עדכון הליבה בגוגל מספטמבר 2019 – מה בדיוק קרה פה?

ניר אדר
עדכון ליבה בגוגל

זר לא יבין את זה. את המתח באויר בימים שאחרי הכרזה על עדכון ליבה בגוגל. אבל עבור כל מקדם אתרים וכל מי שהכנסותיו תלויות באתרי אינטרנט, כל עדכון בגוגל הוא יום דין בו גורלו נתון לקפריזות של הבוטים. גל צונאמי מתקרב והוא יכול לפגוע בכל אחד מאיתנו.

ב-24/9/2019, כשלושה וחצי חודשים מאז עדכון הליבה של יוני, הכריזו גוגל שוב על הגעתו של גל צונאמי נוסף, עדכון הליבה של ספטמבר 2019.

אין לנו יותר מידי רמזים מגוגל לגבי מהות העדכון וגם לא תובנות חזקות מאתרים בעולם, אבל יש לנו כמויות אדירות של נתונים מצטברים, הסטוריית שינויים באלפי אתרים, ניתוחים אוטומטיים ומס’ ניתוחים ידניים שביצענו. נספק כאן תשובות לשאלות נפוצות שאנחנו נשאלים ע”י לקוחותינו, ככל שניתן לתת תשובות מדוייקות.

מתי היה העדכון בישראל?

גוגל הכריזו על התחלת העדכון ב 24.9. 

ההכרזה של גוגל

המערכת שלנו זיהתה שינויים גדולים מהרגיל בגוגל ישראל סביב ה 25-28/9.

בימים האחרונים: 3-4.10 זיהינו שוב גל של שינויים. לא ברור אם הוא חלק מהעדכון או אולי אף עדכון אחר, אבל התופעה הזו, של רעשים שמגיעים אחרי עדכון, מוכרת לנו מעדכונים בעבר וכנראה שצריך כבר להתרגל לצפות לה אחרי כל עדכון ליבה.

מי הושפע מהעדכון, איך וכמה?

במרבית האתרים, השינויים שראינו הם פחות דרמטיים מאלו של העדכונים הקודמים. לרוב מדובר בשינויים של עד 20% בתנועה האורגנית. רוב השינויים אינם רוחביים: כלומר אתרים התקדמו בתחומים/ביטויים מסויימים וירדו בתחומים אחרים.

שינוי נוסף שזיהינו הוא התאוששויות של אתרים שנפגעו בעדכונים קודמים. הדוגמא הבולטת בחו”ל היא אתר dailymail.co.uk עם עליה של 300% בתנועה האורגנית לאחר שנפל בעדכון יוני האחרון.

גם העדכון הזה השפיע יותר על תחומי YMYL: בריאות, חדשות ופיננסים, אבל מעדכון לעדכון אנחנו רואים התרחבות לתחומים נוספים.

מה היתה מטרת העדכון? למי גוגל כיוון?

לפי ההסבר של גוגל, עדכוני הליבה לא מכוונים ספציפית לענישה של אתרים שהפרו את הנחיות גוגל. העדכונים נועדו לשפר את איכות התוצאות ואת מידת התאמתן לכוונת הגולשים.

נתקלנו בציוץ הזה בטוויטר שודאי רבים מזדהים איתו:

ציוץ בטוויטר

כן, אותו אתר בדיוק יכול בעדכון אחד לעוף ובעדכון אחר לפרוח. 

בעלי אתרים רבים שואלים אותנו איך בלי ששינו שום דבר באתר, הם נפלו ממקומות ראשונים לדפים 2-3. על זה ענה דני סוליבן מגוגל באנלוגיה מעניינת: “נניח שהיינו צריכים לבחור לפני כמה שנים את 100 סרטי הקולנוע הטובים ביותר. הבחירה שלנו היום תהיה שונה מהבחירה אז, למרות שהסרטים מלפני כמה שנים לא השתנו. ההבדל הוא שמאז נוצרו סרטים טובים יותר”. בבלוג של sistrix ציינו, בצדק בעיני, שהדוגמא הזו ממחישה לא רק את התרבות התוצאות והתחרות עם השנים, אלא גם את העובדה שרמת התחכום עלתה עם השנים וכך גם בתוצאות החיפוש, הרמה צריכה להשתפר: מה שהיה מספיק טוב פעם, כבר לא יהיה טוב היום, אם לא תבצע בו שיפורים והתאמות כל הזמן.

איזה שינויים גוגל מצפה ממני לעשות כדי לשפר מיקומים?

מעבר לדוגמא מעלה, הדרך להבין מה גוגל רוצה, היא לעקוב אחרי השינויים בהנחיות גוגל למדרגי האיכות.

ההנחיות והשינויים בהנחיות אמנם אינם משקפים אחד לאחד את השינויים שגוגל מבצעים בפועל באלגוריתמים, אבל הם משקפים את מה שהם רוצים לשפר. ובמוקדם או במאוחר, הם ישפרו. ככל שתתאימו את האתר שלכם להנחיות המעודכנות למדרגי האיכות, כך תקנו לעצמכם שקט בעדכוני הליבה העתידיים. 

האם גם העדכון הזה שיפר את כוחם של האתרים הסמכותיים?

לא. זה לא היה עדכון שהוא בהכרח לטובת האתרים הגדולים והסמכותיים.

המצב כבר היום, בעיקר בתחומי YMYL הוא שרוב התוצאות בדף הראשון הן אתרי סמכות. לאתרים הקטנים יש פחות מקום בדף הראשון, אבל מצבם לא הורע בעדכון האחרון.

האם זיהיתם השפעה של קישורים נכנסים והאם בניית קישורים תעזור לי להתמודד עם נפילות?

לא ראינו קורלציה בין כמות קישורים לדף/אתר לבין ההשפעה על הדירוג. עיקר ההשפעה היתה ברמת הביטוי/תחום ספציפי ולא ברמת הדף והאתר ומכאן אפשר להניח שמדובר בשינוי שקשור יותר להתאמת התוכן לכוונת הגולש ולא לכוח הדף או האתר.

ראינו מס’ דיווחים שאומרים שכן היה קשר בעדכון הזה לקישורים בכלל, ולחוות קישורי ספאם והפניות 301 מדומיינים פגי תוקף בפרט. אולם חלק מהדוגמאות מתארות נפילות שקרו מס’ ימים לפני ה-24/9.

האם בניית קישורים היא הדרך להתקדם? תלוי. קישורים מסויימים יכולים לגרום יותר נזק מתועלת.

בכל מה שקשור לבניית קישורים, אנחנו בעד רעיונות יצירתיים כל עוד לא מותחים את החבל יותר מידי… 

ככל שמדובר בתחומי YMYL, הקישורים צריכים לחזק את מדדי הE-A-T (צריך לשים לב, שבהנחיות גוגל למדרגי איכות, מתווספים תחומים נוספים שמוגדרים כ YMYL, כמו למשל תחום הכושר והספורט שהתווסף בעדכון האחרון).

הבחנתי בירידה בכמות הקישורים הנכנסים המופיעים ב GSC. האם יש קשר לעדכון בגוגל?

מנהלי אתרים רבים מדווחים בימים האחרונים על ירידה בכמות הקישורים המופיעים בדוח בכלי מנהלי האתרים של גוגל. נכון לרגע זה, לא נמסרה מגוגל התייחסות לנושא ולא ברור אם מדובר בבאג בדיווח בלבד, או אולי, כפי שקרה בעבר, מדובר בבאג בסריקה שמשפיע גם על הדירוגים. במידה וקיימת בעיית סריקה, היא ודאי תתוקן בקרוב.

מה מאפיין את השינויים שזיהיתם בדירוגים?

בכנות, קשה למצוא מכנה משותף. זיהינו מס’ דוגמאות שמרמזות על הבנה טובה יותר של כוונת הגולש.

תוצאות פחות רלוונטיות כבר לא מוצגות. אתרים איבדו דירוגים על ביטויים שפחות קשורים לליבת התוכן באתר. אם איבדתם דירוג בביטוי מסוים, יתכן שמדובר ממילא בביטוי פחות מרכזי. 

בנוסף, נראה שגוגל עשו עוד צעד קדימה בהבנת כוונת הגולש מבלי להזדקק לשימוש במילות מפתח מדוייקות.

לדוגמא בביטוי “שידות טלוויזיה” התקדמו תוצאות בהן נוכחות הביטוי חלשה יותר, אבל ככל הנראה הן טובות יותר, בפרמטרים אחרים.

איקאה למשל, מדורגת למעלה מבלי שהביטוי המדויק מופיע אפילו פעם אחת ב-Title ובדף עצמו:

דירוגים של איקאה

כלומר, הפרמטר של שימוש במילות מפתח מדוייקות נחלש, ביחס לפרמטרים אחרים של איכות.

האם זה אומר שצריך לוותר על אופטימזציה ושילוב מילות מפתח? לגמרי לא. עדין יש לכך חשיבות בעיקר בגוגל ישראל. 

מה מאפיין את האתרים שנפגעו באופן רוחבי?

זו עוד שאלת מיליון דולר שאף אחד לא יכול לענות עליה באופן מוחלט, אבל בהחלט מצאנו כמה תשובות שקשורות להתאמה להנחיות האיכות המעודכנות של גוגל.

לדוגמא: גוגל מבקשת ממדרגי האיכות לבדוק את רמת האמינות של מחבר התוכן בדף. על החשיבות שגוגל רואה בזיהוי מקור התוכן, אפשר ללמוד גם מההנחיה החדשה לסמן קישורי  (user generate content )UGC, ע”מ שגוגל יבחינו בינו ובין תוכן של בעל האתר. 

כשבחנו מס’ אתרים שחטפו פגיעה רוחבית בעקבות העדכון הנוכחי, זיהינו בדיוק את הבעיה הזו: אתרים בתחומי YMYL (בריאות ותזונה במקרה הזה), חלקם של מותגים מוכרים, מעלים תכנים שלא ברור מי עומד מאחוריהם, להבדיל מתוצאות שעקפו אותן, בהן מזהים כותב סמכותי.

ולכן נמליץ: גם אם אתם עובדים עם תכנים של כותבי תוכן, חשוב שגורם מקצועי יאשר את התכנים, וחשוב שהגולשים שלכם ידעו את זה. 

האתר שלנו התרסק. אנחנו עובדים על שיפורים. מתי נראה התאוששות בתנועה?

חשוב להבין שעדכוני הליבה מאגדים בתוכם אוסף של עדכונים אלגוריתמיים שונים, ולכן במקרים רבים יש לבצע תיקונים בכמה מישורים. במידה והצלחתם באמת לתקן את כל מה שהפריע לגוגל, יתכן ותראו התאוששות די מיידית.

במקרים אחרים, אין הסבר אמיתי להתרסקות ורק עדכוני ליבה עתידיים מחזירים את הדירוגים לקדמותם.

אנחנו ממליצים לבצע שיפורים באתר מוקדם ככל הניתן ולהתאזר בסבלנות…

איזה שינויים אתם ראיתם בעדכוני הליבה האחרונים? נשמח אם תשתפו בתגובות.

נכתב על ידי
מהנדס תוכנה בוגר הטכניון, מנכ”ל ZEFO – המערכת המובילה בישראל למקדמי אתרים. מערכת ZEFO היא מערכת SEO וובית המרכזת את מקורות המידע השונים (אנליטיקס, Google Webmaster Tools, Open Site Explorer ורבים אחרים) ומאפשרת בדיקות מיקומים יומיות אוטומטיות, הפקת דו”חות, מעקב אחר המתחרים, ניטור קישורים ויכולות נוספות רבות. מאז 1997 מנהל את מאגר המידע UnderWarrior – מאגר מידע מקצועי בתחומי מדעי המחשב והמדעים המדוייקים. מאז 2009 מפרסם מגזין אבטחת מידע חודשי בשם Digital Whisper.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.