איך ליצור מיקרוקופי מעולה שיגדיל את יחס ההמרה באתר?

מיקרו-קופי הוא הצורה בה אנו משווקים ומנגישים חלקים ספציפיים בנכס הדיגיטלי. כשעושים זאת היטב, משפרים פלאים את חוויית השימוש, את יחס ההמרה ואת שביעות רצון המשתמשים.
דניאל זריהן

תוכן עניינים

נתחיל בשורה התחתונה: מיקרוקופי (Microcopy) מוצלח יכול לחולל ניסים ונפלאות באתר שלכם, ולהשפיע על הדרך שבה גולשים שמגיעים אליכם מקבלים החלטות, מונעים לפעולה, והופכים להיות מעורבים בנעשה באתר.

אם אתם רוצים לספק חווית גלישה טובה ללקוחות הפוטנציאליים שלכם, ולדאוג לכך שהערכים של המותג שלכם מועברים בצורה נכונה – מיקרוקופי באתר הוא בהחלט מקום טוב להתחיל ממנו.

מה זה מיקרוקופי?

מיקרוקופי הוא מושג המתייחס לאוסף כל הטקסטים והתכנים באתר, בדרך כלל כאלו שהאורך שלהם מצומצם ותחום ביותר, ואשר נועדו לבאר, להסביר, להדגים ולפרש את ממשק המשתמש המסופק לגולשים באתר.

נשמע מפוצץ, נכון?

לא ממש.

מיקרוקופי הוא חלק כל כך טבעי באתר, עד שפעמים רבות אנחנו כלל לא שמים אליו לב. כשכותבים או מייצרים תוכן למיקרוקופי בצורה יסודית, עם תכנון וחשיבה מקדימה, הוא יכול להיות מזכרת בלתי נשכחת מחווית הגלישה באתר ובאותה מידה גם מרכיב כמעט בלתי נראה שהגולש לא שם אליו לב.

מאחר שלבעלי אתרים שונים ישנם צרכים שונים – מיקרוקופי איכותי צריך להיות התוצאה של מה שניסיתם, כבעלי האתר, להשיג: פונקציונליות, חוויה, השראה, כסת”ח ועוד.

איפה ניתן למצוא מיקרוקופי באתר?

מיקרוקופי באתר נמצא… כמעט בכל מקום.

אנחנו יכולים לפגוש מיקרוקופי בסמוך לטפסים הממוקמים באתר, בעמודי קטגוריות שונים, במסגרת הודעות שגיאה המוצגות באתר, בפופאפים שונים המוצגים למשתמש, בדפי 404, בהנחיות הממוקמות בתוך שדות הקלט עצמם באתר, על כפתורי הנעה לפעולה, בחלונות עזרה וביאור, בדפי תודה, במטא טייטלים ובמטא דיסקריפשיינים באתר ועוד ועוד.

מיקרוקופי מלווה את הגולש בכל מקום אליו הוא מגיע באתר, ומסייע לו להבין את האותיות הקטנות, היכן שנדרש.

הנה דוגמא למיקרוקופי באתר AskPavel:

מיקרוקופי לדוגמה - הנעה לפעולה

הניסוח הנ”ל מתבסס על עקרון חרדת ההחמצה – FOMO (Fear of missing out), ומעורר את יצר הסקרנות של קוראים רבים ומעודד בצורה טובה לדעתי, הרשמה לעדכונים באתר.

בשביל מה בכלל צריך את זה?

  • למה בכלל להקדיש זמן לכתיבה ועריכה של מיקרוקופי באתר?
  • למי זה בדיוק טוב?
  • האם גולשים שמגיעים לאתר יהיו אובדי עצות ברמה כזאת שפשוט ינטשו את האתר אם לא יוסבר להם בדיוק מה לעשות בו?

התשובה היא שלפעמים זה בדיוק המצב: לא כל הגולשים מבינים היטב את כללי ממשק המשתמש שאחרים מתנסים בהם באופן תדיר. יתרה מכך, ממשקי משתמש חדשים מופיעים באתרים שונים חדשות לבקרים, ותהליכי מכירה ועבודה באתר משתנים גם הם כל הזמן. אז הנה רק חלק מן הדברים שמיקרוקופי טוב יוכל לסייע לכם במסגרת ההטמעה שלו באתר:

להנחות את הגולש

מיקרוקופי יכול לסייע לגולש לצלוח בצורה חלקה יותר ממשקים שונים באתר.

למשל, במקרה שהגולש צריך לבחור שלושה פריטים, להוסיף אותם לסל, ללחוץ על כפתור התשלום, ורק אז להקליד את קוד הקופון, ולראות כיצד ההנחה באה לידי ביטוי הלכה למעשה במחיר הסל – מיקרוקופי איכותי יוכל לסייע בזה.

כעת, תארו לעצמכם כמה בעיות תהליך כזה יכול לגרור אם הוא לא מוסבר היטב: גולשים ינסו להבין היכן הם נדרשים להקליד את קוד הקופון, ולא ימצאו אותו. מצד שני, המחיר שיוצג להם לתשלום יהיה המחיר המלא, והם עלולים לחשוש מלחיצה על כפתור הרכישה, שיביא אותם לביצוע טרנזקציה שלא במחיר לו ציפו.

איך מיקרוקופי יכול לעזור במקרה הזה? פשוט מאוד. ניסוח קצרצר כמו: “את קוד הקופון יש להקיש לאחר הלחיצה על כפתור הרכישה” יוכל להקטין בצורה משמעותית את נטישת העגלה של גולשים רבים.

להניע לפעולה

מיקרוקופי יכול לשחק תפקיד חשוב גם בהנעה של גולשים לפעולה. מחקרים שונים ורבים מתבצעים כל העת, למשל על מנת לקבוע מהו הטקסט הממיר ביותר שניתן להטמיע על גבי כפתור הרכישה של המוצר או השירות. כאשר מיקרוקופי כתוב נכון, הוא יכול להניע גולשים לפעולה, לגרום להם להזדהות עם המותג, ולפעמים אפילו יכול לשמש זרז בהחלטה של הגולש האם להתקשר מול בית העסק שהוא מבקר באתר שלו.

לשפר יחס המרה

המרה באתר, אפילו אתר מכירות, לא חייבת לבוא לידי ביטוי באמצעות רכישה של מוצר או שירות. המרה יכולה להתבטא גם באמצעות רישום לרשימת תפוצה, השארת פרטי קשר, חיוג טלפוני, פניה לבוט, יצירת קשר באמצעות שיחת וואטסאפ ועוד ועוד. תפקידו של מיקרוקופי איכותי במקרה הזה, הוא להגדיל את היחס שבין מספר הגולשים שבוחרים לבצע את הפעולה המדוברת, ובין מספר הגולשים שביקר באתר בפרק זמן נתון.

זה לדוגמא פופאפ מתוך האתר שלי, שעזר לי לשפר את יחס ההמרה בעוד חצי אחוז בערך:

דוגמא לפופאפ הרשמה לניוזלטר

לקריאה נוספת: שיפור יחס המרה – 9 טיפים שחובה להכיר בתחילת הדרך

להקטין את שיעור הנטישה

כאשר גולשים מרגישים שהם לא מבינים מה מצופה מהם במהלך הגלישה באתר, הם בסבירות גבוהה ינטשו את האתר. מאחר שכמעט בכל תחום מוצעות כיום לגולש שפע של אלטרנטיבות, ואתרים אחרים היו שמחים להציע לו שירות ומידע, גולשים לא באמת חושבים פעמים – וחוזרים למנוע החיפוש כדי להמשיך לתוצאה הבאה. במקרה שלנו, מיקרוקופי איכותי הוא כזה שיצמצם למינימום את שעור הנטישה של הגולשים המגיעים לאתר.

לשקף את אווירת המותג

האם מדובר באתר המשתייך למותג צעיר ורענן? אולי מדובר דווקא באתר רשמי של מוסד ממשלתי? האם מי שעומד מאחורי האתר הם אנשים צעירים עם אנרגיות מטורפות לעשות ולהצליח או חבורה של פקידים משועממים שממתינים בסבלנות לשעת סיום העבודה עם מבט של ייאוש בעיניים?

כאשר מיקרוקופי כתוב נכון, הוא יכול לגמרי להעביר את החוויה שבעלי האתר היו רוצים להעביר לגולשים, וזאת גם אחת מן המטרות הראשיות שלו.

מיקרוקופי יכול לבוא לידי ביטוי גם במקרים בנאליים, כמו למשל איפוס סיסמא. הנה דוגמא נחמדה של זה מאתר Drift:

מיקרו קופי איפוס סיסמא

לשפר את סמכות האתר

מיקרוקופי שמשולב במקומות אסטרטגיים באתר יכול לסייע למנועי חיפוש שונים ובפרט גוגל, להבין כי מדובר באתר שהינו אוטוריטה בתחומו, שהוא בר סמכות ושניתן לתת בו אמון. מובן שסמכות נבנית באמצעות אוסף גדול של מרכיבים אחרים, כמו קישורים חיצוניים, המלצות, ביקורות, עיצוב, השקעה בוידאו איכותי ועוד – אולם מיקרוקופי שמנוסח היטב יכול לתרום לחיזוק המותג אפילו עוד יותר.

לשוות לאתר מראה מקצועי

בתחומים מסויימים, קשה עד בלתי אפשרי יהיה לבצע מכירה ללקוח, אם זה ירגיש שהאתר לא מקצועי, שרמת הגימור שלו לא הושלמה, ושישנם חלקים באתר שעוד דרושים הגהה וניסוח מחודש. כתיבת מיקרוקופי איכותי יכולה לסייע לשדר מקצועיות – פרמטר שהוא לכל הדעות חשוב בהחלטה של הגולש האם להשלים את ההתקשרות עם בית העסק.

טיפים לשילוב מיקרוקופי מוצלח באתר

אם צלחתם עד עכשיו את המאמר בשלום, הגעתם עכשיו לחלק הפרקטי יותר: על מה חשוב להקפיד בעת כתיבה של מיקרוקופי לדפי האתר השונים?

הנה 6 טיפים שכדאי יהיה לכם לקחת בחשבון:

טיפ 1: כתבו לעניין

מיקרוקופי הוא לא מקום שבו אתם נדרשים לפתוח את הלב ולכתוב מגילות. זה גם לא מקום לניסוחים מורכבים ובעלי יותר ממשמעות אחת. הכלל הוא פשוט: מיקרוקופי צריך להיות כתוב ישר ולעניין, בלי סיבובים מיותר, עם מיקוד מקסימלי במטרת הכיתוב, בין אם זאת הנחיה, עצה, הסבר, ביאור, דוגמה ועוד.

רבים מבעלי האתרים משלבים טקסטים ארוכים משום שהם חושבים שזאת דרך טובה לסייע לאתר בדירוג עמודים שונים שלו בדפי תוצאות החיפוש של מנועי החיפוש המובילים. ובכן, המתודה הזאת נכונה חלקית, ובכל מקרה, צריכה להיות מיושמת באמצעים אחרים, ובטח ובטח שלא באמצעות מיקרוקופי באתר. אל תמרחו, אל תקשקשו, ואל תאריכו יתר על המידה כשאתם עסוקים בכתיבה של מיקרוקופי.

לקריאה נוספת: 5 דרכים פשוטות לשדרג את המיקרו-קופי באתר שלכם

טיפ 2: אל תגזימו בשום דבר

קיצוניות יכולה לפגוע בכם, גם כאשר אתם חושבים שאתם מצחיקים מאוד, רשמיים מאוד, מעניינים מאוד, מסקרנים את הקהל מאוד ועוד. אתם רוצים להצחיק את הגולש שמגיע האתר ולייצר עבורו אוירה כיפית ונעימה? אין שום בעיה. אם אתם עושים זאת באופן מוגזם לאורך כל מקום מפגש שיש לכם עם הגולש באתר, זה יכול להימאס. זאת ועוד, אם מדובר באתר שמה שמאפיין את תנועת הגולשים שלו הוא תנועה גדולה יחסית של מבקרים חוזרים, קחו בחשבון שבדיחות, מוצלחות ככל שתהיינה, עלולות להפסיק להצחיק בפעם השלישית ויותה.

טיפ 3: בצעו ניסוי וטעייה

רוצים לדעת האם המיקרוקופי שלכם מוצלח? למה שלא תבצעו ניסוי וטעיה? מבחני A/B יוכלו לסייע לכם להבין איזו גישה בכתיבת מיקרוקופי מייצרת לכם את כמות הלידים הגדולה והאיכותית ביותר, ובהתאם לכך יש לכם הזדמנות לשפר את הטקסטים הקצרים במקומות אסטרטגיים באתר, שלדעתכם ישפרו באופן ניכר את שיעורי ההמרה של הגולשים.

טיפ 4: שקפו את המותג

אחד הכלים שעומדים לרשותכם כמנהלי אתרים לשקף את רוח המותג שלכם הוא כתיבת מיקרוקופי שהולם את הערכים האלו. אם אתם גוף רציני ורשמי, תירצו ודאי לעשות שימוש במיקרוקופי נקי, שלא כולל תוספות שמבחינתכם תהיינה מיותרות. אם אתם גוף חדשני ומקורי, ייתכן שתירצו לבטא את המקוריות הזאת שלכם כדי להוכיח לגולשים שכדאי יהיה להתקשר מולכם.

דוגמה טובה לכך יכולה להיות מיקרוקופי של כותב נאומים שנון. אם אותו כותב נאומים רוצה להתבלט באמת ולשכנע את הגולשים שמגיעים אליו לאתר שיש לו יכולות ביטוי בכתב שהן טובות בהרבה מהממוצע, סביר שיבחר לשלב במיקרוקופי של האתר טקסטים שיביאו זאת לידי ביטוי.

טיפ 5: בצעו סקר דעת קהל

אם אתם לא משוכנעים שהמיקרוקופי באתר שלכם מספיק ברור ועובד היטב, תמיד תוכלו להעזר בקהל של נסיינים על מנת ללמוד על הרגלי הגולשים ועל נקודת המבט שלהם לגבי הגלישה באתר. אלו יכולים להיות נסיינים שתגייסו בתשלום, או אפילו בני משפחה וחברים קרובים שיסכימו לעשות זאת בחינם – כך או כך, להקדיש משאבים לטובת הבנה מעמיקה של חווית הגלישה המסופקת למשתמשים שלכם באתר – זהו ללא ספק אופן פעולה שיוכל לסייע לכם רבות לשפר את המיקרוקופי באתר.

טיפ 6: התאימו את הכיתוב למין ולמספר של הקוראים

אחת הטכניקות להגביר את המעורבות של הגולש באתר היא לכתוב כמה שיותר קרוב לסיטואציה שבה הוא נמצא. למשל, אם גולש נכנס לאתר התשלומים של ביטוח לאומי – די ברור לו שמדובר באתר שמשרת גולשים רבים, ושלא מיועד להעניק לו יחס אישי, מלטף וממוקד בצרכיו. לכן, מיקרוקופי שיהיה כתוב בלשון רבים יעשה במקרה הזה את העבודה.

לעומת זאת, אם מדובר באתר שמנסה להתאים דיאטה לנשים שרוצות לסגל אורח חיים בריא יותר, מיקרוקופי בסגנון של אתר התשלומים של ביטוח לאומי יהיה פחות מוצלח במקרה הזה. כאן, חשוב יהיה דווקא לכלול התייחסו אישית, רצוי בלשון נקבה, אל הגולש שמגיעה לאתר. התייחסות כזאת יכולה בהחלט ליצור חיבור טוב ונכון יותר אל מול בית העסק שעומד מאחורי האתר, ולהניע את הגולשת לפעולה.

לסיכום

מיקרוקופי הוא אחד מן האלמנטים בעלי החשיבות הגדולה ביותר באתר, למרות שטחו המצומצם יחסית. מיקרוקופי שכתוב נכון יכול לסייע לגולשים להתמצא באתר, להבין מה עליהם לעשות, להניע אותם לפעולה, ולסייע בבניית האתר כבר סמכות ואוטוריטה בתחומו.

נכתב על ידי
דניאל זריהן הינו מקדם אתרים הפעיל בתחום משנת 2009. בעל בלוג קידום אתרים מהגדולים והמוכרים בארץ. בעל נסיון של קידום מאות אתרים במגוון רחב מאד של זירות.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.