קידום אתרים » חדשות קידום אתרים » רעידת אדמה נוספת בגוגל – אלגוריתם סינון חדש בשם עדכון פינגווין

רעידת אדמה נוספת בגוגל – אלגוריתם סינון חדש בשם עדכון פינגווין

עדכון 28.4.12: לאלגוריתם החדש יש שם רשמי – עדכון פינגווין.

גוגל הודיעו אתמול על שינוי נוסף באלגוריתם שאמור לתעדף אתרים בעלי איכות גבוהה על פני אתרים אחרים. נראה שמדובר באותו שינוי צפוי עליו כבר דיווחנו בסוף השבוע (האייטם השלישי) ונועד להעניש אתרים שבמבצעים יתר אופטימיזציה. יש כאלו שמקשרים את העדכון גם לעלייה בכמות ההודעות על הוצאת או קבלת כמות מוגזמת של קישורים שהתחילו להופיע בכלי מנהלי האתרים מאז תחילת פברואר.

מה שלא יהיה, הפוסט הרשמי של גוגל מדבר בבירור על מקרים של שיטות כובע שחור מובהקות כמו דחיסת מילות מפתח, הוצאת קישורים שאינם קשורים לתוכן הדף וכו'.

העדכון משפיע על כל השפות בו זמנית וצפוי להשפיע על 3% מן השאילתות באנגלית ועל עד 5% בשפות אחרות עם רמת ספאם גבוהה כמו פולנית. בפועל, הנתונים שגוגל מוסרת לא תמיד מדויקים, כפי שראינו בדוגמה אודות שאילתות מוצפנות (גוגל דיווחו על 8% ובפועל המספר היה קרוב יותר ל – 40%!).

ומה בארץ?

כרגע גם בארץ יש שינויים רבים מאוד על מילים כמו משכנתא, ביטוח רכב,  עבודה בחו"ל, בניית אתרים ועוד. נראה שלא במקרה מדובר בזירות תחרותיות במיוחד. בפורומים של מקדמי אתרים יש כבר כמה דיונים ארוכים על העדכון. רוב ההודעות האלו לא מציינות אתרים ספציפים, אבל ניתן ללמוד מהן על גודל וחומרת השינוי הזה.

מה יהיה בעתיד?

ההודעה של גוגל מדברת על שינויים שיחלו בימים הקרובים, ולכן סביר להניח שהעדכון נמצא כרגע בשיאו. מה שברור שלאט לאט גוגל נעשית פחות ופחות סלחנית לשיטות קידום קיצוניות ובעיקר לא טבעיות. מי שלא למד את השיעור שלו עם אלגוריתם פנדה, יצטרך ללמוד אותו עכשיו, ואם לא עכשיו, בוודאי בהמשך השנה. בהצלחה לכולנו 🙂

אודות איתי ברנר

איתי ברנר
העורך הראשי של מדור החדשות באתר AskPavel בו מדי שבוע מתפרסמות הידיעות האחרונות מעולם השיווק באינטרנט. עורך וכותב תוכן עצמאי, בין היתר הקים את Web Wiz המספקת פתרונות כתיבת תכנים וניהול תוכן, שותף במיזם מקום טוב – ערוץ תוכן אזורי של אזור זכרון יעקב – פרדס חנה.

עשוי לעניין אותך גם...

semrush majestic integration

שילוב כוחות חדש ומסקרן בין מג'סטיק ו-SEMrush: איך זה יעזור לכם?

מקדמי אתרים משתמשים בכלים שונים בעבודתם באופן יום-יומי. יש תחומים שבהם שימוש בכלי אחד לא ...

חדשות קידום אתרים

סטטיסטיקות חדשות במג'סטיק, הסרטונים של גוגל, ווטסאפ לעסקים ועוד

תכונות חדשות במג'סטיק מג'סטיק הכריזו על שלוש תכונות שימושיות שלפי ההודעה שלהם, לא מופיעות אצל ...

80 תגובות

  1. אוקי, אז מה בעצם ההבדל הגדול משאר העדכונים, שבעצם הכיוון הוא אותו כיוון ברור, להעדיף אתרים עם תוכן איכותי על פני קידום מלאכותי.
    השאלה היא מה התכיפות שגוגל סורקים את האתר, כי אם לדוגמא: אני מוסיף תכנים ועורך וכו' אבל יש אחרים שלא טורחים לעשות את זה, אלא פשוט קונים קישורים ודוחסים מילות מפתח, אנשים כמעט לא מגיעים לאתר שלי, אז העדכון הזה אמור להיות לטובתי ולטובת הגולש, לא?

  2. תודה רבה על העדכון!

  3. נשמע טוב דווקא,
    תודה על העדכון!

  4. אכן מספר אתרים שלי נפגעו באופן קל יחסית

  5. איתי ברנר

    תודה.

    האמת שראיתי עליה באחד האתרים אצלי, אבל צריך להיזהר, יכול להיות שזה בגלל יום העצמאות (האתר מיועד לילדים ונוער).

  6. יש צונמי רציני כל מספר שעות הדירוג משתנה, כרגע לא ניתן להבין כלום, נחכה כמה ימים ונראה מה ניסגר בעידכון הזה.

  7. סקירה מורחבת על העדכון האחרון באלגוריתם
    Over optimization
    http://www.afteru.co.il/?p=1450

  8. זהר עמיהוד

    האם נפגעת מעדכון פינגווין? איך תדע? הנה צעדים קלים ופשוטים לדעת האם נפגעת?
    http://bit.ly/Ilcah6

  9. העדכון הזה עשה לי נזק אדיר עם כמה לקוחות. למרות ששיטת הקידום שלי היא לא ספאם ולמרות שכל הלקוחות מקודמים בצורה דומה, חלקם קיבלו כאפה רצינית. לא מבין את הגוגל האלה תאמינו לי… כל יום יותר מעצבנים…

  10. דברים כאלה גורמים לי לשקול שוב את עבודתי כמקדם אתרים.. זה כמו בורסה הדבר הזה.

  11. איתי ברנר

    אם זה מנחם אתכם, גם אני לא יצאתי מזה בלי פגע, פעם ראשונה ב4 שנים…

    אני כרגע מנסה לבדוק אם יש קשר להרבה קישורי פוטר נכנסים, כי ברור שזה לא התוכן (בפנדה שום דבר לא זז).

  12. שלום איתי.
    האם לדעתך עד העדכון פינגווין גוגל לא הצליח לעלות על אתרים שקודמו בשיטות כובע שחור? הרי זה כבר שנים שגוגל מצליחה לסנן אתרי זבל בתוצאות החיפוש הרלוונטיות.

    האם גוגל עושה מלחמה פסיכולוגית? כלומר האם גוגל מכריז על עדכון חדש רק על מנת לדרבן את בעלי אתרים לבנות אתרי תוכן איכותיים?

    • זהר עמיהוד

      שלום אליהו, אכן, גם אני חושב שגוגל לא מחדש הוא רק מחדד, הוא רק מדגיש ומסב את תשומת ליבנו.
      מאז נובמבר 2011 החליט מי שהחליט בגוגל "לצאת" לציבור, להפעיל קצת יחסי ציבור ולעשות מהומה.
      עד פברואר 2011 הצליח גוגל לשמור, איך שהוא, על פרופיל נמוך בכל הקשור לתקשורת. עם התפוצצות המקרה של JC pennys התחיל בגוגל, כך אני סבור, מהלך פנימי שאותו התחלנו לראות בנובמבר 2011 שבו גוגל מעדכנים כל סוף חודש וגם במהלכו את הקהילה אודות השינויים המתרחשים.
      גם העדכון האחרון פינגווין לא חידש דבר. מה לא ידענו שאסור לקנות קישורים, מה לא ידענו שלא צריך להתצטרף לחוות בלוגים/אתרים או איך שתקרא לזה, מה לא היה לנו ברור שקישור פוטר, בגופן קטן בצבע בהיר זה הונאה. ידענו את הכל וגם ידענו שאנחנו בסכנה. אז מה? מי שלקח צ'אנס, זכה אז, אולי, והיום הפסיד או יפסיד בקרוב. מי שהלך בדרך הישרה ולא עשה קישורים בפוטר לדוגמה, בנה לו נכס, צבר אמינות בעיני גוגל וזה רק יעמוד לזכותו.
      בהצלחה

      • איתי ברנר

        היי

        לדעתי עדכון פינגווין אכן נוגע במידה מסוימת בנושא הקישורים, כמו שעדכון פנדה נגע בתוכן. עם זאת, צריך להסתייג, כי אני שומע על מקרים ששוללים את התזה הזו מכל וכל , ואומרים שגם העדכון הנוכחי נוגע לא מעט בתוכן.

        אני יכול להביא כדוגמה לא מעט אתרים חזקים שכמובן קיבלו קישורי פוטר ולא ממש נפגעו (לדעתי "נט גיימס" זו דוגמה טובה כי ברור לי שיש שם הרבה החלפות קישורים דרך הפוטר)

        אני מעריך שעד שלא נעשה ניסויים מבוקרים , לא נוכל לדעת, וגם אז אנחנו צפויים לראות עדכונים נוספים של האלגוריתם.

      • הי זהר,
        עד כמה שאני מעריך אותך כאיש מקצוע מעולה ורוצה להסכים איתך אני חייב לומר שבעניין הזה אני חולק עליך. אני מקדם מס׳ אתרים בשפות שונות, משתדל להמנע מכל נושא אפור ובטח ששחור ובכל זאת ספגתי ירידות מטורפות בעיקר באנגלית, בתאריך 24/4 בעיקר.
        התחושה שלי היא שגוגל הוציאו עדכון שקצת יצא מפרופורציה, בבחינת הגולם קם על יוצרו ופגע באתרים לגיטימיים וטובים עם תוכן איכותי, מוקפד ומתחדש.
        ביומיים שלושה האחרונים יש שוב עליות מסוימות במס׳ ביטויים כך שכולי תקווה שאולי הבינו בגוגל שיש צורך לבצע תיקון לעדכון. 

        • זהר עמיהוד

          שלום פרנק ותודה על תגובתך. הדברים שלי התייחסו לאבחנה שבין לבן, אפור ושחור, כארש, אנחנו, מקדמי האתרים, יודעים טוב טוב להבחין ביניהם. הגבולות היו שם הרבה זמן וגוגל לא התייחסו לכולם, דבר שאיפשר לנו ל'חגוג' עד שמישהו בגוגל החליט שמספיק להשתולל והוציא עדכון.
          מה לא היה ברור ש- BMR זוהי רמאות לשמה? היה ברור. גוגל נתנו לחברה להשתולל ולפעול ובאיזה שלב החליטו שמספיק.
          מה לא היה ברור לנו שקישורי פוטר הם הנחותים שבקישורים. אבל עמית סינגל ביחד עם מאט החליטו שיש נושאים חשובים יותר לטפל בהם, אבל גם זמנם יגיע – של הקישורים כמובן.
          בכלל, ההרגשה שלי שגוגל החליטו להוריד את הככפות. יש להם עבודה קשה להבחין מה אמיתי ומה לא אמיתי. למשל, אני יכול לקנות קישורים זבל לאתר של… המתחרה שלי. איך "יאכל" את זה האלגוריתם של גוגל? בעיה!
          אכן, ברחבי העולם נשמעו טענות רבות על הירידה בדירוגים של אתרים ללא סיבה. זאת הסיבה שגוגל פתחו ישר על ההתחלה דף תלונות כדי שמי שמרגיש שנפגע ללא כל סיב, יוכל לבקש בחינה חוזרת ידנית.
          גם הפעם, גוגל טענו שרק 3 אחוז מהחיפושים יושפעו, אבל ברור שהמספר גדול הרבה יותר והתוצאות עדיין לא התייצבו.

          • יש הבדל ברור וחד-משמעי בין קידום לבן, אפור ושחור, ורבים יסכימו שרק גוגל הוא שקובע מה הוא מה וממתי, בעוד שלנו נותר בעיקר לנחש.

            יחד אם זאת, אפשר ללמוד די הרבה כאשר גוגל משנה את ההגדרות שלו באמצעות שינוי אלגוריתמים. הדוגמא החביבה עלי היא אותם קישורים שעטופים בטקסט של כ-300 מילים ומוצבים באתרי "מאמרים" שאיש לא קורא. כל עוד קישור כזה נחשב "לבן", אפילו הוא מקבל ערך זעום, יתכן בהחלט שנמצא בתוצאות החיפוש העליונות בעיקר דפים שמתחרים ביניהם למי יש יותר הקישורים מהטיפוס הזה – מה שמטעה אותנו לחשוב שזה מה שגוגל "אוהב" ו"מתגמל".

            לעומת זאת, אם קישור כזה מקבל ערך 0, והוא נחשב ל"אפור", נמצא בצמרת תוצאות החיפוש רק דפים שמצטיינים בתכונות האחרות שלהם, וביניהן כאלו שמייצגות פעולות קידום "אפור" מסוג אחר.

            אבל אם שינוי האלגוריתם מתאפיין בשינוי ערך מ-0 לערך שלילי, או מערך חיובי זעום לערך שלילי זעום, ריבוי הקישורים יוריד את ציון הרלוונטיות המשוקלל של הדף לביטוי החיפוש הנתון, וזה יתבטא במידה מסויימת גם בירידה במיקומים – ככל שמספר הקישורים רב יותר הציון ירד יותר. אם כי הציון החיובי שקיבל הדף על פרמטרים הקשורים לארכיטקטורה של האתר ולאיכות התוכן, עשויים לאזן במידה רבה את ירידת הציון בשל ריבוי הקישורים שהפכו ל"שחורים".

        • איתי ברנר

          גם אצלי ראיתי פתאום עליה בחזרה וכמה ביטויים שלא הייתי מדורג עליהם קודם, נקווה לטוב :-).

  13. גוגל האלה רק צרות יודעים לעשות, במקום לא להתייחס לקישורי זבל הם מעיפים אתרים עם קישורי זבל, לא רחוק היום שאתחיל להציע ללקוחות במקום קידום אתר משלהם פשוט להעיף את המתחרים עם הצפת קישורי ספאם. מה זה הדבר הזה שיותר קל להעיף אתרים מאשר לקדם אתרים. צר לי ואני מאוכזב קשות מההחלטה האחרונה של גוגל והעדכון פינגויין שלא עשה חסד עם רבים מהמקדמים והלקוחות בארץ ובעולם.

  14. עדכון הפינגווין נוגע ישירות בדפי האתרים הבודדים בהשוואה לתוכן קיים באתרים אחרים, גוגל לקח צעד נוסף ומשווה למעשה פעם ראשונה את התוכן בכל עמוד לקיים ברשת, כל עמוד שהתוכן או חלק מהתוכן מזוהה עם תוכן מקביל באתרים אחרים ( גם אם שיניתם חלק מהתוכן ) הדבר יחשב כספאם והאתר והעמוד יורד במיקומים.

    מעבר לזאת דחיסת מילות מפתח רבות וכל מה שקשור לנושא זה נבדק סטטיסטית וישר פוגע במיקומי האתר.

    בכל מקרה אתם מוזמנים לקרוא את המאמר המלא שלי בנושא זה כאן :
    http://www.logicping.co.il/?p=656

    למי שפחות שם לב לתאריכים, בישראל היה יום הזכרון ויום העצמאות בתאריך השחרור של העדכון ולכן יש לראות מה קורה באתר כמה ימים ולא לרוץ ללקוחות ולומר להם שהאתר נפל כי נפגע כי יש ירידה בתנועת הגולשים… קשה לנפנף מעל המנגל וגם לגלוש באינטרנט.

  15. איתי,

    כתבת ש" בפורומים של מקדמי אתרים יש כבר כמה דיונים ארוכים על העדכון. רוב ההודעות האלו לא מציינות אתרים ספציפים, אבל ניתן ללמוד מהן על גודל וחומרת השינוי הזה."

    א. אין שם ממש דיונים אלא רק בכי בצוותא.

    ב. בכנס של מרטין מלפני כחצי שנה איגור הסביר לנו בהרצאתו מדוע קיים פער של מספר שבועות בין כל פעולה לתגובת הרשת עליה. זה נכון גם ביחס לפעולה יזומה של גוגל על הרשת.

    ג. אין איפוא כל מקום לייחס את התנודות במיקומים שהתרחשו אתמול לשינוי אלגוריתמ(ים) שהוכרז שלשום או לפני שבוע.

    • איתי ברנר

      העניין הוא לא בדיון כזה או אחר, אלא בעובדה שהרבה מאוד מקדמים בארץ ראו שינוים קיצונים בדיוק לאחר ה – 24 באפריל. מעבר לכך, הסיבה שרובים לא מציינים אתרים ספציפים היא שהם לא רוצים לחשוף את הלקוחות שנפגעו לעיני כל העולם ואשתו, הגיוני, לא?

      לא הייתי בהרצאה של איגור, אבל כשכמעט כל בלוג העוסק בקידום אתרים מציין תאריך שבו נראו שינויים חדים בנתוני הסטטיסטקה של אתרים, ובדיוק באותו תאריך גוגל הכריזו על שינוי, אז כנראה שיש קשר. השינוי בכניסות אצלי ובאתרים נוספים הם חדים מדי כדי להיות מקריים.

      גוגל לא צריך לסרוק את כל האתרים מחדש כדי לשנות את הדירוגים.

      • איתי ברנר

        נ.ב

        ייתכן שההכרזה של גוגל הגיעה רק לאחר שהם יידעו שהאלגוריתם החל לפעול, ואזהתיאוריה של איגור עדיין יכולה להיות נכונה. מעבר לכך, לא כל האתרים נפגעו ספציפית ב – 24, יש כאלו שאצלם היה פער של יום או יומיים.

        • אני שולל את ההסברים הללו מכל וכל:

          א. אם דף שלך ירד ממקום 1 למקום 4 צפוי בהחלט שהתנועה תרד ב-80%. תמוה בעיניי מדוע כל הכותבים, ובמיוחד אלה שמצטטים את ה"מומחים מאמריקה" מתייחסים לירידה בתנועה ולא לסיבה שלה – הירידה במיקומים.

          ב. מאחר ואין לך מידע על ציוני הרלוונטיות אלא רק למיקומים בתוצאות החיפוש, יתכן בהחלט שבעקבות שינוי אלגוריתם ציון הרלוונטיות שלך דווקא עלה, אבל המיקום ירד כי ציוני הרלוונטיות של דפים שהיה מתחתייך עלו עוד יותר! ואז, הפעולות הנמהרות שתעשה כדי "לתקן את המצב" יגרמו באמת לירידה בציון הרלוונטיות – ולירידה נוספת במיקומים!

          ג. שינויים במיקומים מתרחשים כל הזמן והסיבות רבות ומגוונות: מעבר מרגע לרגע בין בסיסי הנתונים של גוגל שמגישים לך את תוצאות החיפוש, עדכונים תקופתיים של כל אחד מבסיסי הנתונים על פי המידע החדש שנאסף ועובד מאז העדכון האחרון וכן, גם שינויי אלגוריתמים רדיקאליים או מינוריים. כאשר נודע שהיה שינוי אלגוריתם (ובשנה האחרונה מפי אנשי גוגל) כולם ממהרים לבדוק את המיקומים שלהם ויש מי שיספרו בצער שאתרים אחדים (אולי מתוך עשרות) נפלו, ויהיו גם מי שיספרו בשמחה שיש אתרים שדווקא עלו. כך נוצר קשר שגוי בתודעה בין הסיבה לתוצאה.

          ד. הקשר הזה שגוי משום שכמעט ובלתי אפשרי לייחס תוצאה – אפילו אם היה ידוע לך ציון הרלוונטיות! – לפעולה גורפת של גוגל על הרשת שהתרחשה זמן קצר קודם. לצורך הדיון בוא נתעלם מפרמטרים שקשורים להתנהגות הגולשים ברשת (שמדידתם לוקחת זמן) ונתמקד רק בפרמטרים שקשורים לתכונות הדף.

          פעולה גורפת של שינוי אלגוריתם עשויה לשנות בבת אחת גם את ציון הרלוונטיות המשוקלל של דף א' לביטוי החיפוש הנתון באתר אחד וגם של דף ב' באתר אחר. אבל שינוי הציון של דף ב' ישנה גם את ערך הקישור שיוצא ממנו לדף א' (משמע אותו מרכיב בציון הרלוונטיות של דף א' בגין קיומו של הקישור מדף ב'). יתר על כן, שינוי ציון דף ג' שמקשר לב' ישנה גם הוא את ציוני הרלוונטיות של הדפים ב' וא'. וציוני הרלוונטיות הללו מתייחסים רק לביטוי חיפוש אחד מתוך שלל ביטויי החיפוש שעבורם לשלושת הדפים הללו ציון רלוונטיות משוקלל שהוא גבוה מ-0, לשלישיית דפים אחת מתוך כל הדפים שברשת, ולשני קישורים בלבד מתוך כל הקישורים שבין הדפים שברשת.

          הטיעון של איגור באותה הרצאה היה, אם זכור לי טוב, שהתפשטות ביצוע פעולות החישוב בכל הרשת לוקחת שבועות אחדים. באופן זה עמיתי ברנקו ריכטמן הסביר בזמנו את הפער בין הערך הזמני של קישור, שניתן לו עם גילויו לראשונה, לבין הערך לאחר חישוב מחדש כעבור שבועות אחדים (http://www.seo-scientist.com/unconventi … butes.html).

          ה. לא ניתן, אם כן, לייחס את שינוי הציון (והמיקום אם היה) רק לשינוי אלגוריתם שהתרחש אתמול, במבודד מתגובה מאוחרת לשינוי האלגוריתם שהתרחש לפני, נניח, חודש וחצי ומפעולות הקידום שעשינו במהלך אותו חודש וחצי. רשת האינטרנט והגורמים הפועלים בה – מנועי החיפוש, מקדמי האתרים, מנהלי האתרים והגולשים – מהווים מערכת מורכבת (complex system) טיפוסית והידע שלנו על המתרחש בתוכה הוא תמיד זעום. מי שרוצה לעסוק רק בדברים פשוטים שילך ללמוד פחחות רכב.

          ו. אינני מוצא לפיכך שום מידע מעניין בתנודות שהיו שלשום באתרים שבאחריותי – מי שנמצא ונשאר במקום 1 לא יכול ממילא לזוז כלפי מעלה, ועל מי שירד ממקום 3 למקום 4 אין לי כל יכולת כאמור להבין את הסיבה וכל מה שצריך לעשות הוא להמשיך ולעבוד כאילו מעולם לא היה במקום 3. וגם אם מישהו היה עף מהאינדקס לא הייתי יודע למי מהשינויים התכופים בגוגל לייחס את זה.

  16. נ. ב. הקישור למאמר על המחקר של ברנקו ריכטמן הוא:
    http://www.seo-scientist.com/unconventional-link-attributes.html

    • איתי ברנר

      אני חייב להודות שאני לא ממש מבין את השורה התחתונה. בוא באמת נעזוב שניה את התנועה וניגע רק במיקומים : כיצד תסביר שכל כך הרבה אתרים חוו שינויים קיצונים בפרק זמן של מספר ימים בודדים? האם במקרה, כל ציוני הרלוונטיות שלהם השתנו בבת אחת?

      • א. הדיווחים האלה חשודים בעיני משום שכאמור ההודעה על שינוי האלגוריתם קדמה להם. הם לא היו חשודים במצב שבו יש פתאום שפע של שאלות "אני צופה בשינויים רבים בתוצאות החיפוש, האם היה שינוי אלגוריתם?"

        ב. איש מהמדווחים לא מציג למשל דו"ח של תנודות יומיות במיקומי 200 תוצאות החיפוש העליונות למגוון ביטויי חיפוש. רק כך היינו יכולים להסכים שביום נתון התרחשו שינויים רבים מאד בהשוואה למספר השינויים שהתרחשו בימים רגילים.

        ג. לא שללתי את קיומו של שינוי האלגוריתם "פינגווין". להפך – טענתי ששינוי אלגוריתם כזה משפיע על תוצאות החיפוש (אולי מדי יום) במשך שבועות רבים, בגלל הזמן שלוקח לחשב ולסכם מחדש את השפעת שינוי האלגוריתם על כל דפי הרשת ולבסוף של הרשת כולה ביחס לדף הבודד שבו אנו צופים. ובזמן הזה אנחנו ומתחרינו ממשיכים לבצע פעולות קידום שגם הן משפיעות על ציון הדף. לפיכך, תנודה בציון הדף ב-28 לאפריל נגרמת על ידי ההשפעה המידית והישירה של שינוי האלגוריתם מלפני יום-יומיים, ההשפעה של סיכום פעולת שינוי האלגוריתם שהופעל לפני כמה שבועות על כל הרשת ביחס לדף, פעולות הקידום שאנחנו ביצענו, פעולות הקידום שביצעו מקדמי האתרים שמעלינו ומתחתיינו בתוצאות החיפוש, הוספת או הסרת קישור נכנס לדף הזה או לדף שמקשר אליו וכו'.

        ד. שורה תחתונה – אין לנו כל דרך לבודד את ההשפעה הישירה והמיידית של שינוי האלגוריתם מלפני יומיים מכל שאר ההשפעות. אסור לנו לכן לייחס את התנודה המיידית במיקומים רק לה ולנסות לפרש מה לא בסדר.

        היה לנו ודאי הרבה יותר קל אם הייתה נתונה לנו גישה לציוני הרלוונטיות ואז היינו יכולים לאתר ולחקור רק דפים שכלום לא השתנה עבורם פרט להשפעה הישירה והמיידית של שינוי האלגוריתם מלפני יומיים. אבל אין לנו את הלוקסוס הזה – בקידום אתרים, שלא כמו בפחחות רכב, כמעט כל המידע שאנחנו צריכים כדי לפעול נכון וביעילות מוסתר מאיתנו על ידי גורם כוחני ואינטרסנטי – גוגל.

  17. תיקון למה שכתבתי מעלה:
    פעולות הקידום של מתחרינו לא יכולות להשפיע כמובן על ציון הדף שלנו אלא רק ציוני הדפים שלהם. אבל התנודות בציונים עשויות להשפיע על מיקום הדף שלנו – כי אם הציון של מי שהיה מיד מתחתינו יעלה על ציון הדף שלנו נרד במקום אחד והוא יעלה.

    • איתי ברנר

      אוקי. הבנתי. רק הערה אחת – כמה ימים לפני העדכון כן הופיעו דיווחים על תזוזות, וגוגל הודיעו שמדובר בבעיה עם דומיינים חונים.

      כתבתי את זה באחד העדכונים.

  18. האתרים שלי שקודמו בעיקר באמצעות מאמרים שעברו ספין, ושרשראות, עשו קפיצה רצינית למעלה (20 מקומות בערך)

  19. יש לי משהו אחד להגיד על עדכון הפינגווין הזה, תתחילו לחשוב איך אתם מביאים תנועה ממקומות אחרים ולא דווקא מגוגל – יש דרכים והרבה יותר טובים מפייסבוק, PPC או תוצאות אורגניות…

    קידום אתרי םזה לא הכל – גם אני רק אחרי 3 שנים הבנתי את זה!!!

    • אריות ים טורפים פינגווינים, ואני ארשה ל"פינגווין" לטרוף אותי?

      אני רוצה להמשיך ולהביא תנועה ממוקדת גם מהתוצאות האורגניות בגוגל, ולא רק מפייסבוק, PPC ומנועי חיפוש אחרים (שממילא נוטים לחקות את מה שגוגל עושים).

      מה עוד שעם העלמותם של מקדמי אתרים רבים מהשוק צפויה פריחה למצטיינים הנותרים.

  20. זהר עמיהוד

    שלום ניצן, אני מבין את התסכול אבל ההנעה לבחון מקורות תנועה נוספים אינה בגלל פינגווין או פנדה או כל גחמה אחרת של גוגל. המניעים להבאת תנועה ממקורות אחרים: מציאת הנתיבים בעלי החזר ההשקעה הטוב ביותר, פיזור סיכונים כדי לא לשים את כל הביצים בסל אחד, התאמת הערוצים בהתאם למגמות/דרישות השוק. כתבתי על זה פרק שלם בספר "הגדל את ההכנסות של באמצעות פרסום בגוגל Google AdWords". ההסבר הוא אוניברסלי מבלי להתייחס לפלטפורמה / ערוץ כזה או אחר. העיקר למדוד. בהצלחה

    • גם אני מבין את התסכול אבל לא מצדיק אותו. לא מדובר בגחמות של גוגל אלא במדיניות מכוונת להתנגד להטיית תוצאות החיפוש על ידי הטעיית מנועי החיפוש.

      מזה כחמש שנים לפחות, מקדם אתרים מתלמד מחונך לחשוב שמהות עבודת הקידום היא עטיפת קישורים בטקסט של 300 מילים והצבתם באתרי "מאמרים" שאיש לא קורא, ביצירת אתרי לווין שנועדו רק להוצאת קישורים ובשתילת קישורים בכל פורום ובלוג שמרשה לך. אפילו הלקוחות שואלים כיום: "וכמה מאמרים אתה עושה לי באלף שקל לחודש?"

      תגובת גוגל באמצעות שינויי אלגוריתם מחמירים והולכים נתפסת על ידי מי שכך חונך כ"אסון טבע בלתי צפוי".

      אני מרשה לעצמי לציין שבסמינר המתקדם שאנחנו מקיימים בהנחייתי למקדמי אתרים ותיקים, מזה ארבע שנים, תמיד הקפדתי לעודד חשיבה ביקורתית וזהירה. גם במחזור הקרוב של הסמינר נדון בעיקר בהשלכות של "פינגוין" על עבודת הקידום המעשית ועל דרכי ההתכוננות לקראת שינוי האלגוריתם הבא.

      • איתי ברנר

        מנקודת המבט שלי, הבעיה היא משני הצדדים של המטבע : גם מי שמנסה לשתף פעולה אמיתית עם אתרים אחרים ולקשר רק דרך מאמרים וקרדיטים שיש בהם ערך לגולש ובאמת קוראים אותם, נתקל בדרך כלל במנהלי אתרים שחושבים רק על הכמות ולא על האיכות או בחברות קידום שלא מוכנות בשום פנים ואופן לשמוע על קישורים יוצאים בלי קישור נכגס באותה רמה… חסרה לנו באמת החשיבה על הטווח הרחוק וזה מה שאני תמיד אומר למי ששואל אותי לגבי כל מיני הצעות מפוקפקות שהוא מקבל מחברות מסוימות…

      • זהר עמיהוד

        תן לנו בבקשה פרטים על הסמינר המתקדם.

        • מדובר במסגרת מאד אינטסיבית – 5 מפגשים, פעם בשבוע, 5 שעות כל אחד – שנועדה להעלות את המשתתפים כיתה לליגת העל של המקצוע.

          המתכונת היא של צוות משתתפים קטן שבוחן בהנחייתי, לעומק ולרוחב למשך 2-7 שעות, את הנושאים שנבחרו ללימוד. וזאת בניגוד להרצאה של 45 דקות ועוד כמה דקות של שאלות ותשובות, כפי שנהוג בכנסים. יתר על כן, מסגרת הלימוד הסגורה מאפשרת גם למנחה וגם למשתתפים לשתף מידע שנמנעים לדבר עליו בצדק בפורומים פומביים. בנוסף לכך, המסגרת הזאת יוצרת כמעט תמיד התקשרויות מקצועיות ועסקיות בין המשתתפים.

          כמו תמיד, גם הפעם הדגש הוא על צורת החשיבה הנכונה ועל שיטות העבודה המתחייבות מהחידושים האחרונים בגוגל, ואיך ליישם אותן בעבודה עם לקוחות ובאתרים בבעלות עצמית. כך למשל שינוי האלגוריתם "פינגוין" ראוי לטעמי לדיון של 8-10 שעות עד למיצויו.

          פרטים נוספים אשמח לספק בטל' 02-5664676.

  21. איתי שלום,
    רציתי לשאול האם לאחר עדכון פינגווין מומלץ להוסיף בדף הבית אזור של מאמרים אחרונים ובו לציין את הכותרת שלהם ונניח 100 תווים ראשונים? אני מדבר על סדר גודל של 5 מאמרים אחרונים שיוצגו כאשר מקורם הוא בדף העסקי בפייסבוק.
    אשמח לתושבתך רונן

    • איתי ברנר

      בעיקרון, העדכון הזה לא נוגע בתוכן, אבל חמישה משפטים ראשונים הם ממש לא תוכן משוכפל. מעבר לזה, סביר להניח שגוגל לא תמיד קורא את כל המידע בדף העסקי גם ככה.

      • לפני כמה שנים נתבקשנו למצוא פתרון לאתר בינלאומי גדול שדף הבית שלו הוסר מתוצאות החיפוש, ומצאנו שהסיבה היא שאל תוך דף הבית נמשכו משפטים ראשונים מתוך תוכנם של דפים פנימיים.

        יתכן שהמצב השתנה בינתיים ויתכן שלא. יתכן גם שמשיכת קטע הטקסט מפייסבוק מותרת. ויתכן גם שמשיכת כותרת ועוד 100 תוויות קצרה מאד ביחס למשיכת קטע ראשון ובו כמה משפטים מלאים.

      • הטענה ששינוי האלגוריתם "פינגוין", שנועד להילחם בספאם איננה נוגעת לתוכן היא טענה שאפשר וצריך להתווכח עליה.

        כפי הנראה, גם מתברר שרשימת העדכונים החודשית מתייחסת לתיקונים וכוונונים של פעולת אלגוריתמים קודמים, ושרמזים נוספים לטבעו של אלגוריתם "פינגוין" נקבל אולי ברשימות החודשיות הבאות.

        • איתי ברנר

          צריך בהחלט להתווכח, אבל העדכון שנגע בצורה המשמעותית ביותר בשכפול תוכן הוא עדכון פנדה, ולכן השאלה לא קשורה ישירות לפוסט הזה.

          בנוגע למקרה שציינת, לדעתי זה יכול היה לקרות בעיקר אם בדף הבית ל היה שום טקסט נוסף. קשה לי להאמין שגוגל העיף את האתר מכל המדרגות רק בגלל שכפול של כמה משפטים ראשונים מכל עמוד פנימי. תקצירים הם מבנה מידע מקובל וידוע בעולם ארגון המידע עוד לפני גוגל ואפילו לפני מנועי החיפוש…

          • היה שם טקסט נוסף.

            הופעתו של טקסט בעותקים רבים קיים מזה אלפי שנים, אבל גוגל לא אוהב את זה.

            הביטוי "קידום יתר" איננו מופיע בטקסט האנגלי של גוגל המלווה את ההכרזה על שינוי האלגוריתם "פינגווין". מדובר בו על "קידום לבן" לעומת "קידום שחור" (וכתוב ש: are doing much more than white hat SEO) ומתוארות בו מספר דוגמאות שכולן אכן מתחום עבודת ה-on-page. אין בכך כל תימוכין לפרשנות הנוחה שעל פיה לא ייפגעו למשל אתרי "מאמרים" שכל צידוקם הוא הוצאת קישורים מלאכותיים – קידום שחור שבשחור כי הם engaging in webspam tactics to manipulate search engine rankings

          • איתי ברנר

            הפרשנות של גלעד (אם לזה אתה מתכוון), הייתה על סמך מה שהוא ראה בשטח.

            גם אחד האתרים שלי שקישרתי אליו מלא מעט מאמרים לא נפגע, אבל אתה צודק שגם אתרי מאמרים שאף אחד לא באמת קורא את מה שכתוב בהם הם סוג של קידום שחור, יותר שחור מלבן בכל אופן. העניין הוא שקידום שחור מוגדר גם על פי הנזק שהוא גורם, ולכן עכשיו סביר להניח שיותר ויותר שיטות יזוזו מהתחום האפור לשחור.

  22. לפני כמה ימים דלתות הזכוכית של ארונות הספרים שלידי התחילו לרעוד למשך כעשרים שניות או יותר. מאחר ולא יתכן שליד ביתי יעברו משאיות כבדות הסקתי מיד שמתרחשת רעידת אדמה קלה, שהודעה עליה אמנם נמסרה לאחר מכן בחדשות.

    בפרפרזה על כותרת הפוסט שלך, אומר שרעידת אדמה רואים בשטח, אבל מה שמקדם אתרים רואה בשטח – השינויים במיקומים שלו בתוצאות החיפוש – הוא מידע עקיף, מוגבל, חמקמק וכמעט תמיד מטעה. הסיבה היא כמובן שאין למקדם האתרים גישה ישירה לציוני הרלוונטיות של הדף שעליו הוא עובד ושל דפי המתחרים הסמוכים בתוצאות החיפוש.

    מסיבה זו הוא לא יכול לדעת האם המיקום עלה למרות שהציון ירד (כמו בדוגמה שהראיתי לגלעד, והוא לא השאיר פה סימן שהוא הבין) או שהמיקום ירד למרות שהציון עלה, או ששניהם עלו או שניהם ירדו.

    מאחר ומקדמי האתרים, כמעט ללא יוצא מהכלל, לא למדו בשום מקום שגוגל מחשב ציונים אבל לא מעניק מיקומים, וגם לא טורחים לאסוף נתונים על התנודות במיקומים המתחרים, הפורומים המקצועיים, מדורי השו"ת, ההרצאות בכנסים, הדיווחים על "ניסויים" כביכול וגם ניהול העבודה היום-יומית מלאים במסקנות שגויות.

    כאשר מתרחש שינוי אלגוריתם רדיקלי יווצרו בהכרח שינויים רבים בציוני הדפים שבתוצאות החיפוש, אבל השינויים הללו יתערבבו עם השינויים שנגרמו על ידי ההשפעה המאוחרת של שינוי האלגוריתם הקודם, פעולות הקידום האחרונות של מקדם האתרים ושל מקדמי האתרים של תוצאות החיפוש הסמוכות ואפילו שינוי שנגרם על ידי כך שמישהו בהונולולו הסיר קישור לדף שמקשר לדף שמקשר לדף… עד לדף שמקשר לדף שלי. הפעולה הזו עשויה להשפיע על ציון הדף שלי הרבה יותר מאשר שינוי האלגוריתם שעליו הוכרז לפני שבוע.

    קישורים מאתרי מאמרים שאיש לא קורא סותרים את הנחיות גוגל למנהלי אתרים סתירה מוחלטת. אני מקפיד ללמד הוכחה מספרית מדוע כאשר זה מה שכולם עושים, גוגל חייב להמשיך ולהציג בצמרת תוצאות החיפוש אתרים שעושים את זה יותר מהאחרים, וכאשר גוגל יוריד את ערכו של כל קישור כזה מ-0.001 נקודה ל-0.0001 נקודה, המיקומים שלהם לא ישתנו כלל. רק הורדת ערך קישור הספאם לערך שלילי הדפים שבצמרת תוצאות החיפוש יעופו ממקומם.

    הסיבה מדוע "פינגוין" טרם הורגש כרעידת אדמה של ממש קשורה כפי הנראה בכך שקישורי הספאם עדיין לא מקבלים ערך שלילי. מלבד באתרים שנפגעו ממתקפת קישורי ספאם זדונית. מה שמראה עד כמה המציאות שמאחורי התופעות מורכבת וכמה מעט ממנה מובן לנו.

    • איתי ברנר

      אני בהחלט מסכים שיכול להיות שקישורי ספאם מזיקים רק באופן עקיף בגלל שגוגל מפסיק להתייחס לערך שלהם לציון הרלוונטיות.

      לגבי השפעה של שינויים אחרים, אף פעם אי פעם אי אפשר לבודד לגמרי את השינוי האחרון ובהחלט יכול להיות שחלק מהתוצאות נובעות גם מעדכון פנדה של ה – 19 לחודש.

      • איתי ברנר

        נ.ב – יש כמה אנשים שמוכנים להישבע שהם ראו ירידה של 80-90% בתנועה. האם זו לא רעידת אדמה מנקודת המבט שלהם?

        • ירידה ממקום 1 למקום 4 יכולה בהחלט להתבטא גם באבדן 90% מנפח התעבורה. מדוע מרבים לציין את אבדן התעבורה ולא את הסיבה שלו – אבדן המיקום – לא מובן לי. אולי בגלל שאבדן התעבורה בא לידי ביטוי גם בעצמת הצעקות של הלקוחות שנפגעו.

      • אם קישורי ספאם זה מה שכולם עושים וגוגל מפחית את ערך קישורי הספאם לערך חיובי יותר נמוך, לא יהיה בגדול שינוי בסדר הצגת תוצאות החיפוש.

        אם הוא מתחיל לתת להם ערך שלילי, מי שיש לו יותר קישורים ציונו ירד יותר (ואולי גם מיקומו).

        אם גוגל מאפס את ציון קישורי הספאם, סדר תוצאות החיפוש החדש ישקף את שיקלול הציונים החלקיים של כל הפרמטרים האחרים של הדף. יתכן בהחלט שתוצאות החיפוש שהיו קודם בצמרת ישארו שם כי בוצעה בהם עבודת קידום מניחה את הדעת בפרמטרים האחרים, והיא זוכה לציון משוקלל חדש שהוא יותר גבוה משל דפים בתוצאות החיפוש שלא בוצעה בהם עבודת קידום כלל, או שהיא היתה חובבנית במיוחד.

        • איתי ברנר

          אבל השאלה היא כמה אתרים באמת התבססו על הטכניקות האלו, ואם יש הרבה אתרי כאלו, אז בכל מקרה נראה שינויים.

          • הפעילות הרבה שלי בפורומים, בהוראה ובשיחות טלפון עם מי שמתקשרים אליי, יחד עם קריאה ביקורתית של מודעות ה"דרושים" לעובדים בתחום הזה, יוצרים רושם עז שספק אם יש יותר מאחוז אחד של מקדמי אתרים בישראל שאינם מייצרים קישורי ספאם בסיטונות.

            ולכן, כמו שהסברתי בתגובה הקודמת, כל עוד זה מה שכולם עושים, וכל עוד גוגל נמנעים מאיפוס הערך של כל קישור ספאם, או מהפיכת ערכו מחיובי לשלילי, דווקא לא נראה תזוזות משמעותיות במיקומים.

            אם ההסבר שלי שגוי, תואיל להצביע על הטעות ולא רק להציג טענה הפוכה ללא נימוקים.

        • איתי ברנר

          אתה קצת מכליל : קודם כל, לא כל מקדמי האתרים מתבססים על אותו תמהיל מדויק של קישורים.

          דבר שני – יש לא מעט אתרים שלא עושים להם בכלל קידום מחוץ לאתר.

          • א. לא הבנתי מדוע במציאות שבה אילוצי תקציב, ידע ויכולת הסתגלות מכריחים את מרבית מקדמי האתרים, כמעט ללא יוצא מהכלל, לייצר קישורי ספאם בסיטונות, יש חשיבות כלשהיא להבדלים בהרכב התמהילים השונים של קישורי הספאם.

            ב. מקדמי האתרים, שוב כמעט ללא יוצא מהכלל, משרתים לקוחות עסקיים. כמה מהם עובדים רק על התוכן, ללא קישורים?

            לא מעט פעמים שאלתי מקדמי אתרים ותיקים ומנוסים האם ניתן להשיג את המקום הראשון לביטוי תחרותי ללא כל קישור נכנס. לא היה אחד שלא הופתע מהשאלה או שטען שלא ניתן.

          • איתי ברנר

            לא כל קישור נכנס הוא קישור ספאם. אם אתר מסוים מקבל קישור מפורטל בתחום שלו דרך מאמר מקצועי עם קרדיט, זה ספאם?! על זה בדיוק אני מדבר כשאני טוען שאתה מכליל…

  23. יש ברשותי אתר שנפגע מעדכון פינגוין, האתר בן כמה שנים שבמהלכם הוספתי לו אוסף רב של קישורים (חלקם בתשלום), לאור הפגיעה במיקומים במנועי החיפוש אשמח לדעת האם לדעתכם הפתרון הוא לבקש מכל בעלי האתרים שלא עוסקים בנושא שלי להוריד את הקישורים לאתר שלי או לחלופין להשאיר את הקישורים ולהמשיך לעבוד כרגיל.

    אני שואל שכן לדעתי הורדת רוב הקישורים לאתר תפגע בצורה חמורה יותר מאשר הפגישה מעדכון הפינגווין.

    אשמח לעצתכם…

    רועי

  24. זו לא סתירה, זו בעצם השאלה שאני מעלה, שכן איני יודע איזה קישורים מועילים ואיזה לא ולכן הפחד שלי הוא שהסרת כל הקישורים (הטובים והרעים) תגרור פגיעה גדולה יותר מאשר השארת המצב הקיים.

    האם יש פתרון לכך ? רעיון יצירתי ?

    • מאחר וכתבת "לבקש מכל בעלי האתרים שלא עוסקים בנושא שלי להוריד את הקישורים" לא הבנתי שאתה סבור שיש להכריע בין הסרת כל הקישורים לבין השארת כולם.

      בסופו של דבר, איזו סיבה יש לנו להאמין שקישור מדף "בנושא שלנו" לא יכול להיות מזיק?

      אתה רוצה פתרון? רעיון יצירתי? – אתה נותן לי 80-100 שעות לעבוד על זה?

      • אני לא מבין גדול אבל בהנחה ויש פתרון אשמח להבין בראשי פרקים מה ניתן לעשות, ולמה יש צורך בכל כך הרבה שעות ? אך אם הפתרון ישים – אשקול את הצעתך בכובד ראש.

        • לא דיברתי על 100 שעות לישום פתרון ידוע, אלא לניסיון של 100 שעות למציאת פתרון ישים (וכללי!) והניסיון יכול להצליח או להיכשל. אם ייכשל, זה יהיה ודאי בגלל שמספר שעות העבודה לא הספיק, או שכשרונו או רמתו המקצועית של מי שמחפש את הפתרון איננו מספיק.

          מדובר סוף-סוף במשחק מוחות נגד גוגל, ובפתרון שצריך להיות נכון ומתאים לכולם. לא מדובר לכן בחיפוש פתרון ברשת כי סביר ביותר להניח שאין לאיש פתרון, ומי שימצא לא יפיץ אותו בפומבי.

          • הבנתי ואין לי בעיה לשלם על ידע שנצבר, אך ברצוני לנסות להבין מה הולכים לעשות.

            אשמח להסבר.

          • ברצון – להקים צוות אד-הוק של 2-3 מבכירי מקדמי האתרים בארץ שיתחיל מהשאלה האם לנצל את התקציב כדי לחפש פתרון ישים לאתר שלך, על סמך הידע הדל שיש כרגע על "פינגווין" ותוך כדי ניסוי וטעייה, או שעדיף לנצל את התקציב לביסוס והרחבת ההבנה שלנו את עידכון "פינגווין", תוך כדי סינון ההסברים הפחות מוצלחים, ורק אז להשתמש בידע שצברנו כדי ליישמו על האתר שלך.

            לאף אחד משני המסלולים אין בנקודת המוצא עדיפות מובנת מאלייה, ולכן צריך לבחירת המסלול את שעות העבודה הראשונות.

  25. המשך:
    בכל אחד מהמסלולים יהיה צורך להתייחס לאפשרות שלא "פינגווין" הוא שגרם לנפילה במיקום. מדוע גם האפשרות הזו סבירה הסברתי בהרחבה בתגובות היותר ארוכות לפוסט הזה. קרא את דף הזה מראשיתו.

  26. העידכון נלחם בקישורים הפינמיים?

  27. אז זה נכון שלינקים מסויימים יכולים לפגוע היום?

    • למה רק מהיום? קישורים מסויימים פגעו גם לפני שנתיים כאשר אתרים שהיו שנים רבות בצמרת תוצאות החיפוש בגוגל ישראל לביטוי [קידום אתרים] עפו למקומות 40-50.

  28. למה היה תקופה שכן אולי היית מקבל באן אבל אתה היית חוזר פי 10 יותר חזק אחרי זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את הפוסט עם חברים