מה קורה עם הקישורים אחרי שנגמר חוזה עם חברת קידום אתרים? | AskPavel
קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » מה קורה עם הקישורים אחרי שנגמר חוזה עם חברת קידום אתרים?

מה קורה עם הקישורים אחרי שנגמר חוזה עם חברת קידום אתרים?

רגע לפני שאתם קוראים את הפוסט, תחשבו לרגע על השאלה הבאה – להוריד או לא להוריד את הקישורים של הלקוח כשנגמרת ההתקשורת מול חברת קידום אתרים? כבר הרבה זמן שאני רוצה לפתוח את תיבת הפנדורה הזאת. מכיוון שעדיין לא מצאתי לזה שום התייחסות באינטרנט ובגלל שעם קוראי הבלוג נמנים גם מקדמי אתרים וגם לקוחות שמקבלים שירותים ממקדמים – החלטתי להעלות את הנושא לדיון. יש הרבה מחלוקת סביב הנושא ואני בטוח שיש דעות לכאן או לכאן. בפוסט הבא הייתי רוצה לתת לכם את השקפת העולם האישית שלי בנושא, אותה אני מבסס על נסיון עבודה מול עשרות חברות SEO בשווקים שונים בעולם. אשמח לשמוע את דעתכם האישית כדי שננסה לגבש איזשהו מודל שיתאים לכולם (זה אפשרי בכלל?). מטרת הפוסט אם כן, היא להציג גישות שונות לעניין, יתרונות מול חסרונות וטיפים שיוכלו למנוע הרבה אי נעימויות כאלו ואחרות לחברות הקידום וללקוחות.

תיאור הבעיה

בין אם אתם לקוחות של חברה ובין אם מקדמי אתרים שמספקים שירותי SEO ללקוחות, אני בטוח שיצא לכם לא פעם לחשוב על השאלה – מה בעצם עושים עם הקישורים של הלקוח אחרי שמסיימים את ההתקשרות עימו? האם הם שלו גם אחרי שהוא מפסיק לשלם? או שאולי קיומם תלוי בתשלום לחברת הקידום? למזלי יצא לי להיות גם הלקוח וגם הספק (כשעבדתי בעבר בחברת קידום אתרים), כך שנחשפתי ללבטים ודילמות השונות של כל אחד מהצדדים, מה שמאד מקל עלי בכתיבת הפוסט. אפשר לאפיין את הבעיה באופן הבא:

  • בכובע של הלקוח – כשאני משלם לחברה על שירותי קידום לאתר שלי, אני מצפה להגיע לתוצאות שהוגדרו מראש – לרוב זה דירוג במיקומים גבוהים עבור ביטויים שונים. אם אחד הגורמים שמשפיעים על הקידום זה קישורים, הרי שאותה חברה תצטרך להשקיע בכך משאבים של זמן וכסף. אבל אותי זה לא מעניין, כי מבחינתי התשלום כולל גם את האמצעים שבזכותם הם ישיגו את המטרה. אם כך, מדוע כאשר אני מפסיק לעבוד עם החברה אני מאבד את מה ששילמתי עליו?
  • בכובע של נותן השירות – אז נכון, הלקוח שילם לי כדי שאביא אותו לראש תוצאות החיפוש. אבל ייתכן שקניתי עבורו קישורים ואני ממשיך לשלם עליהם מדי חודש – האם כעת אני אמשיך לשלם את העלות שלהם לעד מכיסי? ואם הקמתי אתר לצורך הפעילות ואני משתמש בו כבסיס לקישורים – העבודה שלי הייתה לחינם?

התשובה היא שכולם צודקים. הלקוח לא רוצה להיפגע בגלל שהחליט להפסיק לעבוד עם החברה, החברה לא רוצה להוציא כסף מבלי שיש לה החזר השקעה. האמת טמונה איפשהו באמצע…

על מה הלקוח משלם בעצם?

לא תמיד אפשר למצוא את שביל הזהב, לפעמים חד משמעית אחד מהצדדים צודק. כדאי שנרד לעומק הדברים וננסה להבין – על מה מלכתחילה הלקוח משלם לחברת קידום האתרים? עד כמה שזה נשמע פשוט, אין תשובה אחת נכונה. בואו נסתכל על כמה מקרים:

  1. דירוגים – המקרה הקלאסי ביותר זה שירות שמטרתו להשיג ללקוח דירוג גבוה בתוצאות האורגניות. זהו התוצר הסופי – להופיע במיקום גבוה על ביטויים שאותם תגדיר חברת ה-SEO או הלקוח. כאמור המקרה הזה יכול להתפצל ל-2:
    1. הלקוח מגדיר את הביטויים – הלקוח רוצה להופיע במיקומים גבוהים על ביטויים מוגדרים מראש. לרוב זה קורה כאשר יש לו היסטוריה והוא מודע לפוטנציאל של הביטויים על סמך ייחס ההמרה שלהם.
    2. החברה מגדירה את הביטויים – כחלק ממחקר מילות המפתח שהיא עושה, היא מאתרת את הביטויים המתאימים ביותר עבור הלקוח ומתמקדת בהם.
  2. תוצרים – במקרה הזה הלקוח יודע מה הוא רוצה ואיך להגיע לשם, הוא רק זקוק לאספקת תוצרים שונים כגון: תוכן, קישורים, אתרים וכו'. אותה חברת SEO נמדדת ומתוגמלת על תוצרים מוגדרים שהיא צריכה לספק (שזה אגב, בדיוק הקונספט של העסק החדש שלי – Servula).
  3. מדדים – הלקוח אומר "לא אכפת לי מדירוגים, לא אכפת לי מתוצרים – העיקר שתגדילו לי מדדים מסויימים…", דוגמאות נפוצות:
    1. טראפיק אורגני – לפעמים לקוח שהגיע לרוויה בביטויים המרכזיים שלו, רוצה להגדיל את הטראפיק האורגני. איך חברת ה-SEO תגדיל אותו? ביטויים חדשים שקשורים לנישה, זנב ארוך, ווריאציות לוקאליות/גאוגרפיות, ווריאציות של יחיד ורבים ועוד. כאמור את הלקוח זה לא מעניין איך כי המדד הוא גידול.
    2. ייחס המרה – הדירוגים טובים, הטראפיק גבוה – אבל אין מספיק מכירות. המקרה הזה נוגע לאופטימיזציה של ייחס ההמרה ולכן עיקר המיקוד יהיה בממשק המשתמש, בחינת הצעות של מתחרים, מחקר לגבי הרגלי צריכה של לקוחות פוטנציאליים, ניתוח המשמעויות של מטריקות אנליטיקס למיניהן (כגון CTR/Bounce Rate) ועוד.

כמובן שזו יכולה להיות קומבינציה של 1+2 או 2+3 וכו', אבל בגדול אלו הם האופציות. שימו לב שבכל המקרים הלקוח משלם על המטרה ולא האמצעים (אלא אם כן הוגדר בחוזה אחרת). כלומר אם המטרה היא דירוגים, הלקוח לא ישלם על הקישורים (זה באחריות חברת ה-SEO). אם המטרה היא גידול בטראפיק, הלקוח לא ישלם על הדירוגים וכו'. המקרה היחיד שבו המטרה היא גם האמצעי זה המקרה השני – תוצרים.

מה אפשר ללמוד מזה?

שבסופו של דבר הקישורים הם אמצעים להשגת מטרות (פרט למקרה השני כמובן). ואם הם אמצעים להשגת המטרה, מטבע הדברים הקשר ביניהם הוא חד חד ערכי. או במילים אחרות – לקישורים יש השפעה על הדירוגיםולכן בסוף התהליך, ללקוח צריכה להיות אופציה למפלט, פתח כלשהו שיבטיח לו כי העסק שלו לא ייקרוס כתוצאה מהפסקת העבודה. החברה רוצה את הקישורים בחזרה? אין בעיה, שתאפשר ללקוח להמשיך לשלם עליהם כל חודש. לא רוצה שום קשר עם הלקוח? אין בעיה, שתחייב את חברת ה-SEO הבאה עבור אותם קישורים וכו'… המטרה היא לא לפגוע בלקוח אבל מצד שני גם לא לשלם לחינם. כמובן שגם כאן יש סייגים ועוד מעט נדבר על זה בהרחבה…

דירוגים לעולם לא דטרמיניסטיים

בעולם ורוד (מבחינת הלקוח), כל אחד היה רוצה לשכור את שירותיה של חברת קידום האתרים, להגיע למיקומים הרצויים ואז בסוף להפסיק לשלם ורק להנות מההכנסות והטראפיק. אבל מה לעשות שזירת ה-SEO היא רחוקה מלהיות ורודה (ואני עדין…). יש צורך בתחזוקה שוטפת בגלל סיבה אחת בלבד – מתחרים. אתר נמצא במקום הראשון רק בגלל שהאתרים המתחרים פחות רלוונטיים ממנו. אם ניתן היה לרגע להקפיא את האינטרנט, לעולם לא יווצר יותר תוכן או קישורים ואז גם המיקומים לא ישתנו – אך לא זה המצב!

חתונה קתולית עם חברת SEO?

אם כך, בואו נסכים שאם בזכות הקישורים הגענו למיקום מסוים, חשוב מאד שהם יישמרו כדי שלא נפגע בדירוגים. אבל מצד שני, האם זה אומר שחייבים לשלם לחברת ה-SEO לעד? אני מאמין שחברת SEO שמכבדת את עצמה, צריכה תמיד להיות הצד האחראי בכל הסיפור ולשאוף למינימום פגיעה, ולו בגלל שהיא הצד המקצועי בכל ההתקשרות. הלקוח לא תמיד מבין את הדקויות והסיכונים הללו מבעוד מועד בעוד שחברת הקידום כן. לצערי הרבה חברות SEO מנצלות את היעדר הידע של הלקוח ומכניסות אותו ללופ אין סופי, כך שלא תהיה לו ברירה אלא להמשיך לשלם לאותה חברה לעד (אחרת הם יורידו את הקישורים). ואם לרגע נעבור לצד של חברת הקידום, גם הלקוח צריך להבין שקיימים תוצרים שמצריכים תחזוקה ותשלום. אף חברת SEO לא עושה קסם והופ מגיעים לראש התוצאות (אלא אם כן יש להם את הטלפון של מאט קאטס). יש עוד נקודה – ישנם קישורים שאי אפשר להשאיר. יש עוד אתרים בתחום הלקוח שעשויים להפוך ללקוחות של אותה חברת קידום, למה שחברת הקידום תמשיך לחזק אתר שהפך למתחרה של הלקוח החדש שלהם? לדוגמא: נניח שללקוח א' יש אתר בתחום הצימרים וחברת הקידום השתמשה בתשתית שלה לצורך קידום האתר. יום אחד לקוח א' מחליט לעזוב ואז במקומו מגיע לקוח ב' בתחום הצימרים. כמובן שחברת הקידום לא תשאיר את הקישור כי לקוח א' הפך למתחרה של לקוח ב' מבחינת חברת הקידום. אז כדי לעשות סדר, הייתי מחלק את הקישורים לסוגים הבאים:

  • חינמיים (חיצוניים) – תגובות בבלוגים, תגובות בפורומים, סימניות חברתיות, אתרי שאלות ותשובות, אתרים להפצת מאמרים וכל הקישורים שלצורך יצירתם מושקע זמן בלבד (או כסף במקרה שהחברה שילמה לספק שיעשה לה אותם). במקרה הזה חברת ה-SEO קיבלה את הכסף עבור המשאבים שהשקיעה ולכן אין הצדקה להוריד את הקישורים.
  • חינמיים (של החברה) – כלומר נכסים אישיים של החברה שבהם נעשה שימוש לצורך קידום הלקוח. כאן יש דילמה אמיתית והייתי אומר שזה אולי החלק הכי בעייתי (ואולי הכי כואב ללקוח). מצד אחד החברה בנתה את הנכסים עבור קידום הלקוחות, מצד שני חשוב לשמור על הלקוח כך שלא ייפגע בגלל הפסקת ההתקשרות. אני חושב שבמקרה הזה הכל תלוי בקישור. אם הוא מגיע מאיזשהו עמוד פנימי במאמר ייעודי שנכתב במיוחד עבור אותו לקוח, לא להוריד (כי הלקוח שילם עבור התוכן הזה). אם זה ממוקם בעמוד הבית\פוטר\קטגוריה – חברת הקידום לא תוכל להשאיר אותו (במיוחד אם יגיע לקוח באותו תחום). כמובן את הסעיף הזה חשוב לאגד בחוזה בתחילת העבודה, ראו בהמשך.
  • תשלום קבוע – כאן הכוונה לקישורים שחברת הקידום משלמת עליהם על בסיס חודשי. עם כל הכבוד, הלקוח לא יכול לצפות שחברת הקידום תמשיך לשלם עליהם מכיסה לעד. במקרה כזה יש 2 אפשרויות: או לאפשר ללקוח להמשיך לשלם עליהם לחברת הקידום (פלוס איזושהי תוספת על זמן העבודה בחידוש) וחברת הקידום תחדש אותם, או שאם חברת הקידום לא רוצה להשקיע בזה זמן שפשוט תעביר ללקוח את פרטי יצירת הקשר של בעלי האתרים כך שהוא יוכל להמשיך לחדש אותם. בכל מקרה, ללקוח צריכה להיות אפשרות להמשיך לחדש אותם כך או אחרת.
  • תשלום חד פעמי – לפעמים חברת הקידום משלמת תשלום חד פעמי על איזשהו פוסט אורח בבלוג מסוים או מאמר באתר שקשור לתחום. אין הצדקה להוריד את הקישור משום שהלקוח שילם עליו (כאמור, חברת הקידום בחרה על דעת עצמה להשתמש בשיטה הזו מהתקציב שקיבלה מהלקוח, היא לא הייתה חייבת).
  • מותנים – הכוונה היא לקישורים שהוצבו בתנאים מסויימים כחלק משיתופי פעולה. לדוגמא: במקרה של החלפת קישורים, הלקוח קיבל קישור מאתר כלשהו ובתמורה חברת הקידום החזירה לאותו אתר קישור מאתר אחר. לדעתי דינו של המקרה הזה כדינו של קישור מנכס של הלקוח – אם הקישור בתמורה מגיע מנכס של הלקוח – להוריד (ולאגד בחוזה). אם הלקוח הוציא בתמורה קישור מהאתר שלו אז בטח שלא להוריד אלא לעשות הכרות בין שני הצדדים.

איך להפחית סיכונים?

כדי להגיע לרמת יחסים אופטימלית בין שני הצדדים, כך שכל אחד יוכל לשמור על האינטרסים שלו, מומלץ לשים דגש על הנקודות הבאות:

  • כסת"ח בחוזה – חשוב מאד שחוזה העבודה יתייחס לנושא הקישורים. כפי שציינתי מקודם, חברות SEO רבות מנצלות את חולשת הלקוח שלא מבין בתחום ובכוונה לא מציינות את הנושא בחוזה וכך למעשה לא מותירות לו ברירה אלא להישאר איתם. ההתייחסות בחוזה לנושא הקישורים לא רק תגן על הלקוח, אלא תמנע הרבה כאבי ראש לחברת הקידום במקרה שהלקוח כן מבין בתחום ובסיום ההתקשרות יתחיל לבוא בדרישות לא מוצדקות. יש להתייחס לנושאים הבאים: סוגי קישורים ומה דינם בסיום התקשרות, תוך כמה זמן הלקוח מקבל את הפרטים של בעלי האתרים מהם נקנו קישורים (כדי שיספיק לחדש קישורים עליהם משלמים כל חודש), מה יכללו פרטי בעלי האתרים ועוד.
  • שיחה עם לקוחות אחרים – כמו בכל שירות, תמיד מומלץ לדבר על לקוחות אחרים של אותה חברה ולשאול מה הם סגרו לגבי הקישורים בסיום ההתקשרות. אולי תופתעו לגלות שהלקוחות כלל לא מודעים לעניין וכך תוכלו לבדוק זאת מול חברת הקידום.
  • דוחות חודשיים – כדי שלקוחות לא יבואו בטענות ויגידו שחסרים להם פרטים בסיום ההתקשרות, כדאי לעבוד מסודר ולשלוח דוחות חודשיים עם המידע על כל הקישורים. במקרה של קישורים בתשלום, אין הצדקה שהלקוחות ידרשו את פרטי בעלי האתרים, שהרי אותם קשרים עם בעלי האתרים הינם הנכס של חברת הקידום. אם הלקוח ידע מי המקורות, הוא לא יצטרך את החברה ולכן לחברה יש את הזכות המלאה לא לשתף את הלקוח בפרטי האתרים (עד לסיום ההתקשרות).

מה דעתכם על הנושא?

אני מקווה שהצלחתי להסביר את הגישה שלי לעניין. מה אתם חושבים על זה? האם לדעתכם צריך להוריד את הקישורים או לאפשר ללקוח לחדש אותם? ואם כן, איזה סוגים ובאיזו צורה? האם אתם רוצים לשתף במקרה שהיה לכם ואיך פתרתם אותו? אשמח מאד אם בתור לקוחות או חברות קידום, תשתפו אותנו כאן מה דעתכם על העניין כך שנוכל להגיע לאיזשהו מודל שיהיה מקובל על כולם. קרדיט לתמונה: mskogly

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

עשוי לעניין אותך גם...

קידום אורגני מבוסס טרנדים: עונות, חגים ואירועים

חלק ניכר מהעסקים נדים ונעים בין מגמות שמכתיבות את גובה ההכנסות, כמות הכניסות לאתר ושאר ...

68 תגובות

  1. בעיקרון אני מרגיש בדיוק כמוך.

    אם מדובר על מאמרים שהופצו, או כל סוג אחר של קישורים שתלויים בזמן עבודה – לא מורידים.

    כל עוד מדובר במשתנים כמו נכסים של החברה שהושקעו בהם שעות עוד לפני שהלקוח הגיע, החלפות שתלויות בצד שלישי, קניית קישורים וכו' – לא מצפים שהחברה תמשיך לשלם אחרי סיום החוזה.

    הדבר שהכי יכול להרתיח הוא שמורידים קישורים ללקוח רק בגלל שהוא המשיך הלאה. אחרי שבונים פאזל, הדבר הכי מרגיז זה להתחיל ולפרק אותו.

    אנשים שהפיצו מאמרים למשל, מתקציב הקידום של הלקוח (או כל פעולה אחרת הנגזרת מהתקציב וזמן העבודה על הלקוח), ולאחר מכן רצים ברשת להוריד לו קישורים ולפגוע בו, אלו לא מקדמי אתרים ראויים. תתפלא – זה קורה ולא מעט. לדעתי זאת פעולה שגם גורמת למקדם לבזבז את זמנו וגם גורמת לפגיע מכוונת ללא סיבה.

    כייף לקרוא 🙂 יאללה שתהיה שבת נפלאה!

    • פבל ישראלסקי

      תודה אורי, מסכים איתך.
      לגבי נכסים של החברה, לדעתי גם כשמדובר בנכס שהחברה בנתה ספציפית לפעילות של הלקוח ולא משהו שהיה קיים לפני כן, גם במקרה כזה לא הוגן להוריד את הקישור מבלי לאפשר ללקוח לחדש. החברה בחרה להשתמש בתקציב שקיבלה מהלקוח בצורה כזאת, אז למה כשהוא עוזב היא לוקחת לעצמה את הנכס לשימוש עתידי? זה כאילו הלקוח בנה לה את הנכס מכספו. אני לא אומר שצריך להשאיר את הקישורים במקרה כזה, אבל מן הראוי לאפשר ללקוח (או לחברת ה-SEO הבאה שיעבוד איתה) לחדש אותם בתשלום חודשי.

  2. טל פריהר

    תודה זה פוסט מאוד חשוב ונושא "זוועתי במיוחד".

    הייתי אומר שזה ככה:
    קישורים בתשלום וודאי שמורידים.

    אבל אני מכיר לא מעט מקרים שגם:
    א) קישורים מהחלפות שינו את היעד ללקוחות שנשארו
    ב) קישורים ממאמרים שינו את הכוון אל ללקוחות אחרים
    ג) קישורים מנכסים פנימיים כמובן שירדו.

    וזה הכי גרוע:
    ד) חברת הקידום מעולם לא הביאה קישורים לאותו לקוח אלא תמיד הביאה את הקישורים לדומיין שלה שהופנה 301 לאתר הלקוח, ולאחר עזיבת הלקוח – פשוט הופנה 301 למקום אחר.

    לכן כמובן שכדאי מאוד לעגן את הנושא הזה בחוזה מראש הבעיה היא שרוב האנשים לא באמת מבינים בדקות הזאת…

    • פבל ישראלסקי

      היי טל,
      לדעתך קישורים קנויים צריך להוריד בכל מקרה או לאפשר ללקוח להמשיך לחדש אותם? או לחילופין להעביר לו את פרטי הקשר שהוא בעצמו יחדש אותם?

  3. כשקראתי רק את הכותרת של הפוסט, ישר צעקתי לעצמי בראש "ברור שמשאירים את הקישורים!" (כי אני טיפוס נחמד, מה לעשות).

    אבל אחרי שקראתי הכול, הבנתי שכבר התנסית בכל הנושא הזה, במצבים ממצבים שונים.

    שורה תחתונה – מסכים אתך בהחלט. הכול תלוי בסוג הקישורים ובהשקעה שהמקדם / החברה נדרשו להשקיע כדי להשיג אותם.

    • פבל ישראלסקי

      בדיוק. אבל חשוב גם להגן על הצד של נותן השירות, אם מדובר בקישורים בתשלום שהוא עמל למצוא או השתמש ברשת הקשרים שלו (משהו שאי אפשר לאמוד בכסף), יש לחברה זכות לדרוש לחדש קישורים בתשלום בעצמה מבלי להעביר ללקוח את פרטי הקשר. שהרי ככה כל לקוח יוכל לדרוש תקופת נסיון של 3 חודשים, לקבל את המקורות ולעזוב.

      לפעמים רשת קשרים עם בעלי אתרים זה הנכס הכי גדול…

  4. עולם קידום האתרים הישראלי מתחלק לשני חלקים עקריים אחד ישר ואחד לא.

    בגדול אני מסכים עם רוב הדברים שלך פבל, הדילמה קשורה יותר לצורת העבודה של חברת קידום האתרים.

    לגבי הנוכלים הפועלים בתחום אין הרבה מה להרחיב מכיוון שמי שפועל בצורה ישרה תמיד נפגש בלקוחות שנפגעו מנוכלים ברמות שונות ולא נרחיב כאן את הדיבור כרגע.

    לגבי הדילמה היא אינה באמת דילמה מכיוון שעד שינוי פנדה לדוגמא מצאו חברות קידום את הנוסחה של הקמת עשרות בלוגים שונים שמשם הם הוציאו את הקישורים ללקוחות המשלמים וברגע שלקוח הפסיק לשלם שלפו אותו והאתר נפל בדירוג – זאת אחת הדוגמאות הנפוצות שהיו כאן ועכשיו נעלמו או בדרך להיעלם.

    שינוי פנדה למעשה הרג בצורה די ברורה את הבלוגים ( ויעידו על כך כל כותבי התוכן שכמות העבודה שלהם ירדה דרסטית לאחרונה), ולכן חברות קידום מחפשות את הדבר הבא והיעיל.

    מי שפועל בצורה ישרה ואמיתית ובמגוון רחב של פעילות קידום למעשה לא יבזבז זמן לגשת לאתרים של פורומים או כל מערכת אחרת להסיר את הקישורים שבנה.
    ןאם יש לו זמן לעשות את זה סימן שאין לו לקוחות :-).

    והשאלה האמיתית אינה האם להוריד קישורים שמשלמים עליהם או לא, מכיוון שכאן אין דילמה כלל ולקוח שהפסיק לשלם אתה לא תמשיך לממן אותו מכיסך + סביר להניח שלא תבזבז זמן כדי לסייע ללקוח שעזב לשמר את המיקומים שלו וכדומה – במיוחד אם אינו מבין את התחום.

    לקוח שמרויח כסף ממך והאתר שלו ממוקם טוב סביר להניח לא יעזוב את חברת קידום האתרים, העזיבה מתרחשת בדר"כ שהלקוח מבין שאינו מקבל מה שהובטח לו או שאין שום שינוי מהותי בתנועת הגולשים/קונים מכיוון האתר.

    ולכן אנו חוזרים לבסיס האמיתי של השאלה העקרונית האם להוריד קישור מאתר שאנו מנהלים עבור לקוח שעזב והפסיק לשלם ןהתשובה אינה ברורה ולעולם לא תהיה ברורה – ולכן אף אחד שמוריד לא יומר זאת בפה מלא או יכתוב על כך ברשת – וזאת הסיבה שאין הרבה חומר על הנושא.

    לקוח מרוצה לא עוזב!!!

    • פבל ישראלסקי

      תודה על התגובה שי! מסכים עם רוב הדברים שלך.

      לא בטוח שהבנתי מדוע לדעתך עדכון הפנדה הרג את הבלוגים? אולי אתה מתכוון רק לבלוגים שנועדו לצורך קישורים?

      ולגבי קישורים בתשלום – האם אתה לא חושב שחברת הקידום צריכה לאפשר ללקוח לשמר אותם איכשהו? זה לא לוקח הרבה זמן להעביר ללקוח אקסל עם פרטי הקשר של בעלי האתרים. או לחילופין אם היא לא רוצה למסור את פרטי הקשר, שתחדש אותם בעצמה תמורת תשלום חודשי (כך היא למעשה חלקית משאירה את הלקוח אצלה בצורה הוגנת).

      • היי פבל,

        התשובה המוחלטת היא לא!

        מכיוון ששוכרים את שירותינו כמקדמי אתרים ומשלמים לנו על הידע והיכולת, תחזוק אתר בקידום דורשת פעילות ברמה כזו או אחרת לפי תחום התחרות הקיימת בתחום בו אתה מקדם.
        זכותו של כל לקוח לסיים את ההתקשרות עמך מתי שהוא רוצה.
        לספק ללקוח רשימה של בעלי אתרים או חברות שונות המתמחות בקישורים אינו חלק מתפקידך לאחר שפוטרת, ולא משנה הסיבה לכך.

        במדינת ישראל לא נראה לי הגיוני שמישהו שפיטרו אותו ילך ויסייע ללקוח לשמור על מעמדו באינטרנט תוך אספקת רשימת מקורות של קישורים ברמה כזו או אחרת.

        ולכן ההתעסקות בנושא אינה כו רלוונטית.
        יש לי לקוחות מסביב לעולם ולמעולם לא הורדתי קישור לאף לקוח, אבל גם לעולם לא אספק מידע על מקורות הקישורים ופרטי התקשרות ברמה כזו או אחרת.

        ומי כמוך יודע שחברה כמו גוגל תהיה שמחה לשים את ידה על רשימה כזו ולהרוג אתרים איכותיים שחלק ממקור ההכנסה שלהם הוא הצבת כמה קישורים.

        ולכן התשובה היא לא!מה שקיים ברשת נשאר של הלקוח מה שאתה משכיר עבורו נגמר עם סיום החוזה.
        אם אתה ישר הסעיף יופיע בחוזה אם את נוכל אין איזכור לנושא כלל בחוזה שאתה מספק ללקוח.

  5. בתור לקוח שמשתמש במקדמי אתרים שפכת אור על נושא כל כך חשוב שכולם בדרך כלל מתחמקים ממנו אולי אפשר לתת לנו הלקוחות איזשהו מסמך דרישות ממקדמי האתרים זה יכול לעזור לנו רבות
    תודה רבה

    • פבל ישראלסקי

      תודה שי, אשמח אם תפרט על המסמך הזה ואולי אוכל להכין משהו. מה הוא צריך לכלול?

      • כמה מושגים לקדם? כמות מאמרים,קישורים זמן התקשרות, מה נשאר לאחר החוזה, התחייבויות,התחייבות ליעדים אף אחד ממקדמי האתרים לדוגמא לא מוכן להתחייב ומי שכן אני כבר חושש
        תודה רבה,

  6. פבל,
    כרגיל נהניתי לקרוא כל מילה. חידדת כאן דילמה ונושא חשובים מאוד. בדיוק השבוע פנתה אליי חברת קידום שביקשה להחליף קישור (פוטר) כך שייצא לאתר של לקוח חדש במקום לאתר של לקוח קודם. הבנתי אותם. נראה לי נכון וצודק. אם כי אני מסכימה איתך שכל מקרה לגופו. אהבתי במיוחד את סעיף הכסת"ח. סעיף חשוב כל כך שטרם נמצא לו טייטל מכובד ורשמי.

    • פבל ישראלסקי

      אהלן ענת,
      תרשי לי לשאול אותך שאלה קצת אישית לגבי אותו קישור ששמת בפוטר שלך ללקוח החדש שלהם. נניח שיום אחד אותה חברת קידום תפנה אליך בבקשה להסיר אותו, האם תצרי קשר עם האתר אליו הוא מקשר ותציעי להם להשאיר אותו בתמורה למשהו אחר או שישר תסירי? מצד אחד הלקוח אולי לא מודע לקישור ולכן לא ידע אם יוסר, מצד שני את יודעת שאם הוא יוסר זה יכול לגרום לו נזק לדירוגים…

      • היי פבל,

        כמו שכתבתי קודם – כל מקרה לגופו. באתר הספציפי הזה, שיתוף הפעולה הוא ותיק בין בעלי האתר לבין חברת הקידום. שיתוף הפעולה אינו תלוי לקוח ולא נבנה כחלק מעבודת קידום של אתר ספציפי.

        לשאלתך: במקביל להחלפת הקישור, יצרתי קשר עם האתר הקודם כדי להמשיך את החלפת הקישורים בפורמט אחר (שאינו קישור מתוך פוטר).

        אני כעיקרון לא אוהבת להשקיע את מרצי בקישורי פוטר ולכן שמחה לרענן שיתופי פעולה ישנים מסוג זה.

        לכן אהבתי את המאמר שכתבת, כי הוא משקף את כל הצדדים ואת העקרונות שאמורים להנחות את החשיבה בתהליך קבלת ההחלטות.

  7. "החברה מגדירה את הביטויים – כחלק ממחקר מילות המפתח שהיא עושה, היא מאתרת את הביטויים המתאימים ביותר עבור הלקוח ומתמקדת בהם."

    הייתי אומר שהחברה בוחרת בד"כ 2-3 ביטויים עם תחרות בינונית ועוד 15 מילים בלי תחרות בכלל
    אז גם החברה בוחרת מילות מפתח לכסות את עצמה מלא לעמוד ביעדים.
    לא 100% אינטרס לקוח

    בנוסף "תעמוד" החברה בחוזה של המיקומים של הלקוח בגוגל

    • פבל ישראלסקי

      היי,
      אכן ציינת בעיה נפוצה מסוג אחר. לפעמים הלקוח לא יודע מה זה ביטוי טוב ומה זה לא ואז חברת הקידום בוחרת ביטויים קלים וכאלו שלא מביאים תועלת ללקוח. יש לך הצעה איך להתמודד עם זה? נראה שאין ללקוח כל כך מה לעשות כי אינו מבין בתחום.

      ומה הכוונה שהחברה תעמוד בחוזה של המיקומים? חברת קידום לא מחוייבת לעשות חוזה כזה בכלל וזה לגיטימי.

      • לגבי פיתרון ללקוח:
        הלקוח עצמו צריך לעשות מחקר ולשאול את הלקוחות שלו מה הם היו מחפשים באינטרנט בכדי לחפש שירות מסויים שרלוונטים אליו.
        למשל לקוח של לקוח שלי חיפש " חברת פוליש בתל אביב" , אז ככה הוא יכול לנסות להבין יותר מה הלקוחות מחפשים ומה צורת החשיבה שלהם.

        בנוסף חובה מבחינתי שלקוח יכיר את GOOGLE KEYWORD TOOL ושילמד את המידע הבסיסי של כמויות החיפושים אם הוא רוצה באמת להצליח דרך קידום.

        לגבי החוזים- דווקא יש הרבה חברות שמתחייבות לדפים ראשונים תוך חצי שנה , ואני לא רואה אם זה בעיה במילים מאוד קלות (לדוגמה – חברת פוליש בתל אביב\ירושלים\חיפה)
        *משלוחי זרים בחיפה
        כל מני לונג טיילים מקומיים…מאוד קל לקידם

        *אני לא יכול לספר איזה חברות, אבל לא חסר כאלה בשוק 🙂

  8. פבל
    כל הכבוד הצגת את הבעיה על כל ענפיה בצורה ברורה ומקיפה (כרגיל).

    לדעתי אתה אמין ונאיבי מידי כדי לחשוב שמקדמיים יקבלו חלק מהפתרונות ההגונים שהצגת כאן

    בדיוק בגלל הבעיות הנ"ל יש אנשים שמעדיפים לעשות את כל עבודת הקידום בעצמם

    • פבל ישראלסקי

      תודה רבה רוני, אבל אני לא חושב אלא יודע.

      כמעט כל חברות הקידום המובילות בעולם עימם עבדתי עובדות בשיטה כזאת. אני מאמין שכל חברה שמכבדת את הלקוחות שלה צריכה לפעול ככה גם כאשר הם מחליטים לעזוב. אולי זה נשמע נאיבי אבל ככה זה צריך לעבוד.

      תחשוב איך הייתי מגיב אילו חברת קידום שהייתי מעוניין לעבוד איתה היתה אומרת לי שאין לי אפשרות לשמר את הקישורים שהיא יצרה עבורי – הם היו מאבדים אותי בתור לקוח. כלומר יש כאן גם יתרון מסוים לחברת הקידום לסגור לקוחות אם יעבדו במתודולוגיה כזאת.

  9. איתי ברנר

    נושא מרתק שלא יצא לי יותר מדי להתעסק איתו בגלל שאני בדרך כלל מקדם את האתרים של עצמי ופחות של אחרים (בשלב הזה).

    מה שכן קרה לי זו *דוגמה הפוכה* : הייתי מחליף קישורים של אתר מסוים ואחרי גמר ההתקשרות איתי, הם פשוט מחקו את כל הקישורים מהצד שלהם באופן חד צדדי, מה שהיה יכול לגרום לי לנזק תדמיתי כבד כמישהו שמעלים קישורים. כמובן שבפעם הבאה אני אשים את הנקודה הזו בחוזה, אבל זו גם נקודה שחשוב להזכר אותה.

    • פבל ישראלסקי

      תודה איתי.
      הכוונה שאחרי שהחלפתם ביניכם קישורים כמה ימים אחרי הם הורידו? זה כבר פשוט גניבה! אני במקומך הייתי משתמש בכלים שונים כדי לעקוב אחרי הקישורים (לא כולם, לפחות האיכותיים יותר):
      https://www.askpavel.co.il/blog/monitor-your-backlinks

      • איתי ברנר

        סליחה – לא הייתי ברור : אתר מסוים נתן לי גישה למערכת החלפות הקישורים שלו ולאחר תקופה מסוימת הפסקתי את ההתקשרות מולם. כמה ימים לאחר מכן הם הסירו את כל החלפות הקישורים שביצעתי מבלי להודיע לי או לאנשים שקישרו אליהם בחזרה, מה שבסופו של דבר היה יכול לפגוע בי.

  10. כניסה לנושא הבעלות בקישורים היא כניסה דיי בטוחה לשדה מוקשים משפטי. כדי לקבל תמונה יותר בהירה צריך להגדיר את מהות הקישור, מה משמעותו ומהו הסטטוס המשפטי שלו. לא מן הנמנע שביום מן הימים עשויים בתי המשפט להגדיר את הקישור כזכות יוצרים (ואל תקפצו, זה פחות מופרך ממה שזה נראה במבט ראשון), ואם דבר שכזה יקרה – הרי שיתעורר ישר הויכוח מיהו הבעלים של אותו קישור, האם היוצר שלו (מי ששתל אותו באתר האחר) או מי שהזמין את היצירה ושילם עליה?
    שדה מוקשים, כבר אמרתי?
    אני חושב שעדיף לא לסמוך על התפתחות הפסיקה בנושא אלא לדאוג ולהגדיר מראש את מעמד הקישורים בחוזה עם הלקוח. מאוד לא רצוי שחוזה פשוט יתדרדר בבוא הימים לויכוח בבתי משפט. זה לא נכון מבחינה אסטרטגית ולא נכון מבחינת עירוב המערכת המשפטית בסוג זה של חוזים.

    • פבל ישראלסקי

      אכן שדה מוקשים ניר 🙂
      אני רק מדמיין את התביעות בתחום הזה…

      בצורה חד משמעית הייתי אומר שקישור, אשר נוצר על ידי חברה עבור הלקוח, שלא מצריך השקעה של זמן או תשלום חודשי – שייך ללקוח. למשל קישור במאמר שהופץ באתר מאמרים. חד משמעית הלקוח שילם עליו והוא שייך לו, חברת הקידום השקיעה בו זמן וכסף באופן חד פעמי.

      מה דעתך על הגדרה כזאת?

  11. דיבורים, דיבורים ובסופו של דבר, איך שיעזבו את חברת הקידום היא תוריד את הקישורים….!!!

    • פבל ישראלסקי

      גם אם זה מאוגד בחוזה?

      אגב, זה גרם לי לחשוב על מצב כזה שבו חברת הקידום יכולה לא לכלול קישורים מסוימים בדוחות שתשלח ללקוח, כך שאחרי ההתקשרות היא תוכל להוריד אותם גם מבלי שהלקוח ידע…כלומר יוצא שגם חוזה לא יכול להגן על הלקוח 🙂

  12. היי פבל
    לדעתי כל לקוח ששוכר חברת קידום אתרים מעוניין להופיע בעמוד הראשון בגוגל אלא אם הוגדר אחרת,כלומר לא יכול להיות מצב שהלקוח מסיים התקשרות ועדיין נהנה ממיקומים טובים אפילו אם הקישורים חינמיים,כבר נתקלתי במקרים שקידמתי עם קישורים חינמיים והאתר עדיין במקום הראשון בגוגל.הלקוח שילם עבור עמוד ראשון בגוגל והוא אכן היה שם כך שהוא קיבל תמורה מלאה לכספו.בכל מקרה פבל תמשיך לכתוב פוסטים מעניינים ותעדכן את הכרטיס שלך לפי הכרטיס אתה עדיין עובד בOnline Gaming 🙂

    • פבל ישראלסקי

      לא בהכרח מסכים איתך איל.
      נכון שהלקוח נהנה ממיקומים טובים בזכות אותם קישורים שהחברה יוצרת. אבל לפי מה שאתה אומר הלקוח יהיה חייב להישאר כל החיים עם חברת ה-SEO שהתחיל איתה. שהרי אם לא תהיה לו אפשרות לשמר חלק מהקישורים, כשיגיע לחברת קידום אחרת הם יתחילו מאפס. לא ככה?

  13. בגדול אני מסכים עם הכתוב, קישורים חינמיים ממאמרים לא הייתי מוריד ללקוח בעיקר בגלל שזה לא שווה את הזמן המושקע..אבל בהחלט הייתי מוריד את הקישורים מנכסים של חברת הקידום ואפילו הייתי מקווה שהמיקומים של הלקוח יפלו (לא פוליטיקלי קורקט אני יודע) אבל מצב שבו הלקוח מפסיק לשלם ועדיין שומר על מיקומים הוא מצב אבסורד שמוציא את המקדמים כאילו עבודתם היא חד פעמים וסתם הם לוקחים ריטיינר על העבודה.

    • פבל ישראלסקי

      לירן, האם היית מאפשר ללקוח שרוצה לעזוב להמשיך לשלם רק על הקישורים כדי לחדש אותם, או שהוא חייב לעבוד עם אותה חברה כל החיים כדי שלא ירדו?

      • אם הלקוח מספיק מתוחכם בשביל להבין שהקישורים שלי מחזיקים אותו למעלה והוא רוצה לשמור על המיקומים אז מה כבר ההבדל בין להישאר לקוח לבין רק להשכיר את הקישורים ממני?
        הוא רוצה הנחה תמורת השקעה קטנה יותר ממני בקידום שיבקש.

        אם היית יודע שיש לך קישורים מאד רלוונטיים לתחום ושהם אלו שעושים את העבודה והלקוח עזב אותך בשביל לעבור לחברה או פרילנסר שהוא פשוט זול מאד כי הוא חשב לחסוך כמה שקלים, למה לעזור לחברה החדשה שלו להצליח בקידום עם התשתיות שלך? הרי זה הייחוד העיקרי שיש לך לעומת חברות אחרות.

  14. יש לי לקוח שחברת הקידום שקידמה אותו לפניי הסירה את כל הקישורים שהשיגו עבורו כולל מאמרים באתרי מאמרים וכו', הייתי מופתע שמישהו טרח להשקיע כל כך הרבה זמן ואנרגיה בהסרת הקישורים.
    לכל חברת קידום אתרים יש את המדיניות שלה בנושא ואין שחור ולבן בתחום הזה.

  15. הי פבל,
    לדעתי הסרת קישורים שלא באים על חשבון המקדם הוא מעשה אפילו קצת בריוני, מדוע לגרום ללקוח כל כך הרבה נזק אם הוא החליט שלא לעבוד איתנו יותר? מה אנחנו המאפיה האיטלקית? הסרת קישורים חינמיים זה שיא השפל, אז מה אם הושקע זמן? הלקוח שילם עבור זה.
    במידה ויש מצב שבו המקדם עדיין משלם מכיסו יש להציג את זה ללקוח ולהגיע לפתרון הגיוני לשני הצדדים.

  16. לפני מספר חודשים ערכנו סקר בקרב מקדמי אתרים בפורום. רובם מסכימים עם דעתך.
    קישור לסקר
    http://www.actv-tec.co.il/forum/viewtopic.php?f=1&t=1280

  17. לדעתי, אחרי שנגמר החוזה, אפשר גם להציע ללקוח לשלם רק עבור הקישרים באתרים אחרים, כלומר להעביר את החשבון ללקוח בלי עמלות או תוספות. בצורה כזאת הלקוח ישלם יחסית מעט וחברת קידום תשמור על השם הטוב שלה.

  18. לפי דעתי,
    צריך להיזהר מחברות קידום אתרים ולאגד בחוזה שקישורים נשארים.
    המטרה של חברת קידום אתרים היא להביא את הלקוח לדירוגים גבוהים.
    אם הלקוח החליט להפסיק את ההתקשרות, אז החברה מפסיקה לקדם אבל אסור לה לפגוע בעבודה שנעשתה. אם היה צורך לקנות קישורים זה בעיה שלה והיא צריכה לומר זאת ללקוח לפני תחילת העבודה.
    צריך לזכור שכל המטרה זה להביא את הלקוח למיקום X ,אם ההתקשרות נפסקה ומתחרים מתקדמים ועוקפים את הלקוח זאת בעיה של הלקוח אבל אסור להוריד קישורים.
    זאת דעתי.

  19. שלום,
    כבר המון זמן זה עובד לי בראש מה קורה ברגע שעוזבים את מקדם האתרים ובאמת זה מאמר שסגר לי את כל הפינות
    כל הכבוד!!!

  20. הבעייה היא שמי שקונה קידום בתחום תחרותי כמעט תמיד מקבל קישורים מעשרות דפי בית של חברת הקידום.

    אז אם אתה אומר שקישורים מעמוד הבית מותר להסיר -הרי שלא פתרנו שום בעייה כאן בעצם.

    מצד אחד – מי שמשלם 15 אלף שקל על אדוורדס בחודש לא יכול לחשוב שהמיקומים שהשיג באורגני יישמרו לו בחינם. מצד שני יש כאן בעיה אמיתית שהיא עניין ה"חתונה הקתולית" עם חברת קידום אחת.

    • פבל ישראלסקי

      אז מה אתה מציע?
      הבעיה עם נכסים של חברת הקידום זה שאם לקוח עוזב ומגיע לקוח חדש באותו תחום, זה קצת אבסורד להמשיך לקדם את הלקוח שעזב כי מבחינת חברת הקידום הוא מהווה מתחרה ללקוח החדש.

      • האמת שההצעה הכי טובה לדעתי זה שהלקוח משלם לך בתקופת הקידום מספיק כסף שכדי שתרצה לשמור לו על הקישורים גם כשהוא עוזב. לפחות לפרק זמן של חצי שנה וחלק מהקישורים מדפי בית אפילו שנה.

        כך יש לו זמן לבנות את עצמו עם חברת קידום חדשה.

        כמו כן (כפי שציינת) אם הוא מוציא אליך מספר קישורים מהאתר שלו זה מהווה פיצוי. וגם אתרי תמיכה שבנית עם תקציב הקידום של אותו לקוח ומאמרים שפירסמת מהם אתה יכול להוציא קישורים נוספים מבלי להסיר את שלו – גם זה מהווה פיצוי מסויים.

        אבל אם אני קיבלתי מעט מידי כסף בזמן הקידום וגם "שתו לי את הדם" אז אני לא ממש אתאמץ לשמור על הקישורים.

  21. היי
    כפי שהבעתי את דעתי בדיונים נוספים, ניתן להציע ללקוח במחיר סמלי להמשיך ולהנות מהקישורים המגיעים מהתשתית שבבעלותי, במקומות אחרים אסור לגעת או להסיר קישורים.

  22. לדעתי ההסתכלות היא לא נכונה.
    הלקוח שוכר מאיתנו את הקישורים, בחוזה מופיע שקישורים שמצריכים מימון חודשי לא ישארו באויר ללא תשלום.

  23. שאלה בקשר ל – "לחברה יש את הזכות המלאה לא לשתף את הלקוח בפרטי האתרים (עד לסיום ההתקשרות). "

    אם הלקוח ידע שבסיום ההתקשרות הוא יקבל את פרטי כל האתרים שמכניסים קישורים לאתר שלו, אולי מצב מעיין זה יכול לגרום לתחושה שהלקוח "לא צריך אותנו יותר" כי הוא יכול לעשות הכל לבד והוא משלם "סתם" על דמי תיווך כביכול?

    • פבל ישראלסקי

      לא בהכרח. להרבה חברות נוח שחברות ה-SEO לוקחות על עצמם את כל ההתעסקות עם החידושים וכו'. זה מוריד הרבה כאב ראש והתעסקות. מה שכן, הלקוח רגוע שאם יחליט לסיים התקשרות (שאגב יכולה לנבוע מחוסר תקציב, לא בגלל שהוא רוצה לעבוד עם מישהו אחר), תהיה לו אפשרות לשמר את הלינקים. ושוב פעם, מדובר על סוג מסוים של לינקים, לא כל הלינקים שחברת הקידום תיצור.

  24. אם אנחנו כבר בנושא אני אעלה שאלת המשך, מה לגבי הקישורים שיוצאים מהאתר של ה"לקוח לשעבר" הרי זה ברור שחברת הקידום החדשה ישר תמחוק כל קישור יוצא…אלא אם יהיה הסדר מסויים עם החברה הקודמת והרבה בירוקרטיות כאלו…

    אין מה לעשות, כל עוד עושים החלפות קישורים הנושא הזה מסתבך והלקוח יצטרך להיות בחתונה קתולית…אגב, אם הוא לא מרוצה מהתוצאות שישלם יותר ויקנה יותר שעות באותה החברה, אם הוא בכלל לא מרוצה ולא מקבל תוצאות שיפסיק את הקידום וזהו, גם ככה הוא כנראה לא במיקומים שמצדיקים את ההשקעה לטעמו אז מה זה משנה "לזרוק את זה לפח"?

    • פבל ישראלסקי

      אתה מדבר על מצב שבו חברת הקידום הוציאה קישורים מאתר הלקוח תמורת קישורים חוזרים, ואז הלקוח מפסיק לעבוד עם חברת הקידום ומגיעה חברת קידום חדשה שמוחקת את הקישורים היוצאים? למה לעשות זאת? הרי אותו לקוח מקבל קישורים בתמורה.

      אתה טוען שאם לקוח לא מרוצה מהתוצאות לא יכול להיות מצב שחברת ה-SEO לא עושה עבודה טובה? למה אם חברה א' לא מביאה תוצאות עליו להפסיק לגמרי את הקידום?

      • לא תמיד הקישורים שיוצאים מאתר הלקוח הם בשביל קישור חזר לאתר של הלקוח הספציפי הזה..מן הסתם ישנם פעמים בהם מוציאים קישור מאתר של לקוח אתר לטובת קבלת קישור מאתר בשביל לקוח אחר וישנה מעין התקזזות כללית בחברה בשביל לאזן את המצב בראייה הכוללת.

        בשורה התחתונה, ישנו מצב שקישורים שיוצאים מאתר הלקוח לשעבר יימחקו וככה בעצם גם ייפגעו לקוחות קיימים של החברה.

        בהחלט יכול להיות שחברת ה SEO עושה עבודה לא טובה, אבל מההיכרות שלי עם חברות קידום בדרך כלל פשוט הן סגרו הסכם זול מדי שלא קנה מספיק עבודה בעבור הלקוח. וזו בכלל שאלה – האם לקוח שקנה בזול מדי זה בעיה שלו או כשלון של חברת הקידום שלא התעקשה על תקציב מספיק גבוה?

        גם בוא נגדיר פה "תוצאות" לפעמים הלקוחות בעלי רצונות לא ריאליים, או שסתם הם חסרי סבלנות.

        כמובן שישנן גם חברות SEO נוכלות שלא עשו שום עבודה ובמקרה הזה גם ככה זה לא משנה כל כך איזו עבודה נעשתה מחוץ לאתר כי גם ככה הייתה קטנה מדי בשביל להשפיע על הדירוגים באופן משמעותי.

        הרבה פעמים לקוחות עוברים לחברות אחרות סתם כי קיבלו הצעות זולות יותר ממקדמים, החברה שקידמה קודם צריכה לסייע לחברה שגנבה להם את הלקוח?

  25. אין ספק שהנושא חשוב מאוד. תודה לך שהעלית את הנושא לאוויר. חברת דוראן פועלת בדיוק על פי הסטנדרטים הללו בשקיפות מלאה וזה גם מה שאנחנו מלמדים את הבוגרים שלנו לעשות עם הלקוחות שלהם.

    התחייבות לכמות קישורים היא חובה אחרת לא ברור על מה משלמים. משהו שהוא סטנדרט מקובל ורגיל בארה"ב. חברות אשר לא מדווחות על הקישורים שהן בונות פשוט לא מקבלות תשלום ואפילו לא מגיעות לשלב סגירת העסקה.

    נושא הורדת הקישורים הוא מבחינתי בגדר עבירה פלילית אלא אם כן אנשים מספיק נאיבים בארץ בכדי לשלם על "השכרת קישורים" אני חושב שהורדה של קישורים ללקוח שסיים תקופת התקשרות שוות ערך לשיפוצניק שבונה לך אמבטיה וחוזר אחרי חצי שנה לפרק את החרסינות…

    אין ספק שבעבודה איכותית יש לבצע את הפעילות החודשית, להתחייב אליה ולדווח עליה בצורה שקופה כך לא יכול גם להיווצר מצב של דעיכה בגרף הקישורים (מה שקורה בארץ להרבה אנשים מכיוון שהם לא מקבלים דיווח על העבודה הנעשית עבורים, מה שמאפשר לספקים מסוימים גם להפסיק לעבוד לאחר הגעה לעמוד הראשון) הדבר מוביל בסופו של דבר לצניחה של הלקוח לאחר כמה חודשים שלא בנו לו קישורים.

    בפעם הבאה שלקוח אומר "לא איכפת לי מה אתה עושה העיקר שאני רואה תוצאות" כדאי לחשוב על שוב… בדיוק בגלל חוסר בידווחים נגרם נזק ללקוחות.

    שוב תודה רבה על העלאת הנושא.

  26. נושא מרתק שלא יצא לי יותר מדי להתעסק איתו בגלל שאני בדרך כלל מקדם את האתרים של עצמי ופחות של אחרים…
    אבל תודה בכל זאת D:

  27. הגיגים אודות נושא הקישורים היוצאים והנכנסים מאתרים שונים ברשת.

    ספירת קישורים יוצאים ונכנסים לאתר כלשהו הם פיקציה של גוגל בכדי לקצור רוווחי Adwords & Adsense וכמובן שיתוף עם כל אתרי ה"מאמרים" וחלק ממקדמי האתרים.
    תוצאת חיפוש לגולש מחולקת בד "כ ל- 3

    1. מציאת מוצר, שירות איכותי או פיננסים, זמינים ובמחירים תחרותיים.

    2. מציאת חומר תיאורטי, טכני, ספרותי מוזיקלי אומנותי, וודיואי וכו'..

    3. קשרים חברתיים משפחתיים סוציאליים דייטים וכו'

    כל מצב שמאפשר לחבר ולערבב בין הנושאים אינו תקין, חוטא לאמת והוא בעצם מטרת הלינקים הללו.

    כי באמת מתי אתר של מאמרים ממליץ על קישור למוצר בחנות כלשהיא ללא כוונה ותמיכה כספית כלכלית?

    כל אתרי המאמרים היעודיים שמתחרים בי ובלינקים שלי שייכים בעצם למתחרים שלי והם רק מוסווים כאתרי ידע תיאורטי אמין וסמכותי.

    את כל זה מניע גוגל בכדי לקבל תשלום על הקלקות.

    ולכן כל עוד זה מה שמניע ומפרנס את גוגל, כל ה SEO הוא ריקוד מונחה לצלילי גוגל בלבד, וממש לא לפי רצון המחפשים! התחרות בין ה- SEO השונים היא מדומה וזה בעצם שת"פ ליצירת יש מאין.

    יום טוב לכם
    קובי,

  28. זה בהחלט בעייתי.
    מספר רב של מקדמי אתרים פשוט מורידים את הקישורים בסיום ההתקשרות עם חברה מסויימת ובעצם גורמים נזק גדול לאתר.
    מניסיון, אני ממליץ שתבדקו בחוזה שהסעיף הזה רשום ובנוסף לבדוק את הקישורים לאחר מספר חודשים.

  29. היה מהנה לקרוא את הכתבה, פבל. נגעת בנושא מאוד רגיש לשני הצדדים, מקדמי האתרים והלקוחות. אני חושבת שקשה למצוא חוקים וכללים שיהיו תקפים לכל המצבים למרות שיש הרבה היגיון בחלוקה שעשית ועל פי המודלים השונים. אין ספק שעדיף להעלות את הסוגיות הללו בפני הלקוח על מנת שאף אחד לא יהיה מופתע. מצד אחד הלקוח שילם והוא בהחלט ראוי לקבל תמורה הולמת לכספו. מצד שני, אל לנו לשכוח שמקדמי האתרים ממשיכים "לתחזק" את הקישורים הללו ובמידה והם לא מקבלים עליהם תשלום שוטף זה לא כלכלי עבורם.

  30. חברת קידום אתרים חכמה תשקיע בלקוחות שלה ותכבד אותם גם אחרי שיסתיים חוזה העבודה.

    מעבר להוגנות הבסיסית, כל בעל עסק יודע שהמשווקים הטובים ביותר שלו הם לקוחות מרוצים – וזה כולל לקוחות מן העבר שממליצים לקולגות שלהם…

  31. לאחר מחשבה מעמיקה, הגעתי למסקנה הבאה… (מהצד לקוח)

    כאשר אני רוצה לקדם את האתר שלי יש לי שני אפשרויות, קידום ממומן וקידום אורגני…
    אם כאשר אני מפסיק לשלם לקידום האורגני הוא מפסיק את הקישורים שלי והורס לי את הקידום, בעצם זה הופך להיות קישור ממומן! ואז כבר עדיף לשלם לגוגל ולהיות מקום ראשון בלי כאב ראש וזמן קידום.
    מה גם שהופך להיות יותר זול קידום ממומן לעומת מקדם אתרים רגיל, אתם (מקדמי האתרים) בעצם רוצים לתפוס את הלקוחות כלקוחות תמידיים, אבל לא מציינים את זה בבסיס החוזה!.

    הדבר הראוי ביותר לעשות הוא : בדיוק כמו שבוני אתרים עושים, תשלום על הקידום עצמו, וגם לגבות אחרי זה מחיר שימור שיהיה משמעותית הרבה יותר זול, ושזה יהיה מחיר עלות הקישורים הקנויים.

    וכך בעצם נוצר מצב אמיתי. שכל אחד מקבל את מה שמגיע לו.
    ואם אחרי זה בא לכם מתחרה שלי, זה כבר בעיה שלכם בעיקרון. אני כבר שלמתי לכם קודם אני עדיין מצפה שהעבודה שלכם לא תמחק למעבר של לקוח אחר.

    • פבל ישראלסקי

      אני מסכים איתך רוני.
      אבל לא בטוח שזה אומר להחליף את הקידום האורגני בממומן, מדובר על 2 ערוצים שונים שמתומחרים שונה והאימפקט שלהם עשוי לבוא לידי ביטוי אחרת. פשוט חברות קידום אתרים צריכות לאפשר ללקוחות לעזוב מבלי שייגרם להם נזק. ובכל מקרה, לציין הכל בתחילת הדרך כדי שהדברים יהיו ברורים.

  32. לפי מה שאני יודע,מעבר לקידום של מילה כזו או אחרת,הקישורים בונים לך גם טראסט בסיסי וחשוב במנועי החיפוש כך שאם מורידים אותם באופן הדרגתי עדיין יש לך ערך מוסף בפרט אם זה הקמפיין הבסיסי שלך.
    במידה ואתה מטרגט מילים מאוד מסויימות ותחרותיות במיוחד זה כבר יותר בעייתי כי שם לקישורים יש ערך יותר קריטי.
    (אבל בד"כ מדובר על אתרים תחרותיים עם כסף גדול שבשביל עוד 100/200$ בחודש אולי באמת לא שווה להפסיק את הקישורים)

  33. דוגרי – ביגלל זה לא שווה ללכת לחברה של קידום אתרים

  34. אחר מחשבה מעמיקה, הגעתי למסקנה הבאה… (מהצד לקוח)

    כאשר אני רוצה לקדם את האתר שלי יש לי שני אפשרויות, קידום ממומן וקידום אורגני…
    אם כאשר אני מפסיק לשלם לקידום האורגני הוא מפסיק את הקישורים שלי והורס לי את הקידום, בעצם זה הופך להיות קישור ממומן! ואז כבר עדיף לשלם לגוגל ולהיות מקום ראשון בלי כאב ראש וזמן קידום.
    מה גם שהופך להיות יותר זול קידום ממומן לעומת מקדם אתרים רגיל, אתם (מקדמי האתרים) בעצם רוצים לתפוס את הלקוחות כלקוחות תמידיים, אבל לא מציינים את זה בבסיס החוזה!.

    • פבל ישראלסקי

      סשה המסקנה הייתה נכונה אילו תמיד לקוח היה מפסיק לעבוד עם חברת קידום וגם אותה חברת קידום הייתה מורידה לו את הקישורים מבלי שיוכל לשחזר אותם – זה 2 "וגם"ים שהופכים את זה לסיטואציה לא נפוצה מאד.

      ובכל מקרה בקידום ממומן התשלום הוא על כל קליק כך שקשה להשוות ביניהם מבחינת מודל תשלום. גם בקידום ממומן יש מקרי קיצון – לדוגמא אתה יכול לזרוק 1000 שקל ולא להביא ליד אחד שיחזיר את ההשקעה.

      אני מציע לשלב בין השניים ולראות מה עובד יותר טוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים