למה חברות קידום אתרים לא מוציאות דו”ח חודשי נורמלי? 13 סעיפים שחייבים לכלול

שמוליק דורינבאום
דו"ח קידום אתרים

סיטואציה:

לרוני התקלקל הרכב, אז רוני נכנס למוסך וכך הייתה שיחתו כשסיימו שם:

בעל המוסך: קח, הנה המפתחות. עכשיו הרכב בסדר גמור
רוני: אוקיי. כמה יצא לנו?
בעל המוסך: 50,000 ש”ח
רוני: וואו, אוקיי, זה הרבה. על מה בדיוק?
בעל המוסך: לא יכול להגיד לך
רוני:
בעל המוסך: רוצה ריחן לאוטו?

נכון שזה לא הגיוני? בדיוק, אם האנלוגיה הייתה מורכבת מדיי, אז שימו לב לסיטואציה הבאה, שקרתה חודש שעבר (השמות בדויים כמובן וכו’)

סיטואציה 2:

תכירו את אבי, אבי מנהל רשת מוסכים ענקית בישראל ורוצה לקדם את האתר שלו בגוגל, מגיע אליו לפגישה דני, דני מספר לו איך הוא הולך לקדם את האתר שלו בתוצאות החיפוש, דני מספר לו על איך שהוא יבצע לו אופטימיזציה לאתר, מחקר מתחרים, מחקר מילות מפתח ועוד כל מיני דברים שכל חברת קידום אתרים מציגה בהצעת מחיר, על הדרך הוא מבקש 4000 ₪, על פניו, המחיר הגיוני וקביל, אבל מה קורה כשנגמר חודש אחד, ועובר חודש נוסף, ועוד חודש וכו’.. האם אבי (הלקוח) יודע איפה הוא עומד עכשיו? האם אבי מבין את התהליך? ואם לא, מישהו מסביר לו?

אז קודם כל גילוי נאות, אני לא מתפקד כחברת קידום אתרים כבר מעל לשנתיים, אני יועץ SEO, יועץ לחברות קידום אתרים מצד אחד על אסטרטגיה, ניהול פרויקטים וניהול לקוחות ומצד שני יועץ לחברות שמקבלות שירות מחברות קידום אתרים על מנת לעבור ולדאוג שהעבודה נעשית בצורה הטובה ביותר וכמובן, להוסיף אינפוטים משלי על הדרך וייעוץ שיווק דיגיטל בכללי.

למה אני מספר לכם שאני לא מקדם אתרים? כי אני כל הזמן נתקל בחברות קידום אתרים שעושות עבודה נהדרת ולא מספרות או במקרה אחר, חברת קידום אתרים שלא עושות חצי דבר ומגישות דוחו”ת חודשיים על “שים לב כמה נכנסו לאתר שלך החודש” בתור טפיחה על השכם הלא נכון לעיניי הלקוח.

מי צריך להגיש דו”ח חודשי?

מאוד פשוט, אם אתם חברת קידום אתרים שרוצה להוכיח את העבודה הקשה (במיוחד בתחומים תחרותיים שתוצאות עלולות להגיע רק לאחר שנה ויותר מכך) אתם צריכים להגיש דו”ח חודשי. אני לא אשקר לכם, ללא ספק זה תלוי במחיר שאתם מקבלים, כי בסכומים זעומים של 1000-1500 ₪ לחודש ל-8 או 12 שעות חודשיות, קשה להקדיש שעתיים רק לדו”ח חודשי.

דו”ח חודשי אמור להיות מוגש ללקוח בגלל 3 דברים מהותיים:

  1. על מנת שלא תקומו יום אחד (זה קורה, זה קרה וזה יקרה) ותתבקשו להוציא דו”ח 14 שנה אחורנית ותאבדו את הידיים והרגליים ותילחצו ותשלחו לו בסוף דו”ח שכתוב בו “סליחה” בפונט 50px.
  2. בגלל שהחודשים הראשוניים הינם קריטיים ומלאי עבודת תשתית, הלקוח לא מקבל תוצאות עדיין, משמע – הלקוח מרגיש אחרי חודש / חודשיים שהוא נשדד ואין כלום בתמורה והוא מסוגל לעזוב רק בגלל שהוא לא מרגיש שיש מישהו שמחזיק לו את היד. חבל.
  3. מעבר לצד הלקוח, יש גם את צד המעביד / הבוס / אמינות החברה, כי מעקב חודשי בעצם גורם לכם וללקוח להבין מה מייצג כל חודש או רבעון, מה שגורם לתוכנית עבודה להיראות אמינה יותר ופחות “מכירתית” בלבד.

כמו שאמרתי בהתחלה, אני נייטרלי משני הצדדים, פעם אחרונה שהתערבתי בצורה נוקשה הייתה כשחברת קידום אתרים לא הוציאה דו”ח ללקוח מעל לחצי שנה, הלקוח שילם כ-4,000 ש”ח חודשי! ומה הוא קיבל בפועל? מיילים עם “הכל טוב, שים לב התקדמנו קצת”. זה לא עבד וזה לא עובד, הלקוח קרא לי כי הרגיש (כמו שציינתי הנ”ל) לא קיבל תמורה לתשלום הגבוה שלו, אני, בתור איש SEO אומר לו “ככה זה, זה לוקח זמן..” ובאותה נשימה שאלתי “ומה הדו”ח האחרון אמר לך” וכשהוא סיפר שלא היה דו”ח כלל, ביקשתי ממנו שיבקש דו”ח מהחברה איתו הוא מקדם על מנת שנבין קצת יותר.

כשהגיע הדו”ח חשכו עיניי, הסיבה העיקרית לחושך שלי היא בניית הדו”ח, הדו”ח היה מורכב מצילומי מסך של אנליטיקס בצורה הכי בנאלית והכי דיפולטיבית שאפשר. אחרי שהבנתי שהם לא באמת מבינים בSEO לפי הדו”ח, החלטתי שצריך לבקש דו”ח של “מה עשיתם לאחרונה” וקיבלנו דו”ח שמראה 5 קישורים וטייטל של עמוד הבית, 4,000 ש”ח כפול ל-6 חודשים זה הרבה כסף בשביל טייטל ו5 קישורים (שאגב הורדנו לאור הנוראיות שבהם).

אני מציע לכם, לחברות קידום, לפרילנסרים, לאנשי שיווק באשר הם, דו”ח של SEO צריך להיות מורכב מכמה פרמטרים מאוד חשובים לתהליך (כל עוד מדובר ב-SEO בלבד כמובן ולא PPC או סושיאל וכו’). אז בבקשה, הכנתי לכם דו”ח תבניתי שיהיה לכם עם מה לעבוד, אם אתם חושבים שצריך להוסיף משהו או להוריד משהו, אני אשמח לשמוע.

*הנתונים שאתם רואים בצילומי המסך נלקחו מלקוח שלי עבור שירותי ייעוץ חודשי (האמת שהוא נתן לי אישור אבל העדפתי להשאיר כמה נתונים ללא השם, עמכם הסליחה על הפרטיות המתבקשת)

1. תחילת הדו”ח – סיכום

זה נשמע לפעמים מוזר אבל זה מה שנקרא “אמ;לק” (ארוך מדיי לא קראתי), דרך פשוטה להגיד למנהלים שצופים בדו”ח מה הכי חשוב לדעתך שהם צריכים לדעת.

2. דו”ח כניסות לאתר (כללי)

כאן תכתבו אם יש משהו חשוב שכדאי לדעת על צילום המסך הנ”ל. למשל, ניתן לראות בשקף הנ”ל שמשך הממוצע של הגולש הממוצע הינו ארוך מהרגיל, או לציין את העובדה שרוב המשתמשים שנכנסים לאתר הינם חדשים בעיניי גוגל.

כניסות לאתר

3. מקורות תנועה לאתר (מכלל התנועה באתר!)

גם כאן, אפשר לכתוב אם יש משהו שחשוב לשים לב אליו, למשל, רוב התנועה לאתר הינה בנוייה על בסיס מנועי החיפוש (לא תמיד זה גוגל לבדו)

מקורות תנועה לאתר

4. מה השתנה? (השוואות)

אחד הדברים החשובים ביותר ללקוח, זה לדעת שהוא מתקדם, לא רק מבחינה “אורגנית” או איך שלא תקראו לזה, הוא רוצה לדעת שהוא מתקדם מבחינת העסק, באם זה טראפיק, אם זה כלכלית, אם זה מיתוגית וכו’. אז זו בדיוק הדרך הנכונה להציג התקדמות, בעזרת ההשוואה.

השוואה בין חודש ספמטבר 2015 לעומת אוגוסט 2015

השוואה לחודש קודם

השוואה בין חודש ספטמבר 2015 לעומת ספטמבר 2014 (השוואה לשנה שעברה)

השוואה בייחס לשנה שעברה

5. ועכשיו, למה שהמקדם עשה. נתונים אורגניים בלבד!

בחלק הזה של הדו”ח הייתי מציג באותה צורת מסך של הצילום מסך הראשון, אך עם סגנמט אורגני בלבד. (ממש מקווה שאתם עובדים עם Segments, בעברית זה נקרא “תנועה רגילה”)

נתונים אורגניים

6. ועכשיו, לאותו מסך, אך עם השוואה מול כלל התנועה.

השוואה מול כלל התנועה

ניתן לראות מהמסך הנ”ל שהכניסות האורגניות הינן נפח תעבורה גדול מאוד לעומת דרכי הטראפיק השונות. עדיין, כמו שראינו בצילומים קודמים, מדובר באתר בירידה עם חברת קידום שלא עושה את העבודה כראוי ולכן (כנראה) לא הוציאו דו”ח עד עתה. (לבסוף, את הדו”ח אני הוצאתי).

7. בדו”ח הבא, ניתן לראות את 10 עמודי הנחיתה הנצפים ביותר (ברמה האורגנית בלבד!)

עמודי נחיתה הנצפים ביותרחשוב להראות כאן ללקוח אילו עמודי נחיתה (שאולי אפילו אתם מקדמים הרי) מצליחים לגרום להרמות בסופו של יום תחת העמוד של “יעדים שהושלמו” (Goals)

8. בדו”ח הבא נראה את המקורות שהפנו לאתר הלקוח

מקורות שהפנו לאתר הלקוח

זאת אומרת, אילו “רפרלים” מפנים לאתר הלקוח, שיותר ויותר מוכיחה את עצמה כדרך להראות ללקוח כמה הקישורים הטובים באמת מצליחים להביא המרות ללקוח ולא רק טראפיק בלבד. שזה מן הסתם המטרה של כולנו בסופו של יום.

9. מובייל?

גם אם הלקוח שלכם עובד עם תבנית מותאמת למובייל ברמה הרספונסיבית או ברמת הדומיין המותאם אישית (m.site.co.il) חשוב מאוד להבין כמה גולשים בפועל הגיעו מהמובייל וכמה מהדסקטופ.

מובייל

*ניתן לראות מהטבלה הנ”ל, מתוך 9,853 הכניסות שהיו באתר, כ36% מהתנועה הגיעו מהמובייל(!). חשוב לציין שאם האתר היה מותאם למובייל / רפונסיבי, הלקוח היה רואה בשיפור ניכר ביחס להמרה, כאשר עכשיו, הוא עומד על 0.48% בלבד לעומת הדסקטופ של 1.47%

10. ועכשיו, לרגע החשוב ביותר באתר – ההמרות(!)

בטבלה הנ”ל ניתן לראות מה כמות ההמרות שבסופו של דבר, נוצרו באתר. ועל מנת להציג ללקוח את העבודה שלכם בפרט, חשוב להראות גם ברמת ה”ערוצים” האחרים, כאן למשל, ברמה האורגנית לעומת התנועה הכללית:

המרות באתר

בטבלה הנ”ל, ניתן לראות שיותר מחצי מההמרות שבאתר הגיעו דרך מנועי החיפוש. מה שמראה את העבודה שלכם בצורה הרבה יותר ברורה ושווה את הכסף.

ניתוח המרות

11. קישורים?

אל תשחקו אותה, אתם יודעים שב-SEO (בישראל לפחות) זה חשוב מאוד להשיג קישורים, ואת האמת? גם באתרים בחו”ל שאני מקדם, אני משיג קישורים, אבל כמובן את האיכות של הקישור אפשר לראות במיידית. בגדול הרי קישור טוב זהו קישור שמביא טראפיק, הטראפיק בעצמו יחליט אם הוא רוצה להיות המרה, אבל את החמור, אפשר להביא לנהר בעזרת קישורים טובים. אז גם קישורים, חשוב להראות בטבלה או ברשימה קצרה:

  • מהאתר: co.il עלה מאמר בנושא “7 טיפים להכין את הרכב לחורף מבלי להוציא שקל”
  • מהאתר: co.il עלה הבאנר עם הקריאטיב החדש של הרבעון לעמוד הנחיתה החדש
  • וכד’..

12. אז איפה אני עכשיו? (מיקומים)

אין דבר שיותר מעצבן אותי מלראות טבלת מיקומים עם כותרות לא רלוונטיות, לדעתי, כך צריכה להיראות טבלת המיקומים שלכם:

ביטוי תחילת הפרויקט חודש שעבר היום מתחילת הפרויקט מחודש שעבר
ביטוח רכב 6 2 1 +5 +1
ביטוח דירה 8 5 1 +7 +4

למה בעצם? כי מה בעצם חשוב ללקוח? לדעת שני דברים חשובים:

  1. איפה אני בהשוואה ליום שהתחלתי לשלם?
  2. איפה אני בהשוואה לפעם האחרונה ששילמתי?

13. מה עשית בשבילי למעט שעתיים על דו”ח? (סיכום פעולות שביצעתי)

בחלק האחרון של הדו”ח, אכתוב בעצם מה ביצעתי בפועל החודש ומה אבצע לחודש הבא. למשל:

פעולות שבוצעו החודש:

  • כתיבת 4 מאמרים למען החלפות קישורים לחזק את נושא ביטוחי הדירה
  • כתיבת 3 מאמרים למען החלפות קישורים לחזק את נושא ביטוחי הרכב
  • יצרתי דו”ח אופטימיזציה למתכנתים למען הנגשת האתר (ע”פי החוק החדש..)
  • יצרתי 4 עמודים חדשים למען חיזוק הנושא הראשי של “ביטוח משכנתא”
  • הזמנת 15 מאמרים לאתר הראשי
  • וכד’.

פעולות שמתוכננות לחודש הבא:

  • השגת קישורים חדשים בנושא ביטוח עסקים
  • העלאת 5 מאמרים חדשים לאתר (את שאר המאמרים נעלה בהמשך הרבעון למען העלאה איטית ולא מהירה מדיי על מנת לא ליצור “אובר אופטימזיציה”
  • וכד’..

אלו סתם דוגמאות אשר נועדו להבהרה בלבד, בתכלס, אתם צריכים להיות אפילו יותר ממוקדים, לא רק עבור הלקוח, אלא גם עבורכם. שוב, אני מזכיר שמדובר בשני גורמים עיקריים שצריכים לגרום לכם לכתוב את הדו”ח, האחד – הלקוח משלם סכום נכבד ויש לכבד את העסקה באשר היא. השני – הלקוח חשוב לכם ואתם רוצים להראות פעילות ללא קשר לכמה הוא משלם.

תבינו, את כל הדו”ח הזה אפשר להציג בגרפים / מספרים / דו”ח ZEFO / ברייל, מה שתבחרו, העיקר הוא בסופו של יום, להציג את הפעילות, את המשימות, את האכפתיות שיש לכם ללקוח ולא רק את החשבונית.

יש לכם עדיין שאלות לגבי דו”חות חודשיים? אשמח לדבר איתכם, אחרי הכל, כיום, אני יועץ SEO, לא מקדם. 

נכתב על ידי
שמוליק דורינבאום, מקדם אתרים כבר מעל לעשור תחת השם “שמול”. יזם, כותב, מוזיקאי וכמובן, מקדם אתרים מנוסה, מתמחה גם בייעוץ ובניית אסטרטגיות שיווקיות לעסקים ומרצה בקורס ה-SEO המלא בהאקר יו. האתר האישי שלי: Shmul.co.il
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

32 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

32
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.