגבי האתר שלכם, סקרימינג פרוג מאפשרת לכם לזהות אילו דפים עברו Redirect 301  וללמוד על התפתחות האתר שלכם (או מעניין יותר, של המתחרה). כך למשל באתר של פבל, נראה שבשלב מסויים, דפי הכותבים היו מסתיימים עם “/” והוחלט להוריד להם את התו הזה וכעת הם מסתיימים ללא “/”.

בשלב הזה, כולכם אמורים לחשוב “אם פבל עשה זאת, יש לכך בוודאי הגיון, אולי זה משפר CTR או פרמטר אחר”. זכרו את שאמר פרויד “לפעמים סיגר הוא רק סיגר”. כאשר אתם מנתחים את המתחרים, לא כל פעולה שלהם בהכרח מקורה בהגיון ותוכנית סדורה. אבל במקרה שלנו, אולי באמת כדאי להוריד את הסלש המיותר שם בסוף ה-URL…

זיהוי קישורי קנוניקל

מאוד מעניין לראות כיצד אתרים עושים שימוש בתג החכם הזה, המאפשר לכם למנוע בעיות של כפילות תוכן, לאחד דפים דומים ולהעביר כח מאחד לשני. כך למשל אתם יכולים לגלות למשל שמתחרה שלכם מאנדקס את כל דפי התוצאות הפנימיים עבור ביטויים שמקלידים אצלו בתיבת החיפוש, אבל כדי להימנע מכך שגוגל תאשים אותו ביצירת דפים דומים, ביצע קנוניקל מהדף השני/שלישי/רביעי לדף הראשון. במקרה שכזה תוכלו להחליט אם לבצע כמו המתחרה, לנסות לתת לכל דף תוצאה כותרת ותיאור שונים (פרקטיקה ישראלית לא מומלצת) או ללכת לפתרון המומלץ היום שהוא ביצוע Paging לתוצאות החיפוש באמצעות התגיות rel=next/prev. שאלה מעניינת שנשאלה בהקשר הזה היא האם תוכן שמופיע בדף 2 חלש מזה שבדף 1.

במקרה של פבל, ראיתי מספר קישורי קנוניקל שהתוכנה הציפה, אבל להפתעתי הם קישרו מהדף לעצמו, כך למשל בדף: https://www.askpavel.co.il/blog/game-theory-seo

כמו קודם, אולי זה רק סיגר, אבל אם למישהו יש רעיון מדוע זה נעשה, אשמח ללמוד מכם בתגובות למאמר זה.

זיהוי מילות המפתח של המתחרים

זיהוי מילות המפתח של המתחרים שלכם, קל לבצע באמצעות מבט על הבחירה שעשו לכותרת, לתיאור ול meta keywords (בהנחה שהוסיפו את האחרון, שאינו כה פופולארי עוד). אמנם המידע הזה גלוי באמצעות מבט בקוד הדף, אך התוכנה שולפת לכם אותו ומציגה לכם אותו בצורה ברורה בקובץ שאפשר להשוות באקסל מול רשימות קיימות שיש לכם. לפיכך קל לבצע גם חילוץ ביטויים חדשים פוטנציאלים שאולי לא חשבתם עליהם.

נניח למשל שאני רוצה לבדוק מה הנושאים שעליהם כתוב באתר, הקשורים בפייסבוק, כדי לקבל רעיונות למאמרים שאכתוב אצלי גם כן. ביצעתי EXPORT מתוך דוח PAGE TITLES ופילטרתי באקסל לפי המילה בכותרת “פייסבוק”, אכן רשימה נאה של רעיונות (איך להקים קבוצה בפייסבוק, דפי נחיתה בפייסבוק, הפרדת חשבונות פייסבוק וכן הלאה).

פילטור תוכן לפי טייטלים

וכמובן שאפשר לעשות את אותו התרגיל גם על הלשונית META DESCRIPTIONS (חלק מהרעיונות חוזרים, וחלק חדשים).

פילטור עמודים לפי תיאורים

זיהוי שיתופי פעולה

המשפט הידוע “האויב של האויב שלי, הוא חבר שלי” נכון גם באינטרנט. אם המתחרה שלכם משתף פעולה עם דפי זהב, העתיקו את השת”פ וצרו אותו עם 144. דרך פשוטה לזהות שיתופי פעולה, היא להביט בקישורים היוצאים מהאתר המתחרה. כך למשל אם תלחצו על הטאב EXTRENAL  בדוח האתר של פבל, סקרימינג פרוג תציג לכם את כל הקישורים היוצאים שהיא מצאה. ביניהם תאתרו כותבים רבים שקישרו לאתר החיצוני שלהם, דפים קשורים כמו הקהילה בלינקדאין, עמוד הגוגל פלוס של פבל ועוד.

ניתוח קישורים יוצאים

פרמטרים מעניינים נוספים

לתוכנה יכולות רבות נוספות, שסביר שרלוונטיות לפחות לכמה מכם, ביניהן:

  1. ניתוח קישורים יוצאים: מאפשרת לזהות כמות הקישורים היוצאת מכל דף, בחלוקה לפי קישורים לדפים אחרים באתר, אל מול קישורים לאתרים חיצוניים.
  2. ניתוח אינדוקס דפים: מזהה סטטוס של דפים שבעל האתר ביקש לא לאנדקס (noindex).
  3. גודל קבצים: החל מדפי HTML  ועד קבצי תמונה.
  4. יצירת מפת אתר: ניתן ליצור מפת XML של האתר, אותה ניתן להגיש ב- Google Webmaster Tools.

לסיכום…

התוכנה יושבת על המחשב שלכם ולא בשרת חיצוני (להבדיל למשל מ- Open Site Explorer שמספקת שירותים משלימים). כך, היא מאפשרת ביצוע סריקה של אתרים במהירות גבוהה וללא עלויות ליצרני התוכנה עצמם. התוכנה קטנה למדי ושוקלת פחות מחצי מגה, וכאמור לא חייבים לרכוש אותה. התוכנה החינמית בהחלט תספיק לרבים מכם, ולכל האחרים היא תאפשר לבצע בדיקה על 500 דפים לפני שמחליטים אם לרכוש את הגרסה המלאה (אגב, אפשר להריץ על אינסוף אתרים גם בגרסה החינמית, פשוט ייבדקו רק 500 דפים מכל אחד מהם).

ניתן לקרוא סקירה נוספת בעברית כולל הורדה בחינם או להיכנס לאתר הרשמי ולקנות את הגרסה המלאה.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
נכתב על ידי
יזם אינטרנט ומרצה בינלאומי בכנסים בנושא שיווק באינטרנט. בעבר ניהל את תחום השיווק לעסקים בגוגל ישראל, כתב את הספר הראשון בעברית בנושא שיווק באינטרנט והיה שותף להקמת למעלה מ-30 אתרים בינלאומיים. אתם מוזמנים לבקר בבלוג שלי.
0 0 הצבעה
קלות השימוש
0 0 הצבעה
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעה
תמיכה טכנית
0 0 הצבעה
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest
50 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תוכן עניינים

50
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
()
x