הוזמנת לראיון למשרת SEO ג’וניור? 8 דברים שלא כדאי לפשל בהם

אסף פז
ראיון למשרת קידום אתרים

במהלך 11 השנים האחרונות ראיינתי עשרות אנשי SEO למשרת Junior, כשאת יכולותיהם של רבים מהם, שהגיעו לא מוכנים, קשה היה להעריך ונאלצתי למסור תשובה שלילית. אחרים, שהשכילו “לעשות שיעורי בית“, הגדילו את סיכוייהם באורח דרמטי. הנה כמה כללי עשה ואל תעשה, במיוחד למשרת איש SEO מתחיל.

ללמוד לאן הגעת

כאשר מדובר בראיון עבודה, חשוב ואפילו חיוני לעשות שיעורי בית על אודות החברה שאליה מגיעים לראיון – הרושם שהדבר מותיר על המראיין הוא קריטי.

ראיון עבודה הוא השקעה לא מבוטלת של זמן – הן עבורך והן עבור המראיין; אז אם כבר נקבע אתך ראיון, כדאי להשקיע כמה דקות וללמוד על החברה: לסקור בקצרה את אתר האינטרנט; לבדוק מי הלקוחות (B2B, B2C); מה קורה בעמוד הפייסבוק ואפילו אילו תוצאות מוצגות בגוגל בחיפוש שם החברה. כך ניתן לקבל מושג דיי טוב לגבי תחומי הפעילות וההתמחות של החברה ובעיקר – להשאיר רושם טוב בראיון.

כל מודיעין עסקי שניתן יהיה להשיג בנוגע למקום העבודה או המראיין, יוכל לפעמים לשרת אותך בראיון עצמו. מידע מקדים שכזה יאפשר לך לשאול את השאלות הנכונות בזמן הראיון, ולהרשים קצת יותר את המראיין (“ראיתי שהאתר שלכם לא מותאם לנייד. זה משהו שנמצא בטיפול?”). מלבד נושאים עסקיים ומקצועיים גרידא, ניתן יהיה גם לחרוג לעתים לרמה יותר אנושית, ואולי אף לציין לדוגמה, כבדרך אגב במהלך הראיון “ראיתי שנאסא לקוחות שלכם – אני מאוד אוהב את החלליות שלהם”.

דע את יכולותיך

חשוב מאוד להיות מודעים לרמת הידע המקצועי שלכם. אחד הדברים הפחות מוצלחים שאפשר לעשות בראיון הוא להפגין ידע ברמה שאינו מצוין ולהעריך את עצמכם כבעלי ידע מושלם. הדבר עלול ליצור רושם של מי שאינם מוכנים ללמוד או להשתפר בשל חוסר מודעות.

מדברים אתך בראיון על מונח לא מוכר? על עדכון באלגוריתם שלא שמעת עליו או על רכיב קוד לא ידוע? מוטב לדבוק באמת ולומר שטרם נתקלת בנושא וש”זה נשמע מעניין… ואשמח לקרוא על זה ברגע שאגיע הביתה” מאשר לנסות לזייף ידע. מראיין מנוסה יידע לפרש את שפת הגוף ויבין את השקר, ואולי אף יטיל ספק בשאר הדברים שאמרת על עצמך. לפעמים, כשמנסים “לעשות רושם”, זה בדיוק הרושם שעושים.

במקביל, כדאי לרענן את הידע בסמוך לפגישה, לקרוא את הידיעות האחרונות באתרים המובילים בתחום קידום אתרים ולשרבב, רק בהקשר כמובן, את הדבר האחרון שקראת.

הימנעו מקלישאות חבוטות

“יש לי תשוקה לקידום אתרים” – זו המקבילה של עולם ה-SEO לקלישאה החבוטה “אני פרפקציוניסט”. “קישורים כבר לא חשובים”, “אני כל היום על האנליטיקס”, “תוכן, תוכן, תוכן” ושלל הצהרות מוגזמות אחרות מותירות את הרושם ההפוך ויוצרים מיסוך כללי של חוסר אמינות. אם מדובר במשרת ג’וניור בקידום אתרים, לא מצופה ממך להחזיק בניסיון רב או בשורות סיכום נחרצות מדיי שמקובל לשמוע מפי בעלי ניסיון של שנים רבות בתחום. כמי שנמצא בתחילת הדרך, טוב יהיה להטיל ספק ומידה מסוימת של זהירות בריאה, לדוגמה: “במקרה מסוים ישבתי שעתיים בניסיון להבין מה גורם למיקומים נמוכים באתר מסוים, עד שגיליתי שהבעיה הייתה כפילויות בעמודים”. דוגמה נוספת: “בגוגל אולי אומרים ש- Page Rank כבר לא חשוב, אבל אם זה היה נכון, הם לא היו מבקשים לעשות nofollow על קישורים”.

משפט כזה יקבע אותך מיידית כמי שלכל הפחות ניחן בהיגיון בריא, רצון ופוטנציאל ללמוד את התחום בקריירה החדשה.

מומלץ להגיע עם הסמכות

כאשר מדובר במשרת מתחיל בתחום, חשוב לשקול בחיוב לעבור הסמכה שתפצה על העובדה שלא ניתן להציג עבודה מעשית ב- SEO. כג’וניור, על פי רוב מגיעים לראיון ללא ניסיון או עם ניסיון מזערי, ולכן אולי התכונות העיקריות ביותר שיש להפגין הן סקרנות והשקעה. הסמכות מקצועיות יכולות להיות אחד האמצעים הטובים ביותר לכך

באינטרנט יש קורסים נהדרים בתחומי הדיגיטל, שבסופם מקבלים הסמכה או תעודת סיום. אחד הקורסים האהובים הוא Inbound Marketing Course & Certification של חברת HubSpot, שכולל פרק על SEO ופרקים נוספים על עולם השיווק הדיגיטלי. מדובר בקורס של 4.5 שעות, כולל מבחנים – בהחלט השקעה כדאית שעשויה לבדל אותך מהמועמדים האחרים, ולהעיד על כך שבאמת יש לך תשוקה ורצון לעבוד בתחום. ואם מעדיפים קורס פרונטלי, יש לא מעט מכללות בארץ שמציעות קורס קידום אתרים.

כמובן שלא פחות חשוב הוא להוסיף את ההסמכה לקורות החיים ולעמוד ה-Linkedin שלך. אף אחד לא יעשה זאת עבורך יחסי ציבור מלבד עצמך.

גיבוי המילים בנתונים

אמרת שקראת “המון על תחום הקידום”? מצוין, אבל בלי לתת דוגמאות קונקרטיות – זה לא ישרת אותך נאמנה בזמן הראיון. אז אם אתה באמת נברת בנבכי הרשת בתחום, כדאי להכין מראש רשימה קצרה של 5 או 7 מקורות עיקריים בהם קראת באופן קבוע – אתרי חדשות של תעשיית ה-SEO, בלוגים מקצועיים ואפילו דוגמאות לדברים חדשים שפורסמו בזמן האחרון (עדכונים של Google, מגמות חדשות בתעשייה וכן הלאה).

התעדכנות מתמדת במקורות SEO הוא אחד מן הדברים החשובים ביותר שישאירו אותך בעניינים. הדבר חשוב לא רק לראיון אלא לכל אורך הקריירה. התחום הוא מאוד דינמי ומשנה את פניו מהיום למחר, ומי שאינו יודע להתעדכן בתמונת המצב הנוכחית בכל רגע – עלול להישאר מאחור.

לשדר ביטחון עצמי – בעצמך

לדעת לענות בביטחון על שאלות SEO בסיסיות – זו דרישה מאוד בסיסית. אחד מ”קווי החקירה” הנפוצים הוא שאלות של מונחים. לכן, יש להכין את עצמך מראש לצורך לענות על מבחן ידע קצר: אילו כלי SEO אתם מכירים ובאילו כבר השתמשתם?; מה זה Anchor Text; מה ההגבלות / ההמלצות על תגי מטא בגוגל?; מהי הפניית 301; מה זה robots.txt והרשימה יכולה להמשיך. גם ג’וניור חייב לדעת לענות על כל המושגים. טרם רכשת את הידע הזה במלואו? זה הזמן לחסוך מבוכה וללמוד…באתר MOZ יש מבחן SEO מעולה שיכול לחדד נקודות רגע לפני הראיון.

זה הזמן להתגאות בידע טכני

יש לך נטייה טבעית לקוד? יש לך כלי SEO מועדפים שהופכים את העבודה ליעילה יותר? התנסית ב- Tag Manager? זה הזמן והמקום להוציא אותם לאור.

ידע טכני נוסף ב-HTML, ב- CSS או בשפות ובכלים נוספים – הוא בהחלט יתרון גדול. ככל שיכולותיו של איש SEO רבות יותר, כך הוא יהפוך להיות נכס חשוב ומוערך במקום עבודתו.

המלצה נקודתית לגבי HTML – זו שפה פשוטה מאוד, ויש מקורות לימוד חינמיים רבים שיקלו על להבין את השפה במלואה. סוף שבוע מרוכז הוא דיי והותר לצורך כך.

לא לפשל בדברים הברורים מאליהם

מעבר לדברים הנוגעים ספציפית למשרה עצמה, כמובן שחשוב לזכור כיצד להתנהל בצורה נכונה בראיון עבודה באופן כללי. סביר להניח שזהו אינו הראיון הראשון בחייך, אבל לעתים יש נטייה לקחת את הנושא בקלות ראש יתר על המידה, ולפספס נקודות חשובות שמורידות ניקוד על הדרך. קשה להדגיש מספיק את הנקודות הבאות, ועדיין יש מועמדים רבים שפוסלים את עצמם בשל חוסר שימת לב.

  • לא לאחר: במצבים כאלה כל סיבה, טובה ככל שתהייה, תישמע כתירוץ.
  • להעביר את הטלפון למצב שקט לפני תחילת הראיון: צלצול באמצע ראיון, גם אם מתנצלים יפה, מסיט את תשומת הלב של המראיין ושל המרואיין. חוץ מזה – קצת מביך…
  • להגיע בלבוש מתאים: לא יצפו לחליפה מחויטת, אבל גם ברמודה וכפכפים לא יתאימו.
  • לא לקטוע את המראיין: זה מתיש ובדרך כלל מרואיין מתיש לא יחזור לאותו מקום כעובד.
  • שאלות שואלים בסוף הראיון: תהליך הלימוד, העבודה השוטפת וכן הלאה.
  • ניתן לבקש לראות את סביבת העבודה: חשוב להראות התעניינות במקום ובאנשים. בהחלט יוסיף נקודות.

בהצלחה!

נכתב על ידי
אסף פז, שותה ואוכל את תחומי השיווק באינטרנט מאז 2001. מייסד ומנכ”ל משותף של סוכנות הדיגיטל WEBSEM, מחזיק, בין היתר, בתואר “Top Contributor” של Google AdWords, מעביר הרצאות רבות בכנסים רשמיים של Google בישראל, אירופה, אפריקה וארה”ב. בשנת 2016 הקים את QualiMatch.com, פלטפורמה לשידוך אנשי דיגיטל למשרת החלומות שלהם. נשוי באושר לליאור ואבא לאריאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.