דירוגים זה לא הכל: איך באמת למדוד הצלחה בקמפיין קידום אתרים אורגני? | AskPavel
קידום אתרים » ווב אנליטיקס » דירוגים זה לא הכל: איך באמת למדוד הצלחה בקמפיין קידום אתרים אורגני?
מדידת אפקטיביות בקידום אתרים
Michael Coghlan, December 27, 2012, Flickr

דירוגים זה לא הכל: איך באמת למדוד הצלחה בקמפיין קידום אתרים אורגני?

כולנו רודפים אחרי הדירוגים, אבל האם זה המדד היחיד למדידת הצלחה בקידום אתרים? בסופו של דבר זה אכן המדד העיקרי שמהווה את התוצאה הסופית, אבל האם תמיד צריך בצורה עיוורת לשאוף למיקום מסוים ולהזניח את שאר המדדים שעשויים לשקף הצלחה?

יצא לי כבר להיתקל בלא מעט אנשים שפשוט היו בטוחים שאם הם לא במקום הראשון על ביטוי מסוים, מבחינתם ה-SEO שנעשה לאתר הוא על הפנים. בגלל זה לפוסט הזה יש 2 מטרות עיקריות:

  1. לסייע ללקוחות שמקבלים שירותי קידום אתרים אורגני, להבין את אפקטיביות העבודה שנעשית עבורם. לאחרונה אני שומע יותר ויותר על לקוחות שמבקשים מחברות ה-SEO להתחייב לדירוגים. החברות מצידן טוענות, ובצדק, שהן לא יכולות להתחייב לדירוגים – מה שמעמיד אותן באור לא מקצועי מול הלקוח שאינו מבין שאכן הנושא בעייתי. מכיוון שלהתחייב לדירוגים זה משהו שבפירוש אסור לעשות מבחינה אתית במקצוע שלנו, חשוב להכיר מדדים אחרים שעליהם כן אפשר להתחייב.
  2. להבין שיש עוד מדדים חוץ מדירוגים. הייתי רוצה להציג מדדים שונים (או KPI's בז'רגון המקצועי) שאני משתמש בהם, שיעזרו להבין עד כמה ה-SEO שנעשה לאתר הוא אפקטיבי. רובנו אוהבים להסתכל על הדירוגים בלבד, בעוד שלפעמים מדדים נוספים עשויים לספק לנו תמונת מצב טובה יותר לגבי ההצלחה בערוץ ה-SEO. שאף אחד לא יבלבל אתכם עם מנטרות של "אם אתה לא במקום הראשון, ה-SEO שלך על הפנים".

בגדול, אם נסכם את זה ל"מטרת על" אחת, הייתי רוצה להדגיש שדירוגים זה לא הכל. יש עוד מגוון מדדים שיכולים להציג לנו תמונת מצב לגבי ההצלחה ב-SEO.

1. טראפיק מביטויים שלא כוללים את שם המותג – Non-brand keywords

מה זה אומר?

חלק ניכר מהטראפיק האורגני שמגיע לאתר כולל חיפושים שאנשים עשו לשם הברנד. במקרה של הבלוג הזה, מדובר בביטויים כמו: askpavel, ask pavel, askpavel.co.il, שאל את פבל, אסקפבל וכו'.יש כאן כוונה ברורה מצד המחפש להגיע ליעד מסוים וברוב המקרים האתר המדובר תמיד ידורג ראשון. הרבה אפילייטס נוהגים להתמקד בסוג כזה של ביטויים, כדי למשוך טראפיק ממוקד שקל להמיר. כמובן זו לא חוכמה גדולה להשיג דירוגים גבוהים על ביטויים מהסוג הזה, כי אותנו בסופו של דבר מעניינים הביטויים שקשורים לתחום האתר.

האינדיקציה שלנו להצלחה במדד הזה תהיה גידול בכמות הטראפיק האורגני שמגיע לאתר שאינו כולל ביטויי ברנד וגידול בכמות הביטויים סך הכל.

איך בודקים?

1. נכנסים לדוח הבא בגוגל אנליטיקס:

Traffic Sources –> Keywords

2. מסמנים Non-Paid
3. מגדירים פילטר מתקדם עם Exclude, שבו נגדיר את ביטויי הברנד אותם נרצה לפלטר מהטראפיק, לדוגמא:

טראפיק אורגני עם שם המותג

לאחר שמפעילים את הפילטר הטראפיק אומנם יצנח, אך לפחות הוא ישקף את ההצלחה שלנו עם ביטויים רלוונטיים מהתחום. חוץ מהגידול בטראפיק, נרצה גם לראות גידול בכמות מילות המפתח סך הכל שאינן כוללות ביטויי ברנד. כאמור, למספר הזה אין משמעות אם הוא כולל את ביטויי הברנד.

כמות מילות מפתח סך הכל

2. CTR על ביטויים שלא כוללים את שם המותג – Non-brand keywords CTR

מה זה אומר?

חברת SEO טובה תדאג גם להגדיל את ייחס ההקלקה (CTR) – כלומר הייחס בין האנשים שנחשפים לאתר בתוצאות החיפוש לאלו שבפועל מקליקים עליו ונכנסים. בעבר כתבתי על על כמה דרכים פשוטות להגדיל את ייחס ההקלקה וציינתי שם במפורש שמלבד גידול בטראפיק וההמרות באתר, ה-CTR נכלל בקבוצת הפרמטרים שמשפיעים ישירות על הדירוגים.

איך בודקים?

1. הפעם הולכים דווקא לוובמסטר טולס לדוח הבא:

Your site on the web –> Search queries

2. יוצרים פילטר שבו מפלטרים את שם הברנד. לצערי כרגע יש אפשרות להוסיף רק פילטר אחד כזה ולכן אי אפשר לכלול את כל הביטויים בפעם אחת.

ייחס הקלקה על ביטויים בלי ברנד

3. טראפיק לפי ביטויים באורך מסוים – Length of Keyword Queries

מה זה אומר?

המדד הזה פחות משקף האם באופן כללי הקמפיין מוצלח, אלא מספק תמונה כללית לגבי סוגי הביטויים. כולנו יודעים שאין שום קשר בין אורך הביטוי למונח "זנב ארוך" (long tail) שכולנו אוהבים להזכיר, אך בהחלט אפשר למצוא בהרבה מקרים קורלציה. המשמעות היא שאם אנחנו מקבלים טראפיק מהרבה ביטויים ארוכים, כנראה אפשר להסיק מכך שיש גם תנועה כלשהי מביטויי זנב ארוך (כי בחלק מהמקרים יש התאמה). שוב פעם, זו אינדיקציה שמספקת לנו תחושה, בסופו של דבר אני נוהג להסתכל על כל המדדים כמכלול.

אם כך, האינדיקציה שלנו להצלחה במדד הזה תהיה גידול בטראפיק שמגיע מביטויים בעלי יותר ממילה אחת. ככל שנקבל טראפיק מביטויים שנגזרים מביטויים ראשיים (כלומר אנחנו כנראה מדורגים עליהם גבוה), נוכל להסיק שהדומיין מתחזק גם בביטויים הראשיים, לדוגמא: אם דומיין A מאד רלוונטי על כל הווריאציות של הביטוי "ביטוח רכב", כנראה שהוא גם רלוונטי על הביטוי "ביטוח רכב".

איך בודקים?

1. הולכים בדיוק לאותו הדוח שהצגנו בסעיף 1.
2. הפעם, במקום exclude נשתמש ב- include. כדי להגדיר תבנית של ביטויים באורך מסוים, יש להשתמש בביטויים רגולריים באופן הבא:

  • מילה אחת: ^\s*[^\s]+(\s+[^\s]+){0}\s*$
  • 2-3 מילים: ^\s*[^\s]+(\s+[^\s]+){1,2}\s*$
  • 4 מילים ומעלה: ^\s*[^\s]+(\s+[^\s]+){3,}\s*$

פשוט מכניסים את הביטוי הרגולרי הרצוי בתיבה ומפלטרים. כמובן חוץ מהביטויים עצמם, מעניין לראות את כמות הביטויים והאם יש גידול מדי חודש.

ביטויים באורך 4 מילים ויותר

טיפ: מאיר גולד הרחיב כאן בעבר על ניתוח ביטויים ארוכים מבחינת המרות. כלומר חוץ מדירוגים, אפשר לקחת את זה שלב אחד קדימה ולבדוק איך כל ביטוי כזה מתפקד מבחינת ייחס ההמרה.

4. טראפיק מדומיינים ייחודיים Diversity of Referring Sites

מה זה אומר?

בגדול זה אומר כמה טראפיק מגיע אלי מקישורים באתרים שונים ברשת.

כולנו יודעים שקישורים משפיעים על דירוג האתר, אבל מה הערך של קישור שאף אחד לא מקליק עליו? אם נשווה לרגע את הקישורים להמלצות בעולם האמיתי, איזה ערך יש להמלצה שאף אחד לא שמע אותה? לא שווה כלום. עם ההשתלטות של כרום על שוק הדפדפנים והמונופול של גוגל אנליטיקס, אין כמעט קישור שגוגל לא יכול לעקוב אחריו.

האינדיקציה להצלחה במדד הזה תהיה הגידול בכמות הדומיינים הייחודיים ששולחים טראפיק.

איך בודקים?

1. נכנסים לדוח הבא בגוגל אנליטיקס:

Traffic Sources –> Referring Sites

2. בודקים את כמות המקורות ששלחו טראפיק:

דומיינים ייחודיים מפנים

5. פרופיל קישורים לאתר – Backlinks Profile

מה זה אומר?

אפשר לראות בסקר גורמי הדירוג של 2011 שקישורים מהווים למעלה מ-40% מהגורמים שמשפיעים על הדירוגים. כולנו יודעים שבניית קישורים הוא תהליך חשוב בקידום האתר ולכן המדידה שלו משקפת הצלחה מסוימת בתהליך.

האינדיקציה להצלחה במדד הזה תהיה גידול של הקישורים גדל על ציר הזמן, הפילוח של טקסט העוגן (Anchor Text Distribution) מגוון וטראפיק שמגיע מהקישורים.

איך בודקים?

אפשר לחלק את זה לשלושת המרכיבים שציינתי:

  • קצב גידול פרופיל קישורים (Link Growth Profile) – הכלי הכי טוב לבדוק איתו את קצב הגידול הוא MajesticSEO. פשוט מכניסים את הדומיין הרצוי ומקבלים דיאגרמה ויזואלית שממחישה את קצב התווספות הקישורים על ציר הזמן. כעת נלחץ על התרשים, נסמן Use fresh data ונבחר Daily. אם נראה שמתווספים קישורים (גם אם אין גדילה גדולה), זה נותן לנו אינדיקציה מסוימת שהעבודה נעשית. אפשר גם לעבור למוד של Cumulative (מצטבר) כדי לראות את הכמות הכוללת של גידול הקישורים (כלומר קיימים+חדשים).

קצב גידול קישורים

  • פילוח טקסט העוגן (Anchor Text Distribution) – כדי לבדוק את הגיוון של טקסט העוגן בקישורים שנבנים, אפשר להשתמש במגוון כלים בתשלום (כגון CognitiveSEO שסיקרנו לאחרונה) או באמצעות וובמסטר טולס בדוח הבא (אין אפשרות לראות כמויות מכל אנקור, אבל לצורך הבדיקה מספיק לוודא שיש הרבה ווריאציות ורובן קשורות לתחום האתר):

Your site on the web –> Links to your site –> How your data is linked

  • טראפיק שמגיע מהקישורים – כפי שציינתי בסעיף 4, לקישורים אין חשיבות גבוהה אם אינם משרתים גולשים. לכן חשוב לבדוק שכמות הטראפיק שמגיעה מאתרים מקשרים גדלה על ציר הזמן (מה שיכול להעיד על גידול בכמות הקישורים "התורמים" שמתווספים). בסעיף 4 הסברתי איך אפשר לבדוק את זה בגוגל אנליטיקס.

6. טראפיק מ"חיפוש אוניברסלי" – Volume of traffic from Universal Search

מה זה אומר?

מאריסה מאייר הציגה לראשונה את הקונספט של Universal Search עוד אי שם בשנת 2007. הרעיון מאד פשוט – לא תמיד כשאנחנו מחפשים מידע אנחנו מצפים למצוא טקסט. לפיכך, גוגל החליטו לשלב בתוצאות החיפוש אלמנטים שונים כגון: תמונות, חדשות, וידאו וכו'.

לא נדבר כאן על דרכים להשיג טראפיק אבל בהחלט נתייחס לנושא המדידה. טראפיק שמגיע מתוצאות חיפוש מהסוג הזה משקף את רמת ה-SEO של האתר במנועי חיפוש נוספים, ובכך יכול לספק תמונה לגבי רמת האופטימיזציה. אם כך לא מדובר מטראפיק שמגיע כ-referral ב- Images.google.com, אלא מתוצאות החיפוש האורגניות.

המדד הזה לא מתאים לכל סוג של אתר. אם האתר לא מדורג בסוגי תוצאות אוניברסליות למיניהן הוא יהיה חסר משמעות (כמו במקרה של הבלוג הזה למשל). אבל אם כן, האינדיקציה תהיה כמובן גידול בטראפיק בפרופיל שתיכף ניצור.

איך בודקים?

יוצרים פרופיל חדש בגוגל אנליטיקס ובתוכו מגדירים פילטר מתקדם בשם Universal Search Traffic באופן הבא:

Filter Type: Custom Filter
Choose: Advanced
Field A -> Extract A -> Referral -> (.*)oi=([a-zA-Z_]+)&(.*)
Field B -> Extract B -> Referral -> (\?|&)q=([^&]*)
Output To -> Constructor -> User Defined -> $B2 : $A2

להלן התוצאה הסופית:

פילטר מתקדם לטראפיק אוניברסלי

7. גידול בטראפיק ממנועי חיפוש – Increase of Search Traffic

מה זה אומר?

זה אולי המדד הנפוץ והכללי ביותר שמשקף את הצלחת האתר במנועי החיפוש השונים (כמובן שעיקר המיקוד הוא גוגל), הייתי אמר שהוא גם החשוב ביותר. אפשר ללמוד ממנו הרבה על הטראפיק שמגיע אלינו ממנועי החיפוש וכמובן לעשות דריל דאון. זו אינדיקציה טובה להצלחת פעילות ה-SEO הכוללת גם אם הדירוגים על הביטויים הראשיים לא גבוהים במיוחד.

איך בודקים?

אפשר לחלק את המדד הזה לכמה סוגי דוחות שאפשר לבחון בגוגל אנליטיקס:

  • גידול בתנועה הכוללת ממנועי החיפוש – בדוח Search Engines תחת Traffic sources אפשר לראות את כמות הגידול הכוללת מכל מנועי החיפוש. לאחר שנסמן non-paid זה המספר שמעניין אותנו בסופו של דבר:

טראפיק ממנועי חיפוש

  • גידול במנועי חיפוש ספציפיים – סביר להניח שבדוח הקודם גוגל יהיה מקור התנועה העיקרי, לכן נרצה לבחון אותו במיוחד. כמובן אפשר להיכנס לכל אחד ממנועי החיפוש כדי לראות כמה תנועה מקבלים ממנו. כאן מלבד כמות הטראפיק, המדד הנוסף שנרצה לשים לב אליו הוא כמות מילות המפתח (ככל שזה גדל, זה משקף הצלחה).

תנועת חיפוש מגוגל

  • גידול פר מילות מפתח רלוונטיות לתחום – אם ניכנס לביטוי מסוים במנוע החיפוש הרצוי, נוכל לראות את כמות הטראפיק שקיבלנו ממנו בחיפושים. אם רוצים לבחון את הביטויים בלי קשר למנועי חיפוש, אפשר פשוט לגשת לדוח Keywords תחת Traffic Sources. מומלץ להגדיר ביטויים מרכזיים ולעקוב אחרי קצב גידול הטראפיק שמתקבל מהם. כמובן שאם כבר מדורגים ראשונים על הביטוי הנבדק, המדד הזה לא ישקף הצלחה כלשהי.

טראפיק פר מילת מפתח

יש הרבה נישות שבהן יש אלמנט של עונתיות בטראפיק, לדוגמא: בקיץ מחפשים יותר ביטויים שקשורים לתיירות. לכן, אם לא נראה שיש עליה (או אף ירידה), חשוב לבדוק אם זה המצב.

8. דפים באתר שמקבלים טראפיק אורגני

מה זה אומר?

בנקודה 4 דיברנו על טראפיק שמגיע מדומיינים ייחודיים (באמצעות קישורים), כאן הכוונה היא הפוכה – לכמה עמודים ייחודיים באתר מגיע טראפיק. ככל שיותר דפים מקבלים טראפיק אורגני וזה במגמת עליה, זה מעיד על איכות האינדוקס באתר. חשוב להבין שלא מדובר פה על כמות הדפים המאונדקסים בגוגל אלא כמה מתוכם מקבלים טראפיק (כלומר יש להם באמת ערך).

איך בודקים?

הולכים לדוח הבא בגוגל אנליטיקס ומוסיפים בתוכו סגמנט מתקדם Non-paid Search Traffic

Content –> Top Landing Pages

מתחת לתרשים יהיה כתוב כמה בדיוק דפים באתר מקבלים טראפיק אורגני.

9. שגיאות 404 ולינקים שבורים

מה זה אומר?

הנה דוגמא קלאסית לאלמנט שלא בהכרח קשור לטראפיק או דירוגים. ויחד עם זאת, אפשר ללמוד ממנו לגבי ההצלחה של האתר בתהליך ה-SEO, גם אם את הפירות ניתן יהיה לקטוף רק בטווח הארוך. כאשר גולש מגיע לעמוד שאינו קיים הוא נתקל בשגיאה 404. איך הוא בכלל יכול להגיע לעמוד שלא קיים? באמצעות קישורים. לכן כחלק מתהליך ה-SEO, עלינו לאתר כתובות URL שכבר אינן קיימות ואליהן מובילים קישורים. בשלב השני יוגדרו הפניות 301 מהכתובות הישנות לחדשות כך שהמשתמש תמיד יועבר לדף אלטרנטיבי.

האינדיקציה שלנו כאן להצלחה היא שאיפה למינימום שגיאות 404 (מה שכנראה יעיד על מינימום לינקים שבורים).

איך בודקים?

ידידי הטוב דניאל וייסברג כתב מאמר מעולה ב-SmashingMagazine (ריספקט!), בו הוא מסביר בהרחבה איך להשתמש בגוגל אנליטיקס כדי לעקוב אחרי שגיאות 404. אז אני ממליץ בחום לקרוא את המאמר שלו.

אני אישית מעדיף תמיד לבדוק את זה דרך וובמסטר טולס דווקא, עניין של הרגל.

Diagnostics –> Crawl Errors –>Not Found

ליד Not Found כתוב בסוגריים המספר הנוכחי של דפים שלא נמצאו. בטבלה שקיבלנו אפשר לראות רשימת כתובות URL שאינן קיימות כאשר בצד ימין של הטבלה את האתרים החיצוניים שמקשרים לאותם דפים. לחיצה על האתרים המקשרים תוביל לדוח ייעודי שיכלול את העמודים הספציפיים שמקשרים. תוך שניה אפשר לייצא את הדוח לאקסל ולהגדיר הפניות 301 בהתאם כדי לא לאבד את הכח של הקישורים.

שגיאות 404 בוובמסטר טולס

נקודה למחשבה לסיום…

האם לדעתכם דירוגים בתוצאות יישארו מדד להצלחה, אם רוב האנשים ייחפשו בגוגל בזמן שהם מחוברים לחשבון? תחשבו על זה, גוגל כבר מזמן הפך לפלטפורמת הגלישה העיקרית שלנו – ג'ימייל, גוגל פלוס, יוטיוב, חיפושים וכו', מה שגורם לכך שרוב הזמן אנחנו מחוברים לחשבון שלנו ולכן התוצאות מותאמות אישית, כל אחד רואה משהו אחר. מה תהיה החשיבות של הדירוגים ביום שבו כולנו נהיה מחוברים בזמן שאנחנו מחפשים מידע? אשמח לשמוע מה דעתכם על העניין ובכלל על רעיונות נוספים למדידת הצלחה בקידום אתרים.

קרדיט לתמונה: Andy Bullen

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

עשוי לעניין אותך גם...

3 סוגים של מעקבי המרות שכל משווק חייב להכיר

כל האתרים העסקיים ו/או המסחריים הם בעצם אתרי איקומרס בהגדרתם. לא משנה האם המטרה היא ...

70 תגובות

  1. המדדים האנליטיים שהצגתה חשובים מאוד אבל לצערי רוב הלקוחות החדשים בכלל לא נותנים להם יחס, וננעלים על דירוגים בתור מטרה.

    לדעתי עבודת ה SEO לא נגמרת בניתוח התנועה וגם המרות הם חלק מהחישוב, אבל זה נושא בפני עצמו.
    אחלה מאמר כתבה:)

    • פבל ישראלסקי

      היי מנשה,
      תודה.
      אני מסכים איתך, אבל להינעל על דירוגים בתור מטרה זה מלכודת. הרי SEO זה משהו שאתה עושה עכשיו, אבל את התוצאות אתה רק רואה בטווח הארוך. אז אם לא "מחנכים" את הלקוח איך למדוד את העבודה, מבחינתם עד שמגיעים לדירוגים הרצויים (בטווח הארוך) זה כאילו אנחנו לא עובדים? איך אפשר בעצם להוכיח שאנחנו עושים משהו? אולי אנחנו סתם מורחים את הלקוח?
      ההמרות זה נושא סופר חשוב, לדעתך זה משהו שצריך לעשות כבר החל מהשלב הראשון או רק כאשר מגיעים לכמות טראפיק מסוימת?

  2. לדעתי הדירוגים וכמות התנועה הם בכלל לא מדד להצלחה אלא ההמרות. בקמפיין שיווק של אתר, מנהל הקמפיין צריך גם למצוא כותרות אשר יגרמו להמרות. בסופו של דבר – גולשים לא מומרים לא רווחיים.

    • פבל ישראלסקי

      היי שיר,

      עד כמה שההמרות זה נושא חשוב, הן לא מדדי הצלחה ב-SEO. אם חברת הקידום מספקת את 2 השירותים, זה משהו אחר…

      מטרת ערוץ ה-SEO היא אך ורק להביא טראפיק אורגני ממנועי חיפוש תוך התאמת האתר (אופטימיזציה) למנועי חיפוש. להמיר את אותם גולשים שהגיעו לאתר זה כבר לא חלק מ-SEO אלא מ- conversion optimization.

      משום מה בישראל מאד נפוץ השילוב הברור מאליו בין 2 השירותים. בפועל, מדובר ב-2 דברים שונים (שגם מצריכים ידע שונה).

  3. היי פבל,

    ראשית מאמר נהדר, ברכות.
    שנית, לצערנו רוב מה שכתבת כאן במיוחד הפרמטרים אינם ידועים לחלק גדול ממקדמי האתרים בישראל, איכות הקידום ללא ספק אינה נמדדת רק במיקומים בטח לאורך זמן, אבל תופעת החוסר הבנה במערכות הניטור והבקרה הינם בעיה די חמורה שללא ספק צריכה להילקח בחשבון, כיום אנו רואים שמאות "מקדמי אתרים" מסיימים קורס זה או אחר יוצאים לשוק העבודה ולא באמת יודעים או מבינים איך המערכות עובדות, איך להעביר נתונים מכונים ללקוחות, איך דוחות צריכים להראות וכדומה.
    חברה צעירים אלו למעשה מתבססים בעיקר על מיקומים בלבד כמקור להצלחה.
    מנגד בעלי עסקים או בעלי תפקידים בחברות העסוקים מעל הראש במשימות היום יומיות אינם מתעניינים בדוחות מסודרים עם מידע רב ולכן קל למקדמי האתרים להתבסס על דוחות מיקומים בלבד, אני לא פעם מגיע לארגונים שפונים אלינו להערכת מצב פעילות הקידום ושאני מבקש לראות דוח פעילות אני מקבל שם משתמש וסיסמא למערכת API של מיקומים בגוגל.
    כל שאלה מעבר למיקומים אנ מקבל גלגול עיניים לאחור.

    לפעמים המצב הנ"ל נוח למקדם אתרים חבל אבל זה המצב למעשה בצורה די רחבה בשוק הישראלי.

    חג חנוכה שמח!
    שי

    • פבל ישראלסקי

      בוקר טוב שי!
      תודה רבה, שמח שאהבת…

      זה באמת המצב לצערי, אבל חשוב להבין שגם הלקוח נפגע במקרה שבו הוא מסרב להבין מה העבודה שנעשית. אם הלקוח רוצה רק לראות דירוגים, אז הוא יצטרך להבין שבמשך כמה חודשים הוא לא יראה תוצאה – ואז שלא יתלונן… הרי אם הדירוגים יגיעו רק תוך חודשיים, מה ירגיש הלקוח במהלך החודשיים של העבודה? מבחינתו, כאילו לא נעשית עבודה…
      אני חושב שלא כל כך מסובך להבין חלק מהמדדים שהצגתי פה.
      למשל "בחודש הראשון של הפעילות נכנסו אליך ממנועי החיפוש X גולשים שחיפשו Y ביטויים, בחודש לאחר מכן 2X ו-3Y – אז יש התקדמות…".

  4. פשוט נהנה לקרוא כל מאמר שלך. אישית אני חותר ל CTR גבוה משם גם אני מקבל בדרך כלל את רוב ההמרות, אבל ישנם לקוחות שלא מבינים על מה אני מדבר ורוצים לראות דירוג אפילו אם סטטיסטית לא מגיע משם המרה אחת, הסיבה לכך היא שדירוג משדר מוניטין וכח שגם זה ערך מאד חשוב בפני עצמו.

    • פבל ישראלסקי

      תודה גול!
      דירוג על איזה ביטוי? ומה הלקוח יגיד אם ייקח לך זמן להגיע למקומות הראשונים על הביטויים שאתה מקדם כי הם סופר תחרותיים? הרי הוא צריך להבין שאתה איכשהו בדרך הנכונה ויש התקדמות…
      אני חושב שלפעמים הדירוג כל כך מסנוור, שזה גורם לכך שלקוחות רבים לא מבינים איך הערוץ הזה עובד. ומה יקרה אם הלקוח יגיע לדירוג הנחשק אבל כמות הפניות לא תגדל?

  5. השארתי סכום נכבד אצל מקדמת אתרים "המחשיבה" ומיחצנת את עצמה ולצערי זאת היתה מכבסת כספים, קשורה לאחד הבלוגרים המובילים בתחום קידום האתרים, זה לא פבל

  6. תודה על הטיפים

    במהלך קמפיין קידום אורגני, ראוי בין השאר לבדוק את השיפור ב- Bounce Rate, שהוא עוד פרמטר משמעותי לדירוג האתר במושגים השונים (במיוחד מאז השקת הפנדה…)

    • פבל ישראלסקי

      אתה צודק לחלוטין!
      הפרמטר הזה, יחד עם פרמטרים נוספים כמו time on site משקפים את איכות התוכן באתר ולכן יש להם משקל במדידת הצלחה.

      אני אישית חושב שהמשקל שלהם יגדל משמעותית…

      • פבל,
        מאמר מעולה ומעניין כמו תמיד!

        כולנו יודעים הרי שגולש אשר יצא אחרי 5 שניות ולא קרא כלום וגולש אשר נכנס קרא ונשאר במשך 30 שניות או יותר ואז יצא, הם לא אותו דבר מבחינת בעל האתר, אך מבחינת גוגל, שניהם אותו דבר בדיוק.
        הייתי רוצה להוסיף בהקשר של באונס רייט, היות ואין לאנליטיקס דרך לחשב time on site ללא טעינת הדף הבא וכמובן שכנגזרת מזה הבאונס רייט יכול להיות גבוה, הייתי ממליץ להוסיף את שורת הקוד הבאה – setTimeout('_gaq.push([\'_trackEvent\', \'NonBounced\', \'Over 20 seconds\'])',20000);

        מתחת לשורה – gaq.push(['_trackPageview']);

        בקוד של האנליטיקס ובכך לקבל אינדיקציה טובה יותר. הקוד הזה למעשה מגדיר לאנליטיקס לא להחשיב כבאונס רייט כל גולש אשר שהה מעל 20 שניות בדף גם אם הוא יצא אחר כך ולא המשיך אל תוך האתר.(אפשר להגדיר משך זמן שונה)

        הבאונס רייט ירד במידה והתוכן באמת מעניין, המטרה כאן היא לקבל אינדיקציה טובה יותר לגבי הבאונס רייט.

  7. תודה פבל,
    מאמר מעולה כמו תמיד. לדעתי מה שבאמת מעניין את הלקוחות בשורה התחתונה זה המיקום שלהם בגוגל, אבל חשוב שאנחנו כאנשי מקצוע נדע להסביר להם את החשיבות של המדדים שהצגת כאן. זה גם יוציא אותם מתוך קו המחשבה המוגבל שלהם וגם יתרום ליוקרה שלנו כאנשי מקצוע.

    • פבל ישראלסקי

      תודה ג'קי.

      זה גם יכול לתרום בהיבט של לימוד – כשאתה מלמד את הלקוח שלך, זה יוצר הערכה כלפיך וגם משדר מקצועיות (במקום שתעשה עבודה ותיקח עליה כסף מבלי שהלקוח יבין מה עשית).

      קשה לי להאמין שיש לקוחות שלא ירצו להבין מה נעשה באתר שלהם, במיוחד כשיש לזה השפעה גם על הטווח הארוך.

  8. בתור בעל עסק מה שמעניין אותי זה אם אני מקבל פניות מלקוחות חדשים או לא

    • פבל ישראלסקי

      ואם לא תקבל פניות במשך חודשיים לאחר תחילת העבודה, מבחינתך מקדם האתרים לא עשה עבודה טובה? SEO זה משהו שנבנה לטווח ארוך.

      לרוב אם מדובר באתר חדש בתחילת דרכו, ייקח זמן עד שיבסס את עצמו בעיני גוגל. יש משקל לוותק והיסטוריה, לכן יכול לקחת זמן עד שתראה תוצאות, אבל זה לא אומר שלא נעשית עבודה. כל המדדים שהצגתי כאן, יוכלו לתת אינדיקציה טובה לרמת ההתקדמות החל מהיום הראשון של העבודה.

  9. אחלה פוסט, אבל אני חייב להגיד שזה בדיוק מה שמסבך לקוחות..ללקוח הממוצע בטח שאין חשבון ב majesticseo או כל תוכנה אחרת למעקב אחר גידול הקישורים, אין לו בדרך כלל רצון להיכנס ל webmater tools כדי לראות גידול ב CTR.
    כל המילים האלו זה סינית עבור הלקוח, הוא רוצה לראות מדד שקל לבדוק אותו ושאמור להיות המדד העיקרי ובצורה זו המיקומים אכן מהווים את המדד הברור ביותר. גידול ב CTR זה נחמד, אבל ברור לכולם שאם הוא גדל במיקום 8, הרי שבמקום 2 הוא יגדל אפילו יותר..

    למעט לקוחות מאד מתוחכמים אני לא רואה מצב שהם יסתכלו על מדדים נוספים מלבד תנועה גולמית של לקוחות חדשים + מיקומים.

  10. מור הללי

    היי פבל (:
    מה שלומך, הרבה זמן לא דיברנו…

    כל הכבוד על המאמר.

    אני יכול להגיד לך שרוב המקדמים בארץ שאני מכיר לא עובדים עם הדוחות שציינת פה וחבל כמובן.

    אולי זה בגלל שרובם עובדים על אתרים בארץ ובאמת הדוחות האלו יכולים להיות יותר רלוונטים לאתרים מקודמים בחו"ל.

    צדקת שאמרת שהרבה מאד לקוחות לא מבינים באמת את המשמעות של SEO ולכן מנסים לחייב לתוצאות את המקדמים שלהם. לפי דעתי אין ברירה וצריכים להראות ללקוח במצב כזה את התמונה הכללית כדי שהוא יוכל להבין את שורש העניין.

    חג שמח!
    תהיה בקשר,
    מור

    • פבל ישראלסקי

      אהלן מור,

      הכל דבש, איך אצלך? 🙂
      מסכים איתך, אני גם לא בטוח אם דוחות כאלו יתאימו לפרוייקטים קטנים של קידום.

      אני לא בטוח אם לקוחות יתחילו להתעמק בהם, אבל זה יכול להיות פתרון טוב במקרים בהם מדובר על ביטויים תחרותיים ואת התוצאות אפשר לראות רק כעבור מספר חודשים. במקרה כזה הלקוח לא יודע אם העבודה שנעשית טובה (כי עדיין לא הגענו לדירוגים) ודוחות מהסוג הזה יכולים לספק תמונת מצב.

  11. בתור לקוחת קידום שמחתי לגלות מידע חדש, למרות שבאמת קצת קשה לעקוב עבור מי שלא מהתחום 🙂

    • פבל ישראלסקי

      תודה על התגובה לילך.
      בתור לקוחת קידום, אשמח לשמוע על המדדים שלך לבדיקת עבודת הקידום. האם את בודקת דברים נוספים מלבד דירוגים? אשמח אם תשתפי כדי שנוכל לדעת מה חשוב ללקוחות 🙂

  12. אני מסכים עם אלו שאומרים שכמות ההמרות היא המדד האמיתי. לדעתי לכל חברה זה לא מספיק פשוט לתת שירות של קידום האתר אלא קידום העסק ואם יגדלו כמות ההמרות מזנב ארוך או כל דבר אחר אז גם יהיו לקוחות מרוצים מהניסיון שלי.

    • פבל ישראלסקי

      לחלוטין צודק יובל, השאלה היא האם המרות זה משהו שב-default כלול בשירות קידום אתר או תוספת נלווית?

      הרי הלקוח רוצה כמה שיותר המרות, אבל מקדם האתרים – יודע לקדם אתרים (כלומר להביא אתר ממיקום X למיקום Y בביטויים שונים).

      • זאת כבר שאלה מעניינת אחרת, האם המקדם אתרים צריך לדעת "רק" לקדם אתרים?

        אני אישית לא מקדם אתרים. אני בונה אתרים. אבל בהרבה מהמקרים אני הרבה יותר מזה ועובר תהליך שלם עם הלקוח של בניית העסק שלו ובדיקה של גדילת ההמרות מטלפונים מקידום אורגני, מקידום ממומן והכל. כי זה לא מספיק רק לבנות אתר.

        מצד שני יש לקוחות שמשלמים ומעוניינים רק בבניית אתר.

        אז אני מניח שזה אותו דבר בקידום אתרים. "לקדם את האתר" זה לא רק להעלות את התוצאה שלו בגוגל אלא מש לקדם את האתר לתוצאות טובות יותר מכל הבחינות. זאת דעתי בלבד כמובן

  13. אם אני מבין נכון את סעיף 5 קידום אורגני אי אפשר להפסיק לתחזק לעולם… ונוסף על כך חייבים להגביר את הקצב, נכון ?

    • פבל ישראלסקי

      בסעיף 5 מדובר על הקישורים שנוספים לאתר. בעקרון, צריך לשאוף לאיזשהו גידול מסוים או אפילו קצב אחיד. הכוונה היא לא לבנות אותם ואז להפסיק לפתע ואז שוב להמשיך – אחרת זה פשוט לא נראה טבעי.

  14. עם כל הכבוד את הלקוח זה ממש לא מעניין כל הממבו ג'מבו הזה.

    הוא רוצה לראות עוד כניסות, עוד פניות, עוד הזמנות ושהטלפון יצלצל!

    התפקיד שלנו הוא לא לבלבל אותו עם מספרים, יש לו מספיק כאב ראש בניהול העסק שלו.
    אנחנו צריכים להביא תפוקה.
    לתת לו תוצאות וזהו!

    לבלבל ללקוח את המוח עם כל מיני טבלאות מספרים הסברים זה נחמד ומעלה לנו את האגו ותו לא.

    • פבל ישראלסקי

      היי ירון,

      מה שכתבת נכון לגבי כל ערוץ שיווק, אפילו חלוקת פלאיירים בתיבות הדואר. בסופו של דבר לא משנה מה הדרך שבה אנחנו משווקים את האתר, תמיד המטרה היא לראות עוד כניסות, פניות, טלפון וכו'. אפילו נלך עוד צעד קדימה – המטרה בסופו של דבר היא להגדיל את ההכנסה…
      אבל אם לא יהיו מדדים שיעזרו לנו להבין אם אנחנו בדרך הנכונה לא נוכל לשאוף ליעד הנכסף.
      לכן בכל ערוץ שיווק יש מדדים שונים כגון אלו שהצגתי כאן בנוגע ל-SEO. באימייל מרקטינג יש מדדים אחרים כמו מספר רשומים לניוזלטר, אחוזי פתיחת מייל, הקלקה וכו'… זה לא אומר שהמדדים הללו הם היעד הסופי.

      אני מסכים איתך שלא צריך לבלבל את הלקוח עם מספרים אלא תפוקה, אבל מה לעשות שערוץ ה-SEO תמיד פועל לטווח הארוך ולא הקצר… אתה עושה עבודה עכשיו ורק בעוד כמה חודשים הלקוח יראה את התפוקה, אז מה תגידו לו בחודשים הראשונים כשהוא עדיין לא רואה את התפוקה? שאלה נוספת: סיכמתם שאתה מקדם אותו בקבוצת ביטויים מסוימת, עדיין לא הגעת למקום הראשון עם הביטויים, מה תהיה האינדיקציה של הלקוח שאתה בכלל בכיוון הנכון? אולי הוא סתם ממשיך לשלם לך ריטיינר ובסוף תגיד לו שלא הצלחת? הרבה לקוחות שאכפת להם מהעסק שלהם, רוצים להבין את התהליך והאם אתה בדרך הנכונה, מדדים אלו יעזרו לו לקבל תמונת מצב.

  15. מצד אחד אם מראים ללקוח את כל הפרמטרים האלה, במקום הדירוגים, הוא עלול לחשוב שמורחים אותו ולא הצלחנו להגיע ליעדים. אבל לדעתי הפרמטר הראשון החשוב ביותר, הוא עליה בכמות הגולשים הרלוונטיים הנכנסים לאתר. הדירוגים הרבה פחות חשובים מכמות הגולשים. זאת מכוון שיש לא מעט מילות מפתח תחרותיות, שדרכם כמעט ולא נכנסים גולשים.

    • פבל ישראלסקי

      אתה צודק ישראל, אני גם חושב שאם לא הייתי מבין בתחום והייתי מקבל שירות SEO כנראה שהייתי חושב רק על דירוגים (כי זה משקף הצלחה בצורה הטובה ביותר).

      אבל מצד שני, אם היה לוקח להגיע זמן לדירוגים, היה חשוב לי להבין האם החברה בדרך הנכונה או שאני סתם משלם להם כסף כל חודש ואין באמת שום התקדמות. אולי חברת הקידום הייתה אומרת לי שהם מתקדמים, אבל לי לא הייתה דרך למדוד את זה…

      מה אתה היית עושה?

  16. הי פאבל,
    כתבה מעולה:)
    חשוב להגדיר עם הלקוח את מטרת הקידום, ולהבהיר שמיקום אינו מטרה – אלא הגדלת תנועה, כניסות רלוונטיות
    כמה נכנסו ממילות המפתח הרלוונטיות ועם הזמן יהיה שינוי בהמרה הודות לתנועה רלוונטית יותר – כתוב ומנוסח כהלכה!
    תודה רבה.

    אירית

    • פבל ישראלסקי

      נקודה חשובה אירית – תודה!
      הגדרת היעדים בתחילת הדרך חשובה מאד לצורך תיאום ציפיות בין שני הצדדים. ככה הלקוח יוכל להיות רגוע כי ידע מה הפעולות שמתבצעות וגם ידע איך למדוד את זה.
      מה שכן, אני חושב שדווקא כן הייתי מכניס לתיאום הציפיות את נושא הדירוגים (מבלי להתחייב כמובן). מה דעתך?

      • בהחלט פאבל! הרי בעבודת קידום נכונה, ובניתוח של המתחרים, בטוח שהאתר יקודם ויעלה בדירוג – אבל המטרה העיקרית היא יצירת לידים טובים ויחס המרה גבוה, ושיפור התוצאות אל מול המצב הראשוני באופן משמעותי.

  17. עידו סלע

    פבל,

    תענוג, כרגיל.

    מה שבתי עסק צריכים להבין זה את השינוי וכאן זה בעצם המדד – הדלתא בין נקודת ההתחלה למצב הנוכחי.

    חייכתי לפני כמה ימים בתוכנית "איך להצליח בשישה שיעורים", שם בתוכנית האחרונה עלתה השאלה "מהי הצלחה" וזו בדיוק היתה התשובה "המרחק שהגעת אליו מול נקודת הפתיחה", זה בדיוק הצלחה במונחי קידום אתרים.

    זה כמובן מלא פרמטרים, חלק עליהם הרחבת כאן וחלקם קשורים ליחסי המרה, לידים איכותיים קמפיינים טובים, עבודה במרחב ועוד ועוד.

    מה שכן ואת זה חייבים עסקים להפנים, זה לא רק ביטוי כזה או אחר בגוגל וזאת נקודה חשובה להפנמה (ומאד קשה לתקשור).

    עידו

    • פבל ישראלסקי

      התגובה שלך גרמה לי ללכת למאקו עכשיו ולצפות בכל הפרקים של הסדרה – פשוט מעולה! 🙂

      המיקום של הביטויים זה באמת רק מרכיב אחד, חשוב תמיד להסתכל על כל התמונה…

  18. צודק לגבי השגיאות 404 אחד בעיות מציקות שאני מכיר, עד היום לא הצלחתי להגיעה ל0 שגיאות למרות שכל הדפים קיימים ואין הפניות ללינקים שבורים. אני מניח שזה פשוט קורה מהטעויות הקלדה של משתמש או הפניות חיצוניות שגויות.

  19. יולי דסיאטניקוב

    אחלה סקירה. דברים מרכזיים שחסרים מהמקום האישי שלי:

    1. אם מדובר במותג שמייצר גם כניסות ישירות, חשוב לבחון גם את מספר הביקורים החדשים שמקורם בתנועה אורגנית לא ממותגת. גולש שביקר אורגנית וחזר לאתר כביקור ישיר – נספר בשנית כביקור ממקור התנועה הקודם שלו (אורגני לא ממותג).

    2. חסר החיבור לשורה התחתונה, דהינו – כמה כסף (או ערך אחר) כל הסיפור הזה מייצר.

    3. באתרי תוכן גדולים, חשוב להבחין בין גידול בתנועה האורגנית הלא ממותגת בגלל פעילות SEO מוצלחת, לבין גידול הנובע מעיבוי התכנים באתר (השוואה בין מספר הביקורים הממוצע לעמוד נחיתה – תנועה אורגנית לא ממותגת כמובן).

    4. אנחנו לא חיים בואקום, ביקושים בתחומים השונים יכולים להשתנות בגלל מגוון אירועים ומושפעים גם מעונתיות. ירידה בשוק שיש בו האטה היא לא בהכרח פגיעה בטיב פעילות ה – SEO ועליה בשוק מתעורר מחביאה לפעמים התדרדרות בביצועים.

    • פבל ישראלסקי

      נקודות מעולות יולי, מסכים עם כל מילה. נושא העונתיות מאד קריטי אצל עסקים מסוימים וכמובן שיש להתחשב בו.

      רציתי להתייחס לנקודה 2- נושא הערך, המרות וכו'. כפי שכתבתי כאן: https://www.askpavel.co.il/blog/seo-key-performance-indicators/comment-page-1#comment-29573
      בפוסט התייחסתי למדדי הצלחה רק בערוץ ה-SEO. זה שאגיע על כל הביטויים הרצויים למקומות הראשונים אבל כמות הלידים\הכנסות לא תגדל – לא אומר שלא הצלחתי בערוץ ה-SEO. לכן הפוסט הזה הוא כמובן רק חלק אחד מכלל המדדים שמשקפים הצלחה בסופו של דבר מהפעילות השיווקית. הוא מאד יכול להרגיע לקוחות שאנחנו בדרך הנכונה, שהרי את הדירוגים תמיד נראה בטווח הארוך ובינתיים הלקוח רוצה להיות בטוח שהכסף לא הולך לפח.

      • יולי דסיאטניקוב

        אנחנו בהחלט מסכימים על העקרון לגבי נקודה 2 – כן, מדובר בשני שירותים שונים ושתי דיסצפלינות שונות. אני לא חושבת שבמסגרת פרויקט SEO בהכרח צריך להיות מענה ל – conversion optimization ברמת עמוד הנחיתה (טסטים וכיו"ב), אבל אני כן חושבת שבסופו של דבר כולנו נלחמים על היתרון היחסי.

        אני אסביר, מי כמוך יודע, כמי שמפעיל שירות המאפשר לחברות SEO ליהנות ממוצרים שונים במיקור חוץ, שהשירות שלך בין השאר מייצר יישור קו בשוק. כלומר, אם פעם היו חברות שידעו לבנות פרופיל קישורים בריא ומגוון (ושם היה היתרון היחסי) בעוד שאחרות ידעו לייצר פרופיל קישורים מסוגים מסוימים בלבד, הרי שהיום הכל עניין של כסף והמוצרים נגישים לכולם, בכמות משתנה. בסופו של דבר זה נכון שחלקנו נעשה החלפות קישורים טובות יותר או פחות מאלו של עמיתינו, או נקבל תמורה טובה יותר למחיר, אבל התחום הזה שכולנו מתפרנסים ממנו בבסיסו אינו מדע טילים. בבסיסו.

        את הערך המוסף שלנו ואת אותו יתרון יחסי שכולנו כל כך שואפים לייצר – אנחנו יכולים להביא במקומות מאוד מוגבלים. אחד מהם, כך לפחות להשקפתי, הוא דווקא החיבור העמוק ככל הניתן למטרותיו העסקיות של הלקוח. אז כמי שמובילה פרויקט SEO אני אמנם לא עושה ספליט טסטינג על כל עמוד שאני מקדמת, אבל אני בוחנת כל הזמן את התנועה שאני מייצרת ומנסה לשפר לא רק את הכמות, אלא גם את האיכות. אני חשה מחוייבות להחזר ההשקעה של הלקוח מהפעילות שהוא הפקיד בידי וחשוב לי לדעת שאסטרטגית אני סוחטת מהפעילות הזו את המקסימום שאני יכולה בתקציב שניתן לי.

        מה שניסיתי לומר, זה שגם ללקוח זה צריך להיות חשוב. נכון שהוא לא יכול לצפות מאיש SEO (כשזה השירות היחיד שהוא מקבל ממנו) לעסוק גם ב – conversion optimization, אבל organic traffic optimization (אם אפשר לקרוא לזה כך) זה חלק בלתי נפרד מהעניין בעיני. בסוף היום הפעילות עולה X ואם השאלה עליה אנחנו מנסים לענות פה היא "איך למדוד הצלחה", אז מגיע בכל פרויקט השלב בו הצלחה נמדדת בהכנסות בסך X + משהו.

  20. היי פבל, אחלה פוסט כמו תמיד.
    אני רוצה לחדד משהו. לא כל קמפיין קידום נועד לאותה המטרה….היו לי לקוחות שבגלל שהם מותג, הם רצו להופיע ראשונים מעל ללקוחות שלהם. וזו הייתה המטרה של הקמפיין. כמובן שאצל רוב הלקוחות המטרה היא להגדיל את הטראפיק ולספק להם כמה שיותר טלפונים או פעולה אחרת שלשמה הוקם האתר.

    • פבל ישראלסקי

      אתה צודק לגמרי אריק.
      דוגמא נוספת לדרישה ספציפית – להיות ראשון על ביטוי X שהוא הביטוי המרכזי בנישה (לצרכי מיתוג ומיצוב יותר).

      אני התייחסתי כאן יותר לקמפיין המסורתי – הלקוח רוצה לקבל טראפיק גבוה ממנועי חיפוש על ביטויים רלוונטיים לתחום שלו.

  21. היום כדי לבדוק מיקומים, אני עובר לאקספלורר, שהפך אצלי לדפדפן לבדיקת מיקומים בלבד.
    כי גוגל מזהה אותנו בכרום גם אם אנו לא בחשבון.
    מאמר מעולה פאבל, תודה.

  22. תמיד משמח לקרוא מידע רלוונטי שמפרה את כולנו יישר כוח

  23. ביום שבו כולם יהיו מחוברים, אז גם לא יהיה באנליטיקס מידע אודות ביטויי החיפוש מהם הגיעו הגולשים.
    במקום זה, נקבל not provided עצום.

  24. למה אתה לא משתמש בגירסה החדשה של גוגל אנליטיקס?

  25. הפוסט הזה טוב ונכון בעבור מקדם
    אתרים, שיודע כי דירוג במקום הכי גבוה הוא לא תורה מסיני, לא ללקוח שמבחינתו דירוג גבוה בגוגל ייהרג ובל יעבור

  26. נקודה נוספת שעוזרת להגדיר מטרות לאתר שמקודם זה ההשוואה למתחרים ישירם בתחום. ללקוח ולעסק חשוב שהאתר שלו יקבל קדימות ויותר חשיפה ממהתחרה. לכןנקודה טובה קלה לבדיקה וגם להצגה מול לקוחות זה איפה הם מול המתחרים שהם מגדירים כמתחרים בשוק שלהם. השאיפה של כל מקדם היא שהאתר שהוא מקדם יקדים את המתחרים בדירוג בתוצאות החיפוש למונחים הרלוונטים(בניגוד להקדים את וויקפדיה או יקדים פורטל או אתר חדשות וכו). המטרה כמקדם צריכה להיות להביא את את הקהל הנכוןוהרלוונטי וכמה שיותר ממנו לאתר שהוא מקדם. האם בסופו של דבר יצליח האתר להמיר את הקהל גם למה שהוא רוצה זה בעיקר כבר באחריות בעלי האתר כי זה כבר שיווק ומכירות וכו' ,כמובן אפשר ורצוי ליעץ על בסיס ידע וניסיון. אבל חשוב שזה לא יהפוך לחלק העיקרי של המקדם כי זה לא תפקידו וגם לא ההתמחות שלו, תפקדיו העיקרי להביא את הגולשים הנכונים למקום הנכון ורצוי גם תמיד לפני שביקרו אצל המתחרים. כי הזמן שגולש ישקיע בכל אתר שנכנס אליו ילך וירד, אז גם אם יעבור בכל האתרים בעמוד הראשון סביר להניח שלאתר שיכנס ראשון הוא יגדיש יותר צומת לב מאלה שהוא יכנס אחריו.

    • פבל ישראלסקי

      נקודה מעניינת. השאלה היא איך אפשר להציג את המצב של המתחרים? רק על סמך הדירוגים שלהם בהשוואה אליך?

      • בנקודה הזאת שציינתי אז כן, במיקומים במונחים חשובים. יש פרמטרים נוספים להשוואת למתחרים פרופיל קישורים, אחוז כניסות מחיפושים אורגנים, מדדי טראפיק, חוזק שם המותג… ועוד אבל בנקודה של יעדים מול לקוח התכוונתי למיקומים במונחים מסוימים בעלי ערך (לאו דווקא מה שהכי מחופש), זה יעד פשוט וברור שגם לקוח בלי הרבה הבנה יכול לראות ולעקוב אחריו ולהבין אותו. אוסיף רק שלפעמים זה גם לא רק המיקום זה גם מספר תוצאות שכן בהרבה מיקרים עדיף להיות עם תוצאה 2 + 3 מאשר תוצאה מספר אחת יש לך יותר סיכוי שגולשים יכנסו לאתר (לא תמיד תלוי בתחום ובמונחי חיפוש).

  27. רק לפני מספר שבועות, בעת פגישה למטרת חידוש חוזה שנתי, הצגנו ללקוח מסוים את סעיפים 1 (+135%), 7, פניות (+106%) ומיקומים (כניסה לעמודים ראשונים בביטויים תחרותיים בחו"ל). חלק מהסעיפים האחרים נמצאים במעקב שוטף. בוודאי שזה לא מחליף את היעד הסופי, אבל כשרוצים למדוד או להראות התקדמות, אין לזה תחליף.

    • פבל ישראלסקי

      נראה שיש התקדמות רצינית עם כל הגידול הזה 🙂
      האם למידתם את הלקוחות לגבי המשמעות של המדדים או שהם הכירו אותם לפני כן?

      • כן, זה קייס סטאדי מצוין.

        מדובר באנשים משכילים למדי שמכירים חלק מהמדדים ובכל מקרה מבינים את המשמעות של כל נתון (כמעט) שאנו מסבירים להם. מה שהפתיע אותנו הייתה מידת ההתפעלות שלהם מהעובדה שהכנסנו ביטוי תחרותי בן 2 מילים לעמוד הראשון, להערכה כזו לא ציפינו.

        אני אנצל את ההזדמנות לשאול – יש טעם ליצור עמך קשר בנוגע לשירותים מ-Servula?

  28. פאבל תרשה לי לחלוק עליך בנושא הקישורים. מעטים מאוד הם הקישורים ששולחים טראפיק, רובו המוחלט של כל פרופיל קישורים בנישה תחרותית הוא לינקים למטרות קידום.

    ואני גם לא קונה את התיאוריה של ה"כמה חודשים" עד שתראה תוצאות. עליות צריך להתחיל לראות תוך פחות מחודש במיוחד אם זה בשוק הישראלי – אחרת אין לחברת קידום זכות קיום.

    התעשייה הזאת של קידום ללקוחות בארץ היא פשוט בית *ונות.

    • פבל ישראלסקי

      מעטים מאד אבל לא כולם. הרבה יותר קשה להשיג קישורים שמביאים טראפיק, בגלל זה נוח לחשוב ש"מעטים הם הקישורים ששולחים טראפיק". אבל עם קצת מאמץ ויצירתיות בהחלט אפשר להשיג גם קישורים ששולחים טראפיק.

      ולגבי ה"כמה חודשים", כמובן שזה התייחס לביטויים תחרותיים בשווקים בינלאומיים. כשמדובר על ביטויים עם תחרות נמוכה בשוק הישראלי זה לא המצב.

  29. מאמר מצוין שיועיל להרבה מקדמי אתרים. בהחלט נותן כלים להתייחסות שהיא גם שיווקית וכלכלית עבור הלקוחות. לפעמים לקוחות מתעקשים על דירוגים כי זה המדד היחידי שהם מכירים והם חייבים מדד כלשהו כי כל הנושא של קידום אתרים יכול להיות סינית עבורם. מקדם אתרים שישלוט טוב באנליטקס גם יוכל להבין טוב יותר את מאמצי השיווק שלו ואת המשמעות האמתית והכלכלית שלהם לעסק. לא פעם, נתקלתי במקרים שהלקוח השקיע הרבה מאמצים על מנת להיות ממוקם הדירוג הראשון וזה הביא לו טראפיק קטן שלא היה שווה את ההשקעה.

  30. מאמר מצוין כרגיל! כל הכבוד פאבל

    אני רק רוצה לחלוק על דבר אחד, נפח החיפוש והכניסות משם המותג. זה נכון ש SEO זה לא רק דירוגים, זה בכלל הפצה ברשת של שם המותג בתקווה שנקבל גם לינק על הדרך. כמובן שאני מדבר על פרסום תכנים, לינקים, אינדקסים, פורומים וכו וכו

    אם כך גם פעילות זו מביאה לגידול בנפח החיפושים על שם המותג. הרי חלק נכבד מהחיפושים הללו הם חיפושי העתק הדבק לדוגמה ומאיפה אותם גולשים העתיקו את הכתובת או השם?

    אני מקווה שהצלחתי להבהיר את עצמי, קצרה היריעה מלהסביר כמה הפרמטר הזה בעייתי ולכן לא יכול באמת לשקף את איכות הקידום.

  31. ברצוני להבין האם כמות מס' העמודים בתת קטגוריה באתר מעלה את קידום האתר. כלומר, האם פתיחת דף חדש לכל תת נושא/מאמר עדיפה על עמוד ערוך, נגלל, בעל מס' מאמרים בתוכו
    (כתיבה ברצף)?
    ועוד שאלה, עד כמה כמות החומר/מאמרים בתוך האתר מעלה אותו בדרגת הקידום מבחינת גוגל (יש לי כמות נכבדת ביותר, כ900 מאמרים) שכתבתי לפורטל מסויים. האם העברת עותקים שלהם לאתר אישי שלי יקדמו לי את האתר?
    תודה

  32. שלום לכולם
    אני יאמץ את צד הלקוח וככזה שבדיוק כרגע בודק את האפשרות לקבלת שירותי קידום אתר מקצועיים, גם מהצד שלי אני מתלבט…
    בעצם אף אחד לא יכול להבטיח מיקום בתוצאות ובגלל הסיבה הפשוטה שלא הכל תלוי במקדם הספציפי אלא ובעיקר בתחרות מסביבו ובעיקר בביטויים חזקים כגון צימרים נגיד. אבל יחד עם זאת כלקוח פוטנציאלי הייתי מציע למקדמי האתרים לבנות את הצעת המחיר תוך תאום ציפיות וכן להתחייב למשהוא ?? אם לא למיקום בתוצאות, בהחלט ניתן להתחייב לפרטמטרים אחרים שחלקם כן הוזכר כאן ובהחלט יש אפשרות למקדם להתחייב עליהם. אני חושב שללקוח מאוד חשוב להרגיש ולהבין יותר מה בדיוק הוא יקבל וע"י כך תוכלו ליצור אצלו(ואצלי) את תחושת הביטחון הרצויה שתביא אותו לידי בחירת נותן השירות הרצוי. בקיצור, יצירתיות גם כאן היא מילת המפתח, תחשבו על זה !!
    בהצלחה לכולם

    ישראל

    • פבל ישראלסקי

      תודה על התגובה ישראל!
      אני שמח ששיתפת אותנו בלבטים שלך בתור לקוח פוטנציאלי. אתה אומר שאם לא להתחייב לדירוגים אז לפחות למדדים כלשהם שחלקם הוזכרו כאן – תוכל להגיד לי איזה מדדים הכי חשובים לך? אולי יש מדדים שלא הוזכרו כאן? אשמח אם תשתף אותנו במחשבות שלך לגבי הנושא הזה.

  33. קובי נעים

    כמה ידע בבן אדם אחד… 🙂
    חשוב להבהיר שהלקוח הסופי לא תמיד ירצה לרדת לרזולוציה כזאת. לדעתי מתאים בעיקר לחברות בינוניות פלוס, שיודעות טוב מה הן רוצות, ולא לאינסטלטור שרוצה להיות ראשון בדירוג באזור שלו.
    עם זאת, יכול להיות שאני טועה שכן בעלי עסקים היום יודעים יותר טוב מה הם רוצים, ולפעמים אפילו מגיעים עם ידע בסיסי בקידום שלמדו באיזה קורס או יום עיון…

  34. פבל, בסוף המאמר שאלת: "מה תהיה החשיבות של הדירוגים ביום שבו כולנו נהיה מחוברים בזמן שאנחנו מחפשים מידע?"

    א. גוגל לא זקוק לכולנו. די לו במדגם סטטיסטי מספיק גדול, וכבר יש לו. (אולי לא מספיק גדול בשפות דלות אוכלוסין כמו עברית ואלבנית, אבל באנגלית ודאי שכן.)

    ב. מרבית המגיבים מזכירים כל הזמן את הלקוח כאילו הוא קנה המידה האוביאקטיבי לשיפוט הצלחת האתר וערך כלי מדידת הצלחת האתר. אניחנו לא רואי חשבון, מקצוע שאין לו זכות קיום ללא לקוחות. במקרים רבים אנחנו הלקוחות של עצמנו. הרי זה אבסורדי לומר שאני בתור מקדם אתר מסכים ומקבל את הרחבת טווח מדידת הצלחת האתר שהצגת במאמר, אבל בתור בעל האתר שאני מקדם מעניינים אותי רק המיקומים!

    תשאירו את הלקוח מחוץ לדיונים המקצועיים בקידום אתרים, ותחזירו אותו רק בפורומים המיועדים למי שסוחר בעבודת קידום.

  35. מקווה שגם לקוחות יביעו עניין במאמרים איכותיים כאלה, תודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים