איך לנתח התנהגות גולשים כדי לשפר את חווית המשתמש?

לעיתים לא מספיק לנו לדעת נתונים מספריים יבשים, כגון כמות כניסות או כמה המרות היו באתר. לפעמים דרוש לנו מידע יותר איכותי מאשר כמותי, ובדיוק לתמונה הזו נכנסים כלים המפיקים מפות חום וקליקים, הקלטות גולשים ועוד.
עמית אדלר

עולם הווב אנליטיקס לא היה שלם בלעדי כלים לניתוח התנהגות גולשים. בהחלט חשוב לנו לדעת כמה כניסות וכמה המרות היו בחודש מסוים; אבל במקרים מסוימים נרצה לדעת בדיוק כיצד מגיבים המשתמשים לעמוד הנחיתה שאליו הגיעו. האם הם מוצאים את מה שרצו תוך זמן קצר? האם משהו מעכב אותם ודורש טיפול?

את המידע האיכותי הזה לא נוכל לקבל בכלי אנליטיקס סטנדרטיים, אלא אך ורק בכלים ייעודיים שמייצרים מפות חום. מפות אלו מראות לנו היכן הקליקו בעמוד, מה היו תנועות העכבר (בדסקטופ) או האצבע (במובייל) ועוד. כמו כן ניתן גם להקליט משתמשים בזמן אמת, ולצפות בהקלטות במועד מאוחר יותר כדי לקבל תובנות ולהסיק מסקנות.

בשלב זה נציין שאומנם מדובר בתיעוד של משתמשים, אבל המידע שנאסף שומר על פרטיותם ואינו מזהה אותם בצורה פרטנית. כלומר לא ניתן לדעת ששולה מחולון ביקרה באתר, גם כאשר אנו מביטים בפעולות שהיא מבצעת.

דוגמאות למדידה איכותנית של משתמשים

ראשית נציין שעולם המדידה האיכותנית הוא חלק מעולם חוויית השימוש באופן כללי. חוויית משתמש היא שקובעת מה יראה המשתמש בכל מסך, כמה קל יהיה הניווט בין חלקים שונים בנכס, מה ישפיע על המשתמש ולאן נרצה לכוון אותו להמשך פעילות.

שנית – כדי ליצור חוויית משתמש איכותית ככל האפשר, יש לעשות אפיון מלא של הצרכים ובהתאם לכך לגזור את המסכים השונים דרכם עוברים המשתמשים (אם זה באתר, אם באפליקציה ואם בכל ממשק משתמש אחר). במאמר זה נדון אך ורק במספר מצומצם של כלים, המאפשרים לבצע מדידות ספציפיות.

מפות חום

מפת חום היא ייצוג של עמוד או מסך בנכס הדיגיטלי (אתר / אפליקציה), המאפשר לראות אינטראקציות שבוצעו בעמוד – קליקים, תנועת עכבר / אצבע (במובייל), גלילה ועוד. מפת חום כשמה כן היא, מורכבת ממקטעי צבע המעידים על הפעילות – הצבעים החמים מעידים על פעילות רבה יותר, והצבעים הקרים מעידים על פחות.

מפות חום וקליקים
מקור: hotjar.com

באמצעות מפות חום ניתן לראות היכן מקליקים המשתמשים, לאן הם זזים במסך וכן הלאה. בצורה כזו ניתן לגלות דברים שלא היינו יכולים לדעת בדרכים אחרות.

למשל, אם יש הכי הרבה קליקים דווקא על קטגוריית נעלי נשים ופחת קליקים על נעלי גברים, נוכל להזיז את נעלי נשים יותר ימינה במעלה התפריט הראשי (בהתאם לשפה, כמובן. אם זה היה באנגלית, היינו מזיזים שמאלה). כך נוכל לוודא שהקטגוריה הכי מוקלקת באתר תבלוט ישר בתחילת התפריט, ובכך נגדיל את כמות הכניסות אליה.

הקלטת משתמשים

ההקלטות מתעדות את המשתמשים בסרטון רציף, מרגע שנכנסו לאתר ועד לרגע יציאתם – כולל מעבר בין דפים, קליקים, תנועות עכבר/אצבע וכן הלאה. בניגוד למפת חום, שהיא תוצר סטטי, ההקלטה היא תוצר דינמי שמאפשר מבט יותר מעמיק בהתנהגות הכוללת של המשתמש בעמוד.

הקלטת משתמשים
מקור: hotjar.com

לדוגמה, באחד מהאתרים שבדקתי בעבר – גיליתי שחלק מהמשתמשים מקליקים מספר פעמים על אלמנט מסוים בעמוד. האלמנט אכן נראה כמו כפתור לחיץ, אבל למעשה הוא היה אלמנט עיצובי בלבד – לא תפקיד ספציפי. העובדה שהמשתמשים מנסים להקליק עליו ואולי מתבאסים ואף מתעכבים סתם ולחינם, חשובה מספיק כדי לשקול לשנות את עיצובו של האלמנט – ואולי אף לסלק אותו מהעמוד לחלוטין. עוד דוגמה למידע איכותי שכלי אנליטיקס רגילים לא היו יכולים לספק לנו.

כלים למדידה איכותנית של משתמשים

יש מספר כלים בולטים וידועים בתחום, המספקים חלק מהפיצ’רים שהוזכרו או את כולם. הנה כמה מהם.

Hotjar

אחד הכלים הוותיקים והידועים ביותר בדיגיטל, לניתוח התנהגות משתמשים ושיפור ה-UX. מעבר למפות חום לסוגיהן ולהקלטות גולשים, הוטג’אר מציע גם פיצ’רים נוספים: יצירת משפכי המרות ומעקב אחר ביצועיהם, כלים ליצירת סקרים בקרב גולשי האתר ועוד. הכלי המלא מוצע בתשלום, עם גרסת חינם מוגבלת בנוסף.

אתר הוטג’אר >

Lucky Orange

כלי חדש יותר המציע גם הוא את האפשרויות הבסיסיות של מפות חום והקלטות משתמשים, לצד צ’טים תוך כדי תהליך ההמרה, משפכי המרה וסקרים. פיצ’ר נחמד ומקורי הוא אנליטיקס של טפסים, המציג אילו שדות וכפתורים בטופס מתפקדים יותר או פחות טוב, מפריעים לתהליך ההמרה ומה דורש שיפור. הכלי מציע תוכניות בתשלום עם אפשרות להתנסות מוגבלת בחינם.

אתר לאקי אורנג’ >

Crazy Egg

כלי מפות חום מבית היוצר של מומחה השיווק ניל פאטל. קרייזי אג מיועד בעיקר לעסקים קטנים ובינוניים בעלי תקציבים קטנים, בניגוד לאחיו הגדול Kiss Metrics. הכלי מספק בעיקר מפות חום, לצד מבחני a/b מתקדמים יחסית בהם ניתן ליצור מספר גרסאות של העמוד ולעקוב אחר ביצועים. בכך דומה קרייזי אג לכלי Optimizely. מצד שני אין בו מעקב אחרי תנועות עכבר ושאר פיצ’רים שהוזכרו קודם לכן.

אתר קרייזי אג >

Optimizely

כלי המיועד רובו ככולו למבחני A/B (ספליט טסט). לאחר התקנת הקוד, ניתן ליצור גרסאות שונות לאותו עמוד, להציג כל גרסה לחלק מסוים מהמשתמשים ולבדוק איזו גרסה עובדת הכי טוב. הכלי לא מציע מפות חום, הקלטות גולשים וכן הלאה. טיפ למתקדמים – מומלץ להתקין את הקוד של אופטימייזלי ישירות בנכס, ולא דרך תג מנג’ר.

אתר אופטימייזלי >

הרשימה יכולה להמשיך עם כלים נוספים כגון גוגל אופטימייז, Yandex Metrica וכן הלאה.

כדי לשפר את ביצועי האתר או האפליקציה, ולגרוף יותר המרות מאותה כמות של משתמשים – צריך ללמוד את התחום לעומק. מעוניינים ללמוד קורס שיווק דיגיטלי בחברת דיגיטל מובילה? הירשמו לקורס גוגל אנליטיקס בקמפוס שלנו ותתחילו ליצור תובנות שיעשו מהפך בעסק שלכם.

נכתב על ידי
עמית אדלר הוא מקדם אתרים מ-2008 ואיש המילה הכתובה מ-1999. בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע, מוסמך גוגל אנליטיקס ובלוגר נלהב.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.