דיבור צפוף: תיוג נכון של תנועה לאתר באמצעות קישורי UTM

שמוליק דורינבאום
תיוג נכון של גולשים

אני הולך ללמד אתכם את הדבר הכי חשוב בעיניי כשמדברים על טראפיק לאתר, להבין, מאיפה למען השם הגיע בכלל הגולש הזה?!

בתכלס, כולנו (או רובנו לפחות) מכירים את גוגל אנליטיקס. אבל אחד הדברים שאנחנו לא יודעים לעשות, זה לדעת לעקוב אחרי מי שהגיע אליי מהמדיות השונות, כי גם מה שגוגל יודע לחלק בעוגת הרפרלים הכלליים, בעזרת ניטור נכון, אפשר לעקוב אחר מי שהגיע דרך קבוצות פייסבוק ספציפיות.

למשל, העליתי את אותו הפוסט לכמה קבוצות בפייסבוק, איך אני יודע באמת מאיזה מהן הגיע הגולש? יותר מכך, איך אני יודע מי שיצר איתי קשר בסוף היום, אחרי שהגיעו אליי איזה שלוש מאות אנשים מהפייסבוק, מאיזו קבוצה הוא הגיע בתכלס?

דוגמא נוספת, אני שולח ניוזלטר חודשי, מישהו הגיע אליי מהמייל ואפילו יצר איתי קשר. מאיזה קמפיין הוא הגיע? זה ההוא שעשיתי חודש שעבר? או זה שעשיתי ממש היום? או זה שעשיתי בכלל לפני חצי שנה? כי פתאום הגולש נכנס למייל שלו, חיפש את הקישור ולחץ עליו?

אנחנו הולכים לדעת לעשות את זה בדיוק כמו שצריך, בצורה הכי פשוטה בעולם. נקרא קישורי UTM.

מהם קישורי UTM? קודם כל, בואו נעבור ממש בקצרה על למה אנחנו בכלל צריכים לעשות קישורי UTM? כי דיברתי על מה הייתי רוצה לעשות, אבל בואו נדבר בתכלס על כמה תנועה אנחנו היום מאבדים, כשאנחנו לא מתייגים נכון תנועה שמגיעה אלינו, או קישורים בכללי.

אז בואו נדבר קודם כל על ה”למה”

  • סרגל סימניות: כל מי שמגיע אליכם מסרגל סימניות, מגיע בתור תנועה ישירה.
  • HTTPS: אם מישהו הגיע מהכתובת המאובטחת אל האתר שלכם והאתר שלכם הוא HTTP, לא תדעו שהוא הגיע מהאתר הזה, אלא תראו את זה בתור דיירקט.
  • הודעות: פייסבוק מסנג’ר, סמסים, ווטסאפ וכו’, לא באמת תוכלו לדעת.
  • מיילים: אני יכול לדעת שהוא הגיע מהמייל, אבל מאיזה ניוזלטר ספציפי? יתרה מכך, מאיזה כפתור הוא הגיע מהניוזלטר? (מאיזה חלק בניוזלטר)
  • אפליקציות: כל מה שבתוך אפליקציית מובייל אנחנו לא באמת יכולים לדעת בצורה שקופה.
  • מיקומי באנרים: החלטתם לפרסם באתר גדול, וואינט, מאקו וכו’ ויש לכם באנר אחד בצד שמאל, באנר אחד בצד ימין. ראיתם שנכנסו אלפים. איך אתם יודעים להבדיל ביניהם?
  • מסמכים: אקסל, וורד, PDF, גם כאן, התנועה לא ברורה באנליטיקס, גם לי, כמו שיוצא לכם לראות לבטח, ב”דיבור צפוף”, אני מספק לא מעט מסמכים מוכנים, אפשר לראות שבהם יש את הלוגו שלי, הוא מקשר בצורת UTM שכזה, על מנת לדעת, האם באמת הגולשים משתמשים בהם? (אגב, כן, תענוג לדעת שאתם אכן משתמשים בזה, תענוג)
  • פרסום בקבוצות שונות במדיה אחת: כמו שאמרנו, פייסבוק, טוויטר. אני משתמש בטוויטר – אבל בכותב ספציפי. איך אני אדע באמת כמה הגיעו דרכו?
  • ואפיליאציה: שזה פחות או יותר השלמה של הפרמטר הקודם, אם אני משתמש בכותבי תוכן, ב”מובילי דעת וקהל” וכו’, חשוב מאוד לדעת לעקוב אחר מי מה”מובילים” שלכם, אכן העביר תנועה.

אז זה, מן הסתם, ה”למה?” שלנו. עכשיו בואו נגיע ל”איך?”

ה”איך?” – זה הכלי המצויין של גוגל שבו אפשר להזין את כל הפרמטרים השונים כדי לקבל קישור UTM ואז פשוט לקחת את הקישור ולהעלות את זה לאן שתרצו.

בואו נדבר פרמטרים חשובים, בגדול, יש לנו כמה פרמטרים, החובה:

  • Source
  • Medium
  • Campaign

עכשיו בואו ננסה לעשות כמה דוגמאות.

זאת אומרת, בתוך הקישור, בסופו של דבר, יש לכם את ה-site.co.il, /אודות. אם אתם רוצים לפרסם את עמוד ה”אודות” שלכם, בתוך הקישור הזה, אתם יכולים להוסיף את שאר קישור ה-UTM. קישור ה-UTM הוא בסך הכול קישור ארוך כמו שאתם רואים בצילומי מסך המצורפים. תחשבו שמה שאנחנו רוצים לעשות, זה לתייג ספציפית מאוד את אותו המבקר שהגיע מהקישור הארוך הזה, לצורך העניין לדוגמא, SOURCE – זה יכול להיות, פייסבוק, אז נכון שהאנליטיקס בכל מקרה יודע שזה פייסבוק, אבל זיכרו, כמו שאמרנו, אנחנו הולכים על משהו יותר ספציפי מהרפרל הרגיל של אנליטיקס. לדוגמא, פרסמתי כתבה חדשה שנקראת “SEO Salary”, על משכורת של איש SEO שפרסמתי יחסית לא מזמן. אז אני רוצה לדעת כמה אנשים הגיעו לכתבה הזאת מכל הקבוצות שפרסמתי. אז ה-MEDIUM, זו יכולה להיות קבוצה ספציפית בפייסבוק, זו רמת דיוק אחרת מהאנליטיקס הגנרי שאנחנו מכירים.

לדוגמא:

[highlight color=”yellow”]site.co.il/article/?utm_source=facebook&utm_medium=parlament-post&utm_campaign=seo-salary[/highlight]

אז עכשיו פרסמתי את אותו הפוסט שלי בעוד קבוצה בפייסבוק, אני יוצר עוד UTM, שעכשיו זה יהיה עדיין עם Source (מקור) של פייסבוק, זה עדיין הקמפיין של seo-salary, אבל ה-MEDIUM, הינו הקבוצה של שרון קליין, קידום אתרים מקצועי, אז אני כותב לעצמי שאני אדע בשם המדיום: sharongroup. יש לי את אותו ה-UTM, פשוט במקום הפרלמנט גרופ יהיה כתוב לי שרון גרופ. (צילומסך) ואותו הדבר לקבוצות האחרות.

[highlight color=”yellow”]site.co.il/article/?utm_source=facebook&utm_medium=sharongroup-post&utm_campaign=seo-salary[/highlight]

דוגמא נוספת שהזכרתי בהתחלה של הכתבה, מיקומי באנרים? אני יכול להגיד: אוקיי, אני אפרסם באתר שנקרא Ask4 ואז אני אומר, ה-source זה מ-Ask4, ה-medium, אני יכול לקרוא לו bannerup, ובשם הקמפיין, “seo1on1″ ואז אם ארצה לעשות עוד פרסום באותו אתר, אז אני יכול banner-left,  banner-right קיצר הבנתם.

הכוונה, ככה:

[highlight color=”yellow”]site.co.il/1on1/?utm_source=ask4&utm_medium=bannerup&utm_campaign=seo1on1[/highlight]

כשאני עובד עם אתרים קצת יותר גדולים, אז גם דאגתי לרמה ספציפית אף יותר, שאני ממש כותב גם את גודל הבאנר – 300 על 150. 150 על 200 תחת “term” ואז אני גם יכול לדעת איזה גודל של באנר עבד לי יותר טוב.

בסופו של דבר, כל הנושא הזה הוא באמת להגיע למצב שאנחנו יודעים בדיוק מה עבד ולא סתם זורקים כסף לאוויר. או לא סתם עושים עכשיו קופיפייסט לאיזה 500 קבוצות בפייסבוק. והייתה לי לקוחה כזאת שאמרה לי: “תקשיב, אני מפרסמת כל חודש 60 קבוצות. יש לי איזה 5000-6000 גולשים בחודש, מדהים!” אמרתי לה “כל הכבוד, איזו מהקבוצות עבדה יותר טוב?” והיא אמרה לי: “אין לי מושג, אני פשוט עושה קופיפייסט כמו מטורפת”. אז התחלנו לעשות UTM-ים וגילינו שעל 20 קבוצות לא רלוונטיות ולא נכנס משם טראפיק, כסף שהלך לפח, אבל היי, למדנו איך לא לבזבז יותר ממה שכבר בזבזנו. אחרי הכל, אנחנו עושים הכל על מנת למדוד את ההצלחה של התהליך שלנו, אם לא אנחנו – הלקוחות עלולים ליפול לרשתות המסוכנות של האינטרנט, שזה בעיקר מדידה לא נכונה וחוסר התייעלות משווע שגורם אחר כך לעסק להתדרדר.

ודבר אחרון, איך לא לעשות UTM

שלושה דברים שחשוב לציין בהקשר ל-UTM:

  1. לא כותבים אותיות גדולות: אם אתם עושים אותיות גדולות ותכתבו Facebook ופעם נוספת שתפרסמו את ה-UTM תכתבו facebook, האנליטיקס יחלק את הקמפיין הזה לשני “מקורות הגעה” שונים.
  2. המשכיות: קראתם כבר לקמפיין כלשהו בשם SEOSALARY, אם עשיתם עכשיו קמפיין נוסף ועדיין מדובר ב-SEOSALARY, תישארו עם השם הזה. עשיתם שינוי כלשהו מבחינת ה-MEDIUM, אחלה. מבחינת ה-SOURCE, סבבה. אבל הקמפיין, תשמרו על שם הקמפיין.
  3. תיוג פנימי באתר: ראיתי את זה לא מזמן באתר גדול יחסית ומוכר בתחום התיירות, מישהו שתייג לעצמו מתוך הכתבה – UTM. ואז מה קורה בפועל? הגולש נכנס לאתר. הגיע למשל, מגוגל אורגני, קורא, נהנה, ואז הוא מגיע לקישור הזה שבפוטר דרך תיוג UTM, מה קורה? הרפרל באנליטיקס משתנה! (ככה עובדים רוב מודלי הייחוס, לפי האינטראקציה האחרונה) ואז כשתהיה המרה, או מישהו יצר אתכם קשר או קנה את המוצר, או מה שזה לא יהיה, האנליטיקס ייתן את ה”קרדיט” ל-UTM.

זהו, זה לגבי UTM. אני מקווה שעזרתי לכם. אם יש לכם שאלות, אתם מוזמנים לכתוב כאן בתגובות. ספרו לי כדי להבין מה היה טוב, מה היה פחות טוב, כדי שאוכל לדעת גם במה להשתפר. וכמובן שאם יש לכם רעיונות לפרק הבא של “דיבור צפוף”, אתם מוזמנים גם לכתוב לנו.

אז יאללה, שתהיה לכם אחלה מדידה ונתראה בפרק הבא של דיבור צפוף.

נכתב על ידי
שמוליק דורינבאום, מקדם אתרים כבר מעל לעשור תחת השם “שמול”. יזם, כותב, מוזיקאי וכמובן, מקדם אתרים מנוסה, מתמחה גם בייעוץ ובניית אסטרטגיות שיווקיות לעסקים ומרצה בקורס ה-SEO המלא בהאקר יו. האתר האישי שלי: Shmul.co.il
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

6 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

6
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.