בניית אתרים לעסקים שרוצים למכור – מה זה דורש?

אנחנו לא הולכים להגיד לכם שאתר זה כרטיס הביקור שלכם בדיגיטל, או חלון הראווה של העסק באינטרנט. במאה ה-21 כבר מזמן לא צריך להסביר מדוע עסק אינו יכול להתקיים בלי אתר. כל מה שנחוץ לבניית אתרים בעידן הדיגיטל הנוכחי.
עמית אדלר
בניית אתרים

תעשיית אתרי האינטרנט נמצאת כיום ברמת שגשוג חסרת תקדים, בעיקר בשל משבר הקורונה שאילץ רבים לעבור לדיגיטל. הגידול בתחום המכירות המקוונות שבר שיא עולמי של כל הזמנים, וחברות לבניית אתרים כגון וויקס, אלמנטור, שופיפיי ודומיהם הגיעו לשווי שוק של עשרות ומאות מיליארדי דולרים במהלך שנת 2020.

אם נדמה לכם שתחום בניית האתרים הוא ישן ולא רלוונטי, אז רק נזכיר לכם שגם כיום כמעט 40% מהאתרים בעולם אינם יושבים על מערכת ניהול כלשהי. אתרים שכאלה, שהגישה היחידה אליהם היא דרך קובצי קוד מסורבלים – מדגימים בדיוק מדוע בניית אתר מסודרת ומתוכננת מראש, אינה דבר של מה בכך.

אתר אינטרנט הוא מקור הכנסה ישיר עבור כל עסק, בין אם מדובר בלידים ובין אם במכירות בפועל. כדי שהאתר יהפוך למכונה יעילה של שיווק ומכירות – יש לתכנן אותו מראש בצורה נכונה, ולוודא שהוא עונה על צורכי העסק וקהל היעד. כך תעשו זאת.

בניית אפיון אתר והצרכים

רגע לפני שקופצים לבנות אתר חדש, צריך להבין מספר דברים בסיסיים אודות העסק, קהל היעד, הבידול השיווקי, המוצרים ו/או השירותים ועוד.

מי קהל היעד של העסק? האם האתר מיועד לשמש למטרות תוכן בלבד, או גם כאתר מכירה אונליין? מהן הפעולות החשובות (המרות) שאנו רוצים שהמשתמשים יבצעו באתר?

כמו כן כאשר משתמש מגיע לאתר כלשהו, הוא רוצה לדעת שלושה דברים עיקריים: לאן הגעתי? מה הם מציעים? למה דווקא הם ולא מישהו אחר? סך כל השאלות והתשובות הללו ישמש אותנו להכנת מסמך אפיון אתר.

בניית אתר לפי סוג

באופן כללי ניתן לחלק את האתרים העסקיים לשלושה סוגים עיקריים:

  • אתר תוכן / תדמית בלבד.
  • אתר קטלוג (ללא אפשרות מכירה).
  • חנות וירטואלית (עם אפשרות מכירה).

כמובן שיש גם מה שנקרא אתר של עמוד אחד (Single Page Website), אך לצורך מאמר זה הוא פחות רלוונטי. אתרי סינגל פייג’ מיועדים יותר לצרכים נקודתיים כגון קמפיינים בתשלום או לצורכי תדמית מאוד מינימליים.

שני הסוגים הראשונים – תוכן וקטלוג – פשוטים יותר להקמה מכיוון שאינם דורשים מערכת סליקה ותשלום. חנות וירטואלית תדרוש יותר תשומת לב, וכן חיבור עם ספקי השירות המתאימים ללקוח (לדוגמה ספקי סליקה שגובים עמלה ו/או תשלום כלשהו עבור כל עסקה באתר).

רכישת דומיין ושרת אחסון

במקביל ליצירת מסמך האפיון (ולפעמים גם הרבה טרם קיומו), נרצה לרכוש את שני הרכיבים הבסיסיים ביותר בכל אתר – שבלעדיהם שום אתר לא יכול להתקיים: שם המתחם (דומיין) מצד אחד, וכן המקום בו הוא יאוחסן מצד שני.

בהנחה שעדיין אין לכם שם מתחם, בחירת הדומיין צריכה להיעשות בהתאמה לעסק ולצרכיו. מומלץ שהדומיין יהיה שם העסק / המותג, ואם הוא פונה לקהל ישראלי עדיף שיהיה בסיומת IL. למרות זאת אין שום מניעה שהאתר יישב גם על דומיין בסיומת COM, במיוחד אם הוא פונה במקביל גם לקהלים אחרים בחו”ל.

מומלץ להימנע מרכישת דומיינים בעברית ו/או דומיינים עם מילת מפתח בודדת לצורכי SEO. זה נראה פחות טוב מבחינת מיתוג, ואף לעיתים מעיד על חוסר רצינות. אם יש באפשרותכם לרכוש דומיין ותיק שכבר צבר קילומטראז’ במנועי החיפוש ומאחוריו יש גם קישורים טובים – עשו זאת. זה יועיל לקידום האורגני אם וכאשר יידרש.

באשר לשרת האחסון, מומלץ מאוד לוודא מראש שהשרת מאובטח ומספק גם מענה מבחינת מהירת טעינה. אין שום מניעה לרכוש אחסון ו/או דומיין אצל ספקים בחו”ל, כל ביצועי השרת טובים מאוד ולא פוגמים בחוויית השימוש ובזמני הטעינה. כמו כן רצוי עד חובה לרכוש את האחסון יחד עם תעודת אבטחה SSL, השומרת על מידע המשתמשים ומהווה עוד רכיב של הגנה עבור האתר (חוץ מהשרת עצמו).

למעוניינים להשוות בין ספקי אחסון אתרים מבחינת ביצועים, עלויות וחוות דעת – גשו לאתר Host Advice.

בחירת שם מתחם / דומיין לאתר

בחירת מערכת ניהול תוכן

הנתון הבא לא ממש ידוע לרבים, אבל בעידן הדיגיטל די מפליא לשמוע ש-38% מהאתרים בעולם לא יושבים על מערכת ניהול כלשהי. כלומר, חלק ניכר מהאתרים בעולם בנוי על קוד בלבד – ללא גישה מהירה וקלה לביצוע שינויים כגון הוספת עמודים ומוצרים, שינויי עיצוב ועוד.

אתר ללא מערכת ניהול הופך כל שינוי – ולו הקטן ביותר – למסובך; בייחוד אם האתר מיועד ללקוח שאינו יודע קוד או כיצד לבצע שינויים על גבי קוד קיים. מערכת ניהול חוסכת את כל העיסוק המיותר הזה, ומאפשרת לכל אחד לנהל את האתר בקלות ובמהירות.

מערכות ניהול התוכן הנפוצות ביותר כיום:

  • וורדפרס – כמעט 40% מהאתרים בעולם בנויים על ה-CMS החינמי של וורדפרס בקוד פתוח. המערכת קלה ונוחה להקמה ולתפעול יומיומי, אם כי בכל הנוגע לנושאי עיצוב והוספת רכיבים, היא דורשת מעט יותר ידע ולפעמים אפילו ידע מקצועי מאוד. מתאימה גם לאתרי תוכן וגם לאתרי מסחר. לקריאה נוספת: מדריך קידום אתרי וורדפרס.
  • שופיפיי – מערכת קוד סגור בתשלום חודשי, המהווה כ-3.2% משוק ה-CMS בעולם ומיועדת לחנויות בלבד. לאחרונה צמחה החברה באופן משמעותי, משווי שוק של 43 מיליארד דולר בספטמבר 2019 לכדי 136 מיליארד דולר בספטמבר 2020.
  • ג’ומלה – מערכת קוד פתוח ותיקה ומוכרת המיועדת לחנויות וירטואליות, המהווה כיום 2.2% משוק מערכות הניהול. נחשבת מעט מיושנת בסטנדרטים של היום, אם כי עדיין נמצאת במקום השלישי בשוק ה-CMS העולמי.
  • וויקס – החברה הישראלית הידועה, המהווה 1.5% משוק מערכות הניהול (יחד עם דרופל, יש לציין). לאחרונה הצליחה להגשים חלום ולהפוך לחברה הרביעית בגודלה בישראל, עם שווי שוק של יותר מ-11.5 מיליארד דולר.

כמובן שמעבר לכך יש סוגים נוספים של מערכות ניהול, מי בקוד פתוח ומי בקוד סגור (מג’נטו המעולה לחנויות, אם להזכיר עוד מותג אחד על הדרך). על הדרך נזכיר גם טכנולוגיות חדישות ומתוחכמות כגון Angular ו- React, שאכן חוסכות הרבה זמן עבודה עבור המפתחים – אך מבחינת קידום אורגני במנועי חיפוש עדיין מציבים לא מעט קשיים (אבל גם אותם ניתן לפתור, בעיקר באמצעות שירותי Pre-render לסוגיהם).

בניית אתר על בסיס תבנית לעומת עיצוב מותאם אישית

כאשר מדובר בבניית אתרים מבוססי CMS, זה בדרך כלל אומר שהאתר ייבנה על גבי תבנית מוכנה כלשהי. זה נכון במיוחד במערכות הקוד הפתוח כגון וורדפרס או ג’ומלה, אבל גם בשופיפיי העולמית וכן בחברות הישראליות כגון ויקס וקונימבו – יש אפשרות לבחור בתבניות מוכנות מראש.

מצד אחד, תבנית מוכנה מראש חוסכת זמן עבודה מיותר ובהתאם לכך יהיה גם המחיר. התבנית מספקת מבחר אלמנטים מוכנים מראש, וכל מה שנשאר הוא לבצע התאמות (בין אם בעיצוב ובין אם ברכיבים אחרים). מצד שני, לתבניות מוכנות יש גם כמה חסרונות – ראש וראשון להם הוא “קוד מלוכלך” שכמעט תמיד מעמיס על זמני טעינה. חיסרון נוסף הוא שכל דבר שחורג מהתבנית ידרוש זמן פיתוח ועלויות בהתאם.

בחירה בבניית אתר ללא תבנית, או עם תבנית מאוד מינימלית וכמעט ריקה מתוכן, תאפשר לבצע את כל ההתאמות בצורה נקודתית וייעודית ללקוח. אופציה נוספת היא לבנות הכול מאפס על טהרת הקוד, אבל כמובן שבמקרה כזה גם עלויות בניית האתר בדרך כלל יהיו גבוהות יותר בהתאם, וזה דבר שיש לקחת מראש בחשבון.

דרך האמצע היא ככל הנראה המענה הטוב ביותר לסיטואציות רבות. מצד אחד תבנית מוכנה, ומצד שני ביצוע השינויים הדרושים כל אימת שנדרשים לכך. באופן כזה נוכל להבטיח שללקוח תהיה גישה קלה ונוחה לניהול האתר, בלי להסתבך בקוד ובשאר ירקות.

התאמה למכשירים ניידים

גם כיום, במאה ה-21, עדיין אנו נתקלים באתרים שאינם מותאמים לשימוש במכשירים ניידים. הדבר נכון בעיקר לגבי התאמה לסמארטפונים, שמספרם כבר מזמן עבר את מספר בני האדם על כדור הארץ.

בניית אתר נכונה מבטיחה מראש שהאתר יותאם גם לשלל המסכים המציפים את חיינו – סמארטפונים, טאבלטים, מחשבים ניידים ומסכי טלוויזיה לסוגיהם. את זאת יש להבטיח כבר בשלב מסמך האפיון, שאותו הזכרנו בשלב הראשון.

כיום יש לא מעט תבניות מוכנות מראש הכוללות גם רכיב רספונסיבי, שמתאים אוטומטית כל אתר למגוון מסכים. מצד אחד זה בהחלט מבורך, אך מצד שני חשוב לזכור שלא תמיד מדור בתהליך מושלם. יש לבדוק ולוודא בעצמכם שאכן עמודי האתר נראים ומגיבים טוב בכמה סוגי מסכים, ושניתן לצרוך את התוכן הנמצא בהם, לבצע את הפעולות הנדרשות (השארת ליד, רכישה מקוונת) ועוד.

בניית אתרים רספונסיביים מותאמים למכשירים ניידים

בחירת ספק סליקה (באתרי מכירות בלבד)

כל עוד מדובר באתרי תוכן, תדמית או קטלוג בלבד – שאינם מציעים אפשרות למכירה מקוונת – כמובן שאין צורך בספק סליקה. כאשר מדובר בעסקים וחברות שמעוניינים למכור בצורה דיגיטלית ישירות מהאתר, יש לבחור את ספק הסליקה המתאים.

כל ספק סליקה גובה תשלום מבעל האתר בצורה אחרת, ומדובר למעשה בעלות נוספת שיש להכניס לתחשיב בניית האתר. יש ספקי סליקה שגובים עמלה בגובה אחוז מסוים מכל עסקה; יש כאלה שגובים תשלום קבוע כלשהו; יש כאלה שמוסיפים גם דמי הקמה וכן הלאה.

לדוגמה, אחד מספקי הסליקה הגדולים בעולם הוא פייפאל – שגובה עמלה של 4% מכל עסקה המתבצעת באתר. לחילופין יש ספקים אחרים כגון חברות האשראי בישראל, לצד נותנים שירותים קטנים יותר כגון UPAY המציעה מחיר תחרותי של ממש.

כדאי מאוד להשוות בין כמה ספקים כדי להבין מול מה אתם מתמודדים, וכמה תשלמו עבור התענוג למכור אונליין באתר שלכם. השוואת מחירים בין ספקים עיקריים בישראל ניתן לעשות באתר צ’ק בוקס.

אפשרויות שיווק ופרסום

כיום לא תמצאו כמעט אתר שלא מהווה חלק מאפיק שיווקי כלשהו. בין שזה פרסום ממומן ובין שזה קידום אתרים בגוגל, אתרי האינטרנט של ימינו מהווים חלק אקטיבי ומשמעותי מכל נושא השיווק והמכירות בעסקים ובחברות.

כבר בשלב האפיון יש לגבש רשימה של צרכים שיווקיים ופרסומיים עבור האתר. רצוי שכל האפשרויות יהיו פתוחות וזמינות לשימוש, גם אם הלקוח אינו מעוניין לבצע שום פעולת שיווק בזמן הקרוב. ברגע שהוא כן ירצה להתחיל בזה, מוטב שהכול כבר יהיה מוכן לקראתו באתר – מאשר שייאלץ שוב לגשת למפתחים שיעלו עוד כסף.

כדי שהאתר יהיה מוכן ומוזמן לשיווק אפקטיבי, ראשית יש להבטיח גישה מלאה לקוד. גישה זו מאפשרת להטמיע את כל קודי המעקב והסטטיסטיקה הנחוצים לשיווק דיגיטלי – אנליטיקס, גוגל אדס, פייסבוק פיקסל, תג מנג’ר (לניהול כל הקודים במקום אחד) וכן הלאה.

כמו כן האתר חייב להיות מותאם SEO ברמה הגבוהה ביותר – גישה מלאה לתגי מטא בכל עמוד בצורה נפרדת; אפשרות לשינוי כתובות URL וביצוע הפניות 301; התאמה מלאה למובייל (כפי שצוין בסעיף קודם); אפשרות להוסיף ולהסיר עמודים ללא מגבלה וכן הלאה.

משמח לדעת שכיום רוב מערכות ה-CMS תומכות מראש בכל האפשרויות הללו. אם האתר שלכם ייבנה על גבי וורדפרס, למשל, אתם יכולים להיות רגועים שהכול מותאם גם לצורכי SEO ושאר אפיקי השיווק הדרושים לעסק.

כמה עולה בניית אתר אצל חברה לעומת פרילנס?

הכול תלוי בשאלה מהם הצרכים שלכם וכן מה התקציב העומד לרשותכם.

פרילנסרים וסוכנויות דיגיטל קטנות יכולים להציע לכם בניית אתר בכמה אלפי שקלים בודדים; זאת לעומת חברות גדולות יותר שדורשות אלפי שקלים רק עבור האפיון ההתחלתי, שלא לדבר על סכומים גבוהים יותר בבניית האתר עצמו.

כמו כן המחירים משתנים בהתאם לכל אחד מהסעיפים שצוינו לעיל. לדוגמה, אם מדובר באתר תדמית / תוכן ללא מוצרים וללא סליקה – המחירים יהיו בסביבות עד 10,000 שקל. לעומת זאת אתרי מכירות אונליין יגיעו בתמחור גבוה יותר של עשרות אלפי שקלים, וגם פה הכול תלוי בשאלה אילו עוד רכיבים יידרשו להתקיים באתר.

כמו בכל דבר אחר בחיים שקשור לצרכנות נבונה, מומלץ לעשות סקר שוק אצל כמה ספקים במקביל. בקשו הצעות מחיר מכמה נותני שירותים בתחום, בדקו עבודות קודמות שלהם וכן המלצות מלקוחות עבר – וקבלו את ההחלטה הטובה ביותר עבורכם.

שימו לינק לאתר שלכם בתגובות

ביחד עם הלינק נשמח אם תוכלו לכתוב כמה מילים על הפלטפורה שבה בניתם את האתר שלכם ולמה בחרתם אותה.

נכתב על ידי
עמית אדלר הוא מקדם אתרים מ-2008 ואיש המילה הכתובה מ-1999. בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע, מוסמך גוגל אנליטיקס ובלוגר נלהב.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.