חדש בפייסבוק: Explore Feed, מנויים בתשלום ב-Instant Articles, ו…האם המרקטפלייס הגיע לישראל?

דפנה בן יהושע
פיד חדש בפייסבוק

פייסבוק לא נחה: הרשת החברתית, שכנראה חוששת באופן תמידי מירידת כוחה אל מול המתחרות, לא מפסיקה להפציץ בפיצ’רים חדשים ובפיילוטים מעניינים. השבוע צדו את עינינו שלושה כאלה.

Explore Feed: פיד שמציג תוכן מעמודים שאתם לא עוקבים אחריהם

על ה-Explore Feed (שזכה בעברית לשם התמוה “אוסף הגילויים”) דיווח איתי ברנר כבר אתמול בעדכון השבועי. הפיד החדש הזה, שזמין גם בפייסבוק וגם במובייל ומופיע בתפריט הצדדי, נועד לעזור לכם למצוא עוד פוסטים שעשויים לעניין אתכם. חדי העין והזיכרון ודאי שמו לב לכך שהפיילוט לפיד הזה התחיל לפני כמה חודשים, אז ניתנה לגולשים במובייל אפשרות לבחור בין הפיד הרגיל לפיד אלטרנטיבי עם סמל של טיל.

אם הפיד הרגיל מותאם אישית כי הוא כולל פוסטים של חברים ושל עמודים וקבוצות שאתם עוקבים אחריהם, הפיד החדש מציג סוג חדש של התאמה אישית, בכך שהפוסטים שהוא מראה לכם הם מעמודים שאתם לא עוקבים אחריהם: האלגוריתם של פייסבוק בוחר אותם עבורכם על בסיס תחומי העניין שלכם.

ומכאן גם שמו של הפיד: הוא מאפשר לכם לחקור עמודים שאולי לא הייתם מגיעים אליהם בדרך אחרת. וזה הדבר היחיד שהוא מראה – בלי פוסטים מחברים, בלי פוסטים מקבוצות, וגם בלי פרסומות. עדיין. כי המטרה של פייסבוק היתה ונשארה לגרום לכם לבלות יותר זמן באתר, זמן שבסופו של דבר מתורגם לכסף מפרסומות: כך שלא יהיה מופרך לשער שגם בפיד החדש יופיעו פרסומות בעתיד.

פיד חדש

אלא שזה לא הכל. מתברר ששיש כמה מדינות בהן הפיד החדש שפייסבוק מציעה שונה בתכלית מזה שאנחנו רואים. בסלובקיה, סרי לנקה, סרביה, בוליביה, גואטמלה וקמבודיה כל הפוסטים מהעמודים שהגולש עוקב אחריהם עברו לפיד החדש. מה שאומר שכל מה שנשאר בפיד ה”רגיל” הם פוסטים מחברים ופוסטים ממומנים (פרסומות). שימו לב למשפט שמופיע מתחת ל-Welcome to Explore Feed בשתי התמונות הבאות, אותן צייץ מאט נאוורה, מנהל המדיה החברתית ב-The Next Web:

פיד שונה במדינות שונות

בפועל, זה אומר שבמדינות האלה:

  • מי שמעוניין לראות פוסטים מעמודים שהוא עוקב אחריהם, חייב להיכנס ל-Explore Feed.
  • מי שמעוניין שהפוסטים מהעמוד שלו יופיעו בפיד הרגיל, צריך לשלם.

והמשמעות היא שמאז שהפיד החדש נכנס לפעולה, עמודים אורגניים במדינות האלה חוו צניחה דרמטית בחשיפה האורגנית שלה. בפוסט באתר Medium, הבלוגר הסלובקי Filip Struhárik מדווח כי שכמה עמודי פייסבוק סלובקיים חוו ירידה של למעלה מ-60 אחוזים בחשיפה האורגנית, ו-60 עמודי המדיה הגדולים ביותר בסלובקיה חוו ירידה של פי 4 במספר התגובות, הלייקים והשיתופים.

השפעת הפיד החדש על פייסבוק בסלובקיה

מעניין מאד. נמתין להתפתחויות!

פייסבוק מרקטפלייס: האם הוא כבר כאן?

באוקטובר 2016 פייסבוק השיקה את Marketplace, פיצ’ר שלקח את קבוצות היד שניה המקומיות ויצר להן גרסת טורבו: פיצ’ר שמאפשר לכם לגלות בקליק אחד (על אייקון בצורת חנות, שמופיע בתחתית האפליקציה במובייל) מי מוכר משהו בסביבתכם. בפיצ’ר יש אפשרות לסנן לפי מיקום גאוגרפי, לפי סוג הפריט, לפי מחיר או לפי קטגוריה; לשמור את הפריט כדי שתוכלו לחזור אליו אחר כך; לשלוח הודעה פרטית למוכר; וכמובן, לפרסם בעצמכם פריט שאתם רוצים למכור.

מרקטפלייס באפליקציה

בזמנו, המרקטפלייס היה זמין רק בארבע מדינות: ארה”ב, בריטניה, אוסטרליה וניו זילנד,  אך פייסבוק הבטיחה שבהדרגה הוא יגיע למדינות נוספות. ואכן, באוגוסט האחרון, החברה עדכנה שמרקטפלייס מגיע ל-17 מדינות באירופה, ביניהן צרפת, איטליה, אירלנד, הונגריה, הולנד, נורבגיה ופורטוגל.

עד כאן הכל טוב ויפה, אבל למה לדווח על זה עכשיו? הרי לישראל זה עוד לא הגיע. ובכן, אל תהיו כל כך בטוחים: אתמול גילינו שבשקט בשקט, מתחת לאף שלנו, יתכן שפייסבוק עושה פיילוט למרקטפלייס גם בישראל:

מרקטפלייס בישראל

אפילו נכנסנו פנימה וראינו פריטים מוצעים למכירה. אך אבוי, כשחזרנו לשם היום כדי לעשות צילומי מסך, הכל כבר נעלם וכל מה שנשאר לנו זה כהוכחה זו התמונה שלעיל.

אם המרקטפלייס באמת כבר כאן, ניתן רק לשער איזו רעידת אדמה תתחולל בשוק אתרי היד שניה בישראל. מי צריך לחפש ב”יד 2″ כשהכל נוח וזמין בפייסבוק? כמובן שגם קבוצות הפייסבוק הישראליות המבוססות בתחום, כמו “פשפשוק” ושות’, הולכות לספוג מכה רצינית.

פיילוט: מו”לים יוכלו לצרף מנויים בתשלום דרך Instant Articles

לפני קרוב לשנתיים וחצי, במאי 2015, פייסבוק השיקה את ה-Instant Articles (המקבילה הפייסבוקית לעמודי ה-AMP של גוגל) במטרה לאפשר לגולשים לקרוא תוכן מאתרים חיצוניים בלי לצאת מהפלפורמה של פייסבוק, תוך שתוכן זה נטען בצורה מהירה יותר שמותאמת טוב יותר למובייל. ביולי האחרון התבשרנו על כך שפייסבוק תשיק בקרוב אפשרות לעשות מינוי ל-Instant Articles של מו”לים מסוימים, וזאת בעקבות דרישות המו”לים שמעוניינים להציב חומת תשלום לקוראים שלהם.

כעת זה יוצא לפועל: על פי עדכון של פייסבוק מה-19/10, החברה התחילה לעשות פיילוט על מודלים שונים של מינויים, בשיתוף פעולה עם מספר מו”לים בארה”ב ובאירופה, ביניהם ה”וושינגטון פוסט”, The Economist, ה”טלגרף” הבריטי, The Boston Globe, “לה רפובליקה” האיטלקי ו”דר שפיגל” הגרמני.

לדברי פייסבוק, כך הפיילוט צפוי לעבוד:

  • החברה תתמוך בחומת תשלום ב-Instant Articles גם בצורה של מודלים מדורגים (חומת התשלום תופיע לאחר 10 מאמרים חינמיים, ובהמשך ייבדקו עוד וריאציות לכך) וגם בצורת Freemium, בה המו”ל שולט על המאמרים שהוא בוחר לנעול.
  • כאשר מי שאינו מנוי עדיין ייתקל בחומת תשלום, יוצע לו להירשם כדי לקבל גישה מלאה לכל התכנים של אותו המו”ל.
  • אם אותו אדם נרשם, העסקה תתבצע באתר המו”ל. המו”ל יעבד את התשלום באופן ישיר ויקבל 100% מההכנסות.
  • יחסי המו”ל-מנוי יעבדו באותו אופן בו הם עובדים באתר המו”ל כיום: למו”ל תהיה גישה ישירה ושליטה מלאה, כולל קביעת התמחור ובעלות על נתוני המנויים.
  • המינויים יכללו גישה מלאה לאתר המו”ל ולאפליקציות שלו.
  • מי שכבר מנוי לאתר של מו”ל המשתתף בפיילוט יוכל לאמת את המינוי בתוך ה-Instant Articles כדי לקבל גישה מלאה לתכני אותו מו”ל.

מה דעתכם?

ועכשיו השידור עובר אליכם: מה אתם חושבים על כל העדכונים האלה? מה דעתכם על הפיד החדש? האם חומת התשלום מבאסת אתכם (אלא אם כן אתם מו”לים, ואז אולי היא משמחת אתכם)? והכי חשוב: יצא לכם גם להיתקל במרקטפלייס?

דברו אלינו!

שתפו:
נכתב על ידי
היי, אני דפנה. במקור יש לי בכלל תואר שני בביולוגיה, אבל אחרי שפרשתי מהאקדמיה והתנסיתי במגוון תחומים, הבנתי שמה שאני רוצה לעשות זה לכתוב. בשנים האחרונות עסקתי בתרגום, כתיבה ועריכה, והיום אני מנהלת התוכן בקבוצת אנגורה מדיה. אני כותבת על שיווק דיגיטלי, רשתות חברתיות, אסטרטגיות שיווקיות ובעצם – כל מה שקשור לשיווק ולאינטרנט. בקיצור, רוב היום הראש שלי תקוע במסך, אבל אני נהנית מזה!
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

2 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות
עומר לייבנזון
232
מדיה חברתית
עומר לייבנזון
261
פרסום באינטרנט
עומר לייבנזון
179
קידום אתרים
יורם ליכטנשטיין
107370
תוכן וקופירייטינג
דוד כהן
101965
מדיה חברתית
דנה רוזן
83011
ניהול קהילה
נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בדיגיטל

מעל 15,000 אנשי שיווק ובעלי עסקים נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בשיווק דיגיטלי מאז 2007

2
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.