חוק פארטו: 20% מהפעולות שנותנות 80% מהקידום

עמית אדלר
יישום חוק פארטו בקידום אתרים

כשאני מקבל אתר חדש, בין אם לעבודה שוטפת ובין אם כפרויקט חד פעמי, אני חייב להתחיל בטיפול בדברים האקוטיים. לאורך השנים למדתי לברור את התבן מן הבר, ולבצע את הפעולות האפקטיביות ביותר כבר בהתחלה.

אני מניח שלכל איש/ת SEO יש את רשימת הטריקים שעובדת הכי טוב, ומביאה תוצאות מהירות כבר בתחילת העבודה. אומנם זה לא תחליף להשקעה שוטפת לאורך זמן, אבל זה בהחלט משמש כהוכחת תועלת מעולה. זה נכון שבעתיים בהתחשב בכך שסקר שבוצע לאחרונה בארצות הברית, הראה שלרוב בעלי העסקים יש ידע לוקה בחסר בכל הנוגע לקידום אורגני.

הנה כמה מהפעולות העיקריות שאני מבצע, כדי להביא תועלת מיידית כבר בתחילת העבודה. בהקשר הזה כדאי לציין ש”תועלת מיידית” מתרכזת בדרך כלל באחד או שניים מהאפיקים הבאים – שיפורים מהירים במיקומים ו/או בטראפיק אורגני. זה לא אומר שמגיעים לשלישייה הראשונה כבר בהתחלה, אבל זה כן אומר (לדוגמה) שמקום 40 קופץ למקום 30 תוך פחות מיממה. שיפור יפה בהחלט.

1. קישורים פנימיים

לא משנה כמה פעמים אצטרך לחזור על הקלישאה – קישורים פנימיים הם לא פחות מאבקת קסם. לפעמים כל מה שצריך הוא אסטרטגיה נכונה של קישורים פנימיים, כדי להביא למקצה שיפורים יפה באתר. למרות זאת צריך לזכור, שהם פועלים במיטבם רק במצבים מסוימים – כלומר בעיקר כאשר מדובר באתר שכבר יש לו לפחות כמה עשרות עמודים קיימים, מהם ניתן להוציא קישורים מגוף התוכן.

כמובן שיעילות הקישורים הפנימיים תלויה גם בשאלה איזה ביטוי רוצים לקדם. אם מדובר בביטוי בתחרות נמוכה, גם באתרים קטנים של 20 עמודים אפשר לקבל תועלת מקישורים פנימיים. לא מזמן קיבלתי אתר קטן מאוד לייעוץ חד פעמי, ושם הספיקו גם פחות מ-10 קישורים פנימיים כדי לשפר כמה ביטויים של 10 עד 50 חיפושים (ואפילו ביטוי של 1,900 חיפושים, שעלה מתחתית הדף השני בגוגל לאמצע-ראש הדף).

מי שרוצה להבין יותר טוב כמה יעילים הם קישורים פנימיים, ואיך משתמשים בהם בחוכמה – מוזמן לקרוא עוד בנושא >>>

2. כותרות H

זה אולי נשמע כמו חזרה ל”עידן הטכני” של תחילת שנות האלפיים, אבל המציאות בשטח מוכיחה אחרת. ברוב המקרים בהם נתקלתי, עמוד עם כותרות H לא נכונות כמעט תמיד היה בבעיה כלשהי מבחינת SEO.

“החוק” הלא כתוב של HTML אומר שיכולה להיות רק כותרת H1 בכל עמוד נתון; אבל כשמביטים בקוד המקור של עמודים רבים, לא תמיד זה המצב. לפעמים אין שום H1 בדף, ולפעמים יש כמה בבת אחת. אפשרות נוספת היא שיש H1 אבל הוא מולבש על אלמנט אחר שאינו טקסט, כגון תמונה למשל.

טעות נוספת היא להשתמש בכותרות H בלי להתייחס להיררכיה שלהן: כותרת H2 בראש העמוד, כותרת H1 לאחר מכן, שוב כותרת H2 וכל השאר כותרות H3 או H4 (או רחמנא ליצלן, גם H6). הכותרות מיועדות לתת את הדגש הרצוי לכל חלק בעמוד, וצריך להציב אותן לפי חוקי ההיגיון.

לדוגמה – אם הצבנו כותרת H2 שבה כתוב “סוגים שונים של נעליים”, נוכל לפרט את הסוגים בהמשך באמצעות כותרות H3 – “נעלי ספורט”, “נעלי נשים”, “נעלי גברים” וכן הלאה. בדרך כלל לא נצטרך להרחיק מעבר ל-H3 (ממש אין טעם) ולפעמים גם לא מעבר ל-H2. זו האחרונה יכולה לשמש כמה פעמים שנרצה, בדיוק כמו במאמר הנוכחי.

במקרים חמורים יותר ראיתי שמשתמשים בכותרות כקישור לעמוד שרוצים לקדם. אין יותר גרוע מכך. כותרות אמורות לשמש כמפריד נושאי באתר, ולא טבעי להציב בהן קישורים מהסוג הזה. לעומת זאת, כן ניתן להשתמש בכותרות כעוגנים, במידה שיש תוכן עניינים מקדים (כמו בוויקיפדיה, למשל).

תיקון כותרות H כמעט תמיד מוביל לשיפור כלשהו, אז כדאי להשקיע בכך את הזמן הראוי.

3. תגי מטא

בדיקה בצפרדע הצורחת (או בדיקה ידנית) כמעט תמיד מגלה איפה חסרים טייטלים, תיאורים, אלט טקסט ועוד; או היכן יש תגיות כפולות – דבר שגם בדרך כלל מעיד על תוכן כפול (לא תמיד).

אני נוהג לעשות זאת בכל עמודי האתר ולא רק בעמודים מקודמים, עד כמה שזה אפשרי (אם מדובר במאות ואלפי עמודים, אז פחות). עמוד חסר טייטל ותיאור לא מנצל את מלוא הפוטנציאל האורגני שלו, והיה יכול להביא יותר טראפיק.

לדוגמה – יש לי לקוח עם אתר של כאלף עמודי תוכן, ומדי חודש אני ממשיך לגשת לעוד ועוד עמודים ולהוסיף להם טייטלים ותיאורים רלוונטיים (לפעמים גם לפי בדיקת מילות מפתח). התוצאה היא הגדלת הנראות האורגנית וכמות הכניסות לאורך זמן בביטויים נוספים שלא תמיד חשבנו עליהם מראש, אז בהחלט שווה להשקיע בזה. הרי עיקר הטראפיק מגיע מביטויי זנב ארוך, וזו בדיוק ההזדמנות לשלב אותם באתר.

נקודה נוספת היא לנסות לשלב בטייטל ובתיאור משהו ייחודי שיבלוט לעין ויגדיל את ה-CTR. לדוגמה, הנחה קבועה למשתמשי האתר; מתנה חינם בכל רכישה או כל תועלת אחרת שאתם מציעים, ויכולה להתחרות בשאר המתחרים באותה נישה.

4. דחיסת תמונות

כשמדובר באופטימיזציית תמונות, בדרך כלל יש לטפל באחת או שתיים מהבעיות העיקריות הבאות – או שהתמונה שוקלת יותר מדי, או שהתמונה מוצגת בגודל קטן מדי לעומת גודלה האמיתי. כיווץ ודחיסה של תמונות הן בדרך כלל חלק מהפעולות היותר קלות לביצוע (בהשוואה לשאר ההנחיות הטכניות לשיפור מהירות האתר), אז חבל לפספס.

תמונות בגוף העמוד צריכות לשקול לא יותר מ-50 KB, על גבול ה-70 KB לכל היותר. תמונות קאבר או תמונות מוצרים באיכות גבוהה, יכולות להגיע לכדי 100 KB ולא יותר מכך. משקל התמונה משפיע על מהירות טעינת העמוד, וחבל מאוד שדבר כל כך בסיסי וקל לתיקון (בדרך כלל) יחרב את חוויית השימוש ואת הקידום האורגני.

באתר שקיבלתי לטיפול לא מזמן, עמוד הבית נטען תוך 7.3 שניות ומשקל העמוד הכולל היה 5.3 מגה. כיווץ ודחיסה של 6 תמונות סוררות הוריד את זמן הטעינה ל-4.5 שניות (פי 1.6) ואת משקל העמוד ל-1.5 מגה (פי 3.5). כל כך פשוט וכל כך יעיל; דמיינו מה עוד ניתן להשיג אם בעל האתר יבצע שיפורים נוספים.

גם גודלה הפיזי של התמונה משפיע על מהירות הטעינה. אם התמונה מוצגת בפועל בגודל 250 על 250, מיותר להשתמש בתמונת מקור בגודל 500 על 500. השרת נאלץ לדחוס את התמונה לגודל הקטן יותר בכל פעם, וזו עוד פעולה שמכבידה על זמן הטעינה.

ודאו מראש שהתמונות מוצגות בגודל המיועד להן. לחילופין השתמשו בתוספים שעושים זאת אוטומטית, כגון Imagify או Smush וכן הלאה. גם שרת מהיר יותר יכול להיות פתרון, ולהאיץ את את מהירות הטעינה למרות התמונות הכבדות (אם כי זה ממש לא תחליף לאופטימיזציית מהירות).

5. קניבליזציה של נושאים

אומנם נדמה שזה שייך לארכיון הפרהיסטורי של SEO, אבל בפועל גם כיום אני עדיין רואה מצבים כאלה: עמודי בלוג / מגזין, שאמורים לספק הרחבת-יריעה מבחינה נושאית, נכתבים בדיוק באותם נושאים כמו העמודים הראשיים שאנו מקדמים.

לדוגמה, עמוד בלוג שנכתב בנושא טבעות אירוסין – עלול להתחרות ישירות עם קטגוריית טבעות אירוסין באתר. מדוע? מכיוון שעמוד טקסט מעמיק בנושא הזה, הוא אופציה טובה יותר מאשר עמוד קטגוריה שרק מציג מוצרים. פועל יוצא מכך הוא שבחיפוש הביטוי הרצוי, עולה דווקא עמוד הבלוג ולא עמוד הקטגוריה הראשית. לכן קוראים לזה קניבליזציה – עמודים שאוכלים את העמודים העיקריים.

אם יש לכם מצב כזה באתר, רצוי לקחת חלק מהטקסט מעמוד הבלוג (או את כולו, תלוי) – ולהציב אותו בעמוד שאותו רוצים לקדם. אם מדובר באתר איקומרס, פסקה מקדימה בראש העמוד והשאר מתחת לתצוגת המוצרים (כדי שהמוצרים יוצגו בראש העמוד גם במובייל, ולא יידחקו למטה בגלל 400 מילה). לאחר מכן מחקו את עמוד הבלוג ובצעו הפניית 301 אל העמוד המקודם הראשי.

אפשרות נוספת היא הצבת קישור פנימי מהעמוד המיותר אל העמוד המקודם, רצוי בביטוי המדויק; או הצבת תגית קנוניקל.

6. סריקה מיידית

סיימת? סרקת!

בכל פעם שאני מסיים לטפל בעמוד מסוים, אני שולח אותו מיידית לסריקה מחודשת בקונסולת החיפוש של גוגל. אם אחכה עד שגוגל יואיל בטובו להגיע לאתר, אני יכול למצוא את עצמי ממתין לשיפורים הרבה מעבר לסבלנות שלי.

שליחה מיידית לסריקה לאחר השינויים, מבטיחה שהדף המתוקן יגיע לאינדקס כמעט מיידית – והשיפורים במיקומים ו/או בטראפיק יחלחלו במהירות. כבר היו מצבים ששינויים התרחשו תוך פחות מ-24 שעות, הודות לכך שטרחתי לסרוק מחדש את העמוד. אל תפסחו על זה.

רגע לפני סיום

חדי העין ישימו לב שכל הפעולות המצוינות כאן הן On-page בלבד, ואף אחת לא נוגעת לבניית קישורים. הסיבה היא שבניית קישורים לא מצריכה אינספור פעולות כדי להיות אפקטיבית, ואילו שיפורים באתר הם כמעט תמיד תהליך מתמשך שנוגע באלמנטים רבים.

מעבר לכך, כמובן שרשימת הפעולות היעילות שלי – לא בהכרח תואמת לפעולות המועדפות על אנשי SEO אחרים. כל אחד משתמש בפעולות שעובדות הכי טוב עבורו ועבור האתרים בניהולו.

איזה פעולות הן ה-20% שלכם? יש לכם טריקים נוספים בשרוול?
אשמח לשמוע בתגובות.

 

תגיות רלוונטיות: חוק פארטו
נכתב על ידי
עמית אדלר הוא מקדם אתרים מ-2008 ואיש המילה הכתובה מ-1999. בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע, מוסמך גוגל אנליטיקס ובלוגר נלהב.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

11 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

11
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.