האם גוגל יזהה שכפול תוכן מפייסבוק?
קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » האם גוגל יזהה שכפול תוכן מפייסבוק?

האם גוגל יזהה שכפול תוכן מפייסבוק?

לאחרונה מצאתי פרצת במקום בו יש יותר ישראלים מכמות המבקרים הישראלים בשנה בתאילנד – פייסבוק!
מכיוון שהפרצה קשורה לתופעת "שכפול תוכן", אסביר תחילה איך גוגל מזהים ומתמודדים עם הבעיה הזו. הכל נובע מהמשוואה (הישראלית) הבאה: אני רוצה להתקדם בגוגל (וואלה? ומי לא?) + גוגל אוהב תוכן (התוכן הוא הרי המלך באינטרנט…) + אין לי כסף\זמן מיותר = בואו נעתיק מאחרים!

שכפול תוכן מפייסבוק

הקושי בזיהוי תוכן משוכפל

אחת הבעיות הגדולות של גוגל היא ההתמודדות עם שכפול תוכן. הרי לא ייתכן ששני בעלי אתרים שונים יהנו מפירות שקטפו מאותו עץ תוכן. אז מי יהנה מהפירות? רק זה שהתוכן שלו. ואיך אפשר לדעת של מי התוכן? פשוט מאד- מי שהתוכן התאנדקס ראשון אצלו, כנראה שפרסם אותו ראשון ולכן סביר להניח שהתוכן שלו. (בגוגל.קום לאחר שהשכפול זוהה, בנוסף גם מופעלים פילטרים שמסננים תוכן משוכפל בתוצאות החיפוש, עבור שאילתות הגולשים).

נכון להיום זו האינדיקציה שעל פיה נקבעת בעלות על תוכן מבחינת גוגל, רק חבל שלצערי היא לא תמיד עובדת. והנה כמה דוגמאות סותרות:

  1. לאתר A יש PR8, לאתר B יש PR2. בעל אתר B כתב מאמר חדש באתר שלו. יום למחרת בעל אתר A ראה את המאמר שכתב בעל אתר B ומיד חשקו עיניו – מהר עשה COPY+PASTE לאתר שלו והנה, כמה כיף לקבל מאמר איכותי לאתר שלי בחינם. סביר להניח שבגלל PageRank גבוה תדירות הסריקה תהיה גבוה יותר במקרה של אתר A – לכן כנראה שיסרק ראשון אצל אתר A, וכך מבחינת גוגל אתר B בעצם העתיק את המאמר מאתר A ולא להיפך….מעצבן? גם אותי! אבל זה מה יש.
  2. עוד דוגמא מעצבנת לא פחות מובילה אותי למקרה הבא: בעל אתר בנושא A מחפש אתרים שקשורים לנושא A, ואז לפתע הוא נתקל באתר בנושא A שבנויי כולו בפלאש. מהר, מבלי להרהר יותר מדי משכתב בוורד את כל המאמרים האיכותיים שמוצא שם באתר (20 דק' פר מאמר למי שיודע הקלדה עיוורת). והנה, מאמרים חדשים היישר מהתנור לאתר, בחינם! כעת, כאשר יום אחד ישכיל בעל אתר הפלאש לשדרג את אתרו ל- HTML כפי שמקובל, כדי להפוך אותו לקריא עבור מנועי החיפוש – ייתקל בבעיה. המאמרים שיכתוב כבר אונדקסו מזמן אצל בעל אתר בנושא A וכעת הוא ייחשב בתור הגנב בעיני גוגל. אז נכון שאם מדובר בשני אתרים גדולים ורציניים, יוכלו להגיע לעמק השווה ואף איום לתביעה ייגרום לו להוריד את האתר הגנוב, אבל בואו נודה באמת – אם היה מדובר באתרים רציניים הם לא היו מתעסקים בזה! מדובר לרוב באתרי MFA (ראשי תיבות של Made For Adsense – אתרים שלא מתחדשים בקביעות ומדי פעם מוסיפים תוכן, מטרתם – רווחים מאדסנס בלבד).

יש כמובן עוד אינספור דוגמאות מהסוג הזה, אך מה שאני בעצם מנסה להגיד זה שהנושא הזה קצת "חלקלק", לא באמת אפשר תמיד לקבוע חד משמעית "תכלס" של מי המאמר. ואם זה נושא כה עדין, לא יהיה הוגן להעניש אתר שאולי לא מגיע לו עונש. זו גם הסיבה שעל שכפול תוכן, מנועי החיפוש וגוגל בפרט לא מענישים. אומנם זו בהחלט שיטת קידום אתרים לא אתי, אבל אף אחד לא ייקח את האחריות לטעות בענישה. גוגל אומנם לא ייתן קרדיט לאתר שחושד כי שכפל תוכן, אך הוא ללא ספק לא יעניש אותו.

(כמובן שיצירת אתרי מראה, כפי שהצגתי בעבר, לא נחשבים מבחינתי שכפול תוכן במקרה שאני מציג. כלומר זה כן שכפול, אבל אני מתכוון למקרה בו צד A העתיק מצד B).

פרצת שכפול תוכן בפייסבוק

בכל מקרה, נחזור לפרצה שמצאתי בפייסבוק. מסתבר שרוב הדפים האישיים, פרופילים, קבוצות וארועים לא מתאנדקסים ע"י גוגל (כנראה שמארק בכוונה הגדיר ככה כדי לא לאפשר קידומים באמצעות לינקים). מה שקורה זה שכל התוכן שכתוב באותם דפים, מוגש חופשי על מגש של כסף לבעלי אתרים אחרים – קחו, תעתיקו ואף תחזקו את כוח אתרכם בתוכן רלוונטי!! (גוגל הרי קובע בלעדיות על סמך האינדוקס, ומכיוון שמדובר בדפים שלא מתאנדקסים, העתקת התוכן תהיה בלעדית למעתיק). אחלה עסקה לא?

וזו רק דוגמא לאתר אחד – מה עם אתרים חברתיים וקהילתיים אחרים בהם הדפים לא מתאנדקסים? יש הרבה רשתות חברתיות מהסוג הזה…פשוט צריך לחפש היטב.

איך גיליתי את העניין?

פתחתי גרופ בפייסבוק בנושא קידום אתרים בגוגל לפני כמה שבועות. כעבור שבועיים אני מגלה שאיזה מקדם אתרים העתיק ממני את מאמר הפתיחה לאתר שלו, אחד לאחד – פשוט עשה קופי פייסט החוצפן! (די השקעתי בו אני חייב להודות). למזלי אני מכיר את השותף שלו, כך שהמאמר ירד כעבור יום. אבל רק לצורך ההמחשה – אם המאמר היה מספיק להתאנדקס אצלו באתר, לא הייתי מקבל ממנו שום תועלת אם הייתי רוצה בעתיד להשתמש בו לצרכי האישיים.

מאט קאטס מדבר על שכפול תוכן בכנס SMX 2007 , סיאטל:

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

עשוי לעניין אותך גם...

קידום אורגני מבוסס טרנדים: עונות, חגים ואירועים

חלק ניכר מהעסקים נדים ונעים בין מגמות שמכתיבות את גובה ההכנסות, כמות הכניסות לאתר ושאר ...

12 תגובות

  1. מרתק, מעצבן!
    אני במקומך ישר הייתי מלשינה על המעתיקן החוצפן…
    ועכשיו שאלות למקצוען-
    איך אתה יודע אם דף אונדקס?
    איך אתה יודע אם מישהו העתיק תוכן – האם יש דרך לגלות מלבד לחפש בגוגל?
    האם יש דרך להתקומם ולומר – אני כתבתי ראשון?!

  2. זו באמת אחת הרעות החולות של קידום האתרים שחור הכובע.
    אני משתמש בתוכנה שבודקת את התכנים אותם מזין ומאתרת כפילויות אבל כאשר מדובר באתרים עם עשרות ולעיתים מאות דפי תוכן, אי אפשר לעשות את זה פעם ביום.

    אתה מכיר איזה כלי חינמי וובי שבודק כפילויות תוכן?
    אני שונא ת'שודדי תוכן האלה, שונא שונא שונא!

  3. פבל ישראלסקי

    אפשר בקלות לבדוק אם דף מאונדקס ע"י הזנת השאילתה בגוגל: cache:address
    כאשר את address יש להחליף בכתובת האתר.בנוסף, ניתן לעשות את זה דרך סרגל הכלים של גוגל, כשנמצאים בדף המבוקש יש ללחוץ על cached snapshot of page.

    איך יודעים אם תוכן מסוים מועתק? הכי קל פשוט לקחת ולסמן נגיד 2-3 שורות שלמות ממנו ואז לחפשן בגוגל (יש לוודא כי התוכן מאונדקס). יש גם תוכנות שמאתרות תוכן כזה ואף אתר ששכחתי את כתובתו.

    להתקומם זה קצת בעיה, כי אז כולם יטענו שהם כתבו ראשונים – איך באמת אפשר לדעתי מי?…

  4. פוסט מעניין כתוב היטב.
    אף פעם לא חשבתי על פייסבוק כמקור לשכפול תוכן – יפה שעלית על זה (חבל שזה בעקבות הקומבינה שעשו עלייך…).
    המסקנה הנכונה מהפוסט שלך שאין כל כך דרכים להילחם בשכפול תוכן באינטרנט (לא מבחינת הגנת זכויות יוצרים ולא מבחינת מנועי החיפוש).
    למרות זאת יש מה לעשות.
    הטיפ שלי בשבילך הוא שמיד אחרי שאתה מפרסם את המאמר באתר שלך, "תפציץ" את האינטרנט עם אותו מאמר (כן, תשכפל את התוכן של עצמך..).
    אפשר לעשות זאת באתרי מאמרים, קשתות עסקיות ובפורומים שונים שנסרקים על ידי גוגל. בכל המקומות כמובן תפרסם לינק לאתר בו הנמצא המאמר ה"מקורי".
    כך, מי שיגיע לתוכן המשוכפל רוב הסיכויים שיגיע אלייך – גם אם יש איזה **** אחד שגנב ממך…

  5. פבל ישראלסקי

    תודה רבה!
    המממ טיפ מעניין, כך בעצם אני גם מחזק את המיתוג האישי בנוסף…

  6. מעניין. חשבתי על זה פעם שלמעשה, כל אתר שסימן למנועי חיפוש לא לאנדקס אותו, הוא מקור למשכפלי תוכן. מה ששאלתי את עצמי, הוא איך משכפלי התוכן יגיעו אליו אם הוא לא מאונדקס…
    אז, הנה מצאת את הפירצה. האם כל התכנים בפייסבוק אינם מאונדקסים? מה לגבי רשתות חברתיות אחרות?
    שיטה אחת שמט קאטס מזכיר בוידאט, היא אחרי בניית התוכן: להפיץ כמה שיותר לינקים אליו. זו אינדיקציה לגוגל שכנראה שמדובר במקור. מתוך הנחה שמשכפל לא ירוץ לקשר אליו.

  7. פבל ישראלסקי

    מיכל:
    האמת שלא חשבתי שיש אתרי תוכן שסימנו למנועי החיפוש לא לאנדקס אותם, באמת יש חיה כזו?

    לגבי פייסבוק, יש לו כ- 900 אלף דפים מאונדקסים, אך לדעתי לא דפים שפתוחים לקהל הרחב. בכל מקרה, כל דפי הגרופ למיניהם (לעיתים מכילים טקסטים ודיונים ארוכים שניתן להעתיק חופשי) לא מאונדקסים לפי מה שבדקתי.

    לגבי רשתות חברתיות אחרות, ישנן עוד כמה בהן דפים פנימיים מסויימים לא מתאנדקסים, אך אני מעדיף שלא לחשוף את שמם פה כדי למנוע העתקות 🙂

  8. היי פאבל.. מצאתי לינק מעניין בנושא תוכן משוכפל – של עצמך…

    http://www.bracingyourbrand.com/95/seo/permalinks-duplicate-content.html

  9. http://www.copyscape.com/

    מאפשר בדיקה אם הטקסט משוכפל

    יוסי בצלאל

    http://www.kidumim.com

  10. חשבתי על הנושא הזה לפני כחצי שנה שהכרתי את האתר מקושרים.
    בדקתי אילו עמודים מאונדקסים וראיתי שחלק גדול מעמודי התוכן אינם מאונדקסים בגוגל, מה פשוט עבור בעל אתר להכנס, להעתיק ו"לזכות" בעוד קצת איכות לאתר שלו (הוא רק גנב קצת, גם הח"כים עושים את זה אז מותר…)

  11. האם חומרים/מידע בפייסבוק, כמו גם חומרים בבלוגים, חופשיים להעתקה ושימוש? נדמה לי שקראתי מאמר די רציני על העניין הזה. ניתן לדעתי להעתיק חומרים שלך מפייסבוק. מדובר בתוכן ציבורי חופשי – בהגדרה.
    יתכן שיש רק מחוייבות לציין את שמו של כותב המקור…?

    מישהו מבין בזה ויכול לאשר את זה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים