קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » בלעדי: קידום אתרים בגוגל – אתם שואלים, נציג של גוגל עונה!
תומר חונן מגוגל

בלעדי: קידום אתרים בגוגל – אתם שואלים, נציג של גוגל עונה!

אני מניח שלחלק גדול מאיתנו יש שאלות על קידום אתרים בגוגל, שנותרות בגדר תעלומה בעקבות ריבוי התשובות ברשת. אז מה יכול להיות יותר טוב מלשאול ישירות מומחה שעובד בגוגל? :)

אני שמח להציג בפניכם את שיתוף הפעולה הרשמי הראשון בישראל בין חברת Google לבלוגר, בהקשר של עולם החיפוש וה-SEO בפרט.

כחלק משיתוף הפעולה, פרסמתי לפני מספר חודשים את הפוסט בו שאלתם שאלות על קידום אתרים בגוגל ועד כה התקבלו 124 שאלות בתגובות + 88 שאלות שקיבלתי במייל. לאחר תהליך סינון לשאלות לא רלוונטיות\משוכפלות\טריוויאליות שלחתי אותן לתומר חונן שעובד בצוות איכות החיפוש של Google, וכעת אני שמח לפרסם את התשובות. מכיוון ששיתוף הפעולה הוא הראשון מסוגו בעברית, לקח לא מעט זמן לפרסם את התשובות.

חושבים שהפוסט הזה יכול להועיל למקדמי ומנהלי אתרים? יש לכם חברים שמתעניינים או עוסקים בתחום? אודה לכם אם תעזרו לי להפיץ אותו בכל דרך אפשרית: פייסבוק, מייל, פורומים, טוויטר או סתם לזרוק מילה לקולגה בהפסקת סיגרייה.

שאלות על קידום אתרים בגוגל שנשאלו במהלך הראיון:

  1. פגיעה בעקבות שינוי גורף בתבנית וקוד האתר
  2. קידום אתר פלאש שכתוב בעברית בגוגל
  3. חשיבות מילות מפתח באנגלית בשם הדומיין
  4. קישורים בין אתרים בשפות שונות
  5. קידום ביטויים באנגלית בגוגל ישראל
  6. תכונות המועברות בהפנייה קבועה 301
  7. השפעת הטראפיק על קידום אתרים בגוגל
  8. הוצאת אתר מעונש ואבחון הבעיה
  9. קצב הוספת תוכן וקישורים לאתר
  10. שכפול תוכן בעמודי קטגוריות ותגיות
  11. פרמטרים להערכת איכות קישור מבחינת גוגל

הקדמה: היי, שמי תומר ואני חלק מצוות איכות החיפוש של Google כבר למעלה מארבע שנים. אני גר בדבלין המדהימה ונהנה מהעיר ומהעבודה מאוד, וכמובן שגם מתגעגע לארץ, למשפחה ולחברים. העבודה ב- Google מאתגרת ומרתקת אבל מי שמכיר אותי יותר מדקה יודע שכשאני לא עובד, אני גיימר. ועכשיו לשאלות.

1. האם שינוי גורף שנעשה בתבניתיות האתר יכול להזיק לדירוג ואיכות האתר בעיני גוגל?

שאלה: השאלה מתייחסת למקרים בהם השינוי שנעשה הוא חיובי ומומלץ ע"י ההנחיות של גוגל.  נגיד שיש לי אתר עם אלפי דפים מאונדקסים ואעשה שינוי תבניתי זה יגרום לשינויים בכ-1000 עמודים, לכן האם עצם גודל השינוי יכול להזיק לקידום האתר בגוגל? (על פני מקרה בו השינוי היה נעשה על דף אחד בלבד למשל).

דוגמא 1: נגיד שיש לי פורום עם הרבה דיונים ואין nofollow בקישורים של המגיבים בכל דיון. אז אני מחליט להגדיר את הקישורים בתור קישור nofollow משום שזו ההנחיה של גוגל במקרים בהם מדובר על פורום\בלוג (מקור תוכן user generated content בו אין לבעל האתר שליטה בקישורים שיוצאים). כלומר מבחינת גוגל זה יראה כאילו בוטלו ברגע אחד אלפי קישורים יוצאים – זה סוג של boost חזק רגעי לא? השאלה האם זה יכול להזיקלמרות שהשינוי הוא לטובה?

דוגמא 2: שיניתי את מערכת ה-CMS של אתר חזק, גם כאן נעשה שינוי שהשפיע על כל העמודים – בין רגע כל הקוד השתנה. אז בהנחה שהשינוי היה לטובה והגדיל את זמן טעינת העמודים, האם עצם גודלו יכולים להשפיע על הדירוגים?

ובהקשר לקישורי nofollow – ידוע שהם לא מעבירים link juice, האם הם מסייעים לטרגט את הביטוי שרשום ב- anchor text שלהם או שאין להם משמעות כלל? (ואם אין משמעות כלל, אז האם זה מתייחס גם למקרים בהם הקישור מגיע מדומיין עם רמת סמכות גבוהה כמו וויקיפדיה?)

תשובה: "בשאלה אתה מתאר שתי סיטואציות שונות, אז אתייחס אליהן בנפרד.

בדוגמה הראשונה, השינוי שאתה מתאר משפיע אך ורק על הקישורים באתר כך שהוא אינו צפוי להשפיע לרעה על מוניטין האתר מבחינת Google. בעל האתר אומר למעשה למנועי חיפוש "אני לא יכול לערוב לכך שקישורים מסוימים באתר רלוונטיים או איכותיים." לפעולה כזאת יש יתרון נוסף – היא מרתיעה ספאמרים שתכננו לנצל את האתר שלך לבניית קישורים. בסופו של דבר אתה משפר את חווית המשתמש ומושך לפורום משתתפים איכותיים. מידע נוסף אודות תכונת ה- nofollow.

בדוגמה השניה אתה מתאר אתר שעובר שינוי משמעותי. במידה והתוכן הטקסטואלי נשאר דומה למקור וכתובתם של דפים פנימיים לא השתנתה, סביר להניח שמנוע החיפוש לא יבחין בשינוי מהותי מה שלא אמור להשפיע על מיקום האתר באינדקס באופן ניכר לעין. אם קצב טעינת האתר השתפר, חווית המשתמש תשתפר גם היא ולכן סביר להניח שהאתר יקבל יותר קישורים נכנסים. במידה ותכנים באתר השתנו או החליפו כתובת, (גם אם נוסף רק קו נטוי לכתובת האתר, או שסיומות של קבצים השתנו מ- php ל- htm) יש לצפות לתנודות במיקום האתר בתוצאות החיפוש למשך זמן מה. על מנת לעזור ל- Google להבין את מבנה האתר מהר יותר ובצורה יעילה יותר אנו ממליצים להעלות מפת אתר חדשה דרך הכלי למנהלי אתרים ולהשתמש בהפניית 301 במקום תוכן ש- "עבר דירה" או שאינו קיים יותר.

בקשר לשאלה האחרונה, מנוע החיפוש של Google אינו מעביר PageRank דרך קישורי nofollow, ללא קשר לגודל או חשיבות האתר בו הקישור מופיע. לכן צירוף המילים שמייצג את הקישור (anchor text) מוסיף תוכן לדף בו הוא נמצא אך לא לכתובת אליה הקישור מפנה".

2. איך ניתן לבצע קידום של אתרי פלאש בגוגל אשר כתובים בעברית?

שאלה: בשביל לכתוב לאתר שלי אני משתמש בכלי להיפוך עברית. השאלה שלי היא אם הקרולר רואה את העברית נכון (כפי שמוצג), או קורא אותו הפוך, או אם יש בכלל חשיבות כלשהי לטקסט בפלאש, או שהקרולר של גוגל מתעלם ממנו לגמרי.

תשובה: "באופן כללי אנו ממליצים שהתוכן העיקרי באתר והניווט בו יהיו מבוססי טקסט – שאר התוכן יכול להיות מבוסס פלאש. כדאי לקחת בחשבון שלא כל המשתמשים מסוגלים לראות פלאש, למשל משתמשים כבדי ראיה שנעזרים בתוכנות המקריאות טקסט או גולשים המשתמשים בטלפון סלולרי שאינו תומך פלאש. משתמשים רבים משלמים על כל קילובייט שהם מורידים כך שיתכן והם יעדיפו לדלג על אתר מבוסס פלאש ולעבור לאתר אחר, קל יותר.

עם זאת, אנו עושים מאמצים לפענח טקסט המוטמע בתוך קבצי פלאש. אם האתר נמצא באינדקס, העותק השמור יאפשר לנו לראות מה הרובוט של Google רואה כאשר הוא מגיע לאתר. כדי לצפות בעותק השמור יש להקליד את הפונקציה הבאה בשורת החיפוש:

cache:domain.com

כמובן שיש להחליף את domain.com בכתובת הדף אותו אנו רוצים לבדוק. כאשר החלון החדש מופיע, עלינו ללחוץ על "גירסה טקסטואלית" שנמצאת לרוב בצד שמאל למעלה. כעת נראה אך ורק את הטקסט שהרובוט של Google הצליח לקרוא באתר. אם התוכן מופיע הפוך או שאינו מופיע כלל, אנו ממליצים לפעול לתיקון המצב מאחר ויכול להיות לדבר אפקט שלילי על מיקום האתר באינדקס".

3. האם יש חשיבות להופעת מילות מפתח באנגלית בתוך דומיין שאותו מקדמים במדינה ושפה זרה?

שאלה: דובר רבות על כך שמילת מפתח אשר מופיעה בשם הדומיין מעניקה לו רמת רלוונטיות בעבור המילה הנתונה. לדוגמא car-insurance.com יקבל מידת רלוונטיות על הביטוי car insurance. השאלה היא כיצד זה עובד בשפות? למשל אם יש לי אתר בגרמנית שאיתו אני מטרגט את הקהל הגרמני ב- google.de (וגם הגדרתי זאת ב- Google webmaster tools),האם לדומיין כמו mobilephones.de תהיה משמעות? הרי mobile phones הוא ביטוי באנגלית. השאלה אם יש קורלציה בין המונח הזה באנגלית לגבי התרגום שלו בגרמנית. ואם נגיד ניקח מילה יותר גנרית כמו video.de? הרי ישנן מילים שהן "אוניברסליות" מבחינת גוגל לא?

כמו כן, אם אכן שם דומיין הכולל את הביטוי המקודם, משפיע על קידום האתר בגוגל בחו"ל. האם לדעתך השפעה זו פחתה במהלך השנה האחרונה לאור טענות רבות על חוסר בשמות מתחם? הכל כבר נתפס.

תשובה: "שם דומיין המורכב ממילות מפתח עשוי לעזור למנועי חיפוש ולמשתמשים להבין במה עוסק האתר, אך חשוב לקחת בחשבון שזהו רק פרמטר אחד מתוך למעלה ממאתיים גורמים שמשפיעים על דירוג האתר באינדקס. תוכן האתר והרלוונטיות שלו לשאילתה שהקליד המשתמש משמעותיים הרבה יותר משם הדומיין. מנוע החיפוש של Google מסוגל לשייך מילים בשפה אחת בשם הדומיין לתוכן בשפה אחרת אך מאחר והמשקל של שם הדומיין כל כך זעום לעומת חשיבות התוכן, ההשפעה תהיה מינורית או לגמרי בלתי מורגשת".

4. האם גוגל מבין ונותן משקל לקישורים בין אתרים בשפות שונות?

שאלה: במידה ויש לי אתר המאוכסן בישראל וכתוב בעברית בנושא גבינה, האם קישור מאתר באנגלית המאוכסן בניו יורק שנושאו העיקרי cheese יהיה בעל ערך יחסי רב?

תשובה: "כן. כדי לעזור למשתמשים לשים את הקישור בהקשר הנכון, הייתי מדגיש שהוא מוביל לאתר הכתוב בשפה אחרת".

5. לאיזה דגשים כדאי להתייחס כאשר רוצים לקדם ביטויים באנגלית במנוע החיפוש גוגל ישראל?

שאלה: יש האומרים כי התהליך אמור להיות יותר פשוט מקידום של מילים בעברית, האם הדבר נכון ?ובכלל, מהם הדגשים שצריך להתחשב בהם כשמקדמים אתר בגוגל של מדינה X, אך שפת האתר אינה כמו השפה של מדינה X (נגיד כדי לטרגט את תושבי צרפת שדוברים אנגלית בלבד).

תשובה: "בכלי למנהלי אתרים של Google קיימת אפשרות לציין שאתר מסויים או חלק ממנו רלוונטי יותר למדינה מסוימת. זוהי המלצה שמנוע החיפוש לוקח בחשבון והיא עוזרת לו להגיש את התוכן לקהל היעד המתאים. לדוגמה, בעזרת הכלי ניתן להודיע למנוע החיפוש כי אתר בשפה האנגלית מיועד בעצם לתושבי צרפת. מעבר לכך קידום האתר יתבצע כרגיל, כלומר התוכן הוא עדיין המלך. שלב תוכן עשיר עם מבנה הגיוני – משתמשים ומנועי חיפוש יודו לך".

6. בביצוע הפניה 301, אילו תכונות של האתר המפנה עוברות לאתר החדש?

שאלה: כאשר יוצרים את ההפניה, מה בדיוק עובר:

  • האם רק הקישורים?
  • האם ותק הדומיין?
  • האם שם דומיין חזק מבחינת SEO?

ועוד שאלה לגבי ההפניה הזו – אם יש דומיין Y שאין עליו אתר אך מצביעים אליו קישורים ברשת, האם הפניה 301  לאתר X תעביר את הכוח שלהם גם אם נושא אתר Y לא קשור לנושא אתר X?

תשובה: "מאט קאטס עונה על השאלה בוידאו הבא (באנגלית):

אוסיף ואומר שכל התכונות שציינת ורבות אחרות נלקחות בחשבון כאשר הרובוט של Google מגיע להפניית 301".

7. האם הטראפיק לאתר משפיע על הדירוגים שלו בתוצאות החיפוש של גוגל?

שאלה: עד כמה לדעתך הפרמטר של טראפיק קובע מבחינת קידום אתרים בגוגל, בהנחה שמדובר ב-2 המקרים הבאים:

  • הטראפיק מגיע מביטויי חיפוש שקשורים לנושא האתר.
  • טראפיק כללי שלא קשור ישירות לנושא האתר.

האם ידוע (רשמית) שגוגל משכלל את כמות הגולשים (וגם את הזמן שהם שהו באתר) יחד עם מספר הלחיצות על אזכור תחת ביטוי חיפוש מסוים? ומה בנוגע לטראפיק מאתרים חיצוניים – האם יש משמעות לסוג האתרים החיצוניים מהם מגיע הטראפיק לאתר שלי? (למשל טראפיק מאתר בתחום שלי או טראפיק מרשתות חברתיות וכו'?).

תשובה: "למיטב ידיעתי, התנועה שאתר מקבל לא משחקת תפקיד בדירוג שלו באינדקס של Google".

8. במידה ואתר נענש והדירוגים בגוגל נפגעו, איך מאבחנים ומתקנים את מקור הבעיה?

שאלה: במידה והאתר נענש והדירוגים שלו נפגעו, אך לא נעשתה שום פעולה שגרמה לכך (כלומר פעולה שנוגדת את כללי האיכות של גוגל). מהי המתודולוגיה הטובה ביותר לאבחן את מקור הבעיה? מה הבדיקות שיש לעשות? מהן הפעולות שיש לנקוט בהן בכדי "לרפא" את האתר בצורה המהירה ביותר.

תשובה: "זאת שאלה מצויינת. אני נתקל רבות בבעלי אתרים המשוכנעים שהאתר שלהם נענש, כאשר למעשה הוא מושפע מגורמים אחרים לגמרי, כגון בעיה טכנית אצל השרת המארח, אתרים אחרים שמצליחים להתברג מעליו בתוצאות החיפוש או שינוי באלגוריתמים שלנו. בכל מקרה, אני ממליץ לבצע את הפעולות הבאות:

  • ראשית כדאי לבדוק את האתר. מה השתנה בו לאחרונה? האם האתר מופיע כראוי במנועי חיפוש אחרים? האם השרת המארח זמין ויציב? מומלץ לבדוק את דוחות השרת המארח (error and uptime logs). בשלב זה הייתי בודק גם את הכלי למנהלי אתרים – יתכן ויהיה שם מידע שיעזור להבין את המצב טוב יותר.
  • אם מבחינה טכנית הכל נראה תקין, הייתי קורא לעומק את הנחיות האיכות של Google ומוודא שהאתר אינו מפר אותן. כדאי לשים לב שלכל סעיף בהנחיות הספציפיות קיים לפחות דף אחד נוסף שמסביר את הנושא בצורה מורחבת – אני ממליץ לקרוא הכל ולוודא שכל ההנחיות ברורות.
  • ה- "מדריך לתחילת העבודה עם אופטימיזציה‫ למנועי חיפוש" של Google זמין בחינם לגולשים ואני ממליץ לכל מי שלא קרא אותו עדיין לבחון אותו לעומק, מאחר והוא עשוי לענות על שאלות רבות בנושא.
  • במידה והאתר מפר חלק מההנחיות, מומלץ לתקן את הבעיה ולאחר מכן להגיש בקשה לבדיקה מחדש באמצעות הכלי למנהלי אתרים. כדאי לכתוב בבקשה מהם הצעדים שננקטו על מנת לפתור את הבעיה. כאשר הבקשה התקבלה ונבדקה, יתקבל אישור לכך בכלי למנהלי אתרים (הסבר נוסף על האפשרות הזו).
  • לבסוף, אם לא נפתרה הבעיה ודירוג האתר לא חזר לקדמותו, מומלץ להציג את הבעיה בפורום של גוגל (באנגלית). הפורום מנוהל ע"י עובדי Google שביחד עם עשרות מנהלי אתרים מכל העולם עוזרים למשתמשים לפתור בעיות בכל מה שקשור לתחום ניהול אתרים".

9. האם כדאי לשמור על קצב אחיד של התווספות קישורים ותוכן לאתר?

שאלה: דובר רבות על link growth profile, אשר מתאר את קצב התווספות הלינקים לאתר נתון על ציר הזמן. האם אתה ממליץ על שמירת קצב אחיד או עולה בקמפיין קידום בגוגל של אתר? ובמידה ויום אחד פרסמתי סיפור מעניין במיוחד שגרף כמות גבוהה של קישורים טבעיים (מה שמפר את ה- link graph שלי), האם זה יכול לפגוע בי? (הרי כמה ימים אחרי זה גרף הלינקים ירד שוב). אתה השאלה גם לגבי נושא התוכן – קצב התווספות תוכן לאתר.

תשובה: "נניח שפרסמת סיפור מעניין ובתקופה קצרה קיבלת בום של קישורים נכנסים – מצויין! לא רק שאין לכך השפעה שלילית – להפך: הדבר אומר למנוע החיפוש שהאתר שלך הפך להיות פופולרי ולכן סיכוייו להופיע במקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש משתפרים. הרשת מתנהגת כמו אורגניזם חי; היא כאוטית ובלתי צפויה וכך בדיוק אנחנו המשתמשים מצפים ממנה להיות. מבחינה טכנית האתר מכיל מידע חדש – הגיוני שהוא יקבל קישורים נכנסים. נושאים מסויימים יכולים להפוך לפופולארייים בין לילה (למשל כוכבי תוכניות ריאליטי, נושאים פוליטיים טעונים וחדשות שונות). אנו מאמצים את השינויים הללו כחלק מן המציאות של האינטרנט ולא רואים אותם באור שלילי כלשהו. הדבר נכון לגבי קישורים איכותיים ותוכן עשיר ומעניין.

חשוב לציין שמנוע החיפוש של Google יודע להבחין בין קישורים ממומנים והחלפות קישורים (ישירות או עקיפות) לבין קישורים איכותיים שעומדים במבחן הזמן. הדבר נכון גם לגבי טקסט גנרי או מועתק מול תוכן איכותי ומעניין או כלים שימושיים. אם האתר שלי היה מקבל כמות גדולה של קישורים בזכות התוכן הטוב שבו – לא הייתי מודאג".

10. האם עמודי ארכיון כמו קטגוריות ותגיות, יכולים לפגוע באתר בעקבות שכפול תוכן?

שאלה: ישנם מערכות בלוגים כגון וורדפרס שמכילות "תגים" ו"קטגוריות". למעשה אלו עמוד ארכיון שמציגים snippet של פוסטים בנושאים שונים. מצד אחד התוכן בעמודים הללו משוכפל כי הוא נלקח מהפוסט המקורי, מצד שני כן יש ערך מוסף לגולש שקטגורייה בשם "אפליקציות לאנדרואיד" תתאנדקס ותופיע בגוגל אם היא אכן מכילה פוסטים שונים בנושא הזה. כי אם אני מתעניין באפליקציות לאנדרואיד, מאד יועיל לי להיתקל בעמוד כזה שמרכז הצצה מכל מה שנכתב בבלוג עד כה. השאלה אם לדעתך צריך לחסום את האינדוקס של עמודי ארכיון מהסוג הזה? אני רואה שכמעט בכל הבלוגים והאתרים הגדולים דפים מהסוג הזה לא נחסמים כלל. מהי אם כך ההגדרה שלך לשכפול תוכן?

תשובה: "לתגיות יש חשיבות רבה עבור משתמשים ומנועי חיפוש. הן מסייעות לקוראים להגיע לתוכן שמעניין אותם, ועוזרות למנועי חיפוש להבין את הקשר בין תכנים שונים באתר. בנוסף, תגיות הן קישורים לכל דבר כך שלפעמים הן הדרך היחידה של משתמשים ומנועי חיפוש להגיע לתכנים מסוימים באתר שלא מקבלים קישורים ממקורות אחרים.

חשוב שתגיות יעזרו למשתמשים לנווט באתר. ריבוי תגיות עשוי לגרום לחווית משתמש שלילית. כלומר אתר שמשתמש בתגיות כמו "אפליקציות לאנדרואיד", "אפליקציות ללינוקס" וכו' יכול לשפר את חווית המשתמש של הגולשים על ידי כך שהוא מגיש להם תוכן ממוקד בנושא שמעניין אותם. מאידך, תגיות לא ממוקדות או כאלה שחוזרות על עצמן כמו "אפליקציה", "אפליקציות", "האפליקציה", "לאפליקציה" לרוב יובילו לתוכן דומה ולא יעזרו לאף אחד. ריבוי תגיות כאלו יכול לגרום לכך שמשתמשים יבלו זמן רב בניסיון למצוא את התוכן אותו הם מחפשים. גם הרובוט של Google עלול להיתקל בבעיה דומה כאשר הוא נתקל במספר רב של תגיות דומות. במקרה כזה הוא עלול לזהות כמות רבה של תוכן משוכפל ופשוט לא לאנדקס אותו.

במקרה שהאתר מכיל עמודים רבים בעלי תוכן דומה, מומלץ לבצע קנוניזציה ולהמליץ למנועי חיפוש לאנדקס את הגרסה המועדפת עליכם".

11. מהם הפרמטרים החשובים ביותר שמגדירים "לינק איכותי מבחינת גוגל"?

שאלה: מנהלי אתרים ואנשי SEO כל הזמן משיגים\בונים קישורים במטרה לקדם את האתרים שלהם בגוגל. השאלה היא על אילו פרמטרים להסתכל כאשר מנסים להשיג לינק בדף נתון? אני חושב שפתרון מורחב לגבי השאלה הזו וסוג של guideline יכול להקטין את כמות הספאם ברשת הישראלית כי זה יגרום לאנשים לשאוף לקישורים איכותיים יותר.

תשובה: "בראש ובראשונה, קישורים צריכים לשרת את המבקרים באתר. הם צריכים להיות הגיוניים, כלומר לקשר בין אתרים בעלי מכנה משותף. קישור איכותי מבחינתי הוא כזה שמעשיר את חווית הגלישה של המשתמשים. הוא מפנה משתמשים למקומות בו יוכלו למצוא מידע נוסף שמתגבר את המידע שנמצא באתר שלך. שימוש כזה בקישורים מוסיף אמינות לאתר שלך. מאידך, כדאי להימנע מהעמסת קישורים על דפים באתר מאחר ולדבר עשויה להיות השפעה הפוכה.

בנוסף, אני מעוניין למנוע מבעלי אתרים להשתמש בקישורים כאמצעי לביצוע מניפולציות על האינדקס של Google, כגון השתתפות בתכניות של החלפות קישורים וכן קניה או מכירה של קישורים. למשך תקופה קצרה קישורים כאלו יכולים להביא לשינוי במיקום האתר באינדקס. עם זאת, בטווח הארוך הם עלולים להשפיע לרעה על כל האתרים שלוקחים חלק בתוכנית. אם יש באתרך קישורים שאינם קשורים לתוכן האתר אני ממליץ להוסיף להם תג nofollow כדי לא לסכן את מוניטין האתר ואת מיקומו באינדקס. חבר שלי לעבודה בשם קספר כתב מאמר בנושא בבלוג הרשמי לבעלי אתרים של Google (באנגלית): Quality links to your site".

לפני שאני זז…

אני מעוניין להודות לפבל על אורך הרוח ועל כך שנתן לי את הבמה לענות על כמה מהשאלות שהעלתם. אני מקווה שהמידע כאן עוזר לכם, בעלי אתרים ולמשתמשים שלכם. מצפה בכיליון עיניים לתגובות שלכם.

צ'ירז מדבלין!
תומר חונן, צוות איכות החיפוש של Google

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

עשוי לעניין אותך גם...

tools

10 תוספים לכרום שהם חובה לכל מקדם אתרים

בשגרה העמוסה של עבודת הקידום, מקדמי אתרים מחפשים קיצורי דרך ויישומים שיעזרו להם לייעל תהליכים ...

שאלות בראיון קידום אתרים

12 שאלות שאני שואל בראיון קידום אתרים (ומה לענות כדי להתקבל)

מחפשים להתחיל את תפקידכם בעולם ה-SEO או לחילופין מחפשים את האתגר הבא שלכם? לפני שאתם ...

75 תגובות

  1. פבל ישראלסקי

    תודה רבה על הראיון המוצלח תומר!

    בתחום דינאמי כמו שלנו, תמיד עולות שאלות SEO חדשות. בתקווה הראיון הזה יהווה אבן דרך ראשונה להמשך שיתוף הפעולה הפורה.

  2. יוזמה מבורכת !!

    עוד פוסט מעניין שלך …

  3. אני שואלת את עצמי האם יש לגוגל אינטרס לענות על שאלות אלו, או שאלות יותר נוקבות, האם הדובר חשוף לגמרי לאלגוריתים ויכול בכלל לענות על שאלות כאלה ולמה לגוגל לחשוף משהו שאנחנו לא יודעים. את כל התשובות שקראתי ניתן למצוא ממילא ברשת… אבל בהחלט מעניין ואני אעקוב אחרי זה

    • פבל ישראלסקי

      ראשית כל תודה על ההתייחסות.

      בואי נפריד את מה שאמרת ל-2 חלקים שונים:

      1. "האם יש לגוגל אינטרס לענות על שאלות אלו"
      התשובה היא כן. הם לא חשפו פרטים רגישים כמו איך בדיוק האלגוריתם שלהם עובד, סך הכל סיפקו טיפים שימושיים שיסייעו לשפר את האתרים. חשוב להבין שלגוגל (כמו לכל מנוע חיפוש) חשוב שאתרים יהיו בנויים נכון, משום שאז איכות התוצאות שלהם תשתפר.

      2. "את כל התשובות שקראתי ניתן למצוא ממילא ברשת"
      כמובן שאפשר למצוא את התשובות ברשת, אך כנראה שיש אנשים שלא יכולים – אחרת השאלה הזו לא הייתה מופיעה (אני מזכיר שכל השאלות שנשלחו הם שאלות שקיבלתי מהקוראים). אולי בשבילך הדברים טריוויאליים, אך עם קוראי הבלוג הזה נמנים אנשים שלא בהכרח יודעים כמוך את התשובות.

      מטרת שיתוף הפעולה הזה היא לסייע לאנשים שיש להם שאלות על קידום אתרים, באמצעות אספקת תשובה ממקור מוסמך. בוודאי שפוסט מהסוג הזה לא יכול להועיל לכולם כי רמת הידע שונה.

  4. היי,
    אכן יש חשיבות רבה להתייחסות של נציג מקומי שלנו מצד גוגל על סוגיות השפה, חבל שלא היתה התיחסות ישירה שלו על סוגיית דומיינים בעברית ומשמעותם בקידום, הדעות די חלוקות ואני מעריך שתשובה ממקור ראשון היתה עוזרת לנו.

    • פבל ישראלסקי

      מצטרף לשאלה שלך עמית!

      תומר – אשמח אם תוכל להביע את דעתך בעניין הדומיינים בעברית.

      עד לא מזמן הייתה נפילה בדירוגים בגוגל ישראל והייתה אף שמועה שדומיינים בעברית הוענשו. הנושא פורסם בפוסט הזה:
      http://www.askpavel.co.il/blog/hebrew-domains-penalty
      וגרר לא מעט מחלוקות.

      הדעות די חלוקות האם זהו פרמטר משמעותי. למיטב הבנתי, אי אפשר להשוות את זה לדומיינים .com שמכילים מילות מפתח, שכן מדובר כאן ב- ccTLD ולא gTLD.

      אשמח אם תעשה מעט סדר בכל העניין.

      • מאיר גולד

        חושב שתומר התייחס לנושא הדומיין והרלוונטיות שלו לחיפוש – "המשקל של שם הדומיין כל כך זעום לעומת חשיבות התוכן, ההשפעה תהיה מינורית או לגמרי בלתי מורגשת". ונראה לי שהכלל הזה תופס גם לדומיינים בעברית

        • פבל ישראלסקי

          השאלה אם בדומה לדומיינים .com בדומיינים בעברית יש את אותה ההשפעה או שזה רק משפיע במקרים של דומיינים גנריים.

          • זה לא משנה ל-Googlebot אם דומיין או TLD משתמשים באותיות לטיניות או עבריות – הם מושפעים מאותם אלגוריתמים. תשובה 8 עדיין בתוקף :)

          • הניסיון בפועל מראה שאכן יש השפעה מהותית של מילות מפתח בשם הדומיין על מיקומו בסולם גוגל.

            תומר אין לי בעיה להראות לך אתר עם תוכן שרובו לא רלוונטי ממש ספאם עם וותק אפס שעלה למקום ראשון בביטוי תחרותי ורק בגלל ששם הדומיין הכיל בדיוק ביטוי זה

  5. תודה רבה על הפוסט! תמיד טוב לקבל מידע ממקור מהימן, בעיקר על רקע כל השטויות שהרבה "אנשי מקצוע" רושמים.

    מעניין מאוד שאפשר לקדם גם באתרים באנגלית… :-)

  6. או בשתי מילים: קומון סנס.

    רק התשובה על הקישורים לא היתה ברורה לי – הרי אתרי חדשות גדולים למשל שמים קישורים שהם מוכרים בתחתית כל דף, וממש לא קשורים לנושא של האתר או של הדף, ולא נראה שגם לאורך זמן זה פוגע להם במשהו.

    בכל מקרה תודה רבה תומר ותודה רבה פבל שכמו תמיד מביא דברים מעניינים, מועילים וחלוציים.

    • אין חשיבות מבחינתנו לגודל או פופולריות של אתר מסוים. כל אתר שמשתתף בתרמיות קישורים למיניהן מסכן את שמו הטוב בעיני משתמשים ובעיני Google. אני ממליץ לדווח על אתרים שמפרים את ההנחיות באמצעות טופס Spam report – אני מעוניין להוסיף שלא כל פעולה שאנו נוקטים מהצד שלנו באה לביטוי בצורה ויזואלית.

  7. מאיר גולד

    אני חושב שבזירות תחרותיות המשקל של הדומיין ממש זניח בחישוב ציון הרלוונטיות ולכן לא צריך להשקיע זמן ו/או משאבים בשאלה הזו

    • אני מסכים אתך יש המון דוגמאות לדומינים ללא קשר ישיר לנושא האתר ונמצאים במקומות הראשונים והפוך שאני קונה דומין חדש אני תמיד חושב על האורך וכמה קל לזכור אותו.

  8. פוסט נפלא, תודה פבל! שהבאת את הדברים.
    לתומר, תודה, היה כיף לקרוא התייחסות נקודתית לשאלות המעניינות הללו.
    שמחתי לקבל אישוש להשערותיי ואף ללמוד דברים חדשים.

  9. פבל, מהר מהר לתקן את העברית:
    … להניע בעלי אתרים משימוש בקישורים כאמצעי לביצוע מניפולציות …
    לא להניע, אלא להניא – למנוע!
    ככה זה כשיושבים בדבלין הירוקה ומתנתקים טיפ טיפה מהעברית… אבל המאמר – היה מרתק!

  10. כל הכבוד לך
    אני חושב שאתה צריך להקים קרן, אני יהייה בין הראשונים שאתרום לקרן
    תודה רבה

  11. כל הכבוד פבל, אחלה פוסט שבעולם
    באמת בא בזמן הנכון ובמקום הנכון :)
    ח.ח

  12. נראה לי ששאלה חשובה מאוד לא נשאלה ברחל בתך הקטנה:
    האם ה-bounce rate או התנהגות הגולשים באתר (מספר דפים נצפים, גולשים נאמנים) משפיע על מיקום האתר בתוצאות.
    כלומר האם העובדה שהגולשים נכנסים לאתר לאחר ביצוע חיפוש של ביטוי ספציפי ומיד יוצאים ממנו משום שככל הנראה לא מצאו את מה שחיפשו שם, ישפיע על דירוג האתר.
    אם התשובה לשאלה זו חיובית, כלומר שהגולשים הם אלו שמדרגים את איכותו של אתר בהתנהגותם הסטטיסטית, כיצד גוגל מדרגים אתרים חדשים שטרם הגיעו לעמודים הראשונים ותנועת הגולשים דלילה ביותר אצלם.

    • איתי ברנר

      זכור לי שמאט קאטס ענה על שאלה דומה באופן שלילי והסביר שקשה להסיק מכך מסקנות. (זאת אומרת שאין השפעה). בנוסף, יש בכל העניין פרדוקס : אם העמוד בתוך האתר רלוונטי לחיפוש שלי , אני יכול לצאת מהאתר דווקא בגלל שמצאתי בול את מה שרציתי ולא הייתי צריך להמשיך לחפש.

      • אכן, איתי, אבל עדיין קיים bounce rate באנליטיקס וכן מספר עמודים נצפים בממוצע.
        היתכן שגוגל אינם עושים כל שימוש בנתונים אלו?
        האם קיימים נתונים נוספים המעידים על התנהגות הגולשים באתר ואשר משפיעים על מיקומו בתוצאות?
        האם ייתכן שגוגל מתעלמים לחלוטין מתגובות הגולשים לאתר אליו הגיעו?

        • איתי ברנר

          אממ, התשובה שלו הייתה מסוף 2008 (בדקתי עכשיו). יכול להיות שדבריםם השתנו מאז, אבל אף גורם רשמי בגוגל לא רמז על כך.

        • יכול להיות שזה לא ישפיע על דירוג האתר אבל יכול מאוד להיות שכל הנושא שגבריאל תיאר ישפיע על ההפנייה של גוגל את הגולש, כלומר, כתוצאה מהמידע על התנהגות הגולשים שיש לגוגל אם דרך אנליטיקס או כמובן דרך כל שאר המידע ברשותם גוגל יפנה גולשים לעמודים שנראה לו שהם יותר מעניינים מאשר הדפים שאנו ביצענו להם אופטימיזציה, איני יודע עם פבל מרשה לפרסם קישורים למאמר שפרסמתי לכן לא אפשסם, אבל פרסמתי בבלוג שלי משהו די מעניין בדיוק באותו הקשר.

    • לכל מי שעדיין מתחבט לגבי השפעות גוגל אנליטיקס על תוצאות החיפוש, אתם מוזמנים לקרוא במאמר שמנפץ את המתיוסים הללו סופית –
      http://bit.ly/do2m5F

      כמו כן ישנן השערות שאנשים מעלים על כך שאם מקליקים על תוצאה מסויימת יותר זה גורם לדירוג שלה לעלות. הנה חלק ב' שהשקעתי בו זמן רב במחקר על התנהגות גולשים.

      לקח כמעט חודש אבל למעשה עברתי על כל המחקרים אשר חלקם כללו משתתפים מהחברות הגדולות:microsoft, yahoo, google. וכולם מכריעים הסכמה אחת לגבי היכולת של שימוש בהקלקות בהשפעה על תוצאות החיפוש, בהחלט שווה קריאה:
      http://bit.ly/ahKkhz

  13. אהבתי את הפוסט, הוא חידד לי כמה נקודות חשובות. שאלה קצרה: איפה אני יכולה לקרוא את ה"מדריך לתחילת העבודה עם אופטימיזציה‫ למנועי חיפוש" המעודכן לשנת 2010?

  14. פוסט מעולה. כל הכבוד על הרעיון פאבל.
    לתומר, אמרת שטראפיק לא משחק תפקיד בקידום, ה CTR גם לא משחק תפקיד בקידום? כלומר תדירות הלחיצות על אתר מסויים לא תעלה את הדירוג שלו?
    הרי זה אומר שהוא רלוונטי. לדעתי גם טראפיק אומר שאתר הוא רלוונטי ומפתיע אותי שלמיטב ידיעתך גוגל לא מתייחסים לזה.

    תודה!

  15. בכנס של גוגל הם נתנו הדרכה וענו על שאלות בקידום אתרים חלק גדול מהתשובות לא תאמו את הנסיון שיש לנו עם קידום אתרים אז מאוד כדאי להקשיב ללמוד ולהבין אבל לזכור שעדיין זו לא כל התורה

  16. יולי דסיאטניקוב

    יוזמה נפלאה – פבל, תומר, המון תודה. אני חושבת שבאופן כללי, ככל שהזמן עובר "גוגל" יותר ויותר מבינים שבעלי אתרים וחברות SEO הם שותפים מרכזיים במימוש המטרה בשמה קיימת המחלקה בה תומר עובד. ואחרי הכל, ככל שנבין יותר את "האג'נדה" של גוגל ונדע יותר, כך ממקום מודע נוכל להתאים את עצמנו לאותם צרכים.

    סייג אחד, בעניין הקישורים כמובן. בעולם מושלם, המשפט של תומר על כך שגוגל יודעים מה עשיתם בקיץ האחרון היה נכון וכל אתר שמחליף \ קונה \ מוכר קישורים – היה נענש. כך למעשה, הרשת הייתה הופכת לדמוקרטיה גדולה והאתרים שבאמת מספקים ערך לגולשים היו עולים בראש עמוד התוצאות. אלא שבפועל, במרבית זירות החיפוש, אין לך ברירה לבצע את הפעולות שעובדות בשביל המתחרים שלך ומושלם ככל שיהיה ה – On-Page שטיפחת, זה לא יתן לך יתרון תחרותי משמעותי מספיק, ללא פעילות אגרסיבית של בניית קישורים.

    בכל מקרה, יהיה נהדר אם יהיה סיבוב שני של איסוף שאלות ומענה להן.

    • איתי ברנר

      דווקא היו לא מעט ספקולציות על כך שלאחרונה גוגל באמת מודד יותר את הרלוונטיות של הקישור מבחינת הנושא של הדף ממנו הוא יוצא והדף אליו הוא מקשר כפי שהייתה ההמלצה בתשובה. (שוב, זו רק ספקולציה).

      • יולי דסיאטניקוב

        היי איתי, עם כל הכבוד למכונה המאוד חכמה הזו, אין לה דרך להבדיל בין קישור מעמוד בנושא עיצוב זרי כלה, שמפנה לאתר פרחים בגלל רצון תמים של בעל האתר להפנות גולשים למידע נוסף בנושא פרחים… לבין קישור זהה לחלוטין, שבתמורה לו חנות משלוחי הפרחים מקשרת ללקוח אחר של אותה חברת SEO (בתחום המשלוחים).

        אין לי ספק שהיום, ביחס ל – 3 שנים אחורה, לגוגל יש כלים הרבה יותר טובים לזהות רלוונטיות (כפי שציינת) ולכן גם רואים שמושם על כך דגש. גם היכולת לנתח מגוון פרמטרים נוספים הקשורים לטיב הקישור השתפרה ככל הנראה. ועם זאת, היכולת "לאכוף" מוגבלת וככל הנראה תשאר מוגבלת.

        גם בגוגל, אני מניחה, אין מישהו תמים מספיק לחשוב שיש אתר משלוחי פרחים, שמופיע בעמוד התוצאות הראשון ולא מבצע החלפות קישורים. ועדיין הם שם, מעל כל אותם אתרים שמתהדרים בלינקים "טבעיים"…

        • איתי ברנר

          סליחה, לא הייתי מובן:
          התכוונתי למצב בו נניח
          אתר פרחים מקשר לאתר
          בנושא ביטוח כי "עדיף
          שיהיה קישור,לא משנה
          מאיפה". מן הסתם גוגל לא
          יכול לקרוא (עדיין) מחשבות
          ולדעת מה היו המניעים
          להוספת קישור באתר מסוים.

          • מטרתם של קישורים בראש ובראשונה היא לשרת את הגולשים באתר. אמנם, נכון, אין לאף אחד מאיתנו את היכולת לקרוא מחשבות, אך יש דרכים רבות אחרות לזהות קישורים שאינם טבעיים. כמובן שאני לא יכול למנוע מבעלי אתרים לשחק רולטה עם המוניטין שלהם, אך אני לא ממליץ לעשות זאת. 😉

            אפשר לכתוב בתגובות כאן שיש אתר כזה או אחר שמפר את ההנחיות, אך זה לא יעזור לפתור את הבעיה. אני רוצה לחזור ולהמליץ להביא את הדבר לתשומת ליבנו על ידי שימוש בטופס Spam Report.

          • איתי ברנר

            דווקא המשפט האחרון
            נראה לי מוזר מכיוון
            שבהנחיות כתוב "החלפות
            קישורים מרובות",
            הבעיה היא שזו הגדרה
            מעורפלת ויחסית מאוד

            http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=66356

  17. פבל, כן יירבו תשובות ונושאים כמו "מה לעשות בשביל שיהיה טוב יותר…"

    אהבתי מאוד. שמח ששיתפת – החכמנו כולנו קצת יותר :)

  18. פוסט מצויין !
    יש לי שאלה : אם אני מוסיף באתר תפריט משנה (סך הכול 2 תפריטים באתר)
    זה עוזר לקידום האתר , או שזה לא משנה ?

  19. ישנה אמביוולנטיות מסוימת בתשובות ואני לא מתפלא. פעמים רבות נתקלתי בתשובות מצד נציגי גוגל שהשאירו את השאלות פתוחות אבל זהו טיבו של ראיון. בדרך כלל בראיון קשה לתת תשובות חד משמעיות ומלאות – אנשים שונים יבינו את הדברים מעט אחרת.

    מצד שני, אם הייתי אני נציג בגוגל הייתי מעדיף לשמור על עמימות מסוימת באופן מכוון ולתת הנחיות כלליות בלבד- לבחון כיצד בעלי אתרים מתמודדים עם המידע החדש והאם השינויים אשר נעשים מצידם בהתאם להבנתם תורמים לחווית המשתמש בכללי או לא.

    בסופו של עניין, לא גוגל מכתיב מהי איכות אלא בעלי אתרים מראים לגוגל מהי איכות.

  20. פוסט מצויין! יוזמה מבורכת ומחכה לעוד שת"פ כאלו בעתיד

  21. כל הכבוד, פוסט מרתק ומעניין מאוד. קראתי כל מילה ומילה. תודה רבה !
    ויש לי שאלה שלא הייתה פה (גם לא בתגובות).
    ולשאלה:
    האם באמת יש דבר כזה "ארגז החול של גוגל"?. אני לא יודע בדיוק להסביר אפילו מה זה, כל אחד כותב תאוריה אחרת בנושא. בעיקרון לפי מה ששמעתי זה אתרים חדשים שמדשדשים באינדקס ופתאום עולים או פתאום בכלל נעלמים מהתוצאות. ככה זה תקופה עד שגוגל מוצא להם את מקומם הראוי.

  22. ממש מעולה.
    תודה על ההשקעה, ובעיקר על כך שהתשובות מגיעות ממקור מוסמך, כי על כל שאלה פה [כמעט] יש נם תשובות ברשת לכאן ולכאן.
    ושאלה נוספת: האם גוגל מאנדקסת לינקים שנשלחים בג'ימייל?
    כלומר, האם כאשר אני מעוניין להציג בפני מספר אנשים עמוד לנסיון, ולשם כך אני מעלה אותו לאיזושהי ספריה בעלת שם לא משמעותי, ושולח את הכתובת במייל, האם קיים חשש שבעוד שבועיים אמצא לינק לאותה ספריה בתוצאות חיפוש כלשהם בגוגל?

  23. למרות שלא נאמרו דברים חדשים. הרי שהשיחה חשובה והפוסט חשוב.
    (וגם מרגיע במידה רבה)

  24. שלום. כמו שניתן להבין גוגל מצליח לקרוא טקסטים מסוימים מפלאש. השאלה היא כיצד ניתן לדעת איזה טקסט הוא קולט, מכיוון שיש כמה LAYERS. בנוסף מה קורה עם משחקי פלאש, האם גם שם הוא מצליח לקרוא טקסטים ואם כן מהיכן?
    האם ישנה תשובה מהימנה או כלי לסוגיה זו?

  25. לא פחות חשוב לקרוא את פוסט התגובה לפוסט זה :

    http://www.duranseo.co.il/?p=704

    פבל מוסיף תגובה איכותית וזוכה לניתוח מעניין…

  26. פבל ישראלסקי

    עוד נקודות מעניינות עלו בפוסט התגובה של יולי דסיאטניקוב:

    http://www.blondseo.com/%D7%90%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%97%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A9/

  27. היי נהדר! ממש כמו הבלוג של מאט כץ אהבתי מאוד. מחכה לשאר השאלות

  28. אני חושב שזה ממש לא מובן מאליו – המידע בפוסט הזה.
    כמו כן -אני כל שבועיים חוזר אליו וכל פעם מבין את הדברים ברמה נוספת.

    זה מדהים!

  29. תודה רבה לתומר על העזרה (אני מניח, שנאלצת להזניח את הגיימינג לשעה קלה עבור משימה זו), ותודה רבה לפבל, על השקעת הזמן והתרומה הגדולה עבור קידום אתרים בישראל.

  30. בכנס קידום אתרים שנערך אתמול נשמעה טענה שכניסות איכותיות מרשתות חברתיות תורמות בקידום האתר, וזה בניגוד למה שרשום כאן:

    "למיטב ידיעתי, התנועה שאתר מקבל לא משחקת תפקיד בדירוג שלו באינדקס של Google".

    אשמח לשמוע תגובתך בנידון

    • שלום ירון,

      Google אינה עוקבת אחר תנועת משתמשים שמגיעים לאתר שלך מרשתות חברתיות. כניסות מאתרים כאלה או אחרים לא יכולות להשפיע על דירוג האתר באינדקס שלנו.

  31. כל הכבוד על ההשקעה.
    אבל כרגיל, התשובות של גוגל חוזרות על עצמן ולא נותנות מידע חדש.
    זה מזכיר לי את חברת החשמל שעושה קמפיינים לצימצום הצריכה כאשר היא מעונינת למעשה בהגברתה.

  32. פאבל תודה רבה, אתה תותח כרגיל, כל הכבוד

  33. שאלה לנציג גוגל
    האם בעקבות החלטת איגוד האינטרנט הישראלי אשר פתח את רישום הדומיינים בעברית וכעת יתחילו לכתוב בעברית דומיינים מסויימים לדוגמא :
    co.il.פיצה
    האם בעקבות המהפך הזה שהחל ויותר דומיינים בעברית נרשמים ברחבי האינטרנט גוגל הולכת להשתנות ולהשפיע גם בכיוון הזה ? האם גוגל גם תקלוט דומיינים אלו ? ותפנה לאתרים הרלוונטיים ?

    בתודה
    יגאל .

  34. אני לא נציג גוגל אבל דומיינים בעברית כבר נקלטים בגוגל

  35. בהחלט ענה! המון תודה, עד הפוסט הבא…

  36. אין דבר כזה "תעבורה לא משפיעה על קידום"
    פשוט לא הגיוני לי…

  37. היי … אני לא יודעת אם הגעתי למקום הנכון … אבל במקרה הגעתי לבלוג שלך … אחרי חיפוש ארוך בגוגל כדי לקבל תמיכה מנציג שירות … אם תוכל לעזור לי אשמח … אני מחפשת פתרון לגבי מידע שאני רוצה להסיר מגוגל … מהעותק שמור … איך אפשר לעשות זאת … אשמח לתשובה ולעזרה . תודה .

  38. כבר שאלתי את השאלה אך לא נענתי, מתי יש לעשות שימוש בהפניית canonical?

  39. וואו, אין לך מושג כמה למדתי בדקות האחרונות רק מקריאה של הפוסט.

  40. קניתי מחשב חדש ושמרתי על הארד דיסק את כל הסימניות שהיו לי, אבל אני לא יודעת איך לייבא אותן לאינטרנט. מה לעשות??

  41. פבל היי
    רציתי להגיד כל הכבוד על היוזמה רעיון מעולה סוף סוף אפשר לשאול ישירות מומחה שעובד בגוגל .אך הצלחת להשיג השג כזה?

    • פבל ישראלסקי

      תודה רבה דרור.
      האמת שאין איזו דרך פלא, פשוט פניתי לתומר ושאלתי אם יוכל לענות על שאלות נפוצות שקשורות לקידום אתרים. בסופו של דבר גם לגוגל יש אינטרס בחשיפה מסוג כזה….

  42. פבל כתבה מצויינת

    תודה

  43. פבל כתבה טובה ומעניינת
    אך מניסיוני גוגל משנה כל כמה זמן
    את צורת העבודה ולנו נשאר להתאים את עצמנו אליהם

  44. רק עכשיו נתקלתי בעמוד הזה, ואני חייבת להגיד שבאמת המון מידע מעניין ותודה!
    עם זאת, ולאור השינויים האחרונים (לפחות פה בישראל ואני יכולה גם להגיד שבגוגל UK), מעניין אם התשובות יישארו זהות (?)

  45. כרגיל פבל פוסט מעולה!

  46. שאלת "תמה"/תם, יש לי דף באטסי – חנות שפתחתי, ועכשיו אני לומדת איך לסדר אותה נכון.
    האם יש דרך לקדם את הדף בגוגל ארה"ב? איך? מי מלמד אותי איך עושים את זה?
    תודה רבה על תשובה מושכלת :)
    מיכל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

שתפו את הפוסט עם חברים