קישורים יוצאים זה לא חטא
"The link has been one of the primary forces driving the success of the Web"
(מתוך ההמלצות של ארגון ה- W3C)

מנהלי אתרים ובלוגרים רבים מתחבטים לא פעם בדילמה האם להוציא קישורים לאתרים חיצוניים מתוך התכנים שלהם. כידוע לכל מטבע תמיד יש 2 צדדים וברצוני לפרוס בפניכם את כל הנימוקים בעד ונגד מהלך שכזה. המטרה שלי היא לנסות לשכנע אתכם כי יש יותר תועלת מחסרונות ובשורה התחתונה - אני ממליץ תמיד לקשר לאתרים חיצוניים. אפילו למתחרים
(התמונה באדיבות Smoblog)
הסיכון שיש ביצירת קישורים יוצאים
השמועה הרווחת היא שקישורים יוצאים מתוך דף מסוים באתר, מפחיתים מעוצמתו בעיני גוגל בעבור הביטוי הדומיננטי באותו עמוד. זו גם הסיבה שאנשי SEO תמיד יעדיפו להשיג קישורים נכנסים לאתרים שהם מקדמים ללא צורך במתן קישור חוזר. אני נוטה להסכים חלקית עם סברה זו משום שבמהותו קישור הינו למעשה המלצה על אתר מסוים. כאשר אני מקשר לאתר www.reader.co.il עם המחרוזת "מאמרים", סימן שאני בעצם אומר "אתר reader הוא אתר טוב בנושא מאמרים ואני ממליץ לכם לבקר בו" (כאן משמעות השם "קישורים יוצאים" באה לידי ביטויי). ההמלצה הזו מהווה את הבסיס להערכת הרלוונטיות באלגוריתם של גוגל ומקבלת משקל רב. לבסוף, כאשר נפרוש את הקישורים למפה היררכית ברורה, נגלה שישנם אתרים רבים ברשת שמקבלים אליהם כמות קישורים אדירה ומהווים למעשה צומת דרכים סופית שאינה ממשיכה את השרשרת. סוג של dead end כמו שאומרים. קידום אתרים אורגני מתבסס ברובו על קישורים נכסים וזו גם הסיבה שהשגת קישורים היא מטלה משמעותית בכל פרויקט SEO. לראייה, אותם "אתרי קצה" לרוב גם יופיעו במיקומים טובים בתוצאות החיפוש בעבור מילות המפתח איתם מקשרים אליהם.
אבל בואו נסתכל לרגע על כל העניין מזווית קצת אחרת…
אם אכן מדובר בהמלצה הייתכן מצב בו "אתר קצה" לא יכול למצוא אף אתר איכותי עליו הוא יוכל להמליץ? בעיני זה יוצר סוג של התנשאות, שמעט גורמת לי כגולש לתהות - האם אין אף אתר אחר בתחומך שלדעתך אוכל למצוא בו את מבוקשי ולהעשיר את הידע שלי? על פי ראות עיני, כל המהות של שירותי החיפוש של גוגל היא לאפשר לי כגולש לקבל את המידע שאני מחפש בזמן הקצר ביותר וכך שיענה על דרישותיי בצורה הטובה ביותר. אני נוטה להאמין שאתר סמכות בנושא מסוים, יקבל משקל כלשהו "אקסטרה" מגוגל אילו יכיל קישורים יוצאים לאתרים סמכותיים באותו התחום.
לא הכל מסתכם ב-SEO
מלבד שיקולי קידום אתרים אותם ציינתי, הייתי רוצה להעלות כאן את טובת הגולש. כן כן, כאשר אתם יוצרים אתר בו מבקרים גולשים עליכם לחשוב על טובתם. כאשר אני למשל מגיע לאתר מסוים שמכיל אך ורק קישורים פנימיים אני מרגיש מעט כלוא, יש לי תחושה שבעל האתר גורם לי להישאר בכוח.
זה מזכיר לי מעט את סוגיית הקישורים שנפתחים בחלון חדש, על מנת שהחלון של האתר הנוכחי יישאר פתוח (אני ממליץ לקרוא את הפוסט של דארן רוז בהקשר לסוגיה זו). אני לגמרי מבין את הרצון להשאיר את הגולשים באתר שלכם, אך האמינו לי שאם התוכן שלכם איכותי מספיק זה לא מה שיגרום להם לצאת ולא לחזור לעולם. להיפך – אם תוציאו קישורים החוצה ותמליצו על אתרים שרלוונטיים לתחומכם זה עלול להשתלם לכם בטווח הארוך, משום שאתרים אלו יחזירו לכם קישורים מרצונם. ואם לא – לא נורא, נתתם לגולשים שלכם אפשרות לקרוא מידע איכותי שלא רק נמצא באתר שלכם, הם יעריכו אתכם על כך.
הכללים עליהם יש לשמור בעת יצירת קישורים יוצאים
כפי שאמרתי, קישורים יוצאים זה מעולה. אבל יחד עם זאת, הייתי ממליץ להיצמד למספר כללי SEO חשובים כאשר מקשרים לאתרים חיצוניים:
> אל תוציאו יותר מדי קישורים מהדף - לפעמים ריבויי בקישורים יוצאים יכול להרים דגל אצל הזחלנים של גוגל ולסמן אותו בתור אתר שמתעסק בספאם, מכירת קישורים וכו'. אור שלילי שכזה יכול להוביל אפילו לפסילה במידה וזה גובל בכמות המקובלת. השתדלו לשמור על הצפיפות המקובלת בכדי לא לעורר חשד.
> השתדלו לקשר לאתרים איכותיים ורלוונטיים - ישנה סברה שקישורים יוצאים לאתרים איכותיים מגדילה את הערך שלכם בעיני גוגל. בנוסף לשיקול ה-SEO הזה, תחשבו על טובת הגולש - אם החלטתם להוציא קישור, לא כדאי להפנות את הגולש למקור איכותי? ![]()
> השתמשו ב- Anchor text מתאים - הכוונה לטקסט שאתם כותבים בקישור עצמו. אם אתם כבר מוציאים קישור לאתר שקשור לנושא שלכם, התאימו את טקסט העוגן לביטויים שלדעתכם הוא עשוי לקדם. בעל האתר שיקבל את הקישור יעריך אתכם מאד ובעתיד עשוי להודות לכם על כך בתמורה.
> אל תקשרו לאתרים שמשתמשים בטכניקות קידום פסולות - מקרים מסויימים מהעבר מלמדים אותנו, שקישור לאתר שמשתמש בטכניקות קידום לא אתיות יכול להעניש את האתר שלכם. מן הסתם קשה מאד להתחיל לעשות אנליזה מקיפה לכל אתר שרוצים לקשר אליו, אך ישנם מספר דברים בסיסיים קצרים שתוכלו (ואני אף מציע) לעשות לפני שאתם מוציאים קישור, כגון: לבדוק אם האתר מאונדקס (אם לא, האם זה אתר שפעם היה מאונדקס ופתאום לא?), לוודא שהוא לא עושה מיסוך (בדקו בגרסה המאונדקסת שלו אם מה שאתם רואים זה מה שרואים בגרסתו הרגילה), CTAL + A כדי לבדוק אם ישנו טקסט מוסתר, זיוף Pagerank וכו'.
אז מה המדיניות שלכם לגבי הוצאת קישורים? האם אתם מעדיפים להימנע מזה?
a







23 פברואר, 2009 23:55
קודם כל תודה על המאמר, אני מוצאת הרבה הגיון ברוב הדברים שכתבת, אפילו בכולם, אבל יש משהו מעבר.
אני חושבת שהמון מקדמי אתרים נופלים לאחת משתי נקודות הקיצון:
מחד אלו שמסתכלים על גוגל כמכונה מטומטמת שלא יודעת לעשות כלום חוץ מלסרוק קישורים, לנתח תגי מטא ולספור צפיפות של מילות מפתח.
ומאידך אלו שמתייחסים לגוגל כמכונה שבסופו של דבר מטרתה היא להתחקות אחר הרגלי גולשים (בכדי לתת להם את תוצאות החיפוש האיכותיות ביותר) וכאילו שוכחים שעדיין, יש המון דברים שהגיוניים לגולשים, אבל קיים סיכוי לא קטן שגוגל יתייחס אליהם עם מקדם זהירות מסוים בגלל היכרותו על פעילותם של מקדמי אתרים
אז נכון שמבחינת גולש, לא משנה מה הוותק של האתר שלך, הגיוני שאתה תקשר לאתר רלוונטי בתחום, אבל אם יש לך אתר חדש הוא נבחן ב"שבע עיניים" ואתה לא רוצה לקחת שום סיכון שמשהו בפעילות שלך יצביע על כך שדברים נעשו לצרכי SEO ולא לטובת גולשים.
ועוד דבר, כשיש לך באתר עמוד רלוונטי לביטוי X, ומעמוד אחר באתר שלך אתה מוציא קישור שטקסט האנקור שלו הוא X וההפניה היא לאתר של מתחרה - אני מאמינה שאתה לא מטיב עם עמוד X שלך. כי זה ממש להגיד - היי, יש לי עמוד בנושא הזה באתר, אבל אין טעם להפנות אליו גולשים כי הוא לא משהו, אז אני מפנה אותם החוצה.
כשיש לך אתר חדש ואתה עדיין לא בטוח אילו עמודים יהיו בו, לא כדאי להוציא קישורים מהר מהר, כי אולי אתה תרצה לקדם באותם ביטויים עמודים בתוך האתר שלך.
[תגובה לתגובה]
פבל ישראלסקי הגיבה פברואר 24th, 2009 19:19:
מסכים איתך, ואת יודעת מה ההבדל בין 2 הפלגים הללו? ההבדל הוא שלסוג השני יש יותר סיכויי לשרוד בטווח הארוך. אין צורך לחשוב כמו זחלן, מספיק שהוא עצמו עושה זאת - צריך לחשוב כמו גולש.
לדוגמא: אני אשים את מילות המפתח X שלי בתג H1 לא משום שהזחלן מתייחס ברצינות לתג זה, אלא בגלל שזוהי הכותרת שממוקמת במיקום הבולט והגבוה ביותר בדף. לכן זה גם יהיה הדבר הראשון שהגולש יראה והייתי רוצה שיבין מהכותרת הזו שהדף הזה ידבר על נושא X.
כמובן שאם יש לך באתר עמוד בנושא X ואת מפנה מעמוד אחר עם קישור בו כתוב X אז תעשי זאת לדף הפנימי שלך ולא החוצה - לרגע לא אמרתי להפסיק עם קישורים פנימיים. להיפך, אמורים להיות יותר קישורים פנימיים - אחרת איזה מן ערך יש לאתר שלך אם את ממליצה על כולם חוץ מאשר על עצמך?
אני דיברתי באופן כללי על כך שקישורים יוצאים יכולים יותר להועיל מלהזיק (אם בונים אותם נכון).
[תגובה לתגובה]
24 פברואר, 2009 19:03
הי,
כמו תמיד, מועיל ומעניין.
תקן-לרעייה
צ"ל-לראייה
המורה לעברית תקנית ):
[תגובה לתגובה]
פבל ישראלסקי הגיבה פברואר 24th, 2009 19:10:
תודה רבה, תיקנתי
[תגובה לתגובה]
24 פברואר, 2009 20:45
כל פוסט שלך אני יותר מרוצה מזה שנרשנתי לאתר , אך שוב עלתה במוחי מחשבה ,טענת קודם שיותר מידי קישורים יוצאים עלולים לגרום לגוגל להחשיב את האתר כאתר ספאם אבל מה קורה שמדובר באתר שהוא שימושון ועמוס רק בקישורים יוצאים לכל תחום ותחום
[תגובה לתגובה]
פבל ישראלסקי הגיבה פברואר 24th, 2009 21:13:
היי רעות, תודה רבה.
התקלתי אותי כאן עם שאלה לעניין!
לגבי כל מני שימושונים ואינדקסים למיניהם נעשה הפרדה:
שימושון - הוא דף שמלא אך ורק בקישורים יוצאים (הטקסט היחיד שיהיה זה כותרות וחלוקות), אני מניח שאפשר להבין שמדובר בסוג של דף שהוא שימושון. כלומר לא מדובר במצב בו מנסים לדחוף עשרות קישורים בדף שמלא בתוכן. כל המהות של הדף זה להוציא את הגולשים החוצה. דוגמא לשימושון: http://www.shimooshon.start.co.il/
אינדקס - אפשר להגיד שהוא סוג של שימושון אבל טיפה שונה משום שבו יש גם מספר שורות טקסט ליד כל קישור ולכן זה לא הופך את זה לספאמי. לדוגמא לאינדקס: http://www.tapuz.co.il/index/
אני לא חושב שאם ישנו אתר שמיועד לתת את השירות שנותן "שימושון" במהותו זה ייחשב כספאם. כמו כן, חשוב להבין שבשימושון (להבדיל מדפים שמנסים לעשות ספאם) יש פיזור אחיד פחות או יותר. כלומר לאורך כל הדף את תראי קישורים יוצאים ולא רק מרוכזים במקום אחד.
[תגובה לתגובה]
25 פברואר, 2009 21:33
סליחה שמי אמנון ולא אמנ.
בוודאי שלא target=_blank. אבל מה ההמלצה לגבי nofollow? הבלוג (אתר המדריכים) שלי מוציא קישורים יוצאים לעיתים די תכופות, אבל בדרך כלל עם קישור נופולו.
[תגובה לתגובה]
פבל ישראלסקי הגיבה פברואר 26th, 2009 10:12:
דעתי היא שאם כבר נותנים קישור, לתת עד הסוף במלוא המובן של התמורה. זו גם הסיבה שביטלתי את התג הזה כאן בקישורים של המגיבים. אומנם אני משוכנע שקישורים מהסוג הזה כן מסייעים לטרגט ביטויים אך כל ה- link juice שלהם אובד ולכן משקלם די דל.
[תגובה לתגובה]
אמנון הגיבה פברואר 26th, 2009 13:28:
כלומר - מה שאתה טוען שגוגל בכל זאת מתחשב גם בקישורים מסוג nofollow כשהוא בא לדרג עמודים, שאליהם אנחנו מקשרים. מתחשב - אבל פחות.
השאלה היותר מעניינת היא אם גוגל לא נותן קנס over optimization לאתר שיש לו עודף קישורי nofollow יוצאים.
[תגובה לתגובה]
פבל ישראלסקי הגיבה פברואר 26th, 2009 13:51:
לדעתי אם הוא מאבחן שזה אתר מסוג אינדקס או סוג של "שימושון" הוא יודע להבחין שזו המהות שלו - להוציא את הגולש החוצה.
לגבי ה- Nofollow אני בדיוק בימים אלו עורך ניסויי ואשמח לשתף אותך בתוצאות שלו. נגלה בקרוב…
[תגובה לתגובה]
26 פברואר, 2009 22:50
נהניתי מאוד, כרגיל
עוד תיקון עברית קטנטן: תקן שיכולי לשיקולי
[תגובה לתגובה]
פבל ישראלסקי הגיבה פברואר 26th, 2009 23:17:
תודה, תיקנתי.
[תגובה לתגובה]
28 פברואר, 2009 21:30
פבל, כיף לקרוא את הפוסטים שלך שתמיד עונים בדיוק לשאלות ולהתלבטויות הנפוצות של כולנו.
אני כמובן, יחד איתך, מאלו שמאמינים שטובת הגולשים צריכה לעמוד לנגד עינינו בכל התלבטות, ומאמינה שגישה כזו בסופו של דבר עושה טוב גם ל seo. כשאני גולשת באתר עם קישורים יוצאים רלוונטים ומועילים, זה מעלה בעיני את הערך והתועלת של האתר עבורי וגורם לי לרצות לחזור אליו. אפשר להשוות את הקריאה באתר להרצאה: הרצאה על seo בה יצטטו מנהלים בגוגל, הנחיות של W3C וניסויים של קולגות, תהיה יותר מעניינת מהרצאה שכולה מידע שמקורו בדעת המרצה עצמו. וכמו בהרצאה, אם אתה גורו עולמי בתחומך, אתה פחות זקוק לציטוטי אחרים ואם אתה עדין דנדש, תפנה לגדולים ממך. אבל - אני דוקא כן בעד קישורים שנפתחים ב tab חדש. לא בכל מקרה, אבל ברוב המקרים. חלון חדש זה מעצבן. tab חדש זה תורם. באותה אנלוגיה להרצאה, כשהמרצה אומר משהו במאמר מוסגר, הוא וגם המאזינים, לא רוצים שהמאמר המוסגר הזה יסיט אותם מהמשך ההרצאה. הם היו רוצים לחזור בקלות לאותה נקודה בהרצאה.
כשקראתי את הפוסט שלך, שמחתי לראות קישור יוצא לפוסט רלוונטי של דארן רוז, אבל הצטערתי שאיבדתי את הפוסט שלך. (אני יודעת שאני יכולה באופן יזום לפתוח tab חדש, אבל אני לא…).
[תגובה לתגובה]
פבל ישראלסקי הגיבה פברואר 28th, 2009 23:30:
היי מיכל, אני נוטה להסכים עם האנלוגיה היפה שהצגת ושמח שאהבת את הפוסט.
לגבי נושא הטבאים, כמובן שאני גם מעדיף שקישור ייפתח בטאב חדש ולא בחלון חדש, אך אני התכוונתי למשהו אחר. הגישה של דארן ושל משווקי אינטרנט רבים אחרים היא שהקישור ייפתח באותו החלון כברירת מחדל, כדי שהקורא לא ירגיש כפייה להישאר בדף. הבעיה היא שאף פעם אי אפשר לדעת אם הגולש לחץ על קישור כדי לעבור לתוכן החדש או כדי לפתוח אותו בנוסף כדי לקרוא את שניהם. לכן עדיף לבחור בגישה שבה הגולש הכי פחות יפגע אילו התכוון למקרה ההפוך.
אני תמיד מעדיף שהקישור ייפתח כברירת מחדל באותו החלון, משום שאם הגולש מעוניין לפתוח אותו בטאב נוסף הוא פשוט יקליק מקש ימני על העכבר וילחץ על "פתח בטאב חדש"…
[תגובה לתגובה]
1 מרץ, 2009 8:26
אני חושבת שכן אפשר לשער אם הגולש רוצה להשאר אצלך או לא: אם מדובר בדף שאין בו "בשר" וכל מהותו היא לקשר לדפים עם בשר (כמו אינדקס אתרים, שימושון, דף קישורים או ביבליוגרפיה, דף עם פתיחה של מאמר המפנה להמשך קריאה) - אפשר להניח שאין לגולש מה להשאר אצלך ולשלח אותו לדף שביקש. אם, לעומת זאת, מדובר בדף שמתיימר לענות לקורא על הצורך שלשמו נכנס, אבל מוסיף מקורות מידע חיצוניים (כמו הפוסט הזה) - אפשר להניח שהגולש ירצה להשאר בו ולתוח לו tab נפרד עבור הקישורים הצדדיים.
[תגובה לתגובה]
פבל ישראלסקי הגיבה מרץ 1st, 2009 9:12:
כן זה הגיוני מאד, אבל נשאר בגדר השערה בלבד. אולי הגעתי לשימושון ואני מחפש האתר של רכבת ישראל וגם את זה של דן - ארצה שכל אחד מהם ייפתח בטאב חדש. או במקרה של הפוסט שלי - אולי הפוסט לא עניין את הקורא יותר לכן לחץ על הקישור במטרה "לברוח"?…
אני בכל מקרה נוטה להסכים איתך שרוב האנשים מתנהגים כפי שכתבת.
[תגובה לתגובה]
5 ספטמבר, 2009 7:25
היי פאבל
אהבתי מאוד את הפוסט שלך
הערה קטנה : אתה כותב שקישור יוצא מהאתר זה דבר שעוזר מאוד בתהליך הקידום, רציתי לראות לאילו אתרים אתה מוציא קישורים ולהפתעתי הרבה אני רואה שאתה מוציא קישורים רק לאתר הראשי שלך…
[תגובה לתגובה]
פבל ישראלסקי הגיבה ספטמבר 5th, 2009 12:15:
היי אילן, תודה רבה על התגובה. אני שמח שנהנית.
אני מציע לך לעבור על הפוסט שוב ותגלה שקישרתי מתוכו גם החוצה. בדיוק כפי שאני נוהג לעשות ברוב הפוסטים שלי בבלוג. כמו כן, אני גם מקשר מהתפריט שלי ל-3 מקורות חיצוניים. בנוסף תוכל למצוא שלל קישורים יוצאים מהדפים האלה:
http://www.askpavel.co.il/my-sources
http://www.askpavel.co.il/readers
איזה איפה הקישורים היוצאים שלך? (כמובן פרט לאתרי הלקוחות. זה לא נחשב)
[תגובה לתגובה]
7 ינואר, 2010 11:36
כל הכבוד.
סוף סוף יש מישהו שאכפת לו לעניין את הגולשים יותר מלעניין את מנועי החיפוש…
זה נדיר בימינו…
[תגובה לתגובה]
אלי הגיבה ינואר 20th, 2010 20:26:
מסכים לגמרי. טובת הגולש וגם חוסר התנשאות יש בעצם הקישורים היוצאים, אבל נראה לי הכי הגיוני לשים קישורים יוצאים לאתרים שיש בהם קישורים נכנסים אל האתר שלנו. זה כמו LOOP אבל נראה לי כמו מעגל בריא של קישורים. מה דעתכם?
[תגובה לתגובה]
פבל ישראלסקי הגיבה ינואר 20th, 2010 23:17:
ממש לא בהכרח, הכי טוב פשוט לקשר למקור איכותי ורלוונטי. מצד אחד אתה אומר טובת הגולש מצד שני לקשר למישהו שמקשר אלי?
[תגובה לתגובה]