מכה לפבלישרים: פייסבוק לא תאפשר לשתף מאתרי חדשות באוסטרליה

מיטל אור
פייסבוק מתכוונת להפסיק לאפשר למפרסמים ולאנשים באוסטרליה לשתף חדשות מקומיות ובינלאומיות, בפייסבוק ובאינסטגרם. ביום שאחרי, התנועה לאתרי החדשות האוסטרליים ירדה בכ-20%.
אתרי חדשות אוסטרליים בפייסבוק

פייסבוק מרוויחה המון מתוכן שמתפרסם אצלה ללא כל עלות ובתוך כך שיתופים מתוך אתרי חדשות. ממשלת אוסטרליה בוחנת במשך שנים את הממצאים הללו וקבעה כי על החברה לחלוק את רווחיה במדינה כך שאתרי החדשות השונים ירוויחו מהשיתופים.

כפי שפורסם ב-SocialMediaToday, כבר בשנת 2017 ממשלת אוסטרליה החליטה לבדוק את ההשפעה של מנועי החיפוש הדיגיטליים על המדיה כולה ועל שוק הפרסום. מחקר שנמשך כשנתיים ובוצע על ידי ACCC העלה חששות והשפעות שיש לרשת החברתית ולגוגל על כיסוי החדשות.

המסקנות שנובעות מהמחקר של ACCC

מתוך המחקר של ACCC עולה השאלה האם ישנו שוויון בין המדיה החדשותית לבין גוגל ופייסבוק. על אף שישנה תחרות על לב הצרכנים לפייסבוק וגוגל יש יכולת ליצור העדפה למוצרים שלהם ולהחליש את המדיה החדשותית. כתוצאה מכך נראים פחות דיווחים חדשותיים עיתונאיים הנוגעים בשלטון המקומי ובתי המשפט והדבר מסכן את הדמוקרטיה.

החשש הוא שגוגל ופייסבוק יטו את תחום הפרסום הדיגיטלי לטובתם ובשנים האחרונות עולה השאלה כיצד נכון לטפל בעניין. בשנת 2018 לאחר קבלת הממצאים ביקשה ממשלת אוסטרליה להגביר את המיסים על החברות השונות ולהחיל אותם גם על אמזון ואפל. תוכנית זו בוטלה על ידי ממשל טראמפ שהבהיר כי: “ארה”ב מתנגדת למיסים על שירותים דיגיטליים ולצעדים חד צדדיים דומים”.

ממשלת אוסטרליה נטשה את הרעיון המקורי. במקומו קראה לפלטפורמות הטכנולוגיות לנהל משא ומתן עם עסקי תקשורת מקומיים ולמצוא מודל תשלום הוגן וסביר בתמורה לשימוש בתוכן חדשותי בפלטפורמות שלהם. גם פייסבוק וגם גוגל החליטו שלא להשתתף בתהליך בין היתר כיוון שלטענתן הקישורים שהופיעו בהן עזרו וסייעו למדיה התקשורתית.

הדרישה שהופיעה באפריל 2020

באפריל 2020, לאחר חודשים בהן ציפתה אוסטרליה כי פייסבוק וגוגל יבואו לשולחן המשא ומתן, החליטה הממשלה לאזן בין הפלטפורמות הדיגיטליות לבין חברות החדשות. עמדת הממשלה הייתה כי על השתיים לשלם חלק מהכנסותיהן לחברות החדשות המקומיות על פי הקוד ובעבור כל שימוש בתכני חדשות לרבות קישורים לאתרים.

הממשלה לא הסתפקה בכך אלא גם ציינה כי על הפלטפורמות להודיע לחברות החדשות על שינויים מתוכננים באלגוריתם שעשויים להשפיע באופן משמעותי על אותן החברות. הקנס על אי עמידה בקוד יעמוד על 10 מיליון דולר בשנה או חלק מהכנסות החברה.

בתגובה אמרה פייסבוק כי הקוד יאלץ את החברה לשלם לחברות חדשות אשר מפרסמות תוכן בפלטפורמה שלה מרצונן החופשי. לפייסבוק עצמה אין פלטפורמה חדשותית והיא לא מרוויחה מפרסומי חדשות שמופיעים אצלה. נוסף על כך, תכני החדשות מהווים פחות מ-4% מהתוכן שאנשים רואים בפיד שלהם.

פייסבוק מפסיקה את האפשרות לשתף מאתרי חדשות באוסטרליה

בעוד שגוגל הגיעה להסכמות עם אתרי החדשות הגדולים באוסטרליה, המהלך שביצעה פייסבוק לא צריך להפתיע אך היא מצהירה כי היא פועלת בניגוד לרצונה. פייסבוק מתכוונת להפסיק לאפשר למפרסמים ולאנשים באוסטרליה לשתף חדשות מקומיות ובינלאומיות, בפייסבוק ובאינסטגרם. ביום שלאחר ההצהרה, התנועה לאתרי החדשות האוסטרליים ירדה בכ-20%.

נכון לעכשיו, פייסבוק חוסמת גם דפי מידע ממשלתיים, שאינם ספקי חדשות. ממשלת אוסטרליה פועלת כדי לחזק את דעת הקהל כי היא זו שפועלת נכון. יתכן כי השניים עוד יגיעו להסכמים שיהיו מקובלים על שני הצדדים אך מפייסבוק נמסר כי הכדור נמצא כרגע בבית המשפט.

לידיעה המקורית ב-Social Media Today >

שתפו:
נכתב על ידי
מיטל אור, בעלת חברת כתיבת תוכן באנגלית ובעברית. שמה אנשים לפני העסק ועוזרת לעסק להתבטא הכי טוב ברשת.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות
עומר לייבנזון
73
מדיה חברתית
עומר לייבנזון
92
מסחר אלקטרוני
עומר לייבנזון
34
פרסום באינטרנט
עומר לייבנזון
79
מדיה חברתית
עומר לייבנזון
62
פרסום באינטרנט
יורם ליכטנשטיין
105009
תוכן וקופירייטינג
דוד כהן
99428
מדיה חברתית
בן אורן
87765
קידום אתרים
דנה רוזן
82460
ניהול קהילה
נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בדיגיטל

מעל 15,000 אנשי שיווק ובעלי עסקים נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בשיווק דיגיטלי מאז 2007

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.