חדשות קידום אתרים
קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » איך לשלב נכון את ה-SEO בארגון כדי למקסם את התוצאות

איך לשלב נכון את ה-SEO בארגון כדי למקסם את התוצאות

ההסתכלות על קידום אורגני כאמצעי מבודד, בלתי-תלוי, אשר אינו כרוך במרכיביו האחרים של העסק, מהווה גישה מיושנת שאבד עליה הכלח. כבר בשנת 2012, אחרי עדכון הפינגויין הראשון, ומעט יותר משנה לאחר עדכון הפנדה הראשון, כאשר הקרקע נשמטה מתחת לרגליהם של בעלי אתרים רבים, היה ברור שעולם ה-SEO עומד בפני שינוי. SEO מכאני ואגרסיבי שמבוצע בצורה עיוורת, בין אם אוטומטי או ידני, שבו אין התייחסות לרצונות המבקר הפוטנציאלי, ואין בו התאמה בין מהות האתר לפרופיל הלינקים שלו, דינו להכשל.

היום רבים רואים ב-SEO דיסציפלינת שיווק (כך גם מוגדרת העבודה בתנ"ך למתחילים של מוז) – שיפור משמעותי ומבורך מהימים של 2004 שבהם סת' גודין קרא ל-SEO מדע לכאורה שמטרתו להעלות את האתר בתוצאות החיפוש, ואף כינה אותו Black Art. אגדיל ואטען שבכדי לבצע SEO איכותי (וגם בכדי לשפר את התוצאות בשאר התחומים) ל-SEO צריך להיות מקום של כבוד, ומערכת של יחסי-גומלין עם כלל הגורמים בארגון. להלן נימוקיי.

התחומים הברורים מאליהם

נתחיל בתיאור הגורמים בארגון שלהם הקשר הקרוב ביותר לתחום ה-SEO. לגביהם, לרוב, אין עוררין.

טכנולוגיה

בכדי לאפשר למנועי חיפוש לקרוא, ואף להבין, את התכנים בהם עוסק האתר, הוא צריך להבנות בצורה מסויימת. ברמת המבנה, גוגל מחפשת מבנה אתר סנטדרטי בסך הכל, ברור, עם כתובת שונה, וייחידות, לכל עמוד. היא מחפשת נגישות ותאימות, קוד קוהרנטי, ומייחסת פחות משמעות לתכנים מוסתרים. כמו כן זמני הטעינה צריכים להיות טובים מספיק בכדי לא לפגוע, פוטנציאלית, במיקומים במנועי חיפוש (לאו דווקא גורם דירוג לינארי אך יש לו משמעות).

כאן, ברמת העקרון, אמורה להיות הלימה טובה בין המחלקה הטכנולוגית, אנשי המוצר, ואנשי הSEO. הרי זו טובתם המשותפת של הנ"ל שהאתר יהיה נגיש לאוכלוסיה רחבה ככל האפשר, יטען מהר ככל הניתן (אשר ישפר התנהגות גולשים מעל הכל), ושמבנה ה-URL יהיה ברור וייחודי.

העבודה המשותפת מתבצעת גם בשלב התכנון, וגם ביום-יום. לאיש הSEO גישה לנתונים שמספק לו זחלן הרשת הגדול בעולם (גוגל: דרך חיפושים, דרך הקונסולה של Chrome, ודרך Webmaster Tools), וכן נתונים משימוש בתוכנות נוספות כמו XENU, ו-Pingdom – הוא מביע את ההסתייגויות שלו והצעות השיפור שלו למחלקה הטכנולוגית, והיא מבצעת. לאורך זמן, מתגלות או נגלעות בעיות נוספות, שעוברות לטיפול המערך הטכנולוגי.

PR

מחלקת היח"צ, או במקרים מסויימים אנשי מחלקות Content Marketing או\ו Inbound Marketing, נושאות באחריות להפצה של תכנים לציבור. הן עושות זאת על ידי יצירת קשרים מול המדיה. הפעילות הזו, שיש לה השלכות בעולם האונליין (שכן מרבית המדיה בימינו היא באינטרנט), היא פעילות ששזורה בפעילות הקידום האורגני.

פעילות PR היא אחת הדרכים השימושיות ביותר לבניית לינקים לאתר אינטרנט, שהוא אחד מהגורמים המרכזיים לדירוגו במנועי חיפוש (וכן עדיין יש קורלציה רבה בין טקסט עוגן לבין דירוגים). בנוסף, במקרים מסויימים כאשר התוכן מוגש על ידי מחלקת היח"צ ישירות לאמצעי המדיה, ניתן לעשות לו אופטימזציה של תכנים ע"מ שידורג בפני עצמו במונעי חיפוש, וימשוך אליו גם תנועה ישירה.

גם כאן אמורה להיות הלימה בין האינטרסים. פעילות PR צריכה להתבצע במשותף עם אנשי ה-SEO בארגון.

הוספת קישורים חיים לכתבות שנכתבות אודות המוצר, החברה, או האתר, משרתת את המטרה הסופית של קיום פעילות ה PR, שהיא הגברת המכירות וההכרות עם המותג. כתבות שמוסיפות מידע בנושאים שמעניינים את הציבור (ולכן יש להם נפחי חיפוש), ואינן שיווקיות גרידא, עשויות לעודד קריאה בהן, ולעזור גם במיצוב החברה כמובילת דיעה (שהיא מטרה נוספת של פעילות ה PR). גם בחירת היעדים לפנות אליהם (עם אילו אתרים לקשור קשרים) היא הגיוניות לשני הצדדים – האתרים הטובים ביותר לפעילות PR הינם האתרים הפופלאריים ביותר בתחומים שבהם עוסקת החברה (או תחומים משיקים). אלו אותם אתרים בדיוק שיעבירו את הלינקים האפקטיביים ביותר למטרות קידום אורגני.

תוכן אתר האינטרנט

לתכני העמוד, הטקסטואליים והלא-טקסטואליים, חשיבות רבה למנועי החיפוש. זו הדרך שבה מנועי חיפוש מסווגים תכנים רלוונטים, מקשרים בינם לבין מילות החיפוש,, ואף מעריכים את איכות האתר. במרבית הארגונים, ישנה תלות הדדית בין אנשי המוצר \ תוכן, לבין אנשי ה-SEO. מערכת זו פועלת במרבית הארגונים באחד משני אופנים:

  1. יצירת הקונספט של העמוד, הנראות שלו, וכתיבת התוכן נעשית תחת מחלקות המוצר השונות, ואנשי ה-SEO מציעים פידבקים מול תכנים אלו ("הצעות לאופטימיזציה").
  2. הקונספט לעמוד מגיע ממחקר מילות חיפוש שמבצעת מחלקת ה-SEO. הוא מועבר לאנשי התוכן, שיוצקים לתוך דרישות אילו מלל,, בהתאם להוראות שקיבלו מאנשי ה-SEO.

בעיניי, שתי הדרכים אינן אופטימליות. הגישה שאני רואה לנכון תפורט בהמשך.

התחומים שאינם ברורים מאליהם

נמשיך את הסקירה בתחומים נוספים, אשר במרבית הארגונים הקשר בינם ובין אנשי ה-SEO קלוש או לא קיים. מניסיוני, כאשר קיימות מערכות יחסים תקינות בין המחלקות העוסקות בתחומים אלו, לבין מחלקת הקידום האורגני, מתקיים מצב של תועלת הדדית.

אפיון המוצר

בעולם שבו מחקר מילים הופך למחקר קונספט או\ו מחקר כוונות, SEO הופך לכלי משמעותי בהבנת קהל היעד, ובניית המוצר הנכון. בנוסף, ע"מ שאיש ה-SEO יעשה עבודתו נאמנה, הוא צריך להכיר את המוצר ברמה טובה, ולהבין מיהו קהל היעדי הפוטנציאלי ומה השימוש שלו במוצר.

לכן, בניגוד לשיטת "פס הייצור" שתוארה למעלה תחת הכותרת תוכן אתר האינטרנט, מערכת היחסים ה"תקינה" במקרה הזה, היא עבודה הדוקה ומשותפת לכל אורך הדרך.

משלב התכנונים הראשוניים של המוצר, רצוי שאנשי המוצר ינחו את אנשי ה-SEO, אילו מטרות ישרת, מי קהל היעד כצרכן, וכן יתארו מוצרים מתחרים, ומשלימים.  הדבר יאפשר לאנשי ה-SEO לבצע מחקר שוק אמיתי, מבוסס על איתור הצרכנים הפוטנציאלים ומילות החיפוש אשר ישתמשו בהם.

לאחר השלמת מחקר זה, הוא יועבר לאנשי המוצר, שיוכלו לבנות מוצר טוב יותר. מבוסס סביב הצרכים של הלקחות הפוטנציאלים. התוכן, מבנה האתר, וממשק המשתמש יבנה (לפחות בחלקו) לפי מה שגילו אנשי ה-SEO, ולכן מין הסתם יהיה יותר "מוכן לקידום" מיום השקתו.

העבודה המשותפת צריכה להמשיך ולהתקיים גם כאשר המוצר, או האתר, כבר באוויר. איש ה-SEO יהיה מעודכן בשינויים שצפויים במוצר, התכניות העתידיות הנוגעות לו, והחזון לגביו. הוא יוכל לסייע במחקר השוק, וכן לבנות תשתיות SEO מתאימות מבעוד מועד. בנוסף, איש ה-SEO, שבמרבית הארגונים הוא זה שמנתח את תנועת וביצועי הגולשים באתר, יעביר רשמיו והמלצותיו באופן שוטף למחלקת המוצר. מערכת כזו תאפשר דינאמיות אמיתית, עם תכנים ופיצ'רים שנבנים בהתאם לרצונות הגולש כפי שאנשי ה-SEO מסיקים אותו מניתוח הנתונים.

השיווק

ל-SEO קשר הדוק עם שאר ענפי השיווק.

SEM הוא למעשה תאום סיאמי של הקידום האורגני. למרות התנהגות הגולשים ונפחי החיפוש השונים בין PPC ו-SEO, עדיין ניתן להסיק רבות על אילו מילים מתאימות ולא מתאימות, ממירות ולא ממירות, כאשר עובדים בשיתוף.

PPC יכול להוות מקור בלתי נדלה לידע החל מהיום הראשון שבו התנועה האורגנית עדיין בחיתוליה, ולעומת זאת, ה-SEO יכול לתת הרבה מידע בשלבים המאוחרים שבהם, באופן טבעי, האתר מדורג לכמות הולכת וגדלה של מילות מפתח.

גם בתחום קניית המדיה, יכולה להתקיים הסקת מסקנות הדדית. אם איש ה-SEO מזהה תנועה איכותית (CTR גבוה, אחוזי המרה גבוהים) שמגיעה ממקורות חיצוניים (למשל אתר שפורסמה בו כתבה אודות המוצר או העסק)  – הוא יוכל להצביע על כך למחלקת המדיה. מחלקת המדיה תוכל לחפש אתרים בעלי פרופיל דמוגרפי דומה, ועיסוק בתכנים דומים.

כנ"ל במקרה ההפוך: אם מחלקת המדיה מזהה מקורות תנועה איכותיים שרלוונטים לאתר, איש ה-SEO יוכל לעשות בכך שימוש בכך שיבנה תכנים סביב עולם התוכן הרלוונטי, וכן יפנה מאמצי ה-Outreach לחברות ואתרים מעולמות אלו.

אסור גם לשכוח פרסום שנעשה מחוץ לעולם האונליין. פרסום בטלוויזיה, רדיו, ועיתונות כתובה, לרוב מתרגם לנפחי חיפוש נוספים לאתר האינטרנט. המילים שבהם ישתמשו מבקרים פוטנציאליים למצוא את החברה אינם בהכרח שם החברה.

המילים יכולות להיות לונגטייל בשימוש שם החברה (למשל הביטוי Nike Black Friday שלו 6,600 חיפושים חודשיים), או אף שימוש במסר המרכזי של (למשל הביטוי Just Do It שלו 110,000 חיפושים חודשיים). אתר האינטרנט צריך להיות מוכן (מדורג) למילות חיפוש אלו, גם אם טרם הקמפיין הפרסומי לא היו להם נפחי חיפוש כלשהם. לכן, חשוב שמחלקת ה-SEO תכיר את הקמפיינים המתוכננים, תכנם, ותזמונם, טרם הם עולים לאוויר.

אספקט אחר של שיווק, שמתקשר לנקודה האחרונה שהעליתי, הוא כמובן מיתוג. כאן חשובה עבודה משותפת של אנשי המוצר, המיתוג, וגם אנשי המדיה, ה-SEM וה-SEO. הדרך להגיע למיתוג היא להעביר מסר חד משמעי, וקליט, לגבי המוצר או העסק לקהל יעד נרחב ככל הניתן. כל אחת מהמחלקות צריכה להכיר את המסר ולהחדיר אותו באמצעות הכלים השונים שעומדים לרשותה.

מח' המוצר צריכה לשלב את המסר במוצר עצמו (גם בתכנים הטקסטואלים, וגם בשפה העיצובית). אנשי המדיה והפרסום צריכים לשלב אותו בכל תוצרתם (באתרי אינטרנט, ומחוץ לאינטרנט). אנשי ה PPC צריכים לשלב אותה במודעות שהם מפרסמים. אנשי ה-SEO צריכים לדאוג שתגיות המטא, והתכנים החיצוניים שמפורסמים ברחבי האינטרנט, יתאמו את אותו המסר.

בסופו של יום הגישה בשיווק ככלל, ובמיתוג בפרט,, חייבת להיות הוליסטית. הערוצים השונים עובדים יחדיו עבור השגת מטרה משותפת. ההצלחה או הכשלון של כל ערוץ תשפיע על הערוצים האחרים.

פיתוח עסקי ופיננסים

כאשר איש ה-SEO מעורב במוצר, הטכנולוגיה שלו, והשיווק שלו, אך זה רק הגיוני שיהיה מעורב בפיתוח העסקי עצמו.

איש ה-SEO יכול להביא אינפוטים חשובים שיכולים להשפיע על הכיוון העסקי וסדרי העדיפויות.

הוא יכול להביא מידע מגוגל אנאליטיקס שנוגע לשורה התחתונה (מיהו הקהל שממיר יותר, כיצד הוא מגיע לאתר, והיכן באתר הוא מבצע המרות). בנוסף, באמצעות ניתוח מתחרים, יוכל להבציע היכן משתלם יותר להשקיע בקידום האורגני, על ידי יישום שיטות סטטיסטיקה היסקית דומות למה שהציגה הילה פז כאן ב AskPavel. הוא מסוגל גם לחזות את ההתקדמות הפוטנציאלית של האתר בעתיד, לשער מהי כמות, ואופי, הגולשים שיבקרו באתר כתוצאה מכך, ולבסוף לחזות המרות פוטנציאלית מאפיק זה. זה יסייע בבניית התקציב העתידי של העסק.

איש ה-SEO גם מרוויח מעדכונים שוטפים אודות הפן העסקי של העסק בו עובד. ארגונים רבים שומרים בקנאיות על הנתונים הללו, אולם בכך יורים לעצמם ברגל. כאשר איש ה-SEO (ולא רק הוא) אינו מודע לתוצאות האמיתיות (P&L) של הפעולות שלו, הוא לא יודע להעריך אם העבודה שלו משתלמת. הוא לא יכול לחשב את התקציב הרצוי לו. לא רק נתונים שקשורים ישירות אליו ולעובדתו,יסייעו לו בעבודתו. היכרות עם התוצאות של ענפים מקבילים יכולים לסייע לו בבתעדוף המשימות שלו, בהתאם לפוטנציאל העסקי שהוא למד לגביהן.

כיצד הכל נקשר יחדיו

על מנת שחברה, שבה היום SEO הינו תחום מצומצם, תצמח לחברה שבה מחלקת ה-SEO הופכת להיות עמוד תווך ושותפה פעילה בכלל הפעילויות שלה, היא צריכה לבצע שינויים מהותיים בתחומים הבאים:

  • גיוס למקצוע: כאשר תחומי האחריות גדלים ומשתנים, אופי האנשים הנדרש הוא שונה. לפי ניסיוני, נוצר צורך לגייס אנשים איכותיים יותר מהממוצע למקצוע, עם ניסיון מגוון ככל הניתן. בנוסף, ישנו צורך לגייס אנשים רבים יותר מבעבר.
  • הכשרה: על מנת שאנשי ה-SEO (הקיימים והטריים) לא ירגישו שהם "טובעים" תחת עבודה שיכולה להיות דורשנית ומבלבלת, יש צורך בהכשרה סדורה. זה יכול להיות קורס קידום אתרים, או OJT, אבל ההליך חייב להיות מתכונן לעילא ועילא.
  • ניהול: על מנת לנהל צוותים גדולים יותר, עם אופי עבודה מגוון יותר, יש צורך במנהל חזק. המנהל לא רק מנהל את הפעילות היום-יומית של אנשים אלו, אלא גם צריך להיות "בכיר" בארגון, עם מעורבות גבוהה בכל מה שקורה בחברה, ויכולת השפעה.
  • שינוי ארגוני: יש צורך להטמיע בחברה את ההבנה שמחלקת ה-SEO הופכת להיות משמעותיות יותר, וחשובה יותר, לפעילות החברה בכלל, ולהבהיר למנהלים ברחבי החברה את התועלת וה"חזון" כתוצאה ממהלך שכזה.

אמנם התהליך המתואר הוא ארוך, מסובך, ויקר, אבל התוצאה תתעלה על ההשקעה במרבית המקרים. לקידום אורגני יש שולי רווח נרחבים מספיק להכיל את כל ההוצאות הנ"ל. בדומה לתחומים אחרים, העצמת העובדים ומתן אחריות נרחבת, תגדיל את התפוקה, בעוד העבודה המקצועית (של ה-SEO,, ושאר התחומים שהוזכרו במאמר) תהפוך למחושבת יותר, מתוכננת יותר, ואיכותית יותר.

האלטרנטיבה, SEO מצומצם, תלוש, ומנותק מליבו של העסק ומתשומת הלב של המחלקות האחרות, צפויה להכשל כשלון חרוץ במבחן הזמן.

אודות אלון רייץ

אלון רייץ
אלון רייץ שימש כראש תחום SEO בחברת Webpals, שנסחרת היום בבורסה בלונדון, מיום הקמתה ועד 2015. תחת ניהולו היו עשרות אנשים, אלפי אתרים, ותקציבים של מיליוני דולרים. כיום, אלון רייץ הוא המנכ"ל והבעלים של Finofin, אשר בונה ומנהלת אתרים בתחומי ה Fintech השונים.

עשוי לעניין אותך גם...

קידום לוקאלי 2017

קידום לוקאלי 2017 מול 2016: האם משהו השתנה? [תוצאות מחקר]

שיתופים שתפו בפייסבוק צייצו בטוויטר שתפו ב-Google+ שתפו בלינקדאיןעד לפני כמה שנים טובות, קידום מקומי ...

צ'קליסט קידום אתרים

הצ'קליסט המקיף והמעודכן לקידום אתרים: 121 בדיקות חובה (גרסת 2017)

שיתופים שתפו בפייסבוק צייצו בטוויטר שתפו ב-Google+ שתפו בלינקדאיןכאשר מתחילים לקדם אתר תמיד יש סט ...

26 תגובות

  1. יש לכם שגיאה בטקסט:
    PR
    " הן עושות זאת על ידי על ידי יצירת קשרים מול המדיה."

    פעמיים "על ידי"

  2. סליחה, אני, כמו בקופת חולים, רק כמה שאלות:

    א. באיזה מובן צריכים עובדי מחלקת ה-SEO להיות יותר איכותיים (!) מאשר בעבר? נמק.

    ב. האם ההכשרה הניתנת לעובדי ה-SEO בקורסים לקידום אתרים או בהכשרה תוך כדי עבודה (OJT) מספיקה לביצוע הדרישות הנוכחיות (מחודש מאי 2013) של הנהלת חברת גוגל (https://support.google.com/webmasters/answer/34432?hl=iw ) ? נמק.

    ג. איזה מובן מנהל מחלקת ה-SEO צריך להיות מנהל "חזק"? אם הוא צריך לדברייך גם להיות "בכיר" בארגון (משרד SEO או מחלקת SEO Inhouse) עד כמה הוא צריך לפעול כ"מנהל העבודה" של עובדי המחלקה; עד כמה הוא צריך להיות קשוב לשינויים הרדיקליים במדיניות הנהלת חברת גוגל (ראה קישור בסעיף ב') ולהחליף את העובדים במידת הצורך; ועד כמה הוא צריך לכפות הסתגלות לשינויים בשאר מנהלי המחלקות? נמק.

    ד. באיזה מקרים השינוי הארגוני הנדרש (ראה קישור בסעיף ב') עשוי דווקא לחייב העברת משימות ממחלקת ה-SEO למחלקות אחרות בארגון,וצמצום עובדי מחלקת ה-SEO לעובד טכני אחד או שניים? נמק.

    • אלון רייץ

      היי, קודם כל רק בריאות. בנוגע לשאלות שהעלית:

      א. בניגוד לעבודת ה-SEO בעבר שהיתה יותר טכנית, ביצוע סט מסויים של פעולות, היום כשה-SEO המודרני שזור בכלל פעולות הארגון, נדרשת הבנה מעמיקה יותר.

      ראיינתי כמה מאות אנשי SEO במסגרת התפקיד האחרון שלי, והכשרתי כמ-100 אנשים. המסקנה הבלתי נמנעת היא שיש פער גדול בין מה שאני תופס כתפקיד של ה-SEO ובין תפיסתם של אחרים. כך, שמרביתם של האנשים, גם אלו שיש להם ניסיון של מספר שנים בתעשיה, מגיעים לא מוכשרים לחלוטין. חלקם, ללא סט הכישורים הנדרש לעבודה הזו. אני אפרט בסעיף הבא.

      ב. מהניסיון שלי, מרבית ההכשרות, בין אם קורסים או בין אם הכשרות OJT, לא מספקות לחלוטין. מין הסתם לא נחשפתי לכל סוג של הכשרה שקיימת על הפלנטה. אומר באופן כללי שהגיעו אנשים מחברות גדולות מתחום הקידום בארץ, או חברות בינ"ל עם מחלקות SEO יחסית גדולות, והופתעתי מהפערים בין הציפייה שלי לרמת ההכשרה.

      כאשר ההכשרה מבוססת על ביצוע פעילות שאמורים להוביל לפעילות מסויימת, ללא דגש מיוחד להבין את הלך הרוח והמחשבה של גוגל, כיצד נראו השינויים האלגורתמים על ציר הזמן, לאן הם מתקדמים, ללא CASE STUDIES, ללא אתרים ספציפית שמנוהלים על ידי האדם שעובר את ההכשרה שמקבל "תחושה" בעצמו על מה עובד ולא עובד, מבחינתי היא לא מספיקה.

      וכן, מרבית ההכשרות הן בדגש של SEO ולא של "אינטרנט" או של "פיתוח עסקי באינטרנט". משמע הרבה מהעוסקים לא מבינים את העסק אותו מקדמים, לא מבינים את מודל הרווח, ולא יכולים להסיק איזה פעולות יהיו הכי COST EFFECTIVE.

      ג. בנוגע למנהל: מכיוון שאני בהחלט רואה את ה-SEO כעמוד תווך של העסק, אני מאמין שצריך להיות לו ייצוג שווה, כמו שיש למוצר, כמו שיש לפיתוח עסקי, ולכן אני רואה מנהל שצריך להיות קודם כל בכיר בהיררכיה ומעורב בהחלטות. כמובן שיש סייג, ויש ארגונים מסויימים שבהם ה-SEO הוא פחות משמעותי, וזה צריך להתבטא בהיררכיה.

      מנהל חזק: שוב, מכיוון שאני רואה מחלקה של SEO בארגון בתור משהו שמכיל בתוכו הרבה יותר מ-SEO, צריכים מנהל שיודע לנהל. משמע שאחד הכישורים החזקים שלו זה בהנעת אנשים, והתמודדות עם דברים שהם לוא דווקא תחת התחום של SEO.

      לגבי שיטות הניהול זה מאד ספציפי לסיטואציה ומה האופרציה. במקרים מסויימים אני רואה יתרון בניהול יותר קרוב, ולעיתים בניהול יותר רגוע. קשה לי להשיב על כך בצורה גנרית.

      בנוגע לעובדים: אני לא רואה בשינוי כזה או אחר שמתרחש בגוגל (ובעיקר לא כזה שמוכרז לציבור בצורה פומבית) משהו בעל משמעות. כשההכשרה טובה, ברמת העקרון מרביתם של העובדים אמורים להיות מסוגלים עם שינויים לכאן או לכאן, ולכן לא יהיה צורך להחליף אותם.

      ד. הייתי אומר שארגון, בייחוד ארגונים קטנים יותר, הם גם תולדה של הכישורים של האנשים שנמצאים במחלקות, מנהלים אותם, וכן באופרציה עצמה. אם איכות המנהל, האנשים, ואולי גם הפוקוס של השיווק הוא בתחום אחר (נניח, סושיאל) – אז סביר להניח שהרבה מהמשימות יוכלו לנוח שם, ומחלקת הSEO תהיה מצומצמת יותר.

      אין ספק שמה שאני אומר פה הוא לא אבסולוטי, הוא תיאור של מצב שמתאים לארגונים מסוגים מסויימים.

      בנוסף, לגבי ההערה הקודמת שלך – הקישורים שלי הם לאתרים מסחריים בחלקם, לכתבות שאני חושב שרלוונטיות וסוקרות את המונחים שאני מדבר עליהם בצורה טובה. כך, שמי שלא מכיר, יוכל ללמוד מהם. חלקם גם אתרים מופלאים ולחלוטין לא מסחריים כמו SEOBYTHESEA. לחלוטין לא הייתי חושב לקשר ישירות לגוגל, למעט לפטנט שרשמו תחת רשם הפטנטים בארה"ב. מה שהם מפרסמים לציבור מאד גנרי, אני לא יודע מה ניתן ללמוד מהקישורים שאתה התייחסת אליהם.

      יש לציין (אולי זה מה שחשבת עליו כשהגבת על הקישורים בכתבה) שאין לי אינטרס מסחרי או הכרות עמוקה מדי עם מישהו מבעלי האתרים שקישרתי אליהם.

    • אלון, בוקר טוב. אתחיל מהסוף. כאשר כתבתי ש:
      " "ההפניות לחומר היותר טכני למי שרוצה להרחיב" אינן מובילות משום מה להנחיות עדכניות של הנהלת חברת גוגל לבעלי\מנהלי\מקדמי האתרים, אלא רק לאתרי חברות שמשווקות במרץ "כלים" למקדמי אתרים. זה לא נראה לך גם תמוה וגם חשוד?"
      לא התכוונתי לומר שאני חושד שיש לך אינטרס מסחרי או אחר להפנות לאתרים שמשווקים כלים ושירותים לעובדי PPC, אלא שאני מזהה במאמר את המתכונת הרגילה והצפויה של התעלמות גמורה ממה שהנהלת חברת גוגל מצווה (!) עליך לבצע, החל מחודש מאי 2015, ומה עליך להפסיק לבצע החל מאז, כדי לקדם את אתר הארגון בתוצאות החיפוש של גוגל ( http://searchenginewatch.com/article/2276448/Google-Improve-Your-Sites-Rank-by-Building-High-Quality-Sites-Not-Links ).

      בתגובה הקודמת אתה כותב:
      "אני לא רואה בשינוי כזה או אחר שמתרחש בגוגל (ובעיקר לא כזה שמוכרז לציבור בצורה פומבית) משהו בעל משמעות. כשההכשרה טובה, ברמת העקרון מרביתם של העובדים אמורים להיות מסוגלים עם שינויים לכאן או לכאן, ולכן לא יהיה צורך להחליף אותם."

      מה שבהחלט חשוד פה דומה מאד למה שחשוד במחאת עובדי הנמלים בישראל נגד פתיחת נמלים נוספים בבעלות מסחרית, שיוזילו מאד את עלות טעינת ופריקת הסחורות, לתועלת הציבור כולו ועל חשבון השכר המופלג של עובדי הנמלים והאינטרסים של ראשי הועד. ומאחר ולא נימקת מדוע שינויים שהנהלת חברת גוגל כופה (!) על ציבור בעלי\מנהלי\מקדמי האתרים אינם לדעתך "בעלי משמעות" עד כדי כך שיהיה צורך לכפות על העובדים להסתגל אליהם, נגד רצונם, ולהחליף את מי שלא מצליח להסתגל, אין מנוס מלהציג לבעלי האתרים את הסכנה הגדולה והמידית לאינטרסים העסקיים שלהם ממינוי מנהל מחלקת SEO שמתעלם לחלוטין מהנחיות גוגל ופועל אך ורק לשימור משרתו.

      שורש הבעיה הוא, כפי הנראה, הנוהג שעל פיו מנהל מחלקת SEO שמורכבת מפועלי SEO, איננו אלא מנהל עבודה, שנבחר בזכות היותו פועל SEO ותיק, ולא מישהו שמנהיג (!) את פעילות המחלקה מבחינה מקצועית, שמחייבת תמיד גם הפעלת חשיבה ביקורתית על מה שנעשה ביחס למה שמן הראוי שייעשה (על פי הנהלת גוגל). אינני רואה כל דרך להפוך פועלי SEO שעובדים על פי צ'קליסט נתון מראש, למי שמסוגלים לגרום למבקרי האתר "לרצות להשתמש בו ולשתף אותו", יותר מרצונם להשתמש בתוצאות החיפוש המתחרות ולשתף אותן. הרי לצורך כך דרושים עובדים בעלי כישורים אישיים יוצאים מן הכלל (ונדירים ביותר), שעברו מסלול הכשרה ארוך, שמתגמל כושר המצאה ומסנן את הרבים מאד שמסוגלים רק להעתיק. כי הנהלת גוגל מצווה עליך ( https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=iw&ref_topic=6002025 ): make the site unique, valuable or interesting; make it stand out among .competitors

      מסקנה: כדי לקדם אתרים חייבים להחליף את ראשי מחלקות ה-SEO בארגון במנהלי שיווק באינטרנט, בעלי השכלה גבוהה רלוונטית (באחת האוניברסיטאות של פריז, צרפת, מתקיימים לימודי תואר שני ב"מנהל עסקים באינטרנט") או מהנדסי תעשיה וניהול.

      • תיקון: צ"ל "שמשווקים כלים ושירותים לעובדי SEO" ולא "…לעובדי PPC".

      • אלון רייץ

        עמנואל שלום.

        קודם כל כמו שאמרתי הקישורים הם למאמרים רלוונטים שמסכמים את המצב בשטח. להתייחס להנחיות גוגל פשוטן כמשמען בלי שמץ של חשיבה ביקורתית זו טעות, בעיניי. אני לא רואה הרבה תועלת בכל הקישורים שצירפת, זה מה שנקרא Stating The Obvious. איש SEO צריך להבין גם את המידע (וזה רוב-רובו של המידע) שגוגל לא חושפת לציבור, או לחילופין מחוייבת לחשוף לציבור במסגרת היותה חברה ציבורית ובמסגרת רישום פטנטים (ואז המידע משוחרר לציבור בצורה מאד מעורפלת וקשה להבנה). אני לא נשאר מעודכן בכל מה שקורה, אבל לא מייחס חשיבות רבה לשום דבר שיוצא מהפה של אף אחד מגוגל (בין אם זו הכרזה לציבור, ראיון, או אפילו מידע אקסלוסיבי). אני יודע לבחון את המצב בשטח, ויש כאלו שיודעים לעשות את זה טוב ממני, רבים מהם מקושרים מהכתבה שלי.

        אני חוזר על הדברים שרשמתי גם במאמר וגם בכתבה. אין שינויים שנכפים על ידי גוגל, בעיניי. אם כל שינויי אלגוריתמי של גוגל מצריך שינויי כ"א מהותיים בחברה שלך, אז אולי אתה בונה את הבסיס בצורה לא נכונה. אתה רואה בשינויים שקורים משהו שאולי משנה את מהות המקצוע, ואני ראיתי את המקצוע הזה כך עוד לפני שנים, וכך גייסתי את האנשים הנכונים ובניתי את התשית הנכונה להיות מסוגל להתמודד איתם. עבודה של "פס יצור", כמו שאמרת, זו עבודה קצרת-רואי. אם יש אנשים שפועלים לפי תכנית עבודה של צ'קליסטים בלי הבנה מעמיקה יותר של מה שהם עושים, הם היו נכשלים בעבודת SEO גם בשנים קודמות, בסופו של יום. מה שהשתנה מהעבר זה שהיו מספר "ארמגדונים" שהשמידו אתרים שעשו דברים בצורה לא נכונה, כאשר בשנים טרום-2012 האתרים האלו היו גוססים לאט.

        אני מסכים איתך עם התפיסה, וזו אחת הנקודות במאמר שלי, שמנהל SEO הוא מנהל "שיווק" עם הבנה עמוקה יותר בכלל האספקטים של הארגון, ולא מישהו שיודע לעשות סט פעולות ספציפיות. גם העובדים הבכירים ואנשי המפתח בתחום הSEO בארגון צריכים להיות כאלו, ונכון שקשה לגייס אותם, וקשה להכשיר אותם. כמו שרשמתי לך בתגובה הקודמת, אני ביצעתי תכנית הכשרה כזו INHOUSE מכיוון שתכניות הכשרה חיצוניות לא נתנו את המענה הזה.

        יש דימיון באיך שאנחנו רואים שעבודת SEO צריכה להתבצע ומה סט הכישורים של העובדים. כשהתחלת לדבר על הכשרה אקדמאית איבדת אותי לגמרי. מניסיוני האישי, בגיוס, ראיונות עבודה, והכשרות – לא היתה שום קורלציה בין הכשרה אקדמאית (כזו או אחרת, כולל במקצועות ההנדסה, כולל אוניברסיטאות נחשבות בעולם) לבין איכות העבודה בפועל. אני יכול להבין את מה שאתה אומר על הנדסה, מתוך נקודת מחשבה שרק מהנדס יודע לעשות REVERSE ENGINEERING, אבל זו חשיבה קיצונית. אתה לא מתכוון לבנות את מנוע החיפוש שלך, אתה מנסה להבין איך עובד מנוע חיפוש ולזה מהנדס בכיר הוא OVERQUALIFIED . אני גם מבין מה שאתה אומר על אוניברסיטאות נחשבות כמעין חתך איכות מקובל בעולם, אבל אפשר לייצר מדדים אחרים שלדעתי יעילים יותר.

        • אלון,

          אתייחס כרגע רק לפסקה האחרונה.

          נסיונך האישי איננו מלמד דבר, כי הוא מבוסס על עידן קצר שחלף ושבו עבודת הקידום התמצתה בניסיון לתחמן (!) את גוגל, יותר ממה שניסו או הצליחו המתחרים שלך לתחמן את גוגל. נוסף על כך, וכפי שכבר רמזתי, פעלת כמנהל העבודה של מחלקת פועלי SEO, בזכות היותך ותיק מהם, ולא כמנהל שמנהיג את העובדים מבחינה מקצועית, מתוך אתגר מתמשך מול מה שיציב ומה שמשתנה בהחלטות הנהלת חברת גוגל – עובדה שגם במאמר הזה ובתגובות שלאחריו אין לך כל עניין במה שהנהלת חברת גוגל אומרת, ואתה מנהל שיחה "אוטיסטית" עם עצמך.

          ברור שכל עוד, וגם בשנת 2015, כל מה שפועל ה-SEO מהשורה צריך לדעת ניתן ללימוד ב-140 שעות (שוליה של סנדלר לומד יותר), כל מי שלמד משהו באוניברסיטה הוא Overqualified. אבל אני לא דיברתי על כך שאותם מהנדסי תעשיה וניהול, בוגרי הטכניון, או מי שלמדו בצרפת תואר שני ב"מנהל עסקים באינטרנט" אמורים להחליף מעכשיו את פועלי ה-SEO. אלה דווקא אמורים להיות מנהלי מחלקות השיווק באינטרנט בארגונים גדולים וקטנים ובמשרדי קידום מקצועיים. במילים אחרות, הם אמורים להחליף אותך.

  3. מאמר מצוין. אהבתי שאתה שם דגש על איך הארגון צריך להסתדר על מנת לתמוך בקידום, וגם נותן הרבה הפניות לחומר היותר טכני למי שרוצה להרחיב

    • ברק פרלמן,

      מה תאמר אם תמצא שהנהלת חברת גוגל מצווה על מנהל מחלקת ה-SEO לתמוך במטרות הארגון, ושהוא צריך להסתדר לשם כך על ידי צמצום מספר העובדים לאחד או שניים לכל היותר?

      יתר על כן, "ההפניות לחומר היותר טכני למי שרוצה להרחיב" אינן מובילות משום מה להנחיות עדכניות של הנהלת חברת גוגל לבעלי\מנהלי\מקדמי האתרים, אלא רק לאתרי חברות שמשווקות במרץ "כלים" למקדמי אתרים. זה לא נראה לך גם תמוה וגם חשוד?

    • הבהרה:

      ב"הפניות… לאתרי חברות שמשווקות במרץ "כלים" למקדמי אתרים. זה לא נראה לך גם תמוה וגם חשוד?" לא התכוונתי חלילה לרמוז שלאלון יש אינטרס מסחרי משליחת הקוראים אליהן באמצעות אותן הפניות.

      מה שהתכוונתי לומר הוא שאותן חברות שמשווקות במרץ "כלים" ושירותים אחרים לשימוש מקדמי האתרים, אינן מעוניינות בשום אופן שמקדמי האתרים יקראו וידונו במה שהנהלת חברת גוגל מצווה על בעלי\מנהלי\מקדמי האתרים לבצע כדי שהאתרים שלהם יקודמו בתוצאות החיפוש (על חשבון המתחרים הראויים, כמובן). כי אם הם יקראו וידונו במה שהנהלת חברת גוגל מצווה עליהם בשנת 2015, הם יבינו שאין כבר כל תועלת מעשית מהשימוש בכלים ובשירותים הללו, ושגביית תשלום מבעלי האתרים עבור שעות עבודה שמוקדשות במרביתן לשימוש באותם כלים ושירותים אינם אלא אחיזת עיניים – גם של עיני עצמם – כדי לפנטז שהם עושים עבודה מועילה, שעדיין נחוצה למרות ההנחיות העדכניות של הנהלת חברת גוגל – וגם של עיני הלקוחות המשלמים עבורה.

      כך למשל, ניתוח הפרמטרים הגלויים של תוצאות החיפוש המתחרות איננו יכול להסביר מדוע במקום הראשון לביטוי החיפוש [קידום אתרים] adactive מוצג במקום הראשון ו-askpavel במקום השלישי ולא להפך. אמנם כל אחד יכול להמציא (!) הסבר, אבל איש לא יכול להוכיח שההסבר שלו הוא ההסבר הנכון שפוסל את כל ההסברים האפשריים האחרים. שהרי, אם היינו יודעים מה ההסבר הנכון היינו יכולים בקלות להפוך את הסדר.

      ההתעלמות המוחלטת מגוגל והפיכת כל אמירה ומאמר לשיחה פרטית "אוטיסטית" בין עובדי ה-SEO, כאילו הם מי שקובעים מה יתרחש מחר, איננה כאמור אלא אחיזת עיניים שנועדה לפתות את הלקוחות המשלמים להמשיך לממן עבודה מודל שנת 2005. וכל זאת לאחר שלוש שנים שבהם גוגל הענישה אלפי, או עשרות אלפי אתרים בבעלות ישראלית, העיפה אותם מצמרת תוצאות החיפוש, וגרמה לבעלי האתרים לפטר את עובדי ה-SEO. כתוצאה מכך אלפי עובדי SEO (שגם העיזו לקרוא לעצמם "מקדמי אתרים" למרו שהפכו ל"מפגרי אתרים") נטשו את המקצוע.

      צר לי שגם אלון נופל באותו הפח.

      • אלון רייץ

        עמנואל, אני חושב שעניתי בפירוט רב ובכבוד לכל השאלות שלך. ועדיין מה שיש לך להגיד הוא שאני מנהל שיחה אוטיסטית עם עצמי. אתה מסרב להניח הנחות בנוגע לדירוג אתרים (כי "אין דרך להוכיחם"), אבל אתה נחרץ מאד לגבי אנשים.

        אתה מניח הנחות (בצורה פומבית, כך שלמעשה הן העובדות מבחינתך) לגבי מידת ההצלחה שלי, המתודות שבהם אני משתמש, תחלופת העובדים תחת ידיי, והכישורים (או חוסר-הכישורים) המקצועיים שלי. לחלק מהדברים כבר עניתי במידת הפירוט המקסימלית שאני מעוניין לפרט, בתגובות קודמות. את חלקם תוכל להבין אם תקרא בעיון את הדוחות של החברה שעבדתי בה בשבע השנים הקודמות, שהיא חברה נסחרת (זה אפשרי כי המחלקה היתה יחידת P&L בפני עצמה).

        אני מבין את אכזבתך מכך שעשרות אלפי אתרים ישראלים נענשו בעדכוני גוגל, לקוחות הפסידו, חברות נסגרו, אנשים איבדו את משרתם, והכל בגלל קצרות-רואי ושימוש במתודות מכאניות. אני מבין את אכזבתך מרמת המקצועיות בשוק העבודה, והזילות במקצוע. אל תיתן למרירות לערפל את שיקול דעתך.

        • אלון,

          התלבטתי רבות האם להמשיך ולרסן את התוכן והסגנון של התגובות שלי למאמר שפרסמת פה ולמה שנחשף בתגובות שכתבת בהמשך. נפילת השרת וההמתנה להצגת התגובות שכתבתי יום לפני כן סיפקו לי הזדמנות לנתח מחדש את התגובה הראויה, שיש בה שחרור הרסן, בגבולות הטעם הטוב של דיון מקצועי טהור. משמע, תקיפת נימוקי היריב (נימוקים שלא הצגת, אבל הם משותפים לקהילת פועלי ה-SEO ומנהלי העבודה שלהם) ולא תקיפת היריב האיש.

        • המשך:

          א. אני מרבה להגיב פה וגם מרבה להשיב לשאלות שנשאלות מדי יום במדור ה"שאלות ותשובות". חלק ניכר מהשאלות הן בסגנון "האם כדי לקדם את האתר שלי בתוצאות החיפוש של גוגל עדיף לעשות א' או שעדיף לעשות ב'?" במרבית המקרים אינני יכול להשיב "א' נכון" או "ב' נכון" (למשל שתי חלופות של "בניית" קישורים שאינם טבעיים) כי ברור לי שהשואל מתייחס לפרקטיקה מיושנת של קידום אתרים שגוגל מתעלם ממנה, או אפילו מעניש בפועל, מזה שמונה שנים לפחות, והשואל לא התעדכן.

          בכל המקרים הללו אין לי ברירה אלא להציע למשל לעשות ג', לנמק זאת באריכות, ולפחות בשנתיים האחרונות גם להפנות את הקורא לקישור אל ההנחיה הרלוונטית והעדכנית של הנהלת חברת גוגל. התגובה הספונטנית של השואלים היא להתלונן על כך שלא עניתי על השאלה, וסיפקתי תשובה לשאלה שהוא לא שאל. זה הגיע עד כדי כך שמדי פעם אותו שואל חוזר על השאלה ומבקש בפירוש שאני לא אשיב עליה. ואז אני מעתיק לתוך התגובה פיסקה שבה אני מסביר לשואל, ובעיקר לשאר הקוראים, שהתשובה המקיפה שסיפקתי מיועדת לכל מאות קוראי המדור, ולא רק עבורו, ושאם הוא רוצה תשובה פרטית, כדי להעמיד תנאים איזה מין תשובה הוא מעדיף לקבל, שיכתוב למישהו הודעה פרטית ושלא ישתמש בערוץ פומבי.

          ב. בנוסף על כך, ההפניה באמצעות קישור להנחיה רלוונטית ועדכנית של הנהלת חברת גוגל, או ל-Hangout של John Mueller, או לסרטון או לתשובה פומבית של איש מצמרת עובדי גוגל, סיפקה לי בשנים האחרונות מדגם של לפחות 100 שואלים שהוספתי להם פיסקה, פחות או יותר בנוסח הזה:

          "ממליץ לך בחום לקרוא בעיון את ההנחיה העדכנית של הנהלת חברת גוגל לבעלי\מנהלי אתרים מה עליהם לעשות כדי שהאתר יקודם בתוצאות החיפוש ( https://support.google.com/webmasters/answer/34432?hl=iw ) ולחזור לכאן אם תוכנה מפתיע אותך או שמשהו בה לא ברור לך."

          איש לא חזר. מה שמאשש כפי הנראה את ההשערה שלי, שלאחר שקראו את ההנחיה, וגילו בה שהנהלת חברת גוגל דורשת מאז חודש מאי 2013 שלעובדי קידום האתרים (בניגוד לעובדי ה-SEO) יהיו כישורים אישיים שברור שאין להם, ושיעברו מסלול הכשרה שלא עברו ולא יעברו, יש להסיק שאין להם יותר מה לעשות במקצוע הזה או להצטרף לכל מי שבדרך זו או אחרת מטיף לנתק מהמציאות, להתעלמות ממה שאומרת הנהלת חברת גוגל לציבור.

          ג. במובן הזה בדיוק, גם התגובות שלי לפוסט שפרסמת ולמה שהוספת עליו אינן מיועדות לקהילה ה"אוטיסטית", שמדברת רק עם עצמה, של המוני פועלי ה-SEO שנותרו, אבל דינם כבר נגזר, אינן מיועדות למנהלי העבודה שלהם שמתיימרים להפוך בין לילה ל"מומחים לשיווק באינטרנט", ולמרבה הפלא גם לא להמוני הלקוחות בעלי האתרים שמעדיפים לפנטז יחד איתם שהצלחת עבודת הקידום שרכשו תלויה אך ורק (!) במה שיעשו אותם פועלים, ולמדיניות המשתנה במהירות, ומן הקצה אל הקצה, של הנהלת חברת גוגל אין שום יכולת לסכל את הצלחת עבודת הקידום של אותם פועלים. ממש כמו בעידן שבו מהות הקידום היתה תחמון מערכת דירוג תוצאות החיפוש של גוגל באמצעות "בניית" עוד ועוד קישורים. כי הרי המועמד לעבודה, או איש המכירות של משרד הקידום הציג להם הוכחות מרשימות להצלחות שהשיגו בעבר.

          מה שאני כותב פה, מיועד ראשית כל לבעלי האתרים שלא יעלו על דעתם לשכור CFO או חשב שמעולם לא טרח לקרוא את דיני ותקנות מיסי החברות בישראל, CTO שכל השכלתו היא בית ספר מקצועי של חיל החימוש במגמת פחחות רכב, אבל הם אוטוטו עומדים לשכור מנהל מחלקת שיווק באינטרנט שלא טורח (מתוך עיקרון!) לקרוא את הנחיות הנהלת חברת גוגל, ואת פועלי ה-SEO שהוא יגייס.

  4. מאמר יפה עם מסר שלטעמי אפילו מנוסח בעדינות מדי וכפי שטוען מזה שנים – לSEO בפני עצמו אין מקום בעולם השיווק המודרני, אלא רק כעוד רכיב בגישה מוכללת אסטרטגית לשיווק מקוון וקלאסי (Offline) הפועלים מתוך הפרייה הדדית, מדידה רציפה והתאמות ושינויים מתמידים בתלות במדדי הצלחה ומטרות משתנות.

    במובן זה, מסכים עם עמנואל – אין צורך באיש SEO בכיר אלא בטכנאים לענייני תשתית, תאימות וכו ומנהל אסטרטגיית השיווק זה שבראיה המוכללת מייצר את התמונה הגדולה ותוכנית העבודה הארגונית (כאשר איש התוכן מבין SEO), איש הסושיאל מבין SEO וכו)

    • בוקר טוב,

      מה זה SEO ומה זה קידום אתרים? למרבה הפלא, בהנחיה https://support.google.com/webmasters/answer/34432?hl=iw הנהלת גוגל לא (!) כותבת שכדי לקדם את האתר דרושה עבודת SEO (אלא לצורך תיקון תקלות שמקשות על האינדוקס, התאמה למובייל וכו')!

      לעומת זאת, מאותה הנחיה אנחנו לומדים שלא דרושה גם "כתיבה שיווקית" (שיוצרת משום מה אתרים מתחרים בעלי תוכן זהה, כי גם היא מבוצעת על פי צ'קליסט אחיד). מדוע אתה סבור שמי שמוכשר לבצע את מה שהוא מצווה בהנחיה הזו חייב להבין משהו ב-SEO?

  5. אלון רייץ

    תודה על התגובה. שמח שאתה מסכים איתי. בגדול הקונספציה של SEO כרכיב תחת מכלול היא די מקובלת, לפחות בארגונים שיודעים מה הם עושים בתחום הזה. המבנה הארגוני שאני הצעתי במקרה הזה הוא ספציפי, בהקשר לשאלה ששאל עמנואל, המבנה גם תלוי כישורים, ידע, וניסיון של כל גורם בארגון. בהחלט יכול להיות גורם "שיווק" שמבצע חלק מהעבודה הזו, וזה יכול להיות תחת תת-מחלקה אחרת של השיווק, או במקום אחר… בכל חברה יש את המקום הנכון, אי אפשר להציע איזה פתרון גנרי. אני לא יכלתי לסקור כל אופציה אפשרית למבנה ארגונית של חברה שיש בה SEO, זו תהיה כתבה באורך אינסופי וגם לא מאד מעניינת בעיניי.

  6. מאמר מעולה אלון, נהניתי לקרוא ומסכים לגמרי עם הגישה המוצגת בכתבה.
    הרעיון באמת מתאים יותר לארגונים גדולים ולא לעסקים קטנים בעלי מגבלת תקציב משמעותית.

    • אלון רייץ

      תודה! אני שמח שאהבת. נכון שזה מתאים לארגונים גדולים יותר במידה מסויימת, מצד שני חלק מהקסם שבניהול הוא להתאים קונספטים בהתאם לנסיבות. הכל נכתב בצורה מאד כללית, גם כך המאמר ארוך למדי, ואני מאמין שאת הרעיונות אפשר ליישם גם בארגונים קטנים יותר. אם יהיה לי זמן אני אשמח לכתוב על הנושא הזה בפירוט.

      • מה שייך לכאן גודל הארגון? הלקוח הכי טוב שלנו (תקציב קידום חודשי שנע בין 8,000 ל-14,000 דולר) היה עורך דין מיוסטון, טקסס, שיחד עם שותף ומזכירה ניהל אופרציה בעלת מחזור חודשי כמו של מפעל עם 500 עובדים. אולי מסיבה זו כל ההחלטות בתחום השיווק באינטרנט נתקבלו על ידו, מתוך לימוד מעמיק של החומר, וההחלטות לא נפלו לידי איזה סמנכ"ל שיווק שמקבל תמיד החלטות של כסת"ח.

  7. גוגל הוציאו סרט וידאו בן 12 דקות על איך הם רואים את תהליך קידום האתר ובחירת חברת SEO.
    וידאו זה מיועד (לדעתי) לכול מי שעומד לשכור חברת SEO או הוא מפעיל חברת SEO או רוצה לשכור איש SEO לחברה שלו.
    יש בוידאו התייחסות להיבט ההוליסטי של התהליך בחברה.
    ניתן לצפות בסרטון כאן עם תסריט בעברית והערות שלי
    https://www.seoreport.co.il/4278

    זהר עמיהוד
    מוביל עסקים להצלחה באינטרנט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

לשיתוף הפוסט לחצו כאן

תודה רבה על השיתוף ! 

עשו לנו לייק ותמיד תהיו מעודכנים:

 

שתפו את הפוסט עם חברים